Intel's technologie roadmap

The Register heeft een aantal details bekend gemaakt, van Intel's plannen met diverse standaard PC features in het komend jaar. De 'vertrouwelijke' documenten van Intel zijn gericht op OEM's, om aan te geven wanneer welke technieken hun intrede in PC's zullen doen. Hierdoor kunnen de fabrikanten van componenten en de OEM's, het één en ander goed op elkaar afstemmen.

*Floppie drive en oude interfaces sterven uit

Intel logo Intel wil de oude vertrouwde 1,44MB floppy drive uiteindelijk in laten slapen en roept grote en kleine PC bouwers op, om levering ervan stop te zetten in de tweede helft van 2002, aldus The Register. Hetzelfde geldt voor de PS/2- en seriële interface. Over de paralelle poort heeft Intel nog geen Salomon's oordeel uitgesproken. Mac users zijn al langer gewend om het zonder legacy poorten en floppy drives te moeten stellen, omdat Apple CEO Steve Jobs die jaren geleden van de lijst schrapte.

Bluetooth logoIntel stelt dat de rollen worden overgenomen door nieuwere technieken, zoals ondermeer USB2.0 en Bluetooth en wil dit bevorderen door de oudere technieken te doen verdwijnen, zodat de soms als conservatief of passief beschouwde PC gebruikers een duwtje in de rug krijgen. USB2.0 op moederborden zal naar verluidt in de tweede helft van 2002 verschijnen. Bluetooth komt eerste helft 2002 op mamaplankjes, voorafgegaan door uitvoeringen in USB modules. In de eerste helft van het volgend jaar zullen we Serial ATA add-in kaarten zien verschijnen, om begin 2003 geïntegreerd op mobo's te komen:

PC types seem to hang on to their outdated technologies with rather more passion than their Mac counterparts, which is the only way of explaining why there are so few 'legacy-free' PCs out there and why the ones that are tend not to sell as well as their port-packed alternatives.

Vendors tend to see that as a sign that people want serial, PS/2, parallel etc. and not use USB and 1394. But unless you force people to change, as Apple did, it's impossible to say whether demand for older ports is intent or inertia.
[break]*Wireless LAN kit's

Verder heeft Intel plannen om nog dit jaar en in de loop van het volgend jaar met 802.11a Wireless LAN kit's voor lokale netwerken op de markt te komen, aldus The Register:[/break]
Wireless LAN logoConfidential documents seen by The Register show the chip giant plans to offer an 802.11b LAN product, codenamed Trilogy 3, later this year. This will be followed by a second offering, codenamed Trenton, sometime during the first half of 2002. Both products will be aimed at the corporate market.

During the second half of 2002, Intel will roll-out similar devices that support the 802.11a specification. This increases 802.11b's data throughput of 11Mbps to a maximum if 54Mbps. The company will target both the corporate arena and the consumer space with a product codenamed Jackpot - an indication, perhaps, of the degree to which Intel believes this will lead the mass adoption of wireless networking.

Bedankt, Audioman en Willy E. Coyote, voor het insturen van de links.

Door Jack Leenders

04-10-2001 • 17:24

75

Bron: The Register

Reacties (73)

73
70
61
7
0
0
Wijzig sortering
Leuk dat ze de floppydrive afschaffen, maar is er al een betaalbaar, standaard alternatief om met uitwisselbare opslagmedia bestanden uit te kunnen wisselen?

Ik had gehoopt dat dit er zou komen met ingebakken packetwriting support in windows XP, maar het blijkt dat dat alleen maar mastering software is en je nog steeds vast zit aan direct-buggy-cd om cd's als flops te kunnen gebruiken.

Internet komt het meest in de buurt, maar lang niet iedereen heeft breedband...
Mij lijken USB pendrives wel handig als alternatief. Klein, aan je sleutelbos, voldoende opslag voor aardige hoeveelheid data, niet erg duur en USB wordt standaard op iedere PC, als-ie dat niet allang is...
Klinkt wel handig maar wat nu als je bv een bestand aan iemand wil meegeven? Geef jij dan je pendrive mee? Dat is het voordeel van floppies, die zijn zo goedkoop, die geef je gewoon mee. :)
Anoniem: 36266 @mars4 oktober 2001 18:21
pendrives zijn nu al niet zo heel erg duur, en zullen stukken goedkoper gaan worden. Is immers slechts een connector+chippie+ram+omhulsel. Kan denk ik uiteindelijk wel terecht komen op een prijs van een paar gulden voor de kleinste(8MB ofzo?), en dat binnen afzienbare tijd.
E-mailen/Zip/CD-R/RW?
Lekker makkelijk, de meeste mensen hebben hun usb-poorten aan de achterkant van hun kast zitten... Kun je lekker je rug breken elke keer als je dat ding gaat gebruiken!
Anoniem: 14829 @Dope-E4 oktober 2001 21:07
USB hubje inprikken, op je bureau neerzetten, en TADAAA, 4 USB poortjes zomaar bereikbaar (en 4 of 5 tientjes armer)! :)
Je hebt de ZIP-drives, daar kan 100 MB op of 250 MB. De schijfjes zijn ietsje groter en duurder maar wel reuze snel en handig. Er is geloof ik ook nog een heel kleintje die je in je borstzak kunt stoppen, maar dat weet ik niet precies. Als de 3,5" floppy er uit gaat zou de ZIP-drive wel eens een flinke boost kunnen krijgen. Zeker weten dat er echt wel behoefte is aan zoiets als floppies en dat het geen 'inertia' is.

* 786562 mars,
Anoniem: 13443 @mars4 oktober 2001 22:42
Zips zijn ondingen. En bovendien belachelijk duur. F25,- voor een 100MB schijfje (kan wel wat veranderd zijn, want de zip interesseert me al 3 jaar niet meer) terwijl een cdrw van 650MB een knaak kost.
Die stop je ook niet iemand in de hand van 'ach hou maar'.

Die schijven zijn bovendien lomp dik. Je kunt niet makkelijk een stel meenemen.

En dan had je nog de 'click of death'.

Zip? :r

<font color=#786562>* ]eep heeft nog een syquest 270 gehad.</font>
CD-RW's zitten tegenwoordig standaard in een pc, meerprijs is maar 300 a 400 gulden. En schijfjes kosten ook maar een paar gulden. Maar zijn wel veel betrouwbaarder dan een floppy
je kan een cd niet zomaar in je computer flikkeren en er een word document op f(l)ikkeren zoals dat bij een flop kan.

De gemiddelde computerleek heeft al problemen met het opslaan op flop laat staan elke keer een cd masteren. Bovendien is het masteren van een cd traag en geeft veel overhead (duurt altijd een minuut per verandering die je wilt aanbrengen)

Zipdisk zou een goed alternatief zijn, maar geen hond die die dingen gebruikt.

Ik zou denken aan een soort minidisk drive, maar dan wel met wat meer capaciteit, dus dat je er een gigje op kwijt kan ofzo. En dan ernaar kunnen schrijven als een flop EN standaard. Maar dat in deze tijd nu alles door drivers enzo ondersteund gaat worden iets een standaard wordt... Kleine kans. Zie de falende zipdisk.
e kan een cd niet zomaar in je computer flikkeren en er een word document op f(l)ikkeren zoals dat bij een flop kan.
Klopt, maar daar zijn ze hard aan bezig, dus binnenkort moet dat wel kunnen.
Kan ff geen linkje vinden, maar ik weet dat ze er bij Philips ism nog een ander bedrijf druk mee zijn, en er zullen nog wel meer bedrijven hiermee bezig zijn.
CD writing software zit standaard ingebakken in Windows XP. Zelf heb ik XP nog niet gedraaid, maar het is dus best mogelijk dat ze met XP al min of meer op dezelfde manier kunnen werken als met floppy's. Kan iemand misschien meer details geven over hoe XP die CD-writing soft implementeert?
bedoeld voor RobT

Ja er bestaan al veel packetwriting pakketjes waar dit met mogelijk is, (zelfs op CDR's) die zaten al bij m'n eerste 2 speed writer. Het probleem is dat er nog geen standaard is ik dacht ook dat MS dit in XP had ingebouwd waardoor we een standaard zouden krijgen, maar als ik DaZZle begrijp is dit niet zo.

(Dit is btw ongeveer de 54e post voor al die tel freaks bovenin)
[ondertussen way off-topic]
Kunnen we binnenkort voor Windows XP voorgeformatteerde CD-RW's kopen, net zoals vroeger kon bij de diskettes
[/ondertussen way off-topic]
Die zijn er al hoor. Ik heb ze pas bij MyCom zien liggen: Iomega CDRW, 74min, formatted voor iets meer dan 2 gulden.
Anoniem: 32081 @ZeRoC00L4 oktober 2001 17:48
CD-RW's zitten tegenwoordig standaard in een pc, meerprijs is maar 300 a 400 gulden.
Je geeft het eigenlijk zelf al aan, CD-RWs zijn nog NIET standaard, anders is er ook geen meerprijs nodig. Je hebt wel gelijk dat je voor 300 a 400 gulden al een CD-RW kan kopen.Maar heel veel wat oudere PCs hebben helemaal geen CD-RW en kunnen dus vaak geen RW schijfjes lezen in hun standaard CD speler. Als ik zo nu en dan data uitwissel op mijn werk (binnen en buitenland) dan is even een floppy gebruiken om wat bestandjes uit te wissellen erg handig. Handiger dan eerst mijn laptop ergens op een vreemd netwerk aan te sluiten, vaak mag dat nog geen eens.
Er zijn meerdere mogelijke wegen naar de toekomst toe. Langs de ene kant heb je de reeds bekende (en hier vernoemde) systemen: ZIP, Jazz, Pendisk en langs de andere kant de wat minder voor de hand liggende:

* Memory stick (en varianten): vooral Sony ziet dat wel zitten

* Smartcards: de chip op die kaarten kunnen o.m. geheugen bevatten, maar ook een eigen CPU voor bv. encryptie, ... Het zou dus gemakkelijk een universeel uitwisslingsmedium kunnen zijn.

Er zijn er hoogstwaarschijnlijk nog tientallen... Het probleem is dat mensen nogal passief zijn en zolang de 3"5 diskdrives er zijn gaat niemand zoeken naar iets anders.
allemaal aan de thumbdrives ?!?!?!

(edit te laat)
Op zich geen slecht idee om die fdd eens de laan uitte sturen, ik heb hem zelf ook niet ingebouwd, echter. Soms wil je computer ineens niet meer doen wat hij moest doen, onder windows gebeurt dit wel vaker :). En SOMS is je enige hoop de oude vertrouwde fdd, dat wat dat betreft is het wel een heel handig rescue apparaat.

Daarnaast vind ik het wel idioot dat die stomme FDD nogsteeds maar 1.44 mb ondersteunt (officieel dan) en op 1x speed loopt. In Sony Mavica camera's met fdd loop die fdd wel mooi op 2x en waarom ook niet. De fdd is zo ongeveer het enige prehistorische apparaat aan de pc waar nog nooit iets aan veranderd is, wat ook weer gunstig is, want je kan je textdocumenten in principe altijd en overal makkelijk mee naar toe nemen.

My $0.02
Nou ja.. niet veranderd...
Na de 8-inch floppen, de 5.25-inch zijn we aangeland bij 3.5-inch. Intussen zijn we van SS (Single Sided) naar DS (Double Sided) gegaan en vervolgens van SD (Single Density) via DD (Double Density) naar HD (High Density).
En toen die laatste combinatie op de markt was (3.5-inch HD) is het stil blijven staan omdat iedereen toen doorhad dat 1.44Mb toch veel te weinig zou zijn, ook al zou je het in 5 jaar tijd nog een paar keer kunnen verdubbelen.
Anoniem: 14038 4 oktober 2001 17:44
Hoe vaak ik systemen met een netwerk bootflop heb opgestart weet ik zelf al niet meer. Maar met wat knutselen kun je ook een bootable CD rom maken met alles erop zodat je kunt fdisk'en enz.
Win 3.11 en 95 zijn vanaf CD te draaien (moet je wel wat foutmeldingen voor lief nemen)

Wat van sommige laptops wel handig is dat je via de printerppoort een fdd kan aansluiten. Dat kan dan ook niet meer.

Moeten ze op z'n minst iets als een USB bootable device ondersteunen want als dan je CD kapot is dan kun je helemaal niets meer (behalve HD"s gaan klonen) Heb je ook nog wat aan zo'n USB pen als je daar mee kunt booten. ;)
Kan niet. Geen legacy device. Geen standaard. Driver nodig.... :(
of BIOS-ondersteuning. Kan wel dus. Twee jaar geleden kon een USB-muis ook nog niet onder DOS gebruikt worden. Nu is dat geen probleem dankzij een nieuw BIOS. Zou voor opslag-device ook moeten kunnen? Toch?
Als de capaciteit van het bios wat vergroot wordt, dan zou je er een mini-OS in kunnen stoppen met de nodige generische drivers voor bootdevices. (Is al een Open Source project mee bezig. LinuxBios. http://www.acl.lanl.gov/linuxbios/)

[mijmermode] Waarom iedereen toch gelijk aan Iomega en Zip denkt... Castlewood heeft ook een hele leuke Orb-drive en daar past met gemak 2.2 GB of 5.7 GB op (afhankelijk van het model Orb-drive). [/mijmermode]
Moeten ze op z'n minst iets als een USB bootable device ondersteunen want als dan je CD kapot is dan kun je helemaal niets meer
USB 2.0 en FireWire ondersteunen al bootable devices, dus dat is straks geen probleem, gewoon ff een extrerne HD of CD aansluiten en booten.

Of zoals bij de Mac kan, de pc's via FireWire aan elkaar knopen en dan de kopotte pc booten met het OS dat op de HDD's staan in de andere PC (Target-Disk mode). Dat is uitermate handig en snel.
Verder heeft Intel plannen om nog dit jaar en in de loop van het volgend jaar met 802.11a Wireless LAN kit's voor lokale netwerken op de markt te komen, aldus The Register:
Ik dacht dat Intel zou stoppen met netwerk routers en switches? En aangezien een access point niets meer is dan een switch met een antenne gaat Intel dus gewoon door daarmee.
Intel wil de oude vertrouwde 1,44MB floppy drive uiteindelijk in laten slapen en roept grote en kleine PC bouwers op, om levering ervan stop te zetten in de tweede helft van 2002, a
Dat wordt nog leuk, want ook na 2002 zullen er genoeg pc's zijn die nog wel een floppy drive hebben, want niet iedereen koopt ieder jaar een nieuwe pc. Er zullen na 2002 dus ook nog genoeg floppy drives verkocht worden, want als ik dan bijvoorbeeld een driver download voor een oude pc ga ik daar echt geen CD voor fikken, dus ik zou nog wel een floppy drive kopen, ook omdat het toch maar 30 piek is. Moeten de mobo fabrikanten natuurlijk wel de aansluiting bieden voor zo'n ding.

Het zelfde gebeurd nog steeds bij het Mac platform, er worden bij nieuwe Mac's nog steeds floppy drives verkocht.
Waarschijnlijk een floppy met een USB-aansluiting. Kost waarschijnlijk dan ook maar 130 gulden.
Anoniem: 14829 @Beaves4 oktober 2001 21:11
Ik dacht dat Intel zou stoppen met netwerk routers en switches?
Dat idee zal wel over zijn gegaan toen ze Xircom overnamen...
Anoniem: 28824 4 oktober 2001 17:43
Kan aan mij liggen, maar weglaten van een FD kan dus echt niet naar mijn mening. Ik installeer geregeld Windows opnieuw (zo'n 4 keer per jaar) en dat doe ik met een OPSTART DISKETTE !!!!
Hoe moet ik dat zometeen doen ???
Om geinponems voor te blijven : Opstarten van mijn CD speler werkt op de een of andere manier niet, dus die optie gaat verloren
Kan aan mij liggen, maar weglaten van een FD kan dus echt niet naar mijn mening. Ik installeer geregeld Windows opnieuw (zo'n 4 keer per jaar) en dat doe ik met een OPSTART DISKETTE !!!!
Hoe moet ik dat zometeen doen ???
Straks voor 30 piek een floppy drive kopen :)

Er staat nergens in de tekst dat Intel de flop gaat verbieden, er staat alleen dat ze van oude technieken af willen wat ik goed kan begrijpen, want het supporten van zulke "oude" hardware kost alleen maar tijd en moeite + dat er kans op problemen zijn.
Anoniem: 4404 @Beaves4 oktober 2001 17:56
Als ze van de techniek afwillen, ga ik ervan uit dat ze ook gewoon de FDD controller weglaten..
Dus weer net zoals lang geleden een IO-controller kaart in je computer stoppen.. ;)

Bestaan die dingen eigenlijk in PCI uitvoering? :?
floppy drive kopen kan straks wel eens lastig worden:

"...roept grote en kleine PC bouwers op, om levering ervan stop te zetten..."

ik vind het maar merkwaardig omdat er niet gerept wordt over wat dan de nieuwe standaard moet gaan worden.
op het moment is er niet een alternatief dat evenzeer standaard is als de floppy.
"USB2.0 op moederborden zal naar verluidt in de tweede helft van 2002 verschijnen"

Ik dacht dat De K7T 266A Pro2-RU2 van MSI een USB2.0 controller aan boord zal hebben. Dit plankje komt als het goed is deze maand uit.
USB2.0 zal dus iets eerder op moederborden verschijnen dan de tweede helf van 2002 :D
Dit topic gaat over de technologie roadmap van Intel. Een MSI K7T266 heeft bijzonder weinig met Intel te maken...
Anoniem: 36921 4 oktober 2001 17:47
De cd-rw zal op den duur het floppy toch gaan vervangen. De branders zullen steeds sneller worden en de software ervoor steeds makkelijker te bedienen. Over een paar jaar gebruik je de cd-rw zoals je nu een floppy gebruikt.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat ik over een paar jaar net zoveel CD-RW's gebruik als nu floppy's: helemaal niet meer behalve om gegevens uit te wisselen met iemand die echt niks anders heeft.

Tegen de tijd dat de gemiddelde harddisk groter wordt dan 100 keer de opslagcapaciteit van een cd (en daar zijn we nu bijna), wordt het tijd om het medium te vervangen. Mijn 50 meest gebruikte CD's staan inmiddels in iso-formaat op mijn harddisk omdat ik geen zin heb om ze steeds in m'n cd-speler te stoppen.
Anoniem: 25387 4 oktober 2001 18:00
Ik hoop dat Zip er niet doorheen komt, zit een klicking bug in. Dat houdt in dat na verloop van tijd je zipdisk kapot gaat. Waar ik op zit te wachten is dat Data Minidisk standaard word. Op een normale past 160MB. Lijkt mij niet verkeerd
En overal te koop voor 4,- per disk, toch?
Heb een tijdje zonder FDD gewerkt, maar werd er gek van. Oude 486 open gesloopt en FDD eruit gehaald. Heerlijk, gewoon weer ouderwetse boot-from-floppy! :P

Als ze dan iets gaan doen daarmee moeten ze zorgen dat je goed van USB devices kan booten. Zo'n pen-drive is geen optie. Daar heb je namelijk een driver voor nodig => geen standaard. Ze moeten een USB storage device standaard aanmaken met een protocol wat voor elk apparaat hetzelfde wordt, en daar een boot optie in zetten. Dat lijkt me een van de ECHT gave toepassingen van die pendrives. Linux past makkelijk op zo'n 256MB thingie. Win95 is ook wel te doen denk ik...
Als ze dan iets gaan doen daarmee moeten ze zorgen dat je goed van USB devices kan booten. Zo'n pen-drive is geen optie. Daar heb je namelijk een driver voor nodig => geen standaard. Ze moeten een USB storage device standaard aanmaken met een protocol wat voor elk apparaat hetzelfde wordt, en daar een boot optie in zetten.
Die technologien zijn er al in de vorm van USB 2.0 en FireWire. Die ondersteunen beide het booten van devices en die hebben dus ook al standaard een protocol om dat te kunnen.

Alleen moet de BIOS dat wel ondersteunen, maar dat zal heus wel gebeuren, net zoals dat met USB invoer apparaten is gebeurd zoals toetsenborden en muizen. Ik geloof dat die optie in de BIOS zoiets heet als "USB-PS/2", maar aangezien ik een redelijk oud mobo heb (P3B-F) kan ik dat niet controleren.
Ben ik de enige die de serial interface liever niet ziet gaan? Een serial console is af en toe toch wel handig in *nix bakken. vooral als er geen videokaart in zit en het hetwerk doet het niet
nee ik zie Serial (en PS2) liever ook niet gaan - dat USB dat is toch niet helemaal relaxed en vreet vooral bij tragere computers redelijk was CPU power. Daarnaast wil ik gewoon mijn modem extern aan de Serial Port willen hangen.

Echt ik begrijp die hele drang naar USB niet zo goed.. zal wel aan mij liggen maar toch...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.