Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony brengt WH-1000XM5-koptelefoon met nieuw ontwerp in mei uit voor 420 euro

Sony kondigt zijn draadloze WH-1000XM5-koptelefoon aan. Deze koptelefoon krijgt een vernieuwd ontwerp en biedt wederom een accuduur tot 30 uur. De Sony WH-1000XM5 komt deze maand beschikbaar en krijgt een adviesprijs van 420 euro.

De Sony WH-1000XM5 beschikt over een vernieuwd, minimalistischer ontwerp met een dunnere hoofdband. De koptelefoon is voorzien van een traploze schuifregelaar voor het aanpassen van de grootte. De scharnieren waarmee de koptelefoon 'ingevouwen' kon worden, ontbreekt bij de nieuwe generatie.

Volgens Sony is de actieve noisecancellation in de WH-1000XM5 verbeterd. De koptelefoon beschikt daarvoor over acht microfoons, waar de voorgaande XM4 er vier had. Met die microfoons wordt het omgevingsgeluid gecontroleerd en het achtergrondgeluid verminderd. Volgens Sony is de anc vooral geschikt voor het filteren van midden- en hoge frequenties. De koptelefoon heeft daarnaast een Auto NC Optimizer-functie die de actieve ruisonderdrukking moet aanpassen op de omgeving. De microfoonkwaliteit bij het voeren van telefoongesprekken moet verder beter zijn dan bij de XM4, claimt Sony.

De WH-1000XM5 krijgt daarbij nieuwe 30mm-drivers, waar de voorgaande koptelefoons 40mm-drivers hadden. De XM5 heeft ondersteuning voor Bluetooth 5.2, wederom met multi-pointondersteuning. Daarmee kan de koptelefoon met twee apparaten tegelijkertijd verbonden worden. De koptelefoon haalt volgens Sony een accuduur tot 30 uur met noisecancellation ingeschakeld, net als de voorgaande WH-1000XM4. Het nieuwe model moet wel sneller opladen op 20W via USB-PD, waar het voorgaande model een laadvermogen van 7,5W bood. Na tien minuten opladen moet de koptelefoon vijf uur meegaan.

De koptelefoon krijgt verder ondersteuning voor de LDAC-codec en 360 Reality Audio, die muziek 'ruimtelijker' moet laten klinken. Er is ook ondersteuning voor AAC en SBC, maar aptX ontbreekt. De koptelefoon kan bediend worden via knoppen op de zijkant en via de bijbehorende Sony Headphones Connect-app voor Android en iOS. De koptelefoon ondersteunt ook de Fast Pair-functie van Google, waarmee de koptelefoon gemakkelijk gekoppeld kan worden aan een Android-apparaat.

De XM5 heeft opnieuw een Speak-to-Chat-functie, waarmee de koptelefoon de stem van de gebruiker kan herkennen en de muziek stopt en achtergrondgeluid toelaat als de gebruiker start met praten. Zo kan een gebruiker een snel gesprek voeren, Zodra dat gesprek voorbij is, speelt de muziek verder. De XM5 krijgt ook sensoren waarmee de koptelefoon detecteert wanneer een gebruiker deze afdoet. Op die manier wordt de muziek automatisch gestopt als de koptelefoon niet wordt gedragen.

De WH-1000XM5 komt deze maand uit in zwarte en zilverkleurige varianten en krijgt een adviesprijs van 420. Dat is hoger dan de XM4, die bij release 380 euro kostte en inmiddels voor 240 euro in de Pricewatch staat. Tweakers publiceerde donderdag een review van de WH-1000XM5.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

12-05-2022 • 18:00

107 Linkedin

Reacties (107)

Wijzig sortering
De microfoonkwaliteit bij het voeren van telefoongesprekken moet verder beter zijn dan bij de XM4, claimt Sony.
Dit was de grote reden waarom ik mijn XM4 wegegeven heb. Wat een dramatisch slechte microfoon zit er op de XM4. Je klinkt op dat ding altijd alsof je 20 meter van je telefoon vandaan bent, en helemaal vervormt.

offt:
Ik vraag me eigenlijk nog steeds af waarom alles draadloos perse BT moet zijn. Er is toch ook WiFi direct? Bluetooth zit nog steeds met het feit dat je de microfoon niet kan gebruiken tijdens het luisteren van muziek, want dat gaat hij over naar een extreem ouderwetse codec en je muziek/gamesound naar de t***** wordt geholpen.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 12 mei 2022 22:17]

Reageer
Bluetooth is veel zuiniger qua energie, dat is volgens mij de grootste reden.
Reageer
MKBHD heeft al een review op youtube met oa de microfoon kwaliteit. Is iets beter, maar nog steeds niet geweldig. Maar goed, geweldig kan je ook niet verwachten met een koptelefoon zonder microfoon voor je mond.
Reageer
Geen APT-X dus is de XM3 nog steeds superieur qua geluidskwaliteit. Typisch geval van DoA.
Reageer
Ik zie niet in hoe Aptx relevant is voor de Sony's? Ik heb de XM3 en denk dat 'ie in z'n 3 jaar tijd nooit aptx heeft gebruikt. LDAC op m'n Android telefoons, AAC voor al het Apple spul.

[Reactie gewijzigd door DamirB op 12 mei 2022 20:42]

Reageer
Ik gebruik mijn XM3 met mijn PC en Mac. En ja, dan heb je wel Apt-X. LDAC werkt enkel met Sony / Android devices (ik heb 1 Walkman met LDAC en geen enkel Android device in huis), dus dan heb ik op mijn Mac nog AAC en op de PC een terugval naar SBC. Nee, dan verliest de koptelefoon direct voor mij alle waarde.

Ik hoop dat Apple dit jaar met een AirPod Max met Lossless ondersteuning gaat komen, dan kan de XM3 ook de deur uit.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 15 mei 2022 09:08]

Reageer
Ik snap je reactie niet, je geeft me eigenlijk gewoon gelijk dat aptx nooit gebruikt wordt door de XM3. LDAC met je walkman, AAC op de MacBook en SBC op je PC. Geen aptx, dus het ontbreken van aptx bij de modellen die na de XM3 kwamen is no big deal
Reageer
De XM3 gebruikt wel Apt-X op de Macbook en PC ;)


Net gecontroleerd, maar de XM3 is enkel AAC op de Mac. Nog wel nog steeds APT-X op de PC.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 15 mei 2022 11:21]

Reageer
Nou nou, DoA is ook wel overdreven. Ik vind het design ten eerste echt een stuk mooier, maar dat is mijn mening. Daarnaast is de noise cancelling in de mid en high frequencies verbeterd, en ze klinken veel beter met betrekking tot voice calls (zojuist een paar filmpjes op YT bekeken). Juist om dat laatste kocht ik steeds maar geen XM3 of XM4, maar overweeg nu zeker wel een XM5.

APT-X is allemaal leuk en aardig, maar het verschil is nauwelijks (lees: niet) te horen als je het vergelijkt met bijvoorbeeld AAC. SBC zou anders kunnen zijn. Wel is het energiezuiniger t.o.v. bijvoorbeeld AAC.
Reageer
Maar wat is er nou feitelijk beter aan de XM5? Het zou toch gewoon een verbeterde versie moeten zijn van zijn voorganger en helemaal t.o.v. de XM3.
In plaats daarvan lijkt het vooral stuivertje wisselen te zijn, waarbij de versie met een hoger cijfer een hogere (advies) prijs heeft.
Het lijkt zo bijna wel een mode product te worden ( de XM4 is zoooo 2021, nu anno 2022 moet je de XM5 hebben, anders hoor je er niet bij :+ )
Reageer
In mijn vorige comment noem ik toch echt een paar punten waarom de XM5 beter zou moeten zijn dan zijn voorgangers. De verbeterde noise cancelling en vooral belkwaliteit, vind ik reden genoeg om over te stappen, maar dat is waar ik waarde aan hecht. Voor een ander kan het design of kortere batterijduur t.o.v. de XM4 weer een dealbreker zijn.
Reageer
Ja, maar dat was mijn punt dan ook.
Het zouden opvolgers van elkaar moeten zijn, maar in de praktijk lijken het vooral producten te zijn die je naast elkaar kunt positioneren.
Reageer
Ja ik snap je punt en ben het er ook deels mee eens. Het is wel vrij subjectief wanneer je iets als een 'echte' opvolger kan beschouwen. Voor mij is dat dus omdat eerder genoemde punten zijn geupgrade. In de basis blijft het, wat mij betreft, namelijk een koptelefoon die je koopt vanwege de noise cancelling.
Reageer
ik heb geluisterd naar de belkwaliteit bij MKBHD geluisterd... Ik zou ze blind denk ik niet uit elkaar kunnen halen....
https://youtu.be/6CsJZxfZsL0?t=526

Bluetooth mics zuigen gewoon :+
Reageer
Ja die heb ik toevallig ook geluisterd en daar valt het nog mee, maar genoeg voorbeelden gehoord waarbij de XM4 en XM3 via Teams of Zoom echt ruk klinken. Zelfs eens een gesprek gehad met iemand die de XM3 op had, en klonk niet best vond ik zelf. Ik verwacht dat dat met deze versie wel aangepakt is.
Reageer
Dat had ik ook bij de xm3 naar de xm4 verwacht. Eerst maar horen IRL :Y) want als iemand als mkbhd dat verschil nauwelijks kan laten horen verwacht ik niet dat de praktijk heel anders zal zijn.
Reageer
Mijn ervaring wel met een XM3, de microfoon bij bellen was dermate slecht dat ik eigenlijk altijd commentaar kreeg van de andere kant dat ik slecht te verstaan was. Dus dan maar weer de headset uit en normaal verder bellen om verstaanbaar te zijn.
Als dat bij deze een stuk beter is zou ik em overwegen (als de prijs niet zo achterlijk hoog was).
Reageer
Zouden er dan echt mensen zijn die hun bestaande koptelefoon weg doen voor een nieuwere versie XM?
Ik heb de xm3 gekocht bij release en hoop er toch nog jaren mee verder te gaan, zo heb ik ook nog een oud bluetooth speakertje van 7 jaar (jbl flip 3).
Die werkt ook nog altijd perfect zelf al neem ik hem vaak mee onder douche terwijl hij officieel enkel spatwaterdicht is.
Reageer
Is aptx relevant? ik heb er geen usecase voor bijvoorbeeld.
Reageer
Het enige relevante aan aptX is de LL variant, maar daar heeft Bluetooth binnenkort zelf een oplossing voor

[Reactie gewijzigd door MrFax op 13 mei 2022 17:57]

Reageer
Onzin. Leuk als je APT-X hebt met hoge bandbreedte ruim frequentie bereik en alle toeters en bellen die er omheen hangen maar als de rest van de keten niet minimaal op datzelfde hoge niveau is is de meerwaarde nihil.
Een beroerde koptelefoon met APT-X is nog steeds een beroerde koptelefoon. Ik gebruik een iPhone en heb een XM-3 en de Airpod Max en daar zit een behoorlijk kwaliteits verschil in. Ook vergelijk via een Android telefoon met mijn XM-3 (APT-X) verhielp daar niets aan.
Reageer
Wat een prijsverschil met de XM4 zeg.
Reageer
De vorige had een adviesprijs bij launch van 380E en die daarvoor zat ook daar in de buurt. Gewoon even een half jaar wachten en je kan em voor 300 halen.
Reageer
Ik heb nu de xm4, maar belkwaliteit is gewoon belabberd. Als dat flink verbeterd is, dan ga ik de xm5 wel halen denk ik.
Ik wacht dan inderdaad wel tot na de zomer, dan zal die wel gezakt zijn in prijs. De xm4 zakte in amper 2 maanden tijd van 380 naar 325, verwacht ook wel zo'n soortgelijke daling.
Reageer
Aan die bel kwaliteit is echt niets te doen zeker? Ik gebruik hem met name voor werk en daarmee dus bellen, maar krijg zeer regelmatig te horen dat ik niet of nauwelijks verstaanbaar ben. Heb ‘m al naar Sony Support gebracht, maar na reparatie bleef het probleem…. :| :(
Reageer
Niet dat ik weet, meestal moet ik na een halve minuut overschakelen naar mijn telefoon.
Zelfs in een stille ruimte krijg ik te horen dat ik slecht te verstaan ben.

De eerste reviews op youtube zeggen dat de belkwaliteit heel goed is en de eerste vergelijkingen laten je horen dat de belkwaliteit beter is dan de airpod max en de bose nc700. Dat stemt hoopvol, maar moet echt nog meer reviews zien. Nu mijn baas nog overtuigen dat mijn xm4 echt toe is aan vervanging :)

[Reactie gewijzigd door altijdprijs op 13 mei 2022 09:10]

Reageer
de belkwaliteit van xm2 van mijn collega was echt superkraakhelder, als hij naast me zat hoorde ik hem alleen door de conference en de pickup was amazing, dat je zelfs zijn scheten kon horen, ookal was hij discreet.

Het lijkt er meer op dat je als achtergrond noise gecancelled wordt, of dat er iets mis is met de bluetooth audio codecs tussen je apparaat en je headset. Terugsturen naar support gaat dat niet oplossen.
Reageer
Wat je dus kunt doen, is in je conference call app switchen van microfoon, dus dat je de mic van je laptop gebruikt i.p.v. de koptelefoon, mits die beter is natuurlijk. Op Macbooks is dat een goede alternatieve oplossing, tenzij je de ruimte met veel anderen deelt.
Reageer
Mijn vrouw heeft de 4 en alhoewel ik het een goede koptelefoon vind, vind ik dat het wel serieuze gebreken heeft. Bluetooth pairing is altijd moeizaam, geluid out-of-the-box is veel te veel laag (maar kan gecorrigeerd worden met EQ), het voelt allemaal erg plastic-ig aan en het rammelt.

De noise canceling werkt erg goed, en met wat EQ tuning is het geluid ook erg goed.

Ik ben benieuwd of de 5 beter is
Reageer
Veel te veel laag? Wat bedoel je daar mee? Het volume?

Ik heb dat probleem zelf nooit ervaren. 100% is voor mij echt enorm pijnlijk, omdat het zo luid is. En dan twijfel ik al of ik soms gehoorschade heb.
Reageer
De XM4 heeft standaard wat bass boost, maar dat is een persoonlijk iets. Kom je van een neutrale studio koptelefoon valt het meteen op, maar kom je van een mainstream gevalletje klinkt de XM4 juist neutraal.
Reageer
Teveel bass, belachelijk voor koptelefoon uit die prijsklasse.

Gelukkig kan je het uitzetten

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 mei 2022 22:18]

Reageer
Het is gewoon een kwestie van de equalizer goed instellen en dan komt er ineens best heel mooi geluid uit. Enige minpunt qua geluid is dat het hoog wat sprankelender kan.
Reageer
Ze moesten gewoon voor dat geld een beetje moeite stoppen in de tuning... als de XM4 wat neutraler was, dan kan je met een EQ meer kanten op, dan wanneer hij al een +7db bass boost heeft en je dat moet gaan proberen te verzwakken. Het is gewoon zonde... (vanuit een audiostandpunt dan)
Reageer
Hmm, heb zelf ook de 4 en pairing gaat altijd goed juist
Reageer
Pairing is moeizaam? Ik hou m'n telefoon tegen de schelp aan en hij is gepaired. De rechterschelp heeft namelijk NFC-koppeling...

[Reactie gewijzigd door MrFax op 12 mei 2022 22:10]

Reageer
Werkt dat ook op iPhone? Ipad? Windows PC?
Reageer
NFC is unvierseel. Dus alles wat NFC heeft moet dat ondersteunen. Dus ja ook een iphone, ipad. En zelfs Windows apperaten. Er zijn anno 2022 genoeg laptops en all-in-1's die nu NFC hebben ;)
Reageer
Mag ik vragen wat u EQ instellingen zijn ?
Reageer
Ik heb een XM3 en om de bass wat te verminderen heb ik de EQ op het volgende staan:
400Hz -1
1kHz +1
2.5kHz +4
6.3kHz +5
16 kHz +5

Dat geeft veel meer balans in het geluid wat mij betreft. Overigens is de equalizer erg vreemd want het lijkt alsof alles op +5 ander geluid geeft dan alles op 0, niet alleen maar harder. Maw, treble omhoog is niet hetzelfde als bass naar beneden+volume omhoog. Hoe dan ook, hoge tonen wat boosten is mijn advies :)
Reageer
Het is niet mijn koptelefoon, dus ik heb er niet langer dan een half uur gebruik van gemaakt. De EQ instellingen zeker vergeten, maar het kwam neer op "duw de bass omlaag".

Als je goed geluid wil zijn er een hele hoop "eerlijkere" koptelefoons. BeyerDynamic DT 770 of 990 is bijv. een erg goede set die je in praktijk voor zo'n 140 euro kan kopen. Natuurlijk zijn dit klassieke koptelefoons, met een draad. Voor onderweg is de Sony prima: lekker licht, goede noise-cancelling. Maar voor thuis zou ik iets met een draad pakken.

Zelf gebruik ik thuis een Beyerdynamic DT 1770 Pro en voor onderweg gebruik ik airpods pro.

Ik heb ook een Bowers & Wilkins PX7 gehad - ook prima spul, goed geluid, wel typisch "B&W tintje"

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 13 mei 2022 15:57]

Reageer
Pfoe wat een geld! De schelpen (?) van de Sony XM3 waren voor mij te klein, zaten tegen m’n oren aan. Mijn oude vertrouwde Beyerdynamic DT 770 Pro zitten me echt perfect, maarja… niet draadloos helaas. Niet handig voor openbaar vervoer bijvoorbeeld. Iemand misschien tips? :)
Reageer
Een bluetooth receiver ertussen? Zodat je toch draadloos kan, maar de koptelefoon die je nu hebt kan blijven gebruiken.
Reageer
Pfoe,ik wou de mijne XM4 verkopen ( gekocht op 02-02-22 ) maar nu ik die prijs lees...ik zal de XM4 maar niet verkopen,pfoe wat een geld
Reageer
Als ze deze 'gratis' weggeven bij een Xperia 1 IV pre-order dan koop ik het. Maar ik verwacht het.niet.
Reageer
Zou kunnen hoor, maar de Mk4 gaat 1600 dollar kosten en hier dus wellicht 1600 euro !
Tja, dan betaal je hem toch echt zelf.

Hoorde tevens dat je bij de MK4 een Macbook Pro en Adobe lightning erbij krijgt, je gaat het hard nodig hebben gezien de reviews die ik al gezien heb. Camera is enorm bips voor een mid 2022 toestel dat 1600 moet kosten !

https://youtu.be/wpvssLF2PKg
Reageer
@Bomberman71 Hij heeft het over een telefoon en jij gaat reageren met een camera?
Reageer
Ja telefoon .. Xperia 1 mk4. En ja, wellicht tot je verbazing, die heeft ook een camera. Sterker nog, alles draait om die camera op dat toestel.
Reageer
Mooie upgrade zo te zien maar de voorgangers hadden voor mij altijd twee nadelen. De plastic look and feel en de voor mij te fanatieke bass.

Dat eerste lijkt nu wel opgelost, ziet er mooi en modern uit.

Ga zeker eens luisteren hoe het met het tweede punt gesteld is deze generatie.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 mei 2022 20:11]

Reageer
Hopelijk is de spraakkwaliteit ook flink verbeterd bij dit model. Ondanks dat deze lijn koptelefoons een premium prijs heeft, klink je over voice chat echt alsof je door een blik bonen praat helaas, ik had wel wat beter verwacht. Ik gebruik in de praktijk maar de microfoon van de MacBook zelf ipv deze microfoon.
Reageer
Dat heeft weinig met de kwaliteit van de hardware te maken. Bluetooth biedt gewoon nog altijd crap kwaliteit voor headsets terwijl het technisch toch een stuk beter zou moeten kunnen. Zodra je overstapt op een headset profiel blijft er weinig van de goeie klank van je headphones over.
Reageer
Hoe doen de kleinere drivers het vergeleken met de voorgangers? Van 40mm naar 30mm..
Reageer