Sony brengt twee draadloze gamingheadsets uit voor 230 en 300 euro

Sony brengt als onderdeel van zijn nieuwe Inzone-merknaam drie nieuwe gamingheadsets uit. Het gaat om twee draadloze headsets met prijzen van 230 en 300 euro. Er komt ook een goedkoper bedraad model. De drie headsets hebben allemaal een PlayStation-design.

Sony Inzone H9
Sony Inzone H9

De Inzone H9 is het duurste model en is als enige model uitgerust met meerdere noisecancellingmicrofoons en kan ook het omgevingsgeluid versterken. De H7 moet het stellen zonder het zogeheten soft-fit leather bij de oorschelpen, iets dat de Sony WH-1000XM5-koptelefoon ook heeft en moet bijdragen aan het onderdrukken van ruis. Ook heeft de H9 als enige blauwe verlichting op het punt waar de hoofdband aan de oorschelpen is bevestigd.

De H9 en H7 ondersteunen een draadloze 2,4GHz- of een bluetoothverbinding en kunnen met twee bluetoothapparaten worden verbonden. De H3 is de bedrade headset. Ze zijn allemaal te gebruiken in combinatie met een pc of een PlayStation 5, ondersteunen spatial audio en zijn uitgerust met een omhoog te klappen microfoon inclusief mute-functie.

De H9 heeft een opgegeven accuduur van 32 uur, mits bluetooth en ruisonderdrukking zijn uitgeschakeld. De H7 moet 40 uur meegaan als bluetooth niet wordt gebruikt. De duurste van de drie headsets kost 300 euro, gevolgd door de H7 met een prijskaartje van 230 euro en de H3 kost 100 euro. De headsets komen in juli beschikbaar.

Sony brengt onder de Inzone-merknaam ook twee monitoren uit: een ips-model met 4k-resolutie, een verversingssnelheid van 144Hz en een DisplayHDR 600-certificering. Tweakers heeft een review van deze monitor gepubliceerd. Dit M9-model gaat 1099 euro kosten en komt ergens in de zomer van dit jaar uit. Daarnaast brengt Sony in de loop van dit jaar de M3 uit, een 240Hz-monitor met een 1080p-resolutie. Van dit model is nog geen prijs bekend. Net als de headsets zijn ook deze monitoren voorzien van een PlayStation-design.

Door Joris Jansen

Redacteur

29-06-2022 • 07:58

77

Reacties (77)

77
66
18
6
0
36
Wijzig sortering
Als je echt een "Gaming" headset wilt hebben ga dan voor Astro, Steelseries, Razer ofzo. Maar idd, wat @Jelster zegt "die prijzen weer".

Weetje wat je krijgt als je zoveel geld uitgeeft aan een wired headphone.... Daarvoor kan je een leuke setup halen voor een desktop AMP/DAC met een goede koptelefoon plus nog een standalone mic, zoals de Samson Go-Mic..
En waarom zou Sony geen goede gaming headset kunnen maken? Ze hebben meer ervaring met audio producten dan al die merken bij elkaar.

De prijzen zijn meer dan ik ervoor over zou hebben, maar bv Steelseries heeft ook net een headset uitgebracht in deze prijsklasse (die ik eerlijk gezegd boven deze Sony's zou prefereren).
En toch vind ik de audiokwaliteit van Sony koptelefoons vaak wat tegenvallen. Ik had de XM3 en daarvan was het geluid echt ondermaats, zeker voor de 300 euro die deze toen der tijd kostte. Overigens is het met Razer helemaal een drama, daar had ik ook ooit zo een 200 euro headset van en die was echt ontzettend slecht. Ik heb nu een Steelseries Arctic 7 en die is redelijk oke. Maar nog altijd niet te vergelijken met bijvoorbeeld gewoon een goede Sennheiser koptelefoon uit dezelfde prijsklasse.
Anoniem: 306567 @ro8in29 juni 2022 09:04
Toch wel bijzonder dat je het geluid van de XM3 ondermaats vindt, de XM series samen met de Bose koptelefoons komen meestal in dat segment als beste uit de bus.

Als je een Sennheiser in dezelfde prijsklasse vergelijkt wordt die niet beter gereviewd qua geluid:

https://www.rtings.com/he...eiser/pxc-550-ii-wireless

https://www.rtings.com/he.../sony/wh-1000xm3-wireless
Dat hij als beste uit de test komt is meestal door andere punten. o.a. de goede noise cancelling, batterijduur en usb-c aansluiting etc. Er zijn gewoon koptelefoons die veel beter klinken alleen die missen het vaak op andere punten. Het is beste uit de test overall alles bij elkaar. Maar zou je enkel beoordelen op geluidskwaliteit dan is de Sony echt niet meer dan gemiddeld hoor. Fantastisch geluid verre van zelfs. Ik ben behoorlijk thuis in hifi en bezit een heel scala aan headsets en kan echt wel redelijk beoordelen wat goed geluid is. De midden tonen zijn erg afwezig en de bass is behoorlijk muddy waardoor die een beetje de rest van het geluid bedwelmt. Het is gewoon geen strak helder geluid en instrumenten individueel oppikken uit het totale geluidsbeeld is lastig. Het is zeker geen slecht geluid, maar heel goed is het ook gewoon niet.
Qua ANC is de XM3 echt top, en samen met Bose het beste op de markt. Maar qua tonaliteit is het geen goede hoofdtelefoon en zijn de Bose koptelefoons beter. Als je me niet geloofd kan je kijken naar de metingen die je zelf linkt. De Sony mist veel energie boven de 6kHz waardoor het wat "donker" klinkt door het gebrek aan treble. Verder heeft Sony teveel bass in de zone waar de bass zorgt voor de kick (70hz+) waardoor hij boomy klinkt. Maar ondertussen mis je wel de subbass (20-40hz). Zou iedereen die de Sony gebruikt aanraden Wavelet te installeren op hun telefoon, daarmee kan je het snel corrigeren.

De Sennheiser heeft mijn inziens ook teveel problemen, die mist weer midrange en lage treble.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 22 juli 2024 16:20]

Als je het bericht hierboven goed had gelezen (van ro8in) wordt er vergeleken met de Sennheiser, de Sony is nou juist in Treble en mid een stuk beter dan de Sennheiser. Het klopt dat de Sony weer iets minder is in de Bass. Uit de test blijkt dus dat de Sony helemaal niet onder doet voor de Sennheiser qua geluid.
Nogmaals, je bent nu elke keer Sony met de Bose koptelefoon aan het vergelijken. Dat heeft niks met bovenstaande discussie te maken. Het gaat om Sony vs Sennheiser. Geen idee wie je nu precies aan het overtuigen bent dat de Bose beter geluid heeft. Ik heb nooit gezegd dat de Sony koptelefoon beter geluid heeft dan de Bose koptelefoon. 8)7
beiden scoren slechts een 7.4 op neutraal geluid.
Zoals ik hierboven al had aangegeven, Sony scoort beter op mid en treble en de Sennheiser beter op Bass. Gemiddeld komen ze beide op een 7.4 uit qua neutral geluid ja.
Stellen dat de Sony beter is dan deze Sennheiser is wat mij betreft te rigoureus
Lees even mijn bericht terug:

Als je een Sennheiser in dezelfde prijsklasse vergelijkt wordt die niet beter gereviewd qua geluid

Hier geef ik aan dat de Sennheiser niet beter gereviewd wordt dan de Sony. Hierbij geef ik dus niet aan dat de Sony koptelefoon beter geluid heeft dan de Sennheiser koptelefoon.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 22 juli 2024 16:20]

Sony heeft (in het verleden) absoluut goede koptelefoons gemaakt, in de jaren 80/90 zag je vooral Sony headsets in studio's.

Momenteel hebben ze nog wel enkele high end headsets in hun programma maar die zijn van een andere prijsklasse (€750-2000), de MDR-Z7M2 en Z1R bijvoorbeeld.

De XM3 die jij noemt is vooral gericht op ANC, wat handig is om te reizen of rustig te werken, de geluidskwaliteit is in dit geval ondergeschikt aan dit doel (niet dat ik wil zeggen dat de geluidskwaliteit slecht is). Dat zal bij deze gaming headsets ongeveer hetzelfde verhaal zijn.
De SteelSeries Actic 7P zit bij mij niet lekker rond de oren, en kan hem daardoor niet lang verdragen. Als deze Sony headsets beter zitten, zal ik kijken om het te vervangen. Hoewel geen gaming headset vind ik de Bose QC35 nog altijd het fijnste zitten.
Anoniem: 1439850 @ro8in29 juni 2022 09:57
Sony scoort wat geluid betreft juist altijd goed. Het zijn de microfoons die vaak zwaar onder de maat zijn.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je niet van het "basserige" geluid houdt.
Voor een gaming-headset zullen ze wel een specifieke microfoon-implementatie toepassen, dus dan zal dat vast wel in orde zijn?

Verder de microfoon in de laatste paar Sony-producten, zowel de TWS als hun XM5 juist erg goed. Beste van de directe concurrentie durf ik wel te zeggen.
Je kan niet op basis van merken zeggen hoe goed iets is. Iedereen heeft toppers en draken. Verder is audio persoonlijk. Sennheiser (momentum-serie daargelaten) wordt gekocht door een groep mensen die het merk sympathiek vinden, maar ook vaker een neutraler geluid willen. Sony heeft in het verleden opties gemaakt in het rond de 300 euro-segment waarin ze dit ook deden. Maar pas toen ze dynamisch gingen tunen met de 1000X (wat de opvolger was van de 1R-serie die meer neutraal was) vonden mensen het opeens geweldig koptelefoons.
Ik heb deze headset ook en ik vind het een geweldig apparaat (net als vele reviewers). Uiteraard moet je het wel zien voor wat het is; een headset gemaakt/geoptimaliseerd voor de gemiddelde consument zijn luistervermaak.

Hij heeft dus niet zo'n gebalanceerd geluid als muziekproductie headsets want dat is niet wat de gemiddelde consument graag wil horen (zie beats by Dre). Dit is by design. Niet omdat ze het niet kunnen.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 22 juli 2024 16:20]

Dat Sony het wel kan geloof ik zeker! Geen twijfel aan. Maar inderdaad ze bedienen de laatste jaren meer de bass heavy consument die vooral kijkt naar heeft het wel noise canceling etc dan echt het geluid beoordelen. Dat is jammer maar inderdaad voor Sony commercieel gezien waarschijnlijk succesvoller.
De 3d headset die nu te krijgen is voor de ps5 klinkt echt prima, ding zit alleen niet lekker op je oren en zit ook te strak voor mijn hoofd. Die nieuwe headsets zien er een stuk comfortabeler uit maar die prijzen 8)7
Ik heb de XM3 gehad en nu de XM4. Klankkleuren zijn nu een stuk meer helder wat mij betreft en minder zompige bas. Je kan natuurlijk nog steeds de equalizer in Sony haar app gebruiken voor meer persoonlijke fine-tuning.
Je zegt dat je deze liever dan deze Sony hebt. Misschien qua uiterlijk? Want qua prestaties heb je ze niet geprobeerd lijkt me?
Klopt, maar qua features wel, en dan vind ik de externe audio controller en wisselbare accu van de Arctis Nova Pro zeker voordeel bieden.

Daarnaast ben ik erg tevreden over de (gaming) geluidskwaliteit en het draagcomfort van mijn huidige Arctis 7.

Voor muziek heb ik andere headsets.
Welke nieuwe steelseries is dat? Ik ben toe aan een nieuwe... 👍🏻
Snelle Google leert me dat die Samson Go-Mic al rond de €50 kost. De helft van je budget gebaseerd op de adviesprijs hier, ben je dan al aan je microfoon kwijt. Wat overblijft is €50 voor je AMP/DAC (granted die hoeven niet zoveel te kosten, sterker nog, is waarschijnlijk geldverspilling tenzij je een echt hoog-ohmige koptelefoon kost), en je daadwerkelijke koptelefoon. Nu zal je voor €50 vast nog wel wat kunnen kopen als je puur een koptelefoon zoekt hoor, maar dat beperkt je wel behoorlijk in wat je kan verwachten.

En dan heb je niet één product, maar een losse koptelefoon en mic die je telkens op moet spelden. Tenzij je gaat vergelijken met hun draadloze koptelefoons, maar dat is natuurlijk vreemd als ze gewoon een bedrade versie hebben om mee te vergelijken.
Ik snap je punt, maar je hoeft ook helemaal geen AMP/DAC combo te hebben. Ik heb een Beyerdynamic DT990 Edition 250ohm koptelefoon. Aangesloten is die op een MSI MAG Z690 Tomahawk en ik heb geen last van een noisefloor en hij gaat echt heel luid.. Dan kan ik mij die AMP/DAC sparen als je mobo goed genoeg is. Dan kom je easy onder de prijs van zo een "gaming" koptelefoon en je heb een veeeeeeeel betere kwaliteit in alle aspecten.

Beyerdynamic DT990 Edition: ca. 150€
Samson Go-Mic of een andere standalone USB desktop mic: 50-70€

Total: 200-220€

Hoeft ook geen DT990 te zijn. Zijn genoeg koptelefoons onder die prijs. Buitendat als je al een BT headphone hebt hebben die vaak ook een AUX in. Dus die kan je dan ook gebruiken voor gaming..
Dat je geen amp/dac nodig hebt was ook mijn punt ;) . En ik mag hopen dat je geen ruis hoort bij zo'n hoog impedantie koptelefoon, anders is er iets heel erg mis. Volume kan een probleem zijn, maar in jou geval dus niet.

Ik heb alleen één probleem met jouw berekening. Je resultaat is ruim twee keer zo duur als wat je bij Sony ervoor betaald, en dan heb je gewoon één draadje en één geïntegreerd geheel. En dat mensen het dat extra geld waard vinden is natuurlijk prima. Maar een eerlijke vergelijking is het niet.

Tenzij je gaat vergelijken met de wireless headsets. Maar dat is natuurlijk ook absoluut niet eerlijk. Als je niet wireless wil, dan koop je de wired versies. Wil je wel wireless, dan voldoet jouw oplossing niet.
Een dac/amp is natuurlijk ook geen wondermiddel, maar het maakt het vaak net ietsje beter dan wat je daarvoor had. Pas als je in het duurdere hifi segment gaat zitten ga je grotere verschillen horen, maar dat zijn waarschijnlijk niet dezelfde mensen die in deze koptelefoon geïnteresseerd zijn.

Ik heb zelf een Sennheiser HD58X aan een Schiit Fulla hangen icm APO equalizer profile op de Harman target, en vooral dat laatste maakt een wereld van verschil, de Fulla nog niet eens zo. Maar dat is m'n werk setup om naar muziek te luisteren :D Aan gamen stel ik heel andere (nb lagere) eisen.
Als deze headsets in de buurt komen van bijvoorbeeld de sony headset xm4/5 maar met een beter dedicated microfoon zoals op de foto te zien dan zou ik hem kopen..
En leuk dat je een systeem met dac en condensator microfoon kan kopen maar dat is in veelal meteen een heel ander doelgroep.
Ik heb het gevoel dat je bij Sony meer om merk betaald dan die merken die je genoemd hebt.
Ik weet ook bijna zeker dat ik over ga op een leuke Beyerdynamic of Sennheiser (heb nu de PC 363D) ofzo koptelefoon met losse mic, dan zit er niet altijd zo'n ding voor je mond en je kan op een warme dag of als je geen zin hebt in een koptelefoon ook nog eens oordopjes ofzo gebruiken.

Edit: ik had overigens de Beyerdynamic DT990 Pro al in huis, heerlijk voor muziek, maar iets te schel in de hoge tonen voor gaming, met schieten ping pang in je oren :P

[Reactie gewijzigd door JDx op 22 juli 2024 16:20]

Ik heb die ook, maar de non studio edition. Wat je ook kan doen is Equilizer APO downloader met de Audio Damage roughrider plugin. Dan kan je die als soundcompressor gebruiken.

En het duurt ook even voordat je aan die hoge tonen bent gewent. Ik heb hem al een tijdje en ik vind het juist chill dat hij zo hoog gaat met muziek. In het begin had ik precies hetzelfde hoor!

[Reactie gewijzigd door WildemanM op 22 juli 2024 16:20]

Ik heb zelf een Astro A50. Duur dingetje dat alles bij elkaar, maar laten we vooral niet over kwaliteit beginnen. Geluid is goed, heel goed zelfs, maar ik denk dat deze Sony headsets een stuk beter zijn.
Probleem is dat als je een draadloze setup wilt met standalone mic dan is Sidetone volgens mij voor zover ik weet niet mogelijk.

Persoonlijk is dat voor mij een dealbreaker, vandaar dat ik nog steeds hoop heb op een goede draadloze gaming headset met een kwalitatieve mic.

Helaas, is deze headset ook weer ondermaats qua mic
https://youtu.be/6hKzShtIcuk?t=417

[Reactie gewijzigd door lancekapers op 22 juli 2024 16:20]

In plaats van zo'n Razer of Astro '' gaming'' headset kan je beter gewoon een goede losse koptelefoon kopen en een standalone mic, hoeft helemaal niet veel te kosten, heb hier een goedkope dac ( 50 euro) met een Superlux HD-330 ( 30 euro) en een Fifine microfoon (30 euro), koste 110 euro bij elkaar en blaast elke ''gaming'' headset uit het water!
Niet mee eens, hoewel de toetsenborden en muizen van Steelseries echt heel goed zijn vond ik de headsets echt troep.

Gewoon Logitech of dus toch deze van Sony zelf
Ik zou juist voor de HyperX Cloud Orbit gaan. Het is een rebranded Audeez koptelefoon (gebruikt hetzelfde PCB) met planar drivers. Ja, de tuning is iets anders en volgens mij zat er geen Bluetooth op (wel op de Audeez variant), maar voor die prijs is het zeker een goede koop.
Ik was al onder de indruk toen een maat van me de Cloud II had gekocht, voor iets wat gaming branded is is het echt bovenaan de lijst. Ik zou persoonlijk juist weg blijven van Razer en andere typische gaming merken, want de kwaliteit is vaak iets om over te laten aan de wensen.
Waarvan is de HyperX dan een rebrand? Had dit eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Nog altijd tevreden gebruiker van de HyperX Cloud II (zowel wired als wireless-versies in bezit).
Precies dit.
Zeer goed geluid voor het geld. De draadloze versie Cloud Mix is ongelooflijk!
Maar voor mijn XSX gebruik ik Xbox Wireless headset.
Man die bas. :)
Van de Cloud II weet ik even zo niet meer welk merk rebrand het is. De HyperX Cloud ORBIT S is in ieder geval op basis van de Audeze Mobius headset, met minder functies. In ieder geval produceren ze zelf niks maar kopen ze dus alles in.
Daarom bedoelde ik ook "als het echt een gaming headset moet zijn".

Zelf heb een een Beyerdynamic DT990 Edition met een Samson Go-Mic.
Mijn koptelefoon is aangelosten op een MSI MAG Z690 Tomahawk en heb Equilizer APO in de background runnen.
Niet handig om je moederbord te gebruiken. Matige dac en geen amp. Daarnaast is het grootste probleem dat de dac en amp giga gehinderd worden door al het andere wat in je pc behuizing gebeurd…
Of zie ook: https://www.tomshardware....gh-end-pc-audio,3733.html

Het trieste is dan ook nog dat van de "hifi" dacs/amps die worden aangeraden, het regelmatig genoeg slechter is dan wat een beetje fatsoenlijk moederbord heeft. Ik zou zelf niet snel de moeite nemen een externe DAC/Amp te kopen, behalve als:
1. Je een hoog-ohmige koptelefoon hebt, waarbij je moederbord simpelweg niet genoeg vermogen erin krijgt.
2. Je echt ruis hoort (heb het gehad bij echt bagger werk laptop, overigens dit zal je eigenlijk nooit hebben bij een hoog-ohmige koptelefoon)
3. Je interferentie hebt. En ook dat is weer mogelijk. Heb ook een werk PC gehad waarbij ik kon horen hoe hard de GPU aan het werk was.

Dus ja er zijn zeker redenen om voor een externe DAC/Amp te gaan, maar bij zat moederborden is er echt nul reden, en je moet al helemaal niet denken dat je er "voller" geluid van krijgt, of een "beter stereobeeld".
Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Gebruik voor de grap is een chord mojo (gebruik ik op mijn game pc). Werkelijk waar een wereld van verschil. Nu is beeld en geluid een flinke hobby van me. Maar mensen die zeggen dat een onboard DAC / AMP te vergelijken is met een degelijk DAC/ AMP ….sorry. Die hebben er gewoon geen idee van. Of hun gehoor is dusdanig beschadigd inmiddels.. Veel is snake oil. Zoals dure digitale kabels maar een DAC en AMP zijn essentieel. En nee geen DAC AMP van steelseries of ASTRO. Dat is troep met een “gamer” sausje. Net zoals veel van hun headset/ koptelefoons. MAar een goede DAC/ AMP hoeft niet veel te kosten. Een mojo is al snel 500 euro en voor mij meer dan de moeite waard aangezien hij portable is. Maar een leuke SCHIIT is er al van af 200 euro. Zelfs 100 euro bij SCHIIT en audioquest Dragonfly

PS zelfs mij vriendin heb ik eens een blinde test laten doen. Met en zonder Chord mojo. Ze is nul “audiofiel” maar werd letterlijk omver geblazen door het verschil. Veel ruimer gedetailleerder , dynamischer positionering etc. Zij wist uiteraard niet wanneer wel en wanner niet de DAC was aangesloten

[Reactie gewijzigd door LockeNL op 22 juli 2024 16:20]

"Zelfs mijn vriendin die geen audiofiel is hoorde het direct" is natuurlijk ook wel echt de standaard dooddoener van audiofielen. Een goede DAC/AMP is essentieel. Het problem is dat met de kennis van tegenwoordig die echt triviaal zijn om te maken. Het is helemaal niet moeilijk om een goede DAC te maken. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de Apple USB-C naar 3.5mm jack. Gewoon hele goede performance, en dat in een kabeltje weggestopt. Want uiteindelijk is het gewoon een chipje gebruiken. De allerduurste DAC chips kosten een paar tientjes, en dan is enorm de vraag wanneer je dat in hemelsnaam verwacht te horen. Want als een goedkopere chip bijvoorbeeld teveel ruis heeft (en dan moet je echt wel naar de aller goedkoopste troep gaan die ergens nog te vinden is, en zelfs dan is het twijfelachtig), dan merk je dat in je geluidsbeeld, door teveel ruis. En geen dingen over "positionering".

Overigens die audio chips worden ook gemaakt door gewoon te kijken naar ruis, lineariteit en nog een paar andere dingen, en niet door te bedenken hoe "dynamisch" het geluid zou zijn.

Anyway jouw DAC is schijnbaar best een redelijke, maar niet boven de middenmoot van de wat duurdere stand alone DACs: https://www.audiosciencer...rd-mojo-dac-and-amp.5120/. Waarbij dus de vraag blijft wat je hoort. Je hebt een 2dB betere SINAD als een Apple kabeltje van €10. (Oké, eerlijk is eerlijk, dat Apple kabeltje gaat niet genoeg power hebben voor een 250Ohm koptelefoon).

Een Dragonfly is ook echt veel te duur voor wat hij biedt. Genoeg moederbords rennen waarschijnlijk al rondjes rond dat ding. Overigens wel bijzonder dat jouw vriendin wordt weggeblazen door het verschil, en ze bij Tomshardware (en eigenlijk elke niet-audiofiele site waar ze testen) niet tot nauwelijks verschillen weten te vinden.
Voor jou een dood doener voor mij absoluut niet.

Ik lees aan jouw comment te zien dat je vooral je info haalt van internet. Dat is prima. Zelf test ik graag alles uit. Wat ik al zei t is een hobby. Ik noem de chord mojo aangezien het hier over een Sony game headset gaat. En die gebruik ik vaak bij m’n game pc

Uiteraard heb ik meerdere Dacs maar daar gaat t niet om. De Apple dongle dac waar jij naar refereert heb ik uiteraard ook. De Lightning en usb c. Het feit dat je dat durft te noemen geeft echt aan dat je wel inleest (en vaak is dat lezen wat je aan staat) maar niet zelf test. Het gaat bij dac absoluut niet alleen om de chip. En de chip die in die dongle zit is prima voor buds. Niet meer dan dat

Wat ik al zei het is mijn hobby. Dat wil niet zeggen dat wat ik vind voor een ieder geld. In tegendeel. Mijn punt is enkel dat in dergelijke fora heel vaak mensen reageren die Werkelijk waar GEEN idee hebben en Google tijgers beweren belachelijke dingen.

Ik durf te wedden dat al die tijgers niet getest hebben of die zaken in het bezit hebben maar wel een mening hebben binnen 2 minuten luisteren om zijn!
Ik lees aan jouw comment te zien dat je vooral je info haalt van internet. Dat is prima. Zelf test ik graag alles uit.
Ik heb geen audio analyzer staan, die dingen zijn nogal duur :P . Dus ja dan laat ik het liever aan andere over om het testen te doen.
(en vaak is dat lezen wat je aan staat)
Dat is nou juist het leuke van bijvoorbeeld een audiosciencereview. Hij presenteert gewoon feiten. En dan blijft de vraag wat nu wel hoorbaar is, en wat niet. De versie 2 van jouw DAC bijvoorbeeld schijnt wel significant beter te zijn, en aan de top te zitten voor een batterij-gevoede DAC/AMP. Dus technisch is daar weinig op af te dingen, al blijft de vraag in hoeverre je dus het echt kan onderscheiden. Als je gewoon kijkt wat een normale ruisvloer is in een stille woonkamer, en dan de SINAD van een beetje DAC erbij optelt, dan kom je erop uit dat je waarschijnlijk doof bent als je je druk maakt over de ruisvloer van een DAC.
Het gaat bij dac absoluut niet alleen om de chip.
Wat zou er nog meer een rol spelen bij een DAC? Het ontkoppelingscapaciteitje? Je kan gewoon bij de DAC een applicatienote vinden hoe je dat ding moet aansluiten om de specs van dat ding te halen, en daar is echt niks bijzonders aan. En voor je zegt dat de klok belangrijk is: Die is niks bijzonders vergeleken met de klok die je bijvoorbeeld voor WiFi nodig hebt.

Audio is niet iets exotisch. We begrijpen goed hoe het werkt, en dus weten we ook wat je moet meten. Zo worden die dingen ook ontworpen, gebaseerd op THD, SINAD, SNR, etc.
Nee, bij de huidige techniek en met een beetje board heb je geen problemen meer. Heb heel wat audio gehad. Low tot mid-high. Maar voor mij moet het gewoon leuk klinken, ik wil muziek en geluid genieten en er niet analystisch naar luisteren... Dat neemt het hele idee van luisteren weg.

Daarom ff offtopic, daarom ben ik ook van KEF LS50W naar een Samsung Atmos soundbar gegaan. Het luisteren is zoveeeeeeeel leuker!
Het feit dat je een soundbar prefereert geeft mij inderdaad een idee hoe jij naar geluid luistert. Helemaal niets mis mee uiteraard. Ik denk alleen dat een sounbar in mijn huis vloeken in de kerk is. Niet te vergelijken met een goede HIFI / surround installatie. Uiteraard een hele andere prijs. Maar absoluut niet te vergelijk. Een sounbar is een prachtige categorie voor vooral vrouwen ;P. Nee gek heid. Is prima maar is bedoeld om makkelijkere en redelijk geluid te creëren. ATMOS DTS x met enkel een sounbar is een leugen overigens. Het ondersteunt het signaal. Maar je kan uiteraard geen werkelijke ruimtelijk geluid weergeven.

[Reactie gewijzigd door LockeNL op 22 juli 2024 16:20]

Dat is juist het mooie met zo een soundbar. Het doet het wel, niet zoals stand alone speakers, maar je zit in een soort sound bubble en het is gewoon leuk luisteren inplaats van wat ik eerder had met de KEFS.. Ja, de KEFS zijn goed, maar saai voor hoe ik ze gebruik..

Ieder ze ding :)

P.S. Ik ben gewoon weg van dat hele "audiophile" gedoe. Wat ik heb geleerd is dat geluid voor iedereen individueel is. Je kan wat aanraden, maar ieder zijn gehoor, toestand van ze oren, vorm etc is anders, dus iedereen luisterd anders en daarom ervaart iedereen ook de hardware anders. En aan het einde van de dag moet de eindgebruiker er blij mee zijn en dat ben ik :)
Anoniem: 306567 @LockeNL30 juni 2022 09:16
Het feit dat je een soundbar prefereert geeft mij inderdaad een idee hoe jij naar geluid luistert.
Niet helemaal waar natuurlijk, het maakt enorm veel uit wat voor soundbar je hebt. Ik kan wel zeggen dat dit 1 van de beste soundbars op de markt is: https://www.whathifi.com/us/sony/ht-st5000/review

Uiteraard zal je nooit het atmos geluid krijgen zoals met dedicated speakers, maar je krijgt echt wel een ruimtelijk geluid. En dit kan ik beamen want ik heb deze soundbar thuis staan en ik ben zelf enorm kritisch op geluid. Maar voor films is dit echt een fantastische soundbar.

Een quote van What's hifi:
We play Star Trek Beyond, which has a Dolby Atmos soundtrack, and there’s a distinct sense of space and movement provided by this soundbar’s drivers, both in front of you and above you. Rather than having audio sound like it’s coming from above the television the HT-ST5000 pushes it overhead, so the woosh of spaceships becomes part of a more immersive soundstage.
Wat verschilt er aan deze headsets vergeleken met mijn XM4 welke echt waardeloos is om te gamen? Geluid is prima maar zodra ik geluid en spraak combineer is de kwaliteit echt bagger. Heb de microfoon uit moeten schakelen in de device manager anders was het ding vrijwel onbruikbaar. Mijn schuld ook ik had gewoon een set met een docking station moeten kopen, maar vraag me wel af hoe Sony dit probleem opgelost heeft. Ik heb LANG gezocht naar een oplossing om mijn XM4 te kunnen gebruiken zoals ik voor ogen had maar uiteindelijk kwam het uit op "tsja daar is dat ding niet voor gemaakt" en heb ik uiteindelijk maar een losse microfoon gekocht.
Bluetooth is helaas vrij gelimiteerd, zeker in Windows. Bellen is nog wel te doen, maar als je ook echt het geluid van een game wilt horen kun je inderdaad beter een aparte mic gebruiken. Op zich lijkt het beter te werken bij de headset van m'n broertje, een Astro, maar ik denk dat die niet met BT werkt.
Dat probleem had ik ook, toen heb ik het wi-fi/BT kaartje in mijn PC vervangen en probleem opgelost. Let er bij het upgraden op dat de laatste BT versie en mimo ondersteund worden. Ik heb ook een voorkeur voor Intel boven realtek maar dat is persoonlijk.
Deze zal voor gamen zijn eigen 2.4GHz protocol gebruiken, waar itt bij normale Bluetooth de audio kwaliteit niet in elkaar stort zodra hij op een profiel overschakelt waarbij de microfoon wordt gebruikt. Daarnaast zal dat veel betere latency hebben als bij Bluetooth.
Dit soort prijzen inderdaad. Trekt mij totaal niet aan haha
Dat filmpje van Sony is qua kwaliteit een beetje ondermaats. Beetje pijnlijk om naar te kijken. Ben benieuwd naar reviews.
Het verschil tussen de H9 en de H7 is dan de noise-canceling en bekleding op de H9.
Ben dan wel benieuwd welke ANC ze gebruiken, die van de XM3, XM4 of XM5 ? Dat zie ik niet vermeld, alleen dat het van de 1000X-series is. Dan liggen deze koptelefoons wel qua prijs bij elkaar en denk ik dat ze ook prima zullen klinken.
Vind het dan weer wel jammer dat die microfoon er vast op lijkt te zitten, deze headset is dan eigenlijk alleen indoor te gebruiken. Anders leken deze me wel interessant, ben nog steeds op zoek naar een goede ANC-koptelefoon
Vraag me tevens af welke bluetooth ze gebruiken voor het geluid, als ik het goed heb gelezen schakelen de XM's naar een andere bluetooth-codec wanneer je de microfoon gebruikt, dat klinkt de muziek ineens een stuk minder goed. Zou denken dat ze dat hier anders hebben gedaan omdat er dus een extra microfoon op zit,
Let op dat er (ook) bij bluetooth een maximum van aantal actieve devices bij elkaar in de buurt zit.

Ik weet niet of massale LAN parties nog terugkomen, maar bluetooth gebaseerde verbindingen gaan dan problemen geven in verband met overbelasting: te veel bluetooth devices actief op korte afstand van elkaar.
Ik heb dit zelf meegemaakt in grote pokertoernooien (500+ man in een zaal), en iedereen met bluetooth headsets zat te kloten omdat de verbinding ruk was; iedereen verstoort elkaar. Ik was blij dat ik met mn XM3 ook mn kabeltje had meegenomen. Geen NC meer, maar wel muziek.

[Reactie gewijzigd door AceAceAce op 22 juli 2024 16:20]

Stevige prijs voor een headset, een goede headset is voor langere Game sessies wel belangrijk, maar dat kan zeker stukken goedkoper. Toch zou ik wel graag willen testen, alleen al om te weten hoe ze zitten en hoe ze klinken.
Ben benieuwd naar de reviews. Ik zit zelf een Beoplay Portal te overwegen, maar deze zien er ook wel interessant uit. Dus ben erg benieuwd naar de geluidskwaliteit van deze aangezien ze wel een stukje goedkoper zijn dan de Portal.

Ik vrees overigens wel een beetje voor de bouwkwaliteit. Heb nu een PS4 gold headset en daar kwam na 2 jaar al heb nepleer van de schelpen en de hoofdband af. Bij een maat idem dito. Mag voor deze prijzen toch wel wat beters verwachten.

[Reactie gewijzigd door addictive_rhymz op 22 juli 2024 16:20]

Het geldt zowel voor de ps5 console als deze headset, maar het moet kwa uiterlijk je smaak maar zijn.
Ah gaming product dus maar meteen lekkere presentatie met slechte dubstep muziek vol met twitch streamers want die geven meer klantenbinding and all that die ook vertelt dat hij door deze koptelefoon zijn performance naar "next level" tilt omdat hij nu ECHT iedereen kan positioneren. Right, dat kan met een logitech gpro van 80€ ook goed.
shutdown /f

Grappig dat iedereen de XM reeks aanhaalt want ja, liever appels met peren vergelijken toch.
Waarom niet vergelijken met Arctis Nova pro reeks ook wired/wireless opties + een DAC.
Wireless versie is weliswaar 379€ maar de wired versie is 279€ en dus in zelfde prijscategorie.
Wireless versie heeft wél een 3.5mm jack (dac+ headphone)en ondersteund xbox series. AN ook gewoon aanwezig.
Wired versie is compatible met alles (pc/xsx/ps5) + 3.5mm jack ( op dac)
Dan vind ik de arctis reeks meer bieden met de sourceswitching op DAC, Ingetogen design, hotswappable batterijen en meer aansluit mogelijkheden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.