Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amerikaanse consumentenwaakhond FTC wil repareerbaarheid aanpakken

De Amerikaanse FTC stelt dat grote techbedrijven het consumenten onnodig moeilijk maken om hun apparaten te repareren en stelt nieuwe wetgeving voor om repareerbaarheid makkelijker te maken en om consumenten repareerbare opties te geven voor elektronica.

In een verslag aan het Amerikaanse congres dat de FTC heeft gepubliceerd, beschrijft de handelsautoriteit tal van reparatierestricties door fabrikanten van onder andere consumentenelektronica. Voorbeelden zijn het gebruik van lijm, waardoor het moeilijk is om onderdelen te vervangen, beperkte beschikbaarheid van reserveonderdelen en het niet beschikbaar stellen van diagnostische software.

Ook stelt de FTC dat fabrikanten regelmatig bestaande garantiewetgeving breken of op zijn minst oprekken door producten zo te ontwikkelen dat ze moeilijk te repareren zijn en door instructies voor het repareren achter de hand te houden of te verschuilen achter patenten en handelsmerken. Volgens de FTC worden onafhankelijke thirdpartyreparateurs tegengewerkt door onder andere softwarelock-out.

Volgens de FTC zijn er amper goede argumenten te bedenken om reparatiebeperkingen van bedrijven te verantwoorden. Daarom verkent de FTC mogelijkheden om het makkelijker te maken voor consumenten om hun apparaten te repareren. Ook wil het samenwerken met beleidsmakers om wetgeving op staats- of landelijk niveau te ontwikkelen voor het recht op reparatie.

De VS is niet de enige die zich druk maakt over het recht op reparatie. Eind vorig jaar nam het Europees Parlement een resolutie aan met regels rondom repareerbaarheid, garantieperiodes en beschikbaarheid van onderdelen. En sinds kort heeft Frankrijk verplichte repareerbaarheidslabels voor consumentenelektronica die duidelijker moet maken hoe makkelijk een apparaat te repareren is. Daar schreven we onlangs een Plus-artikel over.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

07-05-2021 • 08:51

183 Linkedin

Reacties (183)

Wijzig sortering
Iets eenvoudigs als een batterij zou zoals vroeger vlot moeten vervangbaar zijn.
Maar dat maakt de toestellen opnieuw dikker en zwaarder omdat de batterij opnieuw in een stevig, rechthoekkig pakket moet komen dat vanaf de achterkant, zonder hindernissen bereikbaar moet zijn.
Ik zou het niet eens erg vinden als mijn iphone wat dikker was. Zou hij een stuk beter in de hand liggen. Niemand heeft gevraagd om idioot dunne telefoons
Nou volgens mij staat de hele tech wereld weer te juichen als het toestel een paar mm dunner is dan de concurrent. Dat word zelfs als argument gebruikt bij het vergelijken van toestellen.

Nou vind ik de formfactor van de huidige 12 serie iphone wel erg lekker in de hand liggen, met een (kwalitatief) hoesje er omheen word het nèt niet te dik.
Maar dat maakt de toestellen opnieuw dikker en zwaarder omdat de batterij opnieuw in een stevig, rechthoekkig pakket moet komen dat vanaf de achterkant, zonder hindernissen bereikbaar moet zijn.
De andere reacties noemen zaken over waarom dit niet per se waar hoeft te zijn.

Laten we eens aannemen dat het wel waar is. Dus? De afvalstapel is een maatschappelijk en internationaal probleem. Alles wat dat significant reduceert is mooi meegenomen.

Verder is het natuurlijk onzin om hier een groot(!) punt van te maken. Ik heb een PinePhone waarvan de accu met de blote handen te verwijderen is. Dat toestel is maar een millimeter dikker dan mijn dagelijks toestel (Redmi Note 7). Ja, het is dikker. Nee, in dagelijks gebruik ga ik dat echt niet merken. Het gewicht van die toestellen? Mijn dagelijks toestel is een gram zwaarder.

Reduce, reuse, recycle. Expliciet in die volgorde.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 mei 2021 11:24]

Dit is een rapport van een paar jaar oud waarin dit ook werd beschreven: https://mk0eeborgicuypctu...9/Coolproducts-report.pdf

Het slechts er voor zorgen dat smartphones 1 jaar (!) langer mee gaan, staat gelijk aan het van de weg halen van meer dan een miljoen auto's.
Waarom is de politiek zich hier niet meer op aan het focussen?
Omdat het simpeler/sneller is om een stel boeren uit te kopen en het stikstof/vee probleem naar wat oostblok landen te verplaatsen die die productie weer opvangen/vervangen.
Maar die cijfertjes hier gaan omlaag.
Dat hoeft helemaal niet. Right to repair gaat vooral over het ter beschikking stellen (mits betaling) van schema's en onderdelen zodat repareerdiensten die niet gaan moeten zoeken op de zwarte markt en zo hun werk niet in de illegaliteit moeten doen. Niemand die zegt dat een consument zonder ervaring zijn toestel moet kunnen repareren. Zie ook de vele videos van youtuber Louis Rossman over dit onderwerp.
Liever dat dan het huidige ja je heb er een niet legitieme accu inzitten dus laten we de telefoon maar crashen of langzamer lopen onzin
Misschien niet crashen, maar bij Apple is de 'Battery Health' functie volledig uitgeschakeld.
En ja, dit gebeurt ook als je er een 'echte' Apple batterij insteekt. Van de ene iPhone naar de andere dus.

Dit betekend dus dat als je je eigen batterij wilt vervangen, ookal heb je een 'echte' Apple batterij, je een functie verliest.

Maar opzich kan Apple op elk moment zeggen: "Jij hebt geen echte Apple batterij? We gaan je apparaat locken *uit veiligheid*. Ga zo snel mogelijk naar een Apple repair center om je batterij te switchen naar een 'echte' Apple batterij"

[Reactie gewijzigd door Qroqant op 7 mei 2021 09:46]

Als jij zélf een officiele Apple batterij erin steekt wel ja.
It’s not a bug; it’s a feature Apple wants. Unless an Apple Genius or an Apple Authorized Service Provider authenticates a battery to the phone, that phone will never show its battery health and always report a vague, ominous problem.
Als je het láát doen niet. En stel dat een of andere beunhaas je accu vervangt en je betáált voor een echte Apple accu, hoe weet je dat dan zeker dat je die ook gekregen hebt..? Juist - dat weet je dan dus niet. Want ook Beun de Haas kan jou gewoon oplichten. En met deze 'truc' kun je dat wél zeker weten.

Even ter verduidelijking: ik zeg niet dat het goed of slecht is dat het zo gaat, ik zeg alleen maar dát het zo gaat.. zonder waardeoordeel verder

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 7 mei 2021 09:49]

Als jij zélf een officiele Apple batterij erin steekt wel ja.
Als je het láát doen niet.
Als ik ga naar de reparatiedienst bij mij om de hoek, die geen Apple gecertificeerd technieker heeft, zal deze melding er ook op komen. Als je de batterij dus wilt vervangen, MOET je dus bij een door Apple gecertificeerd technieker gaan.

In dit artikel gaat het er juist over dat de reparatie ook moet kunnen gebeuren door een niet door Apple gecertificeerde technieker, zie onderstaande quote uit het artikel:
Volgens de FTC worden onafhankelijke thirdpartyreparateurs tegengewerkt door onder andere softwarelock-out.
..
En stel dat een of andere beunhaas je accu vervangt en je betáált voor een echte Apple accu, hoe weet je dat dan zeker dat je die ook gekregen hebt..? Juist - dat weet je dan dus niet. Want ook Beun de Haas kan jou gewoon oplichten. En met deze 'truc' kun je dat wél zeker weten.
En stel stel stel. Zo kan je alles in vraag stellen. Wie zegt er dat je een legitieme iPhone krijgt als ik hem op bol.com koopt? Als Apple hun reparatie stukken (batterijen in dit geval) niet in beperkte aantallen aan zou bieden, zouden de onafhankelijke reparateurs geen probleem hebben met het aankopen van 'echte' Apple batterijen.

*edit: typfout

[Reactie gewijzigd door Qroqant op 7 mei 2021 10:11]

Apple moet gewoon een nieuw scherm aan de Instellingen app toevoegen: Reparaties. Daar kan men dan weergeven welke onderdelen zijn vervangen, wanneer, of ze authentiek zijn, tweedehands, etc. (Voor zover ze dat kunnen bepalen.)
Hmm dát zou wel nuttig zijn inderdaad!
Dus alle niet door Apple erkende reparateurs zijn beunhazen? Daar zit juist het probleem; Apple en consorten wilt grip houden op de levensduur van producten en pricing van reparaties. Dat doen ze door dit soort trucjes toe te passen; reparatie kan alleen bij ons of door ons erkende lui (wat in feite hetzelfde is). Onverdedigbaar.
Dat zijn ze niet, het is alleen lastig het koren van het kaf te scheiden. En er is iets voor te zeggen dat Apple z'n reputatie daar niet aan wil branden. Er wordt genoeg gebeund en ook genoeg goed gedaan. Apple doet zich voor als premium merk, of dat terecht is of niet mag men zelf bepalen.
De vergelijking met repareerbaarheid van auto's wordt veel gemaakt bij dit onderwerp. Ook Audi, Mercedes, etc. werken je niet tegen om een ander merk accu in je auto te plaatsen. De dealer zal altijd een eigen merk accu er in zetten, en bij een derde partij kan je er veelal voor kiezen of je een originele accu of van een ander merk er in zet. Dit doet geen enkel afbreuk aan het merk. Waarom zou dit wel het geval zijn van Apple?
De vergelijking gaat ook niet helemaal op inderdaad.

Ik heb vroeger wel eens een PC gekocht en op de stalen kast zat dan een stickertje waarop stond dat als je de PC opende, je garantie zou vervallen. Wat natuurlijk best vreemd is voor een PERSONAL computer. In feite is dit net zo. En je kan het krom vinden, wat het in principe ook wel is, maar vanuit welke fabrikant dan ook is het begrijpelijk: ga je rommelen en kom je vervolgens om garantie zeuren? Pech voor je.

Ik praat het niet goed, maar zo is het nu (nog?) wel…
Ironisch dat je juist dit voorbeeld aanhaalt. Deze stickers zijn namelijk niet in overeenkomst met de wet. Niet hier en zelfs niet in de Verenigde Staten.

Arnoud Engelfriet schreef hier in 2016 nog een artikel over waarom deze stickers consumentenwetten schenden en dat je nog steeds garantie hebt bij de winkel waar je het artikel gekocht hebt.

Zoals het artikel al aangeeft is deze wet in om specifiek geschreven omdat autofabrikanten alleen garantie boden als je de reparaties bij de dealers liet uitvoeren met originele onderdelen en dat vonden ze niet kunnen.
Klopt. We hebben het hier echter wel over de vroege jaren 90… toen was wetgeving op dat gebied misschien nog niet zo ver. De computer was volgens mij een 386SX/33MHz of zo…
Dergelijke stickers worden nog steeds gebruikt. En zijn net als toen incorrect.
Mensen zijn toch geen kleuters.

Als ik beslis om met mijn BMW/Mercedes/... naar een niet officiële dealer te gaan en er loopt iets fout, dan richt ik me toch naar die dealer en niet naar BMW? (been there done that)

Anders gezegd: als ik de batterij van mijn iphone laat vervangen door een winkel om de hoek en die batterij is na twee maanden slecht, dan ga ik toch ook niet lopen klagen over dat Apple een slechte batterij in mijn toestel heeft geplaatst?

Laat je niets wijsmaken door de marketing ;)
Mwoa, het zal je verbazen hoeveel er wel van dat niveau zijn. Voldoende mensen die dan ook naar BMW gaan, want.. redenen. Het zullen er niet veel zijn, maar als je met de aantallen werkt zoals Apple, dan hebben ze er meteen een enorme klus aan.
Wat een onzin. Als er iets mis gaat met een reparatie, dan heeft het te maken met de reparateur. Lekker makkelijk om dit allemaal goed te praten met "Apple wil haar goede naam beschermen dus maakt slechts daarom reparatie door derden lastig/onmogelijk". Dat jij echt gelooft dat Apple het slechts om die reden doet 😂. Net zoals met hun Appstore en gesloten betaalsysteem. Zeker om ervoor te zorgen dat de consument zijn "betaalervaring" optimaal is en blijft 😂. Hoe naïef kan je zijn.
Lastig he, begrijpend lezen ;)

Waar stel ik dat ik dat "echt geloof"? Hoe kom je nou bij een "gesloten betaalsysteem in een App Store" (en in welk universum is dat relevant??)

Ik stel alleen, en dat schrijf ik *letterlijk*: "er wordt genoeg gebeund" en "Apple doet zich voor als premium merk, of dat terecht is mag je zelf bepalen" ... ik kan het lettertype helaas niet op lettergrootte 72 zetten hier anders had ik dat wel geprobeerd als het niet helemaal duidelijk is, maar dat staat er toch écht. Niet dat *ik* iets geloof of aanneem.

Ander voorbeeldje:

Ik ben IT'er. Als iemand bij mij komt en die zegt "ik wil een computer die goed geschikt is voor office toepassingen" en ik verkoop die persoon een i5 met 8GB geheugen en een SSD van 256GB en een standaard videokaart, en die persoon komt na een jaar bij me klagen dat z'n CPU stuk is en dat ie garantie komt claimen, en ik zie dat ie een Geforce 3080ti erin heeft geduwd, incompatible 32GB geheugen met een andere kloksnelheid en de koeler eraf gehaald heeft en vervangen heeft met een eigen coolertje maar zónder koelpasta, dan zeg ik toch ook "joh dat is aftermarket spul, leuk voor je". Dan ga ik daar toch óók geen extra moeite voor doen om te fixen?

Natuurlijk is dat gechargeerd, maar kun je je indenken dat "een bepaald merk" dat ook op die manier doet? Leuk als je garantie komt claimen maar je zorgt eerst maar dat "product x" in de verkochte staat bij me komt zodat ik ook daadwerkelijk kan bepalen wat er stuk is?
Jij zegt dat er iets voor te zeggen is dat Apple zn reputatie niet wilt branden aan reparatie door derden. En daar reageer ik op. Reparatie door derden heeft niks met Apple's reputatie te maken. Een fuckup door een derde partij beschadigt de reputatie van Apple niet. Een gesloten reparatiecircus wel. Maar dat hebben ze er voor over, want moneys. En naar analogie; appstore en het gesloten betaalsysteem. Onder het mom: "zo houden we grip op aanbod en beschermen we onze gebruikers" 😭😭.

Je kan dus niet opbrengen dat Apple deze praktijken toepast ter bescherming van diens reputatie. Leer zelf ff begrijpend lezen :+.....

En je voorbeeld over garantie gaat helemaal nergens over. Daar ga ik geeneens op reageren.

[Reactie gewijzigd door desp87 op 7 mei 2021 11:19]

Daar verschillen de meningen dus over denk ik; jullie hebben allebei in zekere zin gelijk.

Apple wil, behalve onvatbaar veel geld verdienen, dat Karin van 52 met een gebroken iPhone scherm naar een 'echte' reparateur kan gaan, die haar scherm kundig en netjes vervangt door een nieuw en origineel scherm. Als zij naar een "beunhaas" gaat, en ze krijgt toevallig een namaak scherm voorgeschoteld, dan schaadt dat de reputatie van Apple wél indirect; ook al is het niet de schuld van Apple zelf.

Ze willen inderdaad veel geld verdienen maar als Karin en consorten telkens opgelicht worden bij "Apple" winkels (want laten we eerlijk zijn, als je de gemiddelde 50+er vraagt: wat is een Authorised Apple Repair Store, zouden ze het niet kunnen onderscheiden van de "beunhaas" op de hoek), dan gaat dit clubje toch met argwaan richting Apple kijken.


Voor ALGEHEEL gebruiksgemak kan er zeker wel een argument gemaakt worden denk ik.

Toch is het voornamelijk om zoveel mogelijk geld uit te knijpen, dat weten we allemaal ;)
Maar dat voorbeeld klopt niet in dit geval. Het zou pas hetzelfde zijn als jij het absoluut onmogelijk maakt bepaalde onderdelen te vervangen door iemand anders dan jou, of bepaalde functies softwarematig uitschakelt als iemand dat doet.

Als jij RAM en GPU vervangt als gebruiker is dat je eigen verantwoordelijkheid, maar het kan wel bij een normale desktop, zonder dat een authorised winkel dat persé moet doen voor jou.
Natuurlijk is dat gechargeerd
Behoorlijk ja.

Over dit soort zaken zijn nl. vziw al gerechtelijke uitspraken geweest. En de algemene indicatie is dat de aansprakelijkheid voor non-conformiteit niet vervalt op het moment dat een consument de PC zelf opent en onderdelen vervangt. Deze vervalt pas wanneer aantoonbaar is dat een opgetreden defect te wijten is door het al dan niet incapabel vervangen met al dan niet incompatible andere onderdelen.

Als jij de claim van een klant zomaar weg zou schuiven zonder controle of de door de klant gerapporteerde problemen ook wel echt door zijn/haar eigen werk komen, heb je dikke kans dat je de wet aan het overtreden bent.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 7 mei 2021 12:09]

Maar opzich kan Apple op elk moment zeggen: "Jij hebt geen echte Apple batterij? We gaan je apparaat locken *uit veiligheid*. Ga zo snel mogelijk naar een Apple repair center om je batterij te switchen naar een 'echte' Apple batterij"
Ja, daar is toch niets op tegen? Want ik snap het anders niet helemaal. Wij eisen van fabrikanten dat hun producten exact aan allerlei specificaties en hoge kwaliteitseisen voldoen en in perfectie conditie aan ons worden geleverd en dat ook voor minimaal 2 jaar garanderen.

Totdat we onze iPhone willen doorverkopen en er iets gerepareerd moet worden. Dan moet er door een handig neefje een afgekeurde accu uit china en een slooponderdeel uit een andere iPhone ingezet kunnen worden zonder dat het voor de eventuele koper direct duidelijk is dat er geen nieuwe originele onderdelen ingezet zijn door een op geen enkele manier gecertificeerde reparateur.

Op dezelfde manier is de tweedehands automarkt voor particulieren compleet de nek omgedraaid. Het internet staat vol met trucjes hoe je kleine en grote mankementen aan auto's tijdelijk kunt verbergen. Met als gevolg dat je als onbekende particulier een perfect onderhouden auto nooit voor de reële prijs aan een andere particulier kunt verkopen. Omdat de koper geen idee heeft of jouw verkoopverhaal wel of niet klopt.

Het zou mij dan ook niet verbazen als door het vrijgeven van repareren uiteindelijk MEER telefoons worden weggegooid. Omdat mensen tweedehands toestellen minder vertrouwen, er minder voor geven, en het in z'n algemeen dus minder interessant wordt om ze langer in bedrijf te houden. Je gooit sneller een telefoon weg die je voor 50 euro hebt gekocht dan eentje die je voor 150 euro hebt gekocht.

Dus wat mij betreft mag Apple dat repareren door derden best toelaten, maar moet je direct kunnen zien dat dat niet is gebeurd met onderdelen en door mensen die Apple heeft gecertificeerd.
Dat de batterijhealth functie niet werkt met accu's van derden zit nog wel wat in. Er zijn een boel (en flut ook) accu's en al die software met alles moet kunnen werken perfect lijkt me niet realistisch.

Dat een batterij (en vele andere onderdelen) makkelijk en zelf vervangbaar moet zijn sure. Net als dat ze zeggen als je X onderdeel vervangt verlies je garantie. (iets nuance daar, dus niet als je je achterkant vervangt of zo en X hardware onderdeel gaat kapot dat ze zeggen "nope. niet 100% origineel, ga weg!)
Artikel dat ik deelde is ter duiding van hoe "grote merken" opereren. Er zijn tal van voorbeelden, HP en toner, Samsung etc etc., dat maakt de insinuatie van Emula geloofwaardig(er).
Artikel dat ik deelde is ter duiding van hoe "grote merken" opereren. Er zijn tal van voorbeelden, HP en toner, Samsung etc etc., dat maakt de insinuatie van Emula geloofwaardig(er).
Precies, en ben daarom ook heel blij dat eindelijk ze (FTC) dit gaan proberen aan te pakken/veranderen, alleen zijn ze 15+ jaar te laat, dit had al veel eerder gemoeten, net als verwijderbare accu's en ga maar zo door, en dat alles makkelijk te vervangen is, en dat je alle onderdelen zo kan bestellen bij die grote bedrijven, maar het gaat die grote bedrijven nog maar om een ding, en dat is zo veel mogelijk van hun spullen verkopen, en als hun spullen makkelijk te repareren zijn verkopen ze minder nieuwe spullen en verdienen ze een stuk minder, en dat willen ze niet.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 mei 2021 14:50]

Daar hebben we onze Apple evangelist weer, hoeveel minnetjes ga je deze keer verzamelen in je kruistocht om Apple te verdedigen.

Je hoeft een nieuwe accu niet persee in China te kopen. Ik kocht vroeger m'n accu's gewoon online bij bijv. Bol.com of ik haalde die bij de handyman in de stad. Gewoon goedgekeurd en gecertificeerd voor de Europese markt, maar wel vele malen goedkoper dan de accu van de fabrikant zelf en vaak ook nog een hogere capaciteit. Die tijd moet gewoon weer terugkomen.

Om even weer de kromme vergelijking met auto's te maken. Imitatieonderdelen van auto's zijn kwalitatief vaak stukken beter dan de originele. Bijv remschijven, accu's en/of banden. En nog goedkoper ook. In de autowereld is het al 100 jaar lang de normaalste zaak van de wereld om niet je onderdelen enkel bij de fabrikant van de auto zelf te halen. En niks onveiliger, waarom zou dat met smartphones en laptops niet kunnen?
Slecht voorbeeld. Beter voorbeeld: Met mijn VW kan ik gewoon naar de garage iets verderop. Daar kan die garagist door mij uitgekozen remschijven en blokken, die stukken beter zijn dan de OEM spullen, erop zetten, zonder dat de auto een waarschuwing geeft of zelfs maar niet wil starten.
Dan heb je ook een VW en geen premium auto 😜

Als je wil vergelijken, doe het dan met een product in dezelfde prijsklasse. Want je kunt van iPhone zeggen wat je wil maar niet dat ze goedkoop zijn…
Mag je er Audi voor invullen. Je weet dat dit argument nonsens is.
Dan nog is er verschil tussen een Audi A1 en een R8 Spyder Quattro Plus 4S ... ik zou die laatste écht niet zomaar overal stallen ;)

Maar je snapt m'n punt.
Nee, ik snap je punt niet. Het is volstrekt belachelijk dat ik niet met mijn telefoon kan doen wat ik wil. Toen ik m kocht heb ik naar Apple geen eigendomsvoorbehoud getekend, en heb ik alle rechten op die gsm gekregen, inclusief het recht om m te laten repareren waar ik wil. Apple moet zich verdorie eens gewoon aan de wet houden.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 7 mei 2021 15:59]

En in welke wet wordt precies gezegd dat iedereen alles moet kunnen repareren? (Of liever: in welke wet ten tijde dat jij de iPhone kocht staat dat precies?). Ik zou toch je license agreement die je (impliciet) getekend hebt bij aankoop er even op naslaan wat het reparatiebeleid betreft ;)

Je hebt volledig het recht om 'm te laten repareren. En dat kán ook. Alleen heeft niet elke reparateur de officiele tools en onderdelen. Als je dat wél wil moet je het laten doen bij een Apple Authorized Reseller.

Dat je vindt dat het overál zou moeten kunnen, helemaal mee eens hoor. Maar er is voorlopig geen "recht" om 'm overal te laten repareren waar het jou toevallig uitkomt...

EDIT: ik heb het even opgezocht: https://www.apple.com/leg..._NL_Terms_Conditions.html

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 7 mei 2021 16:29]

Niet alles hoeft in de wet te staan, ook zonder specifieke wetgeving kan Apple zeer wel onrechtmatig handelen. Daar is de verkeersopvatting van belang.

Overigens zet je je volledig juridich buiten spel als je over license agreements begint. Hoe kan ik een overeenkomst anders dan de standaard verplichtingen aangaan, simpelweg door iets te kopen, vrij van beperkingen? Impliciet kan dat al zeker niet. Dat hoef je in de EU al niet eens te proberen.
Als het niet in een wet beschreven staat is het simpelweg je recht nog niet. Kun je hoog of laag springen, maareh...
Daar denken echte juristen (godzijdank) toch echt anders over.

Dat debiele Britse contractenrecht hebben we hier niet. De rechter hier is weliswaar terughoudend, maar doorgaans wel wat activistischer.
Om die reden zal ik ook nooit een Tesla kopen. En nu vergelijk je al een iPhone met een Bugatti, Rare vergelijking. Hoeveel mensen hebben een Bugatti, toch geen 400 miljoen of wel soms? Als je iPhone nou met goud ingelegd was en 10.000 euro zou kosten kun je die vergelijking pas maken. Maar iedere scholier loopt tegenwoordig met een iPhone rond.

En ik ben inderdaad nieuw hier, ik zit hier net 17 jaar: Geregistreerd op 24 januari 2004. Sterker nog ik zit hier nog langer dan jij! ;)

Dan weet je ook dat voor off-topic een 0 moderatie bestaat. -1 is voor troll/flamebait. Dus eigenlijk wat jij in dit topic constant aan het doen bent. Misschien moet jij zelf even een opfriscursus krijgen?
Kromme vergelijking. Een groot gedeelte van de wereld rijdt niet in een auto van een paar ton. Daar kun je een Tesla ook onder scharen (genoeg reden waarom die dingen vooral zakelijk gebruikt worden) Duitse 'premium' auto's eindigen toch echt wel in grote getale bij de Kwikfit. Of de lokale onafhankelijke BMW specialist bijvoorbeeld bij mij in het poldergehucht. Niks mis mee, weten onderhand meer als de merk specialist (dealer garage) en kunnen die dingen prima repareren.
Een groot deel van de wereld heeft ook geen iPhones (of andere flagships..)
De cijfers zeggen toch iets heel anders, het markt aandeel van iOS in de mobiele markt is nogal groot in verhouding tot b.v. Tesla (die je er zelf bij haalt) op de auto markt. Die repareerbaarheid of juist niet is bij beide producten nogal discutabel beschermd door de leverancier. En ze zijn ook zeker niet de enige, maar juist vanwege het oorspronkelijke prijskaartje, verklaarbaar of niet willen grote groepen misschien toch wel de ‘slijtage’ of defect geraakte onderdelen vervangen. Wordt alleen bijna onmogelijk/onaantrekkelijk gemaakt. Maar goed, de massa wil blijkbaar iets anders, jij niet, prima, geen discussie meer. Niet met mij in ieder geval.
Je bent nieuw hier begrijp ik?...
...minnetjes zijn voor reacties die "off-topic" zijn
Volgens mij ben je zelf nieuw :P de 0 is toch echt voor de offtopic
Potatoes, potahtoes ;) Minnetjes hoeven niet te worden uitgedeeld omdat iemand het ergens niet mee eens is.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 7 mei 2021 13:45]

-1 Ongewenst
"Deze reactie is een flamebait, troll of belediging van een andere gebruiker."
Jaja ik weet het al ;) maar dat neemt niet weg dat 99% van m'n posts nog steeds daar buiten vallen en er 'gewoon' minnetjes uitgedeeld worden omdat iemand het er niet mee eens is, en daar zijn ze niet voor.
Je denkt kritisch te zijn, maar elke post die ik zie val je de persoon van de post aan, door diegene belachelijk te maken. "Welkom dan!", kerel - zo voelt niemand zich welkom.
Helemaal mee eens dan maar een iets dikkere telefoon. Ik weet nog met m'n Galaxy Note 1 toen kocht ik gewoon een aftermarket accu die ook nog eens een grotere capaciteit had en m'n telefoon was weer perfect in orde.

Het wordt echt tijd dat ze hier eens iets aan doen. Het is echt belachelijk dat mensen een telefoon weg moeten gooien omdat de accu niet meer goed is. Niet enkel telefoons maar bijv ook oordopjes, laptops etc.

Eigenlijk bizar dat ze hier nu pas mee komen, maar beter laat dan nooit.
Maar - stel dat je met zúlke kleine onderdelen gaat werken dat je het niet redelijkerwijs zélf kan repareren, maar wel kan láten repareren. Lijkt me toch sterk dat je een telefoon weg moet gooien als de accu het niet meer doet. Je kunt ze altijd laten repareren is mijn ervaring.

Voor andere elektronica is dat vaak lastiger; bijv. Galaxy Buds Pro, die dingen zitten zo goed dicht dat het -zeker voor gewone consumenten- ondoenlijk is daar iets aan te gaan knutselen.

En dan nog is de vraag... stel dat een telefoon niet goed meer is.. hoeveel mensen zeggen dan 'joh dat ding is gewoon op, ik haal gewoon een nieuwe'? (Oprechte vraag trouwens; wat zijn de percentages mensen die daadwerkelijk spullen laten repareren zodat ze daarna een langere levensduur hebben?)
Ik wilde een keer het scherm van mijn S8+ laten repareren en ben langs verschillende reparateurs geweest, maar dat was zo duur en ik kreeg geen garantie dat ik het toestel weer in de oorspronkelijke staat terug zou krijgen en het waarschijnlijk ook niet meer waterdicht zou zijn. Ik ga geen reparatie van 400 euro doen aan een toestel wat 800 euro heeft gekost en dan niet eens garantie krijgen dat het dan ook helemaal in orde is.

Zelfde met m'n splinternieuwe Oneplus 6 destijds, in het water laten vallen en waterschade opgelopen. Moest ook het scherm van worden vervangen maar er was geen reparateur die er z'n vingers aan wilde branden dus ook maar weer een nieuwe gekocht.

Allemaal onnodig lijkt mij, als je zo een scherm eraf en erop zou kunnen schroeven was het wellicht wel de moeite waard geweest en een stuk goedkoper.

Overigens zijn er genoeg reparatieshops, dus ik denk dat het aantal mensen wat hun telefoon laat repareren toch best veel is anders zouden die geen bestaansrecht hebben.
Ja dan zit je met die prijs inderdaad. Het ligt er denk ik ook wel aan hoe oud de telefoon was, wat de verzekering doet (bedrag minus de leeftijd berekenen) en dergelijken.... als het dan 'niet uit kan' om te laten repareren moet je wel.

Ja het zou mooi zijn als alles modulair was. Maar met de techniek van nu - en op dit moment al helemáál met die chiptekorten - en de wensen van 'het publiek' (apparaten moet dun zijn en kennelijk zo groot mogelijk) vraag ik me af wat realistisch is.
Als ik de keus zou krijgen tussen dun of meer accucapaciteit voor 1 of 2 mm meer dikte zou ik toch echt voor die accu gaan. Zelfde met laptops; die hoeven van mij echt niet 1cm dik en lichter dan een kilo. Liever meer power, betere koeling en vervangbare/uitbreidbare accu, geheugen en opslag.

Ik was 2 dagen geleden nog op zoek naar een hoge kwaliteits bluetooth headset waar géén vaste accu in zit maar AAA. Bestaat volgens mij gewoon niet. Ik wil het wegwerpkarakter van een accu loskoppelen van een artikel wat je lange tijd blijft gebruiken. Sure, ik kan de vaste accu misschien over 3 jaar nog laten vervangen, maar kan dat over 6 jaar weer? Of 8-9 jaar? Daar krijg je nergens garanties op dat ze dat model blijven ondersteunen.
Ja allicht, ik zou ook voor de accu kiezen..

Probleem met draadloze headsets in het algemeen is meer: ondersteunt Bluetooth versie 19.x in de toekomst m’n huidige headset wel? De accu is één ding maar je maakt je afhankelijk van nog veel meer narigheid. Als er op een gegeven moment een standaard komt waarbij BT niet meer werkt zit je helemaal in de puree…
Er zijn headsets die nog een 2.5/3.5mm aansluiting hebben, maar dat is ook een goed punt wat je daar maakt.
Nou zijn bluetooth versies zover ik weet nog steeds backwards compatible, dus wellicht is dit al vastgelegd. Toch mag er ook van buiten de consortiums wel aangegeven worden dat het wenselijk is dat een apparaat minimaal x jaar volwaardig mee moet kunnen gaan.
Ik hoef het dan weer niet. Ik ben waarschijnlijk de enige maar toestellen met een losse batterij als ik die laat vallen spat zo'n toestel uit elkaar, moet je daar het toestel halen, daar de batterij en het klepje op een andere plaats. 3 maal bukken en dan moet je het toestel nog eens herstarten. Nee ik hoop echt niet dat een batterij vlot vervangbaar moet zijn. Ik heb er geen probleem mee als snel vervangbaar wil zeggen dat je op zijn minst een schroevendraaier nodig hebt.
Dat lijkt me flauw excuus, als je hier tijdens het design rekening mee houdt dan kan dit zonder veel negatieve gevolgen.
Nee, dat is geen excuus, maar een feit. De zak met gel moet in een stevig, moeilijk te penetreren of te breken omhulsel (voor als de accu valt als zij niet in het apparaat zit), dat is extra gewicht bij hetzelfde vermogen. Die dikkere accu moet vervolgens in het omhulsel van het apparaat geplaatst kunnen worden, zonder dat de rest van de electronica zichtbaar is, en dat kost extra materiaal, plus contacten om de stroom uit de accu te trekken en eventueel een deksel om het geheel af te sluiten--en anders moet de accu ook tegen krassen en impactschade kunnen, dat is allemaal extra materiaal, en dus meer gewicht, en ook een dikker apparaat. Het is een doododener om dit te schuiven onder "rekening mee houden in het ontwerp." Dat gebeurt al, men moet niet alleen de accu opnieuw ontwerpen, maar ook het apparaat zelf, wat meer manuren aan design en testen kost.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 7 mei 2021 10:21]

Dat geloof je toch serieus niet? Dit is in voorgaande jaren nooit een issue geweest en dus nu ook niet. Gewoon onwil van de fabrikant om de gebruiker opties te geven die niet een vervanging van het toestel betekenen.
...plus contacten om de stroom uit de accu te trekken en eventueel een deksel om het geheel af te sluiten--en anders moet de accu ook tegen krassen en impactschade kunnen
Dit heb je ongeacht of de accu wel of niet vervangbaar is en de meeste telefoons met vervangbare accu gebruiken deze sowieso niet als deel van de cover. Volgende non-issue, graag.
Trek maar es een willekeurig apparaat open en kijk zelf. Zo kwam ik erachter (en is bovendien erg interessant om te doen)
Recht op reparatie gaat natuurlijk verder dan alleen accu vervangen. Willen we van de wegwerpmaatschappij af dan moet repareren gewoon eenvoudiger worden.

Er zijn in USA al hele discussies over John Deere die reparatie van tractoren moeilijk maakt. Nog recenter ijsmachines in de USA bij de MAC gaat regelmatig kapot d.w.z alles komt zo nauw dat de dingen vaak stilstaan en jawel er van de fabrikant een monteur moet komen. Oplossing: https://kytch.com/landing apparaat die verborgen codes in de machine omzet naar voor gebruikers begrijpelijke taal. Gevolg MC Donalds verbood het aan franchisenemers te gebruiken op straffe van franchise kwijtraken.

Recht op reparatie pas ook in zuiniger met producten omgaan, waarom weggooien als het nog te repareren is. Reparaties zijn tegenwoordig zo duur gemaakt dat je beter of alles kan vervangen of nieuw kopen.

Dat de politiek hier zich nu mee gaat bemoeien is een goede zaak. Fabrikanten hebben er weinig baat bij, ze verkopen liever dure onderdelen of maken reparaties zo duur dat ze weer nieuw kunnen verkopen.
Voor huishoudelijke apparatuur is er sinds dit jaar in de EU al aanzienlijke verbetering qua verplichtingen voor fabrikanten. Apparaten moeten eenvoudig (door derden) reparabel zijn. Onderdelen moeten ~10 jaar beschikbaar blijven (afh van type product) Informatie moet verstrekt worden over de onderdelen etc. Mocht je binnenkort een wasmachine oid kopen, dan krijg je een enorme bundel informatie mee over de onderdelen.

Details; zie hier. Met name punt 5 is interessant.

[Reactie gewijzigd door desp87 op 7 mei 2021 10:20]

Zou mooi zijn als dat naar meer apparaten wordt uitgebreid. Er zijn zoveel meer apparaten waarvoor het ook zou moeten gelden. En niet alleen voor professionele reparateurs. Gewoon alle documentatie beschikbaar maken op de fabrikant website
Heel vroeger kreeg je bij een tv de schemas erbij.
Gevolg MC Donalds verbood het aan franchisenemers te gebruiken op straffe van franchise kwijtraken.
Nee. Het wordt nog iets smeuiger: de hofleverancier van McDonalds kwam zelf met een vergelijkbare dienst -- om hun eigen gammele Kwalitatief Uitermate Teleurstellende product beter te managen. De ironie... :+ -- maar dan wel tegen flinke meerbetaling, uiteraad.

En nou schijnt het dus dat een boel daarvan gebaseerd is op reverse-engineered technologie uit Kytch. Kytch bordjes zijn nl. soort van ge-lojacked en de producent kon nazoeken op welke locaties ze geactiveerd zijn geweest. Goh; laat er nou net een bordje of 2 op R&D locaties van de ijsmachine-fabrikant geactiveerd zijn...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 7 mei 2021 12:15]

Dit blijft elke keer terugkomen, maar je hoeft alleen maar even de Samsung S5 op te zoeken en je ziet dat het gewoon prima kan, inclusief waterdichtheid.
Hoeft niet. Heb jaren terug een HTC gehad en die die was zeker niet dikker dan mijn iPhone met hoesje nu. En die HTC zat gewoon in mijn broekzak zonder in de weg te zitten. Ik heb er na een jaar een Anker accu in kunnen zetten die voordeliger was dan de originele en 30% meer capaciteit had.
de huidige telefoons zijn ook veel te dun. kijk maar naar de bendgate incidenten van apple.

De oude telefoons kon je zonder problemen op zitten, en ze buigde nog niet eens 0.01mm
bij de nieuwere telefoons heb je gelijk dat deze is verbogen waarbij de gehele case moet worden vervangen, {volgens apple} als je de home button wilt vervangen, omdat zij niet de home button los vervangen maar de gehele face-plate
Wow te dun? jij bent de eerste haha { de huidige telefoons }
Normaal lopen ze allemaal te zeiken hij is te dik { op de vrouwen na :) } ik weet het is flauw...kon het niet laten .

[Reactie gewijzigd door noway op 7 mei 2021 11:44]

Ik geef persoonlijk niets om of mijn telefoon 1.5cm dik is of 0.8cm, dik ik doe hem toch niet in mijn broekzak.
Ik doe er ook nog een Rugged case omheen. wat de telefoon dikker maakt.

zelfs mijn oude xcover die waterdicht is [tot 1 meter] heeft een vervangbare batterij.
Een dikkere smartphone is voornamelijk een marketing probleem. Zo goed als geen gebruiker zal daar in de dagelijkse praktijk iets van merken. Op dit moment is lengte de beperkende factor.
Zijn we misschien eindelijk af van die lelijke camera pukkels/bulten van tegenwoordig :+
Wat is daar onredelijk aan, als dat al het geval is. Het compacter maken lijkt vooral de uitdaging, dat was voorheen ook al zo. Of het huidige compacte dus redelijk is terwijl er nauwelijks makkelijk of duurzaam te vervangen of repareren is valt dus te betwijfelen. Zolang het goed uit komt is dat vast prettig, maar het komt niet alleen goed uit. En ook nog niet alleen door eigen oorzaken of bij eigen belangen.
Daarbij lees ik niet dat het echt veel zal uitmaken. Apparatuur verschilt momenteel al in gewicht en volume, klanten kijken naar meer dan alleen dat.
Da's natuurlijk een slap excuus. De batterij in mijn Lumia 930 was ook niet te vervangen (niet zonder solderen, in ieder geval), maar bij het verwijderen van de plastic achterkant zag ik dat het in principe gewoon een vervangbare batterij was. Hij zat netjes in een uitsparing en was ook geen integraal onderdeel van het chassis. Had prima een vervangbaar exemplaar kunnen zijn.
So? Vroeger deed je een dikke telefoon ook gewoon in je broekzak.
Er zijn natuurlijk ook nog tussenstappen mogelijk. Batterijen zijn toch echt gebruiksartikelen die na loop van tijd minder worden.

Het zou mij in ieder geval redelijk lijken als deze met enkel een schroevendraaier als gereedschap vervangen kunnen worden. Dan hoeft het niet per-se in een plastic frame. Maar hoe het bij veel toestellen nu is waarbij eerst lijm verhit en weggehaald moet worden om vervolgens met moeite een verlijmde accu te verwijderen is wel een ander uiterste.
Niet echt, mij Note4 heeft vrijwel net zo’n grote scherm als mijn Apple 12 Pro Max, was lichter en dunner met een uitneembare batterij.
Dikker en zwaarder voor laptops: alsof die paar millimeter je opvalt, of die paar 100 gram. Hoeveel mensen gebruiken een laptop nou echt nog op schoot (waar het gewicht nog enigszins relevant is)? Op de bank heb je gewoon je tablet of telefoon, de laptop gaat gewoon op een tafel of bureau.

Telefoons: was er niet een keer iets met verbogen schermen omdat het allemaal maar dunner moet? Hier geldt helemaal dat die paar mm of gram je niet opvalt.

Verder lijken de argumenten vóór dunnere apparaten (vaak) te maken te hebben met milieu. Behoorlijk tegenstrijdig als je het hele ding weg kunt flikkeren bij een probleem, geen officiële vervangende onderdelen kunt krijgen, etc.

Dus ja, dan worden ze maar weer wat dikker, dan kun je er tenminste nog fatsoenlijk iets mee.
Geen enkel probleem mee.
Een batterij vervangen tov. een hele gsm is beter voor het milieu en je portefuille.
Ben het met je eens, maar dat gaat dan wel ten koste van bijvoorbeeld waterdichtheid etc. van een toestel. Het is tenslotte iets wat open kan. En wat open kan, kan water in. Dus daar zal je dan op moeten inleveren.
En mijn eerste mobiele telefoon kon tegen vuil, stof (en ik dacht ook water) en had een te vervangen batterij:
Het was de 1e versie van de Samsung Galaxy Xcover.
Dus het zou in principe wel moeten kunnen.
Niet dat ik ooit een waterdichte telefoon zoals deze of mijn opvolger: Sony Compact Z3 / Z5 ooit in water heb gegooid.
Ik had vroeger waterdichte horloges en daar kon ik de batterij ook gewoon van vervangen (mits het plaatsen van een nieuwe sealer). Wat mij betreft hoeft deze actie niet noodzakelijk door de consument zelf te gebeuren maar het moet ook eenvoudiger worden voor repair centers.
Mij valt het als Scuba duiker ook steeds op dat dit argument van waterdichtheid vaak gemaakt wordt. Het is onzin.

Bv. zal een verlijmde iPhone echt niet 45m diep overleven. En mijn platte duikhorloge met een eenvoudige O-ring, wel. Dat duikhorloge is trouwens dunner dan die verlijmde iPhone. Er zijn ook best veel camera's te vinden, zoas de GoPro, die ook met O-ringen werken en die vaak fijner en kleiner zijn dat die iPhones.

Dus what gives?

@DigitalExorcist hieronder (edit, want de thread is al lang genoeg aan het worden): het is duidelijk dat jij niet weet dat je op 45m diepte een (duik)horloge nodig hebt om i.v.m. je duikplanning te kunnen weten hoeveel tijd op die dieptje je nog hebt. Dat kan al met een gewone horloge maar een duikhorloge zal je daarbij m.b.v. haar extra features beter helpen. Ik heb echter al amateur snorkelaars bezig gezien die met een plastiek zakje rond hun iPhone naar bv. 12m dieptje snorkelen (daar ben je heel snel). Duikers heb ik (zelf) dat nog niet zien doen. Die zijn doorgaans zo stom niet en hebben deftig materiaal om duikfoto's te maken. Vaak is na zo'n 10m die iPhone dan eenvoudigweg stuk. Ook de waterdichte modellen. En ook als dat zakje er rond zit (wat daarvoor bedoeld zou zijn). Dat komt oa. omdat lijm bij die waterdruk de naden niet kan dichthouden (en of door vervorming van het scherm en de case). Een juist geplaatste O-ring doet dat wel (met eventueel een drukbestendige externe case). Wij zeggen het altijd tegen die snorkelaars om dat toch maar niet te doen. Nadien altijd traantjes omdat hun iPhone kapot is. Tja.

[Reactie gewijzigd door freaxje op 7 mei 2021 11:29]

Zwager van me is duikinstructeur, ik heb wel een vaag idéé wat er zoal nodig is ;) nee allicht moet je het niet in je hoofd halen om überhaupt onder water te gaan met een iPhone of Apple Watch. Een goed duikershorloge is specifiek daarvoor bedoeld en kost je een leuke 3e hands BMW.

volgens mij zeg ik ook nergens dat het niet zo is toch :)
Zeg je niet expliciet, maar ik wil toch alle twijfel wegnemen bij Tweakers met waterdichte iPhones die denken dat het een goed idee is om van een hoge wipplank te springen met een iPhone om de arm of er mee op die manier te gaan snorkelen. Zo'n zwembad is al snel een vijftal meter diep. Dat kan al te veel zijn. Bij het snorkelen is 10 a 12m geen uitzondering. Bij het duiken is het uiteraard helemaal een slecht idee.
Exact dit dus.

Waterdicht is leuk als failsafe dat je 'm in een plas water/de WC kan laten vallen zonder gelijk zorgen te maken dat ie niks meer doet (valschade uitgezonderd).

Ik gebruik m'n Apple Watch wel gewoon in het zwembad ('baantjes trekken').. dat kan ie vooralsnog prima hebben.. maar meer ook niet.
Dat kan je toch niet vergelijken??
Ik weet niet hoor maar hoelang jij je adem in kunt houden heeft helemaal niets met waterdichtheid te maken.
@freaxje spreekt over waterdicht op 45 meter diepte. dat is flink wat verschil in waterdruk:
http://www.calctool.org/CALC/other/games/depth_press
op 1 meter heb je een druk van {1.09920}
op 45 meter heb je een druk van {5.46417}

dat is ruim 5x zo hoog. en veel standaard telefoons/smartwatches zijn hier niet op gebouwd.
en ik zie ook geen "IPX8" label op de Apple watch
Het moet vooral goed te vervangen zijn. Het is geen probleem dat er enige kennis en kunde aan te pas moet komen. Een gelijmde telefoon of onderdelen die bij het openmaken makkelijk stukgaan of een software lock om nieuwe batterijen te weren is waar dit soort maatregelen vooral voor nodig zijn.

Wat mij betreft zou er een speciale categorie voor slijtonderdelen moeten zijn. Onderdelen in deze categorie zouden redelijk makkelijk en snel vervangen moeten kunnen worden en moeten beschikbaar zijn voor een redelijke prijs van de fabrikant of met onderdelen van een 3e partij kunnen worden vervangen. Dit zou dus zeker voor accu's in telefoons gelden.

Voor andere onderdelen zou moeten gelden dat deze of door een derde partij kunnen worden geproduceerd of dat de fabrikant deze levert voor een maximumprijs die een percentage van het aanschafbedrag is waarbij alle onderdelen voor een compleet product ook de prijs van het origineel niet te ver mogen overschrijden.
Ik offer graag die waterdichtheid op voor een verwisselbare accu. :)
ik denk dat dit goet aansluit op https://www.youtube.com/w...&ab_channel=LinusTechTips

dit is een video van LTT die het heeft over de right to repair gebeuren dat zich momenteel afspeelt.

EDIT: video met uitleg van Louis Rossmann: https://www.youtube.com/w...&ab_channel=LouisRossmann

[Reactie gewijzigd door yannickbetten op 7 mei 2021 10:23]

Zoals @ViperXL zegt, de grootste voorvechter van Right to Repair die ik ken is Louis Rossman, vele video's inclusief zijn getuigenissen voor allerlei (staats) commissies waarvoor hij (op eigen kosten) heel de VS door reist.

Bereid je wel voor op wat plaatsvervangende schaamte met betrekking tot hoe weinig sommigen er van lijken te snappen (à la Facebook voor de senaat) en hoe brutaal/schaamteloos lobbyisten zijn.
Dit is al veeel langer gaande, Linus heeft dit van Louis Rossman.
heb de link van zijn video toegevoegt :)
Terecht! Als eigenaar van een Apple-telefoon weet je dat in het geval van defecte batterij of scherm een reparatie je via Apple zelf de helft van de waarde van je toestel kwijt bent voor een reparatie. Oplichters.
Terecht! Als eigenaar van een Apple-telefoon weet je dat in het geval van defecte batterij of scherm een reparatie je via Apple zelf de helft van de waarde van je toestel kwijt bent voor een reparatie. Oplichters.
Niet zo overdrijven, het vervangen van een batterij kost je maximaal 75 euro bij Apple. Een scherm is (natuurlijk) wel duurder.
Maar dat is dus een flink prijzige batterij. (En ik ben echt groot van van apple producten, maar de repareerbaarheid is gewoon ruk, maar het wordt wel langzamerhand beter)
Vroeger wilden ze ehm niet eens repareren als er een niet apple onderdeel inzat (oftewel geen nieuwe batterij als je b.v. je microfoontje vervangen had bij een niet apple dealer)
Die policy is er niet meer gelukkig, en 3rd party reparateurs zouden nu de beschikking moeten krijgen over orginele onderdelen, maar het is allemaal maar erg summier. Ik wil gewoon een nieuwe batterij kunnen bestellen en erin zetten. Of naar de toko hier op de hoek en dat die ehm erin zetten. En hoe ze dat regelen, dat maakt mij niet zoveel uit. Het is natuurlijk wel fijn dat ik kan zien dat het een echte apple batterij is (zou de tel kunnen checken bijvoorbeeld) of dat het juist NIET een apple batterij is, omdat ik nu eenmaal graag die 30% goedkopere maar ook prima anker batterij erin wil.
Apple geeft een product uit met bepaalde garanties. Als jij je telefoon voorziet van niet-apple onderdelen kan en wil Apple geen garantie geven dat de telefoon als geheel exact presteert zoals gebruikers mogen verwachten.

Het is fijn dat Anker een betere batterij uitbrengt, maar er zijn ook talloze Chinese webshops die inferieure versies op de markt brengen. Apple test alleen hun eigen batterijen en kan dus niets garanderen over de kwaliteit. Jij vertrouwt Anker, maar je kan niet van Apple verwachten dat zij dat ook doen (en je wil in een Apple shop niet doorgestuurd worden naar onderdelenleveranciers voor garantie)
Ze hoeven het van mij ook niet te vertrouwen, ze moeten het toestaan. Sowieso dat je de apple hardware makkelijk kan verkrijgen. Ik snap wel dat ze bepaalde eisen willen stellen aan hardwarde en reparateurs. Dat is prima. Maar het zou ook mogelijk moeten zijn daar vanaf te wijken (waarbij het duidelijk moet zijn dat je ervan afwijkt, dus ik heb het hier niet over nep hardware die als apple hardware wordt verkocht) en als ik een andere batterij erin stop en na een tijdje is mijn microfoon kapot omdat ik er water bij heb laten komen, ik noem maar wat, dan wil ik graag een apple microfoon kopen en die in laten bouwen, het liefst zonder dat ik ehm op moet sturen of naar a-dam moet reizen.
En technisch moet dat prima kunnen. Dus zou apple moeten regelen dat het op een betrouwbare manier kan. en hoe ze dat doen, tja dat is mij een zorg :). En dat dat lastig is snap ik wel, maar de insteek zou eerder moeten zijn, kijken hoe we het mogelijk kunnen maken ipv, kijken hoe we het zoveel mogelijk kunnen beperken
Ik ben het met je eens dat onderdelen beschikbaar moeten zijn. Alleen zijn sommige onderdelen alleen goed te fixen met de juiste procedures en instructies. (denk aan correcte water sealing).
Er zijn ook zat partijen die puur vanuit financieel gewin voorstander van 'right to repair' zijn omdat ze op die manier even snel gare iPhones goedkoop kunnen repareren. Dat die toestellen na 'reparatie' absoluut geen Apple kwaliteit hebben maar wel zo verkocht worden is wel iets om in gedachten te houden. Vind dat er hier door veel mensen nogal eenzijdig naar gekeken wordt.
helaas kan je je iphone 12 niet zelf repareren waneer het scherm kapot is. de schermen van iphones worden nu gelocked per model. het scherm van iphone 1 zal dus niet op iphone 2 werken, ookal zijn het beide exact de zelfde telefoon.

source: https://www.youtube.com/w...w&ab_channel=HughJeffreys
Niet zelf nee, maar je koopt een telefoon van €1200, waarom zou je in godsnaam een paar tientjes willen besparen door zélf te gaan hobby'en in plaats van het te laten doen? Als het nou een telefoon van €100 was, ok...
Het is geen paar tientjes besparen.

De video laat zien dat je de telefoon HELEMAAL niet kan repareren.

want hij heeft immers 2 officiele Iphone 12's gehaald, en de onderdelen gewisseld.
Normaal zou je toch denken, ja officiele onderdelen dit werkt zonder problemen.

maar op de iphone 12 is dit niet zo, daarbij gaven beide telefoons errors, en problemen, waarbij de melding ook nog eens was dat er onofficiele onderdelen waren gebruikt
Dat klopt. En als je het bij een authorized reseller laat doen, of in een Apple Store mocht je die in de buurt hebben, wordt het wél gedaan + geauthoriseerd op je telefoon. Het is een firmwaredingetje dat dan aangepast wordt. Zelf heb je daar de tools niet voor.
Het is een firmwaredingetje dat dan aangepast wordt.
Klopt het is een firmware beperking die Apple heeft toegevoegd om ervoor te zorgen dat niemand anders dan Apple de telefoon kan repareren.

Hopelijk zal door dit nieuwe initiatief er wetgeving komen waarbij Apple zal worden gedwongen om deze beperkingen bij toekomstige producten achterwegen te laten.
Dat firmware dingetje wil zowel de FTC als de EU illegaal maken.

Want waarom zou apple dit locken, zelfs bij OFFICELE componenten?
Alleen om te voorkomen dat jij als klant het zelf kan fixen.

----------------
een mooi voorbeeld: Jij koopt een nieuwe auto, waarbij de Lichten via een chipje worden gemarkeerd als officieel, deze lampen worden NIET los verkocht.
Jij hebt een kapot achterlicht en wil deze vervangen.

onderdelen zijn nergens te verkrijgen behalve bij de licensed garage die 500 euro rekent voor het vervangen

{een achterlicht heeft tevens geen chip nodig voor aansturing, het is niets meer dan 2 draden naar een lamp toe}

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 7 mei 2021 13:31]

In jouw analogie:

Je kan de lampen prima vervangen, maar je zult elke keer als je de auto start een melding zien "Service Nodig" ;) (totdat dit door de dealer/garage/whoever gereset wordt).

Sterker nog, ik kom regelmatig van een beurt terug met m'n VW'tje en dan blijkt de teller nog niet gereset te zijn en zeurt ie nog steeds om een beurt. Slordig, maar goed, it happens. Even de laptop eraan knopen (bij de dealer) en het countertje resetten.. dat kan ik als particulier ook niet 'zomaar'.

En nogmaals, dat ik stel dát het zo gebeurd wil niet zeggen dat ik het prima vind .... als het verandert, ook prima, maar dan ga ik nog steeds naar een Apple authorized center om een reparatie te laten doen. Puur omdat ik het dat waard vindt..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 7 mei 2021 13:42]

Niet zelf nee, maar je koopt een telefoon van €1200, waarom zou je in godsnaam een paar tientjes willen besparen door zélf te gaan hobby'en in plaats van het te laten doen? Als het nou een telefoon van €100 was, ok...
Wie ben jij (of Apple, of wie dan ook) om te bepalen wat mensen al dan niet met hun gekochte hardware doen? Als ik mijn auto bij een algemene garage wil laten onderhouden, i.p.v. hem naar een merkdealer te brengen, dan heeft het merk daar toch ook 0.0 over te zeggen?
Ik snap je argument helemaal niet. Wanneer een product duur is, dan wil je het toch kunnen (laten) repareren? Wanneer het goedkoop is is de reparatiekostprijs het net vaak niet waard.

En dat is het perspectief van de consument. Hier gaat het over overheden die ook andere redenen hebben. Zoals milieu-redenen. In dat geval moet het toestel of heel eenvoudig recycleerbaar zijn, en de productie milieuvriendelijk of herstelbaar. Ongeacht de prijs.

[Reactie gewijzigd door freaxje op 7 mei 2021 09:43]

Als die beunhaas een goede reputatie en/of opleiding heeft zie ik het probleem niet. Waarom moet dat dan toch onmogelijk gemaakt worden door de fabrikant?
dat is gewoon niet waar?

[Reactie gewijzigd door yannickbetten op 7 mei 2021 10:21]

het gaat om het RECHT om je apparaten te repareren. dit betekent niet dat je het MOET. als jij je telefoon naar de fabrikant stuurt voor een reparatie zou handige Henk ook gewoon zijn telefoon thuis kunnen repareren. het gaat er om dat er geen mogelijkheid is om het zelf te doen. dit doet apple all een paar jaar door het bijna onmogelijk te maken om replacement parts te bemachtigen.

verder is de reparatie van een scherm voor de iphone 12 pro max € 361,10 (buiten garantie) volgens de website van apple. het scherm kost nog geen €120,-. dan is €240,- voor de reparatie tijd wel erg belagelijk.
Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om een scherm van zo'n duur apparaat 'op de hoek' te laten fixen door iemand die net nog een Android toestel in z'n handen heeft gehad. Stel dat ie z'n handen niet gewassen heeft en m'n iPhone besmet raakt daardoor...
superiority complex much? Iphones zijn van verre af de beste mobiele toestellen op de markt. vooral waneer je meer vrijheid wil in je apparaat. juist omdat een telefoon duur is betekend het niet dat het gelijk de beste is.

ik hoop oprecht dat je hier van wat leert en niet zo in je eigen bubbel blijft hangen
ik ben er zeker mee eens dat je de keuze moet hebben. echter laat jij het merken dat je zwaar tegen Right to Repair bent.

het is inderddad waar dat de A14 soc momenteel de snelste is op de markt, maar dat maakt de iphone 12 nog niet de beste telefoon. het is allemaal een kwestie van voorkeur. ik heb een jaar rond gelopen met een iPhone 5c. ik heb het zelfde jaar nog een nieuwe telefoon gekocht omdat hij mij niet beviel. sindsdien heb ik meerder telefoons gebruikt om te kijken welke mij het beste bevalt. ik gebruik momenteel een Samsung A71 die mij primma bevalt.

echter vind ik de volgende quote van jou echt belachelijk:
Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om een scherm van zo'n duur apparaat 'op de hoek' te laten fixen door iemand die net nog een Android toestel in z'n handen heeft gehad. Stel dat ie z'n handen niet gewassen heeft en m'n iPhone besmet raakt daardoor...
dit is pure misinformatie en complete bullshit. als je zo bang bent om een virus te krijgen, waarom zit je dan op het internet?
Dat beweer ik dan ook nergens.. Overigens wel volledig mee eens dat dat een bizarre ontwikkeling is hoor. Het ging mij om het punt "een batterij kost een halve telefoon" wat gewoon ronduit kul is. Een beeldscherm begint er wel steeds meer op te lijken.
Waarom noem je ze oplichters?
  • Apple doet een prijsopgave,
  • Je gaat akkoord met die prijsopgave, of niet,
  • En als je akkoord gaat betaal je na de reparatie het afgesproken bedrag.
dit is de exacte reden waarom vele apple oplichters noemen:
https://www.youtube.com/watch?v=_XneTBhRPYk&t
@neanderthaler noemde Apple oplichters omdat ze een hoge prijs vragen voor een reparatie. Ik begrijp ook na het bekijken van het filmpje niet waarom dat oplichting zou zijn.
de volgende geeft je nog meer duidelijkheid:
https://www.youtube.com/watch?v=AVL65qwBGnw

Louis Rossman had officele apple batterijen gekocht, die uit een macbook kwamen, maar apple/customs nam ze in beslag omdat ongeacht het officele batterijen waren het volgens apple hun trademark overtreed.
-----------
Apple zijn oplichters omdat ze
1 astronomisch hoge prijzen vragen
2 repair onmogelijk maken
https://www.youtube.com/watch?v=FY7DtKMBxBw&t
3 zelfs bij design fouten, niet voor alle modellen met het zelfde model stekker een Refund/free repair actie doen
https://www.youtube.com/watch?v=jfwKXjl5vJU
4 ze dmv customs onderdelen in beslag nemen, ook al komen deze uit een recycled apparaat.
https://www.youtube.com/watch?v=AVL65qwBGnw
5 ze alles vast solderen op het moederbord, waardoor als het ramgeheugen of uberhout maar 1 chip een defect geeft wat het opstarten onmogelijk maakt je de data permanent kwijt bent.
https://www.youtube.com/watch?v=yt0f3sGSZas
https://www.youtube.com/watch?v=LrILfIE9IB4
------------
en er zijn nog veel meer goede voorbeelden. waarom apple een stel oplichters zijn

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 7 mei 2021 16:11]

Louis Rossmann inderdaad, nu weet ik het weer!
Wat heb je nou aan een repareerbaarheidslabel. Dáár gaan mensen niet minder iphones voor kopen. Apple dient hun telefoons gewoon beter repareerbaar te maken, onderdelen te verspreiden onder reparateurs en niet al die onderdelen te software-locken. Wat heeft een label voor nut als ze dàt gewoon blijven doen? (apple liefhebber overigens).
Ik denk dat het beter zou zijn voor het klimaat als de toestellen duurzamers zouden zijn (als in sterker en met lang levende batterijen) zodat het niet nodig is ze de hele tijd te repareren.

Daarnaast: zolang de gemiddelde consument besluit iedere 2-3 jaar een nieuw toestel te kopen heeft het ook geen zin om ladingen reserve onderdelen uit te brengen voor de paar mensen die wel besluiten er lang mee te doen...
Een label maakt inzichtelijk dat ze dat dus juist niet doen (in afwachting van het moment dat ze daartoe verplicht worden).

Als jij om te beginnen al de hoofdprijs betaald en op basis van een label in kunt schatten dat reparatie later niet mogelijk, of duurder is dan een nieuwe kopen, kun je jezelf tenminste van tevoren afvragen of je dat echt wilt/het waard vindt.
Het label is de eerste stap. Op basis van het label kan verdere wetgeving komen e.g. accijns op producten met slechte repareerbaarheid, steeds strenger wordende normen waarbij sommige niveaus verboden worden etc.
Dit is niet alleen een probleem bij Apple, verschillende andere smartphonefabrikanten doen ook zulk soort dingen, en het is ook een issue bij andere soort apparaten.
Van de voorbeelden van Louis Rossmann onder andere: John Deere landbouwmachines, Tesla, de ijsmachine bij de McDonalds, apparatuur van de Department of Defence van de VS en zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen.

Het is een aanpassing in cultuur die nodig is, bedrijven hebben de constante neiging dingen zo in te richten dat klanten haast wel moeten terugkomen naar de fabrikant voor reparaties, sommige gaan daar nog verder in namelijk door de kosten bij reparatie zo hoog te maken dat een upgrade als een aantrekkelijkere optie overkomt.

Dat gaat natuurlijk regelrecht in tegen wat we allemaal zouden moeten willen: Reduce, Reuse en daarna pas Recycle
De toestellen zijn vlugger uit dienst door de steeds zwaardere updates die uitkomen en het toestel supertraag maken.Daar is ook nog veel werk aan de winkel.
Heeft er ook mee te maken dat sommige fabrikanten de hardware zo dimensioneren dat het net nog acceptabel functioneert met de actuele software, maar niet meer met een volgende systeem update, want dit maakt het apparaat goedkoper, maar minder toekomst bestendig.
En dan een bijkomend probleem dat veel fabrikanten maar kort na de introductie van het model nog software updates geven. Mij Philips TV heeft nog steeds bugs, updates komen al jaren niet meer. Samsung won een rechtszaak van de consumentenbond dat ze maar 2 jaar updates hoeven geven voor smartphones, 2 jaar na introductie van het model wel te verstaan, niet 2 jaar na aanschaf.
Dat klopt (2 jaar ondersteuning smartphones), want de levensduur van een smartphone is gesteld op 2 jaar (ongeacht de kostprijs). Kun je zo vinden op internet (Richtlijnen afschrijvingsmethoden).
Als de overheid dus niet een langere levensduur gaat afdwingen door het op 3 of 4 jaar te stellen, hoeven fabrikanten dus maar 2 jaar ondersteuning te geven en heb je als consument (of consumentenbond) geen wettelijke grond om na 2 jaar iets te eisen voor je smartphone. Je kunt natuurlijk altijd zelf extra betalen voor extra garantie, maar wettelijk gezien is het na 2 jaar op.
Waarom alleen electronica? Dit is net zo goed ellende bij Autos, tractoren (waar het hele right to repair begonnen is) stofzuigers, witgoed of mixers. En hoe ga je bij electronica het wettelijk regelen, waar leg je de grens, moeten individuele componenten vervangen kunnen worden, of printplaten?
De grens. laten we die nou eens leggen op ALLE onderdelen.

Hierdoor voorkom je dat fabrikanten loopholes gebruiken door bv:

De scherm constructie mag wel worden vervangen, maar dit speciale kabeltje valt niet onder de wet.

En dan heb je nou net dat dat kabekeltje kapot is. waardoor je alsnog naar {vul bedrijf in} moet gaan om die kabel te laten vervangen
Ik heb begrepen dat Harley Davidson groot is geworden door de verkoop van onderdelen aan derden/particulieren die hun eigen motor varianten maakten op HD's ontwerp. Maar de eerste motor rijders waren eigenlijk al knutselaars.
Je zou type schade kunnen definiëren, zoals bijvoorbeeld:
1. Kortsluiting = printplaat;
2. Valschade = scherm;
3. Natuurlijke slijtage = batterij, waterdichte pakking;
4. Etc.

En dan vervolgens de vereisten om te kunnen repareren, dmv. demonteren:
Makkelijk (lees: gestandaardiseerd kunnen) openen van behuizing.

Maar milieu-technisch zou ik het allerliefste gewoon willen dat er assemblage-standaarden komen die omdraaibaar zijn. Zodat je bijvoorbeeld alles wat in fabriek A geproduceerd is gewoon naar recycle-plant B op kunt sturen voor recycling. Dit zou dan een closed-loop kunnen vormen. (Bestond het maar…)
En terecht. Denk bijvoorbeeld aan een zekere maker van laptops en telefoons die alles soldeert op het moederbord zodat ze tegen woekerprijzen extra geld kunnen vragen voor een kleine upgrade aan geheugen of een harddisk.
Alle laptop bouwers vragen ongeveer dezelfde woekerprijzen voor een reepje extra geheugen. En als je enigzins kennis van zaken hebt, dan weet je dat op moederbord gesoldeerde chips sneller werken dan insteek plaatjes/onderdelen waar diezelfde chips op gesoldeerd zijn.
En geheugen dat geïntegreerd is in een SoC waarbij de CPU en GPU dezelfde data op dezelfde plaats in het gedeelde geheugen aanspreken (de data is dan maar op 1 plek) is nog weer sneller dan wanneer het van CPU geheugen naar GPU geheugen en weer terug gaat (data op 2 plekken).

[Reactie gewijzigd door Jan Onderwater op 7 mei 2021 11:26]

Mijn 13" MacBookPro M1 is bijna 75% sneller op Single Core en bijna 50% sneller op Multicore dan mijn 2018 15" MBPro i9 hexacore.Om het nog mar niet te hebben over het energie behoud dat de M1 heeft. Overigens is het geheugen niet geintergreerd maar gesoldeerd; ik denk dat dat misschien in latee generaties chips gedaan zal worden voor wat snelheidswinst en energie behoud.
`"Overigens is het geheugen niet geintergreerd maar gesoldeerd"
Was dat geen 1 April grap?
ow, geen idee--nadeel van internet als je dingen na de bewuste datum leest...
Een SSD die op het moederbord gesoldeerd word werkt niet sneller dan een SSD die in een M2 socket zit.
Kom op zeg, ik dacht dat we hier op tweakers zaten?
Goed nieuws voor het Nederlandse Fairphone dus. Die halen meteen pluspunten hiermee.

Nu nog marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 7 mei 2021 10:08]

Onlangs een tablet ingeleverd bij een bekend merk. Probleem was dat de connector tussen de Hall sensor en de speaker was doorgesneden. (zelf gedaan, verder was apparaat prima)
Krijg je als prijsopgave dat het gehele moederbord vervangen moet worden! Dat terwijl duidelijk opgegeven was wat er exact stuk was.
Misschien hun beleid, als de klant er zelf aan gesleuteld heeft, dan alles maar vervangen!?

[Reactie gewijzigd door heian op 7 mei 2021 11:58]