Fairphone begint met verkoop alleen linker- of rechteroordopje

Fairphone is begonnen met de verkoop van vervangende oordopjes voor zijn set draadloze oordopjes. Klanten kunnen een enkel oordopje aanschaffen in het geval dat alleen het linker- of rechteroordopje stuk of kwijt is.

Fairphone TWS EarbudsDe levering van de vervangende linker- of rechteroordopjes begint deze week, zegt Fairphone. Daardoor is nu ook voor het eerst de prijs bekend. Fairphone vraagt 45 euro voor een vervangend oordopje. Een nieuwe set met twee oordopjes en laadcase kost 99 euro.

Bij een enkel nieuw oordopje zit alleen een siliconen dopje met de middelste grootte. Als gebruikers een andere maat willen, moeten ze een set nieuwe siliconen dopjes kopen voor 5 euro. Het is wel mogelijk om kleuren te mixen. De oordopjes zijn er in zwart, grijs en groen.

De verkoop van enkele dopjes past in de strategie van Fairphone om duurzamer om te gaan met de draadloze oordopjes. In tegenstelling tot de telefoons van de fabrikant zijn de oordopjes niet repareerbaar. Dat was volgens de fabrikant niet mogelijk. Fairphone wil hetzelfde pad volgen als bij zijn telefoons, waarbij de eerste versie ook slecht repareerbaar was. Apple biedt al jaren vervangende linker- of rechteroordopjes aan voor zijn AirPods.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

14-07-2022 • 12:27

120

Reacties (120)

Sorteer op:

Weergave:

Dus of je betaalt 45 Euro per stuk zonder laadcase. Wat neer komt op 90 Euro als je ooit beide wil vervangen, of je betaalt 99 Euro voor een compleet nieuwe als er iets kapot is. Ik snap het niet, je wil dat er minder e-waste is maar het prijsverschil ligt elke keer zo dicht bij elkaar dat je toch (in iedergeval ik) toch compleet nieuw koop. Het zou mooi zijn dat alles te repareren is, gewoon makkelijk onderdelen swappen.. Maarja minder winstgevend voor onze consumptie economie waar ik ook aan mee doe. Behalve als iets repareren echt voordelig is. Maar vaak liggen de prijzen van repareren en nieuw kopen niet ver van elkaar.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 26 juli 2024 01:22]

Het gaat er toch ook om als je er maar eentje wilt vervangen (bij slecht één kapot oortje of als je één oortje kwijt bent geraakt)? Dan is het altijd goedkoper dan meteen twee kopen.
Waarbij als je na 1 jaar een oortje kwijt raakt , jij 1 nieuw glimmend oortje met een accuduur van 10u gaat dragen en een gebruikte met een batterijduur van bijvoorbeeld 5 uur?

Ik had gehoopt op reparatie; fairphone was juist dat je iets modulair kon "repareren of verbeteren" met losse onderdelen; ik noem maar bijvoorbeeld de accu; of de speaker. (toch?)
In 1 jaar nog maar de helft van de batterij duur op een product met 2 jaar garantie... Als de accu zo snel slecht wordt dan zou ik hem al terug sturen om zo een nieuwe te krijgen.
Door extreem te overdrijven kan je zeker een punt duidelijk maken, maar het is wel zo eerlijk om reëel te blijven.

Er zijn extreem veel mensen die niet elke dag oordopjes gebruiken. Wanneer ze oordopjes gebruiken nooit de volledige accu duur nodig hebben. Of heel netjes met hun spullen om gaan. Deze personen kunnen jaren lang oordopjes in goede staat houden.
Maar een ongelukje zit in een klein hoekje... dus je kan altijd een situatie hebben waarbij 1tje vervangen moet worden, terwijl de ander en de case in goede staat zijn. Zonde voor portemonnee en milieu om dan een gehele set te kopen.

Natuurlijk zou repareren fijn kunnen zijn, maar er zijn genoeg situaties waarbij repareren geen eens een optie zou zijn. Als je er 1 kwijt raakt, of als hij compleet verbrijzeld is nadat hij gevallen is en iets zwaars er bovenop komt te staan bijvoorbeeld. Dan zou je niks aan de verkoop van reparatie onderdelen hebben. Een losse oordopje verkopen is daarom nog steeds van belang, zelfs al zouden ze reparatie onderdelen verkopen.
Even terzijde: maar op batterijen is vaak slechts 6 maanden garantie (wettelijk minimum, kan ook altijd langer zijn uiteraard, dat beslist de verkoper zelf), zelfs al is het ingebakken in een toestel waar langere garantie geldt.

(Geen idee of dit voor FF ook slechts 6 maanden is, dat heb ik niet opgezocht)

[Reactie gewijzigd door efari op 26 juli 2024 01:22]

Wettelijke minimum garantietermijn op batterijen voor consumenten is gewoon 2 jaar in de EU, ook al proberen veel verkopers hier onderuit te komen.
Daar had Fairphone zelf ook op gehoopt maar kregen ze niet voor elkaar voor de earbuds
Je kunt je afvragen wat dan de toegevoegde waarde is van earbuds door FairPhone. Als je je doel niet bereikt met een product, waarom dan toch doorzetten?

Vind het trouwens zelf een mooi oplossing hoor, daar niet van.
Omdat het niet alleen gaat over repareerbaarheid, maar ook over een goede bron van de gebruikte materialen, zonder uitbuiting, met gerecyclede materialen, enzovoorts. Dat kan bij oordopjes allemaal wél veel beter en dat is op zich ookal een winst nu. Dat je vanwege veiligheid en waterdichtheid even niet repareerbaar kunt zijn met oordopjes, ach, tja, een ontploffende accu in je oren is ook niet prettig.
Ook Fairphone kan niet garanderen dat er geen kinderhandjes meegewerkt hebben in het voortraject. Als het dan ook niet niet modulair te repareren is zoals wel bij de telefoons – en wat het verkoopargument van Fairphone is, wat is dan nog de toegevoegde waarde? Dan moet je het misschien gewoon niet op de markt brengen.

Als je ziet hoe betrekkelijk weinig materiaal er in een telefoon zit ten opzichte van andere consumentengoederen zoals een auto, zonnepanelen op het dak of wasmachine, ligt het ook niet zo voor de hand om met een smartphone te beginnen om dit probleem aan te pakken, laat staan draadloze oortjes met een 'accu' van 1 gram.
Je zegt te makkelijk dat Fairphone niet garanderen dat er geen kinderhandjes meegewerkt hebben in het voortraject en je betwijfelt ten onrechte de toegevoegde waarde van Fairphone. De meerwaarde van Fairphone is juist dat ze actief alle productiefases, bedrijven en partners in het voortraject zelf fysiek opzoeken om te kijken hoe ze het doen en samen verbeterplannen op te stellen. Dat ze daarin forse verbeteringen aanbrengen van steeds meer van de mineralen in hun producten kunnen garanderen dat deze eerlijk en duurzaam gedolven zijn, is één van de grote meerwaarden van Fairphone. Lees het jaarlijkse Impact Report er maar op na, om te lezen waar de meerwaarde in zit, welke stappen reeds gezet zijn en welke stappen Fairphone op dit moment aan werkt: https://www.fairphone.com/en/impact-report/
Bovendien geeft het Fairphone de ervaring die het misschien voor een volgende versie mogelijk maakt om hem wel repareerbaar te maken. Als je nooit begint, kun je ook nooit verder komen.
Was even te veel ingezoomd op repareerbaarheid inderdaad, je hebt gelijk. Ondanks dat het niet repareerbaar is, voegen de eerlijk verkregen materialen alsnog wat toe.
Een telefoon zonder earbuds is ook net niks. Dan kun je beter "zo goed mogelijk" dan "niet" beginnen.
Als je twee keer een linker oortje kwijt raakt, dan heb je drie cases en drie rechter oortjes en ben je twee keer 99 euro kwijt. De typische gebruiker van de fairphone zal eerder met die drie cases en rechter oortjes in zijn maag zitten dan die 108 die die extra betaalt.
Ja, kun je dan mensen gaan zoeken met het zelfde issue maar dan het andere oortje, net zoals mensen met 1 been die maar 1 schoen nodig hebben :|
Het is ook nooit goed hè. Wees blij dat je ze nu gewoon los kunt kopen. Ja reparatie is beter, maar je kunt nu in ieder geval een los oortje kopen als er eentje kwijt/kapot is.
Waarbij als je na 1 jaar een oortje kwijt raakt , jij 1 nieuw glimmend oortje met een accuduur van 10u gaat dragen en een gebruikte met een batterijduur van bijvoorbeeld 5 uur?
ik denk niet dat de accuduur zo drastisch afneemt na 1 jaar. Ik heb zelf overigens nog nooit oortjes ingehad tot het punt dat ze op waren, m'n huidige oortjes zijn 2 jaar oud en gaan voor mij nog lang genoeg mee buiten de case (ik gebruik ze ongeveer 1~2 uur aaneengesloten). Wat maakt het overigens uit dat 1 oortje glimmend is.. die dingen zijn klein en zitten in je oor..
Ik had gehoopt op reparatie; fairphone was juist dat je iets modulair kon "repareren of verbeteren" met losse onderdelen; ik noem maar bijvoorbeeld de accu; of de speaker. (toch?)
Speaker/accu vervangen zou nice zijn maar dit zijn echt edge cases en ik vraag me af of het de moeite waard is om dit allemaal logistiek te regelen.
Een product dat zo snel achteruitgaat zou niet verkocht mogen worden óf zou na dat bekend geraakt door consumenten geweerd moeten worden.

Zit ik hier met m'n 4 jaar oude en dagelijks gebruikte smartphone. De batterij zal wel minder zijn maar zit niet op 6% van nieuw (100 x 0,5 x 0,5 x 0,5 x 0,5).

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 26 juli 2024 01:22]

precies dit.
45 lijkt me een eerlijke prijs als 2 en doosje 99 kost, als er 1 stuk is dan heb je er toch maar 1 nodig?
Is het laadstation ook los verkrijgbaar? Moet alleen wel middel grote oren hebben. Of de oude bewaren. ;)
Je hebt het product toch al aan je klant met winst verkocht? Daarna is een oordopje toch gewoon een reaparatie of vervangend onderdeel? Als je bang bent dat mensen er een "business" van maken door constant losse onderdelen te kopen, en als set door te verkopen, kan je toch gewoon S/N-s registreren enzovoort, of in geval van een defect voor een lage prijs omruilen?

Ik vind het een stap in de goede richting, maar qua prijspositionering sluiten ze zich hier aan bij Apple, waarbij de kosten voor reparatie/vervanging niet opwegen tegen opnieuw kopen.

Dat is nou juist niet waar je als Fairphone bij wilt horen lijkt mij. Dit doet me denken aan witgoedfabrikanten die deurrubbers voor 100 euro, of reparaties voor 400 euro aanbieden om je maar te pushen een nieuwe te kopen.
Ik vind het een stap in de goede richting, maar qua prijspositionering sluiten ze zich hier aan bij Apple, waarbij de kosten voor reparatie/vervanging niet opwegen tegen opnieuw kopen.
Kosten voor vervanging van 1 oordopje is 45 euro, weegt dat voor jou niet op tegen 99 euro? Stel, 1 van je dopjes valt uit terwijl je aan het fietsen bent, en is kapot. Dan is het toch een perfecte oplossing om voor 45 euro 1 dopje te vervangen? Voor de helft van de oordopjes is het minder dan de helft van de nieuwprijs.
Menigeen zit liever met een ongebruikt laaddoosje en ongebruikt dopje, dan dat ie potentieel een euro teveel heeft betaald. Ik kan er om lachen als ik het bij anderen zie. Als ik echter mezelf er op betrap de voorraadkast vol te proppen met aangeboden voedselwaren, die ik niet nodig heb (en met een beetje pech over twee jaar weg gooi) maar toch kocht omdat de tweede maar de helft van de prijs was, dan moet ik er ook een beetje van huilen.
Ik denk (hoop) dat het bij de doelgroep van de Fairphone anders is, omdat daar meer oog is voor de voetafdruk die 'alles nieuw kopen' heeft. Wat dat betreft vind ik dit een goed initiatief, hoop dat meer bedrijven dit gaan overnemen.
Gebruik de fifo-methode en je hoeft zelden meer iets weg te gooien ;)
Bij producten die ik zo vaak gebruik dat er een verschil tussen queuen en stacken is (denk aan tomatenpuree) is er geen probleem. Maar wat moet ik met een tweede of zelfs derde blikje artisjokkenharten?
Wat je met het eerste blikje ook hebt gedaan; opeten, maar dan op een later moment :)
Als ik 1 oortje moet vervangen, maar voor 9 euro extra krijg ik er meteen 2 weet ik wel welke keuze ik elke keer zou nemen hoor... en dat is niet 1 oortje kopen
Als ik 1 oortje moet vervangen, maar voor 9 54 euro extra krijg ik er meteen 2 weet ik wel welke keuze ik elke keer zou nemen hoor... en dat is niet 1 oortje kopen
?
Oeps inderdaad verkeerd gelezen, ik was in de war door het bericht van de eerste poster
Lees de prijzen nog eens in het artikel.
99 voor een set, 45 voor een los oortje. Je zou dus geen 9 maar 54 euro extra betalen.
Je hebt gelijk, zo zie ik dat ook.
Dit is altijd een beetje de paradox van iets goed willen doen in de wereld; je hebt de kapitalistische markt tegen je. Dus het is vaak duurder om iets van mindere kwaliteit te kopen wat wel beter voor het milieu is, en pas wanneer "dat deel" van de markt een fatsoenlijk aandeel weet te krijgen, worden de prijzen interessanter - maar dat is en blijft een uphill battle.
Misschien een beetje off-topic maar het gaat over projecten zoals FairPhone in z'n geheel.

Dat is zeker zo. Het lijkt inderdaad wel dat je moet inleveren om verantwoord voor het klimaat te zijn. Alhoewel ik al jaren af ben gestapt van de flagship modellen omdat ik slechts alleen gebruik maak van Whatsapp, YouTube, reddit, muziek, een browser en natuurlijk om te bellen. En hiervoor heb ik niet de hoogste specs voor nodig. Ik denk dat de gemiddelde consument niet heel veel meer doet dan dat en dus niet gebruik maakt van alle kracht die de socs tegenwoordig leveren. In dit geval denk ik dat ze het alleen heel erg merken aan de camera en dat de algemene performance iets langzamer is. Maar is dit heel slecht? Kunnen we niet een klein beetje inleveren als we het toch niet gebruiken?

Ik spreek natuurlijk voor mezelf met mijn eigen gebruik. Natuurlijk zullen er ook genoeg powerusers zijn. Maar als ik voor mezelf spreek dan zet ik liever de soc governor van een flagship op een conservatieve stand waardoor hij een stuk zuiniger is dan dat ik gebruik maak van de volledige performance.
Nou, een paradox is het niet: het is meer zo dat je bijna nooit de werkelijke prijs betaald, kortom meer een incomplete economische vergelijking. Je kent vast de slogan 'De vervuiler betaald' nog wel? Als we dat werkelijk zouden doen, dan zou de koper van een vieze telefoon gewoon veel meer moeten betalen: o.a. de ziekenhuisrekeningen van alle werknemers die onbeschermd met gevaarlijke chemicaliën moesten werken. Of de schade door arbeidsongeschiktheid omdat de werkgever geen veilige werkplek biedt. Als we al die zaken meenemen is kiezen voor eerlijke telefoon gewoon een kwestie van je boerenverstand gebruiken.
Het is meer als 50% goedkoper als een compleet nieuwe set. Dat lijkt mij toch een aanzienlijk deel.
Als je dan twee oortjes hebt met een flink accu-duur verschil dan is het gebruik ervan best wel irritant te noemen voor die halve prijs.

We hebben uiteraard ook nog gewoon conformiteit. Dus dan gaat dit eigenlijk over kwijtraken en de periode na de "garantieperiode" (is niet zo zwart-wit, maar goed). Voor een oordopje wat je kwijt bent geraakt is dit best een uitkomst. Maar voor het andere lijkt me dit best wel irritant.

[Reactie gewijzigd door eric.1 op 26 juli 2024 01:22]

Hoezo is dat irritant? Het is niet alsof je oude dopje minder lang mee gaat.
Het nieuwe dopje gaat gewoon wat langer mee dan je oude, dus je levert op dat vlak niets in.
Het gaat er toch om dat als je 1 dopje kwijt bent, ook maar 1 dopje nieuw hoeft te kopen. Dat scheelt je dus € 54 om weer een werkende set te hebben. En daarnaast, nog belangrijker, minder afval.
Dat zullen niet veel mensen doen zou je misschien denken. Maar als je dus één kapot oortje hebt betaal je 45 euro en geen 99 euro. Je koopt er dan geen twee. Dat kost je hoe dan ook meer, of het nu 90 of 99 is, dus waarom zou je dat doen?

Als je twee kapotte oortjes hebt kun je dus kiezen voor 90 euro + minder e-waste (geen dubbele laadcase). Of inderdaad een volledig nieuwe set zoals je nu altijd hebt, met dubbele onderdelen waar je niks mee kan.

Ik zie niet in hoe dit negatief is. De prijs lijkt misschien niet in verhouding, maar het is in alle gevallen goedkoper en je hebt minder waste.

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 26 juli 2024 01:22]

Dus of je betaalt 45 Euro per stuk zonder laadcase. Wat neer komt op 90 Euro als je ooit beide wil vervangen, of je betaalt 99 Euro voor een compleet nieuwe als er iets kapot is. Ik snap het niet, je wil dat er minder e-waste is maar het prijsverschil ligt elke keer zo dicht bij elkaar dat je toch (in iedergeval ik) toch compleet nieuw koop.
Ik vind het verschil tussen 45 euro en 99 euro toch vrij fors.
Je kan wel een nieuwe kopen maar dan gooi je toch 55 euro weg. Misschien denk je dat je in de toekomst dat andere oortje ook wel kwijt raakt, maar voor hetzelfde geld raak je het zelfde oor nog een keer kwijt. Dan heb je twee ongebruikte units voor het andere oor, er even van uit gaan dat deze niet symmetrisch zijn. Zelfs als ze wel symmetrisch zijn is het niet optimaal. Want tot je dat andere oortje verliest zal je het nieuwe oortje ergens moeten bewaren. Dat brengt het risico met zich mee dat je het kwijt raakt of stuk maakt voor je het nodig hebt. Er is natuurlijk ook nog het risico dat je een keer twee oortjes tegelijk kwijt raakt (laten liggen in de sportschool ofzo) en je dan alsnog niks hebt aan het ene reserveoortje dat je nog hebt liggen.
Het zou mooi zijn dat alles te repareren is, gewoon makkelijk onderdelen swappen..
Dat zou zeker mooi zijn, maar die oordopjes zijn zo klein dat ik bang ben dat het al snel te lastig wordt voor de meeste mensen.
Maarja minder winstgevend voor onze consumptie economie waar ik ook aan mee doe. Behalve als iets repareren echt voordelig is. Maar vaak liggen de prijzen van repareren en nieuw kopen niet ver van elkaar.
Het gaat er natuurlijk ook om wat je belangrijk vindt. Als je alleen de milieuvriendelijke optie kiest als die ook de goedkoopste is dan weten we waar je prioriteiten liggen. Fairphone richt zich op mensen die andere prioriteiten hebben dan de laagste prijs.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 26 juli 2024 01:22]

Dus of je betaalt 45 Euro per stuk zonder laadcase. Wat neer komt op 90 Euro als je ooit beide wil vervangen, of je betaalt 99 Euro voor een compleet nieuwe als er iets kapot is.
Ik begrijp het bezwaar niet. Ook de enkele voor slechts 45 euro is compleet nieuw. Dat is toch gewoon 'fair'?
Tuurlijk is repareren van nog kleinere onderdelen wellicht beter tegen e-waste, maar onderdelen swappen in een earpod van deze omvang lijkt me ondoenlijk.
De elektronische onderdelen zijn niet persé kleiner dan in de telefoon, maar je zit ook nog met de behuizing die vast ook meteen vervangen moet worden bij een elke reparatie. Zo zijn er nog wel wat specifieke dingetjes zoals de accu en de luidspreker die wel lastiger dan normaal te vervangen zijn.

Of anders bekeken: een groot deel van de repareerbaarheid van de fairphone ligt aan de modulaire opbouw. De earbuds zijn te klein om in swappable modules onder te verdelen dus ze zijn zelf de module.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 26 juli 2024 01:22]

Dus de laadcase kost 9 euro?
Nee, zo simpel is het niet te stellen.
In welke wereld is 99 euro net zo veel geld als 45 euro?
Maarja minder winstgevend voor onze consumptie economie waar ik ook aan mee doe. Behalve als iets repareren echt voordelig is. Maar vaak liggen de prijzen van repareren en nieuw kopen niet ver van elkaar.
Zoals Fairphnoe zelf zegt : the most sustainable phone is the one you already own. Ze zijn dus niet gericht op winst (in cash) maar op duurzaamheid...
Keek ik ook van op. Jammer.
...
Het zou mooi zijn dat alles te repareren is, gewoon makkelijk onderdelen swappen..
Maarja minder winstgevend voor onze consumptie economie
Dat is vaak (en ook zeker in dit geval) niet de reden. De onderdelen zijn simpelweg te klein en/of te geïntegreerd om met normale middelen nog te repareren. Wanneer je swappable onderdelen zou pakken met connectors die met het blote oog goed te zien zijn, dan loop je met een blok van 10 cm in of op je oor.

Ik vind wel waar wat je zegt over het prijsverschil. Als je de siliconen dopjes erbij optelt, dan is het 2x45 + 2x5 = 100 euro, en voor 99 euro heb je de hele set. En dan heb ik de bezorgkosten maar even achterwege gelaten.
die siliconen dopjes voor 5€ is helemaal van de pot gerukt. productieprijs is mss 5c
De overhead is hetzelfde dan een duurder product, de bestelling moet verwerkt en verzonden worden, factuur maken, betalingsprovider betalen, enz.
Fairphone TWS Replacement Ear Tips
€4.95
Excluding shipping costs
linkje
de overhead die je noemt zijn op zoiets ook anders, want payment providers rekenen vaak in percentages en shipping zal ook goedkoper zijn. facturatie en order processing zijn mss wel gelijk, maar dan nog zit hier gewoon een heel dikke marge op.
Ik denk juist dat Fairphone het eerlijk doet door de case maar 10 EUR te rekenen en de oordopjes per stuk 45 EUR. Als je die prijs te laag legt, dan kopen mensen de oordopjes zonder case (maken ze zelf een case met een 3D printer?). Maar ik zou wel graag van Fairphone een analyse hierover willen horen mbt hoeveel welk onderdeel kost.
Je kunt ook vragen of ze de bon van hun oordoppen moeten meenemen als bewijs?
True, zou kunnen, die hebben ze zelf nog in hun administratie.
Moet je eens kijken wat het kost als je je auto in losse componenten wil bestellen; is misschien wel 50x zoveel.

Spares zijn altijd duurder dan een nieuw compleet systeem.
Niemand gaat dan toch 99 euro betalen voor een nieuw setje, als er maar één oortje stuk/kwijt is? Dan zou je én extra e-waste hebben, én meer betalen! Zolang de prijs voor één oortje lager ligt dan de prijs voor een nieuwe set, is er toch geen enkele reden om een compleet nieuwe set te kopen als je maar één oortje nodig hebt?
Arbeidsloon ooit bekeken? Heb je wel eens gekeken wat voor priegelwerk dat is bij moderne electronica? Je hebt zowat een soldeerstation met microscoop nodig om nog een beetje te kunnen hobbyen. Kleinschalig repareren is niet te doen als verdienmodel. Ik vind 45 prima voor een los dopje. Ze hebben ook niet bepaald economy of scale mee om de prijs te drukken
Als je dit belangrijk vindt is prijs van secundair belang.
Erg netjes. Ik ken inderdaad geen enkele fabrikant die zo iets doet. Ergens wel prijzig, anderzijds een stuk goedkoper dan een nieuwe set.
$ 89 per oordop. oi!
89$ voor de airpod pro, die sws al 200$ dollar is als set. Best in vergelijking met 45% van totaal prijs van fairphone.
89/200 = 44,5%
45/99 = 54,4% 45,45%
Verhoudingsgewijs even duur dus... Maar Fairphone is de helft goedkoper en van eerlijkere materialen :)
Dus Kudo's voor Fairphone idd _/-\o_ ...

[Reactie gewijzigd door bvdbos op 26 juli 2024 01:22]

Kleine kanttekening, er zit niet 10% tussen, maar 1%: 45/99 is 45,5% ;)
Mwah, ik kan ook zeggen dat FairPhone z'n doppen met een initiële prijs van 99 euro voor een set heel netjes aanprijst terwijl Apple daar juist een stuk duurder is. Het is maar hoe je het bekijkt...
Ik vind het het dubbel en dwars waard. Ik heb Sony SP700 gehad maar de Noise Cancellation was zo slecht dat ik ze maar heb teruggebracht.

Daarna nog de WH-1000XM3, maar die vond ik te groot maar erger, de XM1 of 2 had last van scheurend plastic en er was geen voorhande oplossing voor een kapotte batterij (terwijl je nu al weet dat dat een probleem zal worden.

Daarna heb ik iets bij Action gekocht (slecht) en toen de QCY T2C's en dat vond ik een geweldig product voor het geld. Toen de Airpods Pro uitkwamen heb ik die gekocht, toen ik ze kwijtraakte heb ik ze opnieuw gekocht.

De airpods hebben in tegenstelling tot alle andere oordopjes iets waardoor er geen druk op je oor komt. Daardoor zitten ze heel heel lekker, terwijl ze wel goed afsluiten en ook de NC is goed.

Nou lig ik ook niet wakker van €200

[Reactie gewijzigd door klonic op 26 juli 2024 01:22]

En, ook niet onbelangrijk, als je een dopje (of dopjes) verloren bent, dan kun je deze in principe ook lokaliseren. Vriend van mij heeft op die manier de dopjes terug gekregen (was ze vergeten in het hotel, en het hotel heeft ze vervolgens op de post gedaan).
Er is (in de VS) ook een third party service die dit doet, voor een meer schappelijke prijs.
Mijns inziens is het überhaupt vreemd dat een zogenaamd duurzame fabrikant geen 3.5mm koptelefoonpoort op hun telefoon doet. Draadloze oortjes zijn per definitie minder duurzaam dan een gewone koptelefoon.
Ik heb regelmatig een oude koptelefoon gered door er een nieuwe 3.5mm jack aan te lassen.
Draadloze oortjes zijn per definitie minder duurzaam dan een gewone koptelefoon.
Mobiele telefoons zijn per definitie minder duurzaam dan draaischijftelefoons. Of je moderne technologie echt nodig hebt, of omwille van het milieu bepaalde snufjes achterwege moet laten, is een hele andere discussie dan hoe we die technologische vooruitgang zo duurzaam mogelijk kunnen doen. Het is een gerelateerde discussie, maar niet dezelfde.
Volgens mij waren die draadjes ook echt niet duurzaam en gingen ze bij mij om de 3 maanden kapot.
Die discussie heb ik eerder aangewakkerd, en blijkbaar deelt niet iedereen jouw ervaring (ik als kind zeker wel, tegenwoordig betaal ik iets meer voor meer kwaliteit).
klopt de gratis oortjes die je bij de meeste goedkope telefoons meekrijgt zijn ook niet wat het moet zijn. Toch niet voor dagelijks gebruik.
Ook hier draait het om gebruik. Ik doe al ruim 2 jaar met de oortjes die bij mijn Samsung kwamen. Daarvoor heb ik ruim 10 jaar gedaan met mijn Senheiser oordopjes. Dagelijks in op de fiets, tijdens het wandelen of als ik er gewoon thuis mee loop te bellen.

Snap eerlijk gezegd niet dat bij iedereen die kabeltjes altijd zo snel stuk gaan. Beetje normaal gebruik en het gaat jaren mee...
Goh ik heb er wat versleten als kind. Soms wel meerdere in een jaar. Zo gaat dat als je een beetje onhandig bent.
sja ik zie zeker wel voordelen, laptop en gsm aangesloten op 1 paar oortjes. Doe dat maar eens na met je 3.5 mm poortje.
Dat kon toch altijd met 3.5 mm, alleen telefoon nu niet meer zonder verloop stuk. nog fijner ook zonder storingen van die ellendige BT connectie..
Als je last hebt van BT storingen dan is er wat mis met je apparatuur. Ik gebruik al een paar jaar diverse BT oortjes en koptelefoons en werkelijk nog nooit last van slechte connecties gehad. Met bedrade oortjes daarentegen.....
En dat kan niet met een 3.5mm hoofdtelefoon?
niet zonder de kabels te verwisselen zover ik weet, bluetooth pakt gewoon degene die muziek of geluid begint te spelen
Mijns inziens is het überhaupt vreemd dat een zogenaamd duurzame fabrikant geen 3.5mm koptelefoonpoort op hun telefoon doet
Het is toch niet zo vreemd, ze pushen daarmee hun draadloze oplossing. Les 1 bij productmarketing, bedrijven draaien op winst vs omzet, niet op wat het duurzaamst is. En je kan altijd nog een lightning-naar-3.5mm adaptertje kopen als je het per se nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 26 juli 2024 01:22]

Je hebt al verloopsnoertjes naar USB-C voor een paar euro, dus zo'n ramp is het nou ook weer niet.
Dat werkt ook nog steeds prima met een Fairphone, 3.5mm naar USB-C adapter en je bent klaar. Mijn bedrade headsets gingen nooit lang mee. Altijd binnen een jaar een breukje in de kabel. Ik ben erg zuinig op mijn spullen, maar die audiokabels gaan echt niet lang mee. Bluetooth headset voldoet veel beter. Maar dat is mijn ervaring natuurlijk.

Wat betreft Fairphone en de native 3.5mm jack: https://youtu.be/MjewR67uW1I
Rolfstone is een Nederlandse* fabrikant, die dit ook heel netjes doet.

* alles wordt natuurlijk in China gemaakt
Dan is het dus geen Nederlandse fabrikant maar een Nederlands merk.
Hangt er vanaf wat ze in Nederland doen. Trust is bijvoorbeeld slechts een merk. Die selecteren bestaande spullen en plakken daar hun merknaam op en hebben zo hun product portfolio. Maar als je zelf ontwerpt (producten en productie) en slechts de productie elders laat uitvoeren en je de fabrikant en niet slechts een merk.
Voor als je het linkse geluid mist :D
Het rechter oordopje is voldoende. Deze laat meer geluid door en bovendien ook nog ongefilterd!
Er zit een ander filter op. Maar als je het te hard zet, overstuurt het of kan permanente schade aan het gehoor toebrengen. Dat geldt trouwens voor alle oordopjes, links of rechts.

En om het oorspronkelijke (overigens grappige) bericht te ontkrachten: "the right to repair" is niet partijdig. Groen-links doet het bijvoorbeeld voor het milieu, klassiek-liberaal-rechts doet het voor de vrijheid om iets in eigendom te hebben en daarmee te doen wat je wilt. De vijanden van right to repair zijn bijvoorbeeld de voorstanders van een totalitaire of centraalgeleide economie/oligopolie ter linkerzijde, of de voorstanders van een ongeleide markteconomie ter rechterzijde. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 26 juli 2024 01:22]

Maar wel zwaar gemanipuleerd. Als je met zo'n oortje popmuziek draait krijg je Wagner te horen.....

[Reactie gewijzigd door Frame164 op 26 juli 2024 01:22]

Bij Apple kan je toch ook 1 enkel oordopje aanschaffen in geval van verlies etc.?
Gaat wel via de service afdeling en je betaald dan een “verlies toeslag “. Principe is vrijwel hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Baqsteen op 26 juli 2024 01:22]

Inderdaad bij Apple kan je ook los vervangende onderdelen bestellen https://support.apple.com/airpods/repair/service#lost
Wat ik ook erg netjes vind is dat ze nu eens vrij voorop lopen met de techniek, ze hebben al Bluetooth v5.3 geïmplementeerd. Terwijl ik eigenlijk alleen nog v5.2 of zelfs lager tegenkom. Goed bezig Fairphone!
en een losse laadcase?
overigens wel duur ivm de hele set,
maar stel ik heb mijn linkeroortje toch nooit nodig omdat ik daar doof ben, dan wil ik de case + rechter oortje.
Als je voor alle mogelijke doelgroepen iets wilt aanbieden wordt het wel duurder.
Als eerste fabrikant?

Bij Apple kan je ook al sinds het begin losse AirPods via de Genius Bar aanschaffen als een van de AirPods kwijt of defect is. Je kan ook een losse case kopen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 01:22]

Als ze er nou eens een snoertje aan zouden maken, dan raak je ze veel minder snel kwijt :+
Of anders een tubetje superlijm.
repareren is een betere optie voor fair beleid!
Ik vind de oplossing van Shure toch nog steeds een hele mooie, waarbij de MMCX connector wordt gebruikt om de speaker op de batterij + bt transceiver aan te sluiten. Gaat een van de twee stuk, gewoon vervangen. Toch liever even een kabeltje? Gewoon doen.
Inderdaad, en daarbij Shure verkoopt ook losse earphones.
https://service.shure.com...one-earbud?language=en_US

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.