Niantic trekt de stekker uit AR-game Harry Potter: Wizards Unite

Niantic trekt de stekker uit de mobiele game Harry Potter: Wizards Unite. De AR-game kan nog tot 31 januari 2022 worden gespeeld, daarna gaat de game offline. De gamemaker noemt geen specifieke reden voor het stopzetten van het spel.

Niantic maakt het sluiten van Harry Potter: Wizards Unite dinsdag bekend. De game stopt na twee jaar en zal vanaf 31 januari 2022 helemaal verdwijnen. Voor die tijd zal de game al uit de verschillende app-winkels worden gehaald op 6 december. Vanaf die dag zal het ook niet mogelijk mee zijn om in-app-aankopen te doen.

Het is niet duidelijk waarom de game offline wordt gehaald. In de game konden spelers door hun buurt lopen en opdrachten voltooien die te maken hadden met het Harry Potter-universum. De game lijkt sterk op de andere AR-game van Niantic: Pokémon GO.

Na release kwam de Harry Potter-game nog in opspraak, omdat Niantic zeer veel data van gebruikers verzamelde. De game verzamelde wel twee keer zoveel data als Pokémon GO. Volgens de spelmaker kwam dit door een bug.

Niantic bracht naast de Harry Potter- en Pokémon-game ook een game in het thema van het bordspel Catan uit: Catan World Explorers. Deze game werd echter na een klein jaar weer stopgezet. Volgens het team achter de game week Catan World Explorers te veel af van wat het team oorspronkelijk voor ogen had. Het stopzetten van Catan World Explorers en Harry Potter: Wizards Unite weerhoudt Niantic er niet van om met nieuwe AR-games te komen. De ontwikkelaar kondigde vorige maand aan dat de Pikmin Bloom-AR-game binnenkort verschijnt.

Door Robert Zomers

Redacteur

02-11-2021 • 20:47

60 Linkedin

Reacties (60)

Wijzig sortering
Tja het is ook steeds meer van hetzelfde met een andere skin, het verbaast me niet. Mijn vriendin is redelijk fan van Harry Potter en heeft jaren enthousiast Pokemon Go gespeeld, maar zelfs zij had geen trek in opnieuw moeten beginnen met wat in essentie hetzelfde proces is, in een ander thema.
Ik denk dat Niantec beter kan inzetten om al deze losse games in een soort van shared-ecosystem te plaatsen, waar je credits/progress kan omzetten naar een andere game, dan zie ik mensen wel langer doorgaan of eerder switchen.
En zelfs Pokemon Go was vanaf dag 1 gewoon Ingress met andere plaatjes. Maar blijkbaar als je ergens Pokemon op plakt wordt het razend populair.
Het grappige is dat pogo nog beter werkt als ar game dan ingress zelf. Natuurlijk komt het ook door Pokémon zelf. Wat velen al zeggen, Pokémon is gewoon de gouden combinatie.

Pokémon zelf valt onder rpg maar in dat genre is Pokémon zelfs uniek.
Geenzins bedoeld om te bashen, maar een serieuze vraag, wat is er uniek aan Pokemon?
Pokémon core games zijn rpgs toch? Op de manier hoe pokemon het doet. Zie jij dat zelfde bij andere rpgs? Van final fantasy heb je zat soortgelijke rpgs. Laat ik het anders zeggen. Hoeveel echt goede clones zijn beter dan Pokémon zelf? Kan er letterlijk geen een noemen. Ik kan niet zeggen van. Ik ben nu echt klaar met pokemon. Ik vind dat gameontwikkelaar B het concept veel beter heeft uitgewerkt. Er is letterlijk geen goede tegenhanger. Daarom verkopen Pokémon games ook zo goed. Eerlijk is eerlijk. Niet elke pokemon core game is even goed en heeft ook veel met nostalgie te maken.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 3 november 2021 02:46]

Of ze even goed zijn kan ik niet bepalen want ik heb geen Pokémon spellen gespeeld en meningen verschillen natuurlijk. Maar Nexomon, Digimon en Ni No Kuni zijn volgens mij wel vergelijkbaar en ik vond dit dan toch wel goede games. Al zeg ik wel dat Digimon wel erg in herhaling valt.

Pokémon heeft wel als voordeel dat het (zover ik weet) de eerste van zijn soort was.
Nexomon lijkt de enige echt op Pokémon. Maar of ik dat nou zie als waardige vervanging.
Naar mijn mening had Digimon de veel betere anime en Pokemon de betere spellen.
Ingress heeft wel een hele andere manier van spelen. Uiteindelijk moet je bij Ingress veel meer plannen, maar is het natuurlijk dezelfde grind.
Qua frontend wellicht, maar qua gameplay gaat dat niet op. Ingress is veel meer een co-op dan Pokemon Go.
Ik had het idee dat er in de HP game nog wel een soort van verhaallijn zat. Maar moet zeggen dat ik er ook vrij snel mee gestopt ben. Was het net niet.
Tja het is ook steeds meer van hetzelfde met een andere skin, het verbaast me niet. Mijn vriendin is redelijk fan van Harry Potter en heeft jaren enthousiast Pokemon Go gespeeld, maar zelfs zij had geen trek in opnieuw moeten beginnen met wat in essentie hetzelfde proces is, in een ander thema.
Ik denk dat Niantec beter kan inzetten om al deze losse games in een soort van shared-ecosystem te plaatsen, waar je credits/progress kan omzetten naar een andere game, dan zie ik mensen wel langer doorgaan of eerder switchen.
Sinds vandaag begonnen met Pikmin bloom. Tot nu toe zie ik het mijzelf wel spelen. Maar is tot nu toe meer een leuke wandel-app ipv een interactieve game. Maar dat is juist waardoor ik gestopt was met Pokémon (ik was meer aan het uitzoeken dan aan het bewegen).

Harry Potter in de eerste week ook geprobeerd, maar dat was hem voor mij ook net niet.
Een soort metaverse }>
Alles wat na Ingress kwam is toch meer van hetzelfde. En zelfs Ingress Prime is een flop 🤷🏻‍♂️
Er zijn inmiddels veel verbeteringen en optimalisaties doorgevoerd in Ingress Prime. Flop lijkt mij een te groot woord gezien het aantal spelers en nog steeds startende spelers.

In tegenstelling tot Ingress en Pokemon is er voor HP, naar mijn mening, niet echt een community ontstaan, dat het spelen in gang houdt.
Zeker beter geworden, starten nog zeker nieuwe spelers. Maar prime heeft er een aardige hap uitgenomen toen het verplicht was. Veel spelers van het eerste uur haalt af op de onbruikbare app.
Ik ben er zelf eigenlijk vooral van overtuigd dat de mensen die oprecht rond Prime gestopt zijn sowieso al op de wip zaten.
Er is bij ons niemand gestopt die niet al min of meer afgehaakt was.

Kom zelf uit 2016 wat betreft Ingress maar speel nog gewoon en heb eigenlijk nooit echt harde problemen gehad met Prime. Buiten dan die typtische Niantic-esque release door gewoon de beta het primaire kanaal in te drukken.

Laten we wel wezen als je 5 jaar lang de modus operandi van Niantic hebt overleeft is zo'n client re-design een hele rare heuvel om dan uit te kiezen om op te sterven.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 2 november 2021 23:14]

Ik speel Ingress sinds Year Two en heb zelf die haat rond Prime nooit zo begrepen. In den beginne waren er zeker dingen op aan te merken (Glyph hacken was superirritant) maar inmiddels zijn alle kinderziektes er echt wel uit en is Prime in mijn ogen een verbetering ten opzichte van het origineel.

Ik denk dan ook dat deze 'RIP Ingress' mensen inderdaad toch al op het punt stonden om ermee te stoppen...
Wat Niantic gewoon erg waardeloos heeft gedaan is dat ze een soort beta access periode hadden voor deelnemers van volgens mij Darsana. Weet de exacte details niet meer, mensen die een field kitje kochten ofzo. Maakt verder ook niet uit.

Dus al die mensen (incl ikzelf) krijgen toegang tot die semi-publieke beta.
Gigantische Google doc met best wel heftige issues gemaakt met de hele ingress community waar Niantic echt nog wel even moest inzoomen, stonden idd ook die glyph issues in, maar ook dingen als aanvallen op een portal die verdedigd werd was gewoon onmogelijk door timeouts.

Maar een week of twee later pushten ze die exacte build waar al die feedback op kwam gewoon als update in het hoofdkanaal naar iedereen.

Dan voel je je toch genegeerd. En dat was voor mij echt wel een dieptepunt in Niantic's handelen.

Gelukkig kwamen ze vrij snel met redacted op de proppen waardoor de directe druk van de ketel ging.
Maar kheb maanden lang feitelijk Niantic's werk zitten doen door positieve prime propaganda te verkopen aan iedereen om al die negativiteit een beetje te proberen te beteugelen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 3 november 2021 10:41]

Ik ben zelf met Ingress begonnen in 2012. Toen de stad Groningen nog maar 35 portalen had, elk dorp ca 1-2 portalen had. Je was toen snel 3-6 maanden bezig om richting de level 8 te komen. Je ging toen nog echt plannen met vrienden en ook echt portalen verdedigen. Toen de stad Groningen ca 1500 portalen had, ben ik uiteindelijk ook maar gestopt. Het team spel, de drive was eigenlijk compleet weg. Om 5 portalen te beschermen moest je soms de halve stad door. Enkele jaren later slechts 300 Meter te lopen. Voor zo ver ik weet was Prime er toen nog niet. Ik zag toen al erg veel mensen afhaken. Zeker toen het ook appeltje eitje werd om je aan te melden voor de game en gewoon in de shop onderdelen kon gaan kopen om beter te worden.

[Reactie gewijzigd door RPiNut op 3 november 2021 06:16]

Hier ook één die gestopt is toen prime verplicht werd. Puur om hoe het spel (grafische) in elkaar gezet was.

Heb het nog wel een paar keer geprobeerd, maar na mijn laatste poging dan toch definitief mijn account laten verwijderen.
De HP app was in het begin redelijk populair bij mijn mijn kinderen (groot HP fans). Maar al vanaf het begin werkte bepaalde AR features (het alignen van dingen geloof ik) op geen enkele van onze telefoons. En met elke update ging het spel iets slechter werken. Sinds een maand of wat werkt het nou helemaal niet meer.

Als je een game maakt gericht op HP fans, toch vooral kinderen, dan is het niet zo handig als het alleen werkr op super-high-end telefoons.
haha, my thought as well :D Wat heb ik daar leuke nachten aan beleefd.
Zeker wel! Midden in de nacht je nest uit om een portal te flippen waarop grote velden zouden komen. Nachten door ‘vijandelijk gebied’ trekken om ze in jouw kleur te laten ontwaken. Heerlijk dat soort OPS 👌
Vanuit de Efteling een gigantisch veld leggen en dan in de chat van de tegenpartij lezen ‘gooi die portal neer’, waarop ze in de Efteling zeggen ‘ja dag, ik ben hier niet voor ingress vandaag’ :)
Of mensen die een trip deden met staadsbosbeheer naar rottummeroog, daar de portal pakten om te zorgen dat ze een medaile konden halen van 'langst mogelijke portaal in bezit' :9
Die medaille was hier niet te doen. Zat een hunter in de regio die alle middelen inzette om het te voorkomen. Op de dag af wist je waneer hij om ging, altijd midden in de nacht en nooit op camera te vangen… 😉 dus toen de medaille wegging en de termijn iets omlaag, had ik hem gewoon alsnog 🤣 jaren cheated voor niets die gek 🤪
En dat is nu ook de reden dat die weg zijn gehaald.
Het is bijna alsof Pokemon Go een succes werd voornamelijk dankzij Pokemon, maar minimaal door het AR platform en desondanks Niantic.

Wel mooie eindweken lijkt het mij als je het speelt.
Het is bijna alsof Pokemon Go een succes werd voornamelijk dankzij Pokemon, maar minimaal door het AR platform en desondanks Niantic.

Wel mooie eindweken lijkt het mij als je het speelt.
Het is een groot succes geworden door pokemon, maar het is populair gebleven omdat het goed in elkaar zat.

Ik kwam op straat van alles en nog wat type mensen tegen. Ik zou bijna willen zeggen dat het bij ouderen nog populairder was dan bij de pokemongeneratie.
Pokémon werd en wordt door mensen van alle maten achtergronden gespeeld, dat is echt niet door de subset van mensen die specifiek Pokémon leuk vinden.
Het is gewoon een goed spelconcept daar kan je m.i. moeilijk omheen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 2 november 2021 23:17]

Gevoelsmatig is HP WU nooit uit bèta gekomen. Bugs worden langzaam of simpelweg niet opgelost. En nu wordt de handdoek in de ring gegooid onder het mom van dat de verhaallijn aan z'n einde komt. De komende maanden worden nog snel wat nieuwe features (o.a. Lethal Adversaries) naar je mobiel gesmeten met de onvermijdelijke nieuwe bugs...

Niantic is typisch een voorbeeld van every dog has its day. Ze hebben pure mazzel gehad met Pokemon Go. Wanhopig proberen ze dit succes te herhalen, maar eigenlijk weten ze niet hoe ze een behoorlijk spel op de markt moeten brengen, deze moeten onderhouden en goed in de markt moeten zetten... En dat terwijl ze een kip hebben dat gouden eieren legt, maar daarmee het bedrijf naar een hoger niveau brengen ho maar. Nee rinse and repeat en zo veel mogelijk melken.

Heavy Metal heb ik even naar gekeken, maar mij boeit deze niet.
Geef ze eens ongelijk.
According to app analytics firm Sensor Tower, Harry Potter: Wizards Unite saw approximately 739,000 installs globally in the first 10 months of 2021, down 57% year over year from the same period in 2020, when it saw approximately 1.7 million installs. Similarly, in-app consumer spending was also down 57% so far this year compared to the same time period last year. To date, the game was downloaded an estimated 20.3 million times, generating $39.4 million from consumer spending. Meanwhile, Pokémon GO has generated over $1.1 billion in revenue so far this year.
Het leverde weinig op. Inkomsten en spelers daalden. Userbase was klein. Ze moeten nog licentiekosten betalen aan Warner Bros. En aangezien ze het expliciet over 2 jarige verhaallijn hebben, kan je speculeren dat ze de keus hadden of ze de licentie met WB wilden verlengen. Dan is het een mooi moment om te kijken hoeveel het product opbrengt, welke verwachtingen het heeft en hoeveel effort het moet krijgen.

Kijk je dan naar Pokemon Go en de nieuwe titel die er aan komt, dan is de keuze eenvoudig gemaakt om te gaan stoppen.
Eerlijk is eerlijk, Pokemon is volgens mij ook nog niet uit de Beta... Ze kunnen geen update uitbrengen die helemaal vlekkeloos gaat. Bij ons in de groep zijn we zelfs nooit meer verbaast als iets weer is niet werkt, het is en blijft Niantic wordt er dan gezegd... Maar toch elke dag veel plezier er aan :)!
Harry Potter is nou ook niet echt een genre waarbij ik de associatie heb van de wereld ontdekken of iets. 90% van de hele franchise speelt zich af op zweinstein.

Pokemon is natuurlijk bij uitstek een exploratie wereld. Je kan je (een soort van) wanen als een echte pokemon trainer.

Ik zie niet echt in wat er nog meer zal aanslaan als franchise tot zo'n spel. Denk dat Pokemon toch echt wel het gouden ei is in deze.
De zoektocht met gruzielementen, zaken vrijspelen, queestes die je moet oplossen, de continue strijd tegen goed en kwaad. Jezelf trainen om sterker te worden en zo meer vaardigheden vrij te spelen en zelf de machtige tovenaar te worden.

De huidige opzet van WU is echter vooral 'traag', ook in je verbetering. Het spel had imho de neiging om mensen heel erg bij elkaar te houden. Doe je events, doe een beetje mee. Maar of je veel of weinig speelt heeft an sich weinig invloed hoe sterk je bent.
Het verbaast me niets. Alles na Ingress zijn gewoon kopieën met minimale veranderingen. Niet bepaald een succesformule voor de toekomst.
Pokemon GO bedoel je. Ingress zelf is populairder geworden door het succes van Pokemon GO.
Harry Potter had in aan het begin ook gespeeld maar was na een week er wel klaar mee en dit had meer te maken met de energy die je nodig had om te spelen en verkreeg je via een soort vergelijkbare pokestop.

Probleem alleen was, dat ding gaf ook andere dingen en bijna nooit energy.

Geen idee of dat ooit nog is makkelijker was geworden tho
Deels dit, maar bij mij ook omdat alles gewoon zoveel tijd koste. Je kon met Harry Potter niet rondlopen en spelen tegelijk als je alles wil 'vangen'. Je staat constant stil en daarom heb ik het spel toen al na 2 dagen weer van mijn telefoon afgegooid.

Ben benieuwd nu of Pikmin Bloom een succes wordt. Voor mij momenteel al een stuk vermakelijker als HP WU
Ik heb er absoluut geen verdriet aan; volledig terecht zelfs. Ik heb het bij de release een aantal weken gespeeld en ook een leuk uurloontje aan ingame materiaal uitgegeven, maar het was achteraf een van de meest pay-to-win/play game dat ik ooit mobiel gespeeld heb.
Haha, ik wist serieus niet eens dat deze game überhaupt al uit was 😂 en ik wilde het nog wel een keer bekijken / proberen, maar dat schiet nou ook niet meer op.
Wel jammer dit, ik speelde het persoonlijk echt graag en ik start het nog vrijwel dagelijks op, al is het maar voor de bonus. Eigenlijk speelde ik dit persoonlijk zelfs liever als Pokémon Go. Ik denk wel dat ze er meer hadden kunnen uithalen hadden ze meer moeite gedaan, helaas gaat dat dus niet gebeuren..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee