Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google stopt met gratis legacyversie van G Suite, zet gebruikers naar Workspace

Gebruikers van het oude Google G Suite moeten vanaf 1 juli overstappen naar een betaald Workspace-pakket. Nieuwe gebruikers kunnen sinds 2012 al geen gebruik meer maken van het gratis legacypakket van Google-diensten, maar gebruikers die daar nog op zaten, betaalden nog niet.

Google heeft een mail gestuurd naar beheerders en een blogpost online gezet waarin het de veranderingen uit de doeken doet. Beheerders van een gratis G Suite-legacypakket moeten vanaf 1 mei overstappen naar een Google Workspace-pakket. Dat is tot 1 juli van dit jaar nog gratis te gebruiken, daarna moeten ze ervoor betalen. Google zet beheerders die niet zelf voor een pakket kiezen zelf over naar het pakket dat het beste bij hun gebruik past.

De verandering geldt alleen voor beheerders van een oud abonnement van wat in 2006 begon als Google Apps. Dat was een bundeling van onder andere Gmail en Calendar die gratis kon worden gebruikt door scholen en bedrijven. In 2016 veranderde dat pakket naar G Suite, waar toen ook Docs en Meet bij kwamen. In 2020 werd dat pakket weer omgedoopt naar Google Workspace. Het was sinds 2012 al niet meer mogelijk voor nieuwe gebruikers om een gratis abonnement te nemen op het pakket, maar gebruikers die hun pakket toen al hadden, hoefden al die tijd niets te betalen. Nu is die periode voorbij, al heeft Workspace wel twee gratis pakketten beschikbaar. Workspace for Education Fundamentals is een afgeslankte versie van het onderwijspakket, en er is een gratis versie voor stichtingen.

Update: er zijn nog wel twee gratis pakketten van Workspace beschikbaar. Dat is toegevoegd.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

20-01-2022 • 09:04

387 Linkedin

Submitter: vlo

Reacties (387)

-13870385+1102+215+30Ongemodereerd229
Wijzig sortering
Voor alle mensen die de mail niet hebben gehad:

Beste beheerder,

We willen u laten weten dat de verouderde kosteloze versie van G Suite vanaf 1 juli 2022 niet meer beschikbaar is. Als u uw services en accounts wilt blijven gebruiken, moet u upgraden naar Google Workspace.

16 jaar geleden introduceerden we de nu verouderde kosteloze versie van G Suite: het oorspronkelijke Google Apps-aanbod voor bedrijven en scholen. In 2012 hebben we deze service beëindigd. We gaan nu alle resterende gebruikers overzetten naar een geüpgraded betaald Google Workspace-abonnement. Deze upgrade vindt plaats op basis van uw gebruik.

Wat betekent dit voor mijn organisatie?
In 2020 introduceerden we Google Workspace en hebben we ons aanbod beter afgestemd op de behoeften van onze klanten. In Google Workspace vindt u alle functies die u nu ook gebruikt, plus aanvullende voordelen zoals meer opslagruimte, verbeterde beveiliging en 24/7 support.

U kunt in een paar korte stappen upgraden van de verouderde kosteloze versie van G Suite naar Google Workspace. Uw eindgebruikers merken niets van de upgrade. Omdat we u willen ondersteunen bij deze overstap, kunt u tot 12 maanden na 1 juli 2022 gebruikmaken van diverse kortingen.

Wat moet ik doen?
Upgrade vóór 1 mei 2022 naar Google Workspace om uw account(s) en de services zonder onderbrekingen te blijven gebruiken. Lees het Helpcentrum-artikel over de upgrade en selecteer de optie die het best bij de behoeften van uw organisatie past. Als u het gewenste abonnement heeft gevonden, volgt u deze stappen:

1. Ga naar de Beheerdersconsole.
2. Selecteer het betreffende abonnement.
3. Vermeld uw factureringsgegevens.
Na de upgrade kunt u uw nieuwe Google Workspace-abonnement en de bijbehorende functies kosteloos gebruiken tot ten minste 1 juli 2022.

Als u vóór 1 mei 2022 niets doet, upgradet Google uw organisatie daarna naadloos naar een nieuw Google Workspace-abonnement. Dit nieuwe abonnement wordt gebaseerd op uw huidige gebruik van de verouderde kosteloze versie van G Suite.

Als u op 1 juli 2022 nog geen factureringsgegevens heeft ingevuld, wordt uw abonnement opgeschort.

Als uw behoeften zijn veranderd en u niet wilt upgraden naar een Google Workspace-abonnement, kunt u de gegevens van uw organisatie exporteren met Takeout.

Veelgestelde vragen
In het Helpcentrum vindt u meer informatie over hoe u overstapt van de verouderde kosteloze versie van G Suite naar Google Workspace.

We helpen u graag
Als u vragen heeft of hulp nodig heeft, kunt u contact opnemen met Google Workspace-support. Als u belt of een supportaanvraag indient, kunt u verwijzen naar referentienummer #########. Als u problemen ondervindt met de toegang tot uw beheerdersaccount, bekijkt u hoe u uw beheerderswachtwoord reset.

Bedankt dat u voor Google Workspace heeft gekozen.

Team Google Workspace

[Reactie gewijzigd door JonnyTheG op 20 januari 2022 12:22]

Die export is wel goed, maar aankopen staan daar dus niet tussen.
Als je aankopen in je account hebt, betekent dit dus dat je geforceerd wordt te betalen, of je apps/boeken etc kwijt bent.

Ik heb net een melding gemaakt bij Autoriteit Consument & Markt die over dit soort zaken gaat.

[Reactie gewijzigd door Stry op 20 januari 2022 23:01]

Ik heb het ook bij de ACM gemeld. Dit veroorzaakt echt een groot probleem. Ik heb voor vrienden, familie en kennissen overal Google Suits ingesteld ooit. Iedereen gebruikt dat ook als Google Account op hun telefoon. Dus dit is echt een enorm groot probleem!

De ACM doet pas wat als er veel meldingen zijn. Dus ik hoop dat velen van jullie ook een melding doen!
Oh, shit! Was mijn eerste reactie.
Ben ik de enige die het als "familie bedrijf" heeft? Diverse mensen in mijn familie hebben een @*achternaam*.nl van mij als primair mail adres. Waar alles aan hangt. Zelf heb ik het sinds 2009 in gebruik.

Zo te lezen zijn er meer mensen.
Kan er een standaard brief gedeeld worden? Die iedereen makkelijk kan personaliseren zodat de drempel naar ACM zo klein mogelijk wordt?

Aan de andere kant, ben benieuwd naar de kosten (nog niet opgezocht) misschien valt het mee of is het te delen.
Simpel formuliertje op de website vd acm invullen. Kost niets. Ook geen brief nodig. Vrij eenvoudig.
Ze komen daar pas in beweging bij voldoende klachten helaas.
Tnx, voor je info. Ik ga er werk van maken.
Nee, je bent lang niet enige. Ik hoorde bij een van de eersten die destijds mijn domein via Google Apps regelede. En sindsdien hebben alle gezinsleden een google account op de familienaam. Bovendien heb ik nog aan aantal extra mailboxen voor dingen die ik apart wil houden. Als ik dat omzet naar het goedkoopste Google abonnement, dan kom ik honderden euros per jaar uit.

De email vind ik nog het minste probleem, dat los ik wel op. Maar de apps die ik heb gekocht in de Google appstore? En de mobieltjes die allemaal opnieuw ingesteld moeten worden...
Herkenbaar.
Gelukkig kom ik nu op 4 actieve mensen familieleden. Waar in bij hoor.
De overige gebruik ik inderdaad zelf of gebruiken hem passief.

Toevallig net de email van Google ontvangen, vandaar dat ik dit draadje weer check.
iApp geeft daar hier wel een oplossing voor: iApp in 'nieuws: Google stopt met gratis legacyversie van G Suite, zet gebrui...

Door Cloud Identity Free aan je account te koppelen kun je dus wel al je aanschaffen behouden, alleen geen gebruik meer maken van de overige diensten zoals Mail, Contacts en Documents

[Reactie gewijzigd door Woy op 20 januari 2022 12:11]

Zoals @iApp al eerder behulpzaam opmerkte is er ook een optie tot het gebruiken van een Cloud Identity account, die is gratis. Dan behoud je iig alle betaalde content. Voor diensten zoals e-mail kun je dan een andere oplossing zoeken.
Moet je het wel aan kunnen zetten.

ALs ik in de google G-suite admin panel kijk zie ik hier staan:

"U haalt al het maximale uit Google. We laten het u weten als er nieuwe abonnementen beschikbaar zijn."

Denk dat ik eea ga omzetten naar O365 Business standaard, heb ik 1TB storage, office en 50GB mail store per user.

- Meer email storage
- Minder kosten.
Niet alleen aankopen, ook je account op je telefoon is weg. Die moet je opnieuw installeren, je contacten migreren, etc, etc. Als je je Google account gebruikt om op andere websites in te loggen, zijn al die accounts ook weg, tenzij je ze één voor één afgaat en omzet. Wat een heidens karwei is en voor de meeste gebruikers een onmogelijke opgave.

Je link mist precies 1 letter, hier is de juiste link naar Autoriteit Consument & Markt
Whoops, dank je! Link aangepast. :-)

En de rest, ja, 't is een zooi. Het is allang duidelijk dat Google niet meer een partij is waarop je kan vertrouwen.
Als je zelf na 16 jaar nog steeds de illusie hebt dat goede dingen “gratis” blijven, dan ligt dat meer aan jezelf dan aan de partij waar je het “gratis” van krijgt.

Niets is gratis, er is altijd iemand die er voor betaald, met een eigen reden.
Ik wil prima betalen. Maar wel naar redelijkheid. Ik gebruik het al 15 jaar voor familiegebruik. Google biedt hiervoor geen betaalbaar alternatief. Familie is nu business geworden. Ik zou uitkomen op iets van 700 euro per jaar. Echt teveel.
En hoeveel familieleden zijn dat dan?

Als het er 10 zijn, dan is 700 euro toch niet zó onredelijk?
Ook ik heb een melding gemaakt bij het ACM. Vorig jaar nog was te lezen dat de Google Apps voor altijd gratis zouden blijven. Dit heeft zo jarenlang in de hulp informatie gestaan. Nu is dit account inderdaad gebruikt bij verschillende diensten en zijn wij min of meer gedwongen Google Workspace af te nemen.
Ik ben hier ook bang voor. Na een klein beetje rondzoeken kwam ik het volgende lapje tekst tegen op de google help website. Misschien is er hoop dat het omzetten van een account toch mogelijk wordt?
In the coming months, we'll provide an option for you to move your non-Google Workspace paid content and most of your data to a no-cost option. This new option won't include premium features like custom email or multi-account management. You'll be able to evaluate this option prior to July 1, 2022 and prior to account suspension. We'll update this article with details in the coming months.
Bron: https://support.google.co...on-can-i-transfer-my-data
Dit geeft hier echt een heel slechte nasmaak.

Destijds wou management van een onderneming overstappen van Lotus Notes naar G Suite omdat Google G Suite gratis was. Het ging om een onderneming van 10K werknemers, Google wou dat zomaar gratis en voor niets gaan hosten.

Bloed zweet en tranen heeft dat gekost om management te overtuigen van het principe "if you're not paying for the product you are the product". Maar het ging over veel geld natuurlijk maar gelukkig was niet iedereen in het hoger management overtuigt van dat gratis aspect.

De aggresieve manier waarop Google toen al te werk ging is mij altijd bijgebleven, wat toen gratis was kost vandaag 2.4 miljoen euro per jaar. Probleem is natuurlijk dat je niet zomaar 10K users gaat migreren, dat alleen al kost je gigantisch veel geld.

Als ik dan nu in de reacties lees hoe Google achter de kleine vissen gaat...
Ik heb 5 legacy gsuites (sja...) en op geen een een mail gehad :(
Ik zie dat er een topic op het forum is aangemaakt. Misschien handig om elkaar daar op de hoogte te houden en tips uit te wisselen?

G Suite stopt, wat nu?
Wat zijn "tweaker approved" alternatieven? Gratis is geen vereiste, maar $6 p/m per gebruiker is wel een beetje gortig om te sponsoren voor m'n familie :P
Het is denk ik niet "Tweakers approved", maar als je toch al iCloud+ hebt om je iPhone photos van je gezin makkelijk te kunnen backuppen dan kun je daar sinds kort gratis je mail onder eigen domeinnaam bij hosten: https://support.apple.com/en-us/HT212514
Dank voor de tip.
Ik heb al icloud+. Nadeel is wel dat de eigen domein naam alleen door de leden van jouw family groep (maximaal 6 personen ) gebruikt kan worden.
[Schaamteloze plug]
Een mail account bij freedom.nl is dan met €60 al voordeliger: https://freedom.nl/diensten/mail
Hiervoor krijg je zowel een catch-all op je domein als ook je eigen domeinnaam.
Natuurlijk kan je dit ook combineren met je fysieke internet toegang, maar dat is geheel aan jou.

Update: De €60 (per jaar) is voor een mail-abonnement. Daarin zitten 4 (extra) mailboxen. Volgende mailboxen zijn in blokken van 5, 10 of 25 aan te vragen en kosten dan zo'n €1,- per mailbox per maand.

[Reactie gewijzigd door beerse op 20 januari 2022 13:39]

@beerse
Kan dat ook iets anders zijn dan een .nl domein?

Freedom biedt één mail pakket. Je kunt vanaf nu je pakket aanvragen, die ziet er als volgt uit:
1 @freedom.nl e-mailaccount (mailbox);
4 Extra mailboxen op eigen domein;
25 GB opslag
Spamfilter voor inkomende en uitgaande mail;
NL Domeinnaam registreren;
Meerdere domeinen koppelen;
Toegang tot webmail, waarmee je overal en altijd bij je mail kunt;
IMAP-ondersteuning;
Ondersteuning door deskundige helpdesk.
Voor zover ik weet is het voor het eerste .nl domein gratis (mits de eventuele vorige hoster mee werkt). Dat is dan inclusief registratie.

Voor andere TLD-s en/of extra domeinen van om het even welk domein zou je de details moeten navragen. De kosten en regels/richtlijnen kunnen voor andere tld-s nogal verschillen. Zie bijvoorbeeld bij hosting: https://freedom.nl/diensten/webhosting

[Reactie gewijzigd door beerse op 20 januari 2022 13:23]

@beerse Thanks
Ik heb een .be en een .cloud domein waar ik mail op wil kunnen ontvangen (zitten nu nog op Google)
Voor familiezaken was de Microsoft oplossing toch altijd al de betere oplossing? Vooral omdat je daar een Office installatie e.a. gewoon bijkrijgt, x6. De enige reden om die oplossing te laten is een subjectief slecht gevoel bij MS. Value for money is onverslaanbaar. Zeker ten opzichte van wat de duurdere en minder uitgebreide oplossingen Google je voorschotelt.

Er zijn wel alternatieven, maar die zijn lang niet zo gemakkelijk en comfortabel uit te rollen. Ik heb ooit wel zitten rommelen met wat tegenwoordig Nextcloud heet en andere houtje-touwtje oplossingen, maar dat is vooral problemen op de hals halen met zeer beperkte meerwaarde. Je haalt je voor die paar euro kostenbesparing een forse hoeveelheid werk op de hals, die als je dat omrekent veelal duurder is dan een family pakketje bij MS.

Dus tja, je kunt voor Tweaker-achtige oplossingen zijn door een beetje aan te klooien met verschillende open source oplossingen, maar voor die 99 euro per jaar voor 6 personen vind ik 't wel best allemaal.
Voor familiezaken was de Microsoft oplossing toch altijd al de betere oplossing? Vooral omdat je daar een Office installatie e.a. gewoon bijkrijgt,
Dat is allemaal perspectief. Ik zie iets dat je moet installeren als een negatief iets want dat gaat vaak ook weer kapot. Zeker onder Windows, helaas. Daarnaast zijn de web apps van Microsoft zeer slecht (zeker met hun eigen .docx formaat). De interface van Office gaat binnenkort ook wederom op de schop tot onvrede van veel mensen (dat zeggen gebruikers ten minste tegen mij ;) ).

Die problemen hebt je niet echt met Google. Overal waar je bent kun je direct aan het werk, zeker als je dingen deelt (samenwerken in documenten) is Google weer superieur.

Persoonlijk zie ik ook veel oudere mensen vragen om 'Outlook' omdat ze simpelweg niets willen veranderen. Maar die tijden zijn geweest. Ook voor Office...

Als je echt niet over wil, genoeg aanbiedingen op internet voor Office 2019. Soms voor minder dan 20 euro... Wel weer inloggen met een Microsoft account natuurlijk, dat is verplicht..
Je kunt toch geen domeinnaam koppelen aan M365 voor families?
Tegenwoordig wel, maar dan moet je domein geregistreerd zijn door GoDaddy (ik denk wel dat je een bestaand domein kunt migreren naar GoDaddy, maar dat weet ik niet zeker), en je kunt maar 1 adres per account hebben. Geen aliasen en geen catch all. Kan een uitkomst zijn als je al O365 family hebt. Is het voor mij persoonlijk niet, ik maak veelvuldig gebruik van mijn catch-all :/.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 januari 2022 10:28]

Met een workaround kan je een custom domain toevoegen zonder GoDaddy. Zojuist geprobeerd, en werkte prima.

Doe alsof je een GoDaddy account wilt, en pak de waarde van de `mxRecordValue` uit de URL
Vul daarna deze gegevens in bij de DNS van jouw domein:

Type | Naam | Waarde
====================
CNAME | autodiscover | autodiscover.outlook.com.
CNAME | _domainconnect | _domainconnect.gd.domaincontrol.com.
TXT | @ | v=spf1 include:outlook.com -all
TXT | _outlook | xxxxxxxxx
MX | @ | xxxxxxxxx.pamx1.hotmail.com.

Daarna kan je je domein invullen bij de "voeg GoDaddy domein toe".

LET OP: xxxxxxxxx is dus de `mxRecordValue` param in de "get domain on godaddy" link

LET OP 2: je kan slechts 1 domein koppelen bij een Microsoft 365 Family subscription. Probeer dus eerst een gratis maand voordat je het probeerd

EDIT: formatting, [code]blokken[/code] werken niet bij reacties

[Reactie gewijzigd door beatniak op 20 januari 2022 17:18]

Je kan ook je eigen domein gebruiken als je 365 Family gebruikt. Kost 99 Euro per jaar voor maximaal 6 gebruikers. Nadeel: je kan geen aliassen aanmaken.
Iedereen die je dan opneemt in je familie abonnement kan dan een email adres aanmaken van het domein.
Je moet volgens Microsoft je domein dan bij GoDaddy hebben staan maar er lijkt een workaround te zijn.

Voor mij dan weer geen optie: 47 gebruikers
Als je 47 gebruikers hebt en je denkt een particulier family abonnement te moeten overwegen dan ben je ofwel aan het fokken als konijnen of je bent totaal naar de verkeerde producten aan het kijken.
Gebruikers, niet gezinsleden. Idd, grote familie met dezelfde achternaam. Mijn mail adres is voornaam@achternaam.nl
Plus ik zeg ook dat een family abonnement geen optie voor mij is.
Ik heb een beetje het zelfde probleem. Ik kijk nu naar de Google stichting versie. Heb nog geen eisen van Google gevonden. Dus misschien is dat een optie?
Dat is bedoeld voor ANBI stichtingen. Dat ben je niet zomaar, dus is voor de meeste geen optie.
"ofwel aan het fokken als konijnen" en dat zegt @fapkonijntje
Nu m'n scherm even droogmaken.
Dat is toch precies wat ik zei in de post waar je op reageert? ;)
Als extra toevoeging de workaround. Godaddy raad ik niemand aan.
Dat is oud nieuws. De godaddy koppeling hoeft niet meer en de beperkingen zijn ook weg.
Niet volgens de instellingen van outlook.
Klopt, maar als je de instellingen goed overneemt dan werkt het wel bij anderen :)
Dan hebben ze dat nog niet doorgevoerd, ze waren er wel mee bezig. GoDaddy is irritant. Wel zijn overige beperkingen die je bij GoDaddy verdwenen. Maar ik zou liever ook niet vast zitten aan GoDaddy.
Zie hier bij Domain FAQ.

At the moment, we only support connecting domains managed by GoDaddy with Outlook.com.
Jawel :) Hoeft geen GoDaddy meer te zijn trouwens:
https://support.microsoft...25-4c02-8c07-8979403b427b

Ook is Microsoft zo vrij geweest om een stappenplan te delen om te migreren van G-Suite-Workplace naar Microsoft 365: https://docs.microsoft.co...rview?view=o365-worldwide

[Reactie gewijzigd door Upsilon op 20 januari 2022 12:04]

Jawel :) Hoeft geen GoDaddy meer te zijn trouwens:
Niet?
At the moment, we only support connecting domains managed by GoDaddy with Outlook.com.
Ik zie het staan inderdaad. ;( Heb er vanmorgen nog expliciet naar gevraagd en was niet het geval volgens support.
Die migratie is naar Microsoft 365 for business?
Ik dacht dat ze die functionaliteit hadden toegevoegd. Heb er zelf geen gebruik van gemaakt, dus kan niet met zekerheid zeggen hoe het werkt.
De enige reden om die oplossing te laten is een subjectief slecht gevoel bij MS.
In vind Gmail veel fijner werken dan Outlook..
Ik vind ook weleens wat, maar er is ook zoiets dat heet een totaalplaatje. Als je bij Google voor minder bijna het dubbele kwijt bent, wil ik die veranderingen in werkwijze die ik mijzelf even een halve minuut moet aanleren bij Outlook wel accepteren.
Persoonlijk zit ik misschien 1x per jaar in de webinterface van GMail, de rest doe ik gewoon met een mail client (Outlook in mijn geval, wat de overstap naar MS wat dat betreft ook misschien wel iets beter maakt).

Wat ik vooral fijn vind bij gmail is de spamdetectie, ik zie echt nooit spam in mijn reguliere inbox. Een andere grote partij als MS zal dit vast ook wel op orde hebben, maar ik zie dat bij een kleinere partij toch wel een stuk minder zijn (simpelweg omdat ze veel minder gebruikers hebben om analyse op te doen).
Nee, MS heeft spamdetectie niet op orde... Vergeleken met gmail is de spamdetectie van MS zelfs zeer slecht.

Om een voorbeeld te geven:

Je stuurt een email afkomstig van een eigen domain naar een Gmail email adres. Gmail kent het domain niet, omdat het nieuw is of omdat het mail volume gewoon erg laag is. Gmail zal de email in de inbox plaatsen, tenzij de email kenmerken heeft van spam. Gmail is daar erg accuraat in.

Nu doe je hetzelfde met MS... Je stuurt je email van je eigen nieuwe of low email volume domain naar een hotmail of outlook email adres. MS kent het domain niet, en zal jouw email in de spam box plaatsen. Zelfs als jouw email geen kenmerken heeft van spam.

Simpelweg omdat ze niet tot nauwelijks in staat zijn een echte email te onderscheiden van spam wordt email van nieuwe of onbekende domains automatisch in de spambox gezet.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden die het amateurisme van MS aantonen als het gaat over email en spamdetectie. Ze kunnen het gewoon niet.
Ja ik zie ook nooit spam in mijn inbox bij Gmail. Maar wel veel te veel normale email in spam. Dus moet ik toch ook door de spam heen blijven bladeren. Ondanks dat ik aantik "dit is geen spam" blijven die mails in spam komen.
Nou, nee.

Maar de verwarring komt omdat MS ook niet zo duidelijk is en ze hun help pagina niet hebben bijgewerkt.

Hier staat tot maximaal 6 personen.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 20 januari 2022 10:16]

Ik gebruik Google apps al vanaf het begin, dus al 16 jaar, en een tijdje later kwam Microsoft met een alternatief waarmee je ook een eigen domein kon gebruiken voor diverse mailboxen e.d., Maar in die tijd vond ik Google Apps veel beter.
Zelf gebruik ik niks verder van Microsoft, ook geen Windows of office, dus voor ons zou dat ook geen voordeel hebben.
En de vele koppelingen met Google is erg fijn voor SSO.
Verder gebruiken we Android, Google photos, drive, ...

Dus altijd een betere oplossing?
Niet als je veel Google diensten en koppelingen gebruik.
Ik ben niet op de hoogte van de huidige staat bij Microsoft, maar de 16 jaar gratis bij Google was zeer fijn voor ons.
Ik ben niet op de hoogte van de huidige staat bij Microsoft
Dat blijkt ja.
Misschien https://www.zoho.com/nl/mail/zohomail-pricing.html
Gratis voor 5 accounts, max 5GB / user.
Bij meer dan 5 accounts: €10/gebruiker/jaar voor 5GB, €12/jaar/gebruiker voor 10GB.
Ben je een grootgebruiker, dan kan je ook accounts met meer opslag nemen.
Daarnaast zie ik dat je ook de verschillende type accounts kan mixen. Je hoeft dus niet voor al je users hetzelfde abbo af te sluiten.
Wel even opletten:
IMAP/ POP/ Active Sync zitten niet in het gratis abonnement
Dat lijkt me voor veel mensen hier toch echt wel een dealbreaker.
Inderdaad een oud ZOHO account weer eens ingelogd. Ziet er goed uit en doet alles wat ik zoek aan meerdere domeinen, catch all adres, groepen en agenda.
Er is ook een migratie tool van Google naar zoho waarbij de agenda ook mee gaat en dat met momenteel 30% korting op de prijzen die je aangaf.
Al met al lijkt dit de beste optie voor mijn 10 familie leden.
Ik heb alles omgezet naar persoonlijke accounts en de catch-all vervangen door CloudFlare (gratis).

Enige probleem is nog de aankopen op de Play Store die je niet kan overzetten, maar tot nu toe kan je op beide accounts tegelijk inloggen.
NextCloud. Maar ook daar geldt, dat kost geld. Kun je misschien minimaliseren door het op een goedkope VPS te draaien maar dan heb je wel extra verantwoordelijkheid, vooral voor het veilig houden. Na een lange zoektocht vond ik deze week interessant: https://webo.cloud/nextcloud/

Maar de kern van het verhaal is: of het kost jou moeite (eigen vps) of je moet ergens weer een risico gaan nemen met een gratis product of je gaat toch iets lappen.
Je zou eventueel een Developer tenant kunnen aanmaken bij Microsoft, dat kost ook niets en wordt tot nu toe telkens verlengd met 90 dagen. https://developer.microso...microsoft-365/dev-program. Er zitten zo'n 25 M365 Developer E5 licenties in, prima voor 't gezin.

[Reactie gewijzigd door Runescom op 20 januari 2022 10:47]

Totdat ineens ook betaald word of niet meer verlengd, mag je weer migreren. Wel toffe link trouwens.
Deze beheerder heeft geen mail gehad van Google hierover. Anderen al wel?

Edit:
Ik ben duidelijk niet de enige. :)

Ik wacht nog even af. Op de blog post staat een link hoe te upgraden. Je moet eerst een knop 'Upgrade now' klikken, voordat je prijzen te zien krijgt... Dat ga ik voorlopig niet doen. Ik wacht nog even af wat er gaat komen de komende maanden.

Afgaand op de standaard prijsstelling van de goedkoopste optie, ben ik binnenkort 600 euro per jaar armer.

Ik ga denk ik eerst kijken of Microsoft een interessantere optie is.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 20 januari 2022 09:19]

Hier ook niet. Waar ik een beetje van baal (al heel lang) is dat mijn G Suite account ook mijn hoofd google account is, waardoor ik al jaren genaaid wordt omdat allerlei gewone services generfd zijn voor G Suite accounts. Ik kan best rondkijken naar andere domein-email-aanbieders en ben ook best bereid te betalen, maar ik zie niet graag dat mijn Google account wordt opgeschort als ik niet voor workspaces kies.

Migreren naar een regulier Google account voor alleen mijn hoofd G suite account zit er vast niet in :/.

Gelukkig heb ik een tijdje terug al een alternatief non-G-Suite account aangemaakt voor oa Family Link en ben ik daarmee ook gaan Youtuben en gebruik ik het sindsdien voor betaalde apps of in-app purchases, dus wellicht is het geheel overstappen naar dat account minder pijnlijk dan verwacht, maar toch. Vraag me af hoe makkelijk het is om een Android device of Google Chrome over te zetten...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 januari 2022 09:29]

De gouden tip is om Cloud Identity Free aan je account te koppelen; dan hoef je niet voor Google Workspace te betalen, maar blijf je wel toegang houden tot de beheerdersconsole. Op deze manier behoud je toegang tot al je services, zoals YouTube, Analytics, AdWords. Ondertussen kun je met Google Takeout een back-up maken van je mail, agenda, contactpersonen en foto's; en dat overzetten naar je eigen Plesk/DirectAdmin/cPanel server of Transip/Strato/Antagonist.

NGO's met ANBI status hebben geluk: voor hen is (en blijft) Google Workspace gratis. Aanvragen kan via Techsoup.
Niet alleen NGO's met een ANBI status, maar bijvoorbeeld ook sportverenigingen en andere non profit verenigingen. Zo gebruiken wij Google Workspace for Nonprofits bij onze tafeltennisvereniging.
Het klopt dat, zolang je aan de voorwaarden van Techsoup voldoet, je via hen Google Workspace for Non Profits kunt aanvragen. Alleen politieke partijen zijn bijvoorbeeld uitgezonderd; dus niet iedereen is welkom. Ik wist niet dat het hebben van een ANBI status géén verplichting is. Fijn om te weten!
Iedere Google reseller kan dit voor je aanvragen. Beetje sluikreclame?

[Reactie gewijzigd door Cio op 20 januari 2022 12:09]

Uiteindelijk moet de Google reseller een validatietoken bij Techsoup aanvragen. Dat is althans de procedure bij ons. Dus nee, geen sluikreclame.
Heb je toevallig dan ook de gouden tip voor hoe dat moet? Als ik bij 'Add more services' klik op 'Cloud Identity' krijg ik de melding 'You're getting the best out of Google. We will notify you when new subscriptions become available.'
Klopt. Om Cloud Identity Free aan te schaffen, moet je een Google Workspace abonnement hebben.

In mijn vorige reactie schreef ik al:
1 Wacht de upgrade in mei af
2 Plan wat tijd in je agenda om in mei een back-up te maken en de gegevens over te zetten
3 Ben je klaar, schaf dan een Cloud Identity Free abonnement aan en koppel dit aan je account. Op deze manier blijft je Google Suite account actief, maar betaal je niets voor de services.

Je hebt tussen mei-juni alle tijd om de stappen kosteloos uit te voeren. Wil je dit eerder uitvoeren, dan moet je eerst upgraden.
👍 Thanks! Wij zijn inmiddels al overgestapt naar MS365, maar gebruiken G Suite nog voor SSO met Atlassian. Dus er zouden geen kritieke gegevens meer in G Suite moeten staan. famous last words O-)
De data van unlicenced services op de accounts is overgedragen aan Google, tenzij je het hebt gewist. Succes ;)
Weet jij toevallig of een account onder Cloud Identity Free, wel is te koppelen aan Google Family / Google One? Of beschouwt Google dat onder water nog steeds als een Workspace account?
Dat beschouwt Google nog steeds als een Google Workspace account, doordat het een zakelijk account is (en blijft).
Hmmm, interessant. Maar werkt dat ook met een domeinnaam?

Als ik bijv. email overzet naar Office365 en daar @mijndomein.nl ga gebruiken, kan ik dan ook nog mijn account@mijndomein.nl met Cloud Identity Free blijven gebruiken voor SSO en inloggen op mijn mobiel?
Ja, dat werkt! Het is vergelijkbaar met AD.
En bovendien wat zal er gebeuren met de purchases in de app-store, die zijn ook aan het account gelinked. Het zou wel gek zijn als die niet op de een of andere manier om te zetten zijn naar een ander free account. Al vraag ik mij wel af hoe dat zou moeten aangezien mijn main account dus op een custom domain is.

Ik denk dat ik voorlopig nog wel even bij Workspace blijf, want ik heb al mijn mail vanaf 2008 in mijn GSuite legacy zitten, en dat blijft bij GMail toch wel erg fijn werken. Maar het is wel irritant dat een hoop diensten niet goed met GSuite werken.
Daar is een antwoord op: Cloud Identity Free. Als je bang bent je Play Store aankopen te verliezen: dat klopt. Die verlies je zodra jij je Google Suite account verwijderd. Door Cloud Identity Free te koppelen, vervang je daarmee de licentieverplichting en blijft je account actief; je hebt met Cloud Identity alleen géén toegang meer tot Gmail, Agenda, adresboek, Meet en Photo's. Dus voordat je dit doet, kun je via Google Takeout een back-up maken van je gegevens en die overzetten.
Ok, maar wat als je telefoong gekoppeld zit aan een G Suite account?
Het Google account blijft aan je telefoon gekoppeld als je een Cloud Identity Free licentie toevoegt.

Je verliest wel alle features waar Google Suite bekend om staat - zoals Mail, Drive, Agenda, Meet en contactpersonen. Kortom, alle services in deze lijst:
https://support.google.com/a/answer/6043385

Maar dat neemt niet weg dat je account en de daaraan gekoppelde services, zoals YouTube, Analytics en Play Store aankopen, blijven bewaard als je Cloud Identity Free toevoegt. Het alternatief is betalen óf opzeggen, waarmee je, bij dat laatste, alle content verliest.

[Reactie gewijzigd door iApp op 20 januari 2022 10:51]

contactpersonen
Ja, maar dat is dus het punt. Mijn telefoon synct zijn contactpersonen met Google :)
Maar I guess dat ik die wel kan verhuizen naar een ander Google account.
Met een Google Takeout maak je een back-up van je hele account. De contactpersonen kun je vervolgens importeren op je persoonlijke Google account.
Contactpersonen exporteren/importeren is doodeenvoudig op https://contacts.google.com daar is gewoon een export en import knop.
Mail en contactpersonen migreren is niet het grootste probleem.

Maar 10 jaar aan aankopen in de Google Playstore vanuit het GSuite account wel......
Klopt. De workaround is om een Cloud Identity abonnement toe te wijzen aan je account. Dat abonnement is gratis. Zo behoud je toegang tot die gegevens, zonder voor Google Workspace te betalen. Het alternatief is opzeggen (= verwijderen) of betalen.
Ik zie Cloud Identity inderdaad een aantal keer voorbij komen. Thanks! Daar ga ik naar kijken.

Ben wel benieuwd of ik dat alleen voor mijn custom domain in GSuite moet doen, dat iedere gebruiker dat ook moet doen......
Cloud Idenditity kun je aan elke gebruiker koppelen. Zo betaal je niets voor Google Suite, en blijft je organisatie - met alle voordelen, zoals de mogelijkheid tot het doorsturen van e-mails, - behouden.

Mocht jij je domein willen ontkoppelen, dan kun je het hoofddomein aanpassen naar een subdomein; bijvoorbeeld google.domein.nl.
Kun je met een Cloud Identity abonnement wel je domein hernoemen? Ik lees namelijk hier bij de requirements dat het niet beschikbaar is voor Legacy Gsuite free https://support.google.co...tity/answer/7009324?hl=en

En na een domein aanpassing, veranderd je inlognaam dan ook naar dat subdomein?
Al vraag ik mij wel af hoe dat zou moeten aangezien mijn main account dus op een custom domain is.
Dat maakt niet zoveel uit, je kunt met een willekeurig emailadres een Google account aanmaken. Sterker nog, ik heb voor mijn alternatieve non-G-Suite account gewoon een emailadres gebruikt wat onder mijn catch-all binnen mijn domein valt dat dus wordt gemanaged door G Suite :P
Ah, nice, dat is wel een goede. Misschien moet ik dan inderdaad ook eens een los google account aanmaken, dat maakt het ieder geval makkelijker om de andere zaken te verhuizen als ik zou willen.
Ja idd. Ik moest destijds wel omdat ik Family Link wilde gebruiken icm de tablets van mijn kinderen, maar dat werkte niet voor G Suite users. Dus toen heb ik een alternatief account aangemaakt. Je kunt die op je telefoon gewoon toevoegen en dan in de Play Store betalingen mee doen, dus dat werkt op zich prima. Ook heb ik daarop Youtube Premium Family afgesloten (kan ook niet met G Suite) en kijk ik er sindsdien dus Youtube mee. Was even een drempel, maar als je de kanalen waarop je geabonneerd bent even overzet boeit de rest eigenlijk niet zo. Ervanuitgaande dat je je comments en eigen geuploade content je niet zo boeit iig ;).
Ervanuitgaande dat je je comments en eigen geuploade content je niet zo boeit iig ;).
Dat vind ik heel belangrijk, het scheelt dat het er 0 zijn, dus die migreren naadloos mee ;)
Exact hetzelfde scenario hier.

Ik heb sinds een paar maanden op een andere domeinnaam, waarvoor de mail 'extern' wordt ge-host, een non-gsuite Google account aangemaakt voor Google Home, Family Link, etc. en gebruik nu inderdaad uitsluitend dat account voor Youtube, betaalde apps in Google Play, etc.

Maar op mijn hoofd-domeinnaam, wel in Gsuite, zitten desondanks toch nog behoorlijk wat betaalde apps in Google Play. EN mijn ouders en 6 andere broertjes en zusjes maken er heel veel gebruik van.

Ik moet nu dus hen allemaal opzadelen met het dilemma van betalen voor hun mail (nog even kijken waar), maar ook nog eens het ineens waardeloos worden van hun Google Play aankopen én overnieuw beginnen met een 'nieuw' gratis Google account.

Aankopen en andere data overzetten naar een ander Google account doet Google uiteraaaaard niet aan.......
Heb je hier al eens contact over gehad met Google?
Lijkt me niet dat ze aan hun kan geen optie hebben om dit gewoon met een druk op de knop om te zetten, en dat de vraag vooral is of ze dat gaan doen
Heb je hier al eens contact over gehad met Google?
Ja, kunnen ze niet.
Ik zie op internet inderdaad ook dat de enige manier is om alles handmatig over te zetten, maar dat gaat natuurlijk niet zomaar voor dingen als YouTube.

Vreemd, je zou toch denken dat ze meerwaarde zien in het behouden van een gebruiker ook wanneer dit onder een persoonlijk account is
Vreemd, je zou toch denken dat ze meerwaarde zien in het behouden van een gebruiker ook wanneer dit onder een persoonlijk account is
Sterker nog, de reden was dat ik een Youtube Premium Family subscription wilde afsluiten, wat niet kan met een G-Suite account. Ik was dus bereid betalende klant te worden, en nog konden ze me niet helpen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 januari 2022 11:05]

Mijn volgende suggestie was ook inderdaad om het via retentie te spelen, vaak is er dan ineens wel van alles mogelijk, maar in dit geval dus niet
Wat bedoel je precies met "hoofd Google account"? Wat is er allemaal opgeslagen in die account dat niet over te zetten is op een standaard google account? Je Youtube-kijkhistorie? ;)
App- en in-app purchases, maar waar het me met name om gaat is dat het volgens mij niet heel makkelijk is een Android device aan een ander account te koppelen zonder een factory reset te doen. Waarna je natuurlijk geen toegang hebt tot je backup want dat is een ander account.
Oh ja, dingen die je gekocht hebt, dat is wel vervelend als je dat zomaar kwijtraakt als je niet betaalt. Eigenlijk is dan je account gegijzeld. Ik vind eigenlijk wel dat ze daar een oplossing voor moeten verzinnen.

Over dat koppelen van een Google account aan een Android-device: volgens mij is dat zeker wel mogelijk en heel simpel. De eerste Google account die je op een Android-apparaat zet is degene die "gekoppeld" is en waar je dus een backup mee kunt maken. Althans, dat was zo een paar jaar terug, toen Android 4 de laatste versie was en ik nog Google op mijn telefoon gebruikte. (Sindsdien gebruik ik helemaal geen Google meer, ik heb alleen AOSP zonder "Gapps", dus geen idee of dat nog steeds zo is.)

Maar dan nog, ik heb destijds één keer een backup teruggezet via Google om dat te testen. Het enige wat er overgezet werd waren volgens mij belgeschiedenis, apps (zonder instellingen/data), en ik dacht smsjes. Vrij nutteloos als je het mij vraagt. Maar ik hoor graag hoe men dit echt gebruikt in zijn voordeel, want het kind sindsdien veranderd zijn natuurlijk.
Idem, als beheerder van 6 legacy pakketten nog in geen van de mailboxen een mailtje mogen ontvangen.

In een betaalde vorm zal het bij mij vooral een consolidatie van pakketten gaan worden om het aantal mailboxen tot een absoluut minimum te beperken. Zal ook wel inhouden dat een aantal mailboxen zullen veranderen in een mailinglist/groep om voor die adressen de kosten niet te krijgen...

Gaat nog even puzzelen, migreren en consolideren worden de komende maanden.

Ik ben overigens al een behoorlijke poos onder het label Google Workspace ondergebracht. Ik neem aan dat dat voor iedereen geldt. Wellicht zou de betere omschrijving in het artikel zijn:

de gratis legacyversie van Google Apps
> toen G Suite
> nu Google Workspace.

[Reactie gewijzigd door gooos op 20 januari 2022 10:23]

Ik heb voor 1 van mijn omgevingen wel een mail ontvangen. Maar als ik inlog op het dashboard krijg ik niet een opzichtige melding dat ik moet upgraden. Voor de andere omgevingen (een handvol) heb ik ook een dag later nog steeds geen mail ontvangen. Daardoor heb ik het vermoeden dat Google achter de schermen de mails heeft stopgezet en zich aan het beraden is op aanpassingen [in de communicatie?]
Ik heb inderdaad ook in geen van de 6 accounts een mail mogen ontvangen tot dusver. Ben benieuwd en wacht rustig af. Ondertussen toch al wel wat voorbereidend denkwerk in gang gezet :)
Goedkoopste google optie is 6 dollar per maand (€5,20), met maar 30GB opslag.

Microsoft is dan toch al snel interessanter met hun OneDrive oplossing er bij.

En trouwens ook nog niets ontvangen aan notification hierover.

[Reactie gewijzigd door Rolfie op 20 januari 2022 10:17]

Let op: die € 5,20 is excl BTW, dus die niet vergeten in je berekening als je als particulier een betaald account afneemt bij Google Workspace ;)

[Reactie gewijzigd door gooos op 20 januari 2022 14:52]

Auw.... Thx. Die had ik nog niet gezien.

Eigenlijk alleen maar meer verbeteringen om op Office 365 over te stappen.
Hier ook geen mail gezien, maar als ik inlog als beheerder zie ik de melding wel als ik naar "Billing" ga
Ze zullen toch ook een contract met je moeten afsluiten hiervoor en je om een tegenrekening moeten vragen.

Ik doe voorlopig niets. In de tussentijd ga ik wel kijken naar alternatieven.

Afgaande op de standaard prijsstelling zit ik zo dadelijk op 600 euro per jaar... Dat is even andere koek voor alleen maar particulier gebruik binnen de familie.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 20 januari 2022 09:26]

Als je die pagina leest dan wordt er verteld dat als je geen billing-info toevoegt de dienstverlening zal worden gestaakt totdat je dat wel doet...

Eenzijdig verhaal dus.
Ik heb hier ook nog niets aangekregen.
Nee, ik heb ook nog geen bericht hierover ontvangen.
Nope. Hier ook niet.
Ik ook niet.
Ik ben benieuwd wat de alternatieven zijn
Gebruik ook de GSuite legacy edition, en geen mail gehad.. vreemd.
Nee ik ook nog niet, had nog twee van die oude pakketten staan maar op geen van beide een mail hierover.
Nee ik ook nog niks gezien, maar dit is wel het moment dat ik toch maar eens wat verder om mee heen ga kijken, bijvoorbeeld naar O365.
Ik ben ingestapt toen het volgens mij Google for your domain heette en heb ook nog geen mail ontvangen.
Ik ook nog niets gekregen. Wel zeer lastig. Ik gebruik nu mijn oude persoonlijke account om mijn werkmail af te halen van een 0365-account, die ik vervolgens afhaal in een Google Workspace account (wel betalend) die mails kan verzenden vanuit onze professionele domeinnamen.
Ook ik heb nog geen bericht ontvangen.
Ik was er al bang voor dat dit binnenkort zou gebeuren, maar jammer is het wel. Het werkte perfect voor ons gezin. Nauwelijks spam en de mail was overal handig in te stellen.

Binnenkort maar eens op zoek naar een nieuwe maildomein aanbieder en eens kijken wat we met de mailhistorie gaan doen.
Om hoeveel accounts gaat het en wat zijn je vereisten?
Als je alleen online bestanden wilt bewerken, data wilt opslaan (persoonlijk of als groep), je eigen maildomein en adressen en onderling wilt communiceren ben je met Microsoft 365 Business Basic (5 euro per gebruiker per maand) klaar.
Misschien moeten ze de emails eerst nog even vertalen in het Nederlands?
Nog niks ontvangen.

Was sowieso al een tijd van plan het ergens anders onder te brengen want ik gebruik eigenlijk alleen de e-mail i.c.m. een eigen domeinnaam.
Hier ook geen email.

Gelukkig heb bijna niks gekoppeld aan dat gsuite account dus migratie naar iets anders is alleen een vervelende tijd investering. Voornamelijk de investering om een andere oplossing te zoeken en dit op te zetten.
Same, ook nog niet. Heb wel een oude email opgezocht:

https://twitter.com/HaStry/status/1484111256915255297
Hier ook nog niets gekregen.
Zit op het Google Legacy plan momenteel waar ik tot 50 gebruikers kan op aanmaken.
Eerst 'upgrade now' laten clicken en dan pas prijzen laten zien is heel erg vies.
Minder vies is 'bekijk aanbod' oid.
Nog viezer is om eerst te vertellen dat iets altijd gratis zal blijven, om vervolgens mensen te dwingen over te stappen naar een betaalde variant.

Ik had altijd nog iets van sympathie voor Google. Ze boden met die oude legacy versie iets aan waar ze niets aan verdienden.

Dat kleine beetje sympathie is bij deze compleet verdwenen.
nog geen mail, maar wel de blogpost gelezen

Daar geven ze aan dat er ook een workspace free is ( tot 10 adressen, en minder app-opties ) maar die is nergens te vinden/kiezen helaas
Poe, ik gebruik dit ook al een jaar of 10, werkt perfect, voor mijn hele gezin.
Alles van Google hangt aan mijn account, dus even kijken hoe we dit gaan oplossen.
Wellicht een topic aanmaken om elkaar migratietips te geven? Persoonlijk heb ik +- 5 tot 10GB aan mailopslag nodig en een gedeelde agenda functie. En uiteraard de mogelijkheid om mijn domeinnaam te koppelen.
Wellicht is dit een mooie mogelijkheid om naar een privacyvriendelijker alternatief zoals Nextcloud te kijken?
Ehhh.. na het zien van https://nextcloud.com/install/ wil ik best 6euro/maand betalen om dat allemaal niet te hoeven doen.

Privacy en Internet zijn niet verenigbaar imo.
Privacy en Internet zijn niet verenigbaar imo.
Natuurlijk wel.
Maar als je willens en weten je data bij grote marketingboeren naar binnen fietst dan wordt het wel al gelijk lastig ja.

Ik snap overigens best dat je voor het gemak kiest hoor. Geen last op mijn schouders.
Maar er zit echt wel wat meer achter regie over je eigen data hebben.

Met 't gebruik van diensten als Google heb je niet alleen dingen als privacy, maar ook Google die gewoon de eigenaar is van je data i.p.v. jijzelf.
Al die foto's in Google Photo's die je zomaar kwijt kan zijn omdat Google's algoritme bepald dat jij hun gebruikersvoorwaarden hebt geschonden ofzo en daarom je account opgeheven moet worden.

Mij niet gezien.
Synology NAS, of als je wat technischer onderlegd bent volwaardige homeserver is bij mij inmiddels echt wel een must.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 20 januari 2022 11:29]

De meesten hier zitten bij Google uit de tijd van "Don't be evil" en toen ze nog de underdog waren. Dat was dus geen willens en wetens aansluiten bij een marketingboer. Switchen is altijd veel te veel gedoe. Maar nu is toch het moment aangebroken. Meer dan €1000 per jaar betalen is geen optie om je eigen domeinnaam te gebruiken.

Ik zit momenteel te denken aan een VPS met zo min mogelijk onderhoud. Misschien is het wel tijd geworden om helemaal over te stappen op Nextcloud. Draai het al jaren als test op verschillende servers. Maar nooit echt serieus gebruikt omdat er altijd weer van die kleine irritante dingentjes zijn die maar niet goed werken.

Vraag me ook af hoe het met email gaat tegenwoordig. Destijds was mijn grootste reden om email te verhuizen naar Google dat mijn mail via eigen mailservers continue in spamboxen terecht kwam of helemaal geweerd werd. Andersom kreeg je sommige mail ook helemaal niet geleverd. Met Gmail was ik wel van dat gedoe af.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 20 januari 2022 14:36]

Het is van belang om je DNS records goed in orde te hebben. Dus naast je MX records ook de DMARC, SPF, en DKIM records.

En ook als je alles denkt goed te hebben dan blijft het alsnog op zijn tijd een flinke uitdaging om mail bij Yahoo! mailboxen afgeleverd te krijgen... zeker als je vanaf een website mails die kant op stuurt.

Om die laatste reden heb ik voor een website die ik beheer uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid voor het mailverkeer vanaf de website. Dat loopt nu allemaal, geforceerd, via de EU servers van smtp2go. Probleem opgelost aangezien smtp2go zelf ook een setje DNS records aanmaakt en je een kleine toevoeging laat doen aan je eigen. Wat ze anders doen? Geen idee, maar precies het juiste om wel door de extreem strikte filters van Yahoo! Mail heen te komen.
Vanuit de Gmail box via de eigen DNS records had ik alles dus al onder controle, die smtp provider ernaast is puur voor de mails vanaf de website.

Oh ja, de IP van de webserver van de website staat gewoon in de lijst met geautoriseerde bronnen voor het verzenden van mail op het domein, en toch kwam ik er bij Yahoo! niet door. Ook niet na alle mail headers exact volgens de instructies van Yahoo! re hebben ingeregeld...

Zelf maak ik graag gebruik van tools als:
https://dmarcian.com/domain-checker/
en
https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx

Via de gratis opties kan je eigen al wel alles checken. Ook staat er veel informatie op deze sites waar je veel aan hebt.

[Reactie gewijzigd door gooos op 22 januari 2022 09:39]

Er is meer dan alleen Synology hè. Maar dan nog is dat een forse investering die je iets kunt beperken door voor Qnap te kiezen, want Synology beperkt hun ARM nasjes softwarematig in de mogelijkheden (geen docker bijv.) en Qnap niet zo.
Ik snap dat je de moeite wilt besparen, maar je zou dan eventueel ook nog kunnen kijken naar Managed Nextcloud zoals bij Hetzner, hosting.de, of het Nederlandse The Good Cloud. Er zijn opties mocht je van Google af willen.

Verder vind ik de laatste opmerking een beetje raar. Je hebt gelijk dat privacy op het internet moeite kost, maar het is dan ook belangrijk. Waarom zou Google (voorbeeld) alles over jou en jouw data moeten weten? Het is een kleine moeite (als je dan toch overstapt) om in ieder geval naar alternatieven te kijken en hier misschien wat voordeel op privacygebied uit te halen.
Je hebt gelijk dat privacy op het internet moeite kost, maar het is dan ook belangrijk. Waarom zou Google (voorbeeld) alles over jou en jouw data moeten weten?
Zodat je ''gratis'' van hun diensten gebruik kunt maken. Als ik verderop lees dat 6euro/gebruiker/maand al te veel is voor een managed email/samenwerkingsoplossing a la Workspace dan vraag ik mij af wat mensen dan precies willen? Voor niks gaat de zon op, maar dat willen mensen dus blijkbaar wel...gratis mailen, navigeren, video's kijken, etc. Laat ik het omdraaien, als Google mensen vraagt om 6euro per maand te betalen zodat ze geen persoonlijk data verzamelen denk je dat mensen dat gaan doen? Of gaan ze naar een alternatieve 'gratis' oplossing zoeken. Ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Je hebt helemaal gelijk! Helaas is het genormaliseerd dat cloudopslag (tot een bepaalde hoogte) gratis is. Ik was echter in de veronderstelling dat we nu naar betaalde alternatieven aan het kijken waren. Anders is het inderdaad moeilijk te verdedigen tegenover iemand die er überhaupt niet voor wil betalen.
de voornaamste reden om google apps for domain te nemen was wat al in de naam te lezen is, google + domain. dan is het leuk dat er allemaal nifty dingetjes zijn die OOK kunnen maar in werkelijkheid krijgen wij gapps users helemaal niet zoveel extra's bovenop de gratis gmail users. in de privacy statement van gapps free stond wel degelijk dat er meer data gebruikt mocht worden door google dan in de paid versie.
ook de limiet van mijn opslag was gewoon 15gb per gebruiker - ook kon ik samen documenten maken met andere users (maar dat kan in gmail-accounts ook), er waren wat extra veiligheids features aanwezig zoals dat ik data niet zo-maar buten de eigen 'organisatie'. (groep met google accounts) kon delen zonder daar specifiek toestemming voor te geven maar dat was het dan zo'n beetje.

de belangrijkte feature was die domein-koppeling en het is eigenlijk maar de vraag warom het die paar tweakertjes niet wil gunnen. - er was een tijdje leuk te handelen in 2e-hands gAPPS accounts waarbij je voor een prijs het beheer account kon kopen - maar die accounts werden na gespot te zijn door Google vaak binnen een paar definitief geblokkeerd.
wat ik vooral niet snap is dat we het hier in eerste instantie over gsuite hebben waarvan Gmail toch de meest gebruikte is en dan pas. gdrive en goffice. voor die laatste 2 zou je inderdaad iets als. nextcloud kunnen kiezen in combi met Colabore CODE edition. dan zit je wat office, photo'almbums en documenten opslaan wel goed. maar google deed/doet meer dan alleen dat - en vooral het gmail op eigen domein wordt hiermee een issue.

als ik naar de help-pagina's van MS kijk is het hosten van een eigen domain nog steeds un-supported - en moet je fratsen gaan uithalen om het werkende te krijgen.

dan ga ik toch liever nog eens verder kijken misschien dat er elders nog iets is. al heb ik eerlijkheidshalve nog geen flauw idee waar ik heen kan.
Ik was inderdaad onder de indruk dat Gsuite voornamelijk om storage ging, maar het is inderdaad ook email zoals je zelf zegt. Voor privacyvriendelijke emailopties zijn er diensten als Tutanota en ProtonMail, maar dan krijg je inderdaad wat meer een versnippering van je diensten.
Ik heb het zelf ook al heel lang; toen in plaats van een zelf gehoste mailserver genomen.

Ik heb er vijf 'gebruikers' onderhangen voor verschillende doeleinden. 1

van die gebruikers is alleen voor aanmaken van per website een alias als ik mij aanmeld. Zo kan ik altijd traceren wie mijn e-mail aan spammers heeft gelekt.

Een andere gebruiker heeft de aliassen voor mijn bankrekeningen. Deze worden alleen voor bankzaken gebruikt en zijn niet raadbaar. 'Bankmail' die op andere accounts binnenkomen zijn dus per definitie phishing of reclame en worden automatisch verwijderd.

Dan is er nog mijn 'normale' e-mail adres en tenslotte twee voor vrijwilligersfuncties die ik uitvoer.

Dit alles onder een eigen domein, waaronder ik voorheen dus zelf een server hoste.

Ik heb eigenlijk geen zin om zelf weer een server te hosten en beveiligen, ben ik mee gestopt omdat het te veel werk werd. Maar als ik zie dat ik voor workspace dan fijn voor 5 gebruikers mag gaan betalen met deze setup dan wordt het wel afscheid nemen van Google.

Hopelijk inderdaad op het forum mensen met goede alternatieven. Ik wil zelf ook wel even meedenken en zoeken naar alternatieven. Eis voor mij is in ieder geval dat ik het domein en alle mailadressen en aliassen over kan zetten. Als dat eenmalig handmatig moet kan ik er wel mee leven ;)

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 20 januari 2022 10:44]

Herkenbare situatie.

Ik denk dat het bij mij gaat neerkomen op best wat handmatig consolidatie / migratie werk om de verschillende Workspaces allemaal te consolideren in 1:
  • eerst alle mail, incl verzonden, overzetten en per herkomst mailbox met een label taggen bij de import (via Accounts > Check mail from other accounts, via POP waarbij je bij het binnenhalen de mail in de bron mailbox laat verwijderen zodat je weet dat het overgezet is!)
  • alle bestanden van Drive even overzetten naar de lokale schijf en daarna bedenken of ik die op de geconsolideerde weer wil / moet uploaden
  • en dan zit ik nog even met een klein vraagteken hoe snel je een Workspace kan opzeggen (geloof vrijwel direct) en hoe snel je dan het domein van de opgeheven Workspace kan toevoegen aan een bestaande Workspace (waar je naartoe consolideerd)...
  • uiteindelijk kan je dan vanuit 1 mailbox vanaf al je gekoppelde domeinnamen mail versturen, eventueel moet je nog een aantal aliassen toevoegen (via Accounts > Send mail as)
Helemaal ideaal is het niet maar het zou een werkbaar scenario kunnen zijn voor mij. Ik zal in het proces mogelijk een aantal betaalde apps verliezen omdat ik een aantal keer niet heb zitten opletten in welk account ik ingelogd zat toen ik een app aanschafte...

[Reactie gewijzigd door gooos op 20 januari 2022 15:05]

Gelukkig heb ik voor apps een consumenten gmail account aangemaakt. Die hangen niet onder dat account omdat ik google niet vertrouwde met hun graveyard aan producten.
Een wijze, vooruitziende blik! :)
Ik heb een zelfde usecase, ik heb 8 users vanwege de 30 aliases limiet bij Google.
Ik denk eraan om over te stappen naar Microsoft 365 business basic voor ongeveer 5,10 euro p/m met 1 enkele user.
MS 365 heeft een alias limiet van 400, da's voor mij voldoende.
Beter overstappen op een provider die 'catch-all' aanbied. Dan hoef je zelf niet met aliassen te klooien en kan je altijd en overal een zelf gekozen mail adres invullen.
In het verleden ook catch all gebruikt. Daar juist vanaf gestapt want dan ben je weer andersom bezig om andere ongewenste meuk te blokkeren. Van die spam runs waar ze populaire voornamen en andere veel gebruikte mailbox namen voor je domain plakken etc. (plus de vele aliassen die ik in het verleden weggegooid heb als ik er weer an zou beginnen)

Ik heb een junk alias die ik regelmatig roteer/weggooi voor sites waar iets met email bevestigt moet worden waar ik verwacht dat ik die dienst maar 1 keer nodig heb.

En aliases aanmaken met de google admin app is binnen een minuut gebeurd.
Missschien ligt het aan demon/xs4all of freedom. Misschien ligt het er aan dat ik een sub-domein gebruik (account.freedom.nl tegenwoordig) maar zelf heb ik nooit dat soort populaire-voornaam gebaseerde spam ervaren.
Ik vind het sowieso raar dat ze je met een eigen domein een alias limiet opleggen. Het is niet alsof je alle 'goede' adressen uit hun eigen domein bezet.

Ik wil echter minimaal vier gescheiden accounts hebben en mijn bankzaken in een aparte mailbox houden.

Standaard mail en bankzaken strict gescheiden houden.
De beide vrijwilligersfuncties, zodat ik het account kan overdragen als ik met de functie stop.

Desnoods ga ik toch weer zelf een mailserver hosten.
Gebruik zelf de gratis versie van zoho mail voor m'n emails. Gratis tot 5 gebruikers/emails.
Gebruik zelf de gratis versie van zoho mail voor m'n emails. Gratis tot 5 gebruikers/emails.
Dat ziet er wel heel interessant uit. Tot 5 gebruikers gratis plus je eigen domein er op ontvangen. Vraag mij alleen af hoe je oude mail kunt importeren als IMAP/POP3 niet beschikbaar zijn.

Aan de andere kant, om voor minder dan 1 euro p/mnd een betaald abo te nemen is ook geen probleem :-)
Als het je eigen domein is, dan zou je kunnen overstappen naar een andere provider.

[plug aan]
Zelf gebruik ik voor de meeste zaken zoals jij die vermeld al jaren een 'catch-all' constructie. Tot vorig jaar met een account.demon.nl domein bij xs4all, tegenwoordig bij freedom.nl. Daar, bij freedom.nl kan je ook je eigen domeinnaam daarvoor gebruiken, zie 'eigen domeinnaam' onder https://freedom.nl/diensten/internet.
Dan moet ik vrees ik eerst mijn jarenlange strijd met de leugenaars van KPN winnen zodat ze hier glas aan komen leggen. Elke reden waarom ze het niet zouden kunnen doen kan en heb ik weerlegd voor ze en dan stoten ze 'toevallig' iedere keer weer op een nieuwe hindernis.

En dat allemaal nadat ze reggefiber hadden overgenomen. Reggefiber zou het aanleggen indertijd al gaan inplannen en zag geen bezwaren. KPN nam over en het onderzoek moest opnieuw en opeens was er vanalles mis. Wat een ongelovelijk k-bedrijf is dat kpn. Ik wil geen eens geen producten meer van ze, maar ze zijn de enige die hier uberhaupt glas aanleggen.

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 20 januari 2022 11:26]

Over reggefiber en kpn heb je groot gelijk. Dat was een fusie die de monopoly-politie nooit had mogen toestaan. Maar helaas, dat is een gepasseerd station.

Met een beetje geluk kan je bij jou in de wijk 1 van de andere glasvezel providers overtuigen van het aanleggen van een netwerk. Als het echt tegen zit, krijg je dan 2 glasvezel aansluitingen, zoals in sommige wijken in Den Haag.

[plug aan]
Freedom.nl werkt ook via adsl als dat jou verbinding met de wereld is: https://freedom.nl/diensten/internet

En je hoeft freedom.nl niet als internet toegang te gebruiken, je kan ook kiezen voor 'mail' of 'hosting'. Als je jouw domeinnaam alleen voor email gebruikt, kan mail genoeg zijn. https://freedom.nl/diensten/mail
Ik vind het wel een goeie, ik zit er namelijk ook mee. Ik heb het niet alleen voor mijn gezin. Ik heb zo een 40 gebruikers. Betalen is niet een probleem, alleen €6,- per gebruiker wel. Het gaat mij ook alleen om de mail. Zo een 5GB is meer dan voldoende. Er zijn gebruikers die schieten daar ver boven maar die moeten maar archiveren. Mail via imap vind ik zo onhandig. Godaddy slechte ervaring mee. Gelukkig kan ik tot juli 2023 gratis gebruik blijven maken.
alleen €6,- per gebruiker wel.
Wat voor prijs is dan geen probleem? Komt neer op 72 euro per jaar...
€72 per jaar vind ik prima. Alleen kom ik op €2880,- per jaar.
€6,- x €40, = per maand x 12
Kom je nog steeds op €6/gebruiker uit..? Dus de vraag is wat zou wel de juiste prijs zijn voor een all-inclusive service?
Goeie vraag. Die ik ook kan stellen aan de gebruikers. Ik ga het namelijk niet voor ze betalen. De meeste gebruiken ook alleen email. Dus dat hoef ik ook alleen maar. Dus ik zoek een goeie email aanbieder die niet imap aanbied. Exchange only vind ik ook wel weer aan de prijzige kant. Maar goed, misschien haakt iedereen wel af en hoef ik alleen voor mijn gezin te betalen.
Dan is een mail account bij freedom.nl met €60 al voordeliger: https://freedom.nl/diensten/mail

Bijkomend voordeel is misschien wel de heel andere instelling rond privacy en zo.
Dan doe je het alleen voor privacy want het is €60,- per gebruiker per jaar.
Dat is maar net wat je per gebruiker apart wilt houden en wat je samen kan voegen.
Hier heb ik met 1 abonnement een account.freedom.nl subdomein en een heel eigen.nl domein.
De mail kan met de juiste instellingen en eventueel aliassen en dergelijke over 4 mailboxen worden verdeelt. Natuurlijk kan de catch-all van een (sub) domein maar naar 1 mailbox.

En als je meer dan de standaard email accounts wenst, dan kan je in blokken van 5, 10 of 25 mail-accounts extra toevoegen. De prijs die ik zie is dan 1 euro per mailbox per maand.
Waar lees je de optie voor extra account bij freedom. Ik kan daar geen info over vinden.

Ik heb het gevonden inmiddels, naast extra mailboxen zal je ook extra opslag moet kopen.

[Reactie gewijzigd door Eddie63 op 26 januari 2022 22:43]

Over de mailboxen: https://freedom.nl/diensten/mail
Over de domein namen: https://freedom.nl/diensten/webhosting

Eerlijk is eerlijk, nu zo even snel zonder in te loggen kan ik dat van die extra mailboxen ook niet even snel vinden. Wel wil ik aantekenen dat dit gewoon de etalage is voor consumenten.

Als je in de hosting hoek bezig bent, zou je zakelijk in gesprek kunnen met deze club. Naar mijn idee zijn ze best wel bereid mee te denken en oplossingen te vinden voor een reële prijs.
Ai! Op zich begrijpelijk, maar dat wordt wel even lastig. Ik gebruik G Suite nog steeds, vooral om test-accounts aan te maken voor Google. Het viel daarbij al op dat de laatste jaren steeds minder 'particuliere' Google diensten bruikbaar waren via G Suite (zoals Stadia).

Ik heb er nog geen mail over gehad, maar hier staat hoe je Workspace kan opzeggen: https://support.google.com/a/answer/1257646

[Reactie gewijzigd door dwizzy op 20 januari 2022 09:16]

Het viel daarbij al op dat de laatste jaren steeds minder 'particuliere' Google diensten bruikbaar waren via G Suite (zoals Stadia).
Klopt en dat is logisch want het is niet bedoeld voor particulieren maar puur voor bedrijfsmatige structuren (bedrijven, stichtingen en scholen maar dan wel puur voor de 'zakelijke' kant).
Nee hoor was ook voor particulieren, het is bedoeld voor mensen die een eigen domeinnaam hebben en die willen koppelen aan gmail bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door moonlander op 20 januari 2022 09:49]

Dat het ook door particulieren gebruik kán worden, wil niet zeggen dat het in de markt is gezet voor particulieren. Zoals @watercoolertje precies boven je al beschrijft, geeft Google zelf aan dat G-suite basic bedoeld is voor bedrijven.
Precies, dit soort 'workarounds' of producten gebruiken waar ze niet voor bedoeld zijn is op eigen risico, zéker bij Google is dat een gevaarlijke, want die hebben niet bepaald een betrouwbare geschiedenis.
Dat zeggen ze NU, maar toen ze mij overhaalden om Google Apps voor mijn Domein te gebruiken, gaven ze wel degelijk aan dat het naast organisaties, ook voor particulieren met eigen Domein handig was, "bijvoorbeeld familie websites" (http://googlepress.blogsp...ed-communications_28.html)
Daar lees ik na de introductie toch gewoon het volgende:
Google will provide organizations with two choices of service.
En ook:
"Organizations of all sizes face a common challenge of helping their users communicate and share information more effectively," said Dave Girouard, vice president and general manager, enterprise, at Google. "A hosted service like Google Apps for Your Domain eliminates many of the expenses and hassles of maintaining a communications infrastructure, which is welcome relief for many small business owners and IT staffers. Organizations can let Google be the experts in delivering high quality email, messaging, and other web-based services while they focus on the needs of their users and their day-to-day business."
Ik lees nergens iets over particulieren of niet-zakelijk gebruik.....
Sterker nog, ze hebben het over Administrators en end -users, iets dat je bij particulieren niet hebt.
En ook "from family websites and community groups to non-profits and small businesses, as well as universities, large enterprises, and ISPs"

Overigens vind ik het niet zozeer erg dat ze stoppen met de service, het was al langer duidelijk dat ze consumenten liever niet hadden (geen family link, stadia etc).
Maar wel heel vervelend is dat het tot nu toe onmogelijk wordt gemaakt om je play store aankopen te migreren naar een ander, normaal Gmail account. Ze zouden dat ook als optie moeten bieden, een nieuw of bestaand gewoon Gmail account koppelen aan je users en met een druk op de knop alle history, abonnementen, aankopen etc overhevelen... Ik probeer al 2 jaar op zo'n manier afscheid te nemen maar dat kan niet

[Reactie gewijzigd door jurjen_g op 20 januari 2022 20:42]

1 kleine opmerking over family websites en de rest van de post over zakelijk gebruik. De 2 woorden " Family websites" zijn echt het enige in het artikel waar ze het niet over het bedrijfsleven hebben.

Dus ja, het is mogelijk, maar het is overduidelijk niet de primaire doelgroep van het product. De primaire doelgroep is het bedrijfsleven en het is dus ook logisch dat ze hun dienstenportfolio daarop verder aanpassen. Dat die kleine groep niet-zakelijke gebruikers daar nadeel aan ondervind, is dan jammer. De zakelijke gebruikers van deze dienst zullen Google meer opleveren dan het verlies van die paar niet-zakelijke gebruikers.
Artikel is 2006, ze geven daarin aan dat ze zich 'de komende tijd gaan richten op specifieke doelgroepen waaronder...' , 1 daarvan was echt families. Ik ben niet de enige die dat zo heeft onthouden en zeker niet de enige die het zo heeft gebruikt. Zie ook mijn opmerking, ik vind het helemaal niet erg dat ze daarmee stoppen voor consumenten, maar ze bieden geen mogelijkheid om eruit te stappen zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door jurjen_g op 20 januari 2022 20:46]

Nee dat was het niet!
watercoolertje in 'nieuws: Google stopt met gratis legacyversie van G Suite, ...

@mods Petje af weer hoor, iemand roept welles zonder enige onderbouwing, en tada +2 informatief 8)7

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 januari 2022 10:14]

Zonder enige onderbouwing? In het begin dat google dit aanbood voor gmail met eigen domein, was dat niet specifiek voor bedrijven. Iedereen kon zich hiervoor aanmelden.
Dat iedereen zich ervoor kon aanmelden, betekent niet dat het product niet voor bedrijven bedoeld was, je moest tijdens de aanmelding zelfs doen alsof je een bedrijf/organisatie was. De omschrijving, ook in die tijd, gaf duidelijk aan dat het een product voor zakelijke doeleinden was. Dat jij dat genegeerd hebt is je eigen probleem op dit moment, blijkbaar.
Klopt, je moest inderdaad doen alsof je een organisatie was. Echter, er werd toen ook al wel onderscheid gemaakt tussen verschillende type organisaties.

Het zou ergens wel fijn zijn als Google met een Lite editie komt van de huidige Business Starter aangezien je zelfs van die Business Starter veel apps / functionaliteit niet zal gebruiken.
Wat is het probleem eigenlijk? Ook particulieren kunnen gebruik maken van gsuite/workspaces..
Dat klopt gewoon niet, hun eigen persbericht spreekt erover dat de beta ook geschikt is voor end users.
Een end user is wat anders dan particulier.

Ik zie een persbericht dat acht keer organizations noemt en één keer end users. Maar end users betekent niet per definitie particulier, end users betekent gewoon eindgebruiker. Dat kan net zo goed zakelijk zijn en dat is het in deze context ook.
Ik denk dat ik het bij nader inzien inderdaad verkeerd interpreteer. Ze zeggen dat er geen additional cost is voor end users, oftewel de eindgebruikers op je domein.
Ik heb die gratis versie voor sommige domains al iets van 25 jaar. Het was gewoon voor je eigen domain, niet zozeer voor bedrijven. De meeste bedrijven waren indertijd niet eens te vinden op internet. Dat kwam pas later.
Destijds ben ik er achter gekomen zonder ooit iets over bedrijfsmatige versies te lezen wat dan ook. Dus ik zie niet hoe dit enkel als bedrijfsmatig te boeken stond. Wellicht is dat nu het geval maar bij de opzet was het net zo goed op persoonlijk gebruik gericht en ik kan mij "familie" termen herinneren in de benamingen (hoewel dat uiteraard ook een na-het-feit herinnering kan zijn, het is even geleden).
@mods Petje af weer hoor, iemand roept welles zonder enige onderbouwing, en tada +2 informatief 8)7
Mensen plussen gewoon wat ze logisch vinden klinken en wat de populaire mening is, het zijn geen fact checkers hè.
Ja, dat was het wel. http://googlepress.blogsp...ed-communications_28.html
.edit: nvm, verkeerde interpretatie van mijn kant.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 januari 2022 13:09]

Het is inderdaad duidelijk dat Google meer voor de zakelijke kant kiest. Ik heb er nu één actieve account in hangen, dus de kosten zouden voor mij naar een euro of 6 per maand gaan.

Als ik ooit m'n kinderen een e-mail adres wil geven komen er twee accounts bij. Bij Google gaan de kosten dan gewoon maal drie. Je betaalt een vast bedrag per account.

Als ik overstap naar Microsoft betaal ik vooralsnog even veel; ook rond de 6 euro per maand. Maar zodra er meerdere accounts bij komen kan ik overstappen naar een Family abonnement. Dan gaat het naar een euro of 8 per maand voor vijf accounts.

Voor mij is de keuze dus vrij simpel; ik ga op langere termijn overstappen naar een Office 365 abonnement.
Het is tegenwoordig zelfs 6 accounts voor 99 euro per jaar, dus 8.25 per maand en 1.36 per gebruiker per maand, als je ze alles 6 vult. Stel je hebt ze dus alle 6 nodig dan is Google dus eigenlijk bijna 4,5 keer duurder. En dan heb je geen Office...

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 20 januari 2022 11:25]

Is de oplossing van Microsoft voor 99 euro per jaar functioneel equivalent? Ik heb die oplossing van Microsoft, en ook free G Suite. Ik kan qua mail heel veel niet vinden in mijn Microsoft 365 omgeving. Op basis van wat ik nu zie moet ik naar Microsoft 365 Business Basic. Dat is wel goedkoper dan Google Workspace. Moet alleen nog uitzoeken of alles wat ik nodig heb qua mail erin zit.
want het is niet bedoeld voor particulieren
Waar blijkt dat uit?
Kan me daar niks over herinneren.
G Suite Basic is een reeks samenwerkings- en productiviteitsapps waarmee uw bedrijf zakelijke e-mail, gedeelde agenda's, online documentbewerking en -opslag, videogesprekken en meer krijgt.
https://support.google.com/a/answer/6047848?hl=nl

Google Apps > G Suite > Workspace:
From February 10, 2006, Google started testing a version of the service at San Jose City College, hosting Gmail accounts with SJCC domain addresses and admin tools for account management.[8] On August 28, 2006, Google launched Google Apps for Your Domain, a set of apps for organizations.
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Workspace

Überhaupt het feit dat er een admin is met gebruikers er onder dat is per definitie geen particulieren-structuur, die zijn beide in 1 namelijk!

Dat maakt het niet perse niet bruikbaar voor particulieren overigens, heb het zelf ook een tijdje gratis gehad omdat ik mij (als organisatie) heb aangemeld in de beginperiode.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 januari 2022 09:52]

Überhaupt het feit dat er een admin is met gebruikers er onder dat is per definitie geen particulieren-structuur, die zijn beide in 1 namelijk!
Als je als particulier een eigen domein hebt is het toch logisch dat je dat kunt beheren?
Een familie is toch ook geen bedrijf of organisatie?
Yep, hoewel je een familie prima als een organisatie zou kunnen beschouwen.

Bijvoorbeeld een van de ouders als admin, die ook de accounts voor de kinderen op hetzelfde domein aanmaakt.

[Reactie gewijzigd door gooos op 20 januari 2022 11:04]

Misschien moet je niet uitgaan van wat Wikipedia zegt, maar even doorklikken naar de bronnen die die Wikipedia-pagina citeert
Google will provide organizations with two choices of service.
  • A standard edition of Google Apps for Your Domain is available today as a beta product without cost to domain administrators or end users. Key features include 2 gigabytes of email storage for each user, easy to use customization tools, and help for administrators via email or an online help center. Furthermore, organizations that sign up during the beta period will not ever have to pay for users accepted during that period (provided Google continues to offer the service).
  • A premium version of the product is being developed for organizations with more advanced needs. More information, including details on pricing, will be available soon.
.edit: nvm, ik denk dat ik de tekst hier wat verkeerd interpreteer. Ik kan me niet herinneren dat de "Google Apps Fere For Your Domain", zoals het volgens mij heette toen ik me aanmelde, ooit specifiek gericht was op organisaties maar meer voor domain administrators (dat is natuurlijk iedereen met een eigen domeinnaam die dat ook zelf managet), maar daar kan ik geen enkel bewijs meer van vinden.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 januari 2022 13:12]

Ja voor stadia heb ik een nieuw google account moeten aanmaken 8)7
Ook herinneringen worden niet ondersteund door google assistent voor gsuite.
Yup, terwijl ze daarvoor heel prima werkten. Maar, 't was voor "improvement" ofzo...

https://twitter.com/Googl...tatus/1167014851027357696
Het is denk ik ook een strategie geweest om daarmee ondertussen al wat gebruikers van de legacy accounts te masseren richting betaalde accounts. Op zich begrijpelijk na zoveel jaren.

Is het trouwens met de betaalde Workspace accounts inmiddels alweer mogelijk om reviews in de Play Store achter te laten? Dat was op een gegeven ogenblik eigenlijk mijn grootste frustratie van de legacy omgeving - maar later heb ik berichten gezien dat het voor alle accounts, dus ook de betaalde, niet meer kon... Zou fijn zijn als het inmiddels bij betaalde accounts wel weer kan.
Nou, dan ben ik extra blij dat ik een paar maanden geleden toevallig al was overgestapt op Fastmail :*)

Had dit sinds 2008-ish denk ik en ik vroeg me al af hoe lang ze dit nog gratis gingen houden.

Edit: ik weet wat G Suite is. Mijn reactie ging over een e-mailaccount met eigen domeinnaam.

[Reactie gewijzigd door Gersomvg op 20 januari 2022 10:05]

GMail is nog steeds gratis. Het gaat hier om G Suite (nu Workspace) waarin alle andere producten zitten zoals Meets, Docs etc...

Volgens mij biedt Fastmail deze soort diensten niet aan.
Docs en dergelijke is volgens mij ook nog steeds beschikbaar. De meerwaarde van GSuite is dat je er een eigen domein aan kan koppelen.

Overigens is Fastmail inderdaad een solide aanbieder van email hosting met eigen domein mogelijkheden. Andere aanbieders zijn o.a. mailbox.org (Gebruik ik zelf. Privacy georiënteerd Duits bedrijf. Nadeel is dat je niet met automatisch incasso kan betalen, maar ze werken als een soort prepaid dienst), Startmail (Nederlands, geen persoonlijke ervaring mee, maar wordt veel aangeraden) en als je helemaal voor privacy wil gaan heb je o.a. ook nog ProtonMail.
Met Gmail kun je geen eigen domeinnaam gebruiken voor je e-mails. Met G Suite kan dat wel.
Klopt, maar voor 99% van de particuliere gebruikers is een eigen domein niet nodig. Diegenen die wel een eigen domein gebruikte betaalde daar al voor, en de prijs voor het goedkoopste G Suite pakket en het goedkoopste Workspace pakket liggen heel dicht bij elkaar.
Echter gaat dit artikel om de legacy (gratis) versie van Google Apps/GSuite
Ik heb anders nog steeds een paar van mijn domeinen gekoppeld aan Gmail.
Dus ik kan prima switchen tussen domeinen bij het versturen van mails, iets wat met nieuwere accounts toch echt een betaalde feature is.
Zou jammer zijn als dat vervalt.
Dat is toch iets compleet anders. We hebben 't hier over mail op (eigen) domeinen kunnen ontvangen. Dat je 'send as' kunt doen in GMail heeft hier niets mee te maken.
Maar wel toch met de G-suite etc?
Dat kun je namelijk ook niet meer doen met nieuwere accounts (al zo'n 4+ jaar)
Ik heb echt geen idee waar je 't over hebt.
Je kunt niet een ander domein als afzender configureren in Gmail als je nu een (gratis) Gmail-account aanmaakt (dat "nu" is eigenlijk al een jaar of 4 a 5).
Volgens mij is het zo dat je dan alsnog een GMail adres als afzender ziet, maar dat ze het reply-to adres op je domein zetten, of andersom.
In elk geval, als je vanuit Gmail wilt kunnen mailen met als afzender jouw domeinnaam, dan kan dat dus niet zomaar met een nieuw(er) account.
Weet niet of je een SMTP server kunt opgeven in nieuwere accounts. In mijn account kan dat in elk geval wel, dus ik kan beide doen:
- Mailen vanuit Gmail met mijn domein als afzender
- Mailen vanuit Gmail via een andere SMTP server.

Inkomende mail heb ik ook diverse mogelijkheden, zoals IMAP/POP3, maar ook met Google als MX-record voor mijn domein.
Ik weet dat dat laatste sowieso niet kan met nieuwere accounts.
Ik betaal voor mijn "G Suite legacy" nu 0 euro. Ik moet nu overstappen naar "Workspace Business Starter" voor 5,20 euro (6 dollar) ofwel 62 euro per jaar. Dat is toch een flink extra bedrag.

Ik heb ook nog een 2de omgeving, met 3 gebruikers er in, waarbij het exact hetzelfde nodig ga hebben.
Idem bij een oom van mij.

Microsoft 365 Family, kost 99 euro per jaar, voor 6 gebruikers inclusief een 1TB opslag MET een Office licentie er bij en de mogelijkheid tot een custom domain, al zitten hier nog wat nadelen aan (godaddy hosting, geen DKIM support).
Met Gmail kun je geen eigen domeinnaam gebruiken voor je e-mails. Met G Suite kan dat wel.
Ik gebruik dit toch al enige jaren ...
Google Suite was een online pakket met opties.

Ik heb geluk gehad dat ik dit tot nu heb mogen gebruiken.
En dus MET mijn eigen domein naar ( @achternaam.nl )

Nu een paar mensen waarschuwen in de familie :+
Bedoel je nu dat je de gewone Gmail gebruikt, maar met je eigen domein?
Of begrijp ik je verkeerd? :)
Bedoel je nu dat je de gewone Gmail gebruikt, maar met je eigen domein?
Of begrijp ik je verkeerd? :)
Ik heb tot nu toe altijd de zgn google apps ( wat dus nu workplace word ) gebruikt.
Klopt.

Dat kon inderdaad een periode maar die route hebben ze relatief vlot weer afgekapt omdat ze denk ik toen al inzagen dat het een verdienmodel van hen raakte.

Uit mijn hoofd is de mogelijkheid afgekapt toen Google Domains (geloof dat het zo heette) op de markt kwam. Toen kon je het nog wel via die route doen maar dan had je dus eigenlijk gewoon een betaalde variant van een standaard Gmail account.
Dan ging/gaat het waarschijnlijk puur om zijn eigen domein als email adres (gersomvg@eigendomein.nl oid) te kunnen gebruiken.

Dat kan met de gratis gmail niet maar kon wel met g-suite.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 januari 2022 09:16]

Ik ga migreren naar de email functionaliteit van CloudFlare ...
Dat is dan wel een doorstuur, maar volstaat prima.
Moeten mijn familie leden maar een eigen mailadres aanleveren waar ze het willen ontvangen.
@FreshMaker Kunnen die mensen dan ook mail versturen uit naam van je eigen domein met Cloudflare?
Niet met CF, maar vaak wel via de smtp van de ontvangende maildienst ( gmail/outlook )
ik gebruik ZoHo als vervanging voor G-Suite (aangezien ik voor meerdere sub-domainen email wilde gebruiken).
Tot op heden, werkt dit wel prettig
Helaas is Zoho niet echt een geschikt alternatief voor consumenten.
ik gebruik alleen de email module.. en moet zeggen... werkt perfect...
de rest van de apps gebruik ik niet (zoals ook met google)
Heb ik ook geprobeerd en dat werkt uitstekend. Enige probleem wat ik had was dat mijn mail gericht aan Office 365 accounts telkens in de spam belandde. Kennelijk staan de IP-adressen van Zoho op een blacklist.
Idem dito. Had al zo'n vermoeden dat het niet het eeuwige leven meer had en wilde ook weg uit de arm van Google. Overall wel tevreden met ze maar Australische wet en Amerikaanse hosting is nog steeds niet echt top. Verder is het spam filter niet zo goed als bij Google of Microsoft en heb je soms dat mensen je niet kunnen mailen. Dan zien ze het als spam of zo. En je mail komt ook niet gegarandeerd in de inbox ipv spam maar dat hoi je toch wel. Ik vind het in ieder geval nog wel beter dan zelf hosten ivm security, performance en configuratie.
Google zet beheerders die niet zelf voor een pakket kiezen zelf over naar het pakket dat het beste bij hun gebruik pas
Kan het dan zijn dat je dan automatisch op een betaald pakket wordt gezet? Lijkt me stug als er geen overeenkomst aan ten grondslag ligt?
Lijkt mij nog stugger dat ze dat niet gewoon afgedekt hebben in hun voorwaarden :Y)
Inderdaad - er zal in de gratis diensten toen en nu vast wel een zinsnede staan die stelt dat de gratis service met x periode aan opzegtermijn opgeheven kan worden zonder dat de gebruiker zich ergens op kan beroepen...
Precies. Ik doe zelf voorlopig niets. Ik heb ook geen mail gehad hierover. Lijkt me stug dat ze dit zomaar kunnen doen. Ze moeten toch ook een tegenrekening hebben voor de factuur...
maar wat doe je dan als google hun diensten stopt,

er zijn al vaak genoeg wijzigingen doorgevoerd die je vast niet tot de letter hebt gelezen.
ik moet nog kijken of ik deze mail heb gehad, maar zo niet ga ik toch preventief moeten overwegen welke keuzes ik zal maken, maar die $6 per maand (x4) is het voor mij iig niet waard. - dan zoek ik voor dat bedrag wel iets interessanters (met meer opslag en meer diensten).
Office 365 Family, 99 per jaar.

je domain moet alleen wel bij GoDaddy staan, en features zoals DKIM werken niet.
Dat lijkt mij wel aangezien dat pakket geld kost.
Google Workspace biedt nog wel gratis pakketten aan aan non-profit organisaties. Dat is dus nog een optie, hier is echter wel een verificatie process voor.
Dat is dus geen eenvoudige optie denk ik. Ik neem aan dat je bepaalde bewijslast moet aanleveren.
Dat gaat via https://www.techsoup.nl/. Een organisatie waarbij je je Non-profit status moet kunnen aantonen dmv KVK gegevens etc. Die beoordeeld dan voor welke nonprofit pakketten je in aanmerking komt. Niet alleen software maar ook hardware.
Oke - interessant. Wellicht dat dat een uitkomst biedt voor de jeugdvereniging waar ik ook een Workspace voor heb. Zie overigens nergens Google op de site van techsoup vermeld staan Oke zat niet op te letten, zie ze nu wel.

[Reactie gewijzigd door gooos op 20 januari 2022 15:39]

1 2 3 ... 7