Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties
Submitter: T-MAN3000

Hardkernel heeft de Raspberry Pi 3-concurrent Odroid C2 gepresenteerd. Het bordje kost iets meer dan de Pi 3, maar heeft een snellere processor, gpu met ondersteuning voor het uitsturen van 4k-beelden en een ingebouwde gigabit-ethernetpoort.

De C2 heeft een Amlogic S905-soc aan boord, zo blijkt uit de productpagina. Die heeft vier Cortex A53-kernen op maximaal 2GHz. De BCM2837 van Broadcom in de Pi 3 heeft ook A53-kernen, maar die gaan tot 1,2GHz. De gpu van de Odroid is een Mali 450MP5 op 700MHz. Daardoor is het bordje van Hardkernel in staat tot het uitsturen van 4k-video en h265-materiaal op 60fps, twee dingen die de Pi 3 niet kan. De minicomputer heeft 2GB ddr3-geheugen aan boord. Gebruikers moeten opslag zelf toevoegen en kunnen dat doen via het micro-sd-slot of de emmc-poort.

Waar de Pi 3 een nic heeft die maximaal 100Mbit/s aankan, heeft de Odroid C2 een gigabit-nic. Onboard-ondersteuning voor wifi en bluetooth ontbreken. Daarvoor zullen gebruikers adapters in een van de vier usb 2.0-poorten kunnen steken, zo suggereert de Zuid-Koreaanse fabrikant. Voor het besturingssysteem kunnen gebruikers kiezen uit Ubuntu 16.04 of Android 5.1.

De C2 is even groot als zijn voorganger en als de Pi 2 en 3, namelijk 85x56mm. De kleine computer is per direct te koop en kost 40 dollar, omgerekend momenteel rond 37 euro. Daarmee is hij iets duurder dan de Pi 3, waarvoor de Raspberry Pi-stichting 35 dollar vraagt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Nooit van gehoord maar gok dat de userbase veel kleiner is dan die van de PI? Daar lopen de meeste bordjes op stuk, dat en software support. Er zijn genoeg snellere chinese bordjes maar de software is bagger.
Helemaal mee eens. Ik heb een de fout gemaakt om voor een BananaPi te kiezen omdat deze een betere GPU heeft dan de Raspberry Pi. Deze draait op een Allwinner A20 als SoC.

Slechte documentatie (welke?, datasheet kun je krijgen), closed source video drivers en arrogante fabrikanten die via mailgroepen de hobby community de vinger geven omdat deze een dusdanig kleine markt vertegenwoordigen.

Nee dan heb ik liever het gemak van de RaspberryPi, wat je ook wil doen, iemand is je voor geweest en heeft het process gedocumenteerd.
Ik ben hier erg gecharmeerd van de banana pi m2 en r1 (onder bananian unix). Beiden hebben sata, de r1 zelfs een 5 poorts vlan ethernet switch. Draai hier pakweg een jaar zonder reboots, noch issues. De rpi3 en odroid zijn 64 bits, dit zal zowel een performance boost en initiele problemen geven. Mijn mening: knutselen met de rpi zero, server spelen met de banapi m2/r1 en early development dingetjes met de odroid c2.
Echt knutselen met esp8266/digistump oak, maar dat is weer ander speelgoed :P

[Reactie gewijzigd door tweazer op 2 maart 2016 20:47]

Dan heb je er waarschijnlijk geen harddisk/ssd aan hangen. Want als je dat gaat doen wordt dat ding erg instabiel. Al diverse dingen mee geprobeerd, en die R1 ligt hier nu al een aantal maanden in de kast.
Dat probleem had ik in het begin ook, maar er is een patch die dat, iig. voor mij verholpen heeft. Heeft te maken met de spanning voor sata.

De documentatie van de patch sloot toen ik 'm toepaste niet meer aan hbij het nieuwste boot systeem, maar met wat googlen krijg je het wel aan de praat:

http://bananapi.com/index...t-work-on-bpi-r1?start=12

(mooiste zin van degene die via hexdumps etc. het probleem localiseert: software is not my thing...).

Wellicht maakt idt je R1 weer bruikbaar.
Ik heb hier een bpi r1 met 256Gb samsung SSD. Werkt erg goed. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik deze ups/voeding/batterij er voor heb hangen:
http://www.amazon.com/Ank...martphones/dp/B005NGLTZQ/

Mocht je die R1 kwijt willen voor een matsprijsje, geef maar een gil !
Daarbij moet wel gezegd worden dat Odroid een veel betere reputatie heeft op dit gebied dan de makers van de Banana Pi. Je krijgt niet zoveel support als op een Raspberry Pi, maar het is wel een systeem met een community die gerespecteerd wordt.

Hetzelfde kan gezegd worden over de documentatie van de processor. Amlogic heeft een veel betere reputatie dan AllWinner (het helpt dat het een Amerikaans bedrijf is ipv een Chinees bedrijf in dat opzicht), maar ook Amlogic is zeker niet perfect op dit gebied.
Voorheen werkte Odroid met Samsung Exynos CPU's. En die zijn ook nogal behoorlijk gesloten.

Als hij pin layout die back compatible is met die van de Raspberry PI. Inclusief bibliotheken geleverd in alle populaire talen. Dan zou het wel een stuk beter zijn. Maar dat is niet altijd zo.
De reputatie van amlogic based devices is ook niet zo heel geweldig. Hier staat al een tijdje een mxiii minipc, amlogic s802 based. Als ik kijk naar de software support (specifiek openelec builds) dan loopt dit platform nog enorm ver achter op anderen. Bijv. geen deinterlacing (dus al helemaal geen motion temporal deint.), auto framerate switching werkt slecht, daarbij lijkt het alsof de neon extensies maar gedeeltelijk beschikbaar zijn of worden gebruikt.

Het is in mijn optiek ontzettend zonde dat er genoeg schitterende soc's in de omloop zijn, maar helaas tegelijk ook zoveel producenten die geen of slechte support op hun soc's geven en waarbij er bij zijn die nog nooit van gnu/gpl hebben gehoord (bijv. de chinese producenten). Kijk naar de schitterende rockchip soc'. De specs knallen vh. scherm af. Maar wil je iets anders dan android op zo'n platform draaien, dan loop je bij de fabrikant tegen een muur van onwil en desinteresse aan.

Bovengenoemde is de reden waarom de raspberry zo populair is. Het is wellicht zo ongeveer het enige arm based platform met goede support en een grote userbase. De rest is huilen met de pet op. (zojuist weer even de mxiii afgestoft, hopende op betere tijden...snif...).
Dit. En ik word een beetje zat van dit soort "raspberry pi concurrent" nieuwberichten. Alsof je concurreert met een bordje bedoeld voor onderwijs en een zo groot mogelijke userbase. Bespreek dit ding op zijn eigen terrein aub.

En als je toch zo nodig wil vergelijken, een pi3 kost 42,50.

[Reactie gewijzigd door CopyCatz op 2 maart 2016 19:49]

Dollar prijzen zijn altijd exclusief BTW, veel gemaakte fout door gebruikers maar ook in artikelen... de 37 euro genoemd in het artikel is dus zonder BTW erbij opgeteld, de prijs in euro's voor de Nederlandse markt komt dan dus neer op 44,77.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 2 maart 2016 20:11]

Sterker nog, hij is bij www.odroid.co.uk te krijgen, maar inclusief verzendkosten en BTW komt het neer op 79.68
Hier zal deze binnen enkele dagen ook wel verschijnen, en hun verzendkosten vallen goed mee.
http://www.pollin.de/
Als er Ubuntu op draait dan heb je weinig problemen meer met software...
Klopt, maar als het specifiek over de hardwareondersteuning gaat (zoals bijv. de GPU, of de GPIO-poortjes), dan kan een grote userbase verdomd handig zijn als je tegen problemen aanloopt, want er is altijd wel iemand eerder dan jij geweest met het probleem. En het is met deze Odroid C2 nog maar de vraag hoe zich dat gaat ontwikkelen. Ik vermoed dat dit bordje het veel beter gaat doen dan bijv. de Banana Pi (die best wel zijn naam mee heeft).
Maar draait het bordje niet op veel gebruikte kernen, en de Mali is nou niet bepaald "een kleine userbase" en is gewoon van ARM zelf, en ik ben bijna 100% zeker dat hardware support door ARM zelf in de Linux Kernel gepatched word.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 3 maart 2016 08:41]

Dat wel, maar de drivers zijn van slechte kwaliteit, en kunnen vaak maar op 1 specifieke kernel gedraaid worden. Dus je kan niet zomaar je Ubuntu/Debian updaten, nieuwe kernel nemen en hebben dat het werkt. Dat kan bij een bordje als de RPi3 wel.
Met welke distro heb je wel software problemen dan?
Ik gebruik al jaren Odroid-bordjes met standaard Ubuntu (server) erop, en dat doet precies wat het moet doen. Alle hardware netjes ondersteund in de drivers, dus geen enkel probleem, ook niet met grafische toepassingen. En de prestaties zijn vele malen beter dan die van de Raspberry Pi's. Ze zijn wel iets duurder maar hebben wmb sterk de voorkeur. Ook gewoon dichtbij te halen, resellers in UK en Duitsland.
Lukt het om hierop Plex media server te draaien en een video te transcoderen?
Ik zou er niet van uit gaan. Als ik het Plex-forum volg (en dan met name de Synology-gebruikers) dan zijn de Intel Celeron N3150 en Intel Atom C2538 "redelijk" in staat om een 1080p stream te transcoderen, mits er geen hoge bitrate van pas komt. Transcoding op een ARM-device is vooralsnog heel zeldzaam..

Plex zelf adviseert zelf*: 1080p/10Mbps: 2000 PassMark
(*met de kanttekening dat het een indicatie is)

Maar als direct play / direct stream server zou het mogelijk best goed werken :)
Toch blijf ik het apart vinden. ARM chips in o.a. smartphones kunnen on the fly full HD video wegschrijven naar het geheugen en daarnaast is vaak ook het afspelen van video hardwarematig versneld/ondersteund. Moet toch mogelijk zijn om dit in de Plex transcoder te implementeren?

Ik twijfel zelf al maanden om of een dikke NAS of toch zelf een kleine pc met i3 erin te bouwen als mediaserver. Een NAS zou veel eleganter zijn, icm de Synology omgeving, en zuiniger, maar een PC is natuurlijk wel flexibeler. Dilemma's dilemmas'!
heel bekend dilemma :) reden dat ik nog geen nieuwe NAS heb en ook nog geen nieuwe NUC/PC unit ;o

De crux zit 'm in de hardwarematige ondersteuning: Plex kan/mag/wil daar geen gebruik van maken :( Dus je bent in de prakijkt praktisch altijd afhankelijk van de 'crunch-power' van je CPU.
Ik heb gewoon een kleine PC met Ubuntu server, een AMD APU (integrated graphics, gebruik je toch verder niet, maar scheelt wel weer een videokaart en stroomverbruik) en heb nu dus een lekker low powered systeem die 24/7 draait en vele malen flexibeler is dan een NAS.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 2 maart 2016 22:49]

In smartphones zit een dedicated chip (of een geintegreerd deel in de soc) om aan h264 encoding te doen.
Voor zover ik weet is dit niet aanwezig op de raspberry pi.
Hardware video encoding (en decoding) is wel aanwezig op de Raspberry Pi. Er is een voorbeeld C programma voor het gebruik hiervan te vinden in /opt/vc/src/hello_pi/hello_encode in Raspbian installaties (zie readme in bovenliggende map voor compile instructies als je het wil proberen)

Het schrijft een animatie met een testpatroon naar het uitvoerbestand als H264 video, deze kan je met omxplayer dan weer afspelen. Ik weet niet of er ook andere software is die hier gebruik van maakt. De mogelijkheid is er in elk geval :)
Zijn er al bordjes die x265 video hardwarematig ondersteunen? Het viel me een klein beetje tegen dat de Pi 3 dat nog niet heeft (ik begrijp de oorspronkelijke opzet van dat bordje maar toch...) en deze Odroid wellicht ook niet. Ik zou graag een media player bouwen en dan is het met het oog op de toekomst wel fijn als x265 wordt ondersteund.
Ik draai mijn plex server virtueel op een XenServer HyperVisor op een HP DL380G7 2G LAG voor Storage (SSD Tier, SAS Tier & SATA Tier) (iSCSI) en 2G LAG voor Client Networking.

OS: Ubuntu 14.04LTS
VM Specs: 8x Xeon vCPU op 2 socks 12Gb Ram (DDR3) en SAS over iSCSI & NFS. Deze transcodeerd zowat alles lekker vlot. ALs ik vCPU's of RAM wegneem dan loopt het allemaal niet zo lekker meer. De Plex wordt binnen het gezin gebruikt tot max 4 personen.

Nope een Board computer lijkt me nu niet echt het platform om een Plex Server voor HD content op te draaien.

Storage & Processing hou je best gescheiden. Uiteraard is dat niet voor ieders portemonnee mogelijk.

[Reactie gewijzigd door FilipV. op 3 maart 2016 15:02]

Het spijt me verschrikkelijk hoor, maar kernel upgrades hebben ze bij Hardkernel nog nooit van gehoord en ook de meest recent uitgebrachte Ubuntu voor mijn Odroid U3 is versie nostalgia. Zelf compileren...... I think not. Mijn volgende thuisservertje wordt waarschijnlijk gewoon weer een x86.
Bestaat al enige tijd (geloof 2 jaar) en is een goede maatschappij. Dit is een A quality board met betere componenten dan de RPi. Jammer dat je deze dan niet kende.
mooi dat de c2 Wel 1gbit lan heeft. en pi3 niet
mooi dat de c2 Wel 1gbit lan heeft. en pi3 niet
Als je daar een speciale toepassing voor hebt zeker. Maar in de praktijk zal je hard moeten werken om de netwerk van de Rasp vol te krijgen.
Van middag even een test gedaan met de pi3.
2016-02-26-raspbian-jessie.img gebruikt, http://www.speedtest.net/nl/ gedaan op de KPN glasvezel server en die haalde een zeer nette +/- 90 Mb/s met pieken van 94 Mb/s zowel up als down. op mijn 100 Mb/s lijntje van KPN.
De rp3 is daarmee een heel stuk sneller in het verwerken dan de rp2 die haalde hier maar een +/- 50 Mb/s piek.
Toch blijft het bij de Pi een USB=>LAN, die dan zijn USB channel nog eens shared met de rest.
De LAN van de Odroid C2 is dedicated op de CPU.
Heb ik zo voor elkaar hoor als ik uitgebreid gebruik maak van mijn VPN thuis.
Is denk ik wel een vereiste als je 4K content wilt streamen lijkt me zo. Als mediaspeler vind ik wifi niet zo heel handig...blijft altijd haperen als je gaat spoelen.
Een andere feature die voor een aantal mensen belangrijk is: deze heeft gigabit ethernet, waar de raspberry pi 3 dit niet heeft
Klopt, de RPi 3 heeft een 10/100Mbit ethernet-poort volgens de specificatiepagina van de stichting zelf.
Zoveel verschilt de daadwerkelijke snelheid die hiermee (die 100Mbit poort) gehaald kan worden uiteindelijk niet vergeleken met de theoretische max. 300Mbit via wifi-N, bij optimale omstandigheden en zeer stabiel signaal. Oftewel, vaak effectief niet haalbaar bij thuisgebruik.

Overigens vraag ik mij af in wat voor scenario een bordje als deze gigabit-ethernet a) nodig heeft en b) daadwerkelijk kan verwerken (qua I/O e.d. lijkt mij de opslag de beperkende factor). Voor streaming is 100Mbit over het algemeen vrij aardig toereikend, zeker binnen een LAN.

Uiteraard ben ook ik voor 'meer = beter', vooral met het oog op de toekomst, maar dan loopt de Pi tegen andere beperkende factoren aan dan het niet hebben van gigabit-ethernet maar 'slechts' 100Mbit...
Hoewel er vast niet veel mensen er gebruik van zullen maken is Gbit ethernet voor een thuis lan natuurlijk best interessant, als men deze Pi concurent als NAS of als router/firewall gebruikt, door een extra USB LAN poort aan te hangen.
Met plexmedia server op de pi3 kan je volgens mij ook al ver komen, als die nu een beetje kan transcoden dan zou dat nog best wel eens erg handig zijn om te hebben.
D toepassing voor gigabit ethernet is natuurlijk een firewall. Dan heb je wel een tweede ethernet connector nodig (bv. USB), of je switch moet VLans ondersteunen.
D toepassing voor gigabit ethernet is natuurlijk een firewall. Dan heb je wel een tweede ethernet connector nodig (bv. USB), of je switch moet VLans ondersteunen.
Maar een USB ethernet connector is niet snel genoeg voor gigabit he? Dat is waarom de Raspberry geen gigabit heeft.
Maar USB 2 is sneller dan 100 Mbit, en er zijn nog altijd veel internetabonnementen met minder dan 480 Mbit/sec. Daarom zie je ook Gigabit adaptors voor USB 2 (snel gevonden voorbeeld).
USB2.0 haalt niet helemaal die 480 mbit. Als ik bestanden via een USB stick of externe schijf lees haal ik zo'n 33MB/s, oftewel 264mbit/s. Nu is dat voor veel consumentenlijntjes genoeg natuurlijk (meeste zitten tussen de 50 en 250 mbit)
of een bananian r1
Als je een eigen NAS wilt maken met een raspberry pi 3 / odroid C2 is het wel zo fijn dat je gigabit ethernet hebt.
En ook niet onbelangrijk, een eMMC module socket onderop het bordje, zodat je iets snellers dan een SD kaart kan hebben.
Wel meer dan *iets* sneller:

eMMC:
Sequential Read : 77.741 MB/s
Sequential Write : 34.945 MB/s

Class 10 UHS-1 microSD:
Sequential Read : 23.673 MB/s
Sequential Write : 15.861 MB/s

http://forum.tabletpcrevi...-uhs-1.61737/#post-384050
iets snellers dan SD stond er.

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 3 maart 2016 22:59]

Ah inderdaad, zie ik nu pas :)
Voor de meeste toepassingen is het grootste probleem van Raspberry Pi is eigenlijk niet dat de ethernet beperkt is op 100Mbit. Dat zou pas vervelend zijn als de RPi niet last had van een andere beperking: de Ethernet-poort is gedeeld met de USB-bus van het apparaat. Dat wil zeggen dat elk USB-apparaat je aansluit dezelfde interne verbinding als de Ethernet-poort moet delen: het aansluiten van een externe harde schijf of Wifi-antenne beperkt dus de bandbreedte van je netwerkverbinding (en andersom). Je moet in de praktijk alsnog redelijk je best doen om tegen deze beperkingen aan te lopen, maar het maakt dat een RPi maar tot beperkte hoogte inzetbaar is voor bijvoorbeeld media-opslag.

Nu is het niet raar dat de RPi een dergelijke beperking heeft in deze form factor voor deze prijs, maar als deze Odroid deze beperking niet heeft wordt hij opeens veel interessanter voor veel netwerktoepassingen!

[Reactie gewijzigd door DCK op 2 maart 2016 19:26]

Ja dit staat er inderdaad ook gewoon letterlijk in, maar het is wel handig inderdaad.
Nope, staat niet in het artikel... Was dus iets waar ik ook specifiek naar op zoek was.
Ik denk toch dat de Raspberry PI 3 beter is
"De Odroid C2 heeft daarnaast een ethernetpoort, maar onboard-ondersteuning voor wifi en bluetooth ontbreken."
Net zoals dit, ik heb liever een Single-board computer met wifi. Ethernet vindt ik zelf niet heel erg belangrijk. Ethernet vind ik vooral belangrijk als je games nodig hebt die via het internet werken. Op een single-board ga je toch niet gamen. Ik blijf het nog op de RPI houden, ook omdat je voor een domotica center niet per se een hele goede cpu moet hebben. Natuurlijk is het wel handig, maar dan vind ik een wifi onboard gemakkelijker.
Wanneer ga je voor gamen >100 Mbit nodig hebben?
Niet. Wired ethernet is voornamelijk belangrijk om een lage, consistente ping te waarborgen.
Het gaat hier meer om de stabiliteit van het internet
Ik vind het wel prettig. Je kunt kiezen wat voor eisen je aan de Wifi stelt, heb je wifi N nodig of is G genoeg. Een grote antenne of een zo klein mogelijke receiver. Odroid zelf biedt diverse varianten aan die goed werken met de Odroid, maar je kunt natuurlijk ook gewoon zelf nog een losse USB wifi-module toevoegen. Hetzelfde geldt voor Bluetooth. Je hebt zo een flexibeler product en het houdt de prijs ook nog wat lager.
Voor dometica heb je inderdaad niet veel nodig, een originele RPi is zelfs overkill. Wat wel of niet beter is hangt dan ook maar net waarvoor je het gebruikt. Ik denk dat deze misschien wel perfect is voor KODI als media center (mits ondersteund) ik vond mijn RPi 2 nog net iets te sloom. Heb nu een nucje voor staan, lekker rap maar stukken duurder. Ik ga het denk ik eens uitzoeken ;)

[Reactie gewijzigd door gjmi op 2 maart 2016 19:45]

Als ze dat ding dan alleen vanuit de VS shippen kost dit mij invoerrechten en btw. Als ze euro-distributie centrum hebben, dan is het wel aantrekkelijk.

EDIT: zo te zien niet VS maar Korea. Wel raar dat je bij checkout 0$ extra voor PayPal betaald en $30 extra voor Bank Transfer, zie je niet vaak.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 2 maart 2016 18:45]

Geen invoerrechten, wel BTW. Op computerapparatuur uit niet EU landen zit sowieso in de regel geen invoerrechten. Check hier anders even:

http://www.belastingdiens...tingen_bij_invoer_betalen
Niet zo raar dat je extra voor Bank Transfer betaald. De tarieven die banken voor internationale betalingen in rekening brengen zijn enorm.
PayPal brengt een beperkt percentage in rekening, redelijk vergelijkbaar met de tarieven die credit card maatschappijen berekenen.
Voor relatief kleine betalingen als de aanschaf van een Odroid is PayPal dus ook veel goedkoper. Pas boven de circa 1500 is een bank transfer goedkoper.
Allemaal heel leuk een aardig, maar heeft de GPU fatsoenlijke opensource ondersteuning? Anders is het voor video afspelen ten dode opgeschreven. De Allwinner GPU's zijn verschrikkelijk als het gaat om het afspelen van media.

Verder is het een pracht ding, maar mijn reactie is omdat het artikel duidelijk naar voren komt dat afspelen van 4K @ 60 fps goed haalbaar is.

[Reactie gewijzigd door Dacuuu op 2 maart 2016 19:02]

De GPU van de Odroid XU4 werkt prima met open source drivers. Dat is niet dezelfde, maar wel een Mali (Mali T628 MP6 GPU, deze heeft een Mali 450 MP5), dus ik voorzie weinig problemen.
Het is geen allwinner GPU maar een Mali 450MP5, een variant van de Mali 450, welke in veel smartphones zit (bv: huawei P7). Er zijn open source mali GPU drivers voor linux aanwezig. Ik weet echter niet of deze goed zijn, aangezien ik er zelf geen ervaring mee heb.
De kleine computer is per direct te koop [...]
en
Voor het besturingssysteem kunnen gebruikers kiezen uit Ubuntu 16.04 of Android 5.1.
Ubuntu 16.04 komt pas op 21 april uit... Niet benoemd, maar 15.10 en lager zullen vast ook wel werken.
Lijkt me wel. Zo noemenswaardig zijn de verschillen niet dat je perse 16.04 nodig zou moeten hebben.
Je kan al naar hartelust werken met Ubuntu 16.04 pre releases.
Fantastisch en erg geinig.
Net als met de pi kun je hiermee voor de cheap je eigen mini media centre pc'tje bouwen.
Keuze uit Ubuntu en Android is redelijk. Je gooit er als frontend waarschijnlijk toch Kodi op.
Volgens mij zijn er ook al openelec builds voor. Dus gewoon lekker een dedicated media center OS :)
Dedicated mediacenter OS? OpenElec is gewoon Linux met een aangepast front-end.
Ja dat snap ik, maar kan OpenElec ook wat anders dan als mediacenter fungeren?
In principe wel, maar dit wil je niet omdat onder OpenElec een op het Kodi geoptimaliseerde Linux versie draait. Enkel essentile packages voor Kodi gebruik heb je dus. Dan zou je beter Raspbian of een vorm van Ubuntu kunnen draaien met daar Kodi bovenop.
Maar dat was mijn punt, het is dus een dedicated OS.
Die OpenELEC builds hebben nog genoeg opstartproblemen (letterlijk), en grafisch is het ook nog niet allemaal top.
Best wel een aantrekkelijk bordje als mediacenter, is deze al te koop in Nederland?
Als Mediacenter zou ik lekker de Raspberry Pi 3 nemen. Dan heb je Bluetooth, WiFi, en aan 100 Mbit heb je meer dan voldoende voor mediaplayer doeleinden. Wat levert dit bordje je dan nog op voor een mediaplayer systeem?
Klopt wel, maar met dit bordje krijg je nog 4k uitgave en x265, waarbij x265 wel belangrijker begint te worden.
Als retro gaming/HTPC device! Hij is net wat sneller en dat kan het verschil zijn tussen een spel wel of niet kunnen spelen. Zet er Android op samen met Kodi en de kodi aanvulling Retromania (android only) en je hebt een super retro gaming device en alle geneugden (4k en x265) van Kodi.
ik vraag me toch af, of de usb en ethernet mini usb en hdmi ook op dezelfde plaats zitten als de pi !