Aantal Vodafone-abonnees stijgt met 45.000, aantal Ziggo-klanten blijft dalen

In het afgelopen kwartaal is Ziggo in totaal 9100 internetklanten kwijtgeraakt en heeft Vodafone er 45.000 mobiele abonnees bijgekregen. Op jaarbasis heeft Ziggo 35.000 internetklanten minder en zijn er 228.000 Vodafone-abonnees bijgekomen.

VodafoneZiggo ziet al langer het aantal vaste klanten verminderen, al zijn er in het laatste kwartaal wel minder klanten vertrokken dan het kwartaal daarvoor. In het laatste kwartaal van 2021 vertrokken er 9100 internetklanten bij het bedrijf en het kwartaal daarvoor ging het om 14.000 klanten. Ziggo heeft nu 3,33 miljoen vast-internetklanten. De provider geeft niet aan waarom de klanten zijn vertrokken, maar zei eerder last te hebben van de concurrentie van glasvezelaanbieders.

Op dit moment heeft 73 procent van Ziggo's klanten toegang tot een abonnement met een downloadsnelheid van 1Gbit/s. Dit jaar nog moet heel Nederland toegang krijgen tot dit abonnement. Het bedrijf zegt daarnaast dat 1,2 miljoen klanten SmartWifi-pods hebben.

Ziggo verloor niet alleen internetklanten, maar ook tv- en telefoonklanten. Daardoor heeft Ziggo nu 3,74 miljoen klanten. Dat is bijna 100.000 minder dan een jaar eerder. In het afgelopen kwartaal verloor Ziggo 24.900 tv-klanten en 59.900 telefoonklanten. Vaste diensten leverden VodafoneZiggo in het afgelopen kwartaal ook minder omzet op; die daalde in vergelijking met een jaar eerder met 1,9 procent tot 517,5 miljoen euro.

Mobiele diensten leverden VodafoneZiggo wel meer omzet op; die steeg met 4,2 procent tot 233,1 miljoen euro in het afgelopen kwartaal. Het aantal abonnees steeg met 44.900 tot 4,99 miljoen. Het aantal prepaidklanten zakte wel: met 7200 klanten tot 380.300 klanten. 1,49 miljoen huishoudens hadden zowel een mobiel als een vast abonnement; dit komt volgens het bedrijf neer op 2,47 miljoen simkaarten.

VodafoneZiggo had in het afgelopen kwartaal een totale consumentenomzet van 754,9 miljoen euro, 0,1 procent minder dan een jaar eerder. De ebitda, of het bedrijfsresultaat, steeg met 5,1 procent tot 482,8 miljoen euro.

Door Hayte Hugo

Redacteur

18-02-2022 • 09:56

306 Linkedin

Reacties (306)

306
303
111
12
0
164
Wijzig sortering
T-Mobile (Q3 cijfers)
6,894,000 Mobile customers
721,000 Fixed-network lines
709,000 Broadband customers

VodafoneZiggo (Q4 cijfers)
5,365,400 Mobile customers (4,985,100 postpaid / 380,300 prepaid)
3,328,200 Fixed-network lines
3,729,800 Video (ik zie geen splitsing meer tussen kabel en interactieve tv waar dit eerst wel altijd gerapporteerd werd)
2,064,700 Telephony

KPN (Q4)
3.532,000 Mobile customers
2.784,000 Fixed-network lines

Overigens lijkt het er op dat de kwartaalcijfers steeds minder transparant (of toegankelijk worden). Eerst was de segmentatie tussen de verschillende diensten en betaalvormen beter te zien dan nu.

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 18 februari 2022 10:46]

In het meest recente kwartaalverslag staat het volgende:
1,496,000 Mobile households
1,270,000 Fixed-only households
766,000 Postpaid-only households
---
Totaal = 3,532,000

In het jaarverslag (2020) zie ik ook niets terug komen van 6 miljoen klanten of iets wat hierbij in de buurt komt.

Wellicht dat ze XS4ALL, Simyo en Ortel meenemen in deze cijfers?
Volgens ACM telecommonitor, Q3 2021:

Voor mobiel:
"KPN en T-Mobile hebben beide een marktaandeel van 25 tot 30 procent. Daarna volgt VodafoneZiggo met een marktaandeel tussen de 20 en 25 procent. Mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO's) hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 10 en 15 procent."

[Reactie gewijzigd door Harry_Nak op 18 februari 2022 16:57]

Een mobile household zal regelmatig meerdere aansluitingen hebben en ik denk dat in dat cijfer de zakelijke aansluitingen niet mee geteld zijn. En dat is een markt waar vooral KPN en Vodafone groot zijn.
IMO zijn de cijfers ook niet zo raar. Voor dat geld heb je ook minder service bij TM/T2 en VZ voor een abbo.
KPN vind ik al 25 jaar internationaal (abbo al 25 jaar) nog steeds stukken beter dan T-Mobile en VZ.
Zelfs met VZ veel ellende gehad en dat voor een internationaal bedrijf. Zit je in de VS en dan deactiveren ze gewoon je nummer Like WTF?! Bij KPN was deze na enkele uren weer online of ze waarschuwde voor de kosten zonder deactiveren! Bij TM/T2 had je geen 4G in heel veel landen ( Nog steeds ) en jemig probeer dan maar eens normaal wat te surfen of maps te gebruiken.

Als KPN slim is gaan ze dichter op die prijs zitten(mobiel) van deze twee want Ziggo doet het slecht IMO omdat ze elk jaar de prijs verhogen ipv 5 euro omlaag gaan. Op vast vlak al 90 euro betalen bij VZ voor 1000 MBit Internet +TV ja DOEI! glasvezel is zowat de helft.
Als je de keuze hebt tussen glasvezel of kabel zou ik nooit Ziggo nemen. Als je geen keuze hebt lijkt me Ziggo prima.
Ik heb dus beide opties. Ziggo was nooit een overweging, puur omdat ze nog steeds achterlopen op het gebied van uploadsnelheid + de prijzen maakten voor mij niet gek veel uit.
Toen ik mijn abonnement wilde opzeggen bij Ziggo (kabel) voor een ander partij met glasvezel probeerde ze mij nog te overtuigen om te blijven. "Maar meneer wij hebben ook glasvezel, alleen is het tot het station kabel".
Het klopt wel. Het hele netwerk is fiber, enkel de "last mile" van kast tot in huis is nog coax.
Ik vind het persoonlijk een non dicussie. Het gaat 'm vooral om wat je verwachte gebruikerservaring is, niet zozeer hoe een bedrijf dat levert. En dat is voor iedereen net weer anders, maar voor 99% van de bevolking maakt kabel of fiber niets uit qua ervaring.
Ik merk juist in mijn omgeving (ICT specialist) werkend met grotere datasets, gegevensuitwisselingen (cloudsync) en veel digitale meetings dat het verschil tussen kabel en glasvezel gevoelsmatig steeds groter is geworden. Data naar mezelf toehalen gaat super maar om het weer van mijn thuiswerkplek terug te krijgen naar andere/de cloud is vaak verschrikkelijk traag (en dan merk je meteen problemen bij team calls waarbij mijn camera een stuk minder scherp word).

De downloadsnelheid is bij de keuze tussen kabel en glasvezel meestal niet het probleem, maar die upload is naar mijn idee vaak een bottleneck. Natuurlijk is wat ik doe niet representatief voor heel Nederland, maar denk dat er zeker verschuivingen zijn van Ziggo naar Glasvezel vanwege de tragere upload die ze aanbieden. Ik ben recent verhuist van een woning met glasvezel naar eentje waarbij het pas binnenkort aangelegd wordt en het kan mij niet snel genoeg gaan. 1000Mbit/s i.c.m. 50Mbit/s is gewoon niet van deze tijd en zou graag weer terug willen naar mijn vorige 500/500 lijntje. Zeker omdat ik nog een gaming- en mediaserver heb draaien thuis en zo af en toe HD beelden wil bekijken van mijn beveiligingscamera die op de NAS zijn opgeslagen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 18 februari 2022 14:37]

Helemaal mee eens. Ik zou graag wat downloadsnelheid willen ruilen voor meer uploadsnelheid. Verder vind ik dat er teveel toeters en bellen aan het Ziggo pakket kleven. Ik hoef al die films en series niet. Ik zou daar liever minder abbonnementsgeld voor inruil willen.
Zeg je TV deel op, scheelt geld en je steunt dat stompzinnige aanbod niet.
En dan is 50 Mbit niet eens zo slecht. Het is bij glasvezel de laagste snelheid die je kan krijgen. De uploadsnelheid bij kabel kan je vaak op één hand tellen. Maar ja, 50 Mbit upload is ook niet iets waarmee ik akkoord zou gaan.
Het boeit mij echt geen reet of het over koper, glas of via rooksignalen gaat. Uiteindelijk gaat het om de snelheid die gehaald wordt.
Nee, het gaat ook om stabiliteit, latency, betrouwbaarheid. Daar is glasvezel gewoon beter voor geschikt. Afgezien van de altijd hogere upload snelheid van glas, dat is inderdaad voor de meeste mensen irrelevant.
Yep, glasvezel is superieur
Maar glasvezel op GPON dat steeds vaker wordt gelegd, is net als coax ook een gedeelde kabel, weliswaar op een hele andere manier, maar draai daar maar eens een speedtestje op en zet dan de TV aan... :z
Dit kan nogal wat significante invloed hebben... De merkbaarheid in de praktijk valt mee, wel jammer.
Ik gok dat we XGS-PON hier in Vinkhuizen krijgen. Moet de heren nog even signaleren, dan kan ik wel even praatje maken; als IT'ers onder elkaar zeg maar. Eens kijken wat de plannen zijn. ;)
Ik gok dat we XGS-PON hier in Vinkhuizen krijgen. Moet de heren nog even signaleren, dan kan ik wel even praatje maken; als IT'ers onder elkaar zeg maar. Eens kijken wat de plannen zijn. ;)
Euh, hier zie je geen ITers bij de aanleg. Enkel stoere arbeiders uit Polen, Bulgarije. Of onder-onder-sub-sub-aannemers. De regie van KPNnetwerk was héél ver te zoeken, oftewel: nergens te vinden.
Van de straat zal jij dus niet veel wijzer worden.
Bij gpon wordt er met tijdslots gewerkt en een optical splitter. Daar deel je de bandbreedte (althans, dat is één plek waar het gebeurd). Betekend niet dat dit bij point to point fiber niet gebeurd, daar deelt men bandbreedte in de wijkpop en areapop. Dit heet versnijding of overboeking en kan met factoren van 1:20 of zelfs nog veel hoger plaatsvinden. Dus bij coax, gpon of p2p fiber wordt er hoe dan ook bandbreedte gedeeld (met de wijk). Dit ligt in de aard van de aansluiting: we praten over particuliere/kleinzakelijke aansluitingen met relatief kleine prijzen.

En ja, je kunt fiber met een 1:1 overboeking aanvragen. Te verwachten valt dat je vd maandelijkse kosten ervan ook een leuk huis kunt bewonen...
Ik ben bekend met overboeking, maar daar heb ik het niet over.
Bij coax gaat het TV kijken gescheiden van het internet, in principe is dat bij glasvezel ook (s002 en s004)
Maar bij GPON schijnt de TV (stb) iets van 'je eigen' internetsnelheden af te kunnen snoepen.
Ik ben er nog niet achter of dit (de) standaard wordt, 't zou wel erg jammer zijn ...
"Bij coax gaat het TV kijken gescheiden van het internet" , dat hangt er vanaf hoe je tv kijkt: kijk je naar een dvb-c stream dan heeft dit inderdaad weinig invloed op de toegewezen bandbreedte van je docsis verbinding. Kijk je echter naar OTT tv , bijv ziggo go of netflix, dan gebruik je gewoon een deel van je toegewezen bandbreedte voor de OTT stream.

Dat OTT streams een deel van de beschikbare bandbreedte gebruiken is bij glas ook zo; bij sommige glasproviders gebruikt men echter een tweede fiber waarover dvb-c heen gaat. Dan krijg je een situatie zoals bij kabel tv waar de dvb-c stream ook weer de ip verbinding niet beinvloed.

Bij GPON komt er linksom of rechtsom evengoed een iptv stream binnen, zij het waarschijnlijk via een apart vlan. Dat dit uiteindelijk in mindering wordt gebracht op de beschikbare 1gbit link is evident.

Onduidelijk wat je precies bedoelt met "Maar bij GPON schijnt de TV (stb) iets van 'je eigen' internetsnelheden af te kunnen snoepen." Als je bijvoorbeeld een TWEAK 1gbit glasverbinding hebt, met een fysieke 1gbit link via een sfp converter, en wilt daar iptv over kijken, dan kost je dit uiteraard (zij het relatief heel weinig) iets van je 1gbit bandbreedte.... lijkt me logisch??
Vooral snelheid en bandbreedte.
Als je een weg bouwt en je kunt 99km op de snelweg maar de laatste km is door de modder is het nog steeds niet een heel fijne weg. En kun je ook niet claimen dat je een snelweg aanbiedt aan de mensen die aan de kant van de modder wonen.

Maar ja, marketing he.
Daarom noemen ze het ook geen snelweg, maar een snel-modderweg. Althans dat is de term die ze zelf gebruiken; glasvezel-kabelnetwerk. In essentie een eerlijke term, maar voor het gros van de mensen waarschijnlijk wel misleidend.
Als ze dat zouden doen is het nog wel prima, maar de verkoper die bij mij aan de deur kwam claimde vrolijk dat ze 'sindskort' (intussen dus al weer even geleden) ook glasvezel aanboden.

Toen hij erachter kwam dat ik daadwerkelijk al glasvezel af nam, en voor welke prijs wist hij direct hoe laat het was en taaide hij af.

Maw; blijft erg grijs en ik vind het gewoon slecht hoe ze een graantje mee willen pikken. Probeer gewoon eens competitief te zijn op prijs. Maar dat laatste is voor deze grote logge bedrijven onmogelijk lijkt het.
Ik kreeg een briefje in de bus met dezelfde claims. Dat ze nu toch echt glasvezel aanboden. 8 maanden een korting die maar iets beter is dan de prijs van mijn huidige gigabit lijntje. Nou ja, ze mogen het nog eens proberen, maar dan moeten ze wel 1gbit uploadsnelheid aanbieden die niet met de buren wordt gedeeld. Dan pas ga ik het overwegen.
Mid vorig jaar waren van de 7,5 miljoen breedband aansluitingen, 1,7 miljoen op glas. Dat is dus 22,7%. Lijkt mij dat dat percentage dit jaar naar de 25 gaat. Wel iets meer dan 1% van de bevolking die de mogelijkheden via glas prefereert.

https://www.rtlnieuws.nl/...kabel-nederland-kpn-ziggo
Het maakt ook niet uit, mijn overweging weg te gaan bij Ziggo was niet vanwege kabel/glas, maar vanwege de uploadsnelheid. Dat Ziggo ook nog communiceert dat hun klanten geen behoefte hebben aan een hogere upload helpt daar ook aan mee. Hoe langer ze dat volhouden hoe meer het gaat kloppen, want iedereen die er wel behoefte aan heeft gaat vanzelf weg wanneer ze de keuze hebben.
Dat, ook de folders die je in de bus krijgt met "Glasvezel-kabel" als uiting vind ik niet netjes. Niet iedereen weet het verschil tussen ftth en verglaasde backbone.
En precies die doelgroep hoort "glasvezel is sneller/beter/nieuwer, maar heeft ondertussen ook het goedkoopste abbo waardoor het feitelijk nauwelijks iets uitmaakt.
Juist bij de goedkoopste abbo is de stabiliteit van glas veel beter. Aan het einde van de koper kabel is vaak alleen het goedkoopste beschikbaar en stoppen dingen als streaming ermee als het signaal 10% minder is.
Dat is zo, bij DSL. Kabel heeft daar geen last van, Ziggo geeft ook gewoon garantie op de doorvoersnelheid.
Yep garantie waarop :?
Ziggo site
Minimale download- en uploadsnelheid Hoger dan 40% van de geadverteerde snelheid
Bovendien is dat een enorme wasseneus en zeker geen garantie...
Als jij je snelheid niet haalt kan je gewoon bellen en zullen ze t fixen (heb er gewerkt). Tabelletje is om in te dekken, maar vaak zal het niet gebeuren dat de snelheid inkakt.
Wij krijgen hier nu glasvezel binnenkort van KPN.
Ziggo heeft niets maar dan ook HELEMAAL NIETS gedaan in 25 jaar om ons als klant te behouden, en we zijn klant geweest vanaf Castel@Home, dus nog voordat Essent het in handen kreeg.
Nu ook met het opzeggen nog geen woord om jouw als klant te behouden. Alleen de melding dat ze modem en settopbox graag terug willen, echter zonder de mededeling van hoe of waarheen. |:(

Ben benieuwd hoe glas gaat bevallen straks, eerst maar eens met KPN Box 12 en 2 gratis SuperWifi 2 modules aan de slag. Misschien later met eigen meuk direct op het glas via SFP+. Maar laat ze het eerst maar zelf aanleggen en zorgen dat alles naar hun standaarden goed in orde bevonden word, dan weet ik zeker dat het netwerk deugdelijk op hun verantwoording is aangelegd.
Ik hoop wel voor je dat de Box 12 beter is dan de Box 10. Wij hebben de 10 gehad, en dat was echt drama. Uiteindelijk moest ik er nog een router achter zetten, puur om te voorkomen dat de server onze volledige uploadbandbreedte kon verzadigen. Anders kon iemand wat downloaden, en viel in de rest van het huis effectief het internet uit. Onze HTTP requests kwamen er helemaal niet meer tussen.
Iets met FttN/FttC vs FttH. Alleen dat snapt de servicedesk niet :'(
Het is natuurlijk net wat je belangrijk vindt. Als iemand niks om de upload geeft maar bijvoorbeeld geen 'kastje' wilt voor TV-kijken, maar een CI+-module wil gebruiken, dan is Ziggo natuurlijk een logische keus.

Ik heb persoonlijk glasvezel en geen TV-abonnement (ik gebruik NLZiet voor die paar keer dat ik naar NPO en RTL kijk, en dan zelfs meestal 'terugkijken'), maar ik kan me prima voorstellen dat lang niet iedereen dit fijn vindt.
Ook dat is nu niet meer altijd het geval. De KPN app op mijn TV werkt prima dus met glasvezel kan je, mits je TV het ondersteunt, ook het kastje de deur uit doen :)
Mijn referentie voor TV kijken is Ziggo.

Ik heb de KPN-app nooit gezien, dus daar heb ik geen oordeel over, maar ik vond de Ziggo Go app het altijd 'net niet' qua bediening/uitstraling (is persoonlijk). De beeld- en geluidskwaliteit van de app was ook aanzienlijk lager dan dat TV kijken via de mediabox.

Als KPN tv kijken via de app op je TV goed (genoeg) werkt, dan is dat helemaal goed natuurlijk.
Ik ben van Ziggo naar KPN overgestapt en de Ziggo app is sneller en beter qua indeling.
Bij KPN heeft men gedacht: Zo'n gids functie die alle smart TVs en kastjes hebben, die hoeven wij niet in de app, want dat is een overbodige functie.

De app start ook trager dan de Ziggo app.
Maar ik had een Next en nu het KPN kastje (wat een gedrocht qua interface) en dat kastje is uit het zicht en aangesloten op de receiver. Ik vind het wel prima zo.
Dat zijn ook de redenen wat mij tegenhoud om over te stappen naar KPN.
1. De KPN app plus tv gids is een drama, ik kijk vrijwel geen lineaire tv, alleen dat wat ik opgenomen heb, dat wat ik opneem doe ik via de Ziggo app.
2. Ik heb nu de Ziggo Next box, dat is het beste apparaat wat ik ooit voor tv heb gehad, de voorloper de Horizon box was net zo'n drama qua interface als die van de huidige KPN box. Veel te traag.

Als de KPN nu een goedwerkende App plus tv gids en een goedwerkende tv box zou hebben, wat je anno 2022 als gewoon zou verwachten was ik allang overgestapt. Want dat heeft Ziggo na jaren eindelijk wel op orde.
En als je bij KPN een film opneemt, dan mag je de reclames niet doorspoelen.
Bij de KPN kan alles doorgespoeld worden wat je opneemt.
TV Gids, App en TV Box zijn prima.
Ik geloof dat T-Mobile het beter voor elkaar heeft met de tv-Apps. Ze hebben ook een Apple TV app waarmee je tv kunt kijken.

Ben zelf ook aan het kijken om over te stappen op fiber. Heeft iemand ervaring met T-Mobile fiber?
Mee eens. Ik ben januari verhuisd en de tv ervaring bij kpn is 10 jaar terug in de tijd vergeleken met ziggo.
Veel sterkere compressie op de tv streams (artefacten bij grote wit of bijna zwart vlakken.)

Iets pauzeren en verder gaan is traag. Er moet opnieuw gebufferd worden.

De interface is onpraktisch en volgens mij is de interface van tv een heel lage resolutie. Ziet er niet uit op n goede 4k tv.

Internet heb ik nog geen mening over maar mn vrouw zou zo terug willen naar Ziggo.
De KPN app niet gezien, maar bij streamen wordt de resolutie beperkt wat bij een beetje fatsoenlijke tv, behoorlijk aan kwaliteit inboet; bij Ziggo is het echt niet om aan te gluren op een 55" oled. Dus je komt snel weer op de mediabox uit en daar is Ziggo dan nog steeds verreweg de beste van allemaal. De KPN box is een draak; traag, bagger remote en een gui om van te huilen.
Maar voor Ziggo ziet de toekomst er niet goed uit, want tv is steeds minder van belang (en terecht) dus als ze het gat met glasvezel niet weten te dichten, gaan ze een moeilijke toekomst tegemoet.

[Reactie gewijzigd door Gordian Knot op 18 februari 2022 12:55]

De GUI is dan denk ik ook een persoonlijk dingetje.

Zo ervaar ik dat de HUI helemaal niet traag is. Ja, het was in het verleden wel anders (maar dat was met die stroomslurpende Horizon Box XL niet echt anders, wat een rukding).

Ik heb de nieuwste iTV ontvanger van KPN en die is echt bloedjesnel. Menu kun je gedeeltelijk aanpassen zodat je niet alleen maar dat blauwe hebt, het zwarte menu ziet er best netjes uit. Maar inderdaad, als je het vergelijkt met de Next, dan is het bij KPN misschien iets wat spartaans.

Qua internet (glas van KPN) heb ik echt niks te klagen.
Maar voor Ziggo ziet de toekomst er niet goed uit, want tv is steeds minder van belang (en terecht)
Het ligt er denk ik een beetje aan. Ik vind het moeilijk om te bepalen of er nog een toekomst is voor lineaire televisie en/of radio (want de facto zijn diensten als Spotify/Apple Music/etc de 'radio-equivalenten' van Netflix en Disney+ (niet helemaal natuurlijk, maar wel in de buurt)).

Dat er iets gaat veranderen in televisieland moge duidelijk zijn. Maar er zijn nog altijd gigantisch veel mensen die televisie kijken. Een groot voordeel van lineair televisie kijken, kan zijn, dat je niet zelf hoeft te kiezen waar je naar wilt kijken. Kijk naar een dienst als Netflix. Daar staan duizenden titels op. Netflix heeft (of is bezig) met een 'speel maar wat'-functie. Dat kan dat gat redelijk dichten denk ik.

Mijn dochter (van 7), noemt 'lineair televisie kijken', "kijken wat er komt". Eens in de zoveel tijd, doet ze dat en komt ze toch programma's tegen die ze anders nooit had gezien en die ze wel echt heel erg leuk vindt.

Daarnaast zijn zaken als actualiteiten en 'live praatprogramma's' in de vorm van Jinek, M, Beau, Op1, enz. enz. of entertainment-programma's als I can see your voice, Wie van de Drie, Beat the champions, enz. enz. enz. op een één of andere manier goed te vinden op de Netflix-achtige platformen, terwijl daar wel degelijk een publiek/markt voor is. (Niet voor mij persoonlijk, maar de kijkcijfers zijn in de regel best aardig).
Nou zeg ik niet dat lineaire televisie de enige mogelijkheid is voor dat soort programma's, maar ze hebben vooralsnog geen ander plekje gevonden.
Inderdaad. Ik zou zo graag willen dat KPN, net als Ziggo een AppleTV app uitbrengt (ze hebben al een iOS en iPadOS app, dus het gros van het werk ervoor moet al klaar zijn). Dan kunnen alle KPN 4K tuners (met hun ingewikkelde en bekabelde netwerk eisen) bij mij thuis weer in een doosje terug naar KPN.
En voor Google TVs, maar niet voor AppleTV.
En er zijn aardig wat mooie domme TV's smart gemaakt met AppleTV 4Ks.
Ja. Gemiste kans van KPN. Dat is één van de redenen dat ik nog bij Ziggo zit. Ik ben klaar met provider-afhankelijke tv kastjes, ik heb 2 tv's waar live tv via de kabel gaat, zonder Next of Horizon of wat voor settopbox dan ook, en 1 tv waar alleen een Apple TV aan hangt, verder niks.
De mediabox is echt een prima apparaat en anders dan het beetje extra stroom geen argument meer om over te slaan. Kastje kan volledig worden weggewerkt en remote kan de belangrijkste functies van de tv overnemen. De GUI in de mediabox is imo beter dan wordt er standaard in tv's zit. Ik heb heel veel geprobeerd en ziggo heeft net als upc vreselijk slechte boxen geleverd, maar ze hebben het nu goed voor mekaar. Kunnen alle andere tv-kastjes incluis kpn niet aan tippen (die zou ik dus ook niet willen)
Als je met de Mediabox de Mediabox Next bedoelt, dan heb je een punt, maar als dat de Mediabox Plus / Horizon / whatever box is, dan sla je de plank volledig mis, want dat zijn STB's die altijd veel stroom verbruiken, zelfs in stand by, zodat je nooit comfortabel je hand erop kunt leggen, en die trage (en deels onlogische) menu's hebben.

Maar ook een Next hoef ik niet. Ik ben klaar met "kastjes" van providers. Ik kijk met de tv (als ik er een kabel heb liggen, ik ga geen moeite meer doen om er één aan te leggen) of met een Apple TV. Als jij een voorkeur voor Android hebt, dan mag het ook een Nvidia Shield of iets soortgelijks zijn. Ik ben klaar met kastjes waar de nationale KPN's / Ziggo's het wiel telkens opnieuw aan het uitvinden zijn. Er is een IPTV standaard, bak daar hooguit een menu omheen, en that's it. Conformeer je daaraan, Ziggo / KPN / ..., en stop met geld verspillen aan de ontwikkeling van "kastjes". Wil een klant een "kastje", omdat ze dat gewend zijn, verkoop ze dan een Apple TV / Google TV / Nvidia Shield.
Sorry, ik bedoelde de Mediabox Next inderdaad. Die andere apparaten zijn gruwelijk slecht. Ben ook met je eens dat het niet efficiënt is zo, maar hetzelfde geldt voor tv's, routers, modems. Allemaal geven ze hun eigen invulling en zorgen ervoor dat wij als consument teveel betalen voor onnodige extra's, plus lijden onder gebrekkige integratie en daar te vaak last van hebben. Als we het dan toch een over geldverspilling hebben, kunnen we marketing dan afschaffen. Draagt niet bij a/h product dat je koopt (het maakt het alleen maar duurder) en zo mogelijk nog erger, ipv dat je als klant wordt geholpen met het product dat bij je past is "men" alleen maar bezig met je iets aan te smeren waar het meeste oplevert.
Maar Ziggo doet het toch ook gewoon met de COAXkabel rechtstreeks in de TV? Een dvb-c tuner zit in elke tv.

De kastjes zijn voor de providers de enige mogelijkheid om wat uniformiteit te hebben in de gebruikservaring die ze willen bieden. Anders zouden ze zich in elke tv moeten gaan verdiepen en blijven ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 18 februari 2022 14:42]

Dit is het grote voordeel van Ziggo. Wij hebben niks van Setup boxen gewoon 1 CI+ module en kijken maar. Ik wacht nog steeds op de LG app.
Maar Ziggo doet het toch ook gewoon met de COAXkabel rechtstreeks in de TV? Een dvb-c tuner zit in elke tv.
Ja, dat zeg ik ook. Moet je wel even m'n hele reactie lezen...
De kastjes zijn voor de providers de enige mogelijkheid om wat uniformiteit te hebben in de gebruikservaring die ze willen bieden. Anders zouden ze zich in elke tv moeten gaan verdiepen en blijven ondersteunen.
Maak apps voor tvOS en Android TV, vergeet coax, IP is de toekomst (ook al voor de Next).
tvOS en AndroidTV is leuk voor een deel van de mensen. Een ander deel wil geen gedoe. Ik zie het al gebeuren... mijn moeder belt naar de Ziggo helpdesk... "Ja hallo, TV doet het niet".... Dan mag de helpdeskmedewerker dus gaan uitzoeken welke box ze heeft, is het een Shield of Chinese meuk? Hoe is de rest van de meuk-installatie op het OS die al 3 jaar niet geüpdatet is omdat mijn moeder geen flauw idee heeft wat updaten is?

Die wil eigenlijk gewoon een snoer en meer niet. Maar kan zich met een Ziggo-box aardig redden omdat die eenmalig op HDMI1 is gezet en zij niet beter weet dan " Dit is TV".
Het enige minpunt van kastjes in z'n algemeen, is dat als je ook het slimme gedeelte van je televisie gebruikt, dat je met twee verschillende interfaces bezig bent. (je TV voor het slimme deel en het kastje voor TV kijken).
Ik heb persoonlijk geen tv-abonnement meer. Althans. Ik kijk wat tv via NLZiet. Ik kijk alles via een Apple TV. Één interface voor alles (al verschilt de bediening/functionaliteit per app nog wel heel erg. Dat is wel jammer, maar daar kan ik wel mee leven)
Heb LG oled tv en gebruik de interface daarvan voor Netflix, Amazon en netwerkbronnen. Wel handige features an sich, maar ingebakken in een belabberde interface. Zou mooi zijn als die allemaal via 1 apparaat/interface kon, maar het is er gewoon niet.
Heeft KPN een LG app?
Yup. Werkt best goed en ziet er gelikt uit, alleen het wisselen van zenders gaat nog wat traag. (Als in: als je naar een ander kanaal zapt duurt het 2 a 3 seconden om de stream te bufferen.) Geen enorme ramp, maar als ze dat optimaliseren is het een erg complete ervaring eigenlijk; vergelijkbaar met ‘t normale kastje.
Voor alleen een ci+ module moet je anders flink je best doen
Dat valt tegenwoordig wel mee.

Ziggo noemt dat "TV Start" - https://www.ziggo.nl/televisie/tv-start
Er staat me wel iets van bij dat het een periode wat minder makkelijk ging, dus dat je er voor moest bellen om het te regelen.
Het bestaat, maar het is praktisch onvindbaar op de site. Ze pushen een pakket vanaf 53 euro met internet en (de antieke en energieslurpende) Mediabox XL.

https://www.ziggo.nl/televisie > je moet flink naar beneden scrollen voor de FAQ en daar op "Kan ik ook een tv-pakket bestellen zonder internet?" klikken om de link naar dit abonnement te vinden. Een combo van 40Mb/s internet en CI+-module is alleen te vinden via prijsvergelijkers.
https://www.ziggo.nl/tv-internet/start-met-ci-plus
Bovenstaande heb ik gevonden door wat rond te klikken op de site. 75mbit + CI+ module. (inderdaad geen 40).

Maar ik geef toe. Het is inderdaad even zoeken/rondklikken op de site. Ik vermoed dat het makkelijker gaat als je chat of belt naar de service desk. Wat ik niet kan vinden is bijvoorbeeld 300Mbit met een CI+-module. Ik weet dat het kan, want m'n ouders hebben het, maar ik kan die optie niet vinden op de site.
Glasvezel Trined (indien in je gebied) bied thuis coax met alle standaard zenders zonder CI+ op tv’s met digitale tuner.
Best of both.
Voor standaard digitale tv heb je niet eens een ci+-module nodig, want dat is ongecodeerd. Dan betaal je dus ook niet per TV, wat nog een voordeel is.
Ik blijf voorlopig inderdaad bij Ziggo op een 300/30 internet abonnement met TV start icm CI+ module. Dankzij grote kortingen ben ik elk jaar 9 maanden 28,95 kwijt en 3 maanden 63 euro, daar kon KPN met hun veel lagere kortingen niet tegen op. Momenteel loop ik, ook met 2 thuiswerkenden, niet tegen de limieten van 30 gbps upload aan (voor zover ik kan beoordelen). Verder wil ik zo min mogelijk kastjes, extra afstandsbedieningen en gare / slecht onderhouden apps die per TV merk ook weer enorm verschillen. De CI+ module werkt goed en is altijd betrouwbaar, in 10 jaar tijd nog nooit problemen gehad. Ik kijk wel steeds minder lineaire TV, dus deze eis kan nog veranderen in de toekomst.. maar liever geen IPTV voor nu.

Ik ga KPN pas overwegen als ze flink goedkoper worden, met 6 maanden een beetje korting stap ik niet over :)
Hoe krijg je jaar na jaar die kortingen bij Ziggo?

Is toch eigenlijk altijd voor nieuwe klanten.
Elk jaar daadwerkelijk opzeggen, bellen en dan heel vervelend drammen totdat je de maximale korting hebt. Kost wel wat tijd en moeite, niet elke klantenservice medewerker is even gewillig en ze hebben ook niet allemaal de rechten om de 9 maand korting te geven. Maar ik heb het er wel voor over, is toch makkelijk verdiend/bespaard :)
Gewoon je abbo bij Ziggo opzeggen en een nieuw abbo op naam van je vrouw of andere huisgenoot afsluiten. Maximale korting en andere gadgets gratis. Als ze mekkeren dat het op hetzelfde adres is krijg je ook korting op je eigen abbo en hoef je dit niet op te zeggen.
Dat is waarschijnlijk het belangrijkste punt, de upload snelheid die erg achter loopt.
Maar ook het stukje verplich TV afnemen, dat is juist wat ik helemaal niet interessant vind.

Binnenkort ligt er hier ook glas, ik heb dan hogere snelheden, zonder televisie voor een lagere prijs.

Zeker met de huidige inflatie gaan toch steeds meer mensen prijzen vergelijken en iedere euro die per maand bespaart kan worden is er 1.
Als je toch al geen televisie kijkt, waarom dan bij een aanbieder blijven die jou er voor laat betalen terwijl je dit niet wil.
Sinds ergens vorig jaar kan je bij Ziggo ook alleen internet afnemen.

De zenders die niet achter de decoder zitten blijven mogelijk lange tijd wel te bekijken. Maar je betaalt echt wel wat minder.
Helaas is dat niet waar, je krijgt altijd Kabel TV, ongeveer 50 zenders die niet achter een decoder zitten.

Het maakt niet uit welk abbo je neemt, dit staat ook op de Ziggo site " Een kabelaansluiting (50+ tv-zenders, inclusief Ziggo Sport) is bij Ziggo de basis en ontvang je bij elk abonnement."
Waarom? Ik heb de keuze en zit nog prima bij Ziggo. Ik heb in mijn tv's een DVB-c tuner zitten, dan kan ik direct de coax kabel er op aan sluiten. Bij glasvezel heb ik per tv een kastje nodig wat zorgt voor extra kosten per maand. De download snelheid is meer dan prima bij Ziggo, meer upload heb ik nergens voor nodig.
Hier T-Mobile glas en geen kastjes. Voor Android TV is er een prima app. Hetzelfde geld voor kpn. Als je tv niet smart is kun je met de nieuwe Chromecast Google TV hetzelfde bereiken. Technisch gezien is dat een kastje, maar deze hangt achter de tv. Ik zie weinig verschil of ik die moet kopen en achter in mijn tv moet prikken, of een CI+ module.

Al met al zijn de oplossingen dermate eenvoudig dat ik de concessie op upload snelheden niet meer zou willen.
Ik ben van Ziggo overgestapt naar T-Mobile glas.
Behoorlijk spijt van die actie...
De TV interface loopt echt jaren achter bij Ziggo. Echt heel slecht.
En dan hebben we het niet eens over de problemen:
-Traag switchen tussen kanalen (5-10 seconden)
-Soms krijg je helemaal geen beeld of bevriest het
-Zenders zoals bv de Belgische die je niet op kunt nemen
-Als je halverwege in een uitzending valt en op wilt nemen, wordt vanaf dat moment opgenomen (als dat werkt want vaak werkt dat helemaal niet). Bij Ziggo meteen de hele uitzending.
-Ziggo geeft keurig aan waar je gebleven was als je halverwege besluit niet verder te kijken maar op te nemen. T-Mobile kent dat niet.
-Ziggo geeft keurig de reclame blokken in een opname aan. T-Mobile niet.
-Als je uit een willekeurig menu komt, werken de nummer toetsen op de afstandsbediening niet meer. Pas nadat je eerst weer in een menu gaat werkt het weer.

En zo zijn er nog wel wat zaken te noemen.

De 1000/1000 glas verbinding werkt wel prima en dat ik mijn eigen router direct op het glas kan prikken is ook prima.

En support: je wordt prima te woord gestaan maar opvolging is er niet.
Zodra ik kan ben ik weg en waarschijnlijk terug naar Ziggo ondanks de lager a-synchrone snelheid.
Je zou eens een maand NLZiet kunnen proberen. Kost niks en als dat bevalt kun je gewoon op glas blijven
Ik heb ook T-Mobile Glas (100Mbit, want je kunt toch per maand up- of downgraden als dat nodig blijkt) i.c.m. NLZiet. De NLZiet app gebruik ik via de Google Chromecast met Google TV en die app werkt sneller en beter dat de Ziggo app op tv/Chromecast. Ik zou er inderdaad een gratis proefabonnementje aan wagen. Je kunt sinds kort ook profielen aanmaken voor huisgenoten en dan op je telefoon standaard je eigen profiel gebruiken.
Ik hoor hetzelfde over de canal digitaal app. Die app van ziggo is best goed.
Bedankt voor je feedback;

Ik zit bij Ziggo en overweeg over te stappen naar T-Mobile en ben erg benieuwd naar de TV ervaring met name op Android TV; kosten, hogere upload.

Ondanks dat we de Next box hebben kijken we nu op 3 tv's via de app, 1 op een Android tv, en 2 op tv's met Android tv Xiamoi boxjes. Heel tevreden met de kijk ervaring.

Voorlopig maar zo laten dus...
Ziggo geeft keurig de reclame blokken in een opname aan.
Ja dat is een leuk idee. Maar Ziggo doet dat alleen bij RTL8 en Net5 en niet zo "keurig", er zit nog een paar minuten reclame na het aangegeven blokje.
Puur uit interesse: waarvoor is die hoge uploadsnelheid belangrijk voor jou?
Aantal zaken: sowieso voor werk. Met 2 mensen die thuiswerken wil je ook goede upload hebben. Daarnaast gebruik ik mijn NAS ook veel van buitenhuis. Dan wil je niet op standje slak moeten wachten op je bestanden.
Ik had in het verleden ook Ziggo met dit argument. Echter door het toenemende aanbod van tv apps is dit een non-argument geworden. Voor een veel lager bedrag maak je er gebruik van. Veelal heb je ook nog ESPN erbij. Wil je dat niet, dan heb je bijv. nog NL Ziet.
Ik zit even naar de prijzen te kijken, maar uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit. Als ik kijk bij T-mobile of bij KPN is het qua prijs hetzelfde. Dus om het geld moet ik het niet doen.
NL ziet kost 7,95 en Canal Digitaal 14,95. Als je een combinatie neemt met bijv. T-Mobile 1000/1000 betaal je maximaal 54,95 euro (incl. 4 ESPN kanalen).

Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar dit komt niet in de buurt van Ziggo (en dat is jouw vergelijk).

[Reactie gewijzigd door Michiele93 op 18 februari 2022 10:42]

1000/1000 zonder tv kost bij mij toch echt al 60 euro bij T-mobile hoor.
Excuses. Ze hebben inderdaad de prijs verhoogd naar 45 euro. Waar jij de 60 euro vandaan tovert, is me een raadsel.
Van de website van T-mobile. 45 euro dan krijg je 100/100. Je moet onderaan wel de snelheid van het internet aanpassen.
1/1 kost €45 maar €60 als je op het KPN netwerk zit.
Maar welke snelheid heb je nu bij Ziggo dan?

Ook al kost 1000/1000 60 euro + NLZiet van 9 euro...

Ziggo 800/40 kost met TV al bijna 90 euro.
Ik heb Ziggo 600/40, naar mijn weten bestaat 800/40 niet. Daarnaast is die 90 euro met een duur tv abonnement. Het is ook mogelijk om TV start te nemen. Dan heb je ook gewoon alle tv zenders in HD.

Ik heb nu:

Ziggo 600/40
Tv standaard
Ziggo sport totaal
ESPN compleet
Extra CI+ module

Voor 73,50 euro per maand.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 18 februari 2022 11:55]

Dan heb jij flinke korting...

600/40 + alleen TV-start is al € 71,00 per maand
Met Sport Compleet (Ziggo Sport Totaal + ESPN Compleet) is dit € 93,95

Om nog maar te zwijgen over de CI+ module of eventueel opnemen.
Als je ook een Vodafone mobiel abonnement hebt krijg je sowieso al een zender pakket gratis.

En espn heb ik inderdaad als korting er bij zitten. Maar dat kan je makkelijk regelen via ziggo.
NL ziet kost 7,95 en Canal Digitaal 14,95.
Daarmee dek je niet het aanbod van Ziggo.
Het argument is voor zeer veel mensen nog steeds valide. Niet iedereen heeft een smart TV en ook niet iedereen heeft zin om een Chromecast (of varianten op hetzelfde thema) aan te gaan sluiten. Er zijn nog heel veel mensen voor wie een avondje de kanalen op- en neer zappen heerlijke ontspanning is. En dan biedt Ziggo het beste product.
Echter door het toenemende aanbod van tv apps is dit een non-argument geworden.
Jij vindt dit een non argument maar voor andere mensen is dit juist een dealbreaker; een extra app en eventueel streamen of een extra device tegen een min of meer native en snelle oplossing in de TV zelf is nog steeds een verschil.
Ik begrijp vermoedelijk niet helemaal wat je bedoelt.

Op mijn (LG) tv hoef ik geen aparte app op te starten om via de tv app te kunnen kijken noch heb ik een extra device. De tv merkt standaard de tv app aan als manier om ‘tv’ te kijken. De standaard tuner wordt genegeerd. Er is hiermee ten opzichte van het kijken via Ziggo - in mijn ogen - amper verschil.

@Frame164 Als je geen smart tv hebt (of Chromecast), dan heb je gelijk. Je kan simpelweg het product niet gebruiken, dus dan is het alternatief altijd beter:-).

Edit: typo + reactie Frame164

[Reactie gewijzigd door Michiele93 op 18 februari 2022 12:20]

al 10 jaar chromecast, npo plus, (netflix), en glasvezel 50/50.

Goedkoper dan Ziggo, hoewel ik het kan betalen hoor.

Bespaart 25x12x10= een maand eerder met pensioen.
Het ligt aan de aanbieder. Bij TriNed zit standaard een glasvezelmodem die UTP en coax-uitgangen heeft. Daar kunnen TVs gewoon op aangesloten worden zonder "extra kastje".

Het enige is wel dat je per TV, mits je extra zenders hebt, wel een smartcard moet gebruiken, waardoor je nog steeds een ontvanger ofwel CI+-compatible TV moet hebben, maar daar is de situatie niet anders dan bij een kabelboer als Ziggo.
TRIned is helaas bij mij niet te krijgen. Wel interessant als er een coax op zit, wordt dvb-c dan gewoon ondersteund?
Ja, sterker nog. Er staat geen analoog TV signaal op. Alleen dvb-c.
Dat is zeker interessant. Voor iets meer info, lees hier: https://www.trined.nl/diensten/televisie/digitale-televisie/.
Zoveel mensen, zoveel wensen. TV hoef ik niet, dus Ziggo is al snel te duur.
Sommige glasvezelaanbieders bieden ook DVB-C aan. KPN niet, en die heb ik. Maar wat KPN wel heeft is een app voor Smart TV's. Die kun je op je extra TV's zonder het 'kastje' installeren en zo kijken zonder extra kosten per maand.

(Overigens wil je bij Ziggo toch ook die CI+-module hebben? De zenders die te bekijken zijn zonder Smart Card zijn niet in HD beschikbaar (behalve NPO). Dat is voor mij onacceptabel. En extra CI+-modules kosten ook bij Ziggo extra geld. )
En extra CI+-modules kosten ook bij Ziggo extra geld.
Niet als je ze al hebt. Alleen wanneer je nieuwe CI+ modules wilt toevoegen.
Ik heb in mijn tv's een DVB-c tuner zitten, dan kan ik direct de coax kabel er op aan sluiten.
Ik heb een tijdje geprobeerd te kijken met een CI+ module, maar ik vind de ervaring erg ondermaats. Geen on demand*, geen uitgesteld kijken, niet opnemen terwijl je naar een andere zender kijkt. Ik bedoel, prima voor TV's op de slaapkamer en in keuken, maar in de woonkamer mis ik die functionaliteit behoorlijk.

* Ja, er is een on demand menu "met de rode knop", maar de content daar valt echt in het niet met de content die je via de STB tot je beschikking hebt, en het werkt echt takketraag. En ik wil dat het gewoon via de EPG werkt, ipv dat je allemaal apps installeert voor verschillende zenders om dingen terug te kunnen kijken.
Die functionaliteiten gebruik ik sowieso nooit. Dus dat is voor mij verder geen probleem.
Dan moet je die functionaliteit wel willen gebruiken. CI+ is heerlijk voor het linair kijken naar TV. Tweakers.net zijn powerusers dus hier zal je huis tuin en keuken kijkers ook niet tegen komen.

Ga iemand van 70+ maar eens uitleggen dat die eerst naar apps moet gaan dan op het icoontje moet klikken en dan via de App kan kijken naar zijn zenders. Of nog erger, eerst naar HDMI 2 gaan dan de andere afstandsbedienen pakken en dan kan zappen. Oh en wil je F1 kijken? Dan moet je casten of via de app. En dat is 720p OMEGALUL.
Ik zei toch ook dat ik dat vind :)? Mijn mening zal allicht niet voor iedereen opgaan. Vind je mijn post daarom een -1 waard?
Dank voor de heroverweging. Dan nu die bullshit. Dat is het uiteraard niet. Iedereen die gewoon via een STB TV kijkt zal hem doorgaans gewoon vast op de externe input hebben staan. Daarnaast had je in de jaren '70 van de vorige eeuw al videorecorders, ook oudere mensen zullen best wel snappen dat een TV meerdere inputs heeft, en dat je voor die andere input soms een andere afstandsbediening nodig hebt. Soms, want tegenwoordig werkt dat over het algemeen ook gewoon met de AB van je TV zelf.

Je opmerking over apps klopt overigens voor geen meter. Ik heb een tijdje Canal Digital gehad, ook met app voor de TV. Die ervaring sluit naadloos aan bij kijken via je normale TV. Je hoeft helemaal geen app te kiezen, want hij nestelt zich gewoon tussen een van de inputs. Zappen en alles werkt gewoon met de normale afstandsbediening. Het is alsof je gewoon via de interne tuner TV aan het kijken bent.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 februari 2022 15:11]

Je hebt een hele hoge pet op van ouderen die dat snappen. Vroeger toen je moest kiezen tussen AUX of kanaal 30 voor je externe input zoals videorecorders het switchen van kanalen en afstandsbedieningen was echt een hel nog niet eens te spreken over de kwaliteitsverlies. Zeker het opnemen met videorecorders was een drama omdat je je videorecorder op de juiste kanaal moest zetten terwijl je TV op een andere kanaal stond. Ik heb vele ouderen mensen geholpen en het moest altijd op een briefje geschreven worden welke handelingen er uitgevoerd moesten worden.

Gelukkig hebben apparaten tegenwoordig CEC wat het in zekere zin makkelijker maakt maar nog steeds is het een drama met afstandsbedieningen en externe apparaten. Sommige TV's schakelen inderdaad goed over en sommige TV's kunnen ook standaard als externe input worden geconfigureerd maar zeker niet alle en het werkt ook niet altijd direct. Daarnaast komt het hele niveau van 'Apps' er nu weer bij wat het alleen maar lastiger maakt.

Maar goed dit is mijn ervaring in de praktijk.
Je hebt geen kastje nodig, dat is een keus.
Zonder kastje heb je toch geen tv?
Op veel tv's kan je een tv app installeren. Zoals bijvoorbeeld NLZiet.
Totdat de ondersteuning na een paar jaar wegvalt en je TV een simpele monitor wordt.
Kodi/OpenElec/CoreElec.
Daar houd ik mijn 9 jaar oude LG televisie nog prima mee in de lucht.
Klopt. Maar dan heb je toch weer een extra kastje. De comment ging er juist over dat je met een app op de TV geen extra kastjes nodig hebt.

Qua functionaliteit en respons zou ik juist een extra kastje prefereren boven een app op de TV. (Kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik heb weinig goede ervaringen met apps op TV's.)
Maar dan alsnog hoef je geen extra kabel te trekken. En een chromecast of Google TV stickie van een Chinees merk kan zich vaak voeden op de usb van je tv.

Dus wel een extra kastje, maar niet in zicht en geen extra kabel.
Maar wel een extra device, veelal trager en beperkt wat betreft levensduur.
Ja het is een afweging die je moet maken.
Vergeet niet dat het gratis signaal geen 1080p ondersteund voor de commerciële zenders. Dus per tv moet je dan alsnog extra betalen en heb je een insteekkaart nodig.

Het signaal van dvb-c is trouwens wel het beste tov iptv zowel via een app als een los kastje.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 18 februari 2022 12:15]

Voor ons tweakers geen probleem: dan hangen we er een chromecast, Apple TV etc aan.
Denk je dat niet-tweakers daar te dom voor zijn? Denk dat die tijd al lang voorbij is.
Ik kijk tv gewoon via de kpn app, geen kastje nodig hoor.
Zonder kastje heb je toch geen tv?
Ik heb alleen internet. Ik kijk TV via:
-antennekabeltje (nagenoeg onzichtbare gestripte coax) voor DVB-T
-satellietkabel coax DVB-S
-NPOstart/internetTV via UTPkabel

Behalve het modem in de meterkast komt er geen enkel kastje, kaart of voeding aan te pas.
Jawel? Ik heb een Nvidia Shield TV en heb TV op mijn smartphone, PC, laptop,...
En die Shield TV is geen kastje?
Dat is toch ook een kastje?

De enige manier zonder kastje zou een app zijn zoals ZiggoGO of wat andere provider aanbieden via een Smart TV.


"Ja maar mijn apple TV" Ook een kastje..

Chromecast is theoretisch ook een kastje.


Laptop aansluiten met een HDMI op je TV en dan streamen vanaf je laptop vind ik persoonlijk nogsteeds een kastjes oplossing.


Zodra je een HDMI port of display port of wat dan ook in gebruik neemt van je TV om beeld te krijgen maak je gebruik van een "kastje"

[Reactie gewijzigd door Zurazan op 18 februari 2022 10:42]

Een computer. Tja, zonder computer ook geen internet. Een modem of router is immers een computer. Maar zo'n lineair kastje hoef je niet te huren, dat is een keus. Dat bedoelde ik.
TV kastje is gratis. Maar je kan ook de app op je TV downloaden als je een moderne TV hebt.
Niet helemaal, bij KPN kost dit 5 euro per tv.
Eerste is gratis. Bij meerdere TV’s idd meerprijs, doch is dat bij Ziggo hetzelfde als je meer wil dan de open broadcast zenders; want die geven niet meer dan één Ci+ module gratis. (Die zenders kan je trouwens ook zien als je enkel internet afsluit en niet voor TV betaald… just saying. :P)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 februari 2022 11:59]

Als je keuze had tussen Formule 1 en andere race sporten direct bij Ziggo kijken of een andere provider nemen en dan los een pakket bij Ziggo nemen zou ik nooit een andere provider dan Ziggo nemen.

Oftewel, iedereen heeft zijn eigen wensen.
Of je neemt alleen een internet pakket en doet alle sport kijken via een IPTV service :P
Ik had alleen TV via Ziggo (vanwege F1) en internet via DSL (betere uploadsnelheid voor minder geld). Nu ook TV van Ziggo opgezegd en ga ik F1TV eens proberen icm NLZiet.
Betere upload over DSL? Wauw, dat is gek. Het blijft apart hoe hard Ziggo met haar vingers in de oren lalalala blijft schreeuwen zodra je zegt dat mensen misschien een keer video's of backups willen uploaden naar het internet.
Met de nadruk op "had" inderdaad. :P
Gelukkig is er meer dan F1 op Ziggosport ;)
Ik herinner me nog een filmpje van voetbal op tv, een EK of WK ofzo. Ziggo was meerdere seconden sneller/eerder met hun uitzending, dus de T-Mobile of KPN klanten konden al horen dat er een doelpunt aan zat te komen.
Dan heb je dus zogenaamd snel glasvezel, maar dan is dat stukje coax dus toch nog sneller. ;)
Met alle prijsverhogingen de laatste jaren is enkel Ziggo als optie niet bepaald prettig. Ze weten dat ze op bepaalde plekken een monopolie hebben op internet sneller dan 40mbit en daar maken ze gebruik van. Op mijn nieuwe adres nu glasvezel en dat scheelt mij zo’n €20 per maand. Ook heeft het pakket wat ik nu afneem een hogere snelheid dan wat ik bij Ziggo had. €20 per maand is wat mij betreft serieus geld. Voor de rest altijd wel tevreden geweest over de klantenservice van Ziggo, maar hun prijzen gaan echt nergens meer over.
Ik heb maar één optie. Want DSL is erg slecht bij mij in de wijk en glasvezel is niet beschikbaar. Maar zodra ik glas wordt aangelegd ben ik weg bij Ziggo. Ze zijn gewoon te duur voor wat je krijgt.
Precies wat je zegt, hier in Barendrecht dsl (max 100mbit, effectief 80) en dat is geen optie met mijn gezin/werk. Ziggo blijft dan over, (te) duur maar geen glasvezel optie....
Wordt aan gewerkt in Barendrecht. In Carnisselande (Meerwede) gaat de oranje glasvezelkabel al de grond in. TV kwaliteit die minder is dan bij Ziggo moet ik me nog even in verdiepen, maar ik stap ook over zodra dit kan. Al die jaren geen serieus alternatief voor Ziggo hier, want de wijk centrale zit zo ver van mijn huis, dat DSL geen optie is.
Monopoly is leuk totdat het wordt opgeheven. Er zullen heel wat mensen zijn die redelijk de pest hebben aan Ziggo en die zullen weggaan zelfs als ze wel een goed aanbod van Ziggo krijgen. Nadat ze mij met die trage, energie-slurpende en nauwelijks configureerbare Horizon box hebben opgezadeld kunnen ze sowieso niet veel goed meer doen bij mij.
Precies dit inderdaad. Hier nog geen glasvezel tot aan de deur, dus Ziggo. Ligt er glas, dan wordt dat een heel ander verhaal. Al moet ik zeggen dat de combi-deal als je zowel Vodafone als Ziggo hebt, wel erg sterk is.
Een combi-deal kent KPN ook ;)
Ik heb beide keuzes en heb gewoon Ziggo, werkt meer dan prima en zou niet weten waarom ik glas zou moeten nemen(Omdat upload gelijk is dat boeit mij echt niet upload).
Dat is ook prima toch.
Alleen zie je dat Glasvezel vaak goedkoper is en je hebt bij die TV pakketten direct op alle kastjes/apps terugkijken en opnemen waarbij je bij Ziggo eerst een TV abonnement met de Next moet nemen om dat (het opnemen) actief te hebben.

Als het nog meer om kosten gaat is het nog vele malen voordeliger door elk jaar over te stappen. Zeker met glas en Ziggo (en misschien een snelle DSL lijn) kan dat prima en krijg je de scherpste prijs. Mijn infra in mijn woning kan inmiddels snel wijzigen tussen Kabel, Glas en DSL. Kwestie van aansluiten en ompluggen.
Ja tv kijken doe ik niet zoveel heb niet eens een CI+ module meer, heb gewoon digitale tv alleen via de kabel nog(Meest gangbare zenders heb je gewoon).
Heb dan ook wel geen toegang meer tot de ziggo tv app, maar die gebruikte ik sowieso al niet.

Dit scheelde mij dan ook al weer een aantal euro in de maand, waardoor de glasvezel niet echt goedkoper meer echt was.
Glasvezel is NIET goedkoper, ik weet echt niet waar deze mythe vandaan komt. Ja als je het vergelijkt met upload -> upload maar verder is het echt niet goedkoper.
Prijzen zonder korting:
Ziggo 1Gbit/50Mbit + standaard TV Pakket: 76euro per maand
T-Mobile 1Gbit/1Gbit + standaard tv Pakket: 60euro per maand

Ziggo 75/10 + standaard TV: 53euro per maand
T-Mobile 100/100 (langzamer is er niet) + standaard TV: 50euro per maand

Misschien lees ik het verkeer maar glasvezel is hier toch echt goedkoper, waarbij als ik ook wil opnemen het verschil nog groter wordt.

En ik krijg bij Ziggo 5 maanden korting en bij T-Mobile 8 maanden.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 18 februari 2022 17:51]

Ik zit nu bij Ziggo en ik zit op zich daar prima. Toch ga ik over naar glas. Waarom? Omdat ik nu zonder aansluitkosten over kon stappen naar glasvezel. Als ik dat over een paar jaar wil dan moet ik wellicht aansluitkosten betalen. De kosten per maand zitten zo ongeveer op hetzelfde, maar ik ga - als ik over ben - denk ik overstappen op NL-Ziet en neem dan alleen internet + bellen. Dan is het goedkoper dan wat ik nu heb bij Ziggo.
Ik heb een tijdje consumer-IT support gedaan bij Studentaanhuis, en elke keer als er een klant was met de probleemomschrijving "Mijn internet valt af en toe helemaal weg, de provider heeft me al een nieuw modem gestuurd en ik weet niet waarom het blijft gebeuren" hadden ze steevast Ziggo als provider. I.c.m. het feit dat het goedkoopste internet-only pakket ruim €40,- p/m kost vind ik Ziggo eigenlijk een non-competitor voor mijn doelgroep.

Ik snap dat ze met uitzendrechten/Ziggo Sport een heleboel klanten kunnen trekken, maar voor iedereen die daar niet geïntereseerd in is is de prijs/kwaliteit-verhouding echt beneden peil.

EDIT: voor de duidelijkheid, nadat ik er zelf naar had gekeken was er inderdaad ook geen duidelijke user-side verklaring voor; internet viel echt volledig weg vanaf het modem, niet slechts voor enkele apparaten. Dit had dus echt te maken met een slechte verbinding tussen Ziggo's netwerk & het modem v/d klant.

[Reactie gewijzigd door JJM op 18 februari 2022 12:05]

Als ik in mijn eigen omgeving kijk, is de grote meerderheid van dit soort klachten:
- Niet gerelateerd aan de provider
- Omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid "kennis" van deze gebruikers (bv: slechte wifi dekking op telefoon moet de schuld zijn van de provider)
- Heel vaak veroorzaakt door problemen met eigen bekabeling of toestellen (bv: slechte coax kabel van de modem tot TV).

De echte problemen door de provider vind ik nogal meevallen en lopen gelijk op voor ze allemaal. Althans hier in Belgie, vind ik proximus en telenet gelijkwaardig. Een aantal low-budget aanbieders dan juist weer wat slechter qua kwailiteit wat geleverd wordt.
Maar natuurlijk krijg ik vooral vragen van mensen die ergens problemen mee hebben. Dus je krijgt automatisch meer focus op wat mis gaat.
Maar kwam dat omdat Ziggo ruk was, of omdat Ziggo de grootste groep niet-zelfredzame klanten had?
Dat Ziggo een groter deel "niet-zelfredzame klanten" die besluiten SAH te bellen heeft lijkt me niet, maar ze hebben natuurlijk wel een groot martkaandeel dus het is zeker mogelijk dat het pure toeval was. Het blijft natuurlijk anekdotisch en geen fatsoenlijk onderzoek, dus er zijn zeker andere redelijke verklaringen te bedenken.

Maar ik denk dat ik in m'n tijd een stuk of tien klanten heb gehad die dezelfde onverklaarbare symptomen hadden die overeen kwamen met de ervaring van mijn ouders (drie nieuwe modems, kabels vervangen, etc), en dat maakt het voor mij persoonlijk overtuigend genoeg om Ziggo af te zweren.

[Reactie gewijzigd door JJM op 18 februari 2022 12:03]

Mijn moeder heeft juist al jarenlang om de zoveel tijd dergelijke problemen met KPN.
Vanuit het niets komen er storingen die steeds erger worden, totdat TV en/of internet voor een paar uur geheel uitvalt. Na een telefoontje naar de servicedesk wordt er iets gereset waarna een week of twee, drie de stroringen beperkt blijven. Wanneer het signaal weer voor langere tijd wegvalt wordt ze aan de telefoon doorgeschakeld naar een technische afdeling die verder kan kijken. Daar wordt bevestigd dat ze in logs allerlei onverklaarbare fouten zien, waarna ze nogmaals een reset uitvoeren. Een paar weken later valt het signaal dan weer steeds weg. Meestal komt er dan ook een monteur die niet meer kan doen dan constateren dat er ergens storing otstaat. Uiteindelijk draait het uit op de vervanging van een modem/ router/ ontvanger voor de TV. De ene keer gratis, een andere keer tegen meerkosten. Vervolgens heeft ze een half jaar tot een jaar geen problemen, totdat er weer storing komt en alles opnieuw begint.

Ikzelf heb juist al vrijwel vanaf het eerste begin Ziggo, zonder noemenswaardige problemen.
Ik ben zelfs een keer door Ziggo gebeld omdat ze hadden geconstateerd dat mijn Mediabox Next verbindingsproblemen had. Deze was toen enkel via WiFi met internet verbonden, wat nog net niet afgeraden wordt, maar ook zeker niet wordt aangeraden. En af en toe lukte het niet meteen de eerste keer om een opgenomen programma terug te kijken, maar moest ik terug naar het menu en opnieuw naar het programma. Dat ging alsnog sneller dan in één keer met de oude Horizon box.
Van mij dus niets dan lof over Ziggo.
Uit eigen ervaring: omdat ziggo de meest fout gevoelige infrastructuur heeft. Ik heb 3 jaar nodig gehad om mijn ziggo netwerk stabiel te krijgen. Eerst alle eigen bekabeling in den treure vervangen en aanpassen, toen routers vervangen (want zou het daar dan aan liggen?) toen de modem (misschien toch defect?) en na maanden en maanden drammen sturen ze een monteur en is met de simpele vervanging van het AOP je probleem opgelost.
Dat soort gezeik heb je niet bij fiber en UTP. Daar is de kans klein dat één verkeerd gemonteerd stekkertje als 4g ontvanger gaat functioneren en je hele coaxnetwerk onbetrouwbaar wordt.
daar hadden wij ook last van bij ons vakantiehuisje. zat hem in de aansluiting en dat is nu wel verholpen en geen last meer. Maar daarvoor heb ik heel veel telefoontjes moeten plegen en verscheidene onderaannemers aan de deur totdat echte ziggo monteurs kwamen.
De problemen waren bij meer huisjes dus ik zei ook dat het wellicht lag aan de wijkkasten (lage snelheid). zou niet zo zijn maar nog geen twee weken later waren er overal op het park busjes van ziggo bezig met de verdeelkasten ...

Probleem is dat op het park alleen coax ligt en ik zie het niet gebeuren dat daar glas komt (dat is haast al onmogelijk omdat overal de wegen dan los moeten.

ik betaal nu 48 euro voor 50/10 en tv met een extra ci module.
Bij kpn zou ik een tientje goedkoper uit zijn.

Ik hoop dat er snel 4/5g modems komen icm met tv. Dan ben ik ook weg.
Ik denk dat problemen erg afhangen van de regio. Mijn zoon heeft vergelijkbaar werk gedaan bij ons in de regio, en daar waren veel problemen met KPN glasvezelklanten terwijl Ziggo hier prima functioneert.
dit kan ook komen door jouw werkgebied?
Sinds de prijzen van glasvezel oplopen naar het bedrag van Ziggo is het dan ook om het even. Ziggo is prima internet, weliswaar met lage upload. Maar ik vind wat je betaalt en wat je krijgt uit verhouding.
Ik had de keuze, komt glasvezel in het dorp. Ik heb besloten om bij Ziggo te blijven vanwege mijn mailaders (naam)@home.nl. Ik weet het, beetje sneu, maar met zo'n mailadres wordt je vaak net wat serieuzer genomen dan wanneer je ratkejut38@gmail.com gebruikt.

Bovendien ben ik tevreden met mijn snelheid die ik heb. Kan wel gigabit nemen, maar merk ik in de praktijk weinig van, stream nu ook 1080.

[Reactie gewijzigd door CrazyOne op 18 februari 2022 12:00]

Precies mijn insteek: ik kan geen glasvezel krijgen op mijn adres dus heb ik Ziggo. De dag dat ik glasvezel kan kiezen stap ik over.
Ik ben anders jaaaren klant van ziggo.

Haal 99% van de tijd de beloofde snelheid. Uploaden is inderdaad langzamer, maar doe ik nauwelijks. Wel meer sinds het thuis werken, maar nog steeds acceptabel met de alles in 1 compleet.

IN verleden wel ADSL gehad met 25Mbit, daar kwam max 17 uit en de beloofde 50Mbit bleef ook maar steken op 17. TOen overgestapt op ziggo. geen moment spijt van gehad.

Recent enkel wat issues waarbij de verbinding ineens weg viel opmdat er wat mis was met de upstream. Hebben met nieuwe spullen gestuurd en IP lease veranderd
Lijkt verholpen.
Met welke argumentatie?
Ziggo TV + internet 42 euro 50*. Waar vind ik zoiets voor rond die prijs bij glasvezel?

*Niet dat Ziggo een aanrader is, ben enkel nog klant omdat de verbinding stabiel is. Absurde prijsverhogingen, service kennen ze niet en aanbod wordt steeds schraler (Usenet, webruimte, Formule 1).
Heb T Mobile thuis met 1000/1000 en ESPN compleet voor €45 p/mnd
I.c.m. 2 mobiele abonnementen.
Gekke kastje onder de tv bij glasvezel. Dan maar ziggo.
nl-kiest, etc.
alles via internet tegenwoordig toch.
Nou ik heb een tijdje dual isp gedraaid thuis (50/5 en 100/100). Eerlijk gezegd boeit mij het niet wie wat levert en ik hoef zeker niet de maximale download. Ik heb liever alle diensten die ik wil makkelijk bedienbaar bij een partij tegen een goede prijs. Tot nu toe prefereer ik Ziggo.
Nou, ik heb glasvezel geprobeerd (Vodafone) en ze konden dat niet stabiel krijgen. Zo nu en dan telefoon eruit, ook tijdens gesprekken (enige oplossing modem resetten), zo nu en dan TV eruit..
Als telefoon eruit dan konden we ook niet worden gebeld (bij de A-abonnee beltoon, maar bij ons niets).
2 keer nieuwe modem gehad, en software update voor modem, maar niets hielp. Van kastje naar de muur gestuurd, maar uiteindelijk terug naar Ziggo. Nooit meer problemen gehad!
Het gehamer op glasvezel dat je dat "nodig" hebt.
Ik ben van mening dat de upload snelheid wel sneller mag bij ziggo.
Maar heeft de gemiddelde gebruiker zo'n upload nodig?

Verder nooit problemen gehad bij Ziggo/Vodafone. En die tripple play bundels zijn best scherp.
Glasvezel is vooral nodig vanwege de concurrentie. Zoals anderen aangeven: Ziggo is niet goedkoop als triple play, en duur als je alleen internet wil.

Zelfs Ziggo wordt goedkoper van glasvezel... De aanbiedingen worden een stuk scherper als je aangeeft over te stappen naar glasvezel (door overstapservice en soms kijkt een retentie medewerker ff zelf).
Volgens mij ben ik nog steeds goedkoper uit met 4 red together abonnementen en Ziggo internet. Dan
abonnementen bij KPN (glasvezel en 4 abonnementen)
Nou dat wordt vaak vergeten inderdaad.

Wij hebben Ziggo internet only (dat nieuwe zonder tv) + NLZIET + 2 Vodafone abonnementen met €5,- korting en dubbele data.

Als ik naar glas zou kunnen heb ik een veel hogere upload (voor mij persoonlijk wel relevant) maar vervallen de andere bonussen en ben ik met de combi Glasvezel+NLZiet+2x GSM abonnement met zelfde data zelf iets duurder uit.
Waarom betaal je onnodig voor NLZIET trouwens?
Ondanks dat Ziggo de abonnementen internet only noemt heb je de ongecodeerde zenders via dvb-c tot je beschikking (wat je niet hebt is tv via de app).
Omdat ik geen Coax bij de tv heb, geen kastje wil en het een prima dienst vind.

Uiteindelijk werd het abonnement goedkoper dan dat NLZIET kost dus boeide ook niet.
Zonder tv? Die optie zie ik nog niet staan bij ons. Ik neem aan dat we het over het digitale tv signaal hebben over kabel zonder kastje?
Edit: blijkbaar begrijpen we elkaar verkeerd. Ik wil ook geen tv signaal. Want daar betaal je bij ziggo ook indirect voor. Vroeger was dit signaal ook los te krijgen voor €17,-. Dat was voor iptv.

Geldt dit ook wanneer je Tele2 mobiel neemt?
Bij ons is glasvezel voor 300/300 een tientje goedkoper dan bij ziggo 300/30. Tele 2 is sowieso een stuk goedkoper dan Vodafone.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 18 februari 2022 15:21]

Vergeet niet dat Ziggo altijd het dure TV pakket in de bundels heeft zitten. Als je TV start neemt dan ben je direct al een heel stuk goedkoper uit bij Ziggo.
Daar zijn we ons van bewust. Hij heeft het over helemaal geen TV. Dus ook niet het "gratis" dvb-c signaal.

Ik had tot vorige week internet only, maar dus wel met het gratis tv signaal. Als het zonder dat signaal kan voor nog minder geld, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Nlziet is dan handiger omdat enkel een app nodig hebt en kan onbeperkt kan terugkijken.
Het gratis DVB-C signaal is verplicht voor alle consumenten aansluitingen dus dan zou je een zakelijke aansluiting moeten nemen als je dat niet wilt bij Ziggo. De kosten krijg je als consument dus altijd en de meerwaarde van een zakelijke aansluiting is zeer twijfelachtig trouwens.
Ja op de site te vinden als “internet Only”. €60,- voor 600/40.

Misschien geen glasvezel prijzen maar goed dat is niet echt relevant want dat ligt hier niet.
Aah. Maar dan heb je dus nog wel het gratis dvb-c signaal.
https://www.ziggo.nl/tele...tv/kabel-tv-zonder-kastje

Dat hebben ze altijd al gehad. Ik wil ook geen tv signaal. Want daar betaal je bij ziggo ook indirect voor. Vroeger was dit signaal ook los te krijgen voor €17,-. Dat was voor iptv.

Glasvezel is sowieso per regio anders geprijsd. Dus als het er niet ligt dan is gehele vergelijking nutteloos.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 18 februari 2022 15:21]

Ooh zo. Nee ik bedoelde Internet Only ipv internet + Tv wat ik daarvoor had (en niet gebruikte).

Dat er dan gratis een ander signaal ook op die lijn zit maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit.
Even naar bellen naar Ziggo voor 'internet only'. Scheelt aardig wat centjes en je kunt TV blijven kijken. Iets minder zenders, de commerciële in SD en geen Ziggo Go (maar dat werkt toch niet in een fatsoenlijke browser en hun applicatie bevat spyware).
Jaja dat weet ik. Blijkbaar begrijpen we elkaar verkeerd. Ik wil ook geen tv signaal. Want daar betaal je bij ziggo ook indirect voor. Vroeger was dit signaal ook los te krijgen voor €17,-. Dat was voor iptv.

Ziggo go heb je ook altijd, alleen dan zelfde kwaliteit als je normale aansluiting. Niks mis mee imho. Werkt goed op mijn Android TV als telefoon icm chromecast.

Maar lineaire TV kijk ik nooit meer. Behalve nu met de Olympische spelen.
Voor de rest deel ik Netflix, Disney en npo plus.
Nodig en het willen zijn twee hele verschillende dingen. Je kan in een Mercedes naar Zuid-Spanje rijden maar ook in een Fiat Panda. Met beide auto's ga je er komen, met de een alleen wat sneller en comfortabeler dan de ander.
Ja, maar je vergelijking loopt mank. Met die Fiat Panda kom je er even snel want er is een maximale snelheid wat je kúnt rijden. Dat die mercedes potentieel nog harder zou kunnen, heb je niets aan want je gebruikt het niet.
Dat is momenteel voor 99% van de bevolking ook het geval. Kabel of fiber, is voor hen ook beide snel genoeg. Voor die ene % is de download ook voldoende maar mag de upload van kabel wat hoger.
Voor nu heb ik in ieder geval meer dan voldoende met kabel. Wellicht is dat in de toekomst een keer anders, maar de komende jaren nog niet.
Nee eigenlijk niet. Punt is, wij betalen Ziggo 70+ voor 250mb down/50 up inclusief tv.
Bij Tweak dalijk 1000 down/1000 up inclusief tv voor 50 euro.
Minder geld, meer prestatie, dan is de keuze makkelijk
Dan zou ik als je al langer dan een jaar lid bent, toch even met Ziggo bellen. Het huidige abonnement is nu €68,50. En dat is 300mb up en 30 down. Met een Tv abonnement erbij.
Het gehamer op glasvezel dat je dat "nodig" hebt.
Ik ben van mening dat de upload snelheid wel sneller mag bij ziggo.
Maar heeft de gemiddelde gebruiker zo'n upload nodig?
Het ligt er maar aan wat je doet. Corona heeft ervoor gezorgd dat thuiswerken in rap tempo normaal is geworden in Nederland. (En nog steeds wordt het voornamelijk door managers tegengewerkt: "Een vergadering via Teams is toch niet hetzelfde", en "Op afstand werken is niet mijn stijl: ik ben meer een mensen-mens"...) Dat heeft er in elk geval bij mij voor gezorgd dat de 30 MBit upload die ik bij T-Mobile heb eigenlijk niet genoeg is; maar ik ga nog niet misschien overstappen op Ziggo zolang die abo's duurder zijn dan bij T-Mobile. Daarnaast wil ik er absoluut geen TV bij.

T-Mobile Thuis + Mobiel is een _stuk_ goedkoper dan het goedkoopste dat Ziggo + Vodafone te bieden hebben met vergelijkbare snelheden. 100MBit download is genoeg voor wat ik doe; upload is eigenlijk belangrijker. Bij Ziggo krijg ik 75/10 voor 61,50 per maand, of 300/30 voor 68,50 per maand. Bij T-Mobile betaal ik op dit moment, na bundelkortingen, 41.75 voor 100/30 EN 3 GB data/120 minuten bellen. Dat is €20 minder, terwijl ik wel al mobiel internet heb, 120 minuten kan bellen, en de upload gelijk is met die van Ziggo.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 18 februari 2022 11:10]

Bij de situatie die je schetst gebruik je 30mbit upload enkel voor teams en dat moet eigenlijk meer dan genoeg zijn. Waar het vooral bij schuurt is met bestanden op clouddiensten waarvan de synchronisatie met 30mbit te langzaam is vaak. (heb zelf 100/30 VDSL van T-Mobile voor 25 euro, tot nog toe ruim tevreden, ook met Teams vergaderingen nooit haperingen, maar bij komst van glasvezel wil ik overstappen vooral om beter gebruik te kunnen maken van clouddiensten).

[Reactie gewijzigd door elponchis op 18 februari 2022 11:32]

Klopt, is ook voldoende voor Teams, maar niet als ik bestanden naar de cloud van mijn werk moet uploaden.

Het lijkt er overigens op dat de 50 MBit download-optie bij T-Mobile niet meer bestaat. Als ik er nu een abonnement wil afsluiten, dan is de 100 MBit-optie de enige keuze. Er ligt ook nog geen glasvezel hier (zowel niet van T-Mobile, als ook niet van Ziggo).
Klopt, ze hebben de tarieven aangepast en de 50mbit optie verwijderd. Ik zit gelukkig nog in de oude structuren waarbij ik 25 euro betaal voor 100mbit. Maar zodra glasvezel komt ga ik wel verder kijken..
Ik betaal 30 euro voor 50 MBit, maar met 5 euro korting vanwege T-Mobile thuis. Als ik bij het aanvragen van mijn verbinding 3 jaar geleden 100 MBit had willen hebben, dan was dat 30 euro geweest (€35 euro voor de verbinding en 5 euro korting).

Maar goed, €30 voor 100 MBit down en 30 MBit up is misschien niet de meest hoge snelheid ooit, maar het is goedkoper en sneller dan wat Ziggo kan leveren met hun Start-abonnement.
De latency en online game is bij KPN naar mijn mening zoiezo op glas veel beter. Dit terzijde, maar dat Ziggo veel klanten verliest komt ook door de prijsstelling. Klanten betaalde tov KPN met het standaard pakket 8-12 euro meer, maar kregen wel HBO films en series en Ziggo Sport F1 . Nu dit allemaal weg is en klanten ervoor moet gaan betalen via HBO max en ViaPlay zien ze dat ze wellicht 100 Mbps meer hebben dan bij KPN , maar wel met een groot prijsverschil.

Het is dat daarom klanten gaan kijken en uitkomen bij KPN of zelfs T-Mobile die weer goedkoper is en die helaas tegen bijna kostprijs aanbied en dat gaat nu al ten kosten van de service en toekomstige stabiliteit etc. T-Mobile zal denk ik ook snel zijn prijzen de komende jaren versneld verhogen, wat ze overigens al gedaan hebben 15 euro.

KPN investeerd op dit moment veel in glasvezel, nieuw tv platform welke afgelopen jaar is uitgerold en de weg vrij maakt voor 4K en snellere verbeteringen en zie nog wel dat KPN games gaat streamen met microsoft in de toekomst wat ook al reeds kan met een abonnement, maar nog niet via het tv kastje. Op gebied van Wifi merk ik dat KPN meer inzet op wifi versterkers, zodat op elke verdieping internet is en het wachten is dat ze het vermogen en kanalen bij klanten op afstand gaan aanpassen om zo perfecte wifi omgeving te creeeren.
Ze verliezen hun monopolie zo simpel is het. Adsl voldoet vaak niet als je te ver zit.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 18 februari 2022 11:21]

Heb je die downloadsnelheid écht nodig? Vast niet. Maar zou je nog zonder kunnen? Je weet niet wat je mist als je het niet hebt. Paar foto's of video's uploaden via WhatsApp duurt nu nog vaak enkele seconden tot minuten. Dat is met een symmetrische glasvezelverbinding verleden tijd.

Is het echt nodig? Nee, zeker niet. Maar dat geldt voor zo'n beetje alle digitale luxe die we hebben in Nederland.
Als ziggo de upload zou verhogen en geen idiote bedragen meer gaat vragen, dan zullen ze een stuk minder last hebben van die concurrentie.
Dit jaar gaan ze de upload verhogen. Prijzen zullen ze vast niet verlagen, maar juist verhogen.
Beschikbaarheid van Glasvezel gaat pas in 2023/2024 een probleem zijn voor Ziggo en als het zover is komen ze vast met acties of maken ze prijsafspraken met KPN en T-Mobile.
Heerlijk over een paar weken/maanden glas hier!
Dan kan 1998 - 2022, A2000, Chello, UPC, Ziggo eindelijk de deur uit!

Ruim 20 jaar te laat, maar nu kunnen we eindelijk alle SDR radios en ander hobbie spul zelf gaan hosten!
En ja realtime IQ streaming vergt veel bandbreedte. En ja ik kan nog wel tig meer applicaties verzinnen.

De autos hebben we al 10 jaar, en nu eindelijk komt de snelweg er. Echt bizar, zo lang heeft het moeten duren.
Ik spreek voor mezelf over Haarlem en Zaandam: https://www.kpnnetwerk.nl/netwerkkaart/

En ik weet al, vele hier in de regio gaan overstappen!
Als ziggo de upload zou verhogen en geen idiote bedragen meer gaat vragen, dan zullen ze een stuk minder last hebben van die concurrentie.
Welke concurrentie? Hier op mijn adres heeft ziggo helenaal/helaas geen concurrentie! Ik kan maximaal 600/50 van Ziggo en het enige alternatief is een ADSL lijn met een heel klein gedeelte van die snelheid en dan woon ik nog in een stad in de randstad ook.
Op veel plaatsen krijgt ziggo wel degelijk concurrentie van nieuwe glasvezelaansluitingen die als een speer gaan tegenwoordig.
Ja goed verhaal maar tot het in de meterkast ligt hebben ze geen concurrentie.

Op Tweakers lijkt het altijd alsof het overal ligt of er snel aankomt maar hier in de praktijk is dat helaas heel anders.
Welke concurrentie? Hier op mijn adres heeft ziggo helenaal/helaas geen concurrentie! Ik kan maximaal 600/50 van Ziggo en het enige alternatief is een ADSL lijn met een heel klein gedeelte van die snelheid en dan woon ik nog in een stad in de randstad ook.
Wellicht komt het juist omdat je in de Randstad woont, dat het zolang duurt. ;)
Ziggo zal de uploadsnelheid echt niet ineens gaan verhogen naar 100mbit, dat kun je vergeten. Het zal waarschijnlijk iets van 50/60 worden voor de middelste abonnementen en 70/80 voor het duurste. Marginale verbeteringen die ze breed uit zullen meten.
Klopt en dat is dus het probleem met ziggo
Zoals ik het lees zit er veel sentiment in behoorlijk veel reacties.
Zelf afgelopen 10 jaar Ziggo gehad en eigenlijk nooit problemen gehad. Hiervoor wel eens en toen ook een paar keer geswitched.
De prijsstijgingen waar iedereen het over heeft zijn nagenoeg altijd gelijk met hun grote concurrent KPN (blijft verwonderlijk ) .
Nu ze de F1 verloren zijn en geen leuke acties doen heb ik besloten om naar KPN te gaan. Nog geen glasvezel hier.
Denk dat ze inderdaad best veel klanten gaan verliezen door het verliezen van de F1 en zie ze hier niet echt op in spelen.....gemiste kans van Ziggo, of misschien gewoon arrogantie.
Hopelijk blijft deze trend doorzetten. Exclusieve content bij een internetprovider was echt een naaistreek. Daarnaast zijn ze wel echt een stuk duurder dan KPN, en bieden ze niet dezelfde snelheden.
Ze beginnen hier in het dorp eind van het jaar met het uitrollen van Glasvezel, zeer blij mee en dan kan ik eindelijk afstappen van Ziggo want dat is tot zover de enige keuze hier.
Ga pas juichen als er glasvezel is. Bij mij zou er vanaf zomer 2020 glasvezel zijn, maar ik krijg nog steeds "Op jouw adres is Standaard Internet beschikbaar" omdat KPN veel trager is dan gepland.

KPN geeft nu aan er naar te streven om eind 2022/begin 2023 glasvezel te kunnen leveren. Ik verwacht zelf pas zomer 2023.
Zou niet te snel juichen. Bij mij hebben ze glas nooit stabiel gekregen. Ben teruggegaan naar Ziggo, dat werkt nagenoeg altijd..
Jaren lang kon ik enkel kiezen voor Ziggo omdat er geen andere mogelijkheid in mijn woonplaats was met dezelfde snelheid. In al die jaren geen enkele korting van Ziggo gekregen ondanks elk jaar bellen en zelfs een keer mijn contract te hebben ontbonden. Terwijl mijn kennissen/collega’s/vrienden elk jaar flinke korting kregen met een simpel telefoontje naar Ziggo.

Afgelopen jaar ben ik eindelijk op glasvezel aangesloten, meteen het abonnement op Ziggo opgezegd en tadaa! Nu er eindelijk concurrentie in mijn woonplaats was kon ik meteen een flinke korting krijgen.

Ik ben helemaal klaar met Ziggo en zal het nooit meer aan een ander aanraden.

[Reactie gewijzigd door schumi1986 op 18 februari 2022 10:07]

Helaas moet ik blijven bij Ziggo. Een van de vorige bewoners heeft het IS/RA punt verwijderd en als ik die opnieuw moet laten aanleggen moet mijn muur opnieuw worden gedaan. Als het goed is komt eind dit jaar eindelijk glasvezel hier... Zodra dat er is ben ik meteen weg.
De IS/RA zit toch vrijwel altijd in de meterkast? Dat is ook het punt waar elektra en gas het huis in komen, dus een kabeltje extra kan dan bijna geen probleem zijn. De AOP (coax) komt daar waarschijnlijk ook binnen.
Hier komt het *ergens* de woonkamer binnen. Een monteur van KPN gaf aan het te kunnen zoeken, maar dan moet mijn muur opnieuw gedaan worden (tenzij ik sleuven in de muur wil houden ;) )
Dat kan enorm verschillen, ik ben hem zelf eigenlijk altijd in de woonkamer tegengekomen. Soms komt de kabel binnen in de meterkast om vervolgens ononderbroken weer een leiding in te duiken en uiteindelijk als de welbekende 'varkenssnuit' te eindigen in de woonkamer, die telefoonaansluiting is dan je IS/RA punt.

Bij mijn eigen woning loopt de telefoonkabel zelfs onder de achtertuin (terwijl de rest aan de voorkant binnenkomt) en gaat van daaruit bij iedereen direct via de fundering de muur in. Dat was een leuke verrassing toen ik mijn IS/RA naar de meterkast wilde verplaatsen..
Iedereen heeft zijn persoonlijke overwegingen natuurlijk. Zelf jarenlang Ziggo gehad. Het was op zich prima, ondanks de trage upload. Maar de jaarlijkse prijsverhoging in het kader van “investeringen in het netwerk” kwamen bij mij de keel uit.
Ik ben overgestapt naar glasvezel omdat ik Ziggo beu was. Het scheelde qua maandelijkse kosten niet eens zoveel maar het was meer een principe dingetje. Nadat ik later mijn tv-pakket er uit getrapt had, werd het pas echt een groot verschil qua kosten. Internet-only is bij Ziggo echt super-overpriced.
Ben benieuwd of ze nu nog meer klanten gaan verliezen aangezien ze F1 niet meer hebben. Ze zullen hun abonnement-structuur echt rigoureus moeten herzien om mij ooit nog te laten overwegen terug te keren als klant. Zelfde geldt voor de andere helft, Vodafone. Ook daar vele jaren klant geweest maar met hun prijzen geef ik ze ook weinig kans.
Precies dit. Ik was altijd best tevreden over Ziggo en Vodafone, maar de premiumtarieven passen niet bij de dienstverlening. De kwaliteit is prima, de kwantiteit niet. Zodra het kon ben ik overgestapt naar glas en een andere mobiele provider. Dat scheelt me een paar tientjes per maand en ik krijg er meer voor terug. Ik ben erg benieuwd naar hun langetermijnstrategie, want dit is niet eeuwig houdbaar.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens.

Ik heb Ziggo gehad toen op mijn adres DSL maar 23mbit aankon (of 46 bonding met KPN, en dat is het overwegen niet waard vanwege de prijs tov Ziggo), was in principe best tevreden over de kwaliteit, maar het was reteduur (56,95 toen voor 300mbit). Tot er een straatkast werd geïnstalleerd en ik 100mbit kon krijgen over DSL, overgestapt naar T-Mobile voor 25 euro (icm unlimited), nu zowel qua kwaliteit als prijs tevreden ermee.
Vodafone hebben familieleden van mij vooral vanwege de hoeveelheid extra landen die ze in hun EU-roamingzone hebben zitten, maar qua kwaliteit kan het niet opboksen tegen T-Mobile in Nederland, ze hebben vaak lagere snelheden en hogere latency dan ik dat heb (maar ik ben dan ook een tweaker en zorg wel voor local sims ipv genoegen nemen met slechtere kwaliteit voor hogere prijs hier).
Ziggo is als bedrijf en klantenservice echt door de ondergrond gezakt de laatste jaren. Als het werkt, dan werkt het, en dan werkt het vaak ook prima zonder storingen. Maar als je ergens last van hebt of iets gedaan wil krijgen, dan komt de ware aard naar boven. Ik heb eens tegelijk aan de telefoon gehangen en ondertussen in een chat gezeten met de klantenservice en beide mevrouwen zeiden iets compleet tegenovergesteld. De kennis en kunde van die 'klantenservice' is echt om te janken tegenwoordig, dit was vroeger veel en veel beter.

Daar tegenover is KPN ook niet de heilige graal. Ik heb sinds de vervanging van mijn NT vorige week donderdag vanwege een nieuwe techniek o.i.d. niets anders dan uitval van de verbinding. Drie keer is er een monteur geweest en drie keer is het niet opgelost. KPN vermoedt dat het ergens in de glasvezel zelf ligt en stuurt me door naar de glasvezelaannemer en KPN kan mij slechts een of ander gaar 4g-modem aanbieden als compensatie. Korting of zo werd niet eens benoemd, maar goed, ik ben hier dan ook nog niet klaar mee.
Heb ik een paar jaar geleden gehad.Heb 4 partijen over de vloer gehad, en ben uiteindelijk naar `~Ziggo teruggegaan.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee