Nintendo brengt multiplayerupdate uit voor Super Mario Party op de Switch

Super Mario Party op de Switch heeft een update gekregen voor de online multiplayer. Nintendo voegt nieuwe spelopties toe aan de tot nu toe beperkte online multiplayer van de game. De update is gratis te downloaden via de eShop voor iedereen die de game in bezit heeft.

De update is enigszins een verrassing, aangezien Super Mario Party ruim twee jaar geleden uitkwam. Op release waren er ook al online multiplayerfunctionaliteiten, maar deze waren erg beperkt. Spelers konden slechts een handvol minigames spelen en de bekende modus met bordspel was niet beschikbaar.

Nu voegt Nintendo alsnog uitgebreide online multiplayermodi aan de game toe. Waaronder Mario Party, Partner Party en Free Play. Ook zijn de meeste minigames beschikbaar tijdens deze modi via online multiplayer.

Om Super Mario Party online te kunnen spelen is een Switch Online-abonnement nodig. Daarnaast kan er alleen met vrienden of via een online lobby met wachtwoord worden gespeeld. Je kunt dus niet aan willekeurige spelers worden gekoppeld.

Door Robert Zomers

Redacteur

27-04-2021 • 11:37

59

Reacties (59)

59
59
31
2
0
21
Wijzig sortering
Werd onderhand wel eens tijd zeg. Ik ben altijd fan geweest van Nintendo maar hoe zij online gamen aanpakken is echt belabberd. Voice chat moet via een app op je telefoon (op de pc kon je 20 jaar geleden al ingame/ in platform met elkaar communiceren), multiplayer games zoals Party die tot nu toe nauwelijks online gespeeld konden worden, Mario Kart die iedereen uit de lobby gooit als 1 speler tijdens een race even zijn controller niet bestuurt, Mario World met ontzettende lag..
Mee eens dat Nintendo some hele aparte beslissingen maakt (jaren lang geen bluetooth connectie met je koptelefoon mogelijk |:( )

Maar ze zijn er natuurlijk ook wel voornamelijk voor kinderen. Dus dat je niet zomaar simpel direct de online voicechat op kan, daar kan ik me wel in vinden.
jaren lang geen bluetooth connectie met je koptelefoon mogelijk |:(
Hier gaat mogelijk verandering in komen, sinds system update 12.0.0 is er audio ondersteuning toegevoegd aan de bluetooth driver: https://twitter.com/OatmealDome/status/1379934036622249989
Nintendo kennende zou dit wel voor een of andere nieuwe accesoire zijn die bij een game hoort. Wii music ding ofzo. Maar helaas niet zoals wij allemaal hopen idd gewoon bluetooth koptelefoon ondersteuning.
Want kinderen willen niet communiceren?
Kinderen zeker wel. Helaas zijn er ook andere personen die met kinderen willen communiceren. Plus, voor hele kleine kinderen is het ook niet zo fijn als er van die flame kids bij zitten die echt gemeen kunnen zijn (net volwassenen als ze anoniem zijn).

Dus, ik snap je punt maar ben maar wat blij dat mijn dochter niet heel makkelijk online kan communiceren (bij fortnite bijv. wel mogelijk).
Online communicatie met spraak zet ik altijd als eerst uit. Continu dat gejank van Franse kleuters maakt geen enkele game leuker.
Dus ontwikkelen ze een systeem waar kinderen worden beschermd. Dit is allemaal niet zo heel moeilijk. Namelijk doordat kinderen alleen maar iemand kunnen toevoegen of toegevoegd worden, met toestemming van ouders.

Als je ook naar de multiplayer mogelijkheden van dit spel kijkt, past dat redelijk in die visie.

Ik vind de constante verdediging van Nintendo's luiheid op dit gebied, erg jammer. Er wordt vaak gedaan of het of het 1, of het ander is. Maar vaak zijn er zat keuzes die prima binnen de kindvriendelijkheid van Nintendo past.

Ik heb geen haat tegen Nintendo, ik heb alle consoles hier staan, maar ze hebben bij verre de hoogste winstmarges, maar doen zelden een extra stap om spelers tegemoet te komen, en het is gewoon echt wel oke om te zeggen dat Nintendo een extreem commercieel bedrijf is die alleen iets doet wanneer het goed geld oplevert.
Ik vind de aanname dat het makkelijk te doen is een grote. En nee, ik verdedig helemaal niets.

Technisch is het een piece of cake om in te regelen. Maar ik denk dat je ook naar het marketing gedeelte moet kijken en het gemak voor ouders.

Ik weet niet of mijn generatie al een volle gamer generatie is die zin en tijd heeft om zich er in te verdiepen.
En, Nintendo is toch een kindvriendelijke console, dat is wat je vaak wel ziet op media. Dus, ik vind je stelling makkelijker gesteld dan het is.

En dan zullen er nog vele redenen zijn.
Het gemak moet geen enkel probleem zijn, of het loopt via account van ouders, of ouders hebben een speciale login/code die moet worden ingevoerd om iemand toe te voegen.
De aanname dat ouders hier niet mee om kunnen gaan, is natuurlijk onzin. Het werkt ook voor streamingdiensten e.d.

En weetje, de type ouders die dit allemaal niet begrijpen en het allemaal maar laten, en toch betalen voor de online diensten van kinderen, daar maakt het toch niet uit wat Nintendo doet.
Op dit moment hebben ze gewoon een slecht systeem, waar kinderen al kwetsbaar in zijn, dus ze kunnen alleen maar verbeteren.

Nintendo maakt kindvriendelijke apparaten als je denkt aan hun IP's e.d., maar het systeem is niet kindvriendelijk. Bekijk je Xbox Live dan is dit veel kindvriendelijker, daar kan je bijvoorbeeld wel instellen dat ouders vrienden toelaten of niet.

https://www.xbox.com/en-US/apps/family-settings-app
Dat kan dus ook niet op de PS4 hè, ik snap niet waarom dit punt bij Nintendo altijd naar boven wordt gehaald. Net als de keuze van geen browser op dat apparaat. Die heeft de PS5 ook niet. En savegames alleen in de cloud backuppen? Zeker niet alleen bij Nintendo het geval, want ook dat kan niet op de PS5. Ja, Nintendo heeft soms wat aparte beslissingen gemaakt. Dit is er niet een van.
Net als de keuze van geen browser? Ja, op de Switch, maar op de Wii en 3DS had je wel degelijk een browser. Het is dus zeker niet zo dat Nintendo daar altíjd voor gekozen heeft.
En daar werd de browser dan ook gebruikt om cfw te installeren. Wellicht dat Ninty daarom geen browser op de switch heeft uitgebracht.
De PS4 is ook geen handheld, dus daarbij een stuk minder relevant. Overigens kan ik wel oortjes aan mijn controller hangen, waardoor ik toch ‘draadloze’ audio heb met mijn console. Welke out-of-the-box optie heb ik hiervoor op de Switch, als ik deze in de dock zet?
Nou gewoon, draadloze oortjes aan je TV hangen. Het is geen rocket science.

Of je gebruikt de Switch Online app op je smartphone, en hang je daar je oortjes aan.

Dat zijn al 2 opties.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 21:18]

Super Mario Maker 2 dan, ik weet nog hoe enthousiast alle Youtubers waren dat ze eindelijk online konden spelen tegen en met elkaar. Nu ondertussen 2 jaar later heb ik hooguit een handjevol videos gezien, en geloof mij ik kijk een hoop SMM2 videos.

De lag maakt 99% van de online games onspeelbaar en nu dus 2 jaar later nog steeds niet opgelost. Alle grote Youtubers hebben de hele online modus opgegeven na een paar weken omdat het onspeelbaar is en een ontzettend frustrerende video maakt.

Hoe Nintendo, hoe?
Red Falcon upload anders(tot Mario 3d) regelmatig online MP SMM2 video's.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 juli 2024 21:18]

Geen enkel issue met Fortnite, Rocket League, Overwatch, Monster Hunter….. maar misschien omdat dat geen Nintendo-eigen titels zijn..?
Met mijn headset direct in de Switch geplugged heb ik gewoon voice chat? Hangt van de game af.
Dat moet de developer dan zelf implementeren, ik geloof dat Fortnite en Warframe dat hebben inderdaad. Wellicht nog een paar andere titels.
Anoniem: 420148 @FriXion27 april 2021 15:33
Voeg daar gerust een van hun grootste multi's aan toe; SSB Ultimate. Wat een shitshow is online eigenlijk. Leuk als het goed gaat, maar echt niet te doen als iemand lag heeft of als ze expres lag introduceren. Soms krijg je zelfs een tempban als anderen de verbinding eruit gooien nadat je ze ongenadig hard kapotmaakt... Splatoon 2 was overigens ook vaak niet te harden. Nintendo loopt inderdaad minstens 20 jaar achter met online systemen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 22 juli 2024 21:18]

Nintendo is een ongelooflijk hierarchisch bedrijf gerund door mensen die heel erg het idee hebben dat ze goed bezig zijn. Die mensen hebben mensen om zich heen die ze constant vertellen dat ze goed bezig zijn.
Medewerkers die niet meepraten worden genegeerd en komen met suggesties niet verder dan hun manager die er vervolgens niets mee doet.

Hierdoor ontstaat er een bubbel waarin iedereen denkt dat ze goed bezig zijn terwijl ze dit vergeleken met de rest van de industrie vaak helemaal niet zijn. Na klachten van klanten gaat men het wiel opnieuw uitvinden terwijl er kant en klare veel betere oplossingen te krijgen zijn en begint de hele riedel weer opnieuw. Ontzettend zonde.

EDIT: Ik spreek uit eigen ervaring, heb er een tijd gewerkt.

[Reactie gewijzigd door Juggernaut1987 op 22 juli 2024 21:18]

Het bedrijfsresultaat is er dan ook wel naar. Die zitten op een berg goud…
Stel je nu eens voor hoe goed dat zou zijn als er wel naar de klant en medewerkers geluisterd zou worden.
Eindelijk is de update er! Voor iedereen die zegt waarom nu pas? Dit heeft te maken met het netwerk protocol dat ze eerst verplicht waren te gebruiken. Dit werkte natuurlijk voor geen meter.

Sinds de release van Monster Hunter Rise hebben ze een nieuw netwerkprotocol dat veel meer mogelijk maakt! Vandaar dat dit even op zich heeft laten wachten. Ik ben erg blij met deze update.
Anoniem: 501293 @BvanBart28 april 2021 09:43
Moest Nintendo het nieuwe netwerk protocol verplicht van de overheid gebruiken?
Interessant, heb je toevallig linkjes waar er meer informatie te vinden over is? Veel van de "oudere" protcollen staan namelijk beschreven op deze GitHub wiki, maar er staat niets op over Monster Hunter Rise en wat ze nu in Mario Party gebruiken.
hmm best jammer dat er geen grotere/nieuwe borden zijn bij geplaatst. Vind de bordgames die bij deze marioparty geleverd zijn enorm matig vergeleken met de voorgaande games (hiermee doel ik op de voorgaande solo-games niet dat je met zn allen in zn stom karretje etc zit)
Helemaal mee eens. Ik heb erg veel lol gehad met Martio Party 4 en 5 op de GameCube. Bij deze versie is het aanbod aan borden wel erg karig. Daarbij komen ook nog eens de weinig creatieve mini games.

Had hier zelf ook veel meer van verwacht. Ook dat dit met een update wel beter zou worden. Multiplayer zo is een welkome toevoeging, echter blijft het vrij matig allemaal. Ditzelfde heb ik ook bij Martio Kart 8 Deluxe, dit vervaagt bij Mario Kart Double Dash waar je tenminste moest werken om noemenswaardige elementen vrij te spelen.
Helemaal mee eens. Ik heb erg veel lol gehad met Martio Party 4 en 5 op de GameCube. Bij deze versie is het aanbod aan borden wel erg karig. Daarbij komen ook nog eens de weinig creatieve mini games.

Had hier zelf ook veel meer van verwacht. Ook dat dit met een update wel beter zou worden. Multiplayer zo is een welkome toevoeging, echter blijft het vrij matig allemaal. Ditzelfde heb ik ook bij Martio Kart 8 Deluxe, dit vervaagt bij Mario Kart Double Dash waar je tenminste moest werken om noemenswaardige elementen vrij te spelen.
Grappig, Ik vindt Mario Kart 8 Deluxe nou net bij uitstek een van de beste spellen op de switch, zit ruim aanbod aan track en game modes in dat je echt uren met gezelschap kunt blijven spelen zonder dat het verveeld. De ouderwetste battlemode vindt ook echt weer helemaal geweldig.
Mee eens. Leuke party games. Veel te weinig borden.
Leuke toevoeging aan de game, maar erg laat. Wat mij vooral tegenvalt is dat je soms 4 keer in een potje hetzelfde spel te spelen krijgt en andere leuke minigames amper tegenkomt. Hoe moeilijk is het om in te stellen dat als je in een potje een bepaalde minigame hebt gehad deze voor de rest van de game uit de roulatie wordt gehaald?
Een veto list met minigames die je niet wilt tegenkomen tijdens een potje zou echt helemaal het einde zijn.
Wat mij heel erg stoort aan Mario Party is als je met zijn tweeën wilt spelen en met 2 cpu’s zit waarvan je de beurt niet kan ‘skippen. Zit je dan minutenlang naar die beurt van een cpu te kijken.. een van de grootste reden waarom ik het al snel links heb laten liggen
In japan verslaat Momotaru Densetsu mario party. Misschien speelt dat een rol.
Interessant punt, want Momotarou heeft inderdaad online multiplayer. Beide games verkopen nog steeds erg goed in Japan. Persoonlijk denk ik eerder dat ND Cube tijdens de eerste lockdown plots besefte dat online wel een gemis was :+ Mogelijk is het ook een test voor de onvermijdelijke sequel....
Ik dacht leuk! toen ik het bericht las. Werd wat minder enthousiast toen ik las dat je niet met andere random spelers kan spelen. Wat voegt dit dan toe?
Dat je de deur niet uit hoeft, ideaal in corona tijd aangezien je behoorlijk lang max 1 bezoeker mocht ontvangen in NL.

Het was eigenlijk beter geweest als dit 1 jaar eerder was gelanceerd.
Naast dat ik dit zelf ook op afstand liever met mijn eigen vrienden speel, lijken die 'zoek random mensen' servers bij Switch spellen sowieso aardig snel leeg te raken. Zelfs de game die bijna iedereen heeft, Mario Kart, levert online niet bepaald volle lobbies op. En in games als Fifa en Monopoly vindt je meestal helemaal geen match. Al zijn er ook uitzondering. Twee oersaaie voorbeelden die toch nog populair lijken zijn Tetris 99 en Pacman 99, maar waarschijnlijk ook omdat je die niet zonder extra aankopen met gekozen vrienden kunt spelen (?).

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 22 juli 2024 21:18]

Fortnite, Apex, Rocket League, Overwatch… geen enkel issue om games te vinden..
Klopt. Maar die games ondersteunen cross-play en zijn behalve Overwatch ook nog allemaal gratis. Je kunt daarop met veel meer vrienden connecten. Op de Switch kom ik bv in Fortnite ook bijna enkel mensen tegen die spelen op een smartphone.

De spellen die ik noem zijn beperkt tot Nintendo Switch spelers, zelfs Fifa. Heel ander verhaal dus...

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 22 juli 2024 21:18]

Ja dat zou kunnen … er zijn praktisch geen Nintendo games die ik online speel op het moment. Wel genoeg ándere games op de Switch. Monster Hunter:Rise gaat ook prima voor zover ik (omline) gespeeld heb.. en die is nog wél Switch-exclusive.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 21:18]

Nintendo en online blijft een slecht huwelijk. Doodzonde en onbegrijpelijk gezien de miljarden die ze hebben verdiend aan het succes van de Wii en Switch. Je zou toch denken dat ze een compleet team opzetten (desnoods opkopen) die zich puur bezighouden met zaken zoals met de tijd mee gaan. Denk aan de Online functies, de ontbrekende tablet functies op de Switch, karige communicatie mogelijkheden en toch een beetje het lage tempo van uitbrengen van de games.
Nintendo en online blijft een slecht huwelijk. Doodzonde en onbegrijpelijk gezien de miljarden die ze hebben verdiend aan het succes van de Wii en Switch. Je zou toch denken dat ze een compleet team opzetten (desnoods opkopen) die zich puur bezighouden met zaken zoals met de tijd mee gaan. Denk aan de Online functies, de ontbrekende tablet functies op de Switch, karige communicatie mogelijkheden en toch een beetje het lage tempo van uitbrengen van de games.
Ik denk dat dit komt doordat de cultuur in Japan echt heel erg verschild. Veel mensen doen veel liever local of offline spelen, dit is ook mede doordat een groot gedeelte van de bevolking gebruik maakt van "draadloos" internet in de vorm van pocketwifi, hierdoor heb je alles behalve stabiele ping wat online multiplayer echt behoorlijk lastig maakt. (behalve als het iets van turn based gaming is)
Toch vreemd dat playstation (ook Japans) dan wel meer met de tijd meegaat qua online functionaliteit.

Nintendo en online blijft gewoon erg kneuterig en behouden.
De wereld is groter dan Japan.
Dit heeft van doen met hun policy van 'family friendly games'. Ze proberen de kinderen hiermee te beschermen. Willen niet deze markt/dit karakter kwijtraken.
Jammer dat er nog geen lobby met strangers is. Vind sommige minigames erg tof en zou die graag spelen tegen mensen die wat beter zijn dan ik.
hmm multiplayer.. verassend maar erg welkom. Ik heb een jaartje online abonnement gehad en behalve cloud opslag nooit gebruik van gemaakt. Inmiddels is deze verlopen en ondanks het niet veel geld is vind ik het niet waard. Nintendo en online heb ik altijd erg zwak gevonden. Hopelijk komen er in de toekomst meer first party games met fatsoenlijke multiplayer
Zo jammer dat het online van de Switch zo beperkt blijft. Altijd met die friendcodes enzo...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.