Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouTube test het tonen van getimede reacties tijdens kijken van video

YouTube test een andere weergave van de reacties onder video's. Met 'Timed Beta' kunnen gebruikers tijdens het kijken van een YouTube-video de reacties zien die aan momenten binnen de video gekoppeld zijn.

De optie verschijnt als een derde optie bij de knop om reacties te sorteren, naast 'Top comments' en 'Newest first'. Gebruikers zien dan de reacties die via een timestamp naar een specifiek punt van een video refereren tevoorschijn komen, als dat specifieke punt in de video is bereikt. Daarmee lijkt de Timed Beta-weergave vermoedelijk op de live chat replay van YouTube-video's die live zijn verschenen, of op hoe SoundCloud omgaat met reacties.

De functie is een van YouTubes experimentele testfuncties en is sinds donderdag zichtbaar voor 'een kleine groep gebruikers'. Het bedrijf zegt de functie mogelijk naar meer gebruikers te brengen, afhankelijk van de feedback. Google heeft geen afbeelding van de functie gedeeld.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

30-04-2021 • 13:41

70 Linkedin

Reacties (70)

Wijzig sortering
Moet je eerst kunnen reageren, in plaats van dat het weer wordt uitgeschakeld omdat een video te kindvriendelijk is.
Dat vind ik nog het minst irritante aan "kindvriendelijke" video's. Het feit dat je ze niet toe kan voegen aan playlists etc. is pas irritant. Kan ik elke keer lopen zoeken naar bepaalde tekenfilmpjes die m'n dochter leuk vindt.
Je kan ze toch ook bookmarken….?
Aardig verschil tussen 10 filmpjes bookmarken (die je iedere keer handmatig moet starten) of een playlist die automatisch doorspeelt.
Er is een manier om de block op het toevoegen aan playlists te omzeilen.
Je kan een video ook aan een playlist toevoegen vanuit het scherm zoekresultaten, Vandaar uit werkt t wel.
Daar begrijp ik inderdaad ook helemaal niets van. Het niet kunnen reageren op kindervideos snap ik volkomen, de wereld is een verrotte plek en mensen kunnen echt heel lelijk doen in de reacties. Dus dat hoeft van mij niet.. maar inderdaad het kunnen toevoegen van een filmje aan de playlist van mijn kids zou heel welkom zijn.
Misschien een idee om de vaak bekeken video's te downloaden op een schijf en dan telkens daar vandaan af te spelen? Moet dan wel via de PC icm VLC bijvoorbeeld.
Het klinkt alsof Youtube wil de Chineze/Aziatische markt na wil doen met de comments.

Hier is een voorbeeld van hoe BiliBili de comments standaard laat zien:
https://www.researchgate....w-on-top-of-the-video.png
Uhhh.... ik hoop niet dat die tekst in de video zelf de reacties zijn 8)7 Daar zou ik echt helemaal gek van worden
De tekst in beeld zijn inderdaad de comments die users plaatsen op de video. Heel erg iritant
Poeh, dat zou ik na een paar seconden al niet meer pikken haha
Soundcloud heeft dat bijvoorbeeld al jaren, dus niet gek om dat te overwegen voor video's. Weet niet of ik persoonlijk blij van wordt.
Klopt, maar Soundcloud is niet visueel ingericht en de manier waar zij het op doen stoort ook niet.

Even als vergelijking Soundcloud tegenover hoe BiliBili getimede reacties heeft:
https://i.imgur.com/uNkzuqN.png
https://www.researchgate....w-on-top-of-the-video.png

Als het puur een feed is die los staat van de video, zoals de live chat, kan het nog best meevallen hoe erg dit stoort.
Ik hoop stiekem dat het op dezelfde manier gaat als Niconico en dat je een gigantische teringzooi aan reacties over de video heen krijgt :D
Ja dat lijkt me echt leuk! Net zo als de youtube annotations een paar jaar geleden die users ook zelf konden toevoegen aan videos.
Ben ik de enige die geen bal snapt van "reaction" video's of wat dan ook? Het zijn allemaal mensen die niets liever doen dan overdreven geageren op elke scheet en in het middelpunt van de aandacht staan.

Ik bedoel... ben ik van de 'oude stempel' als ik gewoon een video wil kijken zoals ie is gemaakt zonder zinloze troep er doorheen?

Hebben deze mensen hulp nodig om een mening te vormen over de video ofzo, wat is precies de lol van het zien van reacties? Krijgen we dalijk ook reacties op de reacties dan? Echt irritant die eindeloze stroom thumbnails van mensen met hun handen in het haar en open mond op Youtube.

EDIT - Het gaat puur om comments, doh. Zelfde probleem overigens. Pas ook een feed zitten kijken met live comments... niet te volgen, honderen reacties per seconde.

[Reactie gewijzigd door inorde op 30 april 2021 14:35]

Sommige compilaties of mixes zie je veel 'reactions' waar bv gelinkt wordt naar bron, of specifieke muziek, dat is bv iets zoals Soundcloud werkt wel ideaal.

Maarja, het is nog steeds youtube, waar 90% van reacties veelal niveau 4chan is, zit ik niet op te wachten als ik een video zit te kijken.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar vind het altijd erg leuk om vocal coaches en andere mensen een blinde reactie video maken over Jinjer - Pisces

De gezichten die ze trekken is geweldig en vaak legitiem!
LOL, kan zo al direct gecast worden in een Exorcist remake :).
Ik ben het met je eens als het gaat om mening te vormen over de video. Maar bijvoorbeeld grappige moment aanwijzen die bijna niet opvalt (iets op de achtergrond bijvoorbeeld) zou ik wel kunnen waarderen mits de optie erbij zit om er snel naar toe kan.

Wel hoop ik dat de video niet vol gegooid wordt met commentaar.
Naja die reactie videos op 2 girls 1 cup kon ik wel waarderen :)
Dit is een verschrikkelijk idee.

Laten we NOG minder focusen op de echte content die er gemaakt wordt en meer aandacht geven aan de comments onder een video...
Gezien de hoeveelheid reclame die voorbij komt als je iets wil zien op YouTube op je smartphone gebruik ik tegenwoordig Pure Tuber en Vanced Kit.

YouTube is nog erger dan commerciële TV geworden wat betreft de reclame.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 30 april 2021 14:11]

Maar geen 15 euro per maand.

Zeg je TV abo op en neem YT premium, scheelt je 3 euro per maand.

TV is belachelijk voor deze tijd, betalen en reclame en niet on demand.

[Reactie gewijzigd door JDx op 30 april 2021 14:25]

Hoeveel professionele shows heb je die voor yt gemaakt worden, met een grote set en publiek? Hoeveel serieuze journalistiek heb je op yt? Je kunt yt video's toch niet gaan vergelijken met tv producties.
NOS en Zembla zetten tegenwoordig ook hun content op Youtube. Daarnaast zijn er voldoende science, nieuws, techniek en politiek commentaar channels te vinden die en stuk beter zijn dan de tv alternatieven.
Heb liever dat me youtube premium geld naar hun gaat in plaats van dat het NPO geld kost om de data naar mij te streamen :) en zoveel mogelijk op 1 platform is gewoon makkelijker.
Je betaald er gewoon voor dat de NPO data naar je kan streamen.

Zelf geef ik liever geld aan de NPO dan aan YouTube, maar dat ben ik.
Lekker in 540p kijken op je 4K tv op NPO start...
Dan zou ik eerder een simpele antenne in je tv prikken en gewoon via DVB-T die uitzendingen FreeToAir ontvangen. NPO 1, 2 en 3 + minimaal 1 regionale zender is voor live actualiteiten goed te doen.
NPO Start Plus is in 1080p, en is met z'n €2,95 redelijk betaalbaar. Ik ben het er principieel mee oneens dat dit een betaalde dienst is, maar neem het desalniettemin af.
Ja, die worden gemaakt in opdracht van de omroepen, waar ze geld voor krijgen. Wat denk jij dat er gebeurt als npo verdwijnt? Dat die yt video's gewoon doorgaan?
Ik neem aan dat ze net als alle andere youtube kanalen betaald krijgen per view. Daarnaast wat batjes ook al melde betaal je nog steeds voor NPO via kijk geld. Of ze op TV ofYoutube "Uitzenden" zou niet uit moeten maken.
Ik vind de kwaliteit van video's op YT vele malen hoger dan "TV producties".
Mocht jij een yt alternatief weten voor de volgende programma's, dan hoor ik dat graag!
- Keurendienst van waarde
- Zembla
- Tegenlicht
- Nieuwsuur
- Zondag met Lubach
- Andere tijden
- Kijken in de ziel
- Draadstaal
- Wie is de mol
- de tiende van tijl

[Reactie gewijzigd door segil op 30 april 2021 17:17]

De meeste programma’s zetten hun werk ook op YouTube. Zondag met Lubach in elk geval, de rest via NPO Gemist te bekijken..
Van de rest zijn iig keuringsdienst van waarde en nieuwsuur ook via hun eigen kanalen op youtube te bekijken. De grens tussen publieke omroep en youtube is redelijk vervaagd. Ook veel internationale publieke omroep content verschijnt op youtube.

Jammer bij youtube als platform is wel dat de vindbaarheid van kwaliteit niet geweldig is. Je moet redelijk actief zoeken. Het youtube algoritme stuurt je toch redelijk snel weer in de richting van meer onzinnige korte videos met tientallen miljoenen views.
die programma's worden gemaakt voor de oproepen, met het budget wat daarbij hoort. Vervolgens plaatsen ze het ook nog op yt. Maar ik betwijfel dat ze dezelfde kwaliteit zouden kunnen maken als ze alleen afhankelijk waren van yt inkomsten.
Ik ben dan ook niet tegen de MPO hoor 😜

Maar je kan de programma’s daarbuiten wel kijken. Alleen, als iedereen dat gaat doen komen er geen nieuwe programma’s meer bij op den duur.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 1 mei 2021 09:07]

zekers.. ik reageerde alleen op de stelling dat tv achterhaald was en je net zo goed yt kunt kijken. Alsof het aanbod op tv te vergelijken is met yt.
Ik denk dat jij YouTube onderschat.
Hoeveel serieuze journalistiek heb je op yt?
Meer dan tegenwoordig op tv.
Dan nog kun je via NPO Gemist wel een en ander terugkijken.
Mwah, beetje afhankelijk van je definitie van 'professioneel'... alsof mensen die alleen of met een klein groepje werken geen professionele producties kunnen maken?

Zijn zat youtubers die 'professioneel' zijn gegaan in de zin dat ze fulltime met hun content bezig zijn. Net zoals er zat bagger op tv is ondanks dat het 'professioneel en door veel mensen gemaakt is'.

Het is een compleet ander soort videos, aanbod is ook vele malen groter. Het feit dat er zoveel mensen klagen dat er zoveel reclame is toont toch aan dat er blijkbaar heel veel mensen graag gebruik van maken en naar kijken. Tja, dat hoeft niet perse gratis als er ook onkosten (in de vorm van oa tijd van creators) aan verbonden zitten...
Je kunt ook reclame-vrij kijken naar npo en de commerciëlen, als je daarvoor wilt betalen. Hetzelfde als bij yt. Via npo start plus, of NLziet.

Mocht jij een yt alternatief weten voor de volgende programma's, dan hoor ik dat graag!
- Keurendienst van waarde
- Zembla
- Tegenlicht
- Nieuwsuur
- Zondag met Lubach
- Andere tijden
- Kijken in de ziel
- Draadstaal
- Wie is de mol
- De tiende van tijl

[Reactie gewijzigd door segil op 30 april 2021 17:17]

Dat vind ik geen goede vergelijking. Kwaliteit even buiten beschouwing gelaten, bij je tv abbo krijg je programma's die (voor een deel) door de zenders zelf word geproduceerd. Bij YT ben je compleet afhankelijk van anderen want YT.

De kwaliteit van YT is dan ook niet afhankelijk van YT self, maar van derde partijen. Dan vind ik 10 euro per maand vrij veel aangezien YT niks meer is dan een doorgeefluik en dan moet je nog steeds naar product advertenties in de video van de makers zelf kijken. Bv Netflix en prime video kosten ongeveer hetzelfde maar die steken wel miljoenen in het produceren van eigen (hoge kwaliteit) content.
Maar je betaald ook niet 'aan de zenders', maar aan Ziggo / KPN. Die geven weer geld door aan de content makers (net als Youtube)
Met een familie abonnement ben je voor YT Premium zelf maar €3,85 kwijt per maand. Ligt er natuurlijk wel aan met hoeveel personen je dit doet.
En in welk land je dit afsluit... :Y)
De advertenties zijn steeds meer en irritanter geworden idd. Aangezien die apps niet werken op een Ipad/Iphone heb heb voor mijn gezin toch maar een YouTube Premium abbo afgeloten. Als je dit via VPN in Argentinie doet betaal je maar 1.60 Euro per maand voor een Familly account incl YouTube Music
Voor iPhone gebruikers is een abbo via India ook een mogelijkheid, ben je 1,50 per maand kwijt en krijg je 3 maanden gratis.
Is dit een beetje te vergelijken met wat Soundcloud heeft? Want in de app zie je als je de muziek afspeelt ook de reacties verschijnen bij verschillende stukjes van het lied.
Daarmee lijkt de Timed Beta-weergave vermoedelijk op de live chat replay van YouTube-video's die live zijn verschenen, of op hoe SoundCloud omgaat met reacties.
:z
Ahhh eroverheen gelezen 8)7
Is dit net zoiets als bij SoundCloud?

--edit-- @Owen1307 is mij voor :P
Owen1307 in 'nieuws: YouTube test het tonen van getimede reacties tijdens kij...

--edit 2--
het staat zelfs in het artikel. Whoops!
Daarmee lijkt de Timed Beta-weergave vermoedelijk op de live chat replay ..., of op hoe SoundCloud omgaat met reacties.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 30 april 2021 13:50]