Ziggo voegt ESPN 1 volgende week gratis toe aan tv-abonnementen

Ziggo gaat vanaf 12 januari sportzender ESPN aanbieden voor alle tv-kijkers. Alleen het kabelpakket krijgt de betaalzender niet. Het gaat om het eerste kanaal van ESPN; voor de andere ESPN-kanalen moeten klanten een apart pakket nemen.

Ziggo schrijft dat de zender vanaf 12 januari gratis te zien is op kanaal 421. Klanten hoeven dat niet eerst te activeren, maar wel hebben ze minimaal een TV Start- of een TV-Standaard-abonnement nodig. Daar vallen dus ook TV Max en TV Giga onder, de combinatiepakketten met internet. Alleen klanten met een Kabel TV-pakket kunnen de zender niet ontvangen. ESPN vereist namelijk een decoder of een CI+-module. Klanten kunnen ESPN ook kijken via de Ziggo GO-app.

Het is alleen mogelijk ESPN 1 te bekijken. Klanten die ook ESPN 2, 3 of 4 willen zien moeten daarvoor het extra pakket ESPN Compleet kopen. Het blijft mogelijk een dagpas daarvoor te kopen om specifieke wedstrijden te zien. De prijzen van ESPN Compleet blijven hetzelfde, zegt het bedrijf.

De toevoeging van ESPN als gratis zender lag al in de lijn der verwachting. Ziggo verloor vorig jaar de uitzendrechten voor de Formule 1. Later dit jaar zijn de racewedstrijden alleen nog te zien via ViaPlay. Ziggo wil met de toevoeging van ESPN 1 klanten waarschijnlijk compenseren voor het verlies van de Formule 1-uitzendingen.

ESPN

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

06-01-2022 • 12:52

222

Submitter: Jay-B

Reacties (222)

222
217
117
16
0
60
Wijzig sortering
Hou er wel rekening mee dat ESPN de meeste topwedstrijden niet op ESPN1 uitzendt. Feyenoord, Ajax en PSV worden vaak op ESPN2 uitgezonden, waarschijnlijk omdat ESPN1 nu bij zo ongeveer iedere aanbieder gratis is..
.oisyn Moderator Devschuur® @Mania-926 januari 2022 13:33
waarschijnlijk omdat ESPN1 nu bij zo ongeveer iedere aanbieder gratis is.
Je bedoelt dat ze hebben afgedwongen dat het standaard in het pakket kwam maar daar wel voor betaald willen worden, waardoor de providers het linksom of rechtsom doorberekenen naar de klant.

nieuws: Fox Sports zaterdagavond mogelijk op zwart bij KPN wegens contractges...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 17:10]

Ook prima, mijn punt was dat veel topwedstrijden niet op ESPN 1 komen.
Dat hangt er toch af voor welke club je bent? Volgens mij wordt er aardig gerouleerd zodat elke club weleens op kanaal 1 komt. Of zijn dat geen top wedstrijden als AJAX of Feyenoord niet speelt?
Kijk alleen al naar de laatste speelronde voor de winterstop. Daar wordt Feyenoord - Ajax op ESPN2 uitgezonden terwijl gelijktijdig Go Ahead - NEC op ESPN1 wordt uitgezonden.

De enige reden daarvoor is natuurlijk dat ESPN1 redelijk vrij beschikbaar is en ze mensen willen lokken een abonnement af te sluiten, anders zend je de klassieker never nooit op je tweede kanaal uit. Verder het goed recht van ESPN, het enige wat ik wil aangeven is dat je je niet rijk moet rekenen met ESPN1 en de kans groot is dat je grotere wedstrijden moet missen.
Nog een nadeel dat de klassieker bijvoorbeeld niet op ESPN1 is:

De UHD variant van espn is de uitzending van espn 1...kun je die klassieker in UHD dus ook niet zien..

Klopt pennywise, aangepast

[Reactie gewijzigd door JoowrusZ op 23 juli 2024 17:10]

Het is geen 4k maar 1080P HDR.
Anoniem: 306567 @jongetje6 januari 2022 15:57
De definitie van een top wedstrijd is inderdaad als de top 5 tegen elkaar speelt en niet het rechter rijtje.
Bedankt voor de info. De zoveelste sportzender met vooral voetbal dus.

Hoeft ie in ieder geval niet bij m'n favorieten.
Laten we eerlijk zijn, van de mensen die ESPN kijkt, kijkt 95% naar een van die 3 clubs.
Ik heb dan toch liever autorace als formule 1, btcc, dtm, le mans, nascar, indycar etc.
Voetbal interesseert mij helemaal niet, 20 man dom tegen een bal trappen en 2 hem proberen tegen te houden voor belachelijke bedragen zonder enige form van werk.
Voetbal niet leuk vinden is niet vreemd of dom. Autosport niet leuk vinden is niet vreemd of dom. Maar zinnen typen als ''20 man dom tegen een bal trappen en 2 hem proberen tegen te houden voor belachelijke bedragen zonder enige form van werk. '' is dan wel echt enorm dom. Je kan zo'n type comment over echt elke sport zeggen. Maar alles om jezelf een superieur gevoel aan te praten I guess.

[Reactie gewijzigd door aSomeone op 23 juli 2024 17:10]

De reden van die 20 man dat het geen werk is is van de tijd van mijn opa. Hij was gek op voetbal en wielrennen.
Ik heb zeker respect voor iedere sport want ik doe dat niet na.
Maar in die tijd werkte de mensen normaal in een winkel of wat dan ook, hadden een goede opleiding afgerond en deden de training en sport naast hun werk erbij. De enige inkomsten die ze extra hadden aan de sport was als ze wat wonnen. Dat was pas werken en sporten.
Nu zijn er velen extreem verwent op jonge leeftijd met belachelijke bedragen.
En zijn te oud voor de sport kunnen ze moeilijk werk vinden omdat ze geen goede opleiding hebben en/of geen serk ervaring.
Misschien gaan ze dan wel leuke sporten uitzenden op ESPN1, zoals MLB en meer motorsports.....
Ach, wat leuk is, is subjectief. Zal altijd wel iemand zijn die het niet bevalt.
Daar heb je gelijk in, vind onderhand wel dat dat dure ESPN pakket wel wat goedkoper mag worden nu het eerste kanaal gratis te bekijken wordt. Ziggo hanteert een zeer hoge prijs voor ESPN Compleet ten opzichte van de concurrenten. 'Compleet' is niet veel compleet meer, enkel de Eredivsie en wat meuk uit the USA waar drie kippen en een haan naar kijken.
Ik zie een hoop negatieve reacties en vooral mensen die niets met voetbal hebben, maar wel de F1 sport missen.
Daarbij vergeet men wel dat er ook een hoop mensen zijn die jarenlang hebben meebetaald aan F1, terwijl ze dat ook nooit geïnteresseerd hebben.
Er zijn ook mensen die juist heel blij zijn met ESPN 1. Dit zijn mensen die in gebieden wonen, waar je ofwel de keuze hebt tussen Ziggo of een heel traag ADSL abonnement. Als er glasvezel van KPN of een andere aanbieder had gelegen, waar wel ESPN 1 bij had gezeten, waren die vast al overgestapt.

Voor die mensen neemt dit nieuwe kanaal juist een reden af om over te willen stappen.
Goede zet van Ziggo dus.
Ik zie een hoop negatieve reacties en vooral mensen die niets met voetbal hebben, maar wel de F1 sport missen.
Daarbij vergeet men wel dat er ook een hoop mensen zijn die jarenlang hebben meebetaald aan F1, terwijl ze dat ook nooit geïnteresseerd hebben.
Daar ben je als klant dan zelf bij geweest. Heb je meebetaald dan moet je achteraf niet klagen dat je het ook kreeg.

Daarintegen kunnen F1 kijkers nu wel klagen dat ze afgescheept worden met voetbal. Dat is een reden om op te zeggen en dat zal dan ook gebeuren.
Het is niet zo dat F1 kijkers worden afgescheept met voetbal. Dit is natuurlijk niet toegevoegd om de F1 kijkers tevreden te stellen.
Er is gewoon een beperkt budget voor sport. F1 zijn ze kwijt geraakt en die komt niet meer terug, dus dat kunnen ze F1 kijkers niet meer bieden. Dan kunnen ze dat geld wel op zak houden, maar ze kunnen het ook besteden aan mensen die er wel wat aan hebben.

"Daar ben je als klant dan zelf bij geweest".
Ik weet niet precies waar je op doelt, maar toen ik kwam wonen waar ik nu woon, was er geen andere keuze voor internet. Ik moest bij Ziggo of ik had niets. Pas een jaar later kwam er een brakke ADSL lijn te liggen, maar dan lever ik wel heel veel in qua snelheid, om niet voor F1 te hoeven betalen. Dan ook nog niet te spreken dat digitale TV ook niet mogelijk was. De snelheid is er te laag voor (met die ADSL lijn) en digitenne was ook niet bepaald een optie.

Het is mooi als je heel veel opties hebt qua aanbieders, maar er zijn aardig wat gebieden waar dit niet zo vanzelfsprekend is en voor die mensen (die dan natuurlijk ook nog van voetbal houden) is dit een heel goede verandering.
Een fijne gratis toevoeging aan het tv-pakket.

Even een correctie op het laatste deel.
De Formule 1 is ook te bekijken via F1TV Pro. En nog goedkoper ook.
Dus niet alleen bij Viaplay.

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 juli 2024 17:10]

F1 in UHD is te zien via Sky Sports en op 2 manieren te ontvangen, via Sky of via Kodi.
Link graag van F1 in UHD via Kodi, want ik vind niks.
En dan dus via SSTV IPTV die in The Crew repository staat waar je 12 pond per maand voor betaald? Want alleen die hebben een paar UHD kanalen waaronder Sky Sports etc. of PPV evenementen voor zover ik kan zien. Die gratis kanalen in The Crew addon zelf zijn alleen maar een paar SD zenders. Stelt niks voor dus.
Maar zit er wel in en kost bijna hetzelfde als die uit Zweden die support ik niet omdat ik moet gaan betalen voor minder.
Sky sports via hun dan kan je 249 pond voor een sc betalen en 30 pond abo.
Dat gaat ook mijn 'oplossing' worden. Overigens zit het niet meer gratis bij Ziggo
Ziggo klanten met Ziggo Sport Totaal konden tot en met de laatste race van dit seizoen gebruikmaken van F1 TV Pro. Deze dienst was inbegrepen in het Ziggo Sport Totaal abonnement. Daarna is de gratis koppeling automatisch stopgezet. Je bent hierover geïnformeerd door F1 TV Pro.
Ziggo website
Ik heb geen Ziggo, maar nam Ziggo sport af.
Viaplayga ik niet doen.

F1TV Pro is de goedkoopste oplossing. Tot 24 december van 2022 ga betaal ik 48 euro.

Dus je bijdrage raak voor mij kant noch wal.
Hoezo "gratis"? Dat kun je niet weten, en lijkt mij onwaarschijnlijk. Het lijkt voor de hand te liggen dat Ziggo iets aan ESPN betaalt, en dan is het niet gratis. Er is echter ook een kans dat ESPN een bedrag aan Ziggo betaalt, of dat beiden niets betalen, en dan zou het voor klanten schijnbaar "gratis" zijn, maar voor niets gaat de zon op. Linksom of rechtsom verdient ESPN hieraan, anders zouden ze het niet doen, en het geld komt uiteindelijk bij de kijkers vandaan.
Er zijn ook mensen die denken dat "gratis verzenden" bij webshops echt gratis is, maar dat is natuurlijk ook onzin.
Dit verhaal kennen we ondertussen wel.
Voorlopig is het een "gratis" toevoeging.

En je legt me woorden in mond. Inderdaad komt alleen de zon op voor niets. Al is dat ook maar de vraag als je beseft dat een deel van onze energievoorziening wordt verzorgd door zonnepanelen.

Bedankt voor je bijdrage.
Je doelt op die streams die illegaal verkregen materiaal doorsturen?
En dan nog enorm onbetrouwbaar zijn in het streamen?
Dan betaal ik liever voor legaal materiaal en een stukje betrouwbaarheid
Ligt eraan welke😉
Nee die niet, mijn streams zijn goed te doen. Hele jaar alleen echt bij de gp van amerika problemen gehad. En er zijn er zoveel, als de ene hapert schakel je gewoon de andere in. En na verloop van tijd weet je onderhand wel wel streams goed en slecht zijn.

Ik ben principieel tegen de ziekelijke vercommercialisering van alle sporten naar decoderzenders of aparte streamingdiensten. Sport was van het volk, nu alleen als je betaalt.
Ik snap best dat tv-rechten geld kosten, maar de achtelijke bedragen die in de sporten rondgaan maken het voor mij ronduit asociaal geldgraaien. Als het allemaal wat minder zou zijn zou het allemaal betaalbaar kunnen zijn voor iedereen.
IPTV abonnementje van 36 euro per jaar en je ziet de hele wereld.
Ik ben principieel tegen gebruik en misbruik van het eigendom van anderen.
Sport of niet.

Je hebt de keuze om dan naar niet te kijken. Sport kijken is namelijk totaal niet essentieel voor de mens. Het is een luxe bijkomstigheid.

Maar goed. Je begrijpt dat de rechten geld kosten, maar uit principe jat jij dus geld uit de zak van deze bedrijven.
Ik loop bij Ziggo Eredivisie mis omdat ik geen tv abo wil afsluiten, en je niet voor alleen een ESPN app/abo kunt betalen. Weet iemand of de belangrijkste voetbalwedstrijden vaak op ESPN 1 te zien zijn, of voornamelijk 2/3/4?
voorheen was er ook eredivisie niet gratis op ziggo sport. dus wat loop je dan mis
Ik wil best betalen voor Fox/ESPN, maar ik wil er niet eerst een tv abonnement voor af hoeven sluiten. Ik heb alleen internet plus wat online abonnementen zoals Videoland en Netflix. Dat bevalt me -behoudens het gemis aan voetbal- prima.
Voornamelijk zijn de toppers op 2/3/4. zo af en toe is er wel een topper te zien om klachten te voorkomen. Ik geloof dat die klachten vooral kwamen toen iedereen dacht de 1e klassieker op ESPN (toen nog fox geloof ik) op de gratis zender te kijken, en ze deze toen op ESPN/Fox 2 lieten zien. Sindsdien hebben ze sporadisch een leuk affiche op 1, maar meer ook niet.

Leuke poging ter compensatie dus, maar is niet helemaal wat je er van moet verwachten. Ergens vind ik dat dit ook wel vermeld mag worden in het nieuwsartikel, want nu denkt iedereen even gratis de eredivisie te kunnen kijken, maar zo is dat niet helemaal zo, een beetje misleiding zit daar wel in, al is het een grijs gebied.

[Reactie gewijzigd door Drunken_Bear op 23 juli 2024 17:10]

Voorheen hadden ze Fox Sports 1 als gratis kanaal. Totdat deze werd overgenomen door ESPN. Mijn ervaring is dat de leukere/belangrijke westrijden over het algemeen op kanalen 2,3,4 te zien zijn.
Een keer meegemaakt dat Ajax om 12.15 moest, maar wel op kanaal 2 te zien was. Op kanaal 1 was ook Ajax maar dan de vrouwen.
Het zal bij ESPN niet heel veel anders zijn, maar 100% weet ik dat niet.

En bij Fox Sports wilde ze nog wel eens last-minute de wedstrijd verplaatsen naar betaalde kanalen:
Ajax en Heereveen boos op Fox Sports
Voorheen hadden ze Fox Sports 1 als gratis kanaal. Totdat deze werd overgenomen door ESPN.
Het was geen overname, enkel een naamswijziging. En voor KPN klanten veranderende er bij de naamswijziging helemaal niets, hoor.

Overigens vind ik het wel leuk om af en toe een wedstrijd van 'mindere' clubs te kunnen bekijken. Die kunnen net als de 'toppers' evengoed leuk (of oervervelend) zijn om te zien.

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 23 juli 2024 17:10]

Wel degelijk een overname. Fox Sports werd in 2013 in Nederland gelanceerd en in 2019 overgenomen in de deal waar Disney 72 miljard USD voor op tafel legde om toegang te krijgen tot de Marvel characters die bij Fox waren. Fox Sports in Nederland was onderdeel van die deal.

Vervolgens eind 2020 de rebranding naar ESPN, het merk wat Disney gebruikt voor sportzaken.

Alle info is op deze Wiki na te lezen;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ESPN_(Netherlands)
Voornamelijk op de andere zenders. Af en toe een club uit de traditionele top 3, maar meestal andere wedstrijden als ik me goed herinner.
De eerste seizoenshelft was de top-3 vrij vaak op ESPN 1 te zien. Eigenlijk elk weekend sowieso wel één van de drie, vaak ook twee en soms zelfs alle drie. De casual voetbalkijker komt met alleen ESPN 1 echt al een heel eind.
Voorheen kon je ook mobiel ESPN aanvragen. Nam je een abbo bij hun zelf en kon je de wedstrijden op je mobiel kijken.
Dat kan je weer linken aan je tv en zo kon het ook. Geen idee of dat nu nog kan. Wellicht het uitzoeken voor jou waard :)
Nee helaas, dat kan al een tijdje niet meer... :(
Net wat je belangrijk noemt. De "toppers" zitten meestal op ESPN2.
Ik zei belangrijk, dus uiteraard bedoel ik PSV :+
Laten we nou geen namen noemen hier....

(Ajax)
Niveautje hoor. Dit soort moddergooien mag van mij wel wegblijven van Tweakers.

Ik heb überhaupt niet zoveel met voetbal, maar vooral hoe overdreven veel supporters doen als het over clubs gaat stoort me.

Neem nou die taxichauffeur uit Rotterdam, die weigert een betalende klant af te zetten op de juiste plek, enkel omdat er Ajax in de straatnaam zit. Passie voor een sport hebben is prachtig, maar het blijft een spelletje.

[Reactie gewijzigd door Qlimaxxx op 23 juli 2024 17:10]

Je loopt het niet mis, je hebt andere keuzes gemaakt.
Uit het nieuwsbericht:
Alleen klanten met een Kabel TV-pakket kunnen de zender niet ontvangen. ESPN vereist namelijk een decoder of een CI+-module.
Ziggo levert alleen digitale kabel, alle analoge signalen (VHF, UHF, FM) zijn van de kabel gehaald.
Wil je alles uit je digitale kabel halen, dan heb je een CI+ module of een decoder (bv Next) nodig.
Ook zonder Ziggo internet, dus met een Ziggo kabel tv abonnement, kun je Ziggo digitale tv kijken.

Volgens mij klopt het nieuwsbericht niet! Volgens mij bedoelen ze dat je dit niet kunt ontvangen als je alleen internet van Ziggo afneemt en geen tv.
Het klopt wel. Volgens mij is jouw aanname dat Kabel-TV alleen maar analoge zenders zijn maar dat is niet het geval. Tegenwoordig is Kabel-TV een pakket met free-to-air DVB-C kanalen, deze kun je zonder CI+ of decoder kijken. En ESPN1 is gecodeerd.

Zelfs al heb je internet-only van Ziggo, dan zit Kabel-TV er nog bij in (al wordt dit bewust niet vermeld), je hebt alleen geen toegang meer tot ZiggoGO.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 23 juli 2024 17:10]

Nee, jouw aanname klopt niet!

Ik zeg juist dat er geen analoge signalen meer op de Ziggo kabel zitten.

Er zitten dus alleen digitale signalen op de Ziggo kabel. Een deel ervan is te kijken zonder CI+ of decoder, een deel heeft wel zo'n decoder nodig.

Dat laatste deel van jouw verhaal klopt wel.

Als je alleen Ziggo internet hebt, dus zonder tv, dan heb je wel de "gratis" DVB-C zenders.

Onze teksten zijn correct, het artikel is fout, want dit:
Alleen klanten met een Kabel TV-pakket kunnen de zender niet ontvangen. ESPN vereist namelijk een decoder of een CI+-module.
Moet worden vervangen door:
Alleen klanten met een Kabel TV-pakket kunnen de zender niet ontvangen. ESPN vereist namelijk een decoder of een CI+-module.
Of door:
Klanten met alleen een internet-pakket kunnen de zender niet ontvangen. ESPN vereist namelijk een decoder of een CI+-module.
En ESPN compleet is nu de eerste zes maanden voor de helft van het geld.

Heb je dit abonnement al en wil je toch de korting? Even bellen met de mededeling dat je wilt overstappen naar KPN, waar ESPN goedkoper is. Krijg je deze korting ook aangeboden.

Heeft bij mij jaren achter elkaar gewerkt, maar nu ben ik ook echt overgestapt (andere redenen).
Anoniem: 306567 @djoelzz6 januari 2022 13:02
Ik snap niet waarom dit abonnement standaard nog steeds 17,95 euro per maand is. Aangezien ze bijna geen licenties meer hebben voor buitenlandse competities, het enige wat ze uitzenden is Eredivisie, Keuken kampioen divisie, Beker wedstrijden en de Europese wedstrijden. Dit moet minstens met de helft naar beneden qua prijs...
Ik snap niet waarom dit abonnement standaard nog steeds 17,95 euro per maand is.
Omdat genoeg mensen het gewoon betalen...

Het is bekend dat een hoop mensen, zeker de wat ouderen, niet veranderen zolang er geen probleem is waar ze echt last van hebben. Ze zijn er niet genoeg mee bezig om te zien hoe de prijs en het aanbod veranderen en laten het maar lekker doorlopen. Zo schijnen er nog steeds mensen te zijn die huur(!) betalen zo'n grijze draaitelefoon van de PTTKPN en daar iedere maand voor te betalen! (Zie bv dit geval uit 2018 https://www.klachtenkompa...16-482a-af66-74431d0b8cd2 )

Netjes vind ik het niet, maar ik snap dat de aandeelhouders het allemaal wel prima vinden.
Huur vind ik dan nog wel een ander verhaal, je huurt een product van een bedrijf. In principe huur je zolang je huur betaald. Als je het zelf opzegt dan vervalt de huur en moet je het product teruggeven. Dat diegene 450 euro over 25 jaar heeft betaald vind ik nog niet eens zoveel eerlijk gezegd. Want het voordeel van huur is als het product defect is dat hij direct omgeruild wordt, ook na 20 jaar. Dus ik snap KPN hierin volledig. Wat had KPN hier in dit geval moeten doen?
Huur vind ik dan nog wel een ander verhaal, je huurt een product van een bedrijf. In principe huur je zolang je huur betaald. Als je het zelf opzegt dan vervalt de huur en moet je het product teruggeven. Dat diegene 450 euro over 25 jaar heeft betaald vind ik nog niet eens zoveel eerlijk gezegd.
Misschien moet ik wat extra info geven om het probleem duidelijk te maken:
Ten eerste werkt die telefoon niet meer want het "pulse" netwerk dat daar voor nodig was bestaat niet meer. KPN verhuurt dus een apparaat waarvan ze weten dat het niet werkt.
Ten tweede was het vroeger verplicht om een telefoon te huren, je mocht je eigen apparatuur niet aansluiten.
Ten derde is het aannemelijk dat de meeste van die huurders zelf niet beseffen dat ze nog betalen voor een telefoon die ze al 20 jaar niet meer gebruiken.
Want het voordeel van huur is als het product defect is dat hij direct omgeruild wordt, ook na 20 jaar. Dus ik snap KPN hierin volledig. Wat had KPN hier in dit geval moeten doen?
De telefoon is, praktisch gezien, defect en KPN heeft dat zelf gedaan door het oude telefoonnetwerk uit te schakelen. Voor de duidelijkeheid, er is niks mis mee dat ze het netwerk upgraden en dat oude apparatuur daardoor niet meer werkt. Maar je klanten gewoon door laten betalen is niet zo netjes.

Wat KPN had moeten doen is die mensen een brief moeten sturen om uit te leggen dat ze waarschijnlijk zijn vergeten hun abonnement te beeindigen. Nog netter zou het zijn geweest om die abonnementen gewoon te beindigen en de mensen te vertellen dat ze hun stuk antiek mogen houden, de economische waarde is inmiddels 0.

Strict genomen hebben ze niks verkeerd gedaan, van de wet mag het, maar netjes is het niet.


Toevallig kwam ik net een ander voorbeeld tegen. Een contact van mij blijkt nog een 15(?) jaar oude ADSL modem te hebben die nog geen 20mbit haalt. Een snelle test bij de buren suggerreert dat het niet aan afstand van de centrale ligt. Ik weet niet of hij huur betaalt voor die modem maar mensen verwachten dat de provider voor een geschikt modem zorgt. Het zou wel netjes zijn geweest als de provider een keer had aangeboden om dat modem te vervangen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23 juli 2024 17:10]

Ik snap het wel. Dat kost het namelijk om door te geven. Als de prijs omlaag gaat moeten dus de klanten die geen voetbal kijken meebetalen aan de klanten die wel voetbal willen kijken. Ik zou wel voor zijn voor een TV pakket zonder "gratis" ESPN e.d. Ik hoef niet mee te subsidiëren aan mensen die voetbal of andere sporten willen kijken.
Anoniem: 306567 @jongetje6 januari 2022 15:52
Ik snap het wel. Dat kost het namelijk om door te geven. Als de prijs omlaag gaat moeten dus de klanten die geen voetbal kijken meebetalen aan de klanten die wel voetbal willen kijken
Dit volg ik niet helemaal. Volgens mij is dit een andere discussie. Ik heb het namelijk over dat er heel veel competities verdwenen zijn van die zenders en dat er niks voor terug is gekomen en dat de prijs gelijk is gebleven.

De hele discussie met die gratis ESPN zender is een hele andere discussie dan waar ik het over heb.
Voor 15euro per maand heb je TV van canaldigital inclusief ESPN 1 t/m 3. Dat is goedkoper dan bij Ziggo en dan kun je daar het TV pakket er ook nog eens uitgooien. Gek dat Ziggo er bijna 18euro voor vraagt terwijl je bij canaldigital voor 15euro een compleet zenderpakket krijgt inclusief deze zenders.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 23 juli 2024 17:10]

Anoniem: 306567 @jongetje6 januari 2022 16:01
Ik had het vooral over de prijs bij Ziggo en niet bij canaldigitaal. Heb geen zin in een app, wil gewoon via CI+ tv kunnen kijken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 23 juli 2024 17:10]

Als je perse bij Ziggo wilt blijven en niet een app op je TV (of AppleTV/GoogleTV kastje) wilt dan ben je dus gebonden aan hun prijzen en voorwaarden. Prima maar dan betaal je dus meer dan hoeft. Hetzelfde voor de mensen met formule 1 die dat perse via hun provider willen zien ipv met FOrmule1 TV welke veel goedkoper is.
Anoniem: 306567 @jongetje6 januari 2022 16:11
Het gaat voor mij vooral om de kwaliteit die je krijgt, de stream van de canal digitaal app is vrij laag te noemen als je het vergelijkt met de kwaliteit van Ziggo. Bij Ziggo heb je een prima 1080i beeld, dat krijg je met die app niet. Het is toch niet heel vreemd dat mensen een bepaalde dienst verwachten bij een provider? Ik heb het erover dat ik het vreemd vindt dat de prijzen van ESPN compleet nog steeds zo hoog liggen ondanks dat er bijna geen buitenlands voetbal op staat. Niet heel vreemd om die constatering te doen toch?
Wat is duur, ik heb geen idee. Ik zou 1 euro per maand al te veel vinden omdat ik geen voetbal kijk. Die 1 miljard voor de 12 jaar moeten toch ook terug verdient worden. Dat is ruim 83,3 miljoen per jaar. Er zijn ongeveer 8 miljoen huishoudens is bijna 10,50 per huishouden (als elk huishouden zou betalen!) per jaar wat ze moeten krijgen om gelijk te spelen om de rechten terug te verdienen. Daarnaast moeten de naast de rechten nog studio's, regisseurs, reporters, cameramensen, infrastructuur etc. etc. betalen om het op je scherm te krijgen. En dan willen ze er nog goed aan verdienen want niemand werkt voor niets. En Ziggo wil er ook nog iets aan verdienen om het door te geven.
Anoniem: 306567 @jongetje6 januari 2022 16:32
Iedereen wist van te voren al dat die deal nooit terug verdiend kon worden. Ze hadden sowieso teveel betaald voor die rechten. Het is te duur als mensen het niet willen betalen, belangrijkste is altijd om eerst er achter te komen wat mensen ervoor willen betalen, als dat niet haalbaar is dan is de dienst sowieso niet haalbaar. Je moet als bedrijf niet eerst rechten voor een belachelijke prijs kopen en dan maar een plan maken hoe je het terug moet verdienen. Slecht businessplan.
Via de schotel kan je toch ook prima CD kijken? Er zijn ook wel TVs met DVB-S2 volgend mij, pf een losse ontvanger.
Anoniem: 306567 @fastedje6 januari 2022 18:19
Wie zit er tegenwoordig nog op een schotel te wachten...
Zo kun je de doorgifte van vrijwel elke zender bekritiseren.

Ik hoef niet mee te subsidiëren aan mensen die natuurzenders willen zien willen kijken.
Ik hoef niet mee te subsidiëren aan mensen die Duitse zenders willen zien.
Etc.
Ja dat is precies mijn punt.
Daar ben ik het helemaal mee eens
Ik snap niet waarom dit abonnement standaard nog steeds 17,95 euro per maand is. Aangezien ze bijna geen licenties meer hebben voor buitenlandse competities, het enige wat ze uitzenden is Eredivisie, Keuken kampioen divisie, Beker wedstrijden en de Europese wedstrijden. Dit moet minstens met de helft naar beneden qua prijs...
Na een belletje met Ziggo omdat mijn decoder (Next) een licht zoemend geluid maakte, kreeg ik een jaar ESPN compleet cadeau.
Als ze dat niet hadden aangeboden had ik het abonnement niet gehad omdat het simpelweg niet meer de moeite is.
Dus nu heb je een gratis pakket welke je niet interessant vind?
De nextbox van Ziggo zoemt volgens mij bij iedereen haha
Nergens last van. Next box is en blijft top functioneren.
Zenden ook Amerikaanse sporten uit zoals: NBA, NFL en MLB
Wat hier in NL zelden bekeken wordt.
En daarom is het dus relatief duur. Het is een niche markt.
Of het is juist een reden om het goedkoper aan te bieden, om zo een markt te creëren.
En daarbij snap ik niet dat je naast die 17,95 ook een TV abbonnement moet hebben. Dus voor personen zonder TV Start etc komt hier nog eens 22 euro bovenop om alleen voetbal te kunnen bekijken. ESPN zou PRIMA zonder tv abonnement verkocht kunnen worden.
Heeft iemand inderdaad ook de ervaring dat dit lukt?

Heb het 1 x geprobeerd. "Nou meneer, dan stapt u toch over" :-(
Je moet ook niet bellen om op te zeggen. Je moet bellen en zeggen dat je al een tijd zeer tevreden bent over de dienstverlening en daarom graag mee wilt doen aan een leuke actie. Dat vinden ze veel leuker aan de telefoon dan mensen die dreigen met opzeggen. Dan heb je kans dat ze het idd direct in orde maken, daar vraag je tenslotte om.

Je zegt toch ook niet tegen je werkgever, "Ik neem ontslag" en dat je werkgever dan zegt "Ach joh, hier heb je er 50euro bij, wil je dan blijven".
Anoniem: 306567 @jongetje6 januari 2022 15:55
Je moet ook niet bellen om op te zeggen. Je moet bellen en zeggen dat je al een tijd zeer tevreden bent over de dienstverlening en daarom graag mee wilt doen aan een leuke actie. Dat vinden ze veel leuker aan de telefoon dan mensen die dreigen met opzeggen. Dan heb je kans dat ze het idd direct in orde maken, daar vraag je tenslotte om.
Niet mijn ervaring, Ziggo doet zeer weinig aan klant behoud. Behalve als je naar de opzeg lijn belt dan krijg je ineens heel veel voor elkaar.
Je moet idd de opzeglijn bellen. Maar dan kun je prima mijn verhaal doen, dat werkt bij mij iig altijd.

* Je moet natuurlijk niet nog een lopende actie/korting/contract hebben, dan werkt het nergens.
Anoniem: 306567 @jongetje6 januari 2022 15:59
Je moet idd de opzeglijn bellen. Maar dan kun je prima mijn verhaal doen, dat werkt bij mij iig altijd.
Meeste van de tijd werkt dat niet, je moet altijd dreigen met opzeggen anders doen ze niks voor je.
Ik werkte een paar jaar bij de "save" afdeling van KPN. Allereerst moet je buiten je jaarcontract zijn. Daarbuiten kan je overstappen. Als een klant niet eerlijk is en hard roept: "ik stap over" dan krijg je dat antwoord. Maar als je eerlijk aangeeft waarvoor je belt en dat je eventueel wel een nieuw aanbod wilt i.c.m. een nieuw jaarcontract, dan lukt dat waarschijnlijk wel.
Ja inderdaad, dat is ook mijn ervaring. Toen ik na 15 jaar weg wou gaan bij Ziggo, kreeg ik alleen de opmerking dat ik de mediabox binnen 2 weken moest terugsturen anders kreeg ik een boete.
Ik kreeg laatst een mail dat ik ESPN compleet een jaar gratis krijg als cadeau.... om gevraagd? Nee, maar wel relaxed haha. Vodafone Ziggo verkeerd in zwaar weer en daardoor vliegen de wanhoops acties je om de oren. Als consument zeg ik, prima!
Ziggo wil met de toevoeging van ESPN 1 klanten waarschijnlijk compenseren voor het verlies van de Formule 1-uitzendingen.

Komt F1 op ESPN 1? Nee, top compensatie dus!
Kom ff uit je eigen hokje en denk groter.

Vanuit Ziggo optiek een hele logische keuze. Ze willen gewoon weer een middel hebben om klanten aan zich te binden. Of dat nu F1, eredivisie of korfbal is maakt vanuit zakelijk oogpunt natuurlijk geen drol uit.

Misschien voor jou een reden om weg te gaan, voor een ander een reden om ineens interessant te zijn.
Als ik groter denk dan geven ze op een abbo van VIAPLAY gewoon een goede korting.
Volgens mij was daar wel sprake van maar heb ik er niks meer van gehoord dan het standaard tarief van 13,99.
Als ze dat nu met 5 euro kunnen verlagen dan is dan beter als zon treurnis als ESPN 1 en de rest van het mickey-mouse voetbal.
Maar om mensen weer aan je te binden moet je iets doen wat anderen niet doen... grote concurrent KPN voert ESPN1 al in het standaard pakket.
Dat ben ik met je eens. Maar je als bedrijf daar nog geen mogelijkheid toe ziet kun je bij gebrek aan beter er alijd nog voor kiezen om de USP van de concurrent teniet te doen.
Dat hangt er van af wat je persoonlijk wil.
Ik wil heel graag dit ESPN 1 kanaal hebben.
Mijn ouders krijgen dit inderdaad al langer, via KPN, maar ik ben min of meer gedwongen bij Ziggo te blijven, omdat er geen glasvezel in mijn gebied ligt, dus het is of hele snelle kabel of hele trage ADSL via KPN.
Als KPN diezelfde snelheid kon bieden, was ik al lang van het dure Ziggo overgestapt naar KPN. Zowel om de kosten als ESPN 1.
Maar voerde geen Ziggo Sport om F1 te kijken. Dus met het verlies daarvan staat Ziggo nu wel weer op gelijke voet. Hetgeen wat onderscheidde doen ze allemaal al lang niet meer. KPN met Spotify is gestopt, etc. Versombering vanwege een duopolie... that's it.
Misschien voor jou een reden om weg te gaan, voor een ander een reden om ineens interessant te zijn.
Ik heb geen Ziggo, wel gehad maar overgestapt naar glasvezel.

Ziggo verlies F1 rechten, dit is een grote verlies voor Ziggo, ongetwijfeld. En dan nu ESPN 1 gratis aanbieden waar:

1. Geen F1 is
2. Andere ESPN kanalen hebben beter aanbod

Wat is het nut om ESPN 1 te compenseren voor het verlies van F1?
Het is een aanname van de auteur van dit artikel dat dit mogelijk ter compensatie is, Ziggo zelf heeft dat nergens gecommuniceerd. Liefhebbers van F1 gaan sowieso wel een alternatief zoeken. Ziggo zoekt nieuwe manieren om klanten aan zich te binden.
Ik heb geen Ziggo, wel gehad maar overgestapt naar glasvezel.
Rare vergelijking. Je vergelijkt een service provider met een layer 1 technologie.
Wellicht is het zaak voor Ziggo om eens na te denken over de propositie. De absolute knaller zijn ze nu kwijt en ze proberen dat gat op te vallen, gaat natuurlijk niet werpen met ESPN1 en het restant van de rechten dat ze nog hebben op ZiggoSport. Ze doen er beter aan te snijden in deze 'gratis' extra's om er vervolgens voor te zorgen dat ze de abonnementen prijstechnisch aantrekkelijker maken. Ze zijn de USP kwijt en die ga je simpelweg niet vervangen, dus gooi het over een andere boeg.
Snap ik, en persoonlijk zie ik ook liever prijsaanpassing ipv een nieuwe "gratis" dienst.

Van de andere kant ga ik er ook vanuit dat Vodafone/Ziggo een grote marketing afdeling heeft die de verschillende scenario heeft doorrekend en deze als meest winstgevend uit de bus komt.
Ja... De eredivisie van korfbal wordt door evenveel mensen bekeken als de F1. ;)
Dit verlies kunnen zie nergens mee goedmaken, juist door Max Verstappen is de F1 in Nederland een enorme hit geworden. ESPN kun je hooguit zien als stap in de concurrentiepositie, maar niet als compensatie van de F1.
Totdat "een ander" merkt dat Ajax, PSV en Feyenoord nogal eens niet op ESPN 1 te zien zijn maar dat ze daar Fortuna Sittard en dergelijke uitzenden...
Het is een compensatie. Niet 1 waar ik op zit te wachten. Maar het is toch een soort van compensatie.
Had het liever terug gezien in korting op abo. Of korting op viaplay.
Ziggo heeft miljoenen abonnees die allemaal meebetalen zodat bepaalde diensten (zogenaamd) gratis kunnen worden aangeboden. Gratis bestaat niet. Ze leveren prima diensten hoor, maar laat je niet in de maling nemen door dit soort simpele marketing. De enige reden dan ESPN gratis wordt aangeboden is om mensen te verleiden het volledige ESPN abonnement te nemen. Het is een investering, geen compensatie.
Voor 65 euro per jaar kan je gewoon een Stream abonnement nemen bij F1 zelf en kan je de app gebruiken op Android of IOS om van welk device dan ook te streamen. Ik zit zelf ook bij Ziggo en ga dat dus ook doen als het niet meer via Ziggo te zien is.

[Reactie gewijzigd door Hydranet op 23 juli 2024 17:10]

Ik heb het een tijdje geprobeerd maar het was kut met peren. Niet kunnen inloggen, bufferen, flinke vertraging.

Ik wil gewoon lekker de TV aanzetten zonder gedoe.
Als je goed zoekt ben je nog minder kwijt middels kortingcodes voor F1TV Pro.

Ik heb op 24 december een jaar abonnement afgesloten met 25 % korting op die 65 euro.
Inderdaad, f1 is toch niet te vergelijken met voetbal?
Volgens mij is dit gewoon een voorwaarde van ESPN, daarom zit het bij alle zenders er bij. Ziggo had nog een oud contract waar in stond dat dit niet hoefde. Daarom was ESPN ook altijd duurder bij Ziggo dan bij KPN en dergelijke.

Ziggo zal vast met ESPN opnieuw onderhandeld hebben wat dit de uitkomst is

[Reactie gewijzigd door GrooV op 23 juli 2024 17:10]

Waar heb je dat vandaan? Dat is helemaal niet waar. Ziggo mag zelf bepalen wat ze doorgeven, zolang ze maar betalen aan ESPN. Online (canal digital) heeft alle 3 de kanalen openstaan en betalen ESPN daar een bedrag voor per klant. Hetzelfde als Ziggo doet, alleen die kiest ervoor (net als KPN, T-Mobile e.d.) om een extra bedrag voor de overige 2 kanalen te rekenen als je die wilt zien.
Anoniem: 306567 @jongetje6 januari 2022 16:28
Volgens mij heel vaak in het nieuws geweest:

https://www.rtlnieuws.nl/...sports-gaat-niet-op-zwart

ESPN wilde als voorwaarde dat ESPN 1 gratis werd in het pakket en Ziggo was het daar niet mee eens. Toen had Fox/ESPN nog gedreigd om het niet meer door te geven via Ziggo.
Waar lees jij dat ESPN 1 gratis zou moeten worden doorgegeven, dat staat namelijk niet in je artikel. Daar staat letterlijk
FOX Sports 1 wordt zelfs tot eind 2020 gratis beschikbaar voor klanten met een Ziggo TV start of TV Standard abonnement.
En is afgelopen jaar, met het nieuwe contract dat nu al anderhalf jaar loopt, niet gratis te zien geweest voor Ziggo klanten.
Anoniem: 306567 @jongetje6 januari 2022 16:34
https://www.voetbalprimeu...en-worden-gekidnapt-.html
FOX Sports wil dat vanaf 1 augustus niet elke abonnee, maar elk huishouden met VodafoneZiggo gaat betalen, ongeacht of zo'n huishouden ook daadwerkelijk FOX Sports wil zien.
Dat gaat over die gratis ESPN zender.
Leuke discussie met je, elke keer met bronnen waar het tegendeel in wordt beweert:

Daar staat letterlijk weer:
"We kunnen die ruim 100 miljoen niet doorberekenen aan de klanten die genoeg hebben aan hun huidige pakket tv-zenders zonder FOX Sports. Anders spreek je gewoon over een voetbalbelasting en daar willen wij onze klanten tegen beschermen",
en
"Maar het kan niet zo zijn dat de ruim vier miljoen bij ons aangesloten huishoudens allemaal moeten meebetalen om het voetbalkanaal aan minder dan 300.000 abonnees door te geven", vertelt Van Oordt aan De Telegraaf. "Dat is wat FOX Sports wil. In feite worden de klanten gekidnapt door ze en daar passen wij voor."

[Reactie gewijzigd door jongetje op 23 juli 2024 17:10]

Anoniem: 306567 @jongetje6 januari 2022 16:40
Ik kom tenminste nog met bronnen..

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 23 juli 2024 17:10]

Dus alle top wedstrijden gaan naar de 2e kanaal.
Doen ze nu al, omdat KPN kijkers hetzelfde hebben (ESPN1 is "gratis"), Dus soms zitten er interessante wedstrijden tussen, maar bv,. Ajax - PSV zetten ze altijd op ESPN2.
Dat gevoel heb ik juist niet. Alleen wedstrijden die nergens meer echt om spelen worden op kanaal 2 en 3 gezet. De top wedstrijden zijn voor mijn gevoel steeds op ESPN1 geweest (de laatste 2 jaar).
De klassieker afgelopen maand was op ESPN2
Dat was dan inderdaad een vreemde keuze. Ik schakelde pas later in de middag in voor PSV.

https://www.vi.nl/wedstrijden/2021/12/19
Als het nou eens wat anders was dan sport....
Daar zeg je zowat. Als ze dan toch een niet-geldelijke compensatie willen geven, laat mensen dan een keuze maken welk pakket ze gratis of met korting willen. Kun je zelf kiezen of je entertainment, infotainment of porno wil. Niet dat elk van die pakketten anno 2022 toch aantrekkelijk is (want: elders op het internet goedkoper, gebruiksvriendelijker en kwalitatief beter), maar dan had elke abonnee er nog iets aan in enige mate.
Sportliefhebbers zijn oha fanatiek maar volgens mij relatief klein in aantal. Ik vraag me af of het percentage die hier echt op zit te wachten boven de 30% komt.
Een gratis sportkanaal is een stuk beter te vermarkten dan gratis RTL Lounge of RTL Crime.

Maar mocht je toch een andere compensatie willen zijn ze in mijn ervaring bij de klantenservice wel heel coulant. Bij het minste of geringste krijg je een extra tv-pakket naar keuze, gratis, voor een jaar.
Yep, met elke race 2 miljoen kijkers naar de gratis Formule 1 was het zeer marginaal.
Eerst een tip: als je een punt wil maken kan je het sarcasme gewoon achterwege laten. Ik sta heus wel open (en zelfs nog meer als je normaal reageert) voor tegenargumenten.
Meer inhoudelijk: 2 miljoen kijkers is veel, maar zouden die allemaal apart betalen voor F1 als het niet in het pakket zat? En daarnaast had ik het over ESPN, en als ik me niet vergis zit daar geen F1 meer bij.
Dit dus. Ik kijk geen sport van mij mogen BBC 3 en 4 wel weer terug komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.