AOC brengt 28"-4k-monitor met 144Hz-paneel in augustus uit voor 739 euro

AOC presenteert de U28G2XU; een 28"-monitor met een ips-paneel en een resolutie van 3840x2160 pixels. Het scherm heeft een refreshrate van 144Hz, FreeSync Premium Pro-ondersteuning en een VESA DisplayHDR 400-certificaat. De monitor heeft geen HDMI 2.1.

Volgens AOC heeft de U28G2XU-monitor een grijs-naar-grijsresponstijd van 1ms. De opgegeven helderheid voor het hele scherm bedraagt 370cd/m², maar de piekhelderheid gaat tot minimaal 400cd/m². De contrastverhouding bedraagt 1000:1, wat gangbaar is voor ips-monitoren. Volgens de fabrikant kan het paneel 98,8 procent van de DCI-P3-kleurruimte weergeven.

Het scherm heeft AMD FreeSync Premium Pro-ondersteuning met een bereik van 48 tot 144Hz. Ook is er ondersteuning voor Nvidia's G-Sync Compatible implementatie. AOC voorziet de monitor van twee HDMI 2.0-aansluitingen en twee DisplayPort 1.4-poorten. Bij gebrek aan HDMI 2.1 is het niet mogelijk om de monitor in combinatie met de Xbox Series X en PlayStation 5 te gebruiken in 4k met 120Hz. Als het scherm aan deze consoles is gekoppeld via HDMI, is dat maximaal 1440p met 120Hz of 4k met 60Hz.

De AOC U27GXU heeft een in hoogte verstelbare voet en het scherm is kantelbaar. De monitor komt in augustus uit voor een adviesprijs van 739 euro. Daarmee behoort het AOC-scherm tot de goedkoopste 4k-144Hz-monitoren van het moment. Gigabyte biedt een vergelijkbaar model aan voor 699 euro, LG en Acer hebben 27"-monitoren met vergelijkbare specificaties die rond 900 euro kosten. Samsung brengt in juli de Odyssey G7 G28AG70 uit voor 799 euro. Dat is ook een 4k-144Hz-monitor, maar dit ips-scherm heeft wel HDMI 2.1.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-06-2021 • 10:15

58 Linkedin

Reacties (58)

Wijzig sortering
Ik kan niet begrijpen dat dit soort schermen (en van zo'n prijsklasse) nog uitgebracht worden zonder HDMI 2.1. Er zijn toch genoeg next-gen console gamers die gamen op een monitor? Ze missen een grote groep potentiële klanten.
4K + 144hz op 27/28" inch is sowieso al een kleinere groep. Ik verwacht dat ze hiermee de kosten drukken en zo marktaandeel kunnen snoepen op de PC markt.
Naja die 20 euro voor HDMI zal 't verschil niet maken op een prijs van 739 euro, dat zou maar 2.7% hoger zijn. Dezelfde niche gamer die dit product wil hebben zal niet wakker liggen van een paar frietjes minder bij de frietboer.
Inderdaad, ik kan het ook niet begrijpen dat je vandaag de dag nog een dergelijk scherm durft uitbrengen zonder dat er HDMI 2.1 op zit. Een scherm koop je met de toekomst in gedachten, je koopt het voor een aantal jaren en niet om er volgend jaar opnieuw eentje te kunnen kopen.
Ik vraag me werkelijk af of er nog zoveel console spelers zijn die een gewone PC monitor voor dit doel gebruiken.
Denk dat de meeste "oudere" console spelers dit doen op hun 55" TV etc.
De jongere console spelers die deze in hun eigen kamer hebben zullen denk ik ook een eigen TV in de kamer hebben... en dan is ook weer een TV de beste oplossing.

Monitoren zijn voor PC spelers.
Kan je niet Displayport 1.4 gebruiken? Dan is HDMI niet belangrijk?
Displayport 1.4 zit niet op next-gen consoles. Dus die kan je inderdaad niet gebruiken hierdoor is dus HDMI belangrijk aangezien dat de enige videooutput is op de PS5 & Xbox Series X. HDMI2.1 ondersteund 4K á 120Hz, iets wat HDMI 2.0 niet doet.
Jammer, waarom ze eigenlijk niet hebben gekozen om ook meteen Displayport te integreren in de consoles

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 25 juni 2021 10:33]

Dat is best logisch: omdat meeste TVs geen displayport ingang hebben.
Hopelijk gaan ze dat inzien dat niet iedereen een TV gebruikt. Het had makkelijk gekund naast die ene HDMI poort. Hopelijk in de volgende reeks wel dat Displayport tot de mogelijkheden gaat behoren
Mij lijkt een HDMI 2.1 op een monitor logischer dan plaatsen van een Display port op een console, wat waarschijnlijk een kleine selectie van consolegebruikers gebruikt.
Dat groep is nog altijd velen malen groter dan de groep die een apart monitor hier voor gebruiken.
Zover ik weet hebben de meeste met next gen consoles een OLED TV aangeschaft.
En hoe breng je dan het geluid van de console naar de televisie? Met weer een aparte kabel?
Dat is juist het voordeel van HDMI, beeld en geluid gaan over 1 kabel.
En hoe breng je dan het geluid van de console naar de televisie?
Gewoon via de Displayport kabel ... :O

Of zijn 32 kanalen niet genoeg?

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 25 juni 2021 11:35]

Ik loop geloof ik achter?
Denk het. Zover ik weet is DP is alles beter als HDMI. Maar toch blijven ze aan HDMI hangen. Weet ook niet waarom
Misschien ivm licenties en/od kosten?
DP is royalty free. https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

Nu weet ik niet wat het kost om een DP te bouwen ten opzichte van een HDMI. Maar ik vermoed niet dat daar veel verschil in zit. Maar wie weet.
Jammer, waarom ze eigenlijk niet hebben gekozen om ook meteen Displayport te integreren in de consoles
Als je zo graag met een Monitor met Displayport 1.4 en HDMI 2.0 op je Console zou willen, koop je toch de Club 3D DisplayPort 1.4 to 4K120HZ HDR Active Adapter, kost je wel weer €55 maar dan kan je gewoon genieten van 4k 120Hz met HDR op deze monitor met de nieuwste Consoles.

Maar voor de rest begrijp ik toch niet waarom je op een 28" 4K monitor zou willen gamen met een console, aangezien de meeste mensen lekker vanaf hun bank willen gamen op hun Console, en dan is 28" veelte klein.
[...]
Als je zo graag met een Monitor met Displayport 1.4 en HDMI 2.0 op je Console zou willen, koop je toch de Club 3D DisplayPort 1.4 to 4K120HZ HDR Active Adapter,
latencie
[...]


latencie
Ik zelf heb er een, en heb geen last van latency met spellen, en als ik het wel zou hebben is het zo laag dat ik er niks van merk.

[Reactie gewijzigd door BamiJamJam op 25 juni 2021 21:42]

Displayport heeft ook wat irritaties voor gebruikers als ikzelf, zoals dat het uitzetten van een extra scherm veroorzaakt dat windows het scherm totaal niet meer ziet, waardoor het heel je desktop reset en je alles iedere keer opnieuw in kunt stellen. Dit is naar mijn weten, tot nu toe, enkel op te lossen met software welke je uitgezette scherm virtueel alsnog rendert.
Welke software als ik vragen mag? Stoor me hier namelijk mateloos aan
Bijvoorbeeld iets als "Wizmo", waarmee je 'sleep' kunt forcen voor een scherm ipv hem uit te zetten. (Zie "blackout" en "shake" opties https://www.grc.com/wizmo/wizmo.htm)

Ook zou het mogelijk moeten zijn via een registry key in windows.

Helaas lijken veel oplossingen wisselvallig te werken afhankelijk van je windows versie, GPU merk of zelfs te breken na een windows update.

Je kunt natuurlijk ook gewoon googlen op iets als "prevent windows from disabling displayport screen". Echter, na meerdere keren fixes te moeten doorvoeren, ben ik er al lang en breed mee gestopt en heb ik mijn 3e scherm met HDMI aangesloten om deze voortaan uit te kunnen zetten.
Dat is met Windows 10 echt verleden tijd. Je kunt gewoon je monitoren uitzetten. Natuurlijk verplaatst dan alles naar je scherm dat nog aan staat, maar zodra diezelfde monitor weer aangezet wordt heeft Windows opgeslagen hoe je die specifieke configuratie had ingesteld en herstelt dit weer netjes. Precies zoals je zou willen!
Ik gebruik er geen additionele tools voor en dit werkt al lange tijd goed thuis en op werk.
Nou, ik heb toch écht windows 10 en dat is toch écht niet mijn ervaring.

Ik heb 3 schermen. Wanneer ik er één uitzet, vallen al mijn schermen even uit. Wanneer ze dan weer aan springen, zijn al m'n openstaande programma's verplaatst en mijn taakbalk altijd terugsmijt naar mijn 'primary screen'. Zelf heb ik mijn taakbalk op het mijn rechter scherm, juist omdat ik op de primary screen meestal full-screen applicaties open heb en het daarom erg irritant vind als mijn main-taskbar op dat scherm staat (verborgen) terwijl hij op mijn 2e scherm altijd in beeld is.

Daarnaast heb ik helemaal geen goede ervaringen met het herstellen van de openstaande vensters. Alles springt bij mij altijd volledig door elkaar.
meeste consolegamers doen hun ding nog altijd op een televisie en dit is gewoon een pc-monitor, dus gewoon een compleet ander marktsegment
Is een beetje hetzelfde verhaal als smartphone fabrikanten ook geen telefoons meer zouden maken aangezien de meesten toch een iPhone kopen.

Ik denk oprecht dat je onderschat hoeveel mensen met een console gamen op een monitor. Een monitor blijft superieur in prestaties voor gamen tov Tv’s.

Ik mis het in ieder geval wel, ik mis ook dat ze geen (ultra-)wide screen resoluties ondersteunen. Al zal ik iets meer wensen hebben dan de gewone gebruiker.
als hun focus op de pc-gamer ligt, dan is HDMI 2.1 geen meerwaarde tov DP 1.4, dan zet je liever een goedkopere monitor op de markt die misschien meer pc-gamers overtuigd, dan dat je in een iets duurder segment met dezelfde specs als competitors met een betere marketing zit. Dit is een bewuste stap terug.
Extra kosten want hdmi vraagt een sloot licentiegeld, terwijl displayport gratis en superieur is.

Daarnaast: gpus hebben doorgaans meerdere displayport poorten en max 1 hdmi poort. En wie een console heeft sluit hem doorgaans op en tv aan.

Het is dus een kwestie van Liezen waar je geld aan besteed: aoc is een budget merk, en voor een 4k 144hz scherm met hdr ondersteuning (al is de 400 rating zo goed als waardeloos) is dit een vrij lage prijs.
Zou graag zien dat 4K monitoren wat meer in 32" formaat worden gemaakt. Perfecte afmeting voor een 4K monitor en je hebt ook geen scaling nodig.
Ben ik met jou eens, er is nog erg weinig aanbod aan 32-inch 4K 144Hz. Momenteel hebben zo ver ACER en ASUS 32-inch 4K 144Hz aangekondigd met HDMI 2.1. LG blijft op 27-inch steken maar die hebben weer 4K 160Hz eveneens met HDMI 2.1

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 25 juni 2021 11:24]

Hier ook aan het wachten op die combinatie van specs. De gigabyte fi32u hoort ook in het rijtje.
Waarschijnlijk had je het al gezien, maar voor de zekerheid heb je hier een overzicht. https://gathering.tweaker...message/65690454#65690454
In 2015 kocht ik een Acer XB270HU voor ongeveer dezelfde prijs.. Was destijds de 1e IPS met 144Hz en Gsync, met 2560x1440 resolutie met 4ms reactietijd.. Het enige wat we dus in ruim 6 jaar tijd voor hetzelfde geld kennelijk echt zijn opgeschoten is de hogere resolutie van 3840x2160, voor de rest is alles zo'n beetje hetzelfde gebleven.. Het paneel zal waarschijnlijk ook wel iets beter beeld geven en iets sneller zijn etc, maar toch.. Freesync i.p.v. een Gsync module is zelfs een lichte achteruitgang.. Het is dus wel duidelijk dat ik niet echt onder de indruk ben.. 4K op 28" lijkt me ook te klein..

Ik heb als opvolger van de Acer sinds juli vorig jaar een LG 38GN950.. Een 38" widescreen met 3840x1600 resolutie, 160Hz en HDR600 (12 zone local dimming).. Widescreen is voor games en films kijken echt een flinke verbetering.. Voorlopig dus geen behoefte aan een andere monitor, maar ik volg wel waar ze met mini-LED en OLED heen gaan qua monitoren.. LCD is een beetje uitontwikkeld wat dat betreft denk ik..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 25 juni 2021 14:53]

Mini-LED en OLED monitoren zijn voor de meeste mensen niet betaalbaar, prijzen beginnen ongeveer vanaf 2000 euro. OLED TVs zijn echter wel een stuk goedkoper. Ik vraag me af wanneer en of de prijzen van monitoren gaan bijtrekken met TVs. Voorlopig is het eigenlijk goedkoper om een 2 setup te hebben: een relatief goedkope monitor voor desktop gebruik, en een OLED TV aangesloten op je PC, voor gaming, films etc. Nadeel is wel dat je ruimte nodig hebt.
Een keer een scherm zonder RGB lichten }:O Zouden meer moeten doen. Deze specs zijn lang niet alleen aantrekkelijk voor gamers. Als je een future proof monitor wil hebben dan is een hoge refresh rate en HDR ook niet verkeerd.
Als je een future proof monitor wilt hebben, moet je echter niet deze kiezen. Zonder HDMI 2.1 is hij bepaald niet future proof.
Maakt voor PC gaming echter niets uit, daar is Displayport koning.
Het is ook niet dat het scherm plots een hogere resolutie/FPS gaat krijgen.

Enkel als je nu of ooit console gaming op het maximale mogelijke wil doen, dan is dit idd niet de monitor om te kiezen.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 26 juni 2021 00:02]

Samsung brengt een vergelijkbare monitor uit volgende maand, mét hdmi 2.1 en voor zo'n 6 tientjes meer. Odyssey G7 is op de andere vlakken volgens mij gelijk aan deze.
Laat maar een review (vergelijking) spoedig verschijnen!
Niet alleen Odyssey G7, ACER, LG en ASUS hebben allemaal 4K 144Hz 27 tot 32-inch en hebben HDMI 2.1 aangekondigd.

De prijzen lopen echt uiteen, de ASUS 32-inch ROG monitor zelfs €1.500,- wat ik heb gehoord en de ACER 32-inch €1.200,-.

Zo krijg je €700 tot €1.500,- klasse voor 4K 144Hz.

Ik lees en hoor dat LG 27-inch 4K zelfs tot 160Hz kan met HDMI 2.1 wel rond de €900-999 gaat kosten.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van input lag

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 25 juni 2021 11:21]

Je hebt echt niets aan 4k op dat formaat. 40’’ is al wat anders.
Ik ben een paar maanden geleden van 32" 4K naar 27" 4K gegaan en kan je vertellen dat het verschil aanzienlijk is. Door de veel hogere PPI is het beeld nóg scherper.

Zowel in Gaming als in Desktopgebruik.

[Reactie gewijzigd door VulcanRaven op 25 juni 2021 11:08]

Ik heb een 27’’ 4k ingeruild voor een uit een veiling afkomstige 40’’ 4k monitor die in 2014 op de markt kwam. Dat grote scherm is een verademing. Een experiment van Linus Tech Tips laat trouwens zien dat ervaren gamers uit z’n team helemaal geen verschil kunnen herkennen tussen 4k en 1440p. Dat scherpe beeld zit of tussen je oren, of je zit idioot dicht op je scherm.

[Reactie gewijzigd door Pianist1985 op 25 juni 2021 11:37]

Mijn initiële overstap van 23" 1080P naar 32" 4K was ook een verademing. Veel meer ruimte maar vooral de beeldkwaliteit was een verschil van dag en nacht. Ik ben uiteindelijk teruggestapt naar 27" omdat ik een 144hz scherm wilde. Toendertijd had je die alleen in 27" met 4K. Ik heb het grotere scherm geen moment gemist omdat het voor mij groot genoeg is + het verschil qua refreshrate en extra scherpte enorm is.

Wat betreft het verschil tussen 27" 1440P en 4K kan ik kort zijn:

- Bureaublad gebruik: verschil is dag en nacht. Tuurlijk is 1440p voor veel mensen genoeg maar je ziet echt wel een enorm verschil hoor.
- Gaming hangt van het spel af. Maar heb wel eens tijdens een LAN vergeleken met een vriend zijn 27" 1440p (naast elkaar gezet) en je ziet duidelijk verschil hoor.
Waarom ben je van een 32-inch naar 27-inch gegaan? Ik zou nu nooit meer terug willen naar 24-inch eerder 32-inch
Met gamen is groter niet altijd beter, bijvoorbeeld als je alles in een oogopslag wilt zien (zoals shooters).
Ik wilde een hogere refreshrate en die was toen alleen maar op 27" te krijgen i.c.m. 4K. Maar eerlijk gezegd zou ik niet zo snel meer overstappen naar 32". In 1e instantie is de extra screenspace geweldig, maar echt effectief gebruiken deed ik het niet. 27" is de gulden middenweg voor mij persoonlijk.
Over gaming kan ik me niet uitspreken, maar voor normaal desktopgebruik is het verschil echt wel immens.

Als je bedoelt voor gebruik met scaling = 100%, dus maximale screen estate, dan is 28" waarschijnlijk wat krap tenzij je heel dicht op je scherm zit, maar met wat scaling voor de beeldkwaliteit is dit een immense vooruitgang (en ook op veel kleinere schermen is het nog de moeite).
Je ziet met die DPI geen verschil in bewegend beeld tussen 1440p en 4k. Heb zelf ook met een 27’’ 4k-monitor workstation shit gedaan (FL Studio) en de hoge pixeldichtheid is dan een enorm nadeel omdat er nog steeds plugins zijn met een bitmap-based GUI die dus niet schaalt. Wil je in 4k op een scherm van ongeveer die grootte de ReFX Nexus bedienen? Koop maar een vergrootglas. Ik vind 4k echt wel de moeite waard - maar op een scherm met de pixeldichtheid van 27 inch 1440p. Of veel lager als het om een tv gaat.
Dat is dan een probleem van de software.
Ik zou nooit meer terug willen naar een pixeldichtheid kleiner dan 200ppi op desktop of laptop.
En dan doe ik nog niet eens heel veel bijzonders. (veel tekstverwerking, af en toe wat grafisch en video/audio editing)
Precies.

Vooral voor desktopgebruik is 4k op 27" onnodig. Je gaat dan scalen, zoals @mdgf aangeeft.

als je 4k met 150% scaled hou je ongeveer 1440 over, dus zonde van het geld.


Voor games en films kan ik me wel vinden in de keuze voor 4k.
Voor desktop gebruik is 27" 4k juist zeer geschikt. Je hebt met scaling inderdaad dezelfde netto beeldruimte als met 1440p maar door de veel hogere DPI is bijna alles aanzienlijk scherper. Tekst is haarscherp, foto's zijn er veel mooier uit.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat, toen ik hier de overstap maakte van 27-inch LG IPS277L-BN FULL-HD naar 27-inch LG 27UD68P 4K 60Hz. Ik zag echt een wereld van verschil tussen Full-HD en 4K. Oke, niet overal maar vooral tijdens het bekijken van YouTube natuur en 4K content zag ik echt wat een verschil dit maakte.

In spellen ook een verschil te zien.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 25 juni 2021 11:30]

Ja, waarchiknlijk zie je dat in spellen ook in de framerate.
Mijn volgende monitor zit aan te komen. Prachtig en ook goed geprijsd. Ik wil het liefst een 32-inch 4K 144Hz, omdat ik dan ook 5-inch erbij krijg naast 144Hz. Ik wil mijn huidige LG 27UD68P 4K 60Hz vervangen door 4K 144Hz. Ik gebruik nu al Displayport 1.4. Ik kon al veel eerder upgraden naar 4K 144Hz, maar dat weerhield mij door de hoge input lag, ACER NITRO XV273K 18ms en de LG 27GN950 10ms. Mijn huidige monitor heeft een input lag van 0ms volgens Hardware.info.

Ik wacht rustig af en ik wil graag een vergelijking/review zien voordat ik over ga op koop.

Sinds december 2020 nieuwe Ryzen 7 5800X computer.

Volgende jaar doe ik dan een upgrade van mijn videokaart. Ik wil dan een High-End videokaart in de RX 7000-reeks van AMD of nVidia RTX 4000-reeks, als vervanging op mijn huidige RTX 2080.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 25 juni 2021 10:42]