ASUS geeft exacte specificaties van GeForce RTX 30-gpu's in gamelaptops

ASUS heeft op navraag van Tweakers uitgebreide technische details aangeleverd over de Nvidia-gpu's in zijn nieuwe gamelaptops. Van die gpu's bestaan veel varianten, waardoor voor consumenten onduidelijk is welke ze krijgen. ASUS gaat ook zijn site updaten.

Naar aanleiding van het nieuws dat er 28 verschillende configuraties van RTX 30-gpu's voor laptops zijn, vroeg Tweakers aan ASUS om gedetailleerde informatie over de nieuwe gamelaptops, die begin dit jaar tijdens de CES werden aangekondigd. De eerste van die laptops liggen inmiddels in de winkels, maar op de ASUS-website en bij webwinkels werd niet duidelijk aangegeven welke gpu er precies in zit.

Gpu-details ASUS-laptopsASUS gaf gehoor aan het verzoek en voorzag Tweakers van een tabel met daarin uitgebreide informatie per laptop. Daarin staat de gebruikte gpu, de tgp, de Dynamic Boost-waarde en de som daarvan. Ook noemt ASUS de boostsnelheid van de gpu's. ASUS zegt de informatie op zijn website deze week uit te breiden en ook winkels te informeren, zodat die de gedetailleerde specificaties kunnen overnemen.

Bijvoorbeeld bij de ROG Zephyrus G15 GA503 stond op de ASUS-website dat er een RTX 3080-gpu in zit, zonder duidelijk te maken welke variant dat is. Er bestaan elf verschillende versies, met tgp's van 80W tot 150W, waardoor het verschil in prestaties groot kan zijn. Inmiddels heeft ASUS die informatie bijgewerkt en staat er dat het een 80W-gpu is, die tot 100W gaat met Dynamic Boost.

Bij de specificaties die ASUS aan webwinkels aanlevert en die ook in de Pricewatch staan, vermeldt ASUS in dit geval wel dat het om een Max-Q-versie gaat. Bij de enige winkel die dit model verkoopt, staat de Max-Q-aanduiding echter niet aangegeven. De Max-Q-aanduiding is volgens Nvidia niet meer bedoeld om aan te geven dat het om 'power-optimized'-modellen gaat.

ASUS gebruikt de snelste RTX 3080 met een tgp van 150W alleen in zijn ROG XG Mobile; dat is een externe gpu voor de ROG Flow X13-laptop. Bij alle laptops met geïntegreerde gpu kiest ASUS voor een tgp van maximaal 115W, met 15W Dynamic Boost voor een totaal van 130W. Die keuzes zijn gemaakt vanwege de dunne behuizingen van de Zephyrus-laptops, licht ASUS toe. Ook de ROG Strix-modellen zijn relatief compact, met een dikte van zo'n 21mm.

Met het aanleveren van de gedetailleerde informatie heeft ASUS de onduidelijkheid over welke gpu's er precies in de laptops zitten weggenomen. Ook bij andere fabrikanten bestaat daar onduidelijkheid over. MSI toonde in een livestream wel een summier overzicht van welke RTX-varianten er in bepaalde laptops worden gebruikt, maar heeft die informatie niet bij de specificaties gezet. Fabrikanten als Lenovo en Acer hebben nog geen specificaties van hun nieuwe gamelaptops op hun websites gezet. Tweakers heeft meerdere fabrikanten om reacties gevraagd en publiceert daar binnenkort meer over.

Update, 14:18: ASUS heeft zijn website aangepast en meldt daarop nu ook de uitgebreide gpu-specificaties per laptop. Het artikel is daarop aangepast.

Update 2, 15:27: ASUS gaat de Max-Q-aanduiding toch niet gebruiken, ondanks dat de fabrikant dat eerder wel deed in persberichten. Het artikel is hierop aangepast. Daarmee volgt ASUS de lijn van Nvidia. De fabrikant zegt dat Max-Q niet langer bedoeld is om enkel aan te geven dat het om een zuinige gpu gaat.

Laptop Model Gpu Boostklok (MHz) Tgp (W) Dynamic Boost (W) Max. gpu power (W)

ROG XG Mobile

GC31S RTX 3080 1810 150 0 150
GC31R RTX 3070 1720 125 15 140
ROG Flow X13 GV301QH GTX 1650
Max-Q*
1255 35 5 40

ROG Zephyrus
Duo 15 SE

GX551QS RTX 3080 1645 115 15 130
GX551QR RTX 3070 1660 115 15 130
GX551QM RTX 3060 1802 115 15 130

ROG Zephyrus G15

GA503QS RTX 3080
Max-Q*
1345 80 20 100
GA503QR RTX 3070 Max-Q * 1390 80 20 100
GA503QM RTX 3060 1525 80 15 95
GA503IM RTX 3060 1525 80 15 95

ROG Zephyrus G14

GA401QM RTX 3060
Max-Q*
1382 60 20 80
GA401QH GTX 1650 1615 50 15 65

ROG Strix SCAR 17

G733QS RTX 3080 1645 115 15 130
G733QR RTX 3070 1660 115 15 130
G733QM RTX 3060 1802 115 15 130

ROG Strix SCAR 15

G533QS RTX 3080 1645 115 15 130
G533QR RTX 3070 1660 115 15 130
G533QM RTX 3060 1802 115 15 130

ROG Strix G17

G713QR RTX 3070 1660 115 15 130
G713QM RTX 3060 1802 115 15 130
G713QH GTX 1650 1615 50 15 65

ROG Strix G15

G513QR RTX 3070 1660 115 15 130
G513QM RTX 3060 1802 115 15 130
G513QH GTX 1650 1615 50 15 65

TUF Dash F15

FX516PR RTX 3070
Max-Q*
1390 80 5 85
FX516PM RTX 3060 1525 80 5 85

TUF A17

FA706QR RTX3070
Max-Q*
1510 90 5 95
FA706QM RTX3060 1630 90 5 95

TUF A15

FA506QR RTX 3070
Max-Q*
1510 90 5 95
A506QM RTX 3060 1630 90 5 95

* ASUS en Nvidia gebruiken de Max-Q-aanduiding officieel niet meer voor zuinige modellen. De Max-Q-aanduiding is aan bovenstaande tabel toegevoegd door Tweakers, aan de hand van de lijst met beschikbare gpu-configuraties.

ASUS G733QR-HG014T
ASUS ROG Strix G733QR met RTX 3070

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-02-2021 • 11:11

41

Reacties (41)

41
41
14
8
0
23
Wijzig sortering
Goed dat Asus ook openheid van zaken geeft, ik hoop van harte dat de andere fabrikanten ook volgen. Toen ik vorig jaar in de markt was voor een nieuwe gamelaptop was dit een van de zaken waar ik ook tegenaan liep.
Gaat Tweakers deze data eigenlijk ook in de Pricewatch opnemen? Dat zou een mooi stukje extra data zijn om laptops op te vergelijken.

Ik heb zelf vorig jaar uiteindelijk een gaminglaptop met een Mobile RTX 2070 Refresh (2020) aangeschaft, die net als de RTX30xx serie over de dynamische power limits beschikt (dus er gaat meer stroom naar de GPU als de CPU minder belast wordt en omgekeerd is dat uiteraard ook als het geval), en de prestaties van het ding liggen (als de gemiddelde benchmarkscores een indicatie zijn) ongeveer tussen een reguliere RTX 2060 en een RTX 2070 in (en dan dichter bij de RTX 2070 dan bij de RTX 2060).
Echter presteert de GPU van mij beter dan de gemiddelde laptop-GPU omdat de fabrikant van mijn laptop dus een hoge powerlimit en (voor een laptop) goede koeling heeft gezorgd. Zo zit mijn score zelfs boven de gemiddelde scores van de Mobile RTX 2080 en de Mobile RTX 2080 Super met Max-Q. Dat is hetzelfde als wat nu naar boven komt met diverse benchmarks met de RTX 3070 en RTX 3080, als gevolg van de grote verschillen in configuraties.
Meer inzicht in dit soort zaken, zoals ook in de Pricewatch, kan dan enorm helpen met het uitzoeken van de juiste laptop.

[Reactie gewijzigd door EDIT op 23 juli 2024 08:51]

Mooijekind Manager Product Content @EDIT3 februari 2021 12:01
We hebben dit toevallig vorige week al besproken en op korte termijn gaan we een specificatie toevoegen bij de laptops voor TGP .
Dat is geweldig nieuws om te horen, heel erg mooi!
"Bij alle laptops met geïntegreerde gpu kiest ASUS voor een tgp van maximaal 115W"

Uitstekend om deze informatie te hebben. Zo weet ik nu al dus dat ik deze generatie van Asus oversla hierdoor. Zonder deze info had ik Asus wel overwogen, maar was ze uiteindelijk toch afgevallen door beperkte prestaties die bij nader onderzoek boven water kwamen, dit bespaart me dus tijd en uitzoeken.

Tot zo ver begrijp ik dat MSI wel 150W gebruikt. Is er al iets beklend over Gigabyte? BTO?

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 23 juli 2024 08:51]

De enige MSI met 150 watt is de GE76 met RTX 3080, buiten deze specifieke zit alles er onder.
Dat had ik ook begrepen ja. Dan focus ik mij daar voorlopig op tot er wat meer reviews van komen.
Dat had ik ook begrepen ja. Dan focus ik mij daar voorlopig op tot er wat meer reviews van komen.
Enig idee waarom daar 1; een ( heter draaiende ) intel 10870h in zit?

En niet een Intel 10875h of iets dergelijks, of een koeler draaiende amd 4900hx?
Is een 875H koeler dan een 870H??
Niet juist de MSI GP76 beschikt naast de GE76 ook over 150W RTX3080

nieuws: MSI geeft details over tgp van RTX 30-gpu's in zijn nieuwe gamelaptops

[Reactie gewijzigd door Protonin op 23 juli 2024 08:51]

130w tdp is niks mis mee.
Dat is dus 115W, die 15W thermal boost is extra, net als dat bij 150W er ook 15W thermal boost ruimte is.
Dus 150W vergelijken met 115W en 165W met 130W als dat dan moet, in the trand van appels met appels.
Ik zeg ook niet dat 130W slecht is (115W dus), maar ik wil full pull hebben, dat is mijn wens en dus dat.
(laat ik de TDP en TGP discussie even voor wat het is).
De 150 heeft geen dynamic boost en is dus dan ook gewoon 150. Ik denk dat hij dus de juiste vergelijking maakt met de 130 op 150.
Voor zover ik heb gelezen heeft hij dat wel, waar haal jij vandaan dat dat niet zo is?
Als je Googled op 3080 165W krijg je tientallen hits, die zijn vast niet allemaal fout.

https://cdn.wccftech.com/...Power-Profiles-scaled.jpg

Als voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 23 juli 2024 08:51]

Ik heb hem voor nu hierboven even uit de lijst gehaald. bij de externe GPU, waar de dynamic boost op 0 staat. Bij andere leveranciers staat (als de 150W al uberhaupt wordt genoemd) namelijk geen boost vermeld.

Maar..... het kan zijn dat ik het mis heb hoor en zij wel een boost er op zetten in dat geval heb je gelijk.

[Reactie gewijzigd door tvnieuwenhuijze op 23 juli 2024 08:51]

Als leveranciers al besloten hebben het vermogen te vermelden denk ik niet dat ze de extra mile gaan en dingen nog moeilijker gaan maken voor de mensen door nog meer informatie te geven. The objective is niet mensen doodgooien met cijfers, maar nu het zo'n poepstorm wordt wel de uitvoering weer te geven.

De logica van de 3070 wel een boost geven en de 3080 niet is mij niet duidelijk, dat verkleint enkel de gap en neemt de ‘noodzaak’ van een 3080 nemen over de 3070 weg.

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 23 juli 2024 08:51]

Ja, dat je een fanatiekeling bent is me helder!
Maar hey, voor dat geld mag dat ook.
Die 150w is volgens de naar mijn persoon medegedeelde mededelingen, 150w. Daar komt geen wattje meer bij ( in theorie wel, maar dan moet de cpu vrijwel niks hoeven leveren )

ís mij verteld.


Wel jammer dat de enige laptop met 150w een 10750h ( was het toch ? Iig niet de nieuwste ) Intel processor heeft.

Als er nou een 5900hx in zat.. maar, we mogen blijven wensen, nietwaar?

[Reactie gewijzigd door LeDutchShepherd op 23 juli 2024 08:51]

Dromen mag geloof ik. Zo droom ik dan van een 11th gen... die is nog zuiniger en/of presteert beter. Dan heb je weer die 15W over voor de 3080 ;)

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 23 juli 2024 08:51]

Dus als je echt niet goed oplet als consument koop je straks een nieuwe 'RTX laptop' met een GTX1650 aan boord ;(
Nee, niet echt. Er staan toevallig wat uitvoeringen in de lijst die ook met een GTX 1650 verkrijgbaar zijn. Dat zie je gewoon bij het uitkiezen van zo'n laptop. Het artikel gaat specifiek over RTX 30-gpu's, maar het leek me onzinnig om de informatieve details over de GTX-modellen uit de tabel te halen.
Zouden mensen die een gamelaptop kopen echt performance in willen leveren voor die paar mm dunnere behuizing?
Neen, maar je ( we ) zitten wel tegen de limieten aan van wat een laptop kan koelen.
150w is echt het maximale voor een beul van een barebone, met bijbehorend fan lawaai en korte accuduur.
Die 115 ( + 15 ) w is zo'n beetje het maximaal haalbare voor een "normale" laptop.
Ik weet niet wie dat bepaald heeft dat 115W maximaal haalbaar is voor een normale laptop, waar haal je dat vandaan?
Accuduur voor een gaminglaptop is totaal niet relevant, niemand gaat met een 3080 gamen op de accu en dan denken de halve middag zoet te zijn.

Als de koeling effectief genoeg is, koper, vaporchamber, genoeg heatpipes met de juiste vulling (wat allemaal extra kost), dan kan er een zeer goede koeling behaald worden,. genoeg om die 150W van de GPU en dan wat van de CPU af te voeren.

Ik ben totaal geen liefhebber van MSI, maar die GE76 koeling die op 4 punten lucht uitblaast is toch wel interessant. Waar ik zelf erg van baal is dat deze laptop zeer moeilijk open te maken is voor service en onderhoud.
Ik weet niet wie dat bepaald heeft dat 115W maximaal haalbaar is voor een normale laptop, waar haal je dat vandaan?
Accuduur voor een gaminglaptop is totaal niet relevant, niemand gaat met een 3080 gamen op de accu en dan denken de halve middag zoet te zijn.

Als de koeling effectief genoeg is, koper, vaporchamber, genoeg heatpipes met de juiste vulling (wat allemaal extra kost), dan kan er een zeer goede koeling behaald worden,. genoeg om die 150W van de GPU en dan wat van de CPU af te voeren.

Ik ben totaal geen liefhebber van MSI, maar die GE76 koeling die op 4 punten lucht uitblaast is toch wel interessant. Waar ik zelf erg van baal is dat deze laptop zeer moeilijk open te maken is voor service en onderhoud.
Wordt gezegd door de mensen die die laptops reviewen, mensen die die laptops toegestuurd krijgen vóór ze op de markt komen. Gizmosliptech is er 1 van.

Accuduur is relevant als je non gaming tasks doet?
Wel frappant niet, dat alle beschikbare laptops op 1 na, 130w IPV 150 watt doen.

Maar, je hebt inderdaad ook mensen die stuiptrekkingen krijgen als cs go op 380 fps draait IPV potentieel maximaal haalbare 403 ( BWV )
Ik heb nagenoeg nog geen review kunnen vinden en dus gelezen, ik wacht dus graag op meer content hierover.

Accuduur is idd voor office taken en browsen, en een klein spelletje. Mensen die denken zo'n ding full pull zonder stekker te kunnen gebruiken hebben wel een beetje een reality check nodig.

Daar het accent ligt op dun en goedkoop maken is die 130W logischer. Ging het meer over prestaties dan waren ze een cm dikker (boeien) en of hadden exotische koelingen met vapor chamber en zo. Waar ik graag voor betaal.

Twitch gamers reageer ik niet eens meer op, die gaan helemaal full tilt als een monitor op 60Hz draait. Alsof het verboden zou moeten worden.
Inderdaad ja, ik heb een Asus Rog Bakbeest desktop vervanger met 1080 en 220watt TdP, dus is weldegelijk mogelijk
Nee. Ik wil zelf de 150W variant en geef niks om dikte van de laptop.
Dan blijft voorlopig enkel MSI over.
Andersom, ik heb een game-laptop gekocht zodat ik de paar games die ik graag speel ook goed op de laptop kan spelen aangezien mobiel voor mij belangrijker is dan performance.

Daarnaast mijn ik tijdens het spelen ook geen gebruik van de boost-modus etc, de relatief kleine winst die helicopter modus oplevert is te weinig voor de extra herrie/warmte-ontwikkeling die daarmee ook ontstaat.

Persoonlijk ben ik vooral nieuwsgierig naar de nieuwe Razer met 3070 en de MSI Creator/stealth series.
Leuke specs, mobiele laptops en zien er daarnaast zonder de lichtshow die tegenwoordig bij gaming producten schijnt te horen (Razer heeft het wel, maar dat kun je alsnog software-matig uitzetten).
Ik zie dat je in de PriceWatch inmiddels kan filteren op TGP (hoewel de informatie op dit moment alleen beschikbaar is voor de genoemde ASUS laptops). Ik zie TGP alleen nog niet in de "toon:" dropdowns (je kan het dus niet direct zien of op sorteren), zouden jullie hem daar nog kunnen toevoegen? :)
Mooijekind Manager Product Content @Mitsuko3 februari 2021 13:19
Ja, ga hem daar ook toevoegen. Het is nog een beetje 'Work in progress"
@Xtuv Ik snap de benaming nu niet meer helemaal. Op techspot lees ik:

Of course, one of the key talking points around this generation is Nvidia removing the "Max-Q" label, instead giving all configurations from the 60W model (previously Max-Q) up to 115W (Max-P) the same name, something we're not big fans of.

Maar Asus heeft het plotseling wel weer over Max-Q
Het lijkt erop dat fabrikanten Max-Q niet meer hoeven te noemen. Ik probeer dat uit te zoeken bij Nvidia.
Diverse fabrikanten houden de Max-Q-benaming nog aan (gelukkig). In de lijst met alle varianten zie je dat de Max-Q-versies het zuinigst zijn (dat was altijd zo, dus logisch) en daarmee kun je dus in ieder geval zien of je een RTX 3070/3080 hebt met tgp van <90W.
Ik kan de boostclocks die asus vermeldt in de tabel niet mappen op de tabel die Nvidia eerder heeft vrijgegeven. Hier zitten immers verschillen in.

bvb de G733QM heeft volgens de tabel hierboven een BC van 1802 bij een TGP van 115, terwijl dit volgens Nvidia een BC van 1702 moet zijn. Is dit te verklaren? Kunnen fabrikanten de BC aanpassen bij gelijke TGP?
Ik neem aan dat fabrikanten de clocks zelf kunnen aanpassen, afhankelijk van de gebruikte koeling, net als bij videokaarten voor desktops. Die tabel met alle variaties is overigens niet door Nvidia publiek vrijgegeven, maar is afkomstig van een OEM (en die zou 'm van Nvidia hebben). In de praktijk zeggen die clocks ook niet heel veel. Die snelheden zijn ontzettend dynamisch en niet beperkt tot wat is opgegeven in de spec.
@Mooijekind Tweakers, jullie hadden ook wel aan Asus kunnen vragen wanneer ze denken de units naar de verkopers te sturen..
Voorbeeld;

Alternate heeft een week voor CES 8 bestellingen gedaan, waaronder 6 stuks gs733qs-k4016t.
Die zouden rond de 28e januari geleverd worden aan alternate.. de status van "pre order" is nu zelfs veranderd naar "levertermijn onbekend"

Paradigit net zo.
Centralpoint ook.

[Reactie gewijzigd door LeDutchShepherd op 23 juli 2024 08:51]

Ja leuk allemaal, eens zien of het leverbaar is... pfff
Nu nog dezelfde openheid over welk schermpaneel er in komt met de exacte specificaties (en dus niet alleen Hz en resolutie). Voor gaming laptops misschien niet het belangrijkste, maar er zijn nog andere types gebruikers...
280 nits 100% dci-p3 qhd.
niet afdoende?

Kan kijken of ik meer info kan vinden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.