ASUS maakt 13"-gamelaptop van 1,3kg en optionele compacte RTX 3080-egpu van 1kg

ASUS brengt een dunne 13,4"-gamelaptop uit met daarin een GTX 1650. Ook heeft ASUS een bijbehorende externe RTX 3080-videokaart gemaakt, in een compacte behuizing en met een propriëtaire aansluiting die acht PCIe-lanes biedt. De combinatie kost 3299 euro.

De ASUS ROG Flow X13 is een convertible met een 13,4"-scherm dat op een 360-gradenscharnier is bevestigd. Het scherm heeft een 16:10-verhouding en een resolutie van 1920x1200 pixels, bij een refreshrate van 120Hz. Het apparaat is 15,8mm dik en weegt 1,3kg. In die kleine behuizing stopt ASUS een AMD Ryzen 9 5800HS-processor met een tdp van 35W. Ook zit er een GeForce GTX 1650-videokaart in de laptop zelf. Er is 16GB aan Lpddr4x-geheugen op het moederbord gesoldeerd en voor opslag is er een 512GB-NVMe-ssd aanwezig.

ASUS gaat deze configuratie van de ROG Flow X13 verkopen voor 1599 euro, maar voor wie op zoek is naar meer mobiele grafische rekenkracht, komt er ook een optionele externe mobiele RTX 3080-videokaart: de ROG XG Mobile eGPU. Dat gaat om een volledig custom ontwerp van ASUS, in een extern kastje dat 1kg weegt en afmetingen van 155x208x29mm heeft. Daarmee is de externe gpu veel kleiner dan reguliere egpu-behuizingen, waar een desktopvideokaart in past.

ASUS ROG Flow X13 en XG Mobile eGPUASUS ROG Flow X13 en XG Mobile eGPUASUS ROG Flow X13 en XG Mobile eGPU

Voor de XG Mobile eGPU gebruikt ASUS een propriëtaire connector; de externe RTX 3080 kan dus alleen op de ASUS Flow X13 worden aangesloten. ASUS kiest daarvoor om de beschikking te krijgen over acht PCIe 3.0-lanes, voor een bandbreedte van 63GB/s. Dat is hoger dan wat Thunderbolt 4 kan bieden. De connector bevat ook een USB 3.2 Gen2-interface en beiden zijn gecombineerd in een brede stekker met een vergrendeling. De mobiele RTX 3080 in de externe behuizing verbruikt tot 150W en is volgens ASUS geklokt op 1810MHz.

In de compacte behuizing van de externe gpu is ook een voeding voor de videokaart geïntegreerd. De ROG Flow X13-laptop weegt 1,3kg en het totaalgewicht met de XG Mobile eGPU is dus 2,3kg. ASUS gaat de combinatie van laptop en externe videokaart voor 3299 euro verkopen. De laptop heeft bij die uitvoering een snellere processor, meer geheugen en opslag en een hogere schermresolutie.

ASUS ROG Flow X13
(GV301QH-K6034T)
ASUS ROG Flow X13 + ROG XG Mobile eGPU
(GV301QH-K5232T)
Scherm 13,4", ips, 1920x1200px, 120Hz 13,4", ips, 3840x2400px, 60Hz
Processor AMD Ryzen 9 5800HS AMD Ryzen 9 5980HS
Videokaart intern GeForce GTX 1650 GeForce GTX 1650
Videokaart extern - GeForce RTX 3080 Mobile
Ram 16GB Lpddr4x onboard 32GB Lpddr4x onboard
Opslag 512GB-PCIe-ssd 1TB-PCIe-ssd
Gewicht 1,3kg (laptop) 2,3kg (laptop+externe gpu)
Adviesprijs 1599 euro 3299 euro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-01-2021 • 10:58

45

Reacties (45)

45
45
33
5
0
12
Wijzig sortering
De modulariteit is natuurlijk geweldig, maar dat dat dan weer proprietair moet is een enorme miskleun.
Ik dacht nog even dat het had gekund mits 2x thunderbolt (iets dat nét voor het eerst op een AMD platform is uitgerold), maar blijkbaar zou het alsnog maar PCI-E3 zijn. Dit is PCI-E4 x8. Dat bestaat gewoon niet.
Jammer, maar op dit moment is er geen open standaard die het ondersteunt.

edit: Ik was fout. Geen idee waar ik PCI-E4 had gehaald :X . Alsnog, Thunderbolt zou geen PCI-E x8 aanbieden en Thunderbolt is vooralsnog nagenoeg onbeschikbaar voor AMD.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 23 juli 2024 04:45]

ASUS gebruikt PCIe 3.0 x8, geen PCIe 4.0, met daarnaast een USB 3.2 gen2-interface.
Video en bron nog eens nagelezen en gecorrigeerd :X

Intussen gevonden waar ik dat idee vandaan had: https://youtu.be/OLs6Oyc49fQ?t=245
LTT had het dus fout. Mijn excuses!

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 23 juli 2024 04:45]

Ik zat ookal te denken, had gisteren dat LTT filmpje gezien en meende ook dat het PCIe 4.0 was. Nogal jammer als het slechts PCIe 3.0 is, dat is nou net het voordeel van een AMD systeem (al gaat intel binnenkort ook eindelijk PCIe 4.0 support krijgen).

Alsnog blijf ik het erg jammer vinden dat Asus hier niet gewoon Thunderbolt voor gebruikt. Natuurlijk, dan zit je vast op 5 GB/s in plaats van 7.877 GB/s, maar ik vraag me af of je hier in de praktijk echt veel van gaat merken.

NB, het artikel schrijft dat deze interface een snelheid heeft van 63GB/s, ik gok dat dit Gb/s moet zijn ;)
Hoorde het ook in zijn filmpje. Misschien had hij het verward met Thunderbolt 4? Dan nog is het jammer dat er een aparte stekker nodig is naast de functionaliteit die een Thunderbolt aansluiting bied.
Zo jammer ja. Deze aansluiting hebben ze ook alleen op deze laptop zitten andere aangekondigde modellen hebben het niet. Dus kan je er donder op zeggen dat er ook geen nieuwe of andere uitvoeringen komen.

Ze kunnen toch ook twee thunderbold aansluitingen combineren voor meer bandbreedte.. Dan kan het ook op andere systemen aangesloten worden en als volwaardig los product verkocht worden.
Helaas werkt het zo niet. Dan zou je ofwel een mux/demux oplossing moeten maken, aan de PC kant in software en aan de GPU kant mogelijk in hardware. Dat zorgt ook weer voor bottlenecks en latency.

Alternatief is dat je de GPU dan als 2 PCIe apparaten gaat aanspreken, maar dan moet je daar weer driver support voor voorzien en het fundamentele probleem blijft hetzelfde.

Dit is verruit de makkelijkste oplossing. Het was wel leuk geweest als ze met andere merken hadden kunnen afspraken hierover. Uiteindelijk zal deze oplossing wellicht gewoon een fysieke PCIe link zijn, mogelijks zonder bridge chip en hotplug. Het enige dat dan afgesproken moet worden is de fysieke connector, dat zou toch moeten lukken.
Dat kan dus niet. Hoewel Thunderbolt technisch gezien nu beschikbaar is voor AMD, heb je meestal een thunderbolt kaartje met controller apart nodig. Kan best dat er geen ruimte voor was in deze 13" laptop.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 23 juli 2024 04:45]

Ik denk dat het een combinatie van factors is. Een 3080 op 4x PCIe gaat op bepaalde moment echt wel te weinig bandbreedte gaan hebben. Daarnaast kost het integreren van een Thunderbolt brug-chip in een AMD systeem ook geld, zowel qua onderdelen (~10-15 euro per laptop) als ontwikkelingstijd en moeite.

Ik gok dat ze gekozen hebben voor de eenvoudigste oplossing, en dat was de PCI datalanes gewoon rechtstreeks blootstellen in een proprietaire nieuwe connector.

Ruimte moet wel lukken, er zijn zat compacte laptops met Thunderbolt ondersteuning.

Ik vind dit best OK, wellicht ga je dingen als hotplugging en hergebruiken van je GPU moeten op offeren, maar ik zou het niet erg vinden moesten de laptopmakers gewoon een fysieke externe PCIe connector gaan aanbieden. Zou natuurlijk leuk zijn als de meeste merken dezelfde connector met dezelfde layout van de connecties gaan gebruiken, zodat je je toestellen kan delen tussen merken.
De propriëtaire connector is in mijn opinie een noodzakelijk kwaad.
Het voordeel is dat deze laptop dankzij deze connector de bandbreedte heeft die nodig is voor meerdere aansluitingen (USB, LAN, extra monitoren). Zo heb je van je mobiele laptop, met 1 aansluiting ineens een 'vast' werkstation gemaakt. Ideaal!
Ook laat de fabrikant aan 'de wereld'/concurrenten zien wat mogelijk is. Ik vind dit een echte innovatie. Hopelijk volgt er naar aanleiding van dit staaltje techniek een algemeen protocol waar meerdere fabrikanten van gebruik kunnen maken. Maar dat zal nooit gebeuren als bedrijven dergelijke innovaties niet meer op de markt proberen te brengen.

[Reactie gewijzigd door daft archer op 23 juli 2024 04:45]

Ook weer niet. Die speciale connector biedt enkel het PCI-E gedeelte. De rest gaat via een extra USB-C verbinding.
Ze hebben een peperdure dock uitgevonden met ingebouwde gpu dat maar op één model laptop gebruikt kan worden.
Hoe anders is dat precies dan mijn razer core X..? Als ik die via TB aan mijn laptop hang heb ik LAN, 4x USB en een GTX1070 met 2 schermen er aan. Hij laadt mijn laptop ook nog eens met 100 watt, ruim voldoende voor een 10750.

Je zou kunnen zeggen dat de connector van Asus een hogere bandbreedte voor de videokaart geeft, maar daar staat dan weer tegenover dat er zat laptops met TB zijn.

Dus ik ben totaal niet onder de indruk. Asus heeft eigenlijk helemaal niets nieuws uitgevonden.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 23 juli 2024 04:45]

Naar mijn idee heb je gelijk, ik kende de Razer Core X nog niet, interessant product!
Wel mist die een LAN poort en is die een stuk dikker/groter, maar het is zeker interessant dat die je laptop dan weer kan laden (dat lees ik over deze van Asus niet).
Daarnaast valt de prijs mij niet tegen van de Core X, dus bedankt voor de tip!
Nog een extra tip, de core X komt in meerdere varianten. Er is een Chroma variant die gewoon keurig een sloot aansluitingen (waaronder dus LAN en 4x USB3) heeft. Die draai ik op dit moment met een XPS15 en het werk als een zonnetje!

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 23 juli 2024 04:45]

Tja, als er geen standaard interface is die de snelheid kan leveren die benodigd is zul je toch zelf iets moeten ontwikkelen helaas.
Het is jammer, maar ik snap het wel.

Thunderbolt was bij de 2070 Super en 2080 al een duidelijk merkbare bottleneck. Zolang daar geen universele oplossing voor bestaat, is dit nog zo geen onlogische stap.

De high end kaarten van de nieuwe generatie gaan sowieso aan het hinken in een eGPU.
Waarom dan? Er is immers een goede reden voor:
ASUS kiest daarvoor om de beschikking te krijgen over acht PCIe 3.0-lanes, voor een bandbreedte van 63GB/s. Dat is hoger dan wat Thunderbolt 4 kan bieden.
Overigens vraag ik mij wel af in hoeverre de externe GPU aan de laptop bevestigd kan worden. Lijkt me niet handig om steeds een blokje aan een kabel erbij te hebben...
Nou is dit niet mijn markt voor laptop, maar er valt me toch wel iets op waar ze naar mijn mening niet zo goed over nagedacht hebben voor zo'n 'topline product'.

In de variant met een alleen de Laptop (zonder eGPU) stoppen ze netjes een FHD scherm met 120hz. Iets wat veel gamers, waar dit product toch wel op gericht is, volgens mij erg op prijs zullen stellen.

Maar dan gaan ze in de variant waarbij je de eGPU erbij koopt ook de laptop ietsje 'upgraden' naar een 4K scherm met een 60hz refreshrate. Dus je gaat je GPU onwijs opschalen zodat je hele hoge FPS kan halen, maar je schermpje is weer 60hz waardoor het eigenlijk niet zoveel nut heeft?
in een 13,3" schermpje lijkt het me sowieso overkill dat het 4K is, volgens mij kunnen ze beter een QHD scherm met 90hz of 120hz erin stoppen? Ik zou daar als gamer veel blijer mee zijn.

hoewel weer leuk bedacht, vind ik de combinatie met eGPU zelf iets te prijzig om te overwegen.
Ik zou verwachten dat de meeste mensen de eGPU thuis laten, waar je dus ook je 1440p 144hz scherm hebt staan of zo, on the road speel je dan op je 1650 op 60hz (en vermoedelijk 1080p, wat prima kan op een 4k scherm), kom je thuis, dan koppel je met 1 kabel je laptop aan je scherm, mechanisch tobo, super muis etc... en kan je los.

Ik zou zelf in ieder geval het nut niet zien van de zware GPU in een los kastje stoppen, als je vervolgens al die zooi nog mee gaat sleuren, dan haal je ook de portability van dat 13" frame compleet onderuit.

Ik vind het zelf op die manier best een tof concept, 13 inch is een lekker maatje voor on the road, die 1650 biedt dan ook genoeg power om je goed te vermaken zonder dat het meteen games uit 2010 moeten zijn, en als je thuis komt dock je het ding en heb je nagenoeg de power van een high end gaming rig ter beschikking
Ja helemaal eens over dat 1650 in combinatie met een 13inch, dat is inderdaad heel leuk voor on the road! De prijs van die basis laptop vind ik dan ook nog best netjes voor het formaat en rest van de hardware etc.

Dat je thuis een goede monitor hebt staan en daar je eGPU up aan kan sluiten kan ik me ook goed bedenken. Echter ziet het er naar uit (voor mij althans) dat ze wel moeite hebben gedaan de eGPU licht en compact te houden zodat je deze ook kan meenmen.. maarja die gaming monitor neem je niet mee lijkt me inderdaad.
Maargoed, we gaan het zien wat de markt gaat doen denk ik :)
Mja, ik verwacht persoonlijk wel dat die egpu nog een eigen voeding nodig heeft, lijkt me wat onzinning om bij een lichtgewicht 13 laptop een voeding te leveren die naast het apparaat nog een extra 150w uit kan persen, dus waarom die eGPU dan zo licht moet zijn snap ik ook niet helemaal, misschien snap ik em ook wel verkeerd en wil Asus inderdaad dat je met allebei op stap gaat. (en dan denk ik inderdaad, koop dan een iets groter apparaat voor beduidend minder geld)
Ms kan de externe videokaart ook wel gelijk de laptop opladen, dat je wel gemakkelijk extra horsepower Mee kan nemen als je wilt, maar dat je dan niet 2 verschillende laders hoeft mee te sjouwen. Fijn voor als je veel op hotelkamers oid vertoeft
Dat word in het filmpje toch ook genoemd?
Anoniem: 1439850 @Erik B13 januari 2021 11:45
Ik vraag me eerder af of er überhaupt mensen zijn die een laptop meenemen om "onderweg" zware games te kunnen spelen.

Overigens vind ik 4K voor een 15 inch scherm al overkill tenzij je iets van grafische vormgeving doet. Waarom je dat op zo een relatief klein scherm zou willen doen is dan weer de volgende vraag. Misschien om 4K films te kunnen streamen? QHD was mijn inziens ook meer dan voldoende.

Zal vast wel een markt voor dit apparaat zijn, maar ik zie dit geen succes worden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1439850 op 23 juli 2024 04:45]

Ik vraag me eerder af of er überhaupt mensen zijn die een laptop meenemen om "onderweg" zware games te kunnen spelen.

Overigens vind ik 4K voor een 15 inch scherm al overkill tenzij je iets van grafische vormgeving doet. Waarom je dat op zo een relatief klein scherm zou willen doen is dan weer de volgende vraag. Misschien om 4K films te kunnen streamen? QHD was mijn inziens ook meer dan voldoende.

Zal vast wel een markt voor dit apparaat zijn, maar ik zie dit geen succes worden.
Maar deze laptop is dus niet bedoeld om onderweg te gamen. Het doel is: Thuis (waar je de GPU hebt liggen, of je neemt die mee om ergens anders te gamen) gamen en onderweg een relatief zuinige laptop hebben die langer dan een uur met de batterij doet.

Het voornaamste voordeel (als je de GPU thuis laat) is dan ook zuinig zijn onderweg en een véél compactere en lichtere laptop dan met een ingebouwde 3080 Max Q, daarnaast is de gewone 3080 een stuk sneller.
Anoniem: 1439850 @pagani13 januari 2021 12:25
[...]

Maar deze laptop is dus niet bedoeld om onderweg te gamen. Het doel is: Thuis (waar je de GPU hebt liggen, of je neemt die mee om ergens anders te gamen) gamen en onderweg een relatief zuinige laptop hebben die langer dan een uur met de batterij doet.

Het voornaamste voordeel (als je de GPU thuis laat) is dan ook zuinig zijn onderweg en een véél compactere en lichtere laptop dan met een ingebouwde 3080 Max Q, daarnaast is de gewone 3080 een stuk sneller.
In dat kastje zit een mobiele 3080.
Als dat apparaat niet bedoeld is om onderweg te gamen, dan is dat 4K scherm dus al helemaal nutteloos. Dat is ook mijn/ons punt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1439850 op 23 juli 2024 04:45]

[...]

Maar deze laptop is dus niet bedoeld om onderweg te gamen. Het doel is: Thuis (waar je de GPU hebt liggen, of je neemt die mee om ergens anders te gamen) gamen en onderweg een relatief zuinige laptop hebben die langer dan een uur met de batterij doet.

Het voornaamste voordeel (als je de GPU thuis laat) is dan ook zuinig zijn onderweg en een véél compactere en lichtere laptop dan met een ingebouwde 3080 Max Q, daarnaast is de gewone 3080 een stuk sneller.
Maar toch zit er een dedicated GPU ingebouwd die weliswaar niet het topmodel is maar alsnog wel de prijs en het gewicht flink opdrijft ten opzichte van een integrated GPU. Beetje zonde dan. Misschien dat ze die 1650’s nu heel goedkoop kunnen krijgen maar ik zie het nut toch niet heel erg.
Zelfs met een 3080 ga je op 4K met een beetje hoge kwaliteitsinstellingen in veel games niet veel hoger komen dan 60FPS. Wat veel mensen vergeten is dat je twee typen gamers hebt:
1) Competitief. 150+fps in een shooter o.i.d. met om dat te behalen relatief lage kwaliteitsinstellingen en vaak op max 1440p
2) Singleplayer of recreatief multiplayer. Liefst een zo mooi mogelijke game, waar de FPS (zolang deze acceptabel is, voor rustige games >30FPS, voor snellere games 60FPS of meer) van ondergeschikt belang is aan de grafische pracht.

Ik schaar mezelf (tegenwoordig) onder categorie 2. Heb een 4K 60Hz OLED in mijn Alienware laptop met een 2080 Max Q zitten en dat is precies wat ik wil. (nuja, een 3080 erin zou nog beter zijn natuurlijk)

Nou heb ik geen bron, maar ik denk eigenlijk dat >80% van de gamers in categorie 2 zitten.

[Reactie gewijzigd door pagani op 23 juli 2024 04:45]

Ik vind het een schitterend waarvan ik hoop meer te zien. Een compacte laptop die toch relatief krachtig is met een 1650 en thuis met 1 kabel verbinden aan je scherm muis en tobo met een veel krachtigere gpu. Prijs is natuurlijk een early adopters prijs.
E-gpu is er al veel langer ooit via proprietary aansluitingen en sinds thunderbold 2 of 3 via die standaard met een standaard aansluiting. Die door meerdere fabrikanten is gebruikt.
Maar niet zo compact en gecombineerd met een klein en licht laptopje
9,5 geleden had ik deze laptop met de voorloper van thunderbolt.

https://www.anandtech.com...ght-peak-and-external-gpu.
Waarom denken de chipmakers dat dunne laptops goed zijn in het koelen van hardware?

Volgende modellen laptops hadden teveel moeite met koelen van een 15 watt cpu:
Lenovo t480 met I7 8650u, zeer snel heel veel thermal trottling.
acer swift 3 met i5 8265u, veel beter door dat de i5 minder voltage nodig heeft, maar alsnog werd die erg heet.
Skikk green met i5 8265u, de enige die koel bleef. Maar dat kwam doordat ze de laptop anders hadden ingesteld waardoor de cpu niet op volle snelheid werkte.

Mijn lieveling, de lenovo a285 met ryzen 5 2500u....deze laat ik over het algemeen in silent modus draaien.
Anders wordt die ook veel te heet met thermaltrottling.

Voor mij de conclusie dat dunne laptops zelfs niet geschikt zijn voor 15 watt cpu's.
Laat staan 35watt met een gpu.
In zekere zin zorgt een dunnere behuizing voor hogere druk bij dezelfde inhoud aan luchtvberplaatsing.

Daarnaast moet je je niet verslikken in met wat voor doel de laptop is ontworpen. Je hebt o.a:
- Gamer desktop replacements (grote dikke laptops met alles erop, maar niet dun en licht).
- portable gamer laptops (geschikt om te gamen, maar ook zuinig en licht genoeg om onderweg mee te nemen)
- thin&light luxe notebooks (niet geschikt om te gamen, maar wel genoeg specs voor multimedia)

De eerste kan redelijk zonder concessies gebouwd worden. De 2e en 3e zullen fundamenteel verschillen wat betreft concessies.

De modellen die je aanhaalt zijn allemaal geen gamelaptops waar uren achtereen je op 100% load zit en zijn dus wat thermisch ontwerp heel anders ingesteld. Deze blijven langer stil en pas op het laatste moment gaan de fans op max en throttelt ie de CPU/GPU.

De curve bij gamelaptops is geheel anders ingesteld.

Overigens zou ik je Lenovo documentatie er even op nazien. Silent modus zou juist eerder voor oververhitting zorgen dan maximale noise mode. Blijft ie echt koeler en stiller in die modus dan heb je grote kans dat je CPU grotendeels onderklokt draait.
vergeet de dell xps serie niet
Niemand is nog begonnen, naast de fabriekseigen aansluiting van de eGPU, over opnieuw volledig vastgesoldeerd RAM!!
Gelijk een turn-down voor mij!
Ziet er zeer leuk uit, hopelijk niet zo'n vaporware als hun Mothership.
Dit zijn formfactors waar ik op zit te wachten! :D
Hoop wel dat je de externe GPU ook apart kan kopen.
Een investering van ruim 1500 euro is al heel wat, zou dan liever de GPU later aanschaffen.
Wat ik mij afvraag is of een laptop als deze puur als mobiele desktop bedoeld is met een tweede scherm. Want ik kan mij niet voorstellen dat je op een 13" scherm uberhaupt iets kan zien, los van de resolutie. Persoonlijk vind ik een 15" laptop al klein en heb ik in het verleden altijd voor een 17" laptop gekozen.
Juist en hoe snel schiet deze laptop in terminal throtteling?

Game laptops en te slank design, doe mij maar een stapje dikker zodat de koeling op orde is.

Er worden dan verkeerde concessies gedaan.
Best grappig opzich, enerzijds zie je dat de componenten kleiner worden, of geïntegreerd. Videokaarten worden groter en zelfs als externe expansion kaart aangeboden in dit geval.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.