Hardkernel kondigt singleboardcomputer Odroid-M1 met Cortex-A55-quadcore aan

Hardkernel heeft de Odroid-M1 aangekondigd, een singleboardcomputer met Rockchips RK3568B2-soc. Deze krijgt vier Cortex-A55-kernen en een Mali G52-gpu. De fabrikant heeft daarnaast diverse modules voor de M1 aangekondigd, waaronder een camera.

De vier kernen van de RK3568B2-soc hebben een maximale kloksnelheid van 1,99GHz, terwijl de Mali-G52 op 650MHz is geklokt. Rockchip garandeert volgens Hardkernel dat deze soc gedurende vijftien jaar kan worden geleverd, waardoor Hardkernel verwacht het computingboard tot in 2036 te kunnen leveren.

De Odroid-M1 wordt met 4 of 8GB Lpddr4-geheugen geleverd. Voor opslag zijn er een eMMC-, een microSD-, een SATA 3.0- en een M.2-slot. Die laatste heeft een PCIe 3.0 x2-interface voor NVMe-ssd's. Verder krijgt de Odroid-M1 een neural processing unit voor machinelearningtaken die 0,8Tops kan leveren bij int8-berekeningen.

Er zijn een RJ45-aansluiting voor gigabitethernet, een HDMI 2.0-poort die 4k en 60Hz ondersteunt, en mipi-csi- en mipi-dsi-slots voor accessoires. Op laatstgenoemde kan een scherm met een resolutie van 1280x800 pixels worden aangesloten, schrijft Hardkernel. Ook heeft de sbc een 3,5mm-poort voor audio, twee USB 2.0- en twee USB 3.0-poorten.

Standaard wordt de Odroid-M1 geleverd met Petitboot geïnstalleerd en de singleboardcomputer ondersteunt Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS, evenals Android 11. De Odroid-M1 werkt verder met Hardkernels Vu8M-8"-lcd-touchscreen met een resolutie van 1280x800 pixels, dat op het eerdergenoemde mipi-dsi-slot aangesloten kan worden. Er is ook een cameramodule met een 5-megapixelsensor die kan filmen op 720p en aangesloten kan worden op de mipi-csi-connector.

Daarnaast komt Hardkernel met een blauwe metalen behuizing. De Odroid-M1 met 8GB geheugen is nu te koop voor 98 euro, omgerekend en inclusief btw. Het 4GB-model kost omgerekend met btw 76 euro en is vanaf 18 april beschikbaar.

Door Hayte Hugo

Redacteur

31-03-2022 • 11:26

57 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (57)

57
56
20
4
0
32
Wijzig sortering
Mooi product en lijkt ook gewoon op voorraad in tegenstelling tot de raspberry pi 4. Vooral de neural processing unit lijkt me een meerwaarde hebben t.o.v. (onder andere) de Pi 4; veel mensen zetten dit soort bordjes in voor domotica en videobewaking en met zo'n chip kan je leuke dingen doen in combinatie met Frigate. Bij een Pi moet je, om Frigate enigszins te laten werken, een accelerator van $60 kopen, maar die zit bij deze M1 dus al ingebouwd.

Wat mij betreft mag Hardkernel nog wel iets aan hun website doen. Ze bieden 15 verschillende bordjes aan, maar ergens een handige vergelijkingspagina qua performance of voors- en tegens van de verschillende categorieën chipsets lijkt te ontbreken. Maar misschien kijk ik verkeerd :)
Wat mij betreft mag Hardkernel nog wel iets aan hun website doen. Ze bieden 15 verschillende bordjes aan, maar ergens een handige vergelijkingspagina qua performance of voors- en tegens van de verschillende categorieën chipsets lijkt te ontbreken. Maar misschien kijk ik verkeerd :)
Dit is nu precies het verschil met de Raspberry Pi en de concurrenten. Naast de hardware heeft de Raspberry Pi Foundation ook een overzichtelijke website met duidelijke documentatie en verzorgen de software ondersteuning, al dan niet door zelf het nodige aan softwareontwikkeling te doen. Dit kost allemaal geld en daarom krijg je als je een Raspberry Pi koopt dus minder voor hetzelfde geld, want de marge is noodgedwongen hoger.
Dat soort ondersteuning zou mij als eindgebruiker niet zoveel uitmaken. Software installeren, zoals Home Assistant, is een kwestie van een image op een SD-kaartje zetten en gaan met die banaan. Ik heb niet zoveel zin om daar extra voor te betalen :P En anders ga ik wel met docker of proxmox aan de slag.

Met alleen al een overzichtje van de onderlinge performance van die verschillende Odroid-bordjes zou ik tevreden zijn. Dat hoeft toch niet tientallen euro's/dollars per bordje te kosten om zoiets op je site te zetten?

[Reactie gewijzigd door Gizz op 31 maart 2022 12:54]

Dat soort ondersteuning zou mij als eindgebruiker niet zoveel uitmaken
Maar de Raspberry Pi is een SBC gemaakt om op te ontwikkelen, zowel op hardware gebied (ooit afgevraagd waar die 40 pinnen voor waren?) als op software gebied (probeer zulke pinnen maar eens aan de praat te krijgen op een standaard x86 computer). Zonder documentatie, ondersteuning en een community zou de Raspberry Pi geen bestaansrecht hebben...
kwestie van een image op een SD-kaartje zetten en gaan met die banaan
En dat werkt zo makkelijk juist omdat er documentatie, ondersteuning en een community is.
Software ontwikkelaars, zoals die van Home Assistant, maken daar handig gebruik van.
Maar de Raspberry Pi is een SBC gemaakt om op te ontwikkelen, zowel op hardware gebied (ooit afgevraagd waar die 40 pinnen voor waren?) als op software gebied (probeer zulke pinnen maar eens aan de praat te krijgen op een standaard x86 computer).
Nee dat vraag ik mij niet af, dat weet ik prima ;) Maar nogmaals, die ondersteuning hoef ik niet te hebben als eindgebruiker. Ik zou een dergelijk bord gebruiken om HA op te draaien of met docker/proxmox aan de slag te gaan.

Voor lekker spelen met sensoren en dergelijke gebruik ik ESPs, in mijn geval heb ik voor dat soort casussen helemaal niet de kracht van een Pi of iets vergelijkbaars nodig.
En dat werkt zo makkelijk juist omdat er documentatie, ondersteuning en een community is.
Software ontwikkelaars, zoals die van Home Assistant, maken daar handig gebruik van.
Maar dat gaat net zo makkelijk bij de Odroids, daar kun je HA ook zo op installeren. Dus dat een Pi relatief duurder is dan een Odroid omdat ze bij Pi ervoor zorgen dat ontwikkelaars HA kunnen laten draaien op een Pi gaat dan niet helemaal op :)
Home assistant werkt bij jou goed omdat de ontwikkelaars het makkelijk hadden. Als alles miserabel gedocumenteerd was, zou er bijna niemand zin in hebben, zodoende zou HA niet goed werken, nog minder ontwikkelaars, en zou installeren een berg geklooi zijn.

Zeg maar dezelfde reden dat je waarschijnlijk een Android-telefoon hebt: ontwikkelen is makkelijk voor Android, en software doet het lange tijd (ook met nieuwe versies). Ook al heb jij zelf misschien nooit een app geschreven.
Home Assistant werkt bij mij op mijn Synology nas goed als virtual machine of in een docker container of op een Odroid omdat de makers van de Raspberry Pi hun hardware goed hebben gedocumenteerd (want om hen ging het)? Die volg ik niet helemaal.
Ik dacht dat je het op een RPi had, als dat niet zo is slaat mijn verhaal nergens op :)
Dat jij (en vele met jou) de ondersteuning indirect gebruikt, maakt die ondersteuning niet minder belangrijk.
Maar dat gaat net zo makkelijk bij de Odroids, daar kun je HA ook zo op installeren.
Odroid, Radxa, Orange Pi en de vele, vele merken die proberen het succes van de Raspberry Pi te kopiëren missen juist vaak ondersteuning. Vaak werkt software (zoals HA) daar niet zo vlekkeloos op en omdat de community veel kleiner is en de documentatie vaak spaarzaam wordt een probleem niet zo snel (of helemaal niet) opgelost.

Maargoed, als voor jou een willekeurige SBC net zo goed werkt als een RPi kan ik me voorstellen dat je voor de goedkopere (en vaak qua hardware specs betere) optie gaat.
Hopelijk blijft alles goed werken...
(edit: grappig bedoelde wink op het einde weggehaald i.v.m. verkeerde interpretatie)

[Reactie gewijzigd door MichielioZ op 31 maart 2022 14:20]

Odroid, Radxa, Orange Pi en de vele, vele merken die proberen het succes van de Raspberry Pi te kopiëren missen juist vaak ondersteuning. Vaak werkt software (zoals HA) daar niet zo vlekkeloos op.
(...)
Hopelijk blijft alles goed werken...
Je weet dat Home Assistant (of eigenlijk Nabu Casa, hun commerciële tak) letterlijk HA op een Odroid verkoopt? Dus ja, dat lijkt me wel goed blijven werken :P

Wel weer opvallend hoe dit soort discussies gaan op t.net, ik schreef alleen maar dat ik het handig zou vinden als Hardkernel een pagina zou hebben waar hun producten naast elkaar staan, een comparison. En het wordt een lawine van berichten over dat Raspberry betere ondersteuning biedt waarvoor je moet betalen en dat je maar moet hopen dat HA op een Odroid enigszins wil werken. :z
Op de website zijn ze nu uitverkocht toch.

Al 2 jaar HC4 in gebruik, werkt prima. Even uitgeprobeert als desktop en dat werkte ook vlot (maar doel was een functioneel nas apparaat voor thuisgebruik en dat werkt prima)

Het lijkt me een aartstypisch ingenieursbedrijf. De website is simpel en op plekken verouderd, technisch goed produkt als je af en toe met putty inlogt voor updates.

Je zou er bijna zin in krijgen om te gaan hobbieën in de electronica. Had ik als jonge tiener toch meer elektor moeten lezen en printplaten etsen.
Bij een Pi moet je, om Frigate enigszins te laten werken, een accelerator van $60 kopen, maar die zit bij deze M1 dus al ingebouwd.
$60? Mocht je willen! Op ebay gaan ze momenteel voor 200-300 euro, als je er überhaupt al een kan vinden.
Al jarenlang gebruiker van HomeAssistant en nog nooit van Frigate gehoord! Dank je!
Het is echt een mooie tijd om al die kleine computjes die volwaardige PCs zijn zo in opkomst te zien.
Raspberry PI's, Intel NUCjes, en dit soort spul.

Heb mijn media-PC vervangen door zo'n klein computertje, en dat scheelt me zo 100 tot 200 euro per jaar aan stroom, dus ze verdienen zich binnen een jaar makkelijk terug.

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 31 maart 2022 11:30]

Ik overweeg dit ook, maar wat zijn jouw ervaringen met bijvoorbeeld H264Hi10P? Dit is nou net het deel van de standaard dat nooit(?) in de hardware decoder wordt geïmplementeerd. Nogal onhandig als je anime-fan bent.
Ik kijk heel veel anime en speel die af op mijn vero 4k+ die ook geen h264 10bit af kan spelen. Mijn ervaring is dat echt bijna alle anime goede h264 en/of h265 10bit releases hebben. De codec is voor mijn geen enkel probleem. Alleen de subtitles hebben af en toe zo veel bewegingen en overlays, dat het apparaat het niet snel genoeg kan renderen. Dat is wel zeldzaam.
Dat is inderdaad het probleem met dit soort oplossingen. Een specifieke media-speler met bepaalde codec, werkt perfect via hardware ondersteuning. Maar bij iets afwijkend formaat of afspelen in de browser werkt de hardware ondersteuning niet meer, en kan de CPU het niet behappen.

Het zelfde voor de AI-cores. Deze ondersteunen vaak ook lang niet alle "operators" en "data types" die normaal in b.v. een Tensorflow model voorkomen. Ook moet je het model vaak converteren naar een specifiek formaat, wat in praktijk alleen bug vrijwerkt voor b.v. een mobilenet waar de fabrikant zelf mee heeft getest.
Shield speelt dat zonder veel problemen af, s812 ook, exynos sinds 2013 ook, dus veronderstel iets met Snapdragon ook. Voor de rest niet veel hoop op zetten. (720p doen meeste apparaten wel, 1080 moet je toch een van bovenstaande apparaten gaan of x86.
Denk dat Apple tv met infuse het ook wel met maar daar kan ik geen zekerheid over geven...
Dat is misschien nog wat veel gevraagd.
Dan ben je beter af met een refurbished HP EliteBoxje, oid.
Die zijn bijna net zo klein en bijna net zo zuinig, maar kunnen wel meer.
Je betaalt daar dan ook wel voor.
Ik dacht daar ook nog op. de Pi4 kan dat nog niet helemaal aan. Soms groen beeld en rare artifacts terwijl op de computer wel goed speelt.

Als deze dat wel zou kunnen en dan libreelect ( of een andere kodi variant ) die dat wel vlekkenloos kan spelen zou mooi wezen en zou die dan direct bestellen.
Misschien is de FX-8370 in mijn media pc ook wel aan vervanging toe.
odriod is wat dat betreft niet de beste oplossing. Het zijn vaak super krachtige en zuinige computertjes, maar ondersteuning (tenminste in het verleden) was altijd maar beperkt. Misschien dat het nu beter is doordat ze zijn overgestapt zijn van samsung equinos naar andere supplier for hun SoC. Maar mijn odroid u3 kreeg na 6 maanden al geen nieuwe kernel en daardoor geen nieuwe ubuntu versie meer.
Uiteindelijk wel via internet een methode gevonden om een nieuwe versie erop te krijgen ;).
Oh, dat is wel slecht.
Om deze reden stel ik zelf altijd een simpele eis aan alle SBCs die ik overweeg te kopen. En dat is dat ze upstream mainline kernels ondersteunen. Als ze dat niet doen ben je aan de fabrikant overgeleverd, doen ze dat wel dan zullen er altijd distros zijn zoals Armbian die de hardware supporten. Op de pagina van de M1 staat dat Hardkernel verwacht binnenkort upstream mainline support te krijgen, oftewel als je dit afwacht en de support komt kan je ervan uitgaan dat de support zo lang door kan gaan als ze claimen. Maar voordat deze support er is heb ik nog geen interesse.
Het is mooi spul dat prima ingezet kan worden voor specifieke scenario's maar pc vervangers zijn ze (nog) niet. Een relatief trage NUC is al veel sneller dan de snelste raspberry.
Ja, je product nu M1 noemen is helemaal niet verwarrend of zo hoor.

Dat gezegd hebbende is het tof om te zien dat de markt voor single boards die net iets krachtiger zijn zich uitbreid, omdat zaken als computer vision bij een rpi toch vaak net even niet gaan.
M1 bestaat al veel langer, onder meer als buslijn in Almere en Düsseldorf, als metrolijn in Kopenhagen en als naam van een rijtuig van NMBS in België. En als naam van een automodel van BMW. Het is gewoon een gangbaar iets, niet iets heel speciaals of zo. De naam ‘MacBook’ daarentegen zul je niet buiten Apple tegenkomen.

Edit: en binnen de computerwereld deze cpu met dezelfde naam: https://en.wikipedia.org/wiki/Cyrix_6x86

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 31 maart 2022 14:01]

De buslijn, metrolijn en auto of tanks zijn geen computers. De M1's in dit verhaal beiden wel.
Oké, maar dan nog is het niet alsof Apple zo uniek is met die naam. In 1996 was er namelijk al een cpu met die naam: https://en.wikipedia.org/wiki/Cyrix_6x86
1996 is niet actueel. De M1's in dit verhaal beiden wel.
En toch is het nu verwarrend... Ik zou ook een andere naam gekozen hebben.
M1 is wel erg kort. Eigenlijk een mini code. Niet gek dat dat ook door andere producten wordt gebruikt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Ryzen en Alder Lake.

De benaming van de M1 varianten laat trouwens ook te wensen over: Pro, Ultra, Max en één zonder naam. Het geeft niet aan welke beter is dan de ander. Vervolgens zijn er ook binnen die varianten verschillen. Zo zijn er drie verschillende M1 Pro's. Intel en AMD doen dat wel duidelijk. AMD heeft bijvoorbeeld 5600X, 5800X, 5950X, etc.
M1 staat vaak voor "Mark 1". Dat is iets van lang voordat apple bestond.
Voor Mark 1 wordt doorgaans Mk.1 als afkorting gebruikt.
Je kunt hier wel de SSD vervangen. Dus een superieur product ten opzichte van Apples M1 :) Ik stel voor dat Apple die van hun nu M0 gaan noemen. Om verwarring te voorkomen.
Slim om kleine computers te releasen, hoor iedereen klagen dat Raspberry Pis niet te kopen zijn op het moment.
Slim om kleine computers te releasen, hoor iedereen klagen dat Raspberry Pis niet te kopen zijn op het moment.
Bij Kiwi Electronics wordt de volgende lading Pi 4's met 8 GB geheugen verwacht op 5 april. Dan even opnieuw proberen, want het zijn er niet veel die ze binnen krijgen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 maart 2022 12:12]

Ik heb de bestelling voor een RPi met 2 Gb bij SOS kort geleden maar gecanceld, na maanden van wachten en steeds een nieuwe ETA krijgen. Het verbaast me dat dit board wel echt beschikbaar komt
Het probleem zit meestal niet bij de IC's/SoC's die uit China komen. SMIC heeft volgens mij nog wel productieruimte. Maar het grootste probleem ligt nu bij TI (pmic's) en bij de packaging in Maleisië.

Een simpele buck converter van een westers merk is nauwelijks te krijgen, maar van een kopieer-chinees is het geen probleem.
Benieuwd hoe deze zich qua snelheid verhoud ten op zichtte van de Pi4b. Ik zie niet zo snel een benchmark online staan.
Vermoedelijk sneller op alle gebieden aangezien dat bij rpi alles over de USB bus gaat. (Lan,USB,...)

Storage is ook maar ze....raw power weet ik niet maar de odroid C2 voelt als snappier aan dan een rpi4b
Vermoedelijk sneller op alle gebieden aangezien dat bij rpi alles over de USB bus gaat. (Lan,USB,...)
Niet waar voor de Pi 4. Bij dit model gaat Ethernet via PCIe is Ethernet direct ingebouwd in de SoC. Alleen USB gaat over USB (direct op de SoC met de USB-C 2.0 aansluiting, of via PCIe met de aparte USB 2.0/3.0 controller).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 maart 2022 13:26]

Wel leuk om te zien dat ze op dezelfde formfactor (en behuizing) voortborduren als de Blue van Home Assistant (is natuurlijk ook een Odroid)
Wat ik jammer vind van deze producten!

Stoppen ze er een mooie SOC in, met ECC ondersteuning op diverse vlakken (van extern geheugen tot aan caches aan toe) maar dan zit er geen extern ECC geheugen op!

Zelfde geld voor dit cool project. https://www.kickstarter.c...0/mochabin-5g/description
Ik zie op de nieuwe foto's een extra memory chip dus ik hoop dat er nu ECC geheugen opzit.

[Reactie gewijzigd door vDorst op 31 maart 2022 23:40]

SATA en M.2 zijn wel grote pluspunten tov een Pi4.
Ik hoop dat ze binnenkort ook met een RK 3588 SBC komen. Dat vind ik persoonlijk een interessantere CPU.
Leuk bordje deze Odroid-M1 ben beinieuwd hoe de performance zit ten opzichte van de Odroid-N2+.
Fijn van zowel de N2 als deze M1 is wel dat er native android op draait, iets dat boij ed SoC van de raspberry pi niet het geval is.