Google gaat 'gevoelige locaties' automatisch uit locatiegeschiedenis verwijderen

Google gaat bezoeken aan 'gevoelige medische faciliteiten' verwijderen uit de locatiegeschiedenis van Android-gebruikers. Het zal dat 'snel na de bezoeken' gaan doen. Een voorbeeld daarvan zijn abortusklinieken.

De volledige lijst van voorbeelden die Google aanmerkt als 'gevoelige locaties' zijn 'counselingcentra, opvangcentra voor huiselijk geweld, abortusklinieken, vruchtbaarheidscentra, verslavingszorgfaciliteiten, klinieken voor gewichtsverlies, klinieken voor cosmetische chirurgie en meer'. Google gaat in de komende weken deze wijziging daadwerkelijk doorvoeren. Het meldt niet nadrukkelijk of deze wijziging gaat gelden voor gebruikers in specifieke regio's of wereldwijd.

Aanleiding voor de wijziging in de locatiegeschiedenis is ongetwijfeld de situatie rondom abortus in de Verenigde Staten. In een deel van de staten is die medische ingreep nu verboden. Op basis van die redenering zou het kunnen zijn dat de wijziging alleen of eerst in de VS zal gelden. Aan de andere kant is er ook buiten de VS behoefte aan privacy rondom dit soort bezoeken.

Googles locatiegeschiedenisfunctie staat volgens het bedrijf standaard uitgeschakeld. Wie hem inschakelt en een Android-smartphone heeft waarvan locatiebepaling aan staat, zal zien dat zijn reisgedrag vastgelegd wordt en in te zien is in Google Maps. Google onderstreept ook dat het zich hardmaakt voor de privacy van zijn gebruikers als autoriteiten vragen om data, maar dat het ook via een gerechtelijk bevel verplicht kan worden om mee te werken.

Screenshot maps location history
Omwille de energiebesparing is de polling rate zodanig laag dat er wat kaarsrechte lijnen getrokken worden, maar doorgaans noteert de functie alle bezochte plekken

Door Mark Hendrikman

Redacteur

02-07-2022 • 10:08

158

Submitter: wildhagen

Reacties (158)

158
154
61
9
0
63
Wijzig sortering
Hier zie je ook het (echte) probleem met 5G. Om de hoge snelheden te behalen doet 5G aan beamforming, en daarvoor is precieze locatie van de telefoon nodig. Waar de triangulatie door zendmasten bij 4G tot ongeveer 100m nauwkeurig was, ben je met 5G tot op 10m nauwkeurig te volgen.

Dit maakt in veel gevallen een einde aan je "plausible deniability"; je vermogen om te zeggen "Ja ik was daar in de buurt, maar ik was er niet binnen, ik was bij de buren". Abortusklinieken, hoerenketen, protestbijeenkomsten, of gewoon bovengemiddeld bezoek van snackbars, het wordt gezien.

De meest mensen begrijpen niet wat het risico is van je data delen met allerlei partijen. Vaak wordt nog gedacht dat de profielen enkel voor adverteren worden gebruiken. Maar die fase zijn we al zo lang voorbij.

- Cambridge Analytica toonde hoe profielen worden gebruikt voor politieke beïnvloeding.
- Recente ontwikkelingen in de Ukraine maken goed zichtbaar dat de data wordt gebruikt om mensen op te sporen.
- Deze Row v Wade situatie maakt duidelijk dat de profielen kunnen worden gebruikt om je te vervolgen.

Lees voor de grap eens de privacy policies van je verzekeraars.
Hoe kwam Cambridge Analytica ook alweer aan de data? Facebook geloof ik toch? Of via providers? Dat laatste zou wel extra kwalijk zijn.
"Leuke" apps op Facebook, en door een gat in de APIs en toegangsrechten van zo'n app op FB konden ze veel meer info over een gebruiker verzamelen dan strikt noodzakelijk; als ik het me goed herinner konden ze bijv. een lijst van vrienden ophalen. Als je van genoeg gebruikers een lijst van vrienden hebt, heb je zo een volledig netwerk van nagenoeg iedere FB gebruiker. Als je dat combineert met andere info waar ze toegang toe hebben - openbare info zoals posts of info, foto's, of wat voor niet-openbare info die apps maar mochten verzamelen - heb je een hele interessante dataset.
Ze hadden meer dan 5000 data markers van iedere Amerikaanse burger niet alleen verkregen via Facebook maar ook Google.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Great_Hack

Deze documentaire is gemaakt door klokkenluider en journalist waar ze hun verhaal vertellen.
Anoniem: 851517 @spokje2 juli 2022 14:12
kijk voor de gein hier maar eens naar:
https://youtu.be/wqn3gR1WTcA
Ook. het Verschillende per land maar ze verzamelde alles wat ze konden vinden over iedereen.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 24 juli 2024 01:01]

Dit maakt in veel gevallen een einde aan je "plausible deniability"; je vermogen om te zeggen "Ja ik was daar in de buurt, maar ik was er niet binnen, ik was bij de buren". Abortusklinieken, hoerenketen, protestbijeenkomsten, of gewoon bovengemiddeld bezoek van snackbars, het wordt gezien.
En is enkel opvraagbaar met een bevel van een rechter, en als je je echt wil 'verstoppen'-> smartphone afzetten .
De meest mensen begrijpen niet wat het risico is van je data delen met allerlei partijen. Vaak wordt nog gedacht dat de profielen enkel voor adverteren worden gebruiken. Maar die fase zijn we al zo lang voorbij.
Precieze locatie van personen word (toch in belgie) absoluut niet verkocht aan adverteerders

- Cambridge Analytica ->had amper tot geen effect op de verkiezing, genoeg studies daarna dat dit aantoonde.
- Vooral de foto zelf, metadata is niet nodig. Dus ja, foto's op sociale media zetten als je een oorlog aan het vechten bent is niet slim, duh.
- Weinig met 5g te maken want met een correcte order kan de politie alles opvragen bij je provider inclusief over apps en mails of in je telefoon geraken op allerhande manieren (zeker in de VS)
Precieze locatie van personen word (toch in belgie) absoluut niet verkocht aan adverteerders
Ow zeker wel. Het wordt zelf gratis weggeven aan Android app bouwers in ruil voor playstore verplichte app tracking voor Google.

https://youtu.be/4LPDsPvCbCo

[Reactie gewijzigd door xbeam op 24 juli 2024 01:01]

Ow zeker wel.
Kan je een bron geven dat mobile providers dit doen?
Niet de provider maar Google (android) doet dat. Via wifi en LTE triangle location in de soft en hardware.

Google weet/logt daar op zelfs in huis op meter nauwkeurig jou locatie en deelt dat met app bouwers.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 24 juli 2024 01:01]

Wat iets anders is dan persoonlijke locatie van iemand verkopen getraceerd via 5g .

[Reactie gewijzigd door k995 op 24 juli 2024 01:01]

Wat is het verschil. Google verkoop toch je exacte locatie aan 3e. (Het is precies het zelfde alleen omgekeerde locatie bepaling) door je telefoon fabrikant. LTE is minder precies dan wifi. Van daar dat ze nu wifi gebruiken maar je telefoon kan dit / combineert dit ook met 4G en 5G. Kijk dat uitleg filmpje (YouTube) gewoon.

In België word je exacte locatie op wel degelijk via de vs (Google/android ) aan Europese/wereldwijd/adverteerders & app bouwers verkocht. Het is ook iets niet wat uit kan zetten of kan voorkomen als Belgische gebruiker.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 24 juli 2024 01:01]

"Google verkoop[t] toch je exacte locatie aan [derden]" - dat is absoluut niet waar. Beter nog: Google verkoopt geen enkele data aan derden. Dat is ook helemaal niet interessant voor ze, want die data is de kern van hun advertentieproduct.

Als iedereen die data kan kopen, kan ook iedereen zelf proberen bepaalde groepen consumenten te targeten. En dat is juist precies wat Google verkoopt: een dienst waar je als bedrijf aan kan geven wat voor consumenten precies je doelgroep zijn en welke reclame je hen wil tonen. Google doet de rest: het vindt zelf de relevante users en toont hen de advertentie die ze van hun klant hebben gekregen. Daarbij gebruikt het onder andere de locatiedata die ze hebben. Vorig jaar op een skitrip geweest? Dan denk je vast rond de zelfde tijd het volgende jaar wel weer aan het kopen van skispullen bijvoorbeeld.

Genoeg op Google aan te merken wat privacy betreft hoor. Het hele real-time-bidding proces met bidstream data is zeker niet netjes. Maar de notie dat Google gedetailleerde data zou verkopen wijst op een compleet gebrek aan begrip van hoe de advertentiebusiness werkt.
Dit gaat niet over reclame. Persoons Tracking en exacte locatie verkoop/stelt Google via de play store beschikbaar aan iedere app bouwer. Je kan als app bouwer via een api aanroep bij Google de exacte locaties van persoon op de meter nauwkeurig op vragen waarmee je bijv indoor tracking of locatie gebaseerd functies kan bouwen of om wat voor reden dan ook locatie kan vastleggen en deze op ander moment voor andere doeleinden te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 24 juli 2024 01:01]

Ja, als jij een app installeert kan die app jouw locatie opvragen, mits je locatie permissie geeft. Dat is nogal logisch voor apps als maps, Flitsmeister of wat dan ook, nietwaar?
https://developer.android...cs/connectivity/wifi-scan
You can use the Wi-Fi scanning capabilities provided by the WifiManager API to get a list of Wi-Fi access points that are visible from the device.
Dat kan met een korte omweg zonder user permission.
https://developer.android...cs/connectivity/wifi-scan
A successful call to WifiManager.getScanResults() requires any one of the following permissions:

ACCESS_FINE_LOCATION
ACCESS_COARSE_LOCATION
CHANGE_WIFI_STATE
If the calling app does not have any of these permissions, the call fails with a SecurityException.

Alternatively, on devices running Android 8.0 (API level 26) and higher, you can use the CompanionDeviceManager to perform a scan of nearby companion devices on behalf of your app without requiring the location permission. For more on this option, see Companion device pairing.
En CompanionDeviceManager draait in de achtergrond zonder dat de gebruik een app gebruikt
Apps can passively listen to all scan completions on device by using the broadcast without issuing a scan of their own.
Wanneer je zo bijvoorbeeld om de X Aantal minuten de omringende B/Essid’s en signaal sterkte van al je gebruikers verzameld kan je bij een andere Google dienst buiten de telefoon van de gebruiker om constant de exacte locaties van gebruiker /mensen via een web api volgen/uitlezen/kopen
https://developers.google...tion/geolocation/overview
The Geolocation API returns a location and accuracy radius based on information about cell towers and WiFi nodes that the mobile client can detect. This document describes the protocol used to send this data to the server and to return a response to the client.

Communication is done over HTTPS using POST. Both request and response are formatted as JSON,
@k995 ja, de te kopen gebruikers locaties zijn wel degelijk op basis van 5G masten beschikbaar. https://developers.google...rview#calculating_cell_id
Radio types prior to NR

(5G) use the 32-bit cellId field for passing the network cell ID to Geolocation API.

GSM (2G) networks use the 16-bit Cell ID (CID) as is. Valid range: 0–65535.

CDMA (2G) networks use the 16-bit Base Station ID (BID) as is. Valid range: 0–65535.

WCDMA (3G) networks use the UTRAN/GERAN Cell Identity (UC-ID), which is a 28-bit integer value concatenating the 12-bit Radio Network Controller Identifier (RNC-ID) and 16-bit Cell ID (CID).
Formula: rnc_id << 16 | cid.
Valid range: 0–268435455.
Note: Specifying only the 16-bit Cell ID value in WCDMA networks will result in incorrect or zero results.

LTE (4G) networks use the E-UTRAN Cell Identity (ECI), which is a 28-bit integer value concatenating the 20-bit E-UTRAN Node B Identifier (eNBId) and the 8-bit Cell ID (CID).
Formula: enb_id << 8 | cid.
Valid range: 0–268435455.
Note: Specifying only the 8-bit Cell ID value in LTE networks will result in incorrect or zero results.
Hier leggen ze uit hoe locatie vestreking zit ingebakken in Android in combinatie met de play store
https://youtu.be/4LPDsPvCbCo & https://www.journaldev.co...tion-google-play-services
Need for introducing Google Play Location Services

The Google Location Services API, part of Google Play Services, provides a more powerful, high-level framework that automates tasks such as location provider choice and power management. Furthermore, it provides new features such as user’s activity detection that wasn’t available in the Android Framework’s Location API. Currently, Google provides 5 user states which are In Vehicle, On Bicycle, On Foot, Still, and Tilting, which are good enough to detect user’s activity, and to provide right content according to user’s status.
Another feature it provides is Geofencing API that is used to notify a user entering or exiting a particular area.
The above advantages clearly indicate why Google Location Services API is Google’s recommended way of getting a user’s location. It provides the best accuracy based on our needs
Google verkoopt/verhandeld (ook in België) op deze manier wel degelijk exacte (5G)locatie gegevens van Android bezitters. Inclusief gedrag via de play-store api
https://developers.google...ocation/usage-and-billing
How the Geolocation API is billed
SKU: Geolocation

A Geolocation SKU is charged for requests to the Geolocation API.

MONTHLY VOLUME RANGE
(Price per REQUEST)
0–100,000 100,001–500,000 500,000+
0.005 USD per each
(5.00 USD per 1000) 0.004 USD per each
(4.00 USD per 1000) Contact Sales for volume pricing

[Reactie gewijzigd door xbeam op 24 juli 2024 01:01]

Groot

Trouwens : kan je een bron geven dat google gepersonaliseerde locatie gegevens verkoopt?
Staat in het eerste bericht. Daar wordt uitgelegd hoe locatie tracking hardwarematige door Google is ingebakken in het Android OS en dat het zelfs met een custom ROM niet volledig te verwijderen en voorkomen is. Het enige wat je kan voorkomen is door giften aan Google door de play-store niet installeren op je custom ROM

Dus nogmaals kijk die YouTube

[Reactie gewijzigd door xbeam op 24 juli 2024 01:01]

Lees nu toch eens wat ik schrijf: Het ging hier over 5g en hoe 5g gebruikt kan worden om preciese locatie bepalingen toe doen vanwege de techniek.

Dat gaat dus zelfs niet over smartphones maar ook dumbphones.

Daarnaast maakte ik de opmerking dat geen persoonlijke data verkocht word in belgie, het zou men ten zeerste verbazen als John Oliver het precies over belgie heeft. Maar als je de timestamp geeft wil ik gerust die bekijken.
Hoe delen ze dat dan? Ik weet wel dat je (ik ben een appbouwer) gewoon locatie kunt opvragen, met de permissie check, welke nauwkeurig of onnauwkeurig kan zijn. Dat betekend, of alleen gps, of ook netwerken als wifi/gsm te gebruiken voor locatie bepaling. Dit is gratis (wordt niet verkocht) en als ik al zei: alleen met permissie krijg je dat. En dan kan je die onnauwkeurige ook gewoon uitzetten in je settings. En dit is niet geheim, en wordt ook niet verkocht. Dit is gewoon een batterijvriendelijke en privacyvriendelijke manier om een locatie te bepalen.
Anoniem: 851517 @k9952 juli 2022 14:12
Nou, waar gaat het om?

https://youtu.be/wqn3gR1WTcA
Dat is de VS, we leven nog steeds niet daar. Raar dat dit +2 krijgt

[Reactie gewijzigd door k995 op 24 juli 2024 01:01]

Youtube is toch geen serieuze bron? Heb je ook iets uit b.v. een goede krant? Volgens de AVG is dit streng verboden, dus het lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

P.S. Wie heeft er nou zin om minutenlang een of andere video te kijken om iemand anders' bron te checken? Liever geen Youtube-links in deze reacties a.u.b.!
Anoniem: 851517 @Cerberus_tm2 juli 2022 19:19
ok, installeer ccleaner, sweep je computer gebruik een browser met bv noscript en adblock plus (als je dat nog niet kent) en bezoek 10 random websites. sweep je computer nog eens. hoeveel trackers zijn er verwijderd? veel plezier met je avg
Wat een vreselijk nutteloze reactie. Als je interessante info hebt kun je die graag delen. Maar linkjes naar YouTube en "probeer dit en dat eens" helpen echt niet.
Anoniem: 851517 @_Pussycat_4 juli 2022 17:03
Oh ok, dus wanneer je aangeeft hoe je zelf kan zien hoe trackers werken, en hoeveel informatie er naar de databrokers gaat, is dat niet interessant? De enige reden waarom ik dat heb aangegeven is omdat men denkt dat de AVG ze wel helpt... Het internet stopt niet bij de grenzen van Nederland. Blijkbaar zijn er hier een hoop die denken dat ze ondanks het gebruik van deze tools "veilig" zitten. En wat je met mijn eenvoudige stappen kan zien is dat je hoe je het ook went of keert, de sigaar bent.
Het ontkennen van een probleem omdat je de methode van informatieverschaffing niet bevalt is volgens mij een perfecte indicator voor onwetendheid. Veel plezier in de kleine wereld.
Ik gebruik zelf Ublock Origin en Umatrix in Firefox. Standaard mag een website alleen bronnen van zijn eigen domein opvragen, en standaard geen Javascript, ook niet van zijn eigen domein. Voor websites die ik nodig heb / vertrouw sta ik het laden van specifieke scripts toe (niet zomaar alles van het eigen domein).
Anoniem: 851517 @Cerberus_tm4 juli 2022 17:06
Dat is best goed, maar toch raad ik je aan om eens even te doen wat ik heb aangegeven. Op die manier kan je zien dat al je inspanningen niet afdoende zijn. Het is niet voor niets dat databrokers de snelgroeiende bedrijven zijn op dit moment.
Op CCleaner valt het een en ander aan te merken: ik gebruik het al jaren niet meer.
https://en.wikipedia.org/wiki/CCleaner#Critical_reception

Ik scan af en toe met Malwarebytes en vind dan niks significants
Anoniem: 851517 @Cerberus_tm5 juli 2022 19:19
Dat is heel goed. Maar dan zou ik toch eens voor de grap een tool gebruiken die trackers indentificeerd...
Trackers werken binnen de browser. Extensies kunnen daar volgens mij veel beter tegen werken dan programma's geïnstalleer buiten de browser.
Anoniem: 851517 @Cerberus_tm6 juli 2022 17:41
Zeker. en daarom is het verstandig om onwetend te blijven en je eigen handelingen niet af en toe te toetsen...
En is enkel opvraagbaar met een bevel van een rechter, en als je je echt wil 'verstoppen'-> smartphone afzetten .
Dat is slechts een theoretische bescherming; wat als ze de wet retro-actief toepassen (zou niet mogen, maar tsja) en een kopie van die data hebben? Gelijk iedereen die ooit zo'n kliniek bezocht heeft op een lijst met verdachten.

En ja, ik ga WW2 erbij betrekken; data van bevolkingsregisters werd gebruikt om Joden te vinden. Vandaar dat geloofsovertuiging niet meer gevraagd wordt. Denk ik.
- Cambridge Analytica ->had amper tot geen effect op de verkiezing, genoeg studies daarna dat dit aantoonde.
Het lijkt alsof dat je insuneert dat we dit door de vingers moeten zien.

Tevens zijn er genoeg studies die het dan weer wel aantonen dat het voldoende effect gehad.

De vraag is maar welke studie je wilt geloven. Maar dat laat ik aan uw kritisch denk vermogen over.
Neen echter is de impact zwaar overdreven.
Spijtig genoeg verkopen dergelijke headlines en niet het onderzoek later dat het eigenlijk weinig effect had.

geef gerust zo eens studie die het tegendeel aantoonde.
Voorbeeldje: https://ieeexplore.ieee.org/document/8436400 . Daarnaast heeft Cambridge Analytica ook genoeg gedaan in andere verkiezingen en dan vooral op het beïnvloeden om niet te gaan stemmen. Dat laatste is namelijk makkelijker te beïnvloeden dan te stemmen op een bepaalde persoon/partij.
De enige referentie daarin dat hierbij aansluit is deze :
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1710966114

Wat gewoon zegt dat als de massa die je bereikt groot genoeg is het een effect kan hebben.
Niet de massa, maar een massa mensen waarvan je de specifieke psychologische kenmerken en gevoeligheden kent en waaraan je de berichten specifiek aanpast. Het staat letterlijk in de eerste alinea:
On the other hand, it could be used to covertly exploit weaknesses in their character and persuade them to take action against their own best interest, highlighting the potential need for policy interventions.
En is enkel opvraagbaar met een bevel van een rechter, en als je je echt wil 'verstoppen'-> smartphone afzetten .
Behalve dan bij een iphone , die staat standaard nog aan, zelfs als hij uitstaat.
Het “zoek mijn” netwerk werkt via de ultrawideband chip en niet via driehoeksbepaling via zendmasten.
En is enkel opvraagbaar met een bevel van een rechter, en als je je echt wil 'verstoppen'-> smartphone afzetten .
Dat heeft geen zin, het enige dat je kan doen is de Smartphone niet op de man hebben of opbergen in een RFID-signaal blokkerende tas. Of inwikkelen in zilverfolie. Maar als ik spyware zou maken dan zou ik er voor zorgen dat op het moment dat dat gebeurt de microfoon gaat opnemen.
Cambridge Analytica had amper tot geen effect op de verkiezing
=> een poging tot moord kan mislukken maar het blijft erg vervelend als het wordt geprobeerd. Ik bedoel alleen: dat het is mislukt wil niet zeggen dat het bijzonder listig is.
foto's op sociale media zetten als je een oorlog aan het vechten bent
Maar als men dat nu eens voor de oorlog al deed?
Weinig met 5g te maken
Het gaat erom dat hiermee weer een mogelijkheid voor handen is om iemands positie te achterhalen - dan kan deze leuk de GPS uitzetten maar dat helpt dan niet.
De meest mensen begrijpen niet wat het risico is van je data delen met allerlei partijen. Vaak wordt nog gedacht dat de profielen enkel voor adverteren worden gebruiken. Maar die fase zijn we al zo lang voorbij.
Mee eens. Maar ik denk dat de meeste gebruikers van mobiele telefoons best weten welke risico's eraan kleven, het interesseert ze gewoon helemaal niets (meer.) Hoe vaak hoor/lees je de reacties: "ze weten toch alles al" of de nog ergere variant: "ze mogen alles van me weten."

Je hebt als gekozen overheid een belangrijke rol en verantwoordlijkheid, dat is de bescherming van je bevolking, als je dan 'digitale overheden' zoals google en facebook (schuilnaam meta) - al dan niet middels machtig lobbyen - alle ruimte geeft om hun 'stasi' praktijken toe te blijven passen, of dit nu is om de publieke opinie te beinvloeden of om het complete leven van iemand letterlijk digitaal in kaart te brengen (vertaald als profielen) dan ben je verkeerd bezig.
Er is een groot probleem met computer-hardware, en dan met name de hardware waar verplicht een systeem op draait dat om onduidelijke redenen geen admin/root-rechten verstrekt aan de eigenaar van de hardware. Het gevolg van deze "standaard" is enorm.

Een smartphone met een GPS-ontvanger is niet van nature genoodzaakt om dat via een verbinding met de OS-maker door te sturen. Het hele probleem is een gevolg van het kapen van het systeem.
Maar ik denk dat de meeste gebruikers van mobiele telefoons best weten welke risico's eraan kleven, het interesseert ze gewoon helemaal niets (meer.) Hoe vaak hoor/lees je de reacties: "ze weten toch alles al" of de nog ergere variant: "ze mogen alles van me weten."
Grappig, aan die personen moet je vragen of ze hun browsergeschiedenis willen delen met naaste bekenden. Bedenk dan dat je dat wel doen met een aantal data vergarende tech giganten.
Een paar op 100m nauwkeurige metingen triangoleren ook naar een heel nauwkeurige locatiebepaling. Als je je locatie deelt maakt 4g of 5g echt niet uit.
Hoewel je goede punten hebt, betwijfel ik of het een probleem is. De voordelen wegen in mijn ogen op tegen de nadelen, bovendien is 100 m nauwkeurig ook al nauwkeurig genoeg om aannemelijk te maken dat je ergens was, en bovendien moet er altijd nog extra/ondersteunend bewijs zijn?

Daarnaast kun je de optie uitzetten, je telefoon helemaal uitzetten, of als je het helemaal goed wil doen je telefoon in zo'n Faraday kooi- etui bewaren.

Of je koopt gewoon geen smartphone/laat hem thuis.

Maar bovenalles, we leven in een (redelijk) functionerende rechtstaat, zonder toestemming van een rechter is info niet op te vragen en/of niet toelaatbaar als bewijs.
Heb je afgelopen week het nieuws gevolgd? Wat er in Gilead is gebeurd, is niks anders dan een gerechtelijke dwaling, waar politiek, kerk en rechtelijke macht verweven zijn.
Gilead is een prima omschrijving voor de situatie waar een aantal Staten hard naar op weg is, met die ziekelijke conservatief christelijke kramp, inclusief het politieke hoogste rechtsorgaan. Polen had ook een goede benaming geweest.
Interessant trouwens dat Amerika ooit een voortrekker was op abortus gebied.

Hier in Nederland nog veel gedoe geweest toen een CDA minister de klinieken wilde sluiten in de jaren 80.
Ook interessant: republikeinen waren lang veel progressiever dan democraten. Dit is pas jaren 80 omgedraaid, toen het gelovige deel van de bevolking werd ontdekt als stabiele groep kiezers.
Geen idee waar je het over hebt en als ik op
Gilead google zie ik zo snel ook niets relevants wat je zou kunnen bedoelen.

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 24 juli 2024 01:01]

Als je dan de moeite neemt een reactie te typen, geef dan een toelichting. Wat is je punt/probleem?
Ik niet. Waar gaat dit over?
Nee, dank je, ik volg het nieuws niet. Deprimerend, en als het relevant is, willen mensen van graag uitleggen wat er aan de hand is.

Ik heb een stukje van The Handmaid's Tale gezien, maar dat is fictie. Doel je op die anti-abortus-onzin van de VS?
Volg het nieuws.
Google Gilead (hint: The Handmaid's Tale).
Trek je conclusies.
Zeg dan niks. Hier heeft niemand wat aan, en met zo'n antwoord gaat niemand Googelen natuurlijk.
Handmaids tale is een serie. Gaat over een conservatief amerika na een burgeroorlog. Vrouwen mogen niets meer. Alleen kinderen baren. Hele goede serie. Aanrader.

Off topic btw
Jij begint er over, dan geef je ook de informatie.
Bij Google is het moeilijk data los te peuteren. Het is echter niet onmogelijk. Voor puur wetenschappelijk onderzoek kan je hevig geaggregeerde data krijgen, mits je aan een heleboel voorwaarden voldoet. Eén ervan is vernietigen van de data na (eenmalig) gebruik. Dat is in de wetenschap eigenlijk "not done", maar een goede omschrijving van de vraag aan Google voldoet gelukkig ook.
Naast wetenschappelijk gebruik zal je bij Google met een gerechtelijk bevel moeten komen om data te bemachtigen. Binnen Google wordt zijn er wel een aantal mensen die met de data stoeien (aan de hand van zoektermen hebben zij bijvoorbeeld de bron en de verspreiding van Covid beter in kaart gebracht dan de WHO). De data van Google wordt dus commercieel alleen ingezet voor advertenties, daarnaast word (sterk geaggregeerde) data alleen door eigen medewerkers en erkende wetenschappelijke instituten gebruikt.

De providers kunnen door triangulatie ook je locatie bepalen. Dat Google die data verwijderd is dus een leuk gebaar, maar in de praktijk levert het weinig extra privacy op.
Om de hoge snelheden te behalen doet 5G aan beamforming, en daarvoor is precieze locatie van de telefoon nodig. Waar de triangulatie door zendmasten bij 4G tot ongeveer 100m nauwkeurig was, ben je met 5G tot op 10m nauwkeurig te volgen.
Technisch gezien een prachtige oplossing om hoge netwerksnelheden te halen. Door Faseverschuiving jou op dezelfde frequenties volledige bandbreedte te geven als iemand in dezelfde cel 50 meter verderop. Maar dit is ook heel slecht als je de overheid niet meer kan vertrouwen, omdat je perfect te volgen bent.
Het is natuurlijk een good feeling move van Google waar je niks op tegen kan hebben, maar het zou juist zo geregeld moeten zijn dat je locatiebepaling kan gebruiken zonder dat de data ervan naar Google gepompt moet worden. Tenzij je er expliciet zelf toegang voor geeft voor bijv. referentiebasis om iets terug te bekijken wat velen hier aangeven. Ipv 700 pagina’s voorwaarden te moeten accepteren waarin verborgen staat dat alle data hun kant op gaat. En ja, je moet het accepteren, want doe je dat niet dan ook geen werking.

Locatiebepaling heb ik standaard helemaal uit staan op mijn devices. Ik vind het nergens voor nodig. Navigeren doet mijn auto wel en apps hebben al helemaal mijn locatie niet nodig.

Zoals de Toto app die je verplicht om locatiebepaling aan te zetten. Dan is het delete weg ermee. Waarom moeten hun weten waar ik precies ben als ik op een wedstrijd wil wedden?

En af en toe pak ik de telefoon van mijn vrouw welke FB open heeft staan en dan zie ik dat gps logootje linkaboven zijn werk doen. Ik word daar heel kriegelig van. Waarom moet FB haar locatie weten? Ja is handig zegt ze dan.

Afijn, het is natuurlijk een goede zet van Google, maar zo zijn er natuurlijk veel meer redenen om juist locatiegegevens helemaal niet op te slaan. Want ze doen dit omdat het een hot item is momenteel in de US. Dus ik vermoed dat dit alleen gaat gelden in de US.
Zoals de Toto app die je verplicht om locatiebepaling aan te zetten. Dan is het delete weg ermee. Waarom moeten hun weten waar ik precies ben als ik op een wedstrijd wil wedden?
Daar is een hele eenvoudige reden voor, ze mogen hun diensten enkel binnen Nederland aanbieden. Ze zijn dus verplicht te controleren of je je in Nederland bevindt op het moment dat je wil "spelen".
Zou IP localization dan niet genoeg zijn?
Het WiFi netwerk van de buren verraad je werkelijke locatie.
En waarom kan ik dan wel op de computer via een browser wedden? Dan hebben ze ook geen locatie nodig. Dus die vlieger gaat niet op en als ik via mijn KPN ip de app open zou dat voldoende moeten zijn. Dus dat hele locatie vereiste slaat dus nergens op, vind ik.

Dus de app ging er net zo snel weer vanaf dan dat hij er op kwam.
Gokdiensten moeten laten zien dat ze hun best doen om te bepalen waar een gebruiker is. Ik vind het niet gek dat ze daarvoor toestemming voor je locatie vragen. Ik weet niet hoe het op Android werkt tegenwoordig, maar bij iOS kan je aangeven dat je dit elke keer gevraagd wil worden. Zo krijgt een app alleen je locatie als je daar op dat moment expliciet toestemming voor geeft.
Ze vragen niet om toestemming, ze eisen het. Dat valt bij mij al verkeerd. En persoonlijk vind ik het pure onzin. Want kan ik als 100% nederlander die in Spanje op vakantie is niet mogen wedden op een voetbalwedstrijd in Nederland...omdat?

Wat is daar de reden van dat ik het niet zou mogen doen als ik op een strandbedje aan de costa lig? Ze hebben mijn IBAN en mijn adres. Maar als ik een vpn op zou zetten vanuit Spanje naar mijn Synology NAS dan mag het weer wel terwijl ik nog steeds lig te bakken aan de costa del sol.

Dus gewoon stoppen met die lariekoek en gewoon de app toegankelijk maken op basis van Nederlandse provider IP's. Er is gewoon geen excuus om een perfecte locatiebepaling te moeten hebben voor een betslip.
Het is een voorwaarde om de app te kunnen gebruiken, dus je hebt alsnog de keuze en je geeft alsnog toestemming. Wil je dat niet, dan kan je het niet gebruiken. Zo is het wettelijk geregeld en daar zul je het mee moeten doen.

En blijkbaar is het wettelijk zo geregeld dat je daadwerkelijk in Nederland moet zijn op het moment dat je wedt. Dat is niet iets unieks, zo werkt het op veel plekken in de wereld. Wedden is al dan niet toegestaan op basis van waar je bent, niet op basis van waar je woont.
Je mag het onzin vinden, maar het is de wet.. die kun je wel omzeilen met een VPN, maar daar wordt het niet minder verboden van.
En waarom kan ik dan wel op de computer via een browser wedden?
Geolocation.

Probeer het eens met een VPN ingesteld op het buitenland.
En waarom kan ik dan wel op de computer via een browser wedden?
Omdat je locatie ook onnauwkeurig bekend is op je PC.
Google iets willekeurigs. Scroll dan helemaal omlaag. Daar staat een locatie.

Er zijn ook apps die een willekeurige locatie doorgeven.
Je bent alsnog makkelijk te volgen. Bijvoorbeeld door triangulatie door 3 zendmasten of door het continue zoeken van je telefoon naar bekende SSID's. Aangezien vrijwel iedereen een vrijwel unieke lijst met opgeslagen netwerken is dit een mooie manier om mensen te volgen door Wifi tracking. Mooie is dat in IOS de bekende netwerken niet eens te vergeten zijn.
In Gent willen ze wifi en BT gaan inzetten om mensen door de stad te volgen.
Waarom moet het opgeslagen worden ? Wat is het doel. Ik wil dat deze data gewoon nooit bewaard gaat worden het is niet noodzakelijk voor de werking van mijn smartphone.
Je kunt het in https://accounts.google.com/ gewoon uitzetten, en wat Google nu al wel heeft, onmiddelijk verwijderen. Ook kun je aangeven dat je het automagisch periodiek wilt laten verwijderen.
Daarmee vertrouw je Google op hun blauwe ogen.

Beter om die informatie gewoon niet te delen.
Wat is de 'werking van mijn smartphone'.
Als dat inhoudt: 'je wil weten waar dat ziekenhuis is waar je zojuist was' is, dan is het wel relevant dat ook die data wordt opgeslagen. Er zijn genoeg derden die deze informatie heel relevant vinden.

Je zou die data het liefst lokaal willen houden en niet delen zonder dat je zelf bepaalt wat er mee (kan) gebeuren of dat je weet wat de tradeoff is.
Deze actie opzich lijkt mij echter niet volledig evil.
Dan gewoon Lineage installeren zonder Gapps
Hey dat heb ik al jaren uit staan want waarom zou je dit willen opslaan en delen met google / advertentienetwerken. Ik kan geen enkel argument bedenken.
Ik persoonlijk vind het vaak leuk om x jaar na dato eens terug te kijken welke route ik door zeg Nieuw Zeeland gereden heb. Tuurlijk, dat zou ik ook zelf kunnen bijhouden, maar gemak dient de mens. Daarnaast is het niet zo dat bedrijven je locatiegeschiedenis niet alsnog bijhouden. Je telefoonprovider bijvoorbeeld heeft vele jaren aan locatiehistorie van je.
Nee hoor, die telefoonprovider houdt dat niet bij. Wel zijn ze wettelijk verplicht metadata over verbindingen(gesprekken) te bewaren.

De enige locatie indicatie die een telefoonprovider heeft is welke cell-toren je gebruikt. En dat is, zeker voor mensen die zich van A naar B bewegen op welke manier dan ook een gigantische berg informatie, waar hij niets aan heeft. Wel is het interessant om te weten welke toren veel gebruikers heeft en waar congestie is of dreigt..
Klopt dat wel? Ik dacht dat tijdens corona (en daarom nu nog steeds) locatiegegevens al dan niet anoniem richting overheid gingen. Om verplaatsingen te kunnen monitoren.

[Reactie gewijzigd door gevoelig op 24 juli 2024 01:01]

Ja maar daarvoor is data over hoeveel mensen er op welke cellen zitten al genoeg. Daar hoef je geen individuele mensen voor te tracken en ook niet nauwkeurig positie te bepalen.
In de rechtszaak tegen de moordenaars van Peter R. de Vries was een bewijsstuk toch echt een verbinding met een zendmast, de Poolse man had verklaard ergens anders te zijn ten tijde van de moord en het OM vroeg hem toen om te verklaren waarom zijn telefoon met een zendmast in de omgeving verbinding had gemaakt.

Dus dat wordt blijkbaar toch echt wel gelogged.
Dat is dus informatie over met welke zendmast je verbinding had.
Wanneer dat de zendmast op het Leidseplein was, dan was hij op dat moment ergens daar en dus niet in bv. Den Haag. Maar niet waar hij precies was, op welk terras of in welke straat rond het Leidseplein binnen het bereik van die zendmast.
Ze hebben triangulatiedata. Dat is véél preciezer dan "verbinding met één mast"
Dat zijn live netwerk gegevens en worden niet opslagen. Triangel locatie mag alleen de officier van justitie net zoals Telefoon TAB’s vanaf vooraf met de provider vastgelegde telefoon/fax nummers in nood gevallen opvragen en dan pas wordt het gevraagd telefoon nummer uit gepeild.

Bij een provider zijn er ook enkele 1 of 2 mensen die deze verzoeken mogen inzien en uitvoeren.

Zonder dit verzoek is alleen de VLR (base station) waar de telefoon mee verbonden is geweest terug halen voor een provider.
Nee hoor, die telefoonprovider houdt dat niet bij. Wel zijn ze wettelijk verplicht metadata over verbindingen(gesprekken) te bewaren.
De cell-towers waar je mee verbindt is metadata...
De telefoonprovider kan bijhouden op welke mast je hebt aangestraald. Ik weet niet hoelang en of dit wordt bewaard.
Dat is daarnaast anders dan het bijhouden van exacte GPS locaties van elk moment.
Twintig jaar geleden werd er al getrianguleerd door de providers over meerdere masten:

https://www.google.com/ur...Vaw3oTev6wwfSPc6RdaeCWSWy

Providers weten in gebieden met meerdere masten tot enkele meters nauwkeurig je locatiehistorie, en dat al sinds ver voor de eerste telefoons met locatiehistorie.

[Reactie gewijzigd door pagani op 24 juli 2024 01:01]

Ja, ze kunnen het (tot op zekere hoogte), en destijds werden ze wettelijk verplicht het op te slaan. Maar wat is je onderbouwing dat ze dat nu ook doen?
Is nooit verplicht geweest. En kan ook niet uit peilen gebeurd live en kost tijd.
Precies. Privacy staat bij mij hoog in het vaandel, maar dit heb ik wel aanstaan. Ten eerste, omdat ik het gewoon leuk vind. En ten tweede, omdat ze het toch wel bijhouden. Ik kan het wel uitzetten, maar dan zie ik het alleen zelf niet meer. Google weet het dan alsnog, dus schiet ik er niks mee op om het uit te zetten. Advertenties filter ik op netwerkniveau, dus daar heb ik geen last van.

Het meest bizarre vind ik dat Google het verschil weet of ik met de auto of motor heb gereden. Het maakt daarbij niet uit of ik mijn telefoon in mijn binnenzak heb zitten, of in de x-mount op de motor. Mijn vermoeden is dat maps ook de G-krachten meet en dus in een bocht alleen neerwaardse krachten meet op de motor en vrijwel geen zijwaardse krachten. Sinds kort heb ik ook vliegles, en ook dat weet ie feilloos; maar die lijkt mij wat minder ingewikkeld.
Idem, iPhone precies hetzelfde. Je kan het gelukkig allemaal uitzetten maar zou standaard uit moeten staan ook al zeggen ze “verbeterd de gebruikerservaring”.

Kreeg zelf argwaan op Android toen ik van google maps een melding aan het einde van de werkdag kreeg hoe lang het rijden naar huis was.
Anoniem: 486069 @Zackito2 juli 2022 10:29
Uit bet artikel
Googles locatiegeschiedenisfunctie staat volgens het bedrijf standaard uitgeschakeld.
Weet niet of dat waar is, maar ze beweren het wel :)
Voor nieuwe accounts misschien, maar kan het me niet herinneren dat ik het ooit zelf aangezet heb.
Ik zet dat soort dingen ook graag uit, maar voor mijn gevoel komt de vraag altijd wel weer een keer terug wanneer je toegang wilt tot een maar beperkt gerelateerde service, en zo kom je toch langzaam wel weer verder af te staan van je originele goede bedoelingen.
Iets lulligs als de standaard Gmail app van Google gebruiken. Als je locatie blokkeert voor Gmail (of een andere Google app), dan doet je mail het niet. |:( Tenminste, tenzij dit de afgelopen paar jaar ineens veranderd is.

Google is wat dat betreft echt heel nasty met toegang krijgen tot zo veel mogelijk privacy.
Tegenwoordig is het volgens mij standaard uit bij installatie van je Android/Chromebook, maar dat was idd ooit anders. Ik heb het voorheen nog handmatig uit moeten zetten.
Het is al wel weer even geleden, misschien dat het tegenwoordig wel uit staat maar waarschijnlijk bij het openen van google maps of dergelijke geef je meer toestemming.
Anoniem: 851517 @Zackito2 juli 2022 14:13
Wanneer je gebruik maakt van een iphone of een android, deel je bijna altijd genoeg voor adverteerders om je data door te verkopen en te verzamelen:
https://youtu.be/wqn3gR1WTcA
Ik vind het leuk om af en toe eens te zien waar ik allemaal geweest ben.
Omdat het soms wel handig/leuk/makkelijk is, dat jij (en veel mensen) daar anders over denken, prima, maar als je je niet eens voor kunt stellen dat andere mensen andere meningen/motivatie hebben is dat in mijn ogen toch wel een ernstig gebrek aan inlevingsvermogen.
Waarom zou je foto's nemen als je op reis gaat...
Ik gebruik het als persoonlijke tijdlijn. Kan ik makkelijk achterhalen wanneer ik waar was. Leuk als je op reis geweest bent om het achteraf nog eens na te zien. Of als ik vergeten badgen ben op het werk kan ik zo zien wanneer ik er effectief was die dag :-)
Handig om je auto terug te vinden 8)7
Maar is "uit" ook echt uit? Want dat betwijfel ik. Ik heb het vermoeden dat ze de data nog wel verzamelen en op "een" manier gebruiken (bijv trainen van modellen), maar dat jij het zelf vooral niet (meer) te zien krijgt als je de geschiedenis uit zet.
Zou het niet praktischer zijn als die locatie op die punten in een straal van x uberhaupt niet getracked wordt ipv verwijderd?

Nu is het met een beetje fantasie uiteindelijk te vertalen als het vernietigen van bewijsmateriaal van een (voor dat land) strafbare handeling.

[Reactie gewijzigd door Bzzje op 24 juli 2024 01:01]

Nee, dat is het niet, want dat bewijsmateriaal is er nooit geweest.
Ik ben er zeer blij mee dat Google deze stap neemt, maar:
Google gaat bezoeken aan 'gevoelige medische faciliteiten' verwijderen uit de locatiegeschiedenis van Android-gebruikers. Het zal dat 'snel na de bezoeken' gaan doen.
Je kan alleen iets verwijderen wat er ooit geweest is. Dit bewijsmateriaal (locatiegegevens van het bezoek aan de abortuskliniek) wordt dus wel degelijk vernietigd.

Het brengen van iemand naar een abortuskliniek is op sommige plekken illegaal.
Under Texas ban, private citizens could sue a cab driver who takes a woman to an abortion
Ik kan me dus zeker wel voorstellen dat de rechters het niet leuk vinden dat dit 'bewijs' vernietigd wordt.
Alex zegt dus: "Dat bewijsmateriaal is er nooit geweest. Geen idee waar je het over hebt. Dat zou Google toch nooit doen, gevoelig bewijsmateriaal vernietigen? Nee hoor, dat bewijsmateriaal heeft nooit bestaan." ;)
Ahhh, haha zo had ik 't niet geïnterpreteerd. ;)

Al is het aankondigen via een persbericht wellicht dan niet de beste stap :P
Het zou beter zijn als locatie sowieso niet getrackt wordt imho.
Maar ja, ze moeten de kosten van de service op een manier dekken.

"If your not paying for it, you're the product"
Ja dus?
Daar kan je dus zelf wel of niet voor kiezen
Google is je nog wel aan het tracken als je het "uit"zet. Ze doen alleen "minder" met de data.
Voor wie graag de eigen instellingen m.b.t. locatiegeschiedenis wil inzien, zie deze Google supportpagina.
Mooi dat ze dit gaan doen dat noemen we respect, uiteraard kan je dit zelf ook uit zetten ik laat deze liever aan aangezien ik het leuk vind om nog eens terug te kijken.
Ik vind het heel leuk, en deel mijn locatie ook live met anderen. Wie dat allemaal niet wil, kan het gewoon uitzetten. Google doet ook leuke dingen met deze informatie, zoals bijhouden welke wegen druk zijn, en welke tijden in een winkel druk bezocht zijn. Ik snap dus ook niet waarom iedereen net doet alsof Google deze info massaal verkoopt, volgens mij is het Facebook die juist dat doet. En die houdt van alles stiekem bij, zonder dat je er inzicht in hebt. Die app (die batterijen vreet als zo'n trilding) staat dus ook niet op mijn telefoon.
Doet zowel Facebook als Google (en Apple ook in mindere mate) niet hetzelfde? Gegevens verzamelen en die gebruiken voor hun eigen advertentienetwerk - wat ze verkopen is advertentieruimte.
Heb dit aangezet vanwege find my device functionaliteit, echter werkt het zoeken niet meer als het toestel een paar uur niet gebruikt is. Na een paar keer refreshen wordt de toestelstatus (Wifi verbinding en batterij) wel getoond maar geen locatie gevonden. Morgenochtend nog maar eens proberen of het toestel 'wakker' gemaakt kan worden met geluid afspelen.

Geschiedenis werkt niet bij mij kwam ik onlangs achter. Onlangs een zeilboottochtje gemaakt op het IJsselmeer en was 's avonds benieuwd waar we nu precies geweest waren. Niks noppes nada in mijn tijdlijn...

Heb als mosterd na de maaltijd een GPS tracker geinstalleerd: https://play.google.com/s...lyabogdanovich.geotracker
Iemand hier ervaring mee of zijn er betere trackers?
Werkt je geschiedenis wel op andere locaties? En had je op dat moment nog wel 4G? Hoewel dat laatste volgens mij tegenwoordig allemaal eigenlijk niet meer nodig is. Maar als ik het zo lees heeft jouw device nogal een "diepe sleepmodus", zeker als je 'm niet gebruikt. Op mijn Pixel 6 heb ik daar allemaal geen last van, en mijn locatie wordt doorgaans prima bijgehouden. Wellicht ook getriggerd door de IkFiets-app, die ook zwaar op de geo-locatie leunt. Sport-apps willen de geo-historie ook wel veel nauwkeuriger maken, is mijn ervaring.
Geschiedenis is helemaal leeg, dus ook van de voorgaande maanden. Heb een PocoX3 (Xiaomi) en dat is inderdaad een pain in the ass wat betreft accubesparing. Voor Maps staat dit standaard goed volgens mij, heb er niets voor hoeven aanpassen met Android Auto gebruik, De overige navigatieapps (Sygic, TomTom Go, Flitsmeister) nokten er mee na een paar minuten, opgelost na aanpassen accu bespaar modus.

Heb nu een tracker app geïnstalleerd (Geo Tracker), is wel mosterd na de maaltijd wat betreft het boottochtje. Had wel leuk geweest om hier meer info (route + snelheid) van te hebben.
Ben wel benieuwd hoeveel knopen we hebben gehaald met deze oude zeilschuit :+

Edit
Nog even wat verder geëxperimenteerd.
Na installatie en instellen Geo Tracker werkte Google locatie history in ene ook.
Als tracker heb je er geen klote aan, veel te grof en geen details (hoogte / snelheid e.d.). Is wel veel te wijs, staat altijd aan (24/7) en weet precies hoe lang je ergens bent geweest. Voelt niet fijn.
Op een of andere manier werkt 'Find my Android' nu wel zonder locatie geschiedenis aan _/-\o_

GPS Tracker app is goedgekeurd. Doet precies wat het moet doen en op commando (dus niet 24/7 aan).

[Reactie gewijzigd door Aapmansz op 24 juli 2024 01:01]

Google onderstreept ook dat het zich hardmaakt voor de privacy van zijn gebruikers als autoriteiten vragen om data
otherwise they don't give a $h!t en blijven ze gewoon verder datahoarden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.