Gerucht: Nintendo brengt binnenkort Game Boy en Game Boy Color-games naar Switch

Volgens bronnen van drie verschillende media is Nintendo van plan om Game Boy en Game Boy Color-games aan te bieden via Nintendo Switch Online. Uitspraken over welke games als eerste uit zouden komen op de dienst, doen hun bronnen niet.

Het begon met uitspraken op de podcast Nate the Hate, waar men de verwachting uitsprak dat het platform binnen enkele weken naar Switch Online zou komen. Nintendo Life meldde daaropvolgend op basis van zijn eigen bronnen dat de titels 'zeer binnenkort' zouden komen en Eurogamer meldt daarna hetzelfde. Daaraan voegt dat laatste medium ook nog toe dat 'andere retroplatformen ook een mogelijkheid zijn'.

De verwachting van Game Boy en Game Boy Color-titels op de Switch was er sinds een dataminer de codenamen voor verschillende emulatoren boven water wist te halen. Die vond hij in de NES-app voor de Switch. Een van die emulatoren bleek later voor Super Nintendo-games te zijn; in september van 2019 werden SNES-games voor dat platform uitgebracht.

The Verge kreeg Nintendo te pakken voor een reactie op de geruchten, maar die vertelde alleen dat het Japanse bedrijf 'niets aan te kondigen heeft wat betreft dit onderwerp'.

Nintendo biedt naar eigen zeggen '100+' Nintendo en Super Nintendo-games aan via Switch Online. Eurogamer houdt het op 'zo'n 80 NES-games en 50 SNES-games, afhankelijke van je regio'. Nintendo Switch Online kost 3,99 euro per maand, 7,99 euro per 3 maanden of 19,99 euro per jaar.

Game Boy color
De Game Boy color (beeld: Evan-Amos, aangepast door Gunnar.offel, via Wikipedia)

Door Mark Hendrikman

Redacteur

04-09-2021 • 12:38

95

Reacties (95)

95
91
26
0
0
54
Wijzig sortering
De pokémon games graag, maar zal wel niet gebeuren…
Toch, ik zou aanbevelen ze op emulators te spelen. Er zijn super toffe mods beschikbaar, vooral die de games wat moeilijker maken (2nd gen heeft last van een lvl curve die all over the place is). Zolang je zelf de hardware bezit is dit overigens ook gewoon legaal naar mijn weten. Ik heb er al veel plezier uit gehaald.
Het is legaal als je zelf de ROM ript
Het downloaden van de game is wel weer illegaal, ondanks dat je de game bezit

Beetje vage regels zijn t haha
Okay, lekker handig dan. Beetje als coffeeshops hier die wel wiet mogen verkopen maar niet legaal kunnen inkopen.

@Vinny_93
Bij gen 2 gaat het echt raar. Gym 7 (Pryce) heeft lower lvl pokemon dan gyms 5 en 6 (Chuck en die dame met een Steelix). En daarna zit je nog even team rocket uit de radio tower te jagen, lekker vechten tegen lvl 25 zubats terwijl je 40+ bent.
Na de elite 4 kan je nog 8 badges halen, maar allen zijn ze zwakker dan Lance, de eindbaas van de league. En dan Red, ineens de sterkste trainer van alle pokemon games voor zover ik weet (rematches niet meegenomen). Gewoon jammer dat de balans zoek is.
Alles omtrent koop en verkoop van wiet is illegaal maar de politie treedt er niet tegen op.
Heel het ding omtrent wiet is een beetje krom. Onze overheid had liever gehad dat de teelt ook legaal was om van de grijze verkoop af te komen, echter de EU wil dit absoluut niet. (Ergens begrijp ik dat ook wel want de markt word dan overspoelt met legaal geteelde massa wiet uit Nederland)
Maar de EU wil toch helemáál geen verkoop van wiet? Eigenlijk is het wel apart dat ze dan ons verkoopbeleid gedogen.
Europa gedoogt niet, die controleert gewoon of zaken in de wetgeving zijn opgenomen. En dat is zo - de Nederlandse opiumwetgeving stelt nog altijd dat het illegaal is om dergelijke stofjes te gebruiken. Dat het OM er geen prio aan geeft is een andere zaak.

Dat zal goed gaan zoals het met het downloaden ging - zolang niemand aan die boom schudt, vindt iedereen het wel best zo en gaat daar niets in veranderen. Maar zodra een bezorgde burger een zaak aanknoopt en dat laat oplopen naar het Europees Hof dan heb je kans dat Europa er ineens wél iets van gaat vinden.
Ik vindt het helemaal niet gek dat gym leaders uit Kanto niet hogere lvl's heeft dan de elite 4 logisch eigenlijk. maar gameplay wijs is het inderdaad raar en zorgt er inderdaad voor dat het 2e gedeelte van de game meer een grind was dan had gehoeven
Let wel dat sommige ROMs kopieerbeveiliging hebben (bijvoorbeeld speciale chips) en dat het omzeilen van kopieerbeveiliging nog wel illegaal is. Een simpele ROM-dump zou door de thuiskopieheffing helemaal okee moeten zijn (thanks, Tim Kuijk en vrienden) maar als je trucerijen moet uithalen om die dump te maken, kun je alsnog technisch gezien illegaal zijn.

Ik vind de uitgebreide copyrightbescherming op twintig jaar ROM's grote onzin overigens, maar ik zie de copyrightlobby iedere keer alleen maar meer macht verwerven.
Ik denk dat je best nog wel een kans hebt als je ooit voor de rechter komt ivm het emuleren van een spel als je zowel het spel als hardware ook legaal hebt maar deze niet meer kan gebruiken door een defect oid. Hoe de rom dan ook beschikbaar is gekomen, de fabrikant lijdt geen verlies gezien je hun al betaald hebt.

Het enige verweer is dat bij gebruik van emulatie je die scene stimuleert en daarmee ook de mogelijkheden tot misbruik, maar of dat standhoudt.......
Wettelijk gezien moet je volgens mij de ROM zelf dumpen en mag je geen kopieerbeveiliging doorbreken. Maat eerlijk gezegd verwacht ik niet dat er ooit een rechtzaak over komt in Nederland als je het spel alleen maar speelt. Misschien dat BREIN achter je aangaat als je een ROM verspreidt misschien, maar daar zal het wel bij blijven.
Brein gaat hier niets aan doen. Brein doet alleen films en muziek (en misschien boeken), geen software. De thuiskopie gaat je hier overigens ook niet mee helpen, want ook die gaat alleen over films, muziek en boeken. Software is expliciet uitgezonderd, maar daarop bestaat een backup-optie waarbij, mits niet beveiligd, je een reservekopie mag maken. Of je die reservekopie dan ook nog mag gebruiken om je spel te spelen is weer een andere discussie.
Hoe rip je zo'n rom dan? Is de software die je gebruikt dan ook legaal? Ik heb hier alle GB en GBA Pokémon games liggen maar zie het niet echt meer zitten dit op een handheld te spelen die enorme hoeveelheid batterijen slurpt.
Hoe rip je zo'n rom dan? Is de software die je gebruikt dan ook legaal? Ik heb hier alle GB en GBA Pokémon games liggen maar zie het niet echt meer zitten dit op een handheld te spelen die enorme hoeveelheid batterijen slurpt.
De software om te rippen zelf is inderdaad niet illegaal. Maar verspreid je vervolgens dat ROM-bestand en je hebt daar geen toestemming voor, dan is dat een illegaal bestand en is het downloaden ervan ook illegaal.
Kleine kanttekening - als er een kopieerbeveiliging op zit, dan is het wél illegaal. Je mag immers geen beveiliging slopen of omzeilen. En zelfs dan is het grijs gebied. Je werkt dan onder de uitzondering in de Auteurswet die het toestaat om een backup van je software te maken. De vraag is dan alleen of het toegestaan is om met die backup iets anders te doen dan 'm in de kluis te leggen voor het geval dat het origineel kapot gaat, wat de definitie van een backup is. Ik weet niet of daar al jurisprudentie over is.
Beetje vage regels zijn t haha
Valt mee, toch? Het is illegaal wanneer iemand downloadt uit illegale bron, dat wil zeggen, dat iemand een bestand heeft geüpload/gepubliceerd terwijl diegene daar geen toestemming voor had om dat te doen.
Of zelf in bezit hebt meen ik.
Emulators are legal to download and use, however, sharing copyrighted ROMs online is illegal. There is no legal precedent for ripping and downloading ROMs for games you own, though an argument could be made for fair use.
In Nederland niet. Je maakt immers geen kopie uit legitieme bron - de eigenaar van de originele cartridge mag die kopie niet aan jou beschikbaar stellen.
Regels zijn er om gebroken te worden ✨
Dat is een mythe. Uiteindelijk is de kans erg klein dat dit ooit voor de rechter gaat komen, dus we zullen nooit precies weten wat legaal is of niet.
Lijkt me wel interessant voor Nintendo om zelf eens te implementeren. Tweede generatie was soms inderdaad echt een walk in the park vergeleken met de eerste, maar Shield is zo belachelijk eenvoudig dat je je moet afvragen of het niet tijd wordt voor een difficulty setting.
Ik heb de Unihertz Titan Pocket besteld en hopelijk kan ik hier een mooie emulator op draaien en de fysieke toetsen gebruiken voor de gameboy games te spelen.
Ik heb al even twijfel over een retron
https://www.hyperkin.com/...er-system-hyperbeach.html

Ken alleen niemand met zo’n ding
Ik heb net een tweedehands ds lite gekocht. Daar kunnen ook gba games in. Flashkaartjes werken ook. Ik heb het nog niet getest, maar volgens de fabrikant zou je daar ook gb en gbc op kunnen spelen.

Een switch is misschien niet zo'n slechte keuze, maar ik vind het te groot voor een handheld, zeker als je alleen geïnteresseerd bent in de oude spellen.
Die zijn juist wel voor de 3DS in de Nintendo store te vinden dacht ik en sowieso ook het meest populair, dus reken er maar wél op.
Op de 3DS worden ze los verkocht. Ik zie niet snel de Pokemon games via Nintendo Online verschijnen gezien ze ook Pokemon Let’s Go verkopen. Ik hoop er wel op.
Maar Letsgo is een totaal andere game tov red en blue. Het verhaal is een beetje hetzelfde maar daar houd het ook op.
Weet niet of Nintendo/Gamefreak daar zo over denkt. Maar ben het met je eens. Geen interesse in Let’s Go. Pokemon Red/Blue/Yellow zou ik graag spelen op de Switch. Ik verwacht alleen niet dat ze deze spellen beschikbaar gaan maken.

[Reactie gewijzigd door L23 op 23 juli 2024 11:03]

Misschien zou het wel goede promo zijn, paar van de eerste versies zo even een paar maanden voordat Pokémon Legends: Arceus 28 januari uit komt.*

Of lanceer het nog wat eerder zodat we Metroid II kunnen spelen voordat Metroid Dread op 8 oktober uit komt :9

Edit:
*:Of misschien lopen ze daar dan juist teveel risico neemt en gaat niemand meer Arceus spelen maar gewoon de oude games :+

[Reactie gewijzigd door Melkunie op 23 juli 2024 11:03]

Die zijn toch het mooist om op de Color zelf te spelen. Daarom heb ik zelf bijvoorbeeld nog niet zo lang terug een 2e hands gekocht en omgebouwd met een groter backlit scherm. Heerlijke nostalgie :D
pokemon gaat zeer waarschijnlijk niet gebeuren, anders krijgt de gameboy app een 18+ rating.
Nee hoor, PEGI heeft al aangegeven dat ze directe ports niet gaan veranderen qua rating. Alleen als een spel wordt aangepast met nieuwe spel-elementen kan de rating worden aangepast.
Ik heb dit nooit gespeeld. Maar ik associeer Pokemon met kinderspellen. Waarom is dit 18+. Geweld, erotiek of ... ?
gokken.
de oudere spellen hadden een casino(game corner) met slot-machines, en een aantal hadden ook roulette.

met de virtual console release was de rating al van alle leeftijden naar tieners gegaan vanwege de casino, daarom ging ik er van uit dat een nieuwe heruitgave opnieuw een hogere leeftijd-rating zou krijgen.
Bedankt! Weet ik dat ook als mijn kinderen het spel in de toekomst willen installeren ;).
Maar dat casino was gewoon met in-game monies en je kan voor zover ik weet geen credits kopen met echt geld, geldt het dan ook als gokken? Dat is imo niet veel anders dan de kleine kans dat je een shiny random tegenkomt, is ook gewoon probability based en kost niks behalve tijd.
het probleem is dat het echt gokken simuleert.
in het spel ga je een casino binnen, en ruil je je ingame geld in voor casino chips(coins) om vervolgens casino spelletjes te spelen.
pegi is van mening dat dit al vanaf een jonge leeftijd gokverslaving kan veroorzaken die uiteindelijk op latere leeftijd aanzet tot onverantwoord gokgedrag in een echt casino.

het is voor game ratings "gokken" wanneer het daadwerkelijk kansspel met echte waarde is(bv. lootboxes met content die verhandeld kan worden) of wanneer het een bekende vorm van gokken simuleert(bv. gokmachines, kaartspellen zoals blackjack en poker, en wedden op de uitkomst van sportwedstrijden.)
Sterker nog, de remakes van Gold/Silver hebben helemaal dat ding niet meer. Daar zat Voltorb Flip in volgens mij.
Men zou €30 per game kunnen vangen, lijkt me een no brainer maar die heren denken daar toch heeeeel anders over. Mobile games market laat men compleet links liggen, Pokemon blauw, rood en geel hebben hun centen al verdiend, imho ergste wat ze kan overkomen is dat het nog een keer goed verkoopt. De rpg wereld zit al langer te wachten op een echte open world Pokémon rpg/mmo.. ik zou er zelfs een switch voor kopen Nintendo, maak t?
Wat bedoel je precies?

We hebben Pokémon Go met AR-mode en je hebt een Pokémon GO Plus en de Poke Ball Plus.

Dus de Pokémon zie je letterlijk bij jou in het park. Je kunt er zelfs een bal naar gooien om hem te vangen. En de Gyms staan op bijna elk sportvelden en PokeStops in elke speeltuin, kunst object en bij elk fiets- en looproute paaltje.

Je kunt zelf kiezen of je team blauw, verlof rood bent, en samen met andere spelers, zelfs van heel ver weg, samen een gym verslaan, Pokémon ruilen, cadeautjes geven (hoort bij Japanse cultuur) etc.

Welke features mis je? Ik heb de indruk dat je iets anders bedoeld met Mobile Games dan dat ik op dit moment begrijp. Ik ken het spel nog niet zo lang.
En @logix147

Ik zie Pokemon Go absoluut niet als een volwaardig Pokemon game, is gewoon Ingress met een Pokemon Skin (en op dezelfde manier maken ze Harry Potter en Transformer games). De echte mechanics wat een Pokemon game maakt ontbreken in ieder geval, is simpelweg een grind festijn en heeft niets met combat keuzes te maken.

Maar het is niet die AR features dat het per se een open world mmo maakt, dat hoeft niet in de "real-world" af te spelen in ieder geval (al is dat wel een geinige gimmick).

Online spelen met Pokemon Sword/Shield komt er een klein beetje in de buurt, je ziet andere spelers rondlopen en je kan bepaalde content samen spelen, de aanzet is er in ieder geval, maar het is nog wel veel ste mager om het een mmo te kunnen noemen (vooral om dat de campaign wel gewoon een lineare single player is).

https://www.nintendo.nl/G...gends-Arceus-1930510.html
Zou er schijnbaar meer op moeten gaan lijken.
En @logix147

Ik zie Pokemon Go absoluut niet als een volwaardig Pokemon game, is gewoon Ingress met een Pokemon Skin (en op dezelfde manier maken ze Harry Potter en Transformer games). De echte mechanics wat een Pokemon game maakt ontbreken in ieder geval, is simpelweg een grind festijn en heeft niets met combat keuzes te maken.
Welke combat keuzes maak je anders?
Nu kies je welke 6 of 3 Pokémon' je inzet en in welke volgorde. Je bepaald welke eigenschappen je traint per Pokémon en je kunt tijdens een battle een Pokémon wisselen die beter matched, maar de tegenstander ook.
Je selecteert ook welke Pokémon je traint en welke niet.
Daadwerkelijke moves? Heb je ooit wel eens een echte Pokemon game gespeeld? Pokemon Go is dan echt een slap aftreksel, is een leuk tussendoor spelletje maar behaald absoluut niet de competitiefheid en complexititeit van opvoeden van je critters dat zelfs de allereerste Pokemon games op de gameboy al deden.

Ik zie Go als een spinoff game, net zoals Snap enzo. De main games staan daar een stuk boven.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 23 juli 2024 11:03]

Daadwerkelijke moves? Heb je ooit wel eens een echte Pokemon game gespeeld?
Nee, alleen Pokémon Go.
Opzij springen vlak voor een hit, om minder damage te krijgen. Op ze kop houden van je telefoon om Inkay te kunnen evolven als je genoeg candi hebt gespaard. En met TM's andere moves aanleren. Dichterbij objecten lopen omdat sommige Pokémon zich anders niet laten zien (verborgen).
Dat soort dingen. Met je buddy dingen doen om hem blijer en sterker te maken en sterrenstof en snoepjes verzamelen op zijn strijdkracht te vergroten.

Hoe dat is in de originele game, geen idee.
Allemaal in ieder geval niet, is veel meer een klassieke RPG met turnbased moves en komt dus best wat strategie bij kijken, vooral ook bij het juist opvoeden van je beesten met exact de juiste moveset, omdat ze sommige moves alleen in bepaalde gevallen kunnen bemachtigen.

Wat jij omschrijft is meer een actie en behendigheids ding, iets waar ik mij helemaal niet in kan vinden (ieder zijn ding, natuurlijk, maar dat is voor mij dus een belangrijk verschil dat ik niks aan GO vind).

Bij Go haakte ik al af dat ik net begon en al met legendaries om mn oren werd gegooid (meltan) en dat je die meerdere keren moet vangen om ze te kunnen levellen? Wat een raar systeem, in het origineel levellen je beesten door gevechten te winnen. Beesten vangen doe je door het beest te verzwakken in een gevecht, en dan een pokebal erop. Niet omdat je vreemde baseball throws gooit, keer op keer, en zo hordes van beesten vangt (die je dan tot candies grind om te levellen?).

Maar lang verhaal kort, als er iemand vraagt om een Pokemon MMO, dan bedoelen ze dus absoluut niet wat GO is ;) GO is een compleet eigen game die weinig te maken heeft met de originele games, behalve dat ze dan pokemon themed zijn, net zoals de vele andere spinoff games.
Dat van bepaalde movesets geld ook in go, bepaalde momenten kunnen ze die alleen krijgen ('s nacht bijvoorbeeld 20km lopen, en geen andere Pokémon tussendoor trainen, anders moet je opnieuw starten).

Maar veel movesets verander je door TM's in te zetten, het is puzzelen om de juiste moveset te combineren. En voor een raid battle winnen kan het zijn dat je een andere combi nodig hebt dan voor het verdedigen van een gym.

En kans op legendary vergroot als je meerdere battles achter elkaar wint.

[Reactie gewijzigd door djwice op 23 juli 2024 11:03]

De pokémon games graag, maar zal wel niet gebeuren…
Er zijn nu al een aantal Pokémon spellen op de Switch:
https://www.nintendo.nl/Z...ok%C3%A9mon&f=147394-5-81

De Poke Ball Plus accessoire werkt zowel met de switch als met je (Android / iOS) Pokémon mobile app. Je kunt een Pokémon er in mee nemen voor onderweg.

Ik heb niet getest of de go-tcha ook met de Switch werkt.
Hopelijk ook GBA games, zijn er nog wel een aantal die nostalgische waarde hebben.
Kan je ook op je telefoon doen. Ben toevallig met Golden Sun opnieuw begonnen op mijn telefoon.
Tja ik kan ook de GBA uit de kast pakken maar via de switch is toch een heel stuk prettiger gok ik, fatsoenlijke controller, groot scherm.
Groot scherm, maar de resolutie blijft hetzelfde. Dus zit je enkel tegen grote pixels aan te kijken. Ik speel het op mijn iPhone 12 mini, en daar is het nog te behappen, maar een nog groter scherm wordt je denk ik niet warm van.
Fijn op de bank op de tv is toch een stuk prettiger dan kutten op een telefoontje met virtuele controller
Telefoon met bijv PS4 controller :-P dat is hoe ik het speel. Op tv speel ik met name GameCube / N64 roms
Daar hoop ik ook op! En dan met name de Golden Sun games 😱
Hopelijk ook GBA games, zijn er nog wel een aantal die nostalgische waarde hebben.
Dit dus.

Game boy opzich wel prima hoor, maar GBA veeeel liever.

Ik heb recent, naast AM2R, zowel Metroid Zero Mission als Fusion via emulator gespeeld, omdat Nintendo me deze games gewoon niet laat kopen voor Switch.
Ik wilde alle 2D Metroids weer eens spelen voor Metroid Dread er is, maar de opties zijn gewoon zo beperkt.

GBA games naar Switch Online was ook de perfecte shadow drop als promo voor Dread.
Owja, nog 1 dingetje -> om jullie alvast op te warmen -> morgen GBA games online -> Go!!
Ah de befaamde Nintendo cash grab.
Je wordt gemind maar je hebt een valide punt. Nintendo is de absolute koning in het opnieuw verpakken van hun oude meuk.

Nintendo fans pikken het toch wel, het is een bijzonder soort fandom.

Desalniettemin vind ik 4 euro per maand schappelijk.
Het kost me €20 per jaar voor een dienst die ik toch al gebruik voor online gamen. Voor mij is het dus een leuke bonus waar ik niets extra voor hoef te betalen.
Met een familieabonnement kan je zelfs al het Switch Online abonnement hebben vanaf 4 euro per persoon per jaar. Daar kan ik niet mee op café :P
technisch gezien zijn die nu dicht hè :) maar Nintendo is dirt cheap voor online, dus daar valt niets op in te brengen. Snap t wel, kost ook wat dat online gedeelte en daar zijn ze redelijk “nieuw” in.
Sony doet het ook met remasters en upgrades het grote verschil is één remaster kost omstreeks de 30€ en één upgrade kost omstreeks 10€ en Nintendo online brengt honderden spellen voor 20€ per jaar.

Microsoft is tot nu toe bekroond als de meest gamer vriendelijk platform met naast volledige Backwards compatibility met gratis upgrades via Smart Delivery op XB en daarom is dat mijn Main platform.
Vergelijken met remasters is beetje oneerlijk, dat doet Nintendo ook, maar die vragen er dan wel een volle 60eu voor.
Tussen de 45€ en 60€ inderdaad maar Nintendo games houden dan ook die waarde wel vast tot 30€ en 45€ terwijl die Sony Remaster richting de 10€ a 20€ gaat dus in de meeste gevallen kom je uiteindelijk omstreeks hetzelfde bedrag uit.
Microsoft is tot nu toe bekroond als de meest gamer vriendelijk platform met naast volledige Backwards compatibility met gratis upgrades via Smart Delivery op XB en daarom is dat mijn Main platform.
Smart Delivery en de betaalde PS5 Upgrades zijn absoluut niet hetzelfde.

SD is een prima systeem en wat het vooral makkelijk maakt is dat je altijd de juiste versie van je game speelt. Maar het is onvergelijkbaar met de 10,- upgrade van een Death Straning of Ghost of Tsushima. Die zijn veel grondiger.

Het is zelfs niet te vergelijken met de FF7 Remake upgrade, die overigens ook gratis is.
Het is geen valide punt, want het is deel van Nintendo Online, waar je nu al voor betaalt. Heeft dus niks te maken met het grabben van cash.
Ach, zo ken ik er nog wel tientallen.
De hele moderne game industrie bestaat voor meer als de helft uit remasters, remakes, en Skyrim. Originaliteit is er, maar ver te zoeken.

[Reactie gewijzigd door Major Oof op 23 juli 2024 11:03]

Als het in de Nintendo Online wordt toegevoegd zoals de NES en de SNES games dan hoef je niet extra te betalen. Het is een soort basic Xbox gamepass met letterlijk games die 20+ jaar oud zijn en de keuze is ook erg beperkt(tot nu toe 58 NES en 49 SNES games). De games waar Nintendo zelf de rechten op heeft zal niet moeilijk zijn, alleen zetten ze daar ook niet allemaal erin. Om de zoveel tijd (niet maandelijks helaas) komen er 1 of 2-4 nieuwe games. Dus tegen de tijd dat de Switch EOL komt dan heb je nog steeds niet de hele bibliotheek van NES of SNES.

Ze zijn namelijk bang dat mensen voornamelijk de oude (S)NES spellen zullen spelen en geen 'nieuwe' Switch games aankopen zodra ze alle (S)NES games in de bibliotheek zetten.

Als ik bijvoorbeeld zie dat Earthbound nog steeds niet beschikbaar is, dan ben ik bang dat als de Gameboy (Colour) komt dat ze géén Pokémon (GB&GBC versies) zullen toevoegen, zoals sommige hier beweren of wishful denken.

Dat zijn pas de cash grabs die je waarschijnlijk bedoelt. Maar op dit moment is er geen legale alternatief om deze (oude) spellen op de Switch te spelen. Nintendo kennende zullen ze dat ook voor de komende tijd zo behouden zodat het niet het verkoop van nieuwe games kannibaliseert.

Ik ben het ook niet eens met hun handelspraktijken, maar het is een businessmodel die zij hanteren en een die te succesvol is naar mijn smaak. Het is niet consumentenvriendelijk helaas.
Het zou uitkomen op Nintendo Online. Daar ga je niet meer voor betalen dan wat je nu al zou betalen.
Dus hoe is dit een cash grab?
Ik heb een switch, maar geen Nintendo Online. Als ik dan die spelletjes wel zou willen spelen, moet ik een abbo afsluiten. Gelukkig is het al jaren mogelijk om die spelletjes op telefoon ed te spelen.

Zelfde met de mini consoles. Een soort van veredelde Raspberry Pi erin, opensource emulator van internet plukken, en die games als rom daarin duwen, en verkopen als collectors item. (Dat laatste is een feit, daarom kon je ook zonder teveel moeite roms downloaden en die er ‘native’ op spelen)

Mario Kart 8 op 3 platformen uitbrengen, Zelda BotW op 2 platformen uitbrengen, zelfde met Mario Galaxy, en ga zo maar door. Nieuwe 1st party games zijn nergens te bekennen.
Ik vond die retro console SNES mini classic ook niet zo netjes. Dat ding heeft behoorlijk issues met performance. Dit vond ik echt een kat in de zak.
Ik heb een switch, maar geen Nintendo Online. Als ik dan die spelletjes wel zou willen spelen, moet ik een abbo afsluiten.
Het is 4 euro per maand man.
Je mag best kritisch zijn op Nintendo hoor maar Mario Kart 8 is ook alleen maar op WiiU en Switch uitgebracht. Wat is er raar aan BoTW op 2 platformen uitbrengen aangezien dit een belofte was van Nintendo om op de WiiU te releasen? Ze hadden ook kunnen zeggen we cancelen de WiiU release en gaan alleen voor de Switch die launched of andersom jij koopt een nieuwe Nintendo console waar je de nieuwste Zelda niet op kan spelen. Toch raar?

Ben ik het er helemaal mee eens dat iets vast zit achter een abbo? Nee mogelijkheid tot losse verkoop er naast is altijd beter. Op dit moment zijn de spellen een leuk extra voor de mensen die ook online spelen.

Ook de mini consoles fungeren meer als een collectable mini item voor de meeste mensen heb ik het idee dan daadwerkelijk voor de spelletjes zelf.

Er komt ook een nieuwe Zelda aan, er is een nieuwe Metroid Prime in development. Er is pas een nieuwe Metroid uitgekomen. Ik snap deze specifieke kritiek niet echt.

Ben in ieder geval blij dat Nintendo z'n games niet rushed, laat ze maar lekker lang doen over hun 1st party games het zijn 1 voor 1 elke keer weer ijzersterke titels.
"The Verge kreeg Nintendo te pakken voor een reactie op de geruchten, maar vertelde alleen dat het Japanse bedrijf 'niets aan te kondigen heeft wat betreft dit onderwerp'."

Waarom überhaupt om een reactie vragen? Is altijd hetzelfde antwoord.
Journalistieke etiquette. The Verge had ook vast geen inhoudelijk antwoord verwacht, maar nu kan ze niets verweten worden mochten er later inaccurate informatie in het persbericht staan.

Daarnaast, als een game studio inhoudelijk reageert zo van "Officieel zeggen we niets, maar ik zou die laatste alinea iets algemener verwoorden omdat we daar nog niet zeker van zijn." dan zullen journalisten dat best willen meenemen in hun artikel.
Leuk concept vind ik om die oude games weer lekker relaxed, op de bank zittend, te spelen.
Echter, ik heb wel moeite met die nood om online te zijn.
Ik bedoel, downloaden via online lijkt me logisch. Maar om bijvoorbeeld de NES en SNES games te spelen moet je ook online zijn en daar krijg ik spreekwoordelijk jeuk van.
Het verbaasd me uberhaupt dat ze dit niet meer doen. Op Android had je altijd simulators voor nds en gba games. Stel Nintendo zou zelf deze oude games in een app jasje stoppen en verkopen in de App en Play Store. Lijkt mij ideaal. Zelfde geld voor de Switch al houden ze daar misschien games achter die ze als remake willen uitbrengen.

Maar er zal we niet genoeg vraag voor zijn. En daarnaast doen free to play apps met micro transactions het waarschijnlijk stukken beter.

[Reactie gewijzigd door raiders op 23 juli 2024 11:03]

Je hebt al wel NES en SNES games op de switch, die ze afgelopen jaren hebben geïntroduceerd. Vorig jaar ging het gerucht dat N64 games zouden volgen, maar dit bleef uit. Nu (volgens geruchten) de aanvulling van GameBoy games vind ik wel leuk, al twijfel ik aan de resolutie, van zo’n klein scherm naar tv/switch, we gaan t zien.

[Reactie gewijzigd door Rvm1 op 23 juli 2024 11:03]

Ik heb wel eens een tweede generatie Pokémon spel op mijn telefoon gecast naar een 65" TV en met controller op de bank gespeeld. Aangezien het spel niet echt om graphics draait, gaat dat prima, alleen 16:9 is het een beetje uitgerekt. Daarnaast zijn er ook emulators voor Android TV zoals Lemuroid die aardig goed zijn in upscalen van oude games.
Ik heb ook altijd zitten denken, waarom brengen ze klassiekers niet uit met extra/nieuwe content? Super Metroid bv met andere layouts, plaatsing items, moeilijkheid. Dat alleen al zou al goud zijn.
romhacks genoeg voor supermetroid, maarja mag niet.
Het verbaasd me uberhaupt dat ze dit niet meer doen. Op Android had je altijd simulators voor nds en gba games. Stel Nintendo zou zelf deze oude games in een app jasje stoppen en verkopen in de App en Play Store. Lijkt mij ideaal. Zelfde geld voor de Switch al houden ze daar misschien games achter die ze als remake willen uitbrengen.
Het is het (voormalig) Disney model. Door spellen beperkt aan te bieden, wil Nintendo de verkoopprijs hoog houden. Disney heeft door dat dat niet meer werkt en heeft in plaats daarvan gekozen voor een nieuw verdienmodel (Disney+). Nintendo is met name Japans, en voor een dergelijk bedrijf is het lastig om een eigen status quo te doorbreken. Qua dat zit Nintendo nog vast in de jaren 80-90.
Ja, min Stevie maar maar hij heeft gewoon gelijk.
Al decennia lang steeds hetzelfde aanbieden. Remakes, HD versies maar veelal hetzelfde.

Kijk eens naar Mario kart. Al ruim 4 jaar de Switch en niet eens een Mario kart. Mario kart 8 is niks anders dan een WiiU remake van de game.
Zelda hetzelfde verhaal, nog steeds geen nieuwe Zelfs die dedicated is voor de Switch, wederom een remake en een nieuwe remake komt er weer aan.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 23 juli 2024 11:03]

Waar is de tijd dat ik naar beurzen ging voor cd's met roms te kopen voor op mijn pentium 3 te spelen.
Waar is de tijd dat ik naar beurzen ging voor cd's met roms te kopen voor op mijn pentium 3 te spelen.
Of een nep (s)nes kocht met 5000 spellen en dan bleken er maar 10 op te staan :+
Als het bij Nintendo online beschikbaar komt vind ik het wel oke.
Voor de rest mogen er ook wel weer eens wat nieuwe games komen ipv remasters en emulated games of alleen opnieuw uitgebracht.
Anoniem: 1641394 4 september 2021 16:43
Ah, weer een nieuw ronde geruchten. Net zoals de Pro die 4k output zou hebben en verbeterde Joycons.

Deze geruchten zijn wederom nergens op gebaseerd en het is maar matige journalistiek...
Mooi nieuws want ik zou graag spellen als Oracles of seasons & ages op de Switch willen spelen en wil niet gretig zijn maar waarom brengt Nintendo niet de gehele NES, Snes, Gameboy, bibliotheek naar de eShop als koop mogelijkheid dan is er keuze om een specifiek los spel te kopen of een random honderdtal via Online.

De N64, GC, Wii, WiiU, DS, 3DS zullen wel aantrekkelijk zijn als remasters ik verwacht niet dat Nintendo deze los aan gaat bieden maar net als met Mario er jubileum bundels worden aangeboden en met Zelda zou dat ook gebeuren maar dat is zal wel vetraagd zijn door Corona..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.