NZXT kondigt eigen capturekaarten aan voor streamen in hd en 4k

Fabrikant NZXT kondigt twee capturekaarten aan. Het gaat om de Signal 4K30 en de Signal HD60. Zoals de productnamen al suggereren kan met de Signal 4K30 in 4k en 30 frames per seconde worden opgenomen. Voor de Signal HD60 is dat 1080p met 60 frames per seconde.

De Signal 4K30 en Signal HD60 hebben dezelfde behuizing en aansluitingen. Aan de achterzijde van de capturekaarten zitten twee HDMI-poorten en een usb-type-c-poort. Het verschil zit dus voornamelijk in de videokwaliteit en dat is ook in de prijs te merken. De Signal 4K30 kost 180 euro waar de Signal HD60 140 euro kost.

Voor de meerpijs van de de Signal 4K30 kun je in 4k-resolutie beelden opnemen en streamen. Dat kan met 30 frames per seconde en HDR. Ook kan er voor gekozen worden om in 1440p op te nemen. Dan kan het aantal frames per seconden maximaal 144 zijn. Breng je de resolutie omlaag naar 1080p, dan zijn opnames van 240 frames per seconde mogelijk.

De Signal HD60 kan standaard opnemen in 1080p met 60 frames per seconde. Volgens NZXT zijn de capturekaarten compatibel met OBS, Streamlabs en andere gangbare streamingsoftware. De fabrikant brengt samen met de capturekaarten ook een chatkabel uit, waarmee je tijdens het streamen de audio van je console gewoon kunt luisteren op je headset en tegelijk kunt streamen.

NZXT is voornamelijk bekend van zijn behuizingen en andere pc-componenten. De fabrikant richt zich de laatste tijd ook meer op eigen randapparatuur. Zo bracht NZXT eerder dit jaar een eigen gaming toetsenbord en muis op de markt.

Door Robert Zomers

Redacteur

28-06-2022 • 20:13

44 Linkedin

Reacties (44)

Wijzig sortering
Beide direct leverbaar in NL :

pricewatch: NZXT Signal HD60

pricewatch: NZXT Signal 4K30

Update :

MSRP's voor benelux zijn aangepast naar 139.90 en 179.90

[Reactie gewijzigd door Gipsy King op 29 juni 2022 11:15]

Zou je deze kunnen gebruiken om Windows games te streamen naar een Linux desktop? 1440p@144hz zou qua beeld al voldoende zijn, maar is het mogelijk qua latency?
Daarvoor zou ik eerder Steam Link (werkt ook met niet-Steam games) of Parsec voor gebruiken.
Ik Moonlight, als je een Nvidia kaart hebt.
Ditto. Werkt veel beter dan Steam Link.
Latency zal een tikkeltje hoog zijn. 50+ ms meen ik met de beste kaarten (dacht dat een AVermedia de snelste isl. Is al een tijdje dat ik naar dezelfde implementatie heb gekeken voor een airgapped gaming systeem.

Wat je beter kan doen is Windows draaien op een VM op je Linux systeem en je gpu passen naar die VM. Simpeler, efficiënter, goedkoper.

Als je echt gescheiden systemen moet hebben, dan zou ik net zo goed investeren in Parsec opzetten. Heb je zoveel meer flexibiliteit.

Bedoelde te reply en naar @TheMaurice.

[Reactie gewijzigd door Z100 op 29 juni 2022 00:56]

Als we hier praten over een Windows VM zoals ikzelf, zou ik kijken naar looking glass (https://looking-glass.io) een zeer top project die geen compression doet dus gewoon compleet wat Windows output hoe hoog dat ook gaat(na bepaalde groote kom je wel tegen bandwidth problemen bij lagere PCIE specs). En dit dan via shared memory deelt.

Als we praten over het beeld gewoon streamen naar een linux desktop via de capture card heb ik hier geen experience mee, maar in theorie zou hier geen probleem mee moeten zijn. En de latency zou niet te erg moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Stetsed op 28 juni 2022 22:57]

Je kán bijvoorbeeld middels OBS rechtstreeks naar een VLC-instance streamen op een andere pc, maar de set-up van zoiets is naar mijn ervaring wat omslachtig en werkt lang niet altijd perfect (ik had te dealen met een wegvallende stream die vervolgens niet hersteld werd totdat ik in VLC de stream stopte en weer hervatte.)

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 29 juni 2022 12:07]

Wie wil er nou in vredesnaam 4k 30 fps streamen... Kansloos product wat mij betreft. 60 fps is toch echt de standaard tegenwoordig.
Ligt er aan. Misschien kan het via OBS wel ingesteld worden op 1440p60 in plaats van 4K30. Heb je het beste van beide werelden.

Maar daarnaast doen sommige Let's Play video's van singleplayer games. Dan is 4K30 wel ok.
Er staat in het artikel dat je op 1440p144 kan opnemen. Dan is het wel raar waarom 4K60 niet kan en lijkt me eerder softwarematig een limitering momenteel.
Nouja. 1440p144 is ~531 miljoen pixels per seconde om te verwerken, waar 40k60 ~502 miljoen pixels per seconde is. Lijkt dus inderdaad beetje arbitrair getal te zijn. 1440p144 is namelijk ruim het dubbele van 40k30.

Misschien dat de framebuffersnelheid het niet toelaat om sneller te flushen met die hogere bandbreedte?
Alle streamers op twitch? Tenminste die willen veel lager streamen aangezien ze aan de bitrate van twitch moeten voldoen. Oftewel 936p@60hz.
1080p60 op 6000kbps is het praktische limiet voor streams langer dan 2 uur.

Blijf je daar onder dan is VBR met max 9mbps ook mogelijk, maar na twee uur wordt je dan wel gekapt als het gemiddelde boven de 7500 ligt.

Bron: Mijn ATEM doet VBR met gemiddeld 8000 op high en dan klapt ie er na 2 uur uit en moet je de boel volledig herstarten.
Vooral interessant als je gewone camera beelden captured, en dus geen games.
Er zijn genoeg streamers die meerdere video inputs vanaf camera’s hebben, dan is 30fps genoeg.

[Reactie gewijzigd door GeleFles op 28 juni 2022 21:33]

Mwah dat valt wel mee hoor. Mensen die vanaf hun console streamen zitten ook op 30fps en dan met matige bitrate ook nog. Genoeg mensen die nog gewoon vanaf PS4 streamen.

Daarnaast heb je met een PS4 pro vaak ook maar 4K30. En heb dan liever 40K30 HDR op passthrough dan 4K60 zonder. Uiteindelijk is je stream zelf toch maar 1080P want hoger wordt vaak niet ondersteund.

Twitch gaat niet hoger dan 1080P60 en zelfs dat is niet gegarandeerd voor affiliate. Alleen voor partners.
Ach, films gaan nog steeds op 25fps, dus ik zie wel een markt.
30fps op 4k is al vrij moeilijk haalbaar op hoge kwaliteit met de bitrates die de diensten toestaan... bovendien transcoden veel streamingsplatformen naar 30fps toe zogauw het niet de bronresolutie is; dus zelfs als je 60 capturet kan je niet die 60 uploaden zonder wel heel veel bitrate in te leveren en in veel gevallen kunnen de kijkers dat alsnóg niet bekijken.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 29 juni 2022 12:05]

dit is het inderdaad net niet, 30 fps dat kijkt als een draak
Ik geloof dat het voor films, tv-series en youtube zelfs normaal is om in die range te zitten (25~30 fps). Dus zo gek is het nou ook weer niet.
24fps zelfs voor films.
Dat is waar maar het maakt het wel een stuk minder realistisch.

Om precies te zijn daar gaan filmmakers juist voor. Voor een speelfilm is dat prima maar soms wil je realisme. Voor documentaires, presentaties of eh... ander soort films.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 juni 2022 01:55]

Dat ligt er inderdaad maar net aan waarvoor het is. Er zijn wel eens films geweest met een hogere framerate, maar dat was werkelijk niet om aan te gluren.
Dat klopt, maar dat heeft wel toekomst, omdat sommige filmmakers willen dat de kijkers in de film willen meetrekken door realistische framerate (60+fps) te gebruiken. Dan gaan de kijkers denken alsof ze live kijken, maar eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje griezelig en ook geweldig.
Mja de hobbit is er ook in 48fps geweest.

Helaas zijn de vergekijkingen op YT een beetje krom aangezien je daar helemaal geen 48FPS kan doen en het geen zin heeft om 24fps footage op 48fps te tonen (want andere frametiming).
Ik geloof dat het voor films, tv-series en youtube zelfs normaal is om in die range te zitten (25~30 fps). Dus zo gek is het nou ook weer niet.
60fps is pre voor de game streamers, als men hun gameplay in zeer vloeiend beeld willen tonen.
Je vergeet even dat heel veel streaming Content gewoon 24/25 of 30fps is.

Een game zelf ervaren is anders dan een video stream kijken


Ik vind Netflix op de tv app ook prettiger dan Netflix op mijn pc, omdat ie tv helemaal getuned is op de 24 of 30fps en Netflix daar dus ook handig gebruik van maakt in tegenstelling tot mijn monitor van 75hz wat een buitenbeentje is.

[Reactie gewijzigd door aadje93 op 29 juni 2022 12:29]

Dat dient ervoor om mensen enkel de 60Hz versie aan 180 EUR te laten komen. Marketing heet dit.
Wie wil er nou in vredesnaam 4k 30 fps streamen... Kansloos product wat mij betreft. 60 fps is toch echt de standaard tegenwoordig.
Helemaal mee eens!!! 30fps is niet heel erg professioneel want dat maakt nog lastig voor video editors.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 29 juni 2022 12:26]

Begrijp ik het goed dat deze kaart al het werk doet? Dus ik zou een i3-6100 PC kunnen gebruiken dat dan deze kaart met USB leest en streamt, om dan de PC met 5700G iGPU met hdmi naar de kaart, en dan naar de monitor en klaar.

Dus een capture kaart zoals dit is te vergelijken met i9 Ryzen9 xx80 streaming PC's? (in de zin dat je op dezelfde machine kan streamen/opnemen en gamen tegen 60+ fps).
Begrijp ik het goed dat deze kaart al het werk doet?
Nee. De capture card is alleen een HDMI input capture, die een inkomend HDMI signaal je computer inhelpt als ware het een webcam (en zo komt 'ie ook op je computer tevoorschijn -- als UVC webcam).

Je computer moet de rest doen.
Dus mijn PC met iGPU 5700G doet zeker niet lekker streamen/opnemen, maar wel vlot 1080p gamen imo.

Mijn vorige 5900x 2080Ti PC kon streamen en gamen. Ik heb nog een laptop met een 4500u en 1 met een i3-6100, deze kaart laat die laptops dan de PC zijn feed zien, maar de laptop moet nog steeds transcoding werk doen?

Goed, bedankt @supersnathan94 @Frosty_gamer en @SHiNeye voor de uitleg.
Deze capture kaart is dus interessant om een console, HDMI DSLR of met een extra PC een opname te maken, slick en mooi design.
Ik overweeg het, ik wacht nog reviews af voor het gebruik van de software.

Thanks!
Ik overweeg het, ik wacht nog reviews af voor het gebruik van de software.
Je hebt geen software nodig; het is een UVC-apparaat dus het gebruikt de ingebouwde drivers van je computer voor USB webcams.
Als je toch max op 1080P60 wil streamen raad ik een Atem Mini Pro aan. Dat is een HDMI switcher waar je PIP mee kunt doen en die tegelijk transcoding voor je doet.

Je kunt dan 1 input gebruiken voor DSLR/Videocamera met HDMI, en dan heb je nog drie inputs over voor consoles en/of pc.

Ik heb zelf de extreme variant (8 hdmi in, supersource tot 4 inputs, 4 down stream keyers, multiview, recording naar disk en 4G back-up tegelijk en nog allerlei andere fratsen). Mini pro Kost nu zo’n 400-500€ maar dan heb je ook geen geklooi met kabels wisselen bijvoorbeeld.
Je hebt echt al een tijdje geen i9 of high video kaart nodig om te streamen. Bijvoorbeeld met de nvenc encoder op een 1050 kan je al streamen zonder grote impact. Als je extra overlay dingen wil doen dan gaat dat meer performance kosten maar dat kost een capture card niet op.

[Reactie gewijzigd door Frosty_gamer op 29 juni 2022 00:21]

En wanneer je meerdere views gebruikt binnen een scène, check je line-filtering opties; als je een tiental dingen overlapt en allemaal bicubic filtering erop laat kan dat vrij snel veel resources vreten :) zéker op een 2160p canvas

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 29 juni 2022 12:01]

Nee. Een capture kaart is vooral handig voor Consoles. Dus zeg je hebt OBS op je PC en je wil je overlays en webcam kunnen gebruiken. De capturekaart doet dan eigenlijk niks anders dan het beeld van je console omzetten naar een soort webcam input. Vaak kun je die dan ook in programma’s als zoom daadwerkelijk als webcam gebruiken.

Uiteindelijk zul je nog steeds je stream naar het web moeten sturen en ieder frame encoden. Met een 5700G zal dat net lukken, maar je kunt er dan niet tegelijk ook nog op gamen.
Begrijp nu wat je bedoelt, en klopt wat je zegt.

[Reactie gewijzigd door SHiNeye op 28 juni 2022 23:40]

Werkt adaptive sync/g-sync/free-sync nog als je deze kastjes gebruikt?
Nee, dat zijn technieken om het beeld zonder stuttering en tearing op je monitor te laten zien. Een capture card is bedoeld om de input te kunnen streamen naar bijvoorbeeld Youtube, Twitch, Zoom danwel opnames te kunnen maken.
Ja, maar je sluit dit kastje aan tussen je scherm en PC, dus behoud je die functionaliteit wel voor je scherm? Of verlies je het daar ook?
Je verliest het, de pc ziet het kastje als een monitor die geen adaptive sync ondersteunt. Of zo is het toch met mijn kastje (wel een oudje van Avermedia).
Dank, dat is nuttige info!
Belangrijk punt is wel of deze kaarten wel gewoon 4k60 hdr kunnen doorvoeren. Misschien een beetje een niche, maar dat maakt ze eventueel aantrekkelijk voor diy ambilight toepassingen. :)