Nvidia komt met hotfix 3 voor Shield TV, geïnteresseerden moeten zich aanmelden

Nvidia is inmiddels met drie Shield TV-hotfixes gekomen sinds de update naar Android TV 11, op 12 december. Deze lossen veel problemen op, maar tegelijk kan bijvoorbeeld de Disney+-app niet geïnstalleerd of bijgewerkt worden en ook een factory reset is niet mogelijk.

De hotfixes lossen problemen op op legio gebieden: wifi, netwerkopslag, audio, invoer, beeld, opslag, bluetooth en slaapstand, om wat voorbeelden te noemen. De meeste probleemoplossingen gelden voor alle generaties van de Shield-mediaspeler. Ook zijn er bepaalde fixes voor specifieke apps: Plex, Plex Media Server, Kodi en YouTube TV.

Opvallend aan de hotfixes is dat ze niet verspreid zullen worden via de gebruikelijke over the air-kanalen; geïnteresseerde gebruikers moeten zich inschrijven in een Google Form van Nvidia, waar ze hun Shield-serienummer opgeven. Daarna ontvangen ze de updates automatisch.

Eenmaal ingeschreven kunnen ze de updates nog afslaan in de interface, maar uitschrijven voor de hotfixes kan niet. Rollbacks kunnen ook niet en de updates zijn niet gecertificeerd door Google. Disney+ zal niet geïnstalleerd of bijgewerkt kunnen worden met deze hotfixes en een factory reset is ook niet meer mogelijk.

De gewone updates die iedere gebruiker krijgt, zullen deze gebruikers ook aangeboden krijgen, waarna ze weer op dezelfde versie zitten als iedereen. Het is te verwachten dat de nadelen van de hotfixes dan niet meer van toepassing zijn. Er is echter geen releasedatum bekend voor een volgende update voor de Shield. Deze hotfixes zijn dus voor wie niet wil wachten op zo'n reguliere update omdat ze een van de genoemde problemen ervaren.

Nvidia bracht Shield Experience 9.0.0, gebaseerd op Android TV 11, uit op 12 december vorig jaar. De update voegt onder andere nieuwe privacyfuncties en een vernieuwd Gboard-toetsenbord met ingebouwde text-to-speech-functies toe, naast ondersteuning voor de aptX-audiocodec en de Android-beveiligingsupdate, meldde het bedrijf. Ook kan de verbinding met bluetoothapparaten automatisch verbroken worden wanneer de Shield TV in de slaapstand wordt gezet.

Nvidia Shield 9.0.0 Android TV 11
Afbeelding via Nvidia

Door Mark Hendrikman

Redacteur

29-01-2022 • 10:19

126

Reacties (126)

Sorteer op:

Weergave:

[ip van shield]\internal\Android\data\org.xbmc.kodi kan ik in ieder geval 'nog' niet benaderen via mijn netwerk. Beetje jammer omdat ik daar aangeef dat kodi gebruik moet maken van mijn gedeelde media-bibliotheek.

heb de hotfixes nog niet aangevraagd. wil eerst weten of dit probleem ook getackeld is.

Update:

ik heb een kodi addon gevonden die een xml aanmaakt zodat de shared media library weer werkt.
voor de liefhebbers: https://github.com/abratchik/script.unlock.advancedsettings

vooralsnog geen reden meer voor mij om met hot fixes aan de gang te gaan.

[Reactie gewijzigd door MED-iC- op 22 juli 2024 16:44]

Ik heb een shared media library, maar die doet het nog gewoon na de update.
Die configfile staat toch gewoon op je lokale shield filesysteem? Is die ook niet meer te benaderen via file explorers dan?
Beetje jammer dat dit nog steeds op deze manier moet trouwens, waarom niet gewoon een interface optie om een mysql server in te kloppen. Na 10 jaar mag dat onderhand wel eens.
Ik was daar ooit heel snel mee gestopt toen ik een xbmc-player had in een doosje bij de tv en een ander op mijn laptop. Als het verschil in versies te groot wordt, bijvoorbeeld omdat het doosje heel traag updates krijgt, dan raakt het MySQL schema weer corrupt voor de ene of de andere versie, of voor allebei.

Zijn ze inmiddels al een beetje van het schema aan het afblijven, of moet je nog steeds zorgen dat je al je kodi's in huis op de zelfde versie hebt?
Als je nu kijkt naar de database, dan maakt hij 'gewoon' nieuwe tabellen aan(per major Kodi versie ) en doet een migratie. Je hebt dan eigenlijk twee verschillende repo's totdat alles op dezelfde versie zit.
Ook lelijk, maar Kodi is nu eenmaal niet zo elegant :)
Allemaal dezelfde versie is inderdaad verreweg het handigst (ik zou zelf zeggen noodzakelijk) om het praktisch te houden. Anders benaderen je verschillende Kodi versies dus ook verschillende databases. Een overzicht van de Kodi versies en databases die per versie gebruikt worden kan je vinden op: https://kodi.wiki/view/Databases

Ontopic: ShieldTV hier eind december OTA naar 9.0.0 gedaan en eigenlijk werk alles gewoon prima?

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 22 juli 2024 16:44]

Dat probleem werd opgelost in hotfix 2, ik heb dit zelf geverifieerd omdat ik op die manier een backup van mijn Plex database heb kunnen terugzetten.
Heb dat ook maar dan met jellyfin. Werkt toch een stuk fijner en maakt je media ook bereikbaar via een webinterface.
Ik zie in de comments bij het google scherm dat de updates niet google certified zijn en dus bepaalde DRM streams niet meer werken (zoals disney+ en homerun hd drm kanalen).
Hoe zit het met andere DRM streams, zoals Ziggo Go app (of kpn/tmobile tv apps) en Netfix/Amazon Prime? Iemand al ervaring?
Als er in die hotfix nou een goed werkende frame rate match functie zou zitten voor Netflix en Amazon...maar helaas... Voor die apps moet ik toch steeds weer terug naar het smart gedeelte van mijn TV. Of handmatig de framerate aanpassen. Maar wat is die framerate dan? Precies...dat weet niemand. Gokken dus.
Ondanks er steeds gezegd blijft worden dat dit niet bij Nvidia ligt, is het een enorm groot irritatiepunt bij velen. Ik dacht zelf altijd dat ik hier erg mieren******** over was, maar mijn vrouw valt het ook erg op.

Er zijn dus wel apps zoals de refresh rate app, maar vind het zelf niet lekker werken. Op alles komt ook een soort vertraging te zitten omdat hij de refresh rare niet realtime aan kan passen.
Een halve seconde vertraging na het starten van het afspelen. Die vertraging komt doordat je TV naar een andere refresh rate moet schakelen.
En dat is bij andere oplossingen (b.v. Kodi app die het native kan) niet veel anders.
Ik heb wel het idee dat de refresh rate app te ingewikkeld is voor veel mensen. Werkt ook niet altijd vlekkeloos, maar eindelijk heb ik bij alle apps een fatsoenlijke oplossing gevonden(sommige apps staan gewoon 'fixed' op een frequentie).
Framerate problemen? Merk echt helemaal niks van framerate problemen i.c.m. OLED LG tv.

Enige wat ik opvallend vind is dat het hoofdmenu niet scherp is, het lijkt zelfs lager dan 1080p te zijn ook na deze update.

Zelf weinig problemen alhoewel Plex af en toe raar doet en ik hem geforceerd moet afsluiten maar Plex doet wel vaker raar.
Dan valt het je of niet op, of je ziet het gewoon niet.
De shield die niet de framerates matched is echt een gigantisch probleem van de shield. Internet staat er vol mee, en juist op een OLED zie je dit erg goed door de enorm snelle pixel response.
Is dat wat je ziet bij panning beelden horizontaal? Want dat heb ik ook wel eens gemerkt.

Verder heb ik een vreemd probleem dat de schakelaars van dolby processing steeds gaat knipperen tijdens streamen.
Nee en ja. Bij pannen zie je het nog duidelijker. Maar wat jij bedoelt is denk ik gewoon het "nadeel" aan OLED. Door de enorm snelle pixel response ziet 24fps er een beetje schokkerig uit omdat het niet een soort van "overvloeit" zoals bij conventionele LED technologie.

Maar waar de Shield last van heeft is frame "skipping". Dit betekent dat de content niet door 60 te delen is. En dus afentoe/ vaak een frame overslaat. Dit zie je het snelst tijdens een pan.
Klopt inderdaad.

Als je het wilt testen of je er last van hebt, kun je het beste op YouTube verschillende natuur scenes bekijken (waarbij ze dan pannen over zee of over een veld ofzo) en dan switchen tussen verschillende frame rates (60hz 24hz) dan zie je het snel genoeg of je er gevoelig voor bent. Het is zoals @Excessed al aangeeft echt het overslaan van frames. Het lijkt hierdoor dus of iemand steeds op pauze drukt en dan weer op play (maar dan heel snel).

Ik kan er persoonlijk echt niet naar kijken.
Na deze Update heb ik inderdaad zo'n vertraging, ik neem namelijk dagelijks een programma op die ik vroeger op MX Player afspeelde maar nu die Update er inzit speel ik het met KODI af en moet ik een vertraging van het geluid doorvoeren van (min) -275ms. dan is het weer goed.

Even nog een vraagje of iemand weet waarom bij het weer aanzetten van de Shield veel app's verdwenen zijn uit het home-scherm.

Alleen Ziggo, NOS en nog een paar blijven staan maar KODI, MX Player en nog een paar, zijn iederekeer pleite, rara waarom. Had dat ook al voor de Update. Iemand?

[Reactie gewijzigd door djfox741 op 22 juli 2024 16:44]

Ik heb precies hetzelfde, had rond de 200 ms vertraging, ik heb enkel een 2.0 SoundBar via HDMI ARC aangesloten.
Heb als workaround: Ga naar je geluidsinstellingen, Zet al die Dolby meuk uit. Gewoon 2.0 Stereo PCM. Alles weer rap, zelfs als ik navigeer in hoofdmenu, dan zijn geluidseffecten instant!

(maarja, dan zit je wel zonder Dolby geluid..)
Precies. Heb andere Android TVs en daar nooit last van frame rate issues. Dit is mijn 1e Shield en het valt gelijk op, vooral bij TV-apps zoals NLZiet, Ziggo, Canal Digitaal, etc. (hoe groter het scherm hoe eerder het opvalt natuurlijk). Of is dat (ook) een Interlace issue?

Bij Netflix en Prime valt het ook op (maar minder dan bij de TV apps) en bij Kodi heb ik het op kunnen lossen door de settings aan te passen.

Die frame rate app lijkt aardig (beeld is dan wel rustiger), maar omschakelen duurt tergend lang (ook als je setting op 0 seconden zet), en dus 2x (bij starten en weer stoppen) en er zit vrijwel altijd een enorme overcast van Rood in. Mogelijk ligt dat aan mijn LG, maar als je daar dan (elke keer!) van mode wisselt, is dat voor even gefixed.

Niet echt relaxed TV en film kijken dus, maar goed...........we zijn verwend.... :)

[Reactie gewijzigd door HAWK Wizard op 22 juli 2024 16:44]

Ik had een zelfde soort fenomeen met de Western Digital TV Live mediaspeler. bijzonder irritant en als je het eenmaal gezien hebt... tja, dan irriteer je jezelf er kapot aan.

Heb ook geen shield, gelukkig, mijn Xbox one s handelt alles correct af zonder dit soort geneuzel.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 22 juli 2024 16:44]

Ik heb vaak het gevoel dat de audio niet synchroon loopt met het beeld, en soms weer wel. Het fixen met de delay aanpassen werkt even daarna niet meer zou dat hiermee te maken hebben? Heb zelf ook een oled met Receiver tussen de shield en de tv.

Net de refresh rate app geïnstalleerd en getest, dit lijkt inderdaad wel de oorzaak van mijn problemen te zijn geweest wat logisch is.

[Reactie gewijzigd door Jeru op 22 juli 2024 16:44]

Is dit niet de "schuld" van de apps zelf en niet de Shield?
Ligt volgens mij inderdaad aan die apps. De refreshrate app is een leuke oplossing maar werkt bij bv. Amazon prime niet lekker, verliest geregeld het signaal. Ik meen dat in nieuwe androidTV de refresh rate standaard ondersteund gaat worden, misschien dat dan de problemen opgelost zijn.
Bij Amazon prime heb ik Refresh Rate zo ingesteld dat hij de app opent met 23,976 Hz. Dan heb je wel traag ui maar niet dat gedoe met HDMI errors. Erg frustrerend dat het zo moet.
Ik heb het na jaren opgegeven (frame rate matching en Android boxen) en heb een Apple TV gekocht. Werkt perfect met alle apps.
Ja ik ook van Shield naar ATV, maar helaas, de ATV 4K 2021 struikelt over Dolby Atmos. Ja, alleen de 2021 versie. Zijn inmiddels ook al boeken over volgeschreven op de Fora.
Stotterende Atmos bij alle bekende stream apps. Zucht.
Hoeveel euries al geïnvesteerd en nog steeds geen passende oplossing.
Als er in die hotfix nou een goed werkende frame rate match functie zou zitten voor Netflix en Amazon...
Android TV 12 krijgt de functie om dynamisch de refresh rate aan te passen. Voor de Shield TV zijn er wel oplossingen om het te automatiseren voor de meeste content.
Maar wat is die framerate dan? Precies...dat weet niemand. Gokken dus.
Netflix en Amazon? 23,976 Hz voor 99,9% van de content. Waar ik verschillen zou verwachten zijn bijvoorbeeld oudere animatieseries.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:44]

Netflix kan probleemloos switchen. Soms heb je dan audio lag na het switchen, maar dat is opgelost door terug te spoelen naar 1 of 2 punten eerder (dan moet ie opnieuw bufferen zonder dat ie van framerate hoeft te wisselen). Amazon en Disney moeten goed staan, anders stopt de video na het switchen.

23,976 is inderdaad meest voorkomend.

Ouder spul soms 29,97. 25 komt heel sporadisch voor.

De allernieuwste producten zijn steeds vaker 24,000. Bijvoorbeeld Boba Fett, of de nieuwere Marvel producties. Of Evangelion 4.0 op Amazon.
De app Refresh Rate in de store kan bij iedere video een toast weergeven welke framerate deze heeft. Ook kan deze automatisch wisselen van framerate (werkt bij mij niet helemaal soepel). Maar je kunt er ook een hotkey mee aanmaken waardoor je een overlay krijgt en direct kunt kiezen uit resoluties en framerates. Ik gebruik het laatste eigenlijk. Met de app button mapper heb ik een paar knoppen op mijn remote uitgeschakeld en deze in Refresh Rate toegewezen aan de overlay. Werkt vaak het beste als je de framerate handmatig wijzigt voordat je een video start.
Ook kun je per app kiezen dat hij automatisch de framerate verandert zodra je de app opstart.
Er zit toch gewoon een ingebouwde functie in? Kan je aanzetten in Quick menu is nog in beta, maar werkt prima.
Dat kan je toch gewoon oplossen na 3 minuten rommelen in 'refresh rate' app.
Niet echt. Sommige apps crashen bij gebruik van de refresh rate app...
Niet als je enkel de refresh rate verandert bij het starten van de applicatie. En laten we eerlijk zijn, 99,9% van de content binnen een applicatie heeft dezelfde frames per second.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:44]

Dat zou het wel eens kunnen zijn inderdaad.
Maken alle streamingservices gebruik van 24 fps? Of is dit 23,976

[Reactie gewijzigd door Excessed op 22 juli 2024 16:44]

'Film' is eigenlijk nooit op 24 Hz, maar altijd 23,976 Hz. 24 Hz is historisch meer een optie voor systemen die niet accurater een refresh rate in kunnen stellen.
Ja precies. Bij Disney heb ik hem gewoon fixed gezet bij het starten van de applicatie. Hapert de app interface een beetje, maar verder perfecte weergave.
Bij Nlziet ook(op 50Hz geloof ik).
De meeste andere apps zoals Netflix werken gewoon met de 'Auto' stand.
Registreren in een Google Doc? Dat komt niet bepaald professioneel over.

A) ik mag hopen een Google Form, dat je niet alle anderen geregistreerd ziet.

B ) Zit daar authenticatie op? Of kan iedereen die het heeft mij serienummer kwakken?

C) Hoezo moet dit op deze manier? Hebben ze geen eigen update mechanisme?

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 16:44]

Het subdomein is Docs, maar het gaat inderdaad om een Form. Is nu aangepast.
A) ik mag hopen een Google Form, dat je niet alle anderen geregistreerd ziet.
Nee, zie je niet
B ) Zit daar authenticatie op? Of kan iedereen die het heeft mij serienummer kwakken?
Ja, op basis van Google account, en je serienummer moet je opzoeken in je shield
C) Hoezo moet dit op deze manier? Hebben ze geen eigen update mechanisme?
Google docs is voor iedereen toegankelijk die een Google account heeft, misschien wil je deze versie enkel uitrollen naar mensen die daar behoefte aan hebben, en extra tijd steken in een stabiele public release
A: Ja
B: Nee
C: "Fuck it ship it"

[Reactie gewijzigd door Jeoh op 22 juli 2024 16:44]

Een klein bedrijf zoals Nvidia kun je dit niet aanrekenen. Die hebben simpelweg geen cash flow om ook maar te denken aan een eigen update mechanisme. /s

Als je al zover in bed ligt met Google (dat ze je blijkbaar reclame op kunnen dringen op je home screen), dan vind ik zo'n Google Form niet eens het grootste probleem.

Verder ook lekker boeiend dat ze beta testers zoeken. Daar ken ik wel meer producten en bedrijven van.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 22 juli 2024 16:44]

Wat een puinhoop. Godallemachtig :r

Het lijkt wel of Nvidia er geen zin meer in heeft met de Shields. Dat gezeik met die reclame ook. Nou komt dat van Google natuurlijk, maar dat hebben ze ook niet meer tegen gehouden. En dat bluetoothheadsets niet meer werken, dat komt toch naar boven in een test 8)7
Heb je een Shield, en heb je ook problemen?
Zelf weinig problemen, afgezien dat m'n screensaver app mijn foto's van m'n NAS die die Shield opties via SMB gemount waren als 'sdcard' niet meer leesbaar zijn. Opgelost door in de app zelf een SMB mount te maken.
Ik heb een Shield ja. Niks dan gedonder met Bluetooth sinds de update. Erheen streamen als ie in slaapmodus staat wil ook niet echt lekker meer.
Ik ben achtergekomen dat de bron van de audio PCM moet zijn voordat het werkt met bluetooth headsets sinds de update.

Misschien helpt het ook bij jou?
Gelukkig nog niet geinstalleerd. Ik heb ‘m toch alleen maar voor Kodi en streamingdiensten, dus zit helemaal niet op OS updates te wachten. Zolang alle apps functioneren blijft ie op Android 9 zonder reclames.
Die reclame wordt via Google updates gepusht, daar heeft Nvidia en hun updates weinig mee van doen. Dat zit dus ook niet in de laatste updates. Andere, niet Nvidia Android TV apparaten hebben hetzelfde voorgeschoteld gekregen.
Het maakt me niet uit wie schuldig is. Ik heb een prima werkende versie zonder reclame en blijf daar bij.
Reclames worden gepushed via play store, niet de system updates
Maakt niet uit welke Android versie je hebt volgens mij. De update is via Google Play store app.
Ik had de shield nog maar net een paar dagen in gebruik. Werkte fantastisch.

Echter sinds ik op de laatste update zit herken ik bovenstaande problemen.
Ik vraag mij af waarom ze geen rollback optie geven.
Ik zit niet te wachten op een update waarbij apps helemaal niet meer werken..

Zou een factory reset ook de Android versie terug moeten brengen naar de vorige versie ?
Nee, een factory reset gooit alleen je data partitie weg. De versie van het OS blijft altijd bestaan.
Hier werkelijk niet één probleem gehad sinds installatie en alles werkt zoals voor de update. Enkele keren gehad bij het afsluiten dat Kodi blijft hangen, Kodi even volledig afsluiten in het geheugen en probleem is opgelost, Netflix doet ook wat het moet doen.

Ik heb externe hdd's via een hub aangesloten en gebruik de Shield dus voor films via Kodi en Netflix.
Na gebruik gaat mijn Shield samen met mijn receiver volledig af van de stroom.

Verder ook nooit geërgerd aan de reclames op de Shield gezien ik er enkele seconden door breng, dus wat is het probleem.....
Mensen die constant online blijven zeuren hierover, stuur een klacht mail naar Google en blijft dit doen in plaats van in herhaling te vallen om niks denk ik dan!
Mensen die constant online blijven zeuren hierover, stuur een klacht mail naar Google en blijft dit doen in plaats van in herhaling te vallen om niks denk ik dan!
Dit is exact hoe bedrijven als Google met steeds meer wegkomen. Volgend jaar kunnen ze dan een korte reclame gaan tonen als je een app start en dan zullen er nog steeds mensen als jij zijn die zullen zeggen 'ach, die paar seconden'.

Bah.
Mooi om te zien dat personen die zich voelen aangesproken direct de moderatie knop gebruiken _/-\o_

Je gaat blijkbaar akkoord met hun voorwaarden wanneer je het koopt, dan gebruik je het niet of span een rechtszaak aan en laat weten hoe het afloopt.....
Goed dat ik gewoonte heb geen x.0.0 versies te installeren, pfew
Interessante insteek. Zeker om de meeste kinderziektes van x.0.0 te voorkomen? Of toch om (ook) een andere reden?
Ervaringen uit het verleden, leert mij pas bij een x.1 in te stappen.
Bij x.0 ben je gewoon een tester.
major vs minor updates, major updates zijn grote wijzigingen en komen dus met meer risico.
Is het dan lui of misschien gewoon verstandig om even de kat uit de boom te kijken?
Of gewoon vreemd dat het blijkbaar verstandig is om software updates niet meteen te installeren. Getuigt gewoon van een slechte release.

Niets is perfect, maar drie hotfixxes binnen twee maanden is wel erg extreem hè.
Of gewoon vreemd dat het blijkbaar verstandig is om software updates niet meteen te installeren. Getuigt gewoon van een slechte release.

Niets is perfect, maar drie hotfixxes binnen twee maanden is wel erg extreem hè.
Mensen maken fouten en developers zijn mensen. Fouten worden ontdekt door een product te gebruiken dus als je gebruiker 100001 bent heb je minder kans om een grote bug tegen te komen dan als je gebruiker 10 bent. Dus het is helemaal niet vreemd om te wachten met een software update tot dat je een basis van zekerheid hebt dat het wel goed zit.

"Maar iemand moet toch gebruiker 1 zijn?"
Ja en dat ben ik vaak omdat het mij niet zoveel uitmaakt wat er gebeurt met het device en zo velen anderen met mij, maar als je dat wel uitmaakt kan het verstandig zijn om even de kat uit de boom te kijken.
Mensen maken fouten ja maar als je ziet wat voor bugs er gefixt worden in de hotfixes dan vraag je je eerder af of er nog wel getest wordt. Zo ongeveer 3/4 van de functies worden aangepakt als ook compatibiliteit met nu niet kleine apps als Plex en Kodi en een Disney+ die van werkte naar niet werkt is gegaan.

Het lijkt wel of er 1 stagair heeft gezeten die heeft gekeken of Netflix werkte en toen zoiets had oh het is goed.

edit:
@Darkstriker vergeet niet dat Nvidia helemaal niet eens had hoeven te updaten. Er is geen blokkade van apps ofzo waardoor het nodig was.
Ze hadden hierdoor ook gewoon een stuk beter kunnen testen en ergens in Maart ofzo te besluiten van we hebben nu echt de meeste bugs eruit en vooral de grote jongens.

@Zer0 Dat snap iedereen maar apps die niet werken als in 1 van de apps die je er juist op verwacht is wel een dingetje en vergeet niet dat het gaat om ondertussen al een derde hotfix niet eens een standard update. Dat met een hele kleine lijst van hardware. Het gaat tenslotte om welgeteld 6 apparaten en de lijst aan fixes zijn niet mals

[Reactie gewijzigd door Hakker op 22 juli 2024 16:44]

Zo ongeveer 3/4 van de functies worden aangepakt als ook compatibiliteit met nu niet kleine apps als Plex en Kodi en een Disney+ die van werkte naar niet werkt is gegaan.
De bugs doen zich lang niet bij iedereen voor, en komen dus niet altijd tijdens het testen naar voren.
[...]
De bugs doen zich lang niet bij iedereen voor, en komen dus niet altijd tijdens het testen naar voren.
Dat is een denkfout. Er is een verschil tussen bug testing en user acceptance testen.
Een developer doet testen voor te zien of alles nog start zonder fouten.
Nadien horen er user acceptance testen gedaan te worden, door real life gebruik van alle features te nabootsen.
Er moeten runbooks gemaakt worden die elk geadverteerde feature eens uittest zo dat de testers niets vergeten, een soort van checklist en de testen moeten lang genoeg duren zo dat een fout zich kan manifesteren.

Er zijn duidelijk geen user acceptance testen gebeurd.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 juli 2024 16:44]

Er moeten runbooks gemaakt worden die elk geadverteerde feature eens uittest zo dat de testers niets vergeten, een soort van checklist en de testen moeten lang genoeg duren zo dat een fout zich kan manifesteren.
Dat is alleen onmogelijk als je het hebt over een device dat in veel verschillende soft- en hardware configuraties gebruikt wordt.
Zelfs user acceptance tests kunnen nooit elke situatie omvatten.
Nee, maar bluetooth devices dat niet werken?
Wifi dat niet werkt?
Plex server dat niet meer werkt? (word door hun zelf in de image gestoken)

Het minimum is toch dat je de app die je sideload in the firmware toch ook even getest hebt? En eventueel de top 5 gebruikte apps?
Nee, maar bluetooth devices dat niet werken?
Sommige bluetooth devices geven problemen... niet alle. Onmogelijk om alle verschillende bluetooth-devices te testen, zijn er gewoon simpelweg te veel van.
Wifi dat niet werkt?
WiFi werkt, er zijn alleen problemen met sommige specieke configuraties. Wil je ze allemaal testen? Trek maar een paar duizend manuren uit..
Plex server dat niet meer werkt? (word door hun zelf in de image gestoken)
De plex server werkt wel, alleen de oude config wordt niet goed gemigreerd, dus moest alles opnieuw ingesteld worden.

Een aantal van de issues werdt niet eens door de update veroorzaakt, maar door updates van Plex zelf.
Het probleem is fundamenteel dat nVidia en andere hardwarefabrikanten algemeen niks direct verdienen aan updates. Als in mijn bedrijf het team ontwikkelaars in een release zoveel bugs had als dit, dan zouden ze de komende weken en maanden dik overuren moeten maken om het recht te zetten. Omdat wij aan elke gebruiker die de website bezoekt verdienen is een "we laten het testen over aan een stagaire" gewoon geen optie en dus worden dit soort releases uitbundig getest. Dat betekent niet dat er geen issues zijn, maar het betreft geen core functies in tegenstelling tot deze zooi. Maar dat het management te overtuigen is dat goed te organiseren ligt er vooral aan dat de analisten keihard kunnen becijferen hoeveel geld wij verbranden op moment dat het misgaat.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 22 juli 2024 16:44]

Het probleem is fundamenteel dat nVidia en andere hardwarefabrikanten algemeen niks direct verdienen aan updates. ...
Persoonlijk voel ik mij als koper heel erg aangetrokken tot fabrikanten die updates uitvoeren en met nieuwe features komen. Denk bijvoorbeeld aan een audi wagen waar je nooit updates krijgt en een tesla waar ze nieuwe features introduceren.

Als koper ga ik dan liever geen audi kopen, en ga ik bij de concurrent tesla wel iets gaan kopen.

Je kan dus toch wel stellen dat dit ook een directe inkomst impact heeft. Als je het niet doet dan krijg je gewoon geen klanten meer, want de concurrentie doet het wel.

Updates kan je ook gewoon service naar de klant toe noemen, als ik geen updates krijg dan klaag ik dat ik geen service krijg bij mijn aankoop. en dan zal ik volgende keer daar niet meer willen kopen. of anders gezegd, ik zal liever bij een ander bedrijf iets kopen die die service wel geeft.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 juli 2024 16:44]

Maar de vraag is of je daar wel objectief zicht op hebt? Hoe weet jij dat Audi nooit zijn software update? Misschien hebben ze gewoon minder updates nodig omdat ze geen beta-staat software gebruiken bij het uitleveren. Of laten ze alleen garages updates uitvoeren zodat ze weten dat de auto achteraf functioneert zoals dat moet. En de aanschaf van een auto is natuurlijk ook een heel andere kwestie dan reguliere consumentenelektronica. Een autoaankoop is (bij de meesten iig) op voorhand met veel wikken en wegen en planning verbonden. Daar gaan weken, zo niet maanden of zelfs jaren aan vooraf. Zoveel tijd en moeite is gewoon compleet disproportioneel voor een aankoop van honderd euro (er zullen mensen zijn die hier de uitzondering vormen maar het zijn er zo weinig, dat het voor de fabrikant er echt weinig toe doet). Uiteindelijk gaan nagenoeg alle consumenten bij dit soort dingen op z'n hoogst uit van reputatie of staan geheel niet stil bij de softwareondersteuning.

En als we toch al bij de vergelijking tussen Audi en Tesla zijn: Een auto met software-updates is inderdaad prettig. Maar weet je wat nog prettiger is? Een auto die in zijn constructie niet vol fabricagefouten zit waardoor je constant dingen moet vervangen. Daar heeft tesla ook een reputatie voor. Ceteris paribus is mij een werkende auto veel belangrijker dan een die om de paar jaar een beta/gimmick-feature-update krijgt.
En daarmee zijn we dan ook bij het punt: hoeveel meer geld tel jij daadwerkelijk neer voor die goede software-updates? Die zijn nooit in isolatie te zien. Tesla doet het goed met de software maar matig met de hardware, Apple doet het geweldig met de software maar buit iedereen in hun ecosysteem keihard uit, XBox en PlayStation doen het goed met de software maar je mag met die apparaten slechts een fractie van de dingen doen waartoe de hardware in staat is. En kern is hier bij al deze dingen ook: die fabrikanten trekken er allemaal concreet voordeel uit: Apple, MS en Sony pakken gigantische commissies voor hun diensten, waardoor ze aan de constante updates verdienen en Tesla gebruikt zijn klanten als beta-testers voor features die hun auto in de toekomst (met grote waarschijnlijkheid) een stuk waardevoller maken. Geen van die verdienmodellen is van toepassing op de shield TV.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 22 juli 2024 16:44]

Ik heb de wagenvergelijking gebruikt omdat ik daar toevallig het software beleid ken, en die is hetzelfde binnen heel VAG groep. Enkel belangrijke bugfixes worden geupdate en enkel via een garage en enkel als er problemen zijn. En nieuwe features word NOOIT uitgerold ook als is de hardware aanwezig.

Het was uiteraard niet de bedoeling om teslas te verhemelen, het ging mij ook niet om de wagen zelf, maar enkel het software beleid.
Met als doel aan te tonen dat kopers effectief wel kiezen of niet kiezen voor jouw product als je geen updates voorziet tijdens de lifecycle.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 juli 2024 16:44]

Maar dat was ook niet mijn punt, ik verdedigde het standpunt om updates (zeker x.0.0) niet gelijk te installeren. Over de kwaliteit van de software en of deze bugs er uberhaupt in hadden mogen zitten zeg ik niks want dat is een heel ander kwaliteits verhaal.

Ik vermoed dat er bij de eerste ontwikkeling van dit apparaat veel test zijn geschreven en gedaan maar dat dit bij updates meer en meer op de TODO stapel te komen te liggen. Dat gebeurt wel vaker omdat het mindere prioriteit heeft dan een launch en de basis werkte bij de developers. Zeer zeker niet goed maar jammer genoeg niet ongewoon.
Dat snap iedereen maar apps die niet werken als in 1 van de apps die je er juist op verwacht is wel een dingetje
Alle genoemde apps werken bij mij wel. Betekent niet dat er geen problemen mee zijn, maar betekent ook dat ze niet opgevallen kunnen zijn tijdens de test.
vergeet niet dat het gaat om ondertussen al een derde hotfix niet eens een standard update
Er is momenteel nog geen enkele hotfix, maar er zijn beta hotfixes beschikbaar gemaakt. Logisch dat die niet alles fixen, ze worden asap uitgerold om specifieke oplossingen te testen voor deze uitgerold worden.

En je oude posts editten... zo f*ck anoying, reageerd gewoon op een post, vul niet je oude aan... dan is er tenminste een normale discussie
Zeker mee eens. Maar persoonlijk heb ik geen enkele bug ervaren. Het gaat om de Shield TV (non) pro.
Bij een grote release zoals deze is het verstandig om niet meteen over te gaan of je neemt deze fouten voor lief. Dat is in software wereld altijd al zo. Software maken is nog steeds mensen werk en hoe meer we aanpassen, hoe meer fouten er in zitten. Hoe kleiner de aanpassingen (kleinere releases na een grote update) hoe minder fouten er in zitten. Dat is en zal altijd de regel zijn bij software.

En als je geen fouten wilt hebben in je software (wiskundig aantonen dat elke stukje code goed werkt zoals we dat op de universiteit moesten doen ... Man man man wat was dat een hels karwei) moet je ook bereid zijn om x1000 meer te gaan betalen dan wat je nu doet voor een software product.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door david-v op 22 juli 2024 16:44]

Dat het niet prefect kan ben ik met je eens, maar het is ook niet alsof het klein clubje is dat duizenden configuraties moet ondersteunen.

We hebben het over een miljardenbedrijf dat maar een paar versies van een product in omloop heeft en het voor elkaar krijgt bij een update te zorgen dat een paar van de meestgebruikte apps niet meer werken…
Ze hebben het 2015, 2017, een 2019 model, in pro en mini varianten ook nog eens. En nvidia maakt veel meer (software) producten dan de shield. Bovendien moeten ze ook rekening houden met TVs die moeilijk kunnen doen over wat je via de hdmi stuurt, om maar niet te beginnen over de verschillende hdmi versies.

Software ontwikkelen klinkt vaak simpel voor wat je alle gebruiker krijgt en ziet. Maar dat is het absoluut niet. Bovendien, iedereen maakt wel eens een fout, zelfs een miljarden bedrijf. Gelukkig is het bij de nvidia shield meestal wel goed geregeld. Niet fijn.... Maar het wordt opgelost.
Dat lijkt me een heel goed idee.
Wel misschien de brandweer bellen als die kat na 7 dagen nog steeds in die boom zit :P
Lui? Het standaard aan op alle devices.
Je moet het bewust uitzetten.


En ik doe precies hetzelfde.

IOS 15.0 👀 Succes iedereen, ik wacht tot 15.1 en zelfs dat heeft niet gebaat want vrij snel kwam 15.2 😄

Windows 11 🤨 Que 🧐😄 Ipv een update van de zakelijke software wacht ik liever op een major release en dan versie x.1,
dan pas schakel ik over naar win11
Maar eigenlijk is dat toch heel raar. Beter zou zijn dat software beter opgeleverd wordt. Maar blijkbaar vinden voldoende consumenten het goed om als veredelde betatester behandeld te worden in een 1.0 versie
Heb je helemaal gelijk in,

maar zakelijk geld ook, if it ain’t broke, don’t fix it. Je moet er ergens op vooruit gaan.

Maar thuis voor media als je keer wilt ontspannen en het apparaat werkt ineens niet dan sta je daar ook zuur te kijken op die avond. Ook dan zou ik het liever wat uitstellen puur en alleen met de kennis dat een major release nooit alles kan afdekken door de manier van testen van de software.
Niks mis mee. In het bedrijfsleven wordt dit ook toegepast - op onze netwerkinfra zetten we nooit de allerlaatste versie (tenzij deze al x maanden beschikbaar is). Je wilt geen beta-tester zijn.
Als beheerder van diverse software pakketten snap ik dat maar al te goed. Vaak genoeg gezien dat basisfuncties die meteen in het oog springen nog niet goed werken. Ook als je pas na patch 5 overgaat op een nieuwe versie.
Nee, gewoon 25 jaar beroepservaring.
Als ze nou die ads eruit filteren ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.