Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Epic maakt Spotify beschikbaar via Epic Games Store

De desktopversie van Spotify is nu te downloaden via de Epic Games Store. Het is de eerste niet-gamingapp die via de downloadwinkel te verkrijgen is. Voor zover bekend heeft de Spotify-app geen extra functies via de Epic Games Store.

De komst van de muziekstreamingdienst naar de webwinkel van Epic Games is opvallend, aangezien er tot nu alleen videospellen te koop waren via de Epic Games Store. Of dit een voorbode is voor extra applicaties die geen games zijn, is niet duidelijk. Epic geeft naast de aankondiging op Twitter weinig informatie over de komst van de desktopversie van Spotify. Het lijkt er op dit moment niet op dat het voor een gamer iets uitmaakt of Spotify via de Games Store of via de Spotify-website zelf is geïnstalleerd. Mogelijk voegen Epic Games en Spotify in de toekomst extra functies toe aan Spotify, om het bijvoorbeeld beter te integreren in bepaalde games.

Epic Games en Spotify trekken sinds de zomer vaker met elkaar op, om zich uit te spreken tegen de commissiekosten van Apples App Store. In september richtten ze bijvoorbeeld samen met andere bedrijven een coalitie op om te lobbyen voor regulering van de digitale winkel. Apps dienen dertig procent van alle iOS-transacties af te dragen aan Apple. Bij de Epic Games Store is dit twaalf procent.

Het is niet voor het eerst dat een webwinkel voor videospellen besluit ook andere applicaties aan te bieden. Steam verkoopt bijvoorbeeld applicaties als animatiesoftware en muziekprogramma's.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

17-12-2020 • 20:08

119 Linkedin

Reacties (119)

Wijzig sortering
Maar waarom? Ik bedoel je kon Spotify op legio manieren downloaden. Sowieso rechtstreeks.
Mogelijk voegen Epic Games en Spotify in de toekomst extra functies toe aan Spotify, om het bijvoorbeeld beter te integreren in bepaalde games.
Maar dat is dan nog steeds een app specifieke feature die in Spotify komt, neem aan dat de desktop apps allen dezelfde functie hebben.
Wie weet integreren ze het straks binnen een overlay of zelfs binnen een game (zijn tenslotte eigenaar van UE).
Misschien kan je straks je eigen muziek draaien in GTAVI als je via de EGS speelt maar niet via Steam of andere platforms.

Er zijn heel veel mogelijkheden die voor de consument slecht uitpakken wanneer ze platform exclusief worden, dus hopelijk worden nieuwe features van Spotify gewoon in een API geïntegreerd zodat iedereen ze kan gebruiken en niet exclusief aan de EGS zijn.
Spotify is reeds geïntegreerd in de game bar van Windows 10.
Er zit wel een verschil in "tijdens het gamen muziek luisteren" of "een goede integratie van jouw favoriete muziek in een game".
Yup. PlayStation schakelt in-game muziek (in sommige games) automatisch uit wanneer je luistert naar muziek via Spotify.
Maar die Game Bar moet je toch separaat downloaden? Is toch niet een standaard feature?
Hij staat staat op alle systemen die ik ken, en ik kan me niet heugen dat ik die ooit bewust heb geïnstalleerd.
Nee hoor, de game bar is een standaard onderdeel van Windows.
Dat hoeft niet; de focus voor niet-Epic clients kan bij enkel afspelen blijven, maar voor de Epic client juist op integratie met games.
Lijkt me een slechte zet. Dan krijgen we straks een client met Epic features, één met Steam features, één met Origin features, één met Windows features, ....
En als ik dan een spel uit de ene launcher start, moet ik ook de overeenkomstige Spotify app starten, andere launcher een andere app.
Wellicht komen er opties in Epic's overlay om de muziek die Spotify afspeelt aan te sturen? Of wellicht extra muziek die via Spotify afgespeeld kan worden, als complimentary tracks op de OST van de game zelf? :)
Het aansturen vanuit die overlay kan sowieso wel, ook zonder dat Spotify via de Epic store werkt. Windows kan immers ook gewoon controls tonen in hun UI. Wellicht wordt het inderdaad mogelijk om Spotify als bron te gebruiken in-game.
'Mogelijk'.

Epic heeft al moeite met de simpelste functionaliteit toe te voegen aan die brakke launcher van ze.
Zoiets was in GTA IV ook al mogelijk dacht ik.
San Andreas was dat ook al mogelijk.
GTA 3 zelfs ook al ;-)
De orginele xbox versie kon dat zelfs.
Sommige mensen willen dingen nou simpelweg via een appstore hebben. Het wordt ook aangeboden in de Windows Store, dus dit is zo'n slechte zet nog niet.
Ik weet het niet hoor, als Apple's advocaat zou ik hier waarschijnlijk bovenop duiken.

Epic vervult hier echt 100% alleen maar de rol van een payment-provider functie, waarvan Epic zelf zegt dat die maar 3% mag rekenenen, terwijl Epic hier zelf 12% berekent...

En ook vanuit de Spotify kant vind ik het niet al te sterk, aangezien Apple voor het 2e jaar abbo ook maar 15% rekent (wat niet zover van 12% afzit)

Naast dat Spotify nu gewoon samen met Epic aangeeft dat voor een dienst als Spotify er blijkbaar toch wel allerlei voordelen zitten aan alleen een simpele app-store boven paymentprovider, anders gaan ze geen 12% betalen ipv 3%.
Wat heeft Apple hiermee te maken? Epic heeft een Game store op het Windows platform (met plannen voor uitbreiding). Dus wat er nu gebeurt is concurrentie binnen een platform (wat een consument juist mag aanmoedigen).

Verder weten we niet wat de prijs is wat Epic aan Spotify rekent, alhoewel 12% wel royaler is dan 30% en Epic niet met een eigen muziekdienst concurreert met Spotify.

Verder zit Spotify ook gewoon in de Windows Store, dus hoezo geven ze nu pas aan dat er voordelen aan een app-store zitten? Op Apple systemen hebben ze geen keuze, op Android hebben ze keuze, alhoewel het erg goed dichtgetimmerd is door Android om alsnog te Playstore te gebruiken.
Wat heeft Apple hiermee te maken?
In jouw ogen schijnbaar niets, in mijn ogen maak je jezelf belachelijk als Epic/Spotify zijnde als je een rechtszaak tegen Apple aanspant en in je aanklacht steeds verwijst naar 2 a 3% wat een betalingsprovider zou mogen rekenen en hoe Apple niet anders is als een betalingsprovider.
Terwijl je onderling gewoon 12% hanteert.
Verder zit Spotify ook gewoon in de Windows Store, dus hoezo geven ze nu pas aan dat er voordelen aan een app-store zitten?
Spotify had dat idd al eerder aangegeven, alleen de combo van Epic-Spotify had dat nog niet aangegeven en dat doen ze hiermee dus wel.
echter gaat het bij epic niet alleen over betaling maar ook de levering van diensten,
maken van de game store en bandbreedte voor de downloads.
de 12% is voor de games die in de store en tot nu toe weten we niet wat er aan spotify gerekend word.

+ als je op epic game store een game publiceert met de unreal engine en boven de €50000 omzet is het gebruik van hun engine ook nog eens gratis of de kosten werden 6% (kan zo snell niks vinden en van mijn pc mag ik niet de unity EN unreal editor tegelijk draaien om een of andere reden... )

de klacht bij apple is omdat ze 30% rekenen voor in veel gevallen alleen de betaling (lootboxes en andere ingame items waarvoor de belasting op apples netwerk letterlijk 0 is)
echter gaat het bij epic niet alleen over betaling maar ook de levering van diensten,
...
de klacht bij apple is omdat ze 30% rekenen voor in veel gevallen alleen de betaling (lootboxes en andere ingame items waarvoor de belasting op apples netwerk letterlijk 0 is)
Ik zou de klacht over Apple van Epic en anderen toch nog maar eens een keertje lezen, want die gaat niet enkel over de betaling. Apple is best bereid om naar 28% te gaan als je dan zelf je betaling regelt.

Alleen Apple regelt juist veel voor hun apps. Terwijl Epic alleen maar betaling levert...
Alleen Apple regelt juist veel voor hun apps. Terwijl Epic alleen maar betaling levert...
In het geval van zaken als ingame aankopen doet apple helemaal niks behalve de betaling (en voor 2 % minder doen ze dus blijkbaar dat ook niet)
Een ander deel van de kkacht is ook nog dat er geen alternatief mogelijk is epic aan de andere kant heeft daadwerkelijk kosten voor opslag en data gebruik op internet verbindingen (en op dat niveau zijn dit behoorlijke bedragen) waar apple dus aleen de betaling doet want alle data zit al in de app of is in geval vam Spotify een abbonement en alle data komt alsnog van Spotify servers apple doet hier niks mee en heeft hier ook geen kosten noch leveren ze hiervoor een dienst voor Spotify.

Meschien moet je zelf even terug gaan door alle berichten over deze rechtzaak en kijken wat precies de reden is.
1 zijn de 30% die apple, Google en valve rekenen voor hun services en
2 is het feit dat apple geen alternatief mogelijk maakt voor de app store maar het apparaat compleet gesloten houd om zogenaamd de gebruikers te beschermen.
Epic Store komt binnenkort naar Android. Tegelijkertijd worden ontwikkelaars belast door Apple's App Store en Google's Play Store (30%). Van de recente rechtszaken met Apple weten we in ieder geval dat Epic geen voorstander is van zulke praktijken. Waarschijnlijk wil Epic met een mobiele store gaan concurreren.

[Reactie gewijzigd door g0tanks op 17 december 2020 20:15]

Exact, ik weet nog wel dat ik maanden geleden deze reactie had geplaatst onder een Epic bericht waar ik aangaf om hier een soort dossier-functie van te maken, want Epic is gewoon met een heel lang process bezig waar dit allemaal kleine stapjes in zijn.
En deze stap is precies in de lijn der verwachting.
Exactly my thought. Zou me zelfs niet verbazen als ze op termijn hardware uit willen gaan brengen. Een beetje zoals Oculus nu met Facebook doet.
Je bedoelt Facebook met Oculus.... Maar ik zie Epic niet zo snel hardware uit gaan brengen.. Denk eerder dat ze deals doen zoals nu lijkt te zijn met Nintendo, want de Fortnite versie is/was een stuk goedkoper dan de gewone versie.. Lijkt me dus dat Epic mogelijk toch nog wat extra heeft betaalt om een aparte Fortnite versie uit te laten brengen, en dat lijkt te werken, want ik ken toch wel wat mensen die nu DIE versie hebben gekocht..
Je weet dat de Epic store een cut van 25% neemt wanneer zij jouw transacties afhandelen? Je betaald dus 5% minder voor een platform waar 61 miljoen maandelijkse gebruikers zijn tegenover 1,4 miljard actieve gebruikers van de app store. Naar mijn idee is dit meer uit balans
12% maar ok, maar de grote grap vind ik hierbij dat de Apple Store allerlei extras heeft, terwijl de Epic Store echt alleen maar een payment provider is en dus volgens Epic zelf niet meer als 3% mag rekenen...
12% +transactiekosten, als je dit kosteloos wilt dan is het 25%

[Reactie gewijzigd door Craftynl op 18 december 2020 12:54]

Wacht even, die heb ik helemaal gemist. Maar waar gaat dan nog de hele discussie met Apple over?

Ik bedoel als Epic 25% vraagt en Apple 30% dan is er toch geen discussie meer? Dan is het gewoon de hele wereld vraagt 30% en 1 winkel biedt 5% korting...
ik neem mijn Spotify abbo direct af van hun website, download alleen de apps op mijn iPhone en Windows computer dan betaal ik toch helemaal 0, wat zou EGS dan extra bieden tegenover direct (of wat voegt Apple toe op dat gebied als ik alleen de app download)
Niets, maar je betaalt dan ook niets en spotify draagt ook niets af. Jij valt in de 0% categorie...
Heeft naar mijn idee ook nergens over gegaan, leek me meer één grote PR stunt omdat fortnite stervende is. Elke branche heeft zijn marge, zie niet waarom Apple (google, microsoft, etc) dit niet zou mogen.
Wellicht alleen maar om aan te geven dat ze samen optrekken tegen de enorme marges van app stores
Lol, dat punt halen ze redelijk onderuit als je gaat kijken dat Epic eerst zei dat Apple enkel payment provider was en dus maar 3% mocht rekenen.
Terwijl er hierbij gewoon 12% betaald wordt.

Het gooit simpelweg Epic's hele argumentatie over enkel payment provider zijn overboord. Steam/Apple-store bieden duidelijk een meerwaarde aan boven de Epic-Store, oftewel blijkbaar is 12% wel acceptabel voor een minimale App-store die enkel payment provider is...
Waarschijnlijk om gewoon een statement te maken
Dat kan, maar handig om je apps op 1 plek centraal te hebben. Ik heb ook liever app store versies dan losse downloads. Kan je makkelijk alles installeren op een nieuw device, of na een re-install om wat voor reden dan ook.

Geen idee hoe dat met de EPIC store zit precies, ik gebruik het niet, maar mogelijk worden nu ook updates via die store afgehandeld, en betalingen? Dat is ook zeker een pluspunt.
Omdat epic en Spotify dikke vriendjes zijn geworden. En zich samen ‘hard’ maken tegen de policies van de store van Apple
Dit is voor mensen die letterlijk alles in de achtergrond draaien (launchers, etc) en toevallig ooit hierop struikelen en besluiten het te proberen.

Niet voor de meer consciously aware person.
Waarschuwing: ik wijdt het onderwerp een beetje uit

Zijn er meer mensen die graag apps vanuit de Windows Store downloaden (indien beschikbaar en identiek) in plaats van als .exe?

Voor mij was het achterliggende idee dat de applicatie enigszins gesandboxt is en automatisch van updates voorzien wordt. Hoe denken jullie hierover?
Absoluut niet omdat de WindowsApps folder belachelijk goed is afgeschermd en als Windows beslist om oude versies van bepaalde apps bij te houden dan ben je zoals in mijn geval zomaar even 80GB aan schijfruimte kwijt. Het ging zelfs over games zoals Candy Crush die ik nooit heb gespeeld, laat staan op de laptop van het werk.

Met veel gesleur aan ownership, rechten en administrator-only operaties uiteindelijk kunnen inbreken op die folder en om en bij de 100 subfolders die telkens andere versienummers droegen van dezelfde software (Candy Crush en nog 2 andere games) kunnen verwijderen.

Leuk is anders! Moesten ze het nog eens aanpakken zoals bvb. Steam waar je gerust zelf alle files kunt deleten zonder dat het ernstige gevolgen heeft. Maar nee, alle ownership en rechten moeten exact juist staan of alles slaat in de knoop.

Die store is gewoon overdreven beveiligd dat het niet meer gezond is.

[Reactie gewijzigd door _Timmos op 17 december 2020 20:52]

Dit kan ik beamen. Heb een keer een SSD gekocht om games op te zetten en heb de drive 1-op-1 gekopieerd. Daar zaten ook Microsoft Store games op. Mijn Microsoft Store was hartstikke van streek en kon onder geen enkele manier nog iets ermee doen. Hartstikke veel gekloot maar niks lukte behalve alle harde schijven te hebben geformateerd.

Die WindowsApps map is nog beter beveiligd dan System32 lijkt het wel. Bizar en totaal niet gebruiksvriendelijk als je iets doet wat niet in de gemiddelde use case van een non-tweaker zit.
Ik wilde die folder gewoon weg (bijna zelfde scenario) maar kreeg het gewoon niét weg wat ik ook probeerde.. Ook format gedaan :s

Sindsdien huiverig om iets via de store te installeren.
Ze zijn iig soort van gescreened. Of ik voor desktop echt helemaal naar een gesloten app store systeem zou willen? Nee dat nooit.
Zelfde opinie hier: ik verkies de app store omdat ze gescreened zijn (en 'automatisch' geupdate worden), maar zou niet willen dat het de enige bron zou zijn...
Ja dat heeft ook mijn voorkeur. Werkte erg goed, maar ik ben nu vaak toch weer genoodzaakt om .exe versies te gebruiken. Ik gebruik daarvoor PatchMyPC. Werkt erg goed en kan je schedulen.
Heb er zelf haat aan, als ik bijvoorbeeld opzoek ga met Treesize naar wat ruimte in beslagd neemt op mijn computer kom ik aan bij een WindowsApp die een obscure naam heeft. Of als ik iets met cheatengine, xml edits of wat dan ook ga doen ben ik slechter af met een App.

Ik wil gewoon complete controle over mijn eigen bestanden die ik erop gooi en dat maakt dit lastiger. Vandaar dat ik ook problemen met iOS ondervind omdat alles zo verdomde afgeschermd is en je niet gewoon bij de mapjes kan.
iOS heeft het tenminste wel goed voor elkaar, Windows kan die apps map zo belachelijk groot maken. Van mij hoeft iOS niet open, als een app niet werkt zoals ik wil zoek ik wel een andere app, ik wil daar niet in bestanden hoeven knoeien om dingen aan te passen.
Games wel in ieder geval. Je hoeft geen client te starten niks.
Voor applicaties vind ik het ook wel prettig. Eén klik en het staat erop.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 17 december 2020 21:02]

Binnen de zakelijke IT zie je dit ook steeds vaker vanwege de intergratie met azure/365 en het op die manier pushen van bepaalde applicaties naar gebruikers.
Ik heb geen Store geintegreerd, en zelfs al had ik deze wel zou het een PITA zijn om voor al die services etc custom outbound firewall rules te maken aangezien Windows een POS is mbt. firewall en services.

Komt er op neer dat je gewoon port 443/80 wagenwijdt open mag gaan gooien voor svchost.exe met alle spy gevolgen van dien.

Nee, liever alles als ouderwetse win32 applicatie, en nóg beter is een portable versie die z'n zooi niet in Appdata gooit maar als configuratie bestand in dezelfde directory als het programma.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 17 december 2020 23:43]

Maar waarom dan? Wil Epic dan echt de strijd aangaan met bijvoorbeeld Apple’s App Store waar je ook Spotify kan/kon vinden? Lijkt mij geen kans van slagen hebben eerlijk gezegd. Het verbaasd mij verder niet dat Spotify de eerste app is die er te downloaden is aangezien deze twee schouder aan schouder staan in de battle tegen Apple en Google.

[Reactie gewijzigd door Tristan op 17 december 2020 20:14]

Ze gaan, mocht het ze lukken een eigen store te krijgen bij Apple en Android en deze ook nog eens in de App en Play Store te krijgen als officiele download, net als bij PC dan vast en zeker inzetten op gekochte (timed) exclusives. Met andere woorden, ze gaan concurreren door de enige plek te worden voor bepaalde apps en zo proberen de reguliere stores te verstoten.

Of dat gaat lukken of niet hangt nog af van een paar zaken. Op de PC is het nog niet het succes dat ze er zelf van verwachten en veel devs zijn niet naar Epic overgestapt zoals ze verwacht hadden (zonder Epic's tussenkomst met een zak geld, althans), zelfs niet voor de relatief gunstigere "cut" van de verkopen, omdat de verkopen gewoon veel lager zijn en dus de inkomsten zelf lager zijn dan bij Steam die een groter deel nemen. De kans is dus aanzienlijk dat ze op zijn hoogst een alternatieve en minder populaire plek worden voor veelal dezelfde apps als op de Play and App Store te vinden zijn.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 17 december 2020 20:49]

Let er wel op dat het succes hier vrij weinig zegt.

Ze hebben Tencent als aandeelhouder, als die een Apple-Store gelanceerd krijgt voor China is dat daar direct de alleen-heerser qua iphone. Hetzelfde risico zit er qua Android in.

Voor een Tencent is het westen leuke bijverdiensten, maar niet de hoofdmoot.
Zodra de Fortnite hype dood is, zal de Epic store ook langzaam afsterven.
Waarom? Ik kan de Epic store wel waarderen. No nonsense store die gewoon doet wat ie moet doen, zonder 1001 nutteloze features die de boel alleenmaar trager en complexer maken zonder dat ik er wat mee opschiet. Met als bonus dat ontwikkelaars meer verdienen. Ik betrap mijzelf er steeds vaker op dat in aankopen doe bij Epic in plaats van Steam.
Inderdaad, al die "nutteloze" features van Steam zoals user reviews, gepersonaliseerde discovery, universele controller support, family sharing en zelfs een shopping cart zijn echt een plaag. 🙄
Naja Steam heeft natuurlijk wel het e.e.a. aan onzinnige features als je gewoon een spelletje wil spelen, zoals dat hele boosterpack en tradingcard systeem.
Die features kan je toch gewoon negeren als je daar geen interesse in hebt? Zelf verkoop ik gewoon al die trading cards, ik hou me niet bezig met ruilen of booster packs.
waarom moet ik dan met notificaties worden gespammed en geforceerd mijn aandacht/tijd worden gejat? geef mij gewoon een no-nonsens/no-bullshit gaming experience? Waarom zou ik lagere standaarden moeten/willen kiezen als er hogere standaarden beschikbaar zijn?

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 18 december 2020 11:03]

Je tijd/aandacht worden gejat? Dat is wel heel extreem gesteld voor een notificatie die je uit kunt zetten en hooguit een getalletje weergeeft die je in 2 seconden weg hebt geklikt.

En die 'lagere standaard' is voor jou een ding, voor anderen is de Epic Game store een lagere standaard. Ik weet dat het moeilijk is, maar je bent niet alleen op de wereld en producten zijn nu eenmaal gratis/goedkoop omdat ze voor de massa worden gemaakt. Wil je je eigen speciale bubbel, dat kan, maar dan moet je eerst even gaan werken voor je geld en daarna koop je het. Maar goed, aan je reactie en leeftijd te zien denk ik dat je niet veel verder komt dan een burnout op je 30e en daarna wil ik graag mayo bij mijn friet :+
Dat is wel heel extreem gesteld voor een notificatie die je uit kunt zetten en
Ow, waar dan? En dan heb ik het niet over in-game, in-game gebruik ik nooit overlays, staan altijd uit.

Open je steam, bericht icoontje: Zal wel iets belangrijks zijn, zoals een bug report voor een van mijn workshop items. Ohnee, weer zo'n domme trading card die je hebt "Verdient".
eenmaal gratis/goedkoop omdat ze voor de massa worden gemaakt. Wil je je eigen speciale bubbel, dat kan, maar dan moet je eerst even gaan werken voor je geld en daarna koop je het.
Steam vangt best wel veel platformkosten om goede ontwikkelaars te kunnen betalen. Is niet echt een goede reden. Verder, meer features = duurdere ontwikkeling, ofwel NIET goedkoop. Vaak is het zo dat "Simpel = goedkoper" toepasbaar is.
Maar goed, aan je reactie en leeftijd te zien denk ik dat je niet veel verder komt dan een burnout op je 30e en daarna wil ik graag mayo bij mijn friet :+
Ik snap niet wat de toevoeging van dit is op dit onderwerp? Nutteloos.
Maargoed, als we persoonlijkheid erbij pakken zul je vast iemand zijn die het altijd beter weet en gelijk denk te hebben.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 18 december 2020 14:54]

Je kan die notificaties gewoon uitzetten hoor. 🙂
Nee hoor, ik blijf ze krijgen, ongeacht wat ik in de Steam client aan instellingen wijzig.

Iedereen roept dat het kan maar niemand komt met concrete stappen, wat leuk! (en het vele geklaag op Steam forums laat mij denken dat het niet een geval specifiek gelimiteerd is tot alleen mijn computers / accounts).
Ik ging er van uit dat je de in-game notificaties bedoelde. Het notificatie icoontje in Steam zelf negeer ik gewoon. 🙂
tja, bedenk je wel dat Steam daar wel bijna 15 jaar over heeft gedaan om op dat niveau te komen.. Maargoed, er valt aan de Epic store zeker nog een hoop te verbeteren (en raar eigenlijk want hun UnrealEngine AssetStore heeft dus wel een hoop functionaliteiten die de games store nog mist (zoals een echte winkelwagentje en reviews).
Epic mag ook wel wat doen aan hoe traag hun client is, maar ook daar heeft Steam (IMHO) ook nog best last van, maar wel wat minder dan Epic.
Ik gebruik ze gewoon beiden, heb op de Epic Games store nog geen cent uitgegeven maar intussen wel 100+ topgames, en vanaf vandaag geven ze ook elke dag de komende 15 dagen gratis games weg. Hun Assetstore heb ik inmiddels wel al wat geld aan uitgegeven.
tja, bedenk je wel dat Steam daar wel bijna 15 jaar over heeft gedaan om op dat niveau te komen..
Zo vermoeiend dat mensen dat blijven zeggen, ze (Epic) kunnen ALLES afkijken van Steam en andere Game Launcher/Stores, maar dat doen ze zo goed als niet, en blijven lekker zitten met een Game Launcher/Store, die na 2 jaar nog steeds niks voor stelt.

En ja sorry dat slaat nergens op, en het is logies dat het lang duurde voor Steam, omdat zij een lange tijd de enigste waren, en toen de Epic Games Store uit kwam waren er al een aardig berg Game Launcher/Stores.
Kunnen afkijken wil nog niet zeggen dat je ook de tijd hebt om het in te bouwen, alles kost nu eenmaal tijd.
Inderdaad, de Epic Store zal uiteindelijk nog wel verbeterd worden. Zoals eerder gezegd heb ik enkel een probleem met het opkopen van exclusiviteit. Dit begint gelukkig stilaan te minderen, dus hopelijk focust Epic vanaf nu op het verbeteren van hun launcher zodat het daadwerkelijk een volwaardig alternatief wordt voor Steam.
Ik gebruik ze gewoon beiden, heb op de Epic Games store nog geen cent uitgegeven maar intussen wel 100+ topgames, en vanaf vandaag geven ze ook elke dag de komende 15 dagen gratis games weg. Hun Assetstore heb ik inmiddels wel al wat geld aan uitgegeven.
Volgens mij is dan nog steeds het grootste probleem van Epic, ze claimen steeds heel veel gebruikers te hebben, maar ik vraag me echt af hoeveel van die mensen daadwerkelijk aankopen doen in de Epic Store
Inderdaad, al die "nutteloze" features van Steam zoals user reviews, gepersonaliseerde discovery, universele controller support, family sharing en zelfs een shopping cart zijn echt een plaag. 🙄
Precies, alles en meer wat Steam juist zo goed maakt, en helemaal niet traag maakt, heb liever extra features en het niet nodig hebben, dan het nodig hebben en het er niet is, als er een Game Launcher/Store is die snel is en goede features heeft is het wel Steam, en GOG Galaxy vind ik ook een stuk beter dan Epic, en heeft ook heel wat features zo als Steam al jaren heeft.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 17 december 2020 22:17]

En ik heb daar dus geen behoefte aan. User reviews staan vol met onzin. De opencritic integratie vind ik ook wel leuk gevonden en duidelijker en nuttiger dan de Steam reviews/comments. Controller support heb ik nog nooit zien ontbreken bij spellen die ik speel via Epic. Gepersonaliseerde discovery moet ik niets van hebben. Net als gepersonaliseerde advertenties. De rest heb ik ook nog niet gemist.

Dat jij op die ongein zit te wachten mag zeker. Net als dat het mag dat ik daar geen behoefte aan heb.
Als ik je comments lees dan vraag ik me af of je Steam wel regelmatig gebruikt. Dat user reviews vol met onzin staan is onzin, er zijn meer dan genoeg gamers die deftige reviews schrijven en die worden er netjes uitgefilterd. Voor indies zijn user reviews overigens onmisbaar om hun games bekend te maken. Steam heeft ook al jaren metacritic integratie en ik durf te wedden dat je nog nooit een andere controller gebruikt hebt dan de Xbox controller bij Epic.

Begrijp me niet verkeerd: Steam is verre van perfect en het is prima dat je geen behoefte hebt aan features die anderen wel nuttig vinden. Maar wat ik je hier regelmatig zie neerschrijven over pcgaming en Steam is borderline trolling.
Ojee, iemand deelt je mening niet, dus is een trol. Kinderachtige houding.
Die controller support kan ik niet uitzetten, en neemt mijn "controllers" over, dus ja, het is een plaag en rotzooi die ik niet wil. Ik heb mijn eigen software om mijn controllers fatsoenlijk te laten werken op de manier die IK fijn vind. Ik vind het niet oké dat steam mijn "controllers jat", en ook nog eens steam-functionaliteit geforceerd koppelt aan knoppen, zonder de mogelijkheden om die te ontkoppelen of uit te zetten.
Het kostte mij exact 10 seconden om via Google te vinden hoe je dit kan uitzetten:

https://support.rocketlea...Controller-Configuration-
Dan kan je niet goed googlen, want dat is een per-game setting. Steam jat alsnog de controller van DS4Windows, en de PS4 button opent Steam, _altijd_. Dat is niet uit te schakelen. In tegenstelling tot Steam, kan ik in DS4Windows wel instellen dat deze niet de controllers moet overnemen, terwijl heel de bedoeling van dat programma is om controllers over te nemen!

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 18 december 2020 23:30]

Heb je dit al geprobeerd?

Uncheck the playstation controller support box under BPM->Settings->Controller Settings and game should use whatever built in support they have rather than Steam's.
Het gaat erom dat steam mijn controllers buiten games ook over neemt. PS knop zet altijd Steam aan. Steam moet gewoon altijd afblijven van mijn controllers.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 19 december 2020 16:15]

Bovenstaande zou dat gedrag moeten uitschakelen. Ik kan via de Home knop op mijn controller gewoon de Game Bar openen door die optie uit te schakelen. Ik ben het in elk geval volledig met je eens dat zulke features optioneel zouden moeten zijn.
Zodra de Fortnite hype dood is, zal de Epic store ook langzaam afsterven.
Denk het echt niet, zie je Steam ook langzaam afsterven, nadat Half-Life 2 bijna door niemand meer veel gespeeld woord na 16 jaar?!
Nee, maar steam is inmiddels genesteld. Epic games blijft naar mijn idee nog steeds de launcher van Fortnite en heeft ook alleen bestaansrecht daardoor. (Voor alsnog)
Nee, maar steam is inmiddels genesteld. Epic games blijft naar mijn idee nog steeds de launcher van Fortnite en heeft ook alleen bestaansrecht daardoor. (Voor alsnog)
Ja daar geef ik je helemaal gelijk in.
Ik weet niet hoor, als ik een App verkoop in Nederland via de App Store voor een €0,99. Dan gaat er eerst 21% BTW af voordat Apple 30% pakt. Effectief heeft Apple dan 24% op het totaal bedrag wat de klant betaald. Dus van de €0,99 die een gebruiker betaald, krijg ik uiteindelijk €0,54 en dan heb ik nog geen inkomsten belasting betaald. Dan heb ik nog geen ads, social media posts, developer, designer, user experience, werkplek, apparatuur, internet aansluiting. De 24% van Apple lijkt veel, maar de overige kosten zijn nog veel groter.
het is geen 24%, maar blijft 30%, want als bedrijf moet je de BTW niet meerekenen.
En deels is het niet zo'n probleem als je niet zo heel veel verkopen hebt, maar 30% op OOK abonnementen is wel te zot voor woorden.. Als ze nou in dat geval hetzelfde percentage hanteerde als dat ze voor ApplePay transacties doen (immer ben je verplicht om gebruik te maken van hun betalingssysteem) dan zou het een ander verhaal zijn, want dat is een fractie van die 30% (of 15% na het eerste jaar).
Maar waarom zou Apple winst opgeven? Of moeten? Zij hebben de Store ontworpen, ontwikkeld, doorontwikkeld en een enorme klantenbase opgebouwd. Daar toegang toe krijgen is gewoon geld waard. Ze zouden gek zijn om dan nagenoeg gratis toegang te geven, slechts een fractie van een cent per transactie ipv een paar cent per transactie. Apple moet gewoon winst kunnen maken net als elke andere retailer. 15 tot 30% is zelfs nog schappelijk. Misschien dat er iets te zeggen valt over de terugkerende kosten van een abonnement, maar daar verlagen ze standaard de fee al van 30 naar 15%, en in die 15% zit alles inbegrepen. (Transactiekosten - ook voor eventuele refunds, marketing, juridische kosten, verzekering, support, etc.). Je kan dat niet terug naar slechts 1 of 2% terugbrengen, omdat Apple dan geld toe moet leggen ipv winst maakt. Dat slaat nergens op.
Potjandorie, ik had het over de abonnementen, daarbij is het zeker belachelijk dat ze 30%/15% van innemen, want voor netflix ansich doen ze helemaal niets, misschien 30%/15% van 1 maand, maar daarna is het gewoon moneygrabbing...
Als we het over business to business transacties hebben, dan ben ik het met je eens. De btw is dan niet relevant, de klant krijgt de BTW terug. Maar als we he over het percentage wat Apple krijgt gaan hebben, dan denk ik dat we het beter over het verschil tussen wat de klant betaalt versus wat de app developer ontvangt gaan hebben. Verreweg de meeste bezoekers van de App Store zijn consumenten en die betalen BTW zelf en dan wordt de BTW wel relevant. Immers het is iets wat de klant wel betaalt en de app developer niet ontvangt. Dus over het totaal bedrag wat de klant betaalt ontvangt Apple maar 24%. Of met ingang van volgend jaar 12% als de developer zich aangemeld heeft als kleine app developer..
En deels is het niet zo'n probleem als je niet zo heel veel verkopen hebt, maar 30% op OOK abonnementen is wel te zot voor woorden..
Die 30% gaat dus in het 2e jaar naar 15%.

En tja, is het verschil tussen 15% en 12% (Epic) echt zo zot?

Oftewel praten we enkel nog maar over het 1e jaar voor Spotify, of praten we over altijd?

Ik vind het wel grappig om te zien dat ze hiermee dus zelf het enkel payment provider (/3%) argument van tafel halen, want ze betalen nu 12% bij iets wat juist enkel een veredelde payment provider is.
Voor abonnementen? Ja, dan is het zeker te zot.. want dat is dus maandelijks, niet 1eenmalig.
Dus maandelijks 12% is wel acceptabel, maar (vanaf het 2e jaar) 15% is te zot?
12% bij wat? Epic, voor zover ik weet, kent geen maandelijkse abo's die verplicht via hun gaan (anders dan nu dus voor fortnite, maar dat zijn ze zelf).
Ooit waren toolbars bij browsers irritant, tegenwoordig heb je 1001x launchers om spelletje te spelen.

Die toolbars zijn praktisch verdwenen. En gog galaxy lijkt hetzelfde te doen met al die launchers.
Een launcher voor de launchers?
Een launcher voor de launchers die na het gamen de launchers netjes weer uit zet en je game stars zoals achievements bijhoud, best een to ding!
Exactly, ipv en battlenet en origin en uplay en steam en epic en rockstar, 1 app die memory zuigt ipv 5-6
Al zuigen die 5-6 launchers alleen geheugen als je ze allemaal aan hebt staan. Met die GOG launcher heb je eigenlijk altijd 2 launchers aan staan in plaats van 1. Maar dat is niet zo'n groot probleem naar mijn mening, het is niet dat ze GB's aan geheugen innemen.
Wacht maar tot alle launchers op electron gaan, dan smeek je om iets wat zorgt dat er niet onnodige launchers aan staan :') ff 6x2GB af tikken aan RAM voor "niks doen".

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 18 december 2020 11:08]

Tjah, het zijn vaak niet meer dan redirectors.
Lekker symbolisch, maar ‘t voegt niks toe...
Ik heb Spotify meen ik via de Microsoft Store gedownload, en dat werkt prima. Leuk dat het mogelijk is, maar zie niet echt de meerwaarde van deze functie.
Qua Microsoft Store zie ik nog wel de meerwaarde, daar kan je meerdere Apps etc kopen en dat kan je gewoon gebruiken als standaard app-store, net zoals je dat bij Apple hebt.
MS/Apple zorgt ervoor dat die stores voor Apps van hoog nivo blijven door zelf hun apps erin te zetten.

Alleen Epic, tja dat is een game-store en geen app-store.
Waarom moet het meteen zo’n diepzinnige reden zijn?
Laten we niet vergeten dat Epic Games ondertussen een redelijk groot publiek heeft, als een spotify app daar dan pontificaal in de store staat levert dit mogelijk weer een hoop nieuwe klanten op voor Spotify. Als je er normaal niet bewust naar zoekt en nu wordt het zo binnen handbereik aangeboden is een “even proberen” klikje snel gedaan door een gebruiker.
Snap niet echt wat de nut is van spotify via epic, waarom niet gewoon rechtstreeks van spotify?
Ze willen de 3e app store worden, na de App Store en Google Play.
Dit is het begin.
Ze willen de 3e app store worden, na de App Store en Google Play.
Dit is het begin.
Is op zich geen slecht iets, meer concurrentie is altijd goed, alleen hou er niet van dat China in bezit is van een grote procent van Epic Games, in 2013 was dat al 40%, dat zal nu wel meer zijn dan 50%.
Tja, de VS is 100% eigenaar van de andere 2.

Zou wel fijn zijn als er iets Europees op werd gericht.
Tja, de VS is 100% eigenaar van de andere 2.
Incorrect, de bedrijven bevinden zich in de VS, maar de overheid van de VS heeft geen invloed op deze stores, buitenom standaard wetgeving. Als de overheid van de VS problemen ziet met de appstores of de content erop, dan zullen ze dit justitieel moeten aanvechten, hierbij krijgen de appstores de kans terug te vechten.

Daar tegenover staan Chinese bedrijven, die allemaal onder directe controle staan van de Chinese overheid. Ze moeten op zijn minst zoveel partijleden in het bedrijf en bestuur hebben etc. Als de overheid het ergens niet mee eens is, dan mag de overheid het hele bedrijf overnemen, no questions asked. Toch wel zeker een verschil.
Tja, de VS is 100% eigenaar van de andere 2.

Zou wel fijn zijn als er iets Europees op werd gericht.
Precies, zou dat een stuk beter hebben gevonden, maar dat zal denk ik waarschijnlijk nooit gebeuren, we kunnen altijd hopen.
Achja, zoals anderen hierboven ook al hebben gezegd, Spotify staat ook in de windows store..
Kunnen het beter gaan hernoemen naar de Epic Store ipv Games Store. Epicstore.com is te koop voor $10.000 ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True