Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ASUS toont 32"-ROG Swift-monitor met 4k144Hz-paneel en HDMI 2.1-aansluitingen

ASUS kondigt de ROG Swift PG32UQ-monitor aan. Het 32"-scherm heeft een ips-paneel met een resolutie van 3840x2160 pixels en een refreshrate van maximaal 144Hz. ASUS mikt ook op consolegamers met de HDMI 2.1-aansluiting.

De ASUS ROG Swift PG32UQ-monitor gebruikt een ips-paneel dat volgens de fabrikant 98 procent van de DCI-P3-kleurruimte kan weergeven. ASUS zegt ieder exemplaar van de monitor in de fabriek te kalibreren. Verder spreekt de fabrikant van een grijs-naar-grijsresponstijd van 1ms.

In combinatie met een pc kan het scherm gebruikt worden op 4k144Hz via de DisplayPort 1.4-aansluiting en Display Stream Compression. Bij gebruik met consoles als de PlayStation 5 en Xbox Series X is 4k-weergave met een refreshrate van 120Hz mogelijk via de twee HDMI 2.1-aansluitingen, die ook ondersteuning bieden voor variable refresh rate en automatic low latency mode.

Het scherm krijgt een DisplayHDR 600-certificering en kan dus een piekhelderheid van minimaal 600cd/m² weergeven. De monitor ondersteunt AMD FreeSync Premium Pro en krijgt mogelijk een Nvidia G-Sync Compatible-label, het proces daarvoor loopt nog, meldt ASUS.

In de monitorstandaard en het ROG-logo aan de achterkant zijn rgb-leds verwerkt en die ondersteunen Aura Sync, zodat de verlichting kan samenwerken met andere rgb-producten. ASUS heeft de prijs van de HDMI 2.1-monitor nog niet bekendgemaakt. Het scherm komt volgens de fabrikant in het tweede kwartaal van dit jaar uit.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-01-2021 • 21:14

63 Linkedin

Reacties (63)

Wijzig sortering
Weet iemand waarom implementatie van displayport 2.0 zo lang op zich laat wachten? Voor monitoren biedt dagtocht meer mogelijkheden als HDMI.
Ik hoop toch echt dat we dit gauw gaan zien. Displayport 2.0 kan namelijk ook middels DP Alt Mode worden gebruikt in combinatie met USB-C.
Voor zover ik weet (en volgens mij zelf gebruik) DP 1.2 zelfs al.
Dat klopt. In principe betekend DP Alt Mode dat de Displayport specificatie volledig kan worden geimplementeerd in USB-C en tot DP 1.2 kan ik een bevestiging vinden dat het werkt: https://www.anandtech.com...e-for-usb-typec-announced

Echter ging het mij niet daarom dat het met DP 2.0 kan, maar dat het nuttig is. 4K is al jaren te verkrijgen (sinds rond 2014, dus 7 jaar inmiddels) in apparaten maar nu zien we pas high refresh rates komen met deze resolutie omdat de standarden beperkt waren. We weten dat de eisen aan hoge resolutie + hoge refresh rates een enorme hoeveelheid data oplevert en ik zou graag een implementatie van DP 2.0 zien, de standaard staat al sinds eind Juni 2019 klaar en VESA (organisatie die verantwoordelijk is voor de Displayport specificatie) had verwacht dat eerste implementaties in apparaten eind 2020 verkrijgbaar zullen zijn. Ik zie graag DP 2.0, USB-C met DP 2.0 Alt Mode en misschien HDMI 2.1 aansluitingen op tenmindste high end monitoren, zodat we niet weer zo een langzame vooruitgang zullen zien.

Oudere DP versies ondersteunen maximaal 4K@120Hz uncompressed en DSC 1.2a. Terwijl 8K langzamerhand voor de gemiddelde consument verkrijgbaar wordt (verwacht 2021/2022) in TVs en wij nu eindelijk high refresh rates zien met 4K monitoren ben ik minder enthousiast als wij nu weer hetzelfde probleem krijgen met specificaties omdat DP 2.0 niet wordt geimplementeerd en wij weer 7 jaar blijven hangen met 4K@144Hz of dergelijks.

Ook al verwacht ik niet een 30" monitor met 8K te gebruiken in de komenden jaren wil ik toch wel 4K@320Hz kunnen genieten zodra de panelen het aan kunnen.
Displayport 1.4 met iets van 33 Gbps en DSC (compressie vrijwel onzichtbaar) kon al zoveel meer dan hdmi 2.0 met iets van 18 Gbps. Dat kan goed de wet van de remmende voorsprong zijn. Plus kijk ook naar HDMI 2.1, heeft ook jaren geduurd van tekentafel, tot ratificatie, tot in producten. Goede testapparatuur en certificering zijn grote uitdagingen.
Deze monitor wordt zelfs al beperkt door Displayport 1.4.

Het is kiezen tussen:
- 4K@144Hz op 24 bit (8 bit per kanaal), dus banding en zeer brakke HDR (HDR600 eist dat de monitor een 10 bit signaal kan verwerken)
-4K@120Hz op 30 bit (10 bit per kanaal) en geen banding en minder brakke HDR (HDR onder de 1000 à 1400 is nauwelijks HDR te noemen).

Tenzij ze de HDMI-aansluiting niet volledig gebruiken, kan HDMI 2.1 dus wel tegelijkertijd 4K@144Hz en 30 bit.
Goed om te zien dat de monitoren met hogere resoluties en refreshrate eindelijk HDMI 2.0 of 2.1 krijgen, mooie monitoren maakt Asus, net als Acer BTW.
HDMI 2.1 is wel nodig voor 4k144hz niet?
HDMI 2.1 is wel nodig voor 4k144hz niet?
Ja dat dacht ik ook, maar op een en andere reden kan je dan maar maximaal 4k 120Hz doen, en niet 4k 144Hz, want waarom anders kan op deze monitor alleen DisplayPort 1.4 4k 144Hz doen?
Er staat niet dat er alleen via Displayport 144 Hz mogelijk is. Er staat dat via HDMI 2.1 op de consoles 120 Hz mogelijk is. Consoles kennen geen 144 Hz.

HDMI 2.1 is met max 48 Gbit/s genoeg voor 4K@144Hz (met Display Compression kan 240 Hz ook nog), op de PlayStation 5 maximaal 40 Gbit geloof ik.

https://en.wikipedia.org/...limits_for_standard_video

Displayport 1.4 heeft maximum een kleine 26 Gbit/s, dus zelfs minder dan HDMI 2.1 en volgens Wiki niet voldoende voor 4K@144hz.

https://en.wikipedia.org/...limits_for_standard_video

Aanvulling: Ik wist dat er een beperking op Displayport zat op dit soort schermen, dat je ze niet goed volledig kon aansturen.

Er is dus niet genoeg bandbreedte voor zowel 144Hz als 30 bit aansturing.

Dus je moet kiezen tussen 120Hz en 30 bit of 144Hz en 24 bit. Ik was in de veronderstelling dat de refreshrates op Wiki waren inclusief DSC, maar dat was niet zo.
DSC is a "visually lossless" encoding technique with up to a 3:1 compression ratio.[22] Using DSC with HBR3 transmission rates, DisplayPort 1.4 can support 8K UHD (7680 × 4320) at 60 Hz or 4K UHD (3840 × 2160) at 120 Hz with 30 bit/px RGB color and HDR.
4K UHD op 120 Hz met 30 bit kleur betekent dat 144 Hz met 24 bit kleur ook kan (20% minder vit geeft 20% meer ruimte voor Hz zeg maar dus 120+20%=144.

[Reactie gewijzigd door White Feather op 13 januari 2021 08:34]

Er staat niet dat er alleen via Displayport 144 Hz mogelijk is. Er staat dat via HDMI 2.1 op de consoles 120 Hz mogelijk is. Consoles kennen geen 144 Hz.

HDMI 2.1 is met max 48 Gbit/s genoeg voor 4K@144Hz (met Display Compression kan 240 Hz ook nog), op de PlayStation 5 maximaal 40 Gbit geloof ik.

https://en.wikipedia.org/...limits_for_standard_video

Displayport 1.4 heeft maximum een kleine 26 Gbit/s, dus zelfs minder dan HDMI 2.1 en volgens Wiki niet voldoende voor 4K@144hz.

https://en.wikipedia.org/...limits_for_standard_video
Dat mag best maar er staat ook:
In combinatie met een pc kan het scherm gebruikt worden op 4k144Hz via de DisplayPort 1.4-aansluiting en Display Stream Compression
Of Tweakers heeft het heel raar overgebracht, of de monitor kan alleen via DisplayPort 1.4 4k144Hz doen, zo lees ik het in ieder geval, dat hij 4k144Hz alleen kan doen via de DisplayPort 1.4.

En ik doe ook 10Bit met HDR en 4k120Hz via DisplayPort 1.4 op mijn Mini Media/Console PC zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 januari 2021 23:35]

Zoals ik al aangaf staat er dat er via Displayport 144Hz gehaald kan worden en via de HDMI-aansluiting 120 op de consoles.

Juist het 2e is zeer zeldzaam en daar heb je dus HDMI 2.1 voor nodig. Het eerste kon al lang.

Echter is Displayport 1.4 niet genoeg om dit scherm met 10 bit aan te sturen op 144Hz, de monitor hoort sowieso 10 bit input aan te kunnen gezien de HDR600-kwalificatie. Dat wil niet zeggen dat het ook een 10 bit paneel is overigens, het kan ook 8 bit met FRC zijn.

Maar dan is de Displayport-uitgang dus beperkt tot 120Hz, zie quote Wiki.

HDMI 2.1 heeft veel meer bandbreedte en nu kun je dus eindelijk zo’n scherm aansturen op 4K@144Hz met 30 bit.
4K 144HZ is mogelijk met een vorm van compressie wat de RTX20XX, RTX30XX & 6X00XT GPU's ondersteunen.
Dit type monitoren mogen wel wat minder een kermisattractie zijn met al die lampjes.
ROG = Republic of Gamers
Oftewel gamers dus niet de zakelijke markt, maar met zulke specs had je het wel kunnen raden.
In het artikel wordt ook duidelijk aangegeven: "ASUS mikt ook op consolegamers"
Geen idee waarom
  • deze specs per definitie voor gamers moeten zijn. Ik zou ook 120Hz+ appreciëren bij het scrollen in een browser, gigantische excel tabel of 1000den lijnen code.
  • gamers per definitie stealth fighter/spaceship vormen, kleurrijke accenten en RGB lichtshows (al zeker in de vorm van een gamer logo) zouden willen. Ik game ook graag maar heb toch het liefst een clean, functioneel, tijdloos,.. design. RGB zou nog mogen maar dan wel in een neutrale vorm (lijn, ring), niet opvallend, uitschakelbaar en eventueel funtioneel te maken via software.

[Reactie gewijzigd door .MaT op 13 januari 2021 14:59]

Ik weet dat het een gamer dingetje. Maar schermen zoals dit vind je gewoon niet zonder kermislichtjes :( Dat vind ik echt jammer.

Ik zoek al een lange tijd een monitor met deze specs, maar het is vrij hopeloos:
* Geen kermisverlichting
* 4K
* >60Hz
* >=27inch (maar wel 16:9)
* HDR10
* USB-C + stroomvoorziening voor laptop
* 3.5mm plug aansluiting op monitor voor externe speakers (zodat ik niet apart nog een stekkertje in mijn laptop hoeft te drukken)
nvrmnd

[Reactie gewijzigd door Sapstengel op 13 januari 2021 14:25]

Is gelukkig allemaal via de OSD uit te schakelen.
Dat ding aan de achterkant is zo'n multi color LED die langzaam van kleur veranderd. En als dit als andere ROGs is, dan is er ook een lamp die vanaf de base naar beneden schijnt.
Dat ding aan de achterkant is zo'n multi color LED die langzaam van kleur veranderd. En als dit als andere ROGs is, dan is er ook een lamp die vanaf de base naar beneden schijnt.
Als dat zo is kan je dat allemaal uitzetten, dus nog steeds zie ik niet de kermisattractie waar jij het over heb.

Eh HIER zie je hem, en ik zie niet allemaal lichtjes.
ROG branded dus ook helaas ROG taxes. Desalniettemin, mooi scherm.
Deze gaat nog relatief goedkoop worden. De Asus ProArt PA32UCG (32inch, 120hz, HDR1200, IPS) komt binnenkort uit, dan krijg je pas een echt hoge prijs te zien.

De ViewSonic Elite XG320U komt met dezelfde specs als de Asus ROG Swift PG32UQ voor mogelijk al rond de 1000 euro.
Heb je ergens een release date gezien, want op die monitor zit ik naar mijn gevoel al jaren te wachten tot ie uitkomt.
Van de ProArt? Die zou vorige maand uitkomen, maar dat hebben ze niet gehaald. Maar ik gok dat het niet al te lang meer zou moeten duren. Product pagina is online, en dit jaar komen er voor het eerst concurrende schermen bij.
Hier een topic voor als je op de hoogte wilt blijven voor dit soort schermen: Bestaan er wel 32" UHD 120Hz+ schermen?
Misschien dat ze het ook uitgesteld hebben vanwege DisplayPort 2.0? Weet niet of dat er in zit, maar de specs laat DisplayPort leeg, maar ze vermelden wel dat displayport er in zit, in de overview. https://www.asus.com/Disp...-/ProArt-Display-PA32UCG/
De Tweakers pricewatch heeft ook nog geen DisplayPort 2.0 filter, alleen tot 1.4, dus het is aardig nieuw nog.
Nou dat dus... Really Allot of Geld :P
Da's dus RAG.. Maak er dan Really a lot Of Gold van... Heb je ROG te pakken...
4k @ 144hz, de nieuwe standaard...tot HDMI 3.0 althans...
Ah, een aankondiging van ASUS; over 2 jaar zal deze monitor dus misschien te koop zijn. :O
Dit dus ik wacht nu al zolang dat ik maar een lg gekocht heb die bijna 4k is maar wel 160 hertz :)

En vergeet ook niet de vorige 4k gaming monitor van asus die 43 inch is nou ook geen geweldig ding!
Heel erg aan t twijfelen de 38GN950 te kopen maar de prijs houdt mij een beetje tegen. Daarnaast weet ik niet of een ultrawide fijner speelt dan een grote 4k met hoge Hz als deze bijvoorbeeld.
Kan iemand mij uitleggen waarom deze monitoren niet uitkomen met een breder spectrum aan resolutie/refreshrate combinaties?

Ik zie bijvoorbeeld weinig in de weg staan voor een 'switch' optie van 1080p/360hz en bv. 4K/144hz?

Ik bedoel... kunnen fabrikanten daar zelf niet op dat idee komen? Ik zie daar zelf wel brood in namelijk.
Voor competitive shooters en gewoon desktop usage.

Of is dit gewoon een simpele kwestie van niet willen? Stel je voor dat ze een monitor uitbrengen die het op elk front goed doet.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 12 januari 2021 23:54]

Ik heb mij dezelfde vraag een tijdje terug ook eens gesteld en ik denk dat er eigenlijk gewoon een simpele verklaring is.
Als je 1080p op een 4K scherm toont zullen er voor die ene digitale pixel wel nog altijd 4 hardware pixels "branden". Dat wil zeggen dat elke individuele pixel wel 360Hz moet aankunnen en ik denk niet dat ze al zo ver zijn dat ze 4K 360Hz panelen kunnen maken. Tenzij er nog geen processor is die in zo'n scherm past om die beelden te verwerken, maar dat betwijfel ik.
Een pixel heeft een maximale verversingssnelheid, die verdubbelt niet opeens als je omliggende pixels niet gebruikt door een lagere resolutie.
Of is dit gewoon een simpele kwestie van niet willen? Stel je voor dat ze een monitor uitbrengen die het op elk front goed doet.
Niet zo complotachtig denken... Want idd; stel het je eens voor? Dat model verkoopt vast heel goed... Dat willen ze niet?
In combinatie met een pc kan het scherm gebruikt worden op 4k144Hz via de DisplayPort 1.4-aansluiting en Display Stream Compression. Bij gebruik met consoles als de PlayStation 5 en Xbox Series X is 4k-weergave met een refreshrate van 120Hz mogelijk via de twee HDMI 2.1-aansluitingen, die ook ondersteuning bieden voor variable refresh rate en automatic low latency mode.
De focus ligt hier toch weer mooi op console... Waarom?!

Er wordt hier precies ook gedaan alsof PC gebruikers enkel gebruik kunnen maken van de DisplayPort-aansluiting, wat helemaal niet het geval is.

En sinds wanneer bepaald de HDMI poort of een scherm daadwerkelijk VRR en low latency mode aankan?! Dat hangt toch nog altijd van het scherm af.

Ik snap wat ze in dit stukje tekst proberen te zeggen, maar de manier waarop het geschreven is vind ik echt amateuristisch. Het kan voor zoveel vragen en onduidelijkheden zorgen bij mensen.
Omdat er wellicht net twee consoles zijn uitgekomen die 120hz ondersteunen en dat is nog nooit voorgekomen misschien? Als ik nu naar mijn vriendenkring kijk stappen er super veel over op monitors voor call of duty bijvoorbeeld. Ik snap 't wel waarom ze het doen...
Ja dat snap ik.

Ik vind alleen wel dat het niet aan Tweakers is om de marketing van een product te doen. Zij posten een nieuwsbericht en zouden de meest correcte en heldere informatie hierover moeten geven. Nu voelt het eerder aan alsof we met een schrijver zaten die consoles prefereert. Ik zeg niet dat het iemand moet zijn die PC's prefereert. Het artikel zou duidelijk en onafhankelijk behandeld moeten worden.
Ik zit daar ook aan te denken voor m'n series x. Een scherm als dit is daar wel erg goed geschikt voor. En dat is nog nauwelijks te vinden 4K, minimaal 120Hz, HDMI 2.1, VRR en redelijke HDR.

Ben wel benieuwd naar de prijs.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 13 januari 2021 12:05]

Sorry hoor specs zijn goed, maar altijd dat schreeuwerige uiterlijk van die monitors van asus, waarom niet een mooie strakke monitor maken zoals HP
Niet alle monitoren hoor.... Zelf heb ik de pricewatch: ASUS VX229H Zwart. Vrij standaard uiterlijk, ook achterop.
Dat is dank ook en zeer basic scherm. (En van in 2013.)
Als je een scherm wilt met een hogere resolutie en een hoge refresh rate etc. hang je altijd vast aan dat lelijke uiterlijk. Die van LG bijvoorbeeld zien er wel nog degelijk uit, al heb ik zelfs ook liever niet die rode accenten. Echt erg dat rood vandaag de dag nog altijd aanzien wordt als de kleur van/voor gaming.

[Reactie gewijzigd door MattiVM op 13 januari 2021 00:49]

Heb je gelezen dat het een ROG product is? Als je die serie kent, dan begrijp je dit.
Mooi scherm, zoiets zie ik wel zitten. Ben benieuwd naar de prijs.
Jammer van die lelijke onderste bezel. Verder is dit het soort scherm dat ik wil als upgrade. Nu op een 32inch 1440p VA 165hz met curve.

Mijn tweede scherm is een 27inch flat ips en dat is toch echt mooier.

Fijn dat er eindelijk 32inchers met hoge refresh en resolutie komen. Nu nog een pricedrop en videokaarten die er wat mee kunnen.
LG 38GN980 heeft een curve en 160Hz, geen VA maar nog steeds erg snel.
Kan niet wachten op een vervanger van mijn 32" 4k VA panel! Voor productiviteit heerlijk, maar in games zou ik toch graag hogere refresh rate willen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.