ASUS XG43UQ-monitor met 4k144Hz-paneel en HDMI 2.1 verschijnt bij webshops

De ASUS ROG Strix XG43UQ is verschenen bij verschillende webshops. Deze 4k-monitor heeft een 144Hz-verversingssnelheid en biedt twee HDMI 2.1-connectors. Het scherm kan nu vooruitbesteld worden en zou in april of mei geleverd worden.

De listings werden opgemerkt door TFTCentral, die het scherm bij een Britse webwinkel aantrof. VideoCardz vond ook listings van de monitor bij Zweedse en Tsjechische webshops. Het scherm wordt bij deze webshops aangeboden voor omgerekende prijzen tussen de 1533 en 1681 euro. De monitor zou in april of mei officieel in de verkoop gaan, hoewel ASUS dit nog niet heeft bevestigd.

De XG43UQ werd eerder dit jaar al getoond tijdens de CES. De monitor krijgt een VA-paneel met resolutie van 3840x2160 pixels en een 144Hz-verversingssnelheid. De geadverteerde responstijd bedraagt 1ms. Het scherm ondersteunt de Adaptive Sync-standaard van VESA, waarmee het scherm werkt met FreeSync en G-Sync.

De monitor is daarnaast gecertificeerd voor FreeSync Pro Premium en DisplayHDR 1000. Volgens ASUS kan het scherm 90 procent van de DCI-P3-kleurruimte weergeven. De XG43UQ ondersteunt ook ELMB in combinatie met een variable verversingssnelheid. ELMB is een vorm van backlight strobing en moet de hoeveelheid motion blur verminderen.

Qua connectiviteit beschikt de XG43UQ over twee HDMI 2.1-aansluitingen en twee HDMI 2.0-connectors. ASUS voorziet het scherm daarnaast van een DisplayPort 1.4-aansluiting met display stream compression, wat nodig is voor 4k-weergave op 144Hz zonder de kleurdiepte te verlagen. De ASUS ROG Strix XG43UQ beschikt ook over twee USB 3.0-aansluitingen, een 3,5mm-jack voor audio en twee geïntegreerde 10W-speakers. De meegeleverde monitorstandaard is vanwege de omvang van het scherm niet in hoogte verstelbaar, maar deze kan vervangen worden met een VESA 100mm-montagebracket.

ASUS ROG Strix XG43UQ
ASUS ROG Strix XG43UQASUS ROG Strix XG43UQASUS ROG Strix XG43UQ

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

20-03-2021 • 17:12

120

Reacties (120)

120
115
34
3
0
62
Wijzig sortering
Als dat inderdaad een 144Hz monitor is op 43", met al die extra foefjes die daar bij staan, dan lijkt het me een heel mooie TV… ingebouwde TV-tuner of niet. Als je geen TV-abonnement hebt maar alleen streamt via bijvoorbeeld Netflix of iets dergelijks, dan heb je niet meer nodig dan dit. Sterker nog, dan heb je eigenlijk een "domme" TV zoals vanouds (zonder tuner dan), en dus ook geen privacy-inbreuk of na een paar jaar "beëindigde" functionaliteit van smart-TV opties.

Dat klinkt als een perfecte stream en game-TV!
Alleen koop je voor hetzelfde geld een 65" oled tv waar je ook prima op kan gamen, dus dat is een beetje jammer. En als je hem niet aan het netwerk hangt is ook een 'domme' tv.
Je hebt wel een punt, als je kijkt naar de LG CX OLED, dan heb je dus een 4K Oled met G-Sync & FreeSync.
https://tweakers.net/pric...uoY5SQWJ6anBmVaqSlaGBQS0A

pricewatch: LG OLED48CX6LB Zwart
pricewatch: LG OLED55CX6LA Zwart
Review, minpunt wordt prijs genoemd maar die is nu enorm gezakt al (550 euro minder nu):
reviews: LG CX 48" oled-tv Review - Eindelijk een kleiner maatje
Suited to next-gen consoles and PC hardware, no display delivers uncompromised viewing like the LG CX. It claimed our best 4K TV award in 2020, with punchy and precise imagery and boasting an extensive feature set primed for smooth and responsive gaming. That includes HDMI 2.1 support, introducing 4K resolution at 120Hz over the connector, with onboard FreeSync and G-Sync to keep your games tear-free. You're also getting an OLED panel, with per-pixel precision over your viewing experience, for ultra-rich blacks and high contrast. It's available in 48-, 55-, 65-, and 75-inch variants, easily topping the best G-Sync TVs in 2021.
Bron: https://www.windowscentral.com/nvidia-g-sync-compatible-tvs
Iets minder hz, maar wel groter en OLED. De 48" en 55" zitten nu zelfs op dezelfde prijs.

Wel even een RTX30(7/8/9)0 bijkopen denk ik, haha. Dus wachten maar...

[Reactie gewijzigd door Kecin op 27 juli 2024 21:28]

Eens. TV’s beginnen zo goed te worden en beschikbaar in kleinere formaten dat grote monitoren echt geen goede koop meer zijn.

Ik kan je 100% garanderen dat de 48” OLED VEEL betere beeldkwaliteit zal hebben echt een genot om op te gamen
Ligt eraan wat je gamed natuurlijk en hoeveel. "Static content" is met games natuurlijk wel een ding.
Voor de meeste mensen niet interessant maar 2-4 uur (totaal) per dag 1/2 games met een X hud kan op termijn voor 'problemen' zorgen. Was zo'n test ergens, Fifa hoort bij de ergere games. CoD was helemaal niet zo erg.
Niet helemaal in gelezen gezien het voor mij denk ik niet van toepassing zal zijn... tenzij Zelda met de hartjes voor burnin kan zorgen. Die game telt flink op in uren bij mij. :+
(heb nog oude 'gewone' tv nu, mogelijk oled straks)

Maar ja, net als met tv kijken op 1 zender/constant iets, alleen hele dag Fifi doen is niet aan te raden dan. Of als je dat doen, geen OLED.
Al ben ik benieuwd of de tv's van 2020/2021 met logo detectie en a.i. gedoe daar ook nog beter voor zijn.
En las ergens dat iemand met z'n tv heel vaak haardvuurtje display aan had. Dan toch maar niet doen. ;p


Lang verhaal... TLDR... als je hele dagen Fifa speelt, geen oled misschien?

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 27 juli 2024 21:28]

Daar komt nog bij: ik kan me niet voorstellen dat het spelen van een FPS op 43 of 48 inch fijn is. Je moet je hoofd toch echt veel bewegen dan wil je alles in je FOV hebben.
Probleem is ruimte natuurlijk, op een bureau gaat 43 now, 48 inch is gewoon te groot.
Voor console gaming geen probleem maar PC gaming met muis/toestenbord ...
Moet je je bureau kwartslag draaien om op een 'normale' afstand te ziten. :)
Ligt er dus aan. Die 5” meer of minder ga ik bijvoorbeeld niet merken. Zelfs met standaard IKEA linmon bureau past dat prima (150*75) op een fatsoenlijke afstand.

Op m’n nieuwe werkplek wil ik voor een super ultrawide gaan. Die is ruim breder dan zo’n 48”er op dat front.

Hangt dus echt af van wat je wil.

Maar om heel eerlijk te zijn is 43” al wel een serieuze maat hoor. Vooral in de hoogte wordt dat wel groot.
Dat is mijn argument, ik heb nu 40 " op zo'n standaard Ikea bureau.
Die monitor staat plat op het bureau met een arm en eigenlijk te hoog. Die steekt zo'n 5-6 cm boven mijn ooghoogte uit wat al de windows/game/programma elementen die van boven staan ongemakkelijk te gebruiken zijn.

Ik ben aan het kijken naar 43 inch, maar dat is + 4 cm hoogte, 48 inch zou + 10 cm hoogte zijn wat echt wel gewoonweg teveel is. Waardoor je fors naar achter zou moeten gaan om het beheersbaar te maken .
dubbel

[Reactie gewijzigd door k995 op 27 juli 2024 21:28]

Er is bij elke grote-monitor-post wel iemand die dit zegt, maar alleen de allerkleinste kinderbureautjes die je kunt vinden zijn smaller dan de benodigde 106 cm.

Bureautjes die zo smal zijn, zijn sowieso al te ondiep (< 50 cm) om fatsoenlijk met een computer te kunnen werken. Je zit dan meteen al met je toetsenbord klem tegen je scherm aan én te dichtbij, ook met een veel kleiner scherm.
IK heb zelf een 40" monitor nu, ik weet dus echt wel waar ik over spreek. Breedte is niet echt het probleem, hoogte wel.
Er staat hier een 40” monitor op tafel. Het scherm is 50 cm hoog, breedte 88 cm. Totale oppervlakte zo’n 0,44 m2.

Ik ben alsnog oprecht benieuwd waarom de hoogte een probleem zou zijn?

Toen ik deze monitor kocht, waren er nog geen grotere monitoren, zeker niet van die prijsklasse (< € 1.000) anders had ik die genomen.

Waar de schoen eerder wringt, is de kijkhoek in de hoeken, bij een vlak scherm. Als je dicht op een 40” of groter zit, wordt je beeld in feite vervormd. Het is alsof je met je neus tegen een poster staat: Je kijkt niet meer +/- 90° haaks naar de hoeken op het beeld, maar eerder 45°. Terwijl het midden van het beeld nog wél op een 90° kijkhoek zit. En twee keer zo dichtbij is. Daarom is, in tegenstelling tot bij een TV waar je 3, 4 meter vandaan zit, bij een monitor een gekromd scherm wél belangrijk.
Ergonomisch is die 39.5 inch nog juist te doen zonder dat ik constant naar boven zit te kijken doe daar 10+ cm bij en je zit gewoon lange tijden naar boven te kijken.

De kijkhoek heb ik geen probleem mee.
En 80 bij mij. Nu 27" op het einde staan wat prima (uiteraard) gaat. Misschien keer 32" curved scherm?
.oisyn Moderator Devschuur® @icceni21 maart 2021 01:08
Diep bedoel je? 90cm breed is wel erg kort voor een bureau, daar kun je amper onder zitten.
Hij vergist zich, maar als je 90cm breed bent zou ik toch eens op dieet gaan ;-)
Voor de duidelijkheid: onder breedte versta ik de afstand van de linker- tot de rechterzijde, en ik hoef zijdelings niet veel bewegingsvrijheid te hebben.
43.4" of 48" scheelt een kleine 10cm in de breedte. Schermen van 32" / 34" die je vaker ziet schelen wel veel met zo'n 48" OLED, maar de 43" uit dit artikel zal voor menig bureau toch al te groot zijn, wil je er bijvoorbeeld nog speakers en een printer naast. Heb je een groot bureau, of hoeft er verder echt niets anders op, dan zullen die laatste centimeters in de meeste gevallen het probleem ook niet meer zijn lijkt me? Zie onder, is in deze vergelijking aan beide kanten slechts 4,8cm erbij.

Dit scherm:
https://www.overclockers....gaming-mon-mo-0be-as.html
974.58 x 631.31 x 301.46 mm (with stand)

Of de 48" OLED hierboven eveneens met standaard gelinked door @Kecin:
Breedte 1,071m
Hoogte 656mm
Diepte 246mm
Hoogte is hetzelfde inderdaad, dan wil je op 32-34" blijven bij zo'n setup. Eventueel het scherm op een iets lager tafeltje nog achter het bureau, of wandmontage achter het bureau. Dat ie strak tegen het bureau oppervlak kan starten.
Neen die 40inch is goed te doen op een 70-80cm, maar idd ik was wel aan het kijken om die aan de muur vast te maken en de bureau toch iets verder te schuiven. Zeker als ik zie dat de enige vervanging 43 inch is.

Ik denk echter dat 48 inch gewoonweg te groot is, wel nu ook niet 1.5m van mijn scherm zitten om ergonomisch te kunenn werken.
Ben het daar niet mee eens, Ik heb een 55inch LG oled op mijn PC aangesloten en een Samsung CRG9 32:9 ultrawide. Op Oled is brightness echt een issue, het kan gewoon niet veel meer dan 300nits laten zien als het grootste gedeelte een lichte kleur heeft op Oled. Je hebt dan wel diepe zwartwaardes maar met games is zelden iets echt echt zwart. De CRG9 is een VA paneel en daarbij heb je al een degelijke contrast ratio van 3100:1. Conclusie, ik game veel vaker op mijn PC scherm dan de Oled TV. Naast de pixel dichtheid is niet geweldig met 4K op 48inch wat nu het kleinste is wat je kan kopen. Mijn monitor tikt dus 600nits aan in SDR content en kan in HDR mode 1000nits tonen over het gehele beeld. Als je ze naast elkaar ziet valt het echt op hoe donker Oled is. Tja als ik mijn monitor dan dus ook op 250~300 nits zet zijn de zwartwaardes dan ook meteen zeer goed ( niet zo goed als oled nog).

Ben het er mee eens dat PC monitoren in de premium range echt te duur zijn. Maar Oled heeft nogsteeds nog veel haken en ogen.
Ik vind OLED soms overrated, soms zijn donkere scenes in een serie of film gewoon niet te zien. Gelukkig gebeurt het niet zoheel vaak maar wel irritant als het gebeurt.
Absoluut waar. De "winst" voor mij was ook vooral de Hz van het paneel, en 't feit dat het 'n domme TV kan zijn. Mijn persoonlijk ervaring is dat veel smart-TV's, of je ze nu verbindt met internet of niet, vaak een iets minder 'snappy' menu hebben dan de oudere niet-smart TV's. Met daarnaast nog 't bijkomende geval dat je voor het smart-deel in smart-TV's ook extra betaalt, en dat je ze ook vaak wel gebruikt (denk aan o.a. Netflix).

Bij een simpele 'domme' TV die al die functies überhaupt niet hebt, heb je ook weinig gedoe met het gebruik van een afstandsbediening… sterker, bij een monitor als deze heb je die niet eens, die schiet vanzelf in de slaapstand als die niet gebruikt wordt. De hoge refreshrate en 't goede kleurbereik kunnen een mooie meerwaarde bieden als dat je voorkeur heeft ten opzichte van een groter formaat denk ik :)

Maar ik ben 't wel met je eens (en met @Kecin hieronder: als je puur naar 't formaat kijkt, kun je meer inches krijgen per Euro als je een normale TV haalt.
Met daarnaast nog 't bijkomende geval dat je voor het smart-deel in smart-TV's ook extra betaalt
Niet meer dan iemand met een domme TV volgens mij. Noem anders eens een TV waarvan de domme versie goedkoper is dan de slimme (dus gelijke specs zonder/met smart) als die al bestaan.

Je betaald er zeker voor, maar naar mijn idee wel samen met alle klanten ( en dus net zo goed de mensen die geen smart tv kopen).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2024 21:28]

Maar ik wil een ~40inch... :)
Ander belangrijk punt is dat 4K (OLED) tv's op 120hz met adaptive sync terugschakelen naar 2560x1440.

Edit: Oh, dat was bij de C9 serie. Niet meer bij de CX serie.

[Reactie gewijzigd door gndrbndr op 27 juli 2024 21:28]

Dat is volgens mij niet waar. Bedoel je niet toevallig dat dit gebeurt als je een GPU met hdmi 2.0 poort gebruikt? Met een 2.1 poort zou het gewoon moeten werken volgens mij.
Je hebt inderdaad gelijk, ik herinnerde me het artikel verkeerd.

My bad
Klopt niet. Met 2.1 heb ik hier gewoon 4K120hz 4:4:4. Met adaptieve sync. Rtx3080 icm LGE9. Op de C9 gaat het ook prima.
Ik herinnerde me het artikel inderdaad verkeerd.
Dat is trouwens wel een dikke setup :P
Inderdaad, voor 560 euro koop je zelfs al een LG 49 inch 120hz, 3x goedkoper.
Een tv is niet opeens dom als er geen internet meer op zit. Het hele UI gedeelte is smart. Alle ruisonderdrukking, film modus, motion interpolatie etc. Dat staat helaas nog te vaak aan.
Ik heb een oled en een 144hz IPS. De oled heeft een veel tragere respons op de muis. Dus, die 1 op 1 vergelijking met prima gamen gaat niet op.

PlayStation is natuurlijk anders. Maar pc gaming op monitor van tv display is nog the same.
Alleen koop je voor hetzelfde geld een 65" oled tv waar je ook prima op kan gamen, dus dat is een beetje jammer. En als je hem niet aan het netwerk hangt is ook een 'domme' tv.
daar ga je al, niet te vergelijken met een "oled tv" dit is in mijn ogen geen tv(asus).
En ik zou zelf persoonlijk voor geen goud terug naar een 120hz TV gaan puur om te gamen, voor console ja, maar PC nope.

Prijs technisch ja je betaald veel voor een "ROG" product dat is niet iets nieuws lijkt mij?
Ik heb zelf een LG Oled55C9 maar had ik het geld liggen voor deze asus monitor had ik hem zeker gehaald, want ben super fan van ROG.

En qua inbranden op static beelden zou ik zeker niet gaan gamen op een TV, mijn oled tv wordt echt niet op gegamed :)
En ja monitoren branden ook in, i know that

edit:

Ben erg benieuwd hiernaar!

[Reactie gewijzigd door aloysiussss op 27 juli 2024 21:28]

Als je een tv abonnement heb je ook niet meer nodig dan een domme monitor :Y) Snap nog steeds niet waarom mensen zo graag een smart tv willen die na aantal jaar al niet meer geupdate wordt. Intel Compute stick er in (of iets dergelijks) en je hebt een veel beter toekomst bestendig systeem.
Waar vind ik dan een domme OLED TV?
Geen idee ik heb het over monitoren.
Laten we dan indd zeggen dat je dan extra betaalt om je tv dom te houden. Voor mij persoonlijk een prima keuze!

We weten met z’n dat op het moment dat tv’s die nu “slim” zijn, dom waren geweest voor de consument veel meer hadden gekost. Of zie ik dit verkeerd?

Dat domme heeft een prijskaartje in de zin van niche??

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 27 juli 2024 21:28]

Als je gewoon TV kijkt, heb je ook niet meer nodig. TV-ontvanger van de provider, HDMI kabel naar de monitor, en gaan met de banaan. Zie mjin opstelling.
43", is dat een monitor of TV? Dit lijkt mij een beetje mega overkill.
Monitor, precies zoals het er staat. Mij lijkt het geen overkill. Heb zelf een 49” staan. Werkt heerlijk.
Hoever zit je er dan ongeveer van af? Gister bij een vriend een 55" gezien en hij zit er een meter van af, op dat punt vind ik het persoonlijk verre van comfortabel
Zit hier 45cm van een 43" LG af, maar wanneer het 4K is merk je daar niets van.
Voorheen had ik 2 of 3 schermen per systeem, nu is het gewoon een groot scherm, vrij in te delen.
De pixel pitch is hetzelfde als een 21.5" scherm, dus prima om dicht op te kijken.

Bij een 55" 4K scherm is die pixel pitch hetzelfde als een 27" scherm, nog steeds prima maar daarboven vind ik het niet mooi meer. Nu is 55" recht voor je neus natuurlijk ook erg groot.
43" vind ik persoonlijk een prima afmeting.

[Reactie gewijzigd door Mathijs op 27 juli 2024 21:28]

Ik heb er ook 1 (LG 43UD79-B). Heerlijk vind ik het. Hij mag mij zelfs nog wel 1/3e breder. Dan kan het primaire schermdeel in het midden als ik met meerdere windows werk.
Zit hier 45cm van een 43" LG af, maar wanneer het 4K is merk je daar niets van.
Voorheen had ik 2 of 3 schermen per systeem, nu is het gewoon een groot scherm, vrij in te delen.
De pixel pitch is hetzelfde als een 21.5" scherm, dus prima om dicht op te kijken.

Bij een 55" 4K scherm is die pixel pitch hetzelfde als een 27" scherm, nog steeds prima maar daarboven vind ik het niet mooi meer. Nu is 55" recht voor je neus natuurlijk ook erg groot.
43" vind ik persoonlijk een prima afmeting.
45cm afzitten van een 43" 16:9 monitor zou ik vreselijk vinden, maar blijkbaar vinden sommige mensen het prettig bijna met je gezicht op je scherm zitten, en dan naar links en recht en onder en boven moet kijken, ik zie liever alles in een opslag.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 27 juli 2024 21:28]

Ik kan naar voren zitten, maar ook naar achter. Dus ik kan zo switchen van fov.
Maar het is vooral de zee van ruimte die lekker is. Even een browser openen is gewoon windowed op formaat en plaats van mijn eigen keuze, dus dat gebeurt niet meer fullscreen.
Ik wil ook echt niet meer terug naar kleine schermen.
Daar heb ik ook geen last van met een 21:9 34" monitor, kan gewoon lekker +/- 75cm van me monitor af zitten en heel veel kwijt, eigenlijk meer dan jou, me browser hoef ik ook absoluut niet full screen maken, en kan nog steeds alles zien, maar ok, nee ik zoe geen 40+ 16:9 scherm willen hebben, en al helemaal niet op 45cm.
Ik zie niet hoe je daar meer op kwijt zou kunnen, maargoed, ik ben blij met mijn scherm, jij met het jouwe.
Naar mijn mening prima.
Wanneer er 85" 8K schermen komen die betaalbaar zijn, wil ik die ook wel hoor, van mij mag de hele muur achter mijn bureau scherm zijn.
Ik zie niet hoe je daar meer op kwijt zou kunnen, maargoed, ik ben blij met mijn scherm, jij met het jouwe.
Naar mijn mening prima.
Wanneer er 85" 8K schermen komen die betaalbaar zijn, wil ik die ook wel hoor, van mij mag de hele muur achter mijn bureau scherm zijn.
Ok, ach zo lang je er maar blij mee bent, dat is met dat het belangrijks.
Waar mensen zich druk om maken...
Bij een 55" 4K scherm is die pixel pitch hetzelfde als een 27" scherm, nog steeds prima maar daarboven vind ik het niet mooi meer. Nu is 55" recht voor je neus natuurlijk ook erg groot.
43" vind ik persoonlijk een prima afmeting.
Hangt maar af van wat voor resolutie je hebt op dat genoemde 27inch scherm. 1440P heeft op 27inch een hogere pixel dichtheid dan een 4K 55inch tv en een 48inch tv.

27inch 1440P 108PPI
48inch 4K 91ppi
Wanneer ik het er niet los bij vermeld, is het toch het meest logisch dat het over een 16:9 1080P scherm gaat lijkt mij.
1080P op 27inch wordt al ongeschikt ervaren vanwege de "grote" pixels dus zo logisch vond ik het zelf niet. helemaal omdat 1440P gangbaarder is in 27inch panelen dan 1080P tenzij je voor een budget monitor gaat.
Gewoon, zoals elke normale monitor. Kleine meter denk ik zo. Hij is wel curved. Dat dan wel.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 27 juli 2024 21:28]

Een meter van je scherm af zitten kun je niet echt meer beschouwen als een normale desktop setup. Vrijwel alle bureaus zijn veel minder diep dan een meter. Natuurlijk zit je een stukje van je bureau af, maar dan nog is dat in verreweg de meeste gevallen onvoldoende om aan een meter te komen.

Ik zeg niet dat er iets mis is met die afstand hoor, maar "normaal" is het dus echt niet, en meestal kan het simpelweg ook niet.
Bij tv niet zo maar bij een monitor, heerlijk is dat. Zou wel bij zulke maten nog een hogere resolutie willen hebben; letters en graphics haarscherp.
49" klinkt als een grote ultrawide. Dat lijkt me anders dan een 55" model (die ook wat meer in de hoogte gaat vermoed ik).
En dat is waarschijnlijk een ultra-ultrawide (32:9), dus effectief 2x een 27" 16:9 naast elkaar. *bron*
Deze 43" 16:9 (want resolutie is 3840x2160) is echt wel een gigantisch oppervlak als je er maar (ongeveer) een meter vanaf zit.

@slijkie Ultra-wide is 21:9, de meeste 49" zijn 2*16:9, dus 32:9, en dat is in de breedte dus een stuk meer als deze 43", maar in de hoogte een stuk minder. (33.7cm hoog voor een 49" 32:9 vs 53,55cm hoog voor een 43" 16:9) dus dat scheelt nogal significant.

49" 32:9 vs 43" 16:9

[Reactie gewijzigd door zion op 27 juli 2024 21:28]

Klopt helemaal. Ultra-wide inderdaad.
das wat compleet anders dan 16:9.

Ben zelf monitor junk en 43 inch vind ik onwerkbaar. Mijn sweepspot is 32 inch (met schermen er om heen)
.oisyn Moderator Devschuur® @zion21 maart 2021 01:16
Ik heb al een aantal jaar een 43" 4k scherm, ik wil nooit meer anders. Wel zou ik 'm het liefst curved zien, ik heb op kantoor een 40" curved scherm staan, en hoewel ik het een klein nadeeltje vind dat ik iets inlever op de grootte, is de curve wel erg fijn voor content langs de randen van het scherm.

Gamen is ook fantastich erop, het scherm beslaat vrijwel je gehele gezichtsveld.
Een monitor, want er gebeurt precies 0 met het signaal wat erin gaat en hij heeft geen ingebouwde tv tuner. Overigens heeft Nvidia (en oa Asus) een 65" monitor, dus het kan altijd groter.
Ik zie dit niet als TV. Want daarist het A beeldverbeterende functies voor en B: het mist smart tv functies(ja de echte tweakers walgen er van. Maar voor de meeste een must).

Dus ja het is een monitor met de grote van een kleine tv.

En uiteraard ga je er niet 50 cm vanaf zitten.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 27 juli 2024 21:28]

Hier 55 inch Oled TV als software klop monitor, verder ook geen straf om op te gamen
Heb nu 3 monitoren staan, 2 Dell Ultrashap 2560 * 1440 van 27 inch en een 32 inch 4 K van LG.

Zou dit wel willen vervangen door 2 4K van 43 of 49 inch. Alleen de prijs houdt me tegen
valt wel mee tog ? ik heb een oddessy g9 die is 49"

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 27 juli 2024 21:28]

Een 16:9 scherm vergelijken met een 32:9... ;)
als je het zo bekijk heb ik er 2
Maar wel een stuk kleiner, ondanks het groter aantal inch.
43" is even breed als twee 23" schermen. Geen bezel in het midden. Niet meer hoeven switchen tussen schermen. Extra hoogte is zeer fijn.
even breed als 2 21,5"schermen. eigenlijk is het gewoon hetzelfde als 4 21,5" schermen met 1080p. wat het ook fijn maakt met windows scaling.
Ik gebruik al jaren een 43" monitor eerst een Philips nu een Acer. Ik zou absoluut niet kleiner willen.
Maar inderdaad je moet er wel de ruimte voor hebben.
43", is dat een monitor of TV? Dit lijkt mij een beetje mega overkill.
Precies, ik moet ook echt geen 16:9 43" monitor hebben, ik zit ongeveer 75cm van me monitor af.
Dit is gewoon een monitor, waar meeste al fout in kunnen gaan :9
Ik zou echt niet op mijn 55inch oled-tv willen gamen.

Zou liever dit kiezen, maar het is en blijft een ROG product, en ROG product is over het algemeen prijzig :)
Ik wacht nog steeds met smart op een betaalbare 4K monitor die meer doet dan 60 Hz. Met 1440p 144Hz monitoren gooien ze naar je hoofd tegenwoordig, maar dat is qua scherpte niet wat ik zoek. Maar om nu een arm en een been te betalen voor zo'n 4K gaming monitor dat gaat me ook wat ver.
Het probleem is een beetje dat je dan ook nog eens 4k 144hz moet kunnen draaien zonder je instellingen op potato mode te moeten zetten. Dat vereist ook nog eens diep in de buidel tasten voor een waarschijnlijk minimaal 30 serie kaart. Oftewel; deze markt is zeer klein en daarom bedienen ze vermoedelijk nu vooral de markt met de grotere koopkracht, oftewel 1440p 144hz.

Onlangs heb ik nog een pittig dure monitor mogen kopen voor 1440p 175hz, dit is met een 1080ti al net/amper te halen. Ik zie mijzelf dus niet zo snel naar 4k gaan voorlopig gezien de 30 serie prijzen. En dit is vermoedelijk ook de reden waarom monitor fabrikanten hun focus behouden op de grotere koopkracht.
Ik heb gelukkig een RTX3080 op de kop kunnen tikken. Maar daarmee is het potje speelgeld wel even op :+
Ik heb niet echt een videokaart die het aan kan. maar het is voor mij wel het beste van 2 werelden. voor werken is de extra bureaublad ruimte erg fijn. Bij sommige competitive games draai ik windowed 1440p zoals league of legends of counterstrike.
games met goede dlss (zoals cyberpunk) werkt 4k dlss erg goed. En bij games waar dat ook niet gaat run ik vaak op ultrawide.

Vanwege het gebrek aan betaalbaar aanbod heb ik uiteindelijk alsnog maar een ultrawide 34in 1440p144hz. maar ik mis de ruimte op mijn 43in 4k60 wel.
Ligt aan het formaat, 27 inch 1440p is scherp zat.
Tussen 32 en 40 inch 4K wordt nauwelijks wat uitgebracht, magere yields.
Ligt ook aan je ogen :) 1440p VS 4K op 27 inch zie je duidelijk.
Eindelijk weer eens een normale ipv curved en dun. Ik werk en game nu al 2 jaar op een Ilyama 40" 4k 60hz, de nieuwe telg van Asus zou zo maar eens een goede vervanger kunnen zijn.

Voor de mensen die roepen dat dit een tv is, werken op dit scherm is echt geweldig, als beheerder 4 dingen tegelijk in beeld kunnen houden op 1080p resolutie is iets wat dingen in mijn geval vaak veel overzichtelijker maakt en zorgt voor efficiente multitasking zonder steeds windows te moeten minimaliseren.
Zelf zou ik eerder de voorkeur hebben naar curved bij dit soort grote monitoren, lijkt me niet meer fijn ivm kijkhoeken.
Dat is persoonlijk denk ik, hij hangt bij mij aan de wand met een tv arm eraan, goede afstand doet ook een hoop. En goede ogen ;-)
Ik gebruik al jaren 43" gelukkig zonder curve.
Wat mij betreft is dat "curved" een fabeltje of beter een marketing ding.
Daarnaast scheelt het dat ik een groot bureau heb 2 x 1 m¹ en dus ook de ruimte.

[Reactie gewijzigd door Leeuwtje op 27 juli 2024 21:28]

Moah in mijn dual screen setup heb ik beide schermen ook niet geheel recht staan maar ook beide schermen iets naar elkaar toe omdat het voor geen meter kijkt als het zaakje zo breed is en helemaal vlak.
(kijkhoeken).
Omdat jij er zelf niet in gelooft of er de voordelen van ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. ;)

Ik heb zelf sinds een jaar geupgrade van een tripple 23 inch (old school flat 60hz) naar een single 34 inch curved 120hz ultra wide. Absoluut een wereld van verschil. Zowel de curve als de hz als de breedte van het scherm. En zowel voor werk als gaming.

Ruimte op je bureau maakt uiteraard een enorm verschil in de beleving zeker bij grote formaten.
Ik heb laatst (Black Friday) een Samsung QLED tv gekocht voor 900 euro. 4K, 120Hz, HDR10, HMDI 2.1. Super beeld, mooie kleuren, Perfecte upscaling, fantastische helderheid en hij brandt niet in. Ik durf te wedden dat er beter beeld op verschijnt dan op een VA paneel. Als je echt niet groter wil dan 43 inch, dan wordt het lastig in TV land, maar anders snap ik niet waarom je zo'n dure monitor zou kopen.
VA met 1ms. Nice.
of het 1ms is de vraag, marketing nummers is niet altijd alles
Als het ook in 50 inch was en ongeveer dezelfde prijs dan vindt ik het top 🤩
De cx48 inch oled bestaat al een poosje.
Die zal veel mooier beeld geven dan een va paneel met enkele dimbare zones voor hdr.
Ja maar is oled dus kans op inbranding is groot als je gamed
Nu nog hun 32 inch 4K 144Hz monitor van ASUS/Acer. 43 inch vind ik net te groot voor op mijn bureau.

ASUS, LG en Acer komen met verschillende 4K 144Hz monitor van 27 inch tot 32 inch. Waarbij de LG 4K 160Hz heeft maar 27 inch is.

Ik wil minimaal het liefst 32 inch
Wel een mooi scherm voor vervanging van mijn 2, 24 inch schermen. Maar het heeft toch ook wel weer iets teveel gamer look. Dat is niet zo mijn smaak.
Als je niet echt een gamer bent, kan ik je de LG 43UN700-B uit eigen ervaring van harte aanbevelen.
Zelf ben ik ook niet echt een gamer maar doe het wel geregeld. Met dit scherm en een 1080TI kan je prima uit de voeten.
Dankje. Zal eens een kijkje nemen. Ik ben opzoek naar een monitor waar ik op kan werken. After effect. Unity. Cinema 4d. En waar ik ook op kan game. Ik ben daarbij wel al een 120Hz scherm gewend.
Uiteraard kan geld nog een kleine issue zijn.
Zit meer te wachten op die 32" 144Hz ProArt van ze; die is onderhand al 2 jaar geleden aangekondigd en is nog steeds niet uit.
Die ProArt gaat op zijn minst duizenden euro's kosten. Het is dan ook bedoeld voor professionele game developers. Maar gelukkig gaan er dit jaar voor het eerst 32" 4k >60hz schermen komen. Hier een overzicht: https://gathering.tweaker...message/65690454#65690454

Toch opvallend dat deze ASUS XG43UQ met zijn 43 inch, specs heeft die nog niet in de 32 inch markt te vinden zijn. Maar gelukkig nog een paar maandjes wachten totdat de eerste uit gaan komen.
Hmmmmm. Stel het he even voor:

- bureau zo breed als het scherm, of
- iets breder dan het scherm voor plaats voor een SFF case.
- diep genoeg voor toetsenbord, en muismat, of:
- nog dieper om plaats te laten voor de Asus ROG XG Mobile & de Asus ROG X13 Flow
- monitor met een geschikte arm met VESA zodat het ofwel mooi aansluit met het bureaublad ofwel iets hoger, voor nog wat ontvangers of QI laders ofzo.

Projectje van enkele maanden om alles bijeen te sparen, maar dat zie ik wel zitten!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.