EvLeaks toont renders van Sony WF-1000XM4-bluetoothoortjes

EvLeaks heeft ogenschijnlijk officiële renders van Sony's WF-1000XM4-oortjes online gezet. Eerder kwamen er al foto's van een prototype naar buiten. Het ontwerp is flink gewijzigd ten opzichte van de voorgangers.

Sony's WF-1000XM4-oortjes zijn niet meer pilvormig, zoals de Sony WF-1000XM3-oortjes die in 2019 uitkwamen. De opvolgers hebben een ronder ontwerp, zoals zichtbaar is op de renders die door Evan Blass online zijn gezet. Hij staat met zijn Twitter-account @evleaks al jaren bekend om het publiceren van officiële renders van smartphones en accessoires voorafgaand aan de release.

Er komen zwarte en witte varianten van de bluetoothoortjes. Nieuwe technische details zijn niet verschenen. In februari was al wel een verpakking van de oortjes te zien, waarop een Hi-Res Audio-logo staat. Dat zou kunnen betekenen dat ze Sony's LDAC-codec ondersteunen. De huidige WF-1000XM3-oortjes doen dat niet. Op die verpakking stond ook dat de oortjes zes uur meegaan en dat de oplaadcase goed is voor achttien uur extra.

Volgens geruchten brengt Sony de oortjes in juni uit. Eerder deze maand verschenen er foto's van prototypes van de oortjes. Afgaande op de renders die nu gepubliceerd zijn, komt het ontwerp vrijwel overeen. Het is de verwachting dat de WF-1000XM4-oortjes net als hun voorgangers voorzien zijn van actieve noisecancellation.

Sony WF-1000XM4-renders via EvLeaksSony WF-1000XM4-renders via EvLeaksSony WF-1000XM4-renders via EvLeaksSony WF-1000XM4-renders via EvLeaksSony WF-1000XM4-renders via EvLeaksSony WF-1000XM4-renders via EvLeaksSony WF-1000XM4-renders via EvLeaksSony WF-1000XM4-renders via EvLeaks

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-05-2021 • 15:29

51

Reacties (51)

Sorteer op:

Weergave:

Er is op het moment geen goede concurrent van Airpods Pro voor noise cancelling. Misschien dat deze de Airpods Pro voorbij blaast? :9

Mijn Galaxy Buds Pro komen niet eens in de buurt van mijn WH-1000XM4's. De noise cancelling is om te huilen, zelfs na de vele updates. Ze hadden het er net zo goed niet in kunnen zetten. The Buds+ zijn daarom nog steeds de aanrader voor goede oortjes en nog een stuk goedkoper ook.

Voor de beste noise cancelling moet je nu bij Apple zijn. En als Android gebruiker is dat jammer want je zit vast aan AAC of SBC.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 02:03]

E zijn toch best wel een aardig aantal reviews die de noise cancellation van de WF-1000XM3's boven die van de Airpod Pros plaatsen. De ANC van de Pros is goed, maar heeft beste wel wat invloed op je geluid [1]. En in de meeste reviews van de grotere tech websites winnen de XM3 in het gebied van ANC van de Pros.

[1] https://www.whathifi.com/...f-1000xm3-which-is-better

edit: @MrFax , excuses, je hebt gelijk :-). Het is de WF-1000XM3s.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 23 juli 2024 02:03]

WF-1000XM3 bedoel je? ;)
?

https://www.whathifi.com/...-cut-out-background-noise

https://www.audiophileon....celling-earbuds-earphones

https://www.soundguys.com...-cancelling-earbuds-5897/

Zetten toch allemaal anderen hoger of even goed qua ANC. Die galaxy buds pro zijn een pak goedkoper, je kan dan toch echt niet hetzelfde verwachten.
De Bose Quit comfort earbuds staan toch echt bekend als de gouden standaard qua ANC. Ieder zijn smaak natuurlijk maar om nou te beweren dat Apple de beste is wordt niet echt ondersteund door tientallen reviews.

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 23 juli 2024 02:03]

De Airpods Pro zijn eigenlijk ook niet zo goed. Ik had eigenlijk veel meer verwacht van de ANC. Zeker omdat ik daarvoor al de XM3 headphones had geprobeerd.

Uiteindelijk toch de Airpods gekocht omdat die lekker compact zijn en ik mijzelf niet zo vaak buiten zag lopen met zo'n headphone op.
Het is veel moeilijker om goede ANC te doen bij in-ears dan over-ears. De beste in-ears komen niet in de buurt van de beste over-ears als het gaat om ANC.
de ANC kan wel even goed werken, maar er is simpelweg veel meer geluid om te cancelen. wanneer het grootste deel van het geluid al gestopt is door de passieve NC (de isolatie) is het natuurlijk veel makkelijker om het overgebleven geluid tegen te gaan.
Ik ben het op zich eens met je. En het is ook wel een feit denk ik.

Maar bij mn WF-1000XM3 in ear heb ik (bij bepaalde, specifieke geluiden) betere ANC dan bij mn WH-1000MX3 over ear noice cancelling headphones.

Ik denk dat er categoriën zijn eaar de ene het beter doen dat de andere.
Dat wat jij zegt gaat natuurlijk wel altijd? op bij de betere over ears

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 23 juli 2024 02:03]

Momentum 2 van Sennheiser?
Heb begin dit jaar enkele weken gebruik gemaakt van de Sennheiser Momentum 2 en ook de Bose Quietcomfort Earbuds. Dagelijks gebruik voor veel meetings / bellen en daarnaast muziek luisteren. Wat ANC betreft: van de Momentum 2 is die zeer beperkt te noemen. De Quietcomfort Earbuds steken er wat dat betreft met kop en schouders bovenuit.

Sennheiser Momentum 2
+ Superieure geluidskwaliteit
+ Mooi design van dopjes (compacter) en doosje (mooier materiaal)
+ EQ te configureren
- Zit niet lang comfortabel in oor
- ANC teleurstellend

Bose Quietcomfort Earbuds
+ ANC uitstekend
+ Draagcomfort zeer hoog
+ Geluidskwaliteit bovengemiddeld ten op zichte van meeste headphones / earbuds, blijft wel achter op Sennheiser

Ik heb de Sennheiser geretourneerd en gebruik de Bose.

[Reactie gewijzigd door Neok_ op 23 juli 2024 02:03]

In ieder geval qua geluidskwaliteit beter dan de Airpod pro. De ANC vind ik zelf "OK", niets bijzonders. Geef er zelf niet heel veel om, liever geluidskwaliteit :)

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 23 juli 2024 02:03]

Nummer 1 voor mij op geluidskwaliteit is de Sennheiser momentum 3.
Dan moet je een keer een Hifiman Ananda BT horen :) enorm next level vergeleken met Sennheiser/Bose/Sony/Apple. Alleen niet echt voor buiten.

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 23 juli 2024 02:03]

Geen goede concurrent of bedoel je misschien minder populair?

Ik heb sinds December afgelopen jaar de Sony WF1000XM3 bluetooth oortjes - die kunnen met mak de concurrentie met Apple (pro...) aangaan. Zowel qua gebruik(stijd), geluidskwaliteit alsook mogelijkheden.

Waar je wel aan moet wennen is de manier hoe je ze goed in je oor plaatst, door ze een kwartslag goed te draaien.
Jup, ze hebben een scherp randje die kan gaan irriteren als ze niet perfect zitten. Verschilt ook per oor maar ik heb er regelmatig last van.
De Sony wf 1000xm3 staan ook bekend als de standaard voor anc als het gaat om draadloze oortjes iig. En zitten over het algemeen ook veel beter dan die airpods.
Ik heb ze. En de standaard voor ANC? Om eerlijk te zijn merk ik niet of nauwelijks iets als ik ANC aanzet Volgens mij is hier het 'kleren van de keizer syndroom' van toepassing.

Neemt niet weg dat het hele fijne oortjes zijn, met een goede muziekweergave. Maar ANC? Nee. De overears modellen van Sony zijn daar dan weer wel heel goed in.
Niet eens, er is wel degelijk ANC. Inderdaad, vergeleken bij de over-ears is het niks, maar ze filteren vrij veel monotone tonen zoals een stofzuiger of het geluid van een bus. Ik ben in ieder geval ontzettend benieuwd naar de XM4's. De XM3's zijn wat mij betreft 1 van de beste draadloze IEMs op de markt, als de XM4's significant beter zijn qua comfort/gewicht of geluid/ANC dan wil ik ze zeker wel gaan uitproberen.
Mee eens op alles. Ik sta er versteld hoe goed de ANC werkt van WF XM3. Het geluid is ook zeker echt mooi helder en bass is tight and punchy ook. Ik ben ook verbaasd dat het in mijn oren blijft zitten! De XM3 is dan ook de enigste in-ears dat goed bij mij past. De XM4 staat zeker op mijn wenslijst!
ANC werkt vooral goed voor ruis en andere constante geluid bronnen. Stemmen worden maar deels gedempt terwijl bv stofzuiger geluid zo goed als verdwijnt. Het maakt zeker wel een hoop uit maar het wordt natuurlijk nooit super stil met die kleine oortjes. Als ik cijfers moest noemen zou ik zeggen dat ze met ANC uit 3db dempen en met ANC aan 6db. Zo ervaar ik het geluid wat nog binnen komt ongeveer. Dopjes in zonder ANC dempt ongeveer 1/2, ANC aan nog eens 1/2, dus er blijft 1/4 van het omgevings geluid over.
Klopt helemaal, ik ervaar dat ook. Het leuke is, ik probeerde eens voor de gein ANC uit en liet mensen tegen me praten. Ik hoor ze wel maar wel erg gedempt dat ik ze toch eruit moet halen hahaha. Waarschijnlijk omdat ik de rubberen eartips gebruik en niet de standaard siliconen tips.
Daarvoor heb je ook de omgeving geluid modus zodat je mensen hoort op het volume zonder dopjes in. Maar ook met de juiste siliconen dopjes op de juiste manier dempt het enorm.
Het werkt wel degelijk en vrij goed, maar het is belangrijk dat ze echt goed in je oren zitten. Het is ook belangrijk dat je de juiste tips gebruikt, dat is even uitproberen in het begin.
Ik heb zowel de wf als wh (xm3) en de over ear is wel beter en zit altijd goed, maar de in ears helpen absoluut ook. Ik heb ze veel in als ik met de hond wandel waarbij ik meestal de nc uit heb, maar als ik dan langs zwaar verkeer of werkzaamheden loop zet ik nc even aan en dat verschil is enorm, dat beeld ik me echt niet in :)
Ik heb zowel in ear als over er xm3 en bij beide merk ik wel degelijk verschil met ANC aan, dus nee zeker geen kleren van de keizer syndroom.
De WH-XM4 is ook één van de industrie-standaarden betreft noise cancelling. Het zou me verbazen als Galaxy Buds dicht in de buurt kwamen.
Ik heb zowel de Airpods als Sennheiser Momentum TW2 in mijn oren gehad, en de laatste wint wat mij betreft op alle vlakken. Ik vind de vorm van airpods persoonlijk ook niet zo fijn, maar velen zweren daarbij over de meer traditionele ronde tips. Wel relevant om te vermelden: Ik gebruik ze met comply foam eartips.
Ik heb de WF-1000XM3 en de Airpod Pros. Beide sinds ze gelanceerd zijn.

Mijn ervaring is dat de noice cancelling van de WF-1000XM3 beter is, maar dat ze minder goed in je oren blijven zitten vanwege het gewicht en ook vooral het zwaartepunt. Op het moment dat de seal met je oren niet meer perfect zit, komt er onwijs veel bijgeluid binnen. Daardoor klinkt de ANC van de airpod pro's in de meeste situaties beter.
En de WF-1000XM3 dan?
Of de Jabra elite active 75t
ik vind mijn Jabra 85T aardig dicht bij de Airpods pro komen en volgens de testen gaat Bose ze flink voorbij.
Sony liep al voorop en nog steeds met noise cancellation, Apple is veel later gekomen met noise cancellation. Vergelijk de kwaliteit maar met Sony WF-1000XM3 en die van de Apple Airpods Pro, Apple komt in de buurt maar Sony doet het toch beter. Ik heb de Sony WF-1000XM3 sinds het begin gebruikt en heb ook een tijdje de Apple Airpords Pro gebruikt. Apple is goed bezig maar de Sony WF-1000XM3 doet het toch beter en de Sony WF-1000XM4 nu met LDAC support zal nog beter presteren.
Weet iemand hoe de microfoon van de voorgaande modellen is?
Mijn WH-XM3 headphones zijn namelijk belachelijk slecht in dat opzicht. Wellicht kan ik beter die omruilen voor deze.
Ruk. Ik heb de WF XM3 en het geluid is prima, ANC is best aardig en zeker bruikbaar op bv vliegtuigen. Maar de microfoon krijg ik klachten over, voor het bellen moet je het niet doen.
Heb ik precies hetzelfde. Ik dacht ook dat ze leuk waren voor conference call's maar daarvoor zijn ze waardeloos.
Mics zijn niet super goed maar ze zijn zeker niet “ruk”. Wellicht moet je ze even updaten. Er was namelijk eentje waarbij de mics gefixt werden. Sindsdien ben ik gewoon redelijk verstaanbaar en dat kan ik ook testen door het opnemen van bijv. spraakberichten.
Bij mijn WF-SP800N krijg ik echt nooit klachten van mensen, en ben ik goed verstaanbaar.
Dit was inderdaad bij de xm3 en voorgaande modellen een probleem, maar bij de sp800 heb ik hier nooit een probleem mee gehad.
Ik gebruik ze op de fiets in combinatie met de windruisonderdrukkings functie en moet zeggen dat ik volgens mijn vrienden prima te verstaan ben.
Ik heb de vorige generatie (WF-1000XM3) overgeslagen toen ik (als Android gebruiker) ontdekte dat aptX en zelfs LDAC niet ondersteund werden maar enkel AAC. Begrijp nog steeds niet hoe ze die achterlijke keuze destijds hebben kunnen maken aangezien vermoedelijk de meeste Apple gebruikers toch voor een Apple koptelefoon kiezen...Vooral het ditchen van hun eigen hoge LDAC standaard moet toch als een klap in het gezicht van desbetreffende Sony ontwikkelteam zijn geweest..

Zou mooi zijn als Sony bewust is geworden van deze flater en weer hun trouwe Android userbase aandacht gaat geven aangezien AAC nog steeds niet heel erg lekker werkt/ondersteund wordt onder Android..
Omdat het een misvatting is dat zelfs SBC een bottleneck vormt voor geluidskwaliteit via draadloze connectie mits het goed gedaan wordt.
Weet niet of dit wel klopt. Uiteraard klingt SBC niet slecht als je een zeer goede verbinding hebt en het 350 Kbits /sec kan halen echter is de gebruikte compressie redelijk verouderd ivt AAC, LDAC of aptX. Hierdoor merk je gelijk als de verbinding slechter wordt. Maar je hebt wel gelijk dat SBC niet helemaal slecht is; iig is het compatible met alle telefoons aangezien het onderdeel is van het a2dp profiel is. Je bent alleen afhankelijk dat de bluetooth zenders/ontvangers optimaal met elkaar kunnen communiceren; vaak is SBC dan ook een mooie codec om de bluetooth verbinding te testen ;-)


Mocht je echter (semi) high end koptelefoons hebben met goede drivers dan zul je ontdekken dat alle andere codecs een stuk beter klinken (mits je natuurlijk ook een hoogwaardig bron bestand gebruikt ;-) ). Persoonlijk ben ik een van LDAC voor muziek waarbij ik een goede koptelefoon en bluetooth connectie heb en aptX voor mijn goedkopere koptelefoon voor onderweg en voor gaming/video (low latency).
Grotere drivers verandert de situatie natuurlijk wel. Maar dit soort kleine drivertjes die afhankelijk zijn vaneen degelijke DSP voor de kwaliteit, daar maakt het allemaal weinig voor uit. Wil je inears met degelijk geluid, dan moet je gewoon bedraad gaan, wat natuurlijk niet echt een alternatief is. Maar dat klinkt als je een degelijk setje hebt van 40 euro oid altijd beter dan opties als de Airpods Pro of Jabra Elite 85t.
SBC klinkt super. Ik zet zelf AAC aan omdat dat merkbaar zuiniger is. Geluid is niet echt merkbaar anders, maar ik ben zeker geen audiofiel!
Ik heb de WF XM3 en ben zeker geïnteresseerd in de WF XM4!
ANC werkt ook heel goed en geluid is ook top! Ook heb ik de Airpods 2 en ben super tevreden met deze twee.
B&W PI7 NC en AptX wellicht voor wie niet wil wachten. Qua geluidskwaliteit moeilijk te overtreffen mi.maar qua stabiele verbinding en NC denk niet de beste ondanks prijs.
Ik vind ANC wel belangrijk maar ik vind geluidskwaliteit belangrijker net als het comfort. De XM3 vind ik niet lekker zitten, de Airpod Pro wel maar ik was minder onder de indruk van de geluidskwaliteit. Nu heb ik de Galaxy Buds Pro, zitten lekker als je ze net als de XM3 goed 'indraait", de ANC is net genoeg maar kan zeker beter maar de geluidskwaliteit is in mijn optiek beter dan die van de XM3 en Airpod Pro.

Voor de beste combinatie van factoren ga ik dan weer voor mijn Bowers en Wilkins PX: zitten lekker, zijn mooi afgewerkt, hebben zeer goede ANC en een heel goede geluidskwaliteit met support voor de belangrijkste (hires) codecs en ze zijn bedraad te gebruiken. Ze zijn alleen een stukje groter.

[Reactie gewijzigd door Ootje70 op 23 juli 2024 02:03]

Ik weet niet wat de redacteur voor pillen slikt, maar de vorm van de Sony WF-1000XM3 heeft niet een vorm van pilletjes die ik ken.
Zetpilvormig zijn ze. Ik heb ze per ongeluk wel eens gestopt waar de zon niet schijnt. Pas met het volume vol open dacht ik: hier klopt iets niet. ;) ;)
Zetpillen hebben een totaal andere vorm. Maar goed, zoek maar eens een andere vergelijking.
Allemaal heel leuk dit gepraat(subjectieve gevoel) over kwaliteit van de oortjes en bepaalde dingen zij uiteraard te meten.

Maar de fabrikanten hebben hun mondvol over de mIlieu aspecten minder verpakking geen adaptors erbij maar deze oortjes welke na twee drie jaar afgedankt worden zullen geen basting hiervoor zijn ???

En we hebben het hier niet over enkele duizenden maar miljoenen telefoon gebruikers ..... of ben ik nu gekke henkie ?
Ben benieuwd, heb de 3 nooit geprobeerd omdat ik het design verschrikkelijk vond maar in deze heb ik zeker wel interesse....
Ik gebruik nu al een paar jaar de Bowers & Wilkins P14, ook in-ears met ANC, maar wel met nekband. Dat zorgt wel voor een lange baterij duur van ongeveer 8 uur :) Ook kun je laden en luisteren tegelijkertijd.

Begin juni komen de true wireless P15 en de P17 uit, beide met ANC. Mijn interesse gaat zeker uit naar de P17, deze is niet goedkoop (399 Euro) maar dat was de P14 ook niet bij release (299 Euro).

Als ik de sublieme geluidskwaliteit van de P14 of nog beter kan verwachten (ik wacht even de reviews af) dan is de P17 voor mij qua aanschaf een no brainer.... ik koop ze niet online maar haal ze bij de Hi-Fi store hier beneden, dan heb ik 5 jaar garantie :)

P.S. ik luister mobiel via de LG V40 en soms via de FiiO M15 (Beide htpx-HD) naar Dezeer HiFI en Tidal Master. Ik heb al 10 jaar een Spotify account maar qua geluidskwaliteit zijn de eerder genoemde toch beter. Zeker met FiiO M15 en de Audeeze LCD-2 Closed back via de 4,4 gebalanceerde uitgang.... Maar dat is geen koptelefoon waar ik graag mee over straat loop,,,

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.