Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo en Niantic brengen Pikmin Bloom-AR-game 'binnenkort' wereldwijd uit

Niantic en Nintendo hebben Pikmin Bloom aangekondigd, een smartphonegame waarbij spelers tijdens het wandelen Pikmin kunnen laten groeien en bloemen kunnen planten. De iOS- en Android-game is nu beschikbaar in Australië en Singapore en komt 'binnenkort' wereldwijd uit.

In tegenstelling tot andere Niantic-games als Pokémon Go is het in Pikmin Bloom niet mogelijk om te vechten tegen andere spelers. In plaats daarvan draait het in het spel om het verzamelen van Pikmin, kleine plantachtige wezens. Pikmin groeien uit zaadjes die spelers kunnen vinden tijdens het wandelen.

Spelers kunnen tijdens het wandelen ook verschillende fruitsoorten plukken. Nectar uit deze fruitsoorten kan worden gebruikt om Pikmin te voeren, die daarna weer bloemen groeien op hun hoofden. Van deze bloemen kunnen gebruikers bloemblaadjes plukken, om bloemen te kunnen planten tijdens het wandelen.

Aan het einde van de dag kunnen gebruikers in de app zien hoeveel stappen ze hebben gezet, welke routes ze hebben gelopen en kunnen ze notities en foto's toevoegen aan hun lifelog, een soort dagboekfunctie. Pikmin Bloom zal daarnaast maandelijkse Community Day-evenementen bevatten, waarin spelers samen met anderen kunnen wandelen en plantjes kunnen planten.

De game is beschikbaar in Google Play en Apples App Store. De game is gratis om te spelen, maar men kan vanuit de game wel zaken aanschaffen. Niantic en Nintendo kondigden de game in maart aan. Pikmin-spellen zijn puzzelstrategiegames, waarvan de eerste game in 2001 verscheen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

27-10-2021 • 15:49

29 Linkedin

Submitter: Zeror

Reacties (29)

Wijzig sortering
Ik heb het concept van een AR game altijd fantastisch gevonden. Ik heb Ingress* even gespeeld toen het net uit kwam, maar zonder AR brill en omgevingstracking is het mijns inziens geen AR game. Het zijn GPS based mobile games met video overlays, meer niet. Kan nog steeds leuk zijn natuurlijk, was zelf ook een van de miljoenen die PokemonGo maanden lang hebben gespeeld, maar ik vind dit altijd een beetje false advertising van Niantic.

Edit: Spelling

* Bedankt AceAceAce!

[Reactie gewijzigd door Flumedu op 27 oktober 2021 18:12]

Volgens mij is de definitie van augmented reality dat het (niet meer dan) een laag over de echte wereld is, dus daar lijkt mij niets aan overdreven.

[Reactie gewijzigd door Piggen op 27 oktober 2021 16:24]

Dat ben ik niet met je eens, als het programma geen beeld heeft van de realiteit om je heen dan kan het die realiteit ook niet augmenteren. Dan teken je gewoon domweg iets over het beeld van een camera. Augmented Reality is zoiets als de Hololens oid, waar de omgeving gescanned en getracked wordt en er daadwerkelijk iets aan wordt toegevoegd, vandaar het 'augmenteren' van de realiteit.
Augmented betekent niks anders dan "toegevoegd". Het is een paraplu term. Force Feedback valt daar ook onder. Smellovision ook. HUD in voertuigen ook.
Die definitie kan ik nergens vinden, Google translate en Wiktionary geven beide 'vermeerderd'. Mijns inziens is dit in de zin dat, datgene wat toegevoegd word aan het originele, het geheel meer maakt dan dat het was. Force Feedback en Smell-o-vission zou ik daar onder tellen. HUD's dan weer niet.

Een 3d render over het beeld van een camera zonder verdere tracking van de omgeving zou ik daar niet onder scharen, dat vind ik hetzelfde als tekenen op een foto, maar ik snap dat sommige mensen dit misschien wel als rudimentaire AR zouden tellen. Dit is dan Augmented Reality in de zin dat de (oude versie van de) View-Master Virtual Reality was.

Ik ben van mening dat met de komst van nieuwe tech zoals de Magic Leap en met zicht op toekomstige Augmented Reality glasses, dit niet meer is dan een zeer slap aftreksel dat de naam niet waard is. Maar het is duidelijk dat er mensen zijn die dit niet met mij eens zijn.

[Reactie gewijzigd door Flumedu op 27 oktober 2021 17:31]

Google Translate vertaalt dit wel heel erg slecht als dat de enige optie is. Augmentated is eerder "aanvullend" of "versterkend". Het voegt iets toe (zoals reuk bij TV) of versterkt iets wat al bestaat (zoals een robotarm). Of misschien een bekender "breast augmentation" ;)

https://www.linguee.com/e...slation/augmentation.html

[Reactie gewijzigd door DevWouter op 27 oktober 2021 17:37]

Dit woord was het enige dat ik bij meerde bronnen kon bevestigen, om te laten zien dat ik het niet uit de lucht plukte. Ik was al bekend met het woord, en ben het zelfs eens met je definitie, maar ik ben dus van de mening dat een simpele, motion compensated 3d render over een camera beeld de realiteit niet voldoende aanvult of versterkt om te spreken over Augmented Reality.
Leuk dat je een mening hebt, maar je mening komt niet overeen met wat AR in de (huidige) realiteit inhoudt. Om nu op basis van jouw mening de term in zijn geheel af te serveren is wat aan de rigide kant.
Ik weet niet exact waar je op gezocht hebt, maar de (Nederlandse) wiki heeft het over aangevulde realiteit. En dat is precies waar Niantic ondertussen redelijk goed in is geworden... het toevoegen van een beestje of een voorwerp aan de realiteit die je ziet door de camera van je telefoon.
De optie om dat vol-continue te willen doen door een AR-bril, is waar Google een paar jaar geleden (deels) op inzette, en waar Facebook nu miljarden tegenaan wil gooien... een bril op je giechel die (als het effe kan) constant naar huis belt, en ondertussen de wereld roze schildert.
Haha, blij om te zien dat we allebei van de rigide meningen zijn. Ik kijk persoonlijk wel uit naar goed AR brillen en zie ze niet als iets slechts, maar dat naar huis bellen ben ik ook geen fan van.

Gelukkig deelt de de industrie als geheel ook mijn mening en zetten ze daar inderdaad vol op in.

Maar misschien moet ik inderdaad Niantic maar als hele vroege voorloper zien. Een soort pong van AR.

[Reactie gewijzigd door Flumedu op 27 oktober 2021 20:12]

Een 3d render over het beeld van een camera zonder verdere tracking van de omgeving zou ik daar niet onder scharen, dat vind ik hetzelfde als tekenen op een foto, maar ik snap dat sommige mensen dit misschien wel als rudimentaire AR zouden tellen. Dit is dan Augmented Reality in de zin dat de (oude versie van de) View-Master Virtual Reality was.
Mja, het "probleem" is dat de games van Niantic wel de omgeving "tracken" en dus onder je definitie vallen. Ze doen een gerichte poging om de objecten "in" de wereld te plaatsen, en dat werkt ook tot op zekere hoogte. Het is een brakke AR implementatie, maar het is niet ineens geen AR omdat het niet lekker genoeg werkt natuurlijk.

Dat is natuurlijk wat anders bij de die oude View-Master-brillen, waar het echt gewoon een statische afbeelding was waar je doorheen keek. Daar is hier geen sprake van.

[Reactie gewijzigd door Patriot op 27 oktober 2021 17:57]

Het kan ondertussen veranderd zijn natuurlijk, maar de "tracking" was in mijn ervaring niets meer dan een beetje motion compensatie met de accelerator en gyro in de telefoon. Hier had de directe omgeving weinig mee te maken (behalve de zwaartekracht van de planeet...). Weinig meer dan een simpele render over een camera beeld dus, als ik me omdraaide dan stond de pokemon gewoon nog steeds voor me.

Maar blijkbaar is er geen duidelijke consensus over de onderste grens van wat men AR kan noemen, die van mij ligt in ieder geval een stuk hoger dan die van de andere mensen in deze thread.

De oude View-Master-brillen geven inderdaad een statisch stereoscopisch beeld, dat is VR zonder de tracking. Mijn punt was dat er ergens een ondergrens moet zijn, maar dat die nogal arbitrair (is de mijne misschien ook) en extreem laag lijkt te zijn bij de mensen hier. Blij dat je dit geen VR vind, dan is daar iig een teken van het bestaan van een ondergrens.

[Reactie gewijzigd door Flumedu op 27 oktober 2021 18:18]

Het kan ondertussen veranderd zijn natuurlijk, maar de "tracking" was in mijn ervaring niets meer dan een beetje motion compensatie met de accelerator en gyro in de telefoon.
Hier had de directe omgeving weinig mee te maken (behalve de zwaartekracht van de planeet...). Weinig meer dan een simpele render over een camera beeld dus, als ik me omdraaide dan stond de pokemon gewoon nog steeds voor me.
Als jij je omdraaide bleef de pokemon gewoon op dezelfde plek hoor. Alleen, iedereen zet die AR camera functie uit omdat dat gewoon in de weg zit. Wat IMO mijn mening is; Pokemon GO spawnt pokemon op de kaart van de realiteit, en je moet er echt heenlopen om hem te kunnen vangen. Dat is wat het AR maakt in mijn optiek.
Ingress, niet Egress
Haha, heb ik precies het woord gebruikt met de tegenovergestelde betekenis! Bedankt voor de correctie! Gecorrigeerd.
Je loopt hiermee dus voortdurend op je scherm te loeren tijdens het wandelen.

[Reactie gewijzigd door boulderdash1978 op 27 oktober 2021 16:39]

Dus eigenlijk veranderd er niks :Y)
Leuk uit de duim gezogen filmpje...
Beste makers, hou realiteit vast... toon het scherm, niet uit je roze bril :')
Pokémon Go was op dezelfde manier gepromoot... Elke game wordt via "cinematic" trailers gepromoot. Denk dat iedereen met een werkende breincel ook wel snapt dat de game er zo niet uit ziet.
Ik zie het mezelf niet spelen, maar ziet er wel grappig uit. Zal vanwege het afwijkende concept misschien ook andere mensen aantrekken dan Pokemon Go. Al is de Pikmin-franchise natuurlijk een stuk kleiner, dus ben benieuwd of het wat wordt.
Ben toch wel heel benieuwd; ben > 50 jaar en gigantisch Pikmin fan. Dus ga dit zeker proberen!
Wil hem hier uitproberen, maar de Play Store geeft aan dat hij niet compatibel is (gebruik een Samsung Galaxy S10) 8)7

Edit: waarschijnlijk te maken met regio (Singapore/Australië)... Nog even afwachten dus.

[Reactie gewijzigd door Er!k op 27 oktober 2021 16:26]

De game hier al geïnstalleerd via een alternatieve bron en werkt prima op mijn Samsung Galaxy A70. Dus niet region blocked lid.

[Reactie gewijzigd door CrazyRooster op 27 oktober 2021 17:23]

Bij mij geeft ie alleen de mogelijkheid om te pre-registreren ;(
Je weet het maar nooit als Nintendo zich ermee bemoeit heeft... Maar ik denk dat dit flopt. Net als elke andere game die probeerde Pokemon Go te zijn. En ook de games die het anders deden, wat dat aangaat.
Vind GPS game Orna wel goed gelukt, verder vind ik dat het meeste wat met AR te maken heeft op dit moment nog veel te veel in de kinderschoenen staat.
Lijkt me best leuk om te proberen. Pokemon was ook best leuk voor een paar maandjes.
Ik speel Pokemon nog steeds dagelijks vanaf dag 1 zo ongeveer.....still having fun.
Lijkt me erg leuk!
ik krijg de melding dat het niet beschikbaar is in mijn regio.
Kunnen jullie hem wel downloaden?

Never mind. RTFP. :)

[Reactie gewijzigd door thewiseman op 27 oktober 2021 20:34]