CBS: oprichtingen webwinkels zijn met 47 procent toegenomen

In het derde kwartaal van dit jaar zijn er in Nederland 47 procent meer webwinkels opgericht dan in dezelfde periode vorig jaar. Die sterke stijging komt volgens het CBS door de coronapandemie. Oprichtingen van andere bedrijven daalden juist.

Volgens cijfers van het CBS zijn in het afgelopen kwartaal 16 procent minder bedrijven opgericht. Met name in de reisbranche en horeca daalden de oprichtingen sterk ten opzichte van een jaar geleden. Er werden echter veel meer webwinkels opgericht. Uit de cijfers van het CBS is op te maken dat het gaat om 6443 oprichtingen van webshops, terwijl dat in dezelfde periode een jaar eerder er 4383 waren.

Door die sterke groei is de categorie handel nu voor het eerst de sector met de meeste bedrijfsoprichtingen in Nederland. Het CBS geeft in zijn grafieken geen losse cijfers voor webshops, maar schaart die onder handel, waar ook fysieke ondernemingen worden geteld. De sector was in het afgelopen kwartaal goed voor 9190 oprichtingen.

De groei aan het aantal opgerichte webshops is vermoedelijk versterkt door de coronapandemie, maar de sector groeit los daarvan ook hard in de afgelopen jaren. Zo meldde CBS begin dit jaar dat er in 2019 ruim vijftienduizend webwinkels waren opgericht en dat was bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-11-2020 • 10:30

106

Submitter: DeComponeur

Reacties (106)

106
102
50
16
0
47
Wijzig sortering
Anoniem: 328026 2 november 2020 10:32
Ik vraag me af wat het percentage dropshipping van Aliexpress is. Iets dat helemaal booming is dankzij alle influencers die beloven dat je binnen 3 weken een villa hebt.
Webwinkels waar je voor de een hoger bedrag hetzelfde koopt als aliexpress, maar niet de garanties en veiligheid waarborgt die de Nederlandse wet voorschrijft, puur omdat er niet gehandhaafd wordt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 328026 op 24 juli 2024 02:48]

Het is zelfs zo erg dat vele webshops die via bol.com spul aanbieden het gewoon zelf via Ali Express inkopen. Enige voordeel dat je hebt is de volgende dag in huis. Zo zelf via bol een ELM 327 stekker gekocht voor mijn auto a 10 euro (2 a 3 euro op Ali). Zelfs de handleiding en CD-rom erbij was in het Chinees.
Je wist wat je kocht. Blijkbaar is de dienst van deze ondernemer je toch wat waard. Wat is er nu precies zo erg aan wat deze en praktisch bijna elke andere winkelier doet? Het enige lullige vind ik de manier van adverteren, meer beloven dan het product is, adverteren specifiek richting mensen die gevoelig zijn voor onzin en koopjes, en dus het gebruik van onzin en doen alsof het een koopje is. Maar zon ondernemer op bol met eigen voorraad btw nummer kosten aan bol etc is toch echt hele andere koek dan zon 1 product webshop van een social media team van influencers en psychologen.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24 juli 2024 02:48]

Des tijds wist ik dat niet, omdat ik toen nog niet bezig was met een Ali Express. Maar de laatste tijd valt me op hoeveel er op Bol via Ali Express achtige webshops spullen worden verhandeld voor torenhoge winsten. Lijkt me dat sommige spullen die ze verkopen betreft veiligheid ook niet voldoen aan de EU eisen.
Denk bijvoorbeeld aan speelgoed met giftige plastic soorten, waar in China iets minder nauw gekeken wordt.
Dat giftig en gevaarlijk is in mijn ervaring echt heel sterk afgenomen de laatste 20 jaar. Die Chinezen hebben al een tijdje door dat wij best wel iets meer willen betalen voor een beter product.

Je wist wel wat je kocht, een odb lezer voor een tientje en dat vond je prima. Je snapte op zijn minst dat dat ding uit china komt en echt geen 'German engineering made in Europe' apparaat was mag ik hopen. Dat je niet wist dat je het zelf ook uit China kan halen is weer een ander verhaal dat je niet kan afschuiven op de lokale eerlijke ondernemer die gewoon werkt met Nederlandse wetten wat betreft garantie, retour, etc en netjes belasting betaald.

Al dat spul dat je bij bijv blokker koopt kan je ook gewoon rechtstreeks in China kopen, just FYI. Het is echt niet alleen de kleine Ali reseller op bol.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24 juli 2024 02:48]

Mijn punt is niet zozeer die stekker die ik heb gekocht, want die doet prima zijn werk en was snel binnen. Mijn punt is voornamelijk dat er mensen zijn die massaal spullen via Ali kopen en op bol verkopen. Van bol.com verwacht je namelijk legitieme spullen te kopen. Ook betreft nepspullen waar wel bijvoorbeeld een Apple merkje op zit via Bol, maar duidelijk namaak blijkt.
Voorbeelden genoeg in ieder geval!

Dus nee dat ELM stekkertje is het probleem niet.
Ik snap nog steeds niet wat het probleem is als het gewoon om zaken doen gaat. Massaal op Ali inkopen en hier verkopen is toch oké? Gaat het om namaak etc (of giftig spul etc idd) dan begrijp ik je punt, maar incidenteel een sukkel die nep spullen verkoopt begrijp ik, zo iemand doet even zijn ding maar krijgt daarna meerdere problemen op zijn dak, maar jij hebt het over heel wat anders alsof het echt aan de lopende band is en bol.com en de douane en fiod etc niks doen.

Misschien een linkje naar nep producten op bol als voorbeeld?

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24 juli 2024 02:48]

Blijkbaar is er wel een groter probleem dan ik dacht, maar er word nergens concreet ingegaan op hoe groot dat probleem is. Zelfs niet eens maar een beetje. (behalve '20 bedrijven van de 16000 zijn gewaarschuwd en 3 verwijderd') Gezien ik de producten zelf ook niet tegenkom vermoed ik dat het enkele gevoelige niches zijn. Ofwel Apple en Samsung laders en oordopjes enzo. Bij klachten worden deze van de site geflikkerd (na een begrijpelijke gemiddelde 6 dagen) en dan is het verder een justiciele zaak. Dit is dus niet iets wat gewoon kan maar iets dat volgens getroffen partijen te traag word aangepakt. Hoe hard de getroffen partij civielrechtelijk zo'n verkoper aanpakt is hun eigen ding. Heb zelf alleen verhalen gehoord van hoe hard kleding merken dat doen. Ik begrijp nu je 'ik vind het erg dat mensen dat flikken met nep spul'. Maar ik wil een 'trage' verwijdering niet gelijk stellen aan 'het kan gewoon het word niet aangepakt en dat is erg'. Het is wel wat dat die 'bedrijfjes' zo brutaal zijn. Geld verdienen kan op genoeg manieren zonder nepperij.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24 juli 2024 02:48]

Mooi reactie en flink wat uitzoekwerk gedaan! Mooi dat het wel aangepakt wordt, maar zoals altijd komen oplichters vaak weer snel terug onder andere namen.
Oplichters wel, maar namaak verkopers kunnen gewoon de bak in gaan of zware boetes krijgen, maar nogmaals, ik ken alleen fake kleding verkopers die zijn aangepakt, en die verkopen doorgaans namaak waarvan de klant weet dat het namaak is en ook specifiek namaak zoekt.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24 juli 2024 02:48]

Een aantal van die artikelen zijn 3-4 jaar oud, eentje van 3.5 jaar geleden geeft zelfs aan dat namaak via bol.com is aangepakt. Namaak is niet beperkt tot bol.com, dat speelt al veel langer en niet exclusief tot webwinkels.
Als je ook maar een vermoeden hebt dat een product nep is neem dan direct contact op met bol, ze zullen direct actie ondernemen want het is natuurlijk niet de bedoeling van bol maar het is ook lastig te controleren met een 3rde partij als verkoper.
De meeste kabeltje die de Mediamarkt, BCC en lokale PC-boeren verkopen zijn ook van Chinese makelij met enorme marges voor de winkel. Ik zie niet hoe dropshipping erger is als een MediaMarkt die Chinese meuk herverpakt verkoopt.
Ik ben wel eens in dropshipping gestonken. Er staat bij "op voorraad", maar niet dat het uit China moet komen en het dus weken duurt voordat je het hebt. Zoals bij Grandado.

Aangezien er bijna nooit iets mis is bij AliExpress, bestel ik het dan liever direct, dat is stukken goedkoper.

Als ik het snel wil hebben ga ik wel naar de Mediamarkt een Nederlandse webwinkel.
Ja dit zie ik ook benzinestations e.d. Telefoonhouder die in je ventilatierooster klikt, deze voor 3 euro gekocht bij Ali en zie ze nu in tankstations en bij de mediamarkt verkocht worden voor bijna 20 euro, precies hetzelfde ding.
Ik heb daar ook moeite mee, omdat er ook niet duidelijk over wordt gecommuniceerd.

Ik heb eens een product gekocht voor 30 euro, nadat ik via AliExpress wat had gekocht voor 2,59 euro. Ik vertrouwde de kwaliteit niet van AliExpress, dus kocht een duurdere via een webshop in Nederland. Ik kreeg exact hetzelfde product.

Het lastige vind ik dat ik graag wil betalen voor extra kwaliteit, maar het niet kan, omdat je nooit weet waar het vandaan komt. Prijs zegt heel weinig.
Tegenwoordig komt bijna alles uit China. Ali Express verkoopt ook prima producten, maar je moet je er soms wel eerst in verdiepen. Een adapter van €1,50 kun je uiteraard beter niet kopen.
Anoniem: 1301524 @Dostar2 november 2020 10:59
Maak me vooral zorgen om brandveiligheid bij electronica. Niet dat giftige plastiek beter is, maar een huis dat afbrandt is echt wel een drama.

Het bekende CE keuringsmerk en china export lijkt enorm op elkaar. Vind dat europa gewoon het keuringsmerk moet aanpassen want nu is het gewoon een waardeloos keuringsmerk geworden.

https://radio2.be/sites/d.../2019-10/FakeCEmark_0.png

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1301524 op 24 juli 2024 02:48]

Daarom koop ik altijd bijvoorbeeld laders van een echt merk... maar ook die kunnen nep zijn tegenwoordig dankzij verkopers via Bol...
Juist daarom moet je een goed merk kopen ipv een duur populair merk. Populair is namaak gevoelig, goed en goedkoop, dat maken ze niet zozeer na.
Kwestie van via een gerenommeerde leverancier kopen voor de reguliere prijs. Als er een verkoper is die onder de normale prijs zit moet je extra controleren. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat de verkoper een legitieme partij heeft kunnen opkopen voor minder geld, maar meestal is er wat loos als er "echte" Apple, Samsung, HP, etc spullen worden aangeboden voor minder dan normaal.
China Export is simpelweg een hoax, het bestaat niet...
CE is geen keurmerk, maar een markering waarmee de fabrikant aangeeft dat hij meent dat het product aan alle relevante Europese regels voldoet.
Wat betreft, die torenhoge winsten, nu weet je het wel, dat noemen ze ervarend leren. Heb ik ook gehad met een glasvezel HDMI kabel, die komen sowieso allemaal uit Shengzen. Voordeel was wel dat die toen defect raakte en ik een dag later een nieuwe had van de Nederlandse verkoper.

En wat kwaliteit betreft, vrijwel alles kwam sowieso al uit China, dat is al jaren zo. Maar het is vaak wel even het boeren verstand gebruiken. Ik zou b.v. geen telefoon USB oplader halen op alieexpress, in ieder geval niet als je je huis niet wil laten afbranden.
Nee precies, maar die ELM stekkers voor de auto zijn verder prima gelukkig, gaat namelijk voornamelijk om de software die je gebruikt en niet zo zeer de hardware.
Ik bestel best vaak eens wat op Ali, maar lees dan wel heel lang alle recensies door en kijk hoeveel verkopen er zijn. Vooral telefoonhoesjes/beschermfolie voor wat exotische modellen zoals Wileyfox telefoons zijn alleen daar te vinden.
Verder ooit 2 lightsabers gehaald daar met licht en geluid die ook aan elkaar vast kunnen. Waren wel wat prijziger (50 euro), maar erg degelijk en te gebruiken als oefenzwaard. Daar zijn ze in Amerikaanse winkels al snel 200 euro of duurder.
Inderdaad, ik heb er laatst wat Telecaster pickguards (elekrtische gitaar slagplaat) besteld. Gewoon een stuk plastick, maar in Nederland vragen ze er 40/50 Euro voor. En zolang ze passen is het prima en een simpel stuk plastic kan weinig kwaad. Dat zijn dan wel originele van Fender, maar toch. En dat ze er een maand over doen om hier te komen, geen probleem. En dat geldt ook voor de nvme heatsinks die ik daarvoor besteld had. Zulk soort dingetjes zijn prima voor Ali Express.
Je hebt gelijk voor producten die dan ook volledig voldoen aan de EU-eisen. Wat velen doen is echter gewoon via Ali inkopen zonder te checken of het volledig voldoet voor de Europese markt en het dan aanbieden op Bol.com. Dat mag natuurlijk niet maar gebeurt wel.
Dat niet aan EU eisen voldoen is regelmatig zwaar overtrokken. Jazeker kan je troep vinden die er in EU zeker niet door hoort te kunnen komen. Maar HEEL veel is gewoon wel goed. Of 'niet checken' wel of niet mag daar heb ik geen weet van. Ik zou ook niet checken of xiaomi producten wel voldoen, ik ga er van uit dat dat allemaal degelijk genoeg is voor de EU en dat bij hun CE niet een verzinsel is.Zo ook van genoeg andere bij tweakers geliefde merken groot en klein. Een noname 12v voeding trek ik wel eerst open voor ik er dozen van laat komen om hier te verkopen.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24 juli 2024 02:48]

Toch is dat niet zo overtrokken. Als het het er niet op staat betekent het inderdaad niet dat het niet voldoet, maar als het er wel op staat heb je wel een hoge mate van zekerheid. Er zit een hoop levensgevaarlijk spul tussen. We zijn inmiddels zo gewend aan gekeurd spul dat we niet meer weten hoe het is als die keuring wegvalt.
Volledig oneens met Tweaklegend.
NEE, je weet niet wat je koopt.

Voorbeeld: ik meende hoogwaardige screenprotectors voor de Nintendo Switch gekocht te hebben. Voor het beschermen van het display heb ik wel wat namelijk wel wat geld over. En wilde niet bezuinigen door goedkope Chinese troep.

Gezien er toen nog weinig bekend was over kwalitatieve screenprotectors voor de Switch (zoals dat wel het geval is voor smartphones) kocht ik eentje die op de advertentie er goed uit zag, zowel in de omschrijving als de foto’s.

Echter bij aankomst bleek het wel Ali Express spul te zijn. Sterker nog: Hij brak zelfs bij het aanbrengen tot mijn grote schrik.

Toen direct een klacht gestuurd naar Bol.com dat ik hoogwaardige kwaliteit verwachtte voor die prijs en hoe het werd gepresenteerd op de advertentie.

Ik kreeg echter weer deze toegestuurd....
Hij wist precies wat hij kocht en was er tevreden mee ook. Jouw verhaal is jouw verhaal dat kan je daar niet op betrekken.

Aliexpress heeft 100% zeker hoogwaardigere screenprotectors dan welke lokale fabrikant dan ook. (ook bij de switch launch al) Je trekt allemaal onjuiste verbanden waardoor je je billen hebt gebrand blijkbaar. Als je een tientje hebt betaald is je frustratie naïef. Van dat tientje komt er 3-4 euro bij de verkoper terecht die nog inkoop service garantie en winstbelasting aan kosten heeft (en van 1000x50 cent winst kan je hier niet leven dus een hogere winstmarge is ook volkomen logisch) dat je dat niet exact weet is uiteraard begrijpelijk maar dat ondernemen in Nederland kosten met zich mee brengt dat kan je niet ontgaan zijn, die 10 euro is dan alsnog 'bezuinigen'. Als die screenprotector 20+ oid was dan is je frustratie meer te begrijpen maar dan nog wil ik het eerder gooien op jouw naïviteit. Al is het maar de naïviteit van 'ja het zag er goed uit volgens de plaatjes' en 'Ik betaal expres meer voor kwaliteit' Dat is niet iets Ali gerelateerd dat is altijd al zo geweest. Daar ben ik mee opgegroeid en heb ik van geleerd, duurder is niet beter en dat reclames altijd rooskleuriger zijn etc om maar niet te spreken over al die teleshopping crap die je zelf ook wel al heel je leven voorbij hebt zien komen. Jij wist inderdaad niet wat je kocht maar dat heb ik ook niet beweerd. Wiens schuld dat is dat je het niet wist laat ik in het midden. (ligt ook ergens in het midden) Ik denk dat als je minder negatief zou zijn over 'Chinese troep' dat geholpen zou hebben.

Ps er zit bar weinig kwaliteitsverschil tussen de meeste van deze protectors, ik acht de kans groter dat jij gewoon 2x pech had dan dat de verkoper geheel onbruikbare troep verkocht, maar die kans is er uiteraard wel.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24 juli 2024 02:48]

Ja, ik zocht naar een thermosfles op bol, en voor de gein ook maar even gekeken op Aliexpress. En zowaar, de top drinkbekers waren daar gewoon te vinden, voor veel lagere prijzen. Vond t wel schandalig. Want voor de kwaliteit van Aliexpress (buiten electronica) ga ik niet enorme bedragen betalen.
Dit is een beetje tegenstrijdig, als je het niet had gevonden op Aliexpress, had je het wel gewoon gekocht. Dus dan had je het wel waard gevonden... Maar omdat het op Ali te krijgen was, is het opeens minder waard? Vaak is het verschil met Bol en Ali de weken tot maanden levertijd. Of gewoon mensen die niet goed zoeken...
Als iets op AE te krijgen is is het niet per definitie rommel. Je kunt daar van alles in allerlei kwaliteitsklasses krijgen. Waar we als westerlingen vooral naar zoeken op AE zijn de goedkope producten. Je vindt er ook allerlei goede spullen en die zijn dan enkele euro's goedkoper dan in Nederland, maar dan zonder Europese garantie.
Ik heb pas eens gekeken wat meel en gist kost. Schandalig wat een bakker dan voor een brood vraagt.
Kromme vergelijking.
Anoniem: 1301524 @Dostar2 november 2020 10:49
Heb eens gezien dat er een kerel inkocht bij de Action en dan doorverkocht op bol.com met nieuwe foto’s gemaakt met brak wit doek in zijn living...

Aankoopprijs 5 euro, verkoop 40.

Dropshipping is echt een pest geworden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1301524 op 24 juli 2024 02:48]

Dat is handel niet vragen wat het kost maar wat het waard is, het was waarschijnlijk 40 euro waard voor mensen die het voor dat bedrag kochten.
Kleren betaal je inderdaad ook meer dan het zou moeten kosten. Maar electronica dat niet gekeurd is en giftig speelgoed zijn zaken die niet kunnen voor dat geld (met bijhorende vervalste keuringsmerken), daar is geen discussie over mogelijk.

Edit: blijkbaar wel! Mooie input, had het zo niet bekeken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1301524 op 24 juli 2024 02:48]

Je gaf aan dat het van de Action kwam, dat lijkt me reeds Nederlands gekeurd en toegestane handelswaar.

AliExpress of iedere andere buitenlandse webshop heeft zich niet te houden aan de Nederlandse regelgeving maar jij moet dat als importeur van je spullen doen.

Giftig speelgoed, ongekeurde electronica etc. moet jij zelf laten testen en keuren om het hier volgens de wet te kunnen verkopen. Helaas is er nauwelijks controle op dat vlak en gebeurd het enkel met een lading van 1000+ Apple uitziende adapters of Samsung achtige telefoons, en niet met alle individuele pakketjes die in veel grotere getallen binnenkomen.
Als Action illegaal spul verkoopt zit daar al een probleem. En de netto marge op kleding is geen vetpot. Anders moet je direct een kledingwinkel beginnen.
Bol is een drama. Als ik wat zoek, komt 'ie met producten waarvan je er minimaal 10 moet afnemen.
Ja, dat is een redelijk misleidende manier van prijzen presenteren van Bol tegenwoordig. Denk je leuk kost maar 25 euro, maar dan moet je er wel minimaal 8 afnemen. Per stuk kosten ze dan 40 euro. Dit artikel staat dan wel mooi bovenaan het lijstje.
Wat is daar erg aan? Het bied je een keuze, meer betalen en snel in huis, of minder betalen en langer wachten.
Mijn probleem er mee is het stukje misleiding. Vaak verzinnen deze bedrijfjes ook een geweldig klinkende omschrijving en blijkt het toch rommel te zijn. Of nog erger, een hoop namaak producten voor prijzen van het echte product.
Als het namaak producten zijn, direct aangifte doen....
Het voelt wat misleidend aan, ik heb er zelf niet direct een probleem mee, zo lang die producten dan wel gewoon al in NL zijn en snel geleverd kunnen worden. Ik kijk zelf eigenlijk altijd dat als ik iets snel moet hebben dan koop het bij een nederlandse of duitse webshop en dan betaal ik meer. Als het een week of twee kan wachten dan koop het liever direct via Ali voor een tiende van de prijs.

Wat ik helaas nu al een paar keer heb gehad is dat ik iets redelijk vlot moet / wil hebben en het bij een Nederlandse shop koop, die het vervolgens zelf gewoon van Ali bestellen en mijn adres invoeren. Betaal je 10x zoveel en nog zit je met een hoge levertijd. Ik bedoel, een order formulier invullen op ali kan ik ook wel, door hoef ik geen tientallen euro's voor te betalen omdat door iemand anders te laten doen.
Anoniem: 1463186 @Dostar2 november 2020 10:56
Ik vind vooral dat ze er transparant in moeten zijn, maar het aanbieden van een dergelijke dienst vind ik niet inherent iets mis mee. Als jij winst kan maken door een product morgen te leveren in plaats van ergens de komende 2-3 maanden, dan voeg je dus wel waarde toe door een dienst te leveren.

Maar inderdaad, dan moet het wel duidelijk zijn dat dat zo is en niet producten aanprijzen als 'hoogwaardige spullen'. Je moet gewoon weten wat je koopt, en dan zelf de keuze kunnen maken of die 7 euro het je waard is om er een paar maanden op te wachten. Dat zal dan van de persoon en het soort product afhangen of dat daadwerkelijk zo is. Er zijn namelijk best dingen waar ik extra voor wil betalen (ik had bijvoorbeeld een USB verleng kabeltje nodig voor mijn nieuwe werkopstelling, dan wil ik geen 2 maanden wachten om 5 euro te besparen)
Maar er zijn wel degelijk "hoogwaardige spullen" via Ali en dergelijke te krijgen voor weinig geld (of minder geld dan in een Nederlandse winkel). Het is niet allemaal troep. Ik heb een tijdje terug degelijke luidsprekerconnectors gekocht voor een paar euro per stuk die in een Nederlanse winkel al gauw 7...8 keer zo duur zijn. Gewoon goed spul. Als Nederlandse winkels geen huur, belasting, voorraad en personeel e.d. zouden hoeven betalen zou het allemaal veel goedkoper kunnen....
Anoniem: 1463186 @K-aroq2 november 2020 12:30
O daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Genoeg spullen van AliExpress zijn echt prima, zeker voor wat je er voor betaalt. Ik heb zelf QCY oortjes besteld bij AliExpress in plaats van in Nederland, omdat ik die 2 maanden best wilde wachten. Bleek dat ik het gewoon in NL had moeten bestellen want het zijn echt top dingen (zeker voor de 17 euro).

Maar vaak wordt er wel beweerd dat het 'premium materialen' zijn oid, terwijl dat gewoon echt niet zo is. Op AliExpress kunnen we daar weinig aan doen los van niet bestellen, maar Nederlandse winkels kunnen daar wel op aangesproken worden natuurlijk.
Maar inderdaad, dan moet het wel duidelijk zijn dat dat zo is en niet producten aanprijzen als 'hoogwaardige spullen'.
Is het echt zo anders dan een product kopen bij een "gewone" winkel, ook dat product kan gewoon uit diezelfde fabriek in China komen.

Daarnaast, ook Alie en vrienden presenteren producten als "hoogwaardige spullen".
Aangezien Ali ook gewoon hoogwaardige spullen verkoopt en het een hele normale gang van zaken is om in het verre oosten in te kopen en in het Westen te verkopen bedoel je dus eigenlijk dat de verkoper het erbij moet zetten als het rommel is. Dat gaat niet gebeuren :)
Als ze voorraad in NL hebben en snel kunnen leveren vind ik het prima! Wat ik niet prima vind is adverteren met spullen van Ali, doen alsof je eigen voorraad hebt, en dan je bestelling gewoon 1-op-1 invoeren op ali en de spullen dus nog gewoon uit china moeten komen. Dat kan ik zelf ook wel namelijk :p
Nee, dat klopt, maar mijn reactie was meer gericht op het idee dat een webshop het erbij moet zetten als het ingekocht wordt via het verre oosten. Echter, er worden heel veel artikelen in het midden oosten ingekocht en op zich zegt dat niets over de kwaliteit.
. Enige voordeel dat je hebt is de volgende dag in huis.
Ook niet altijd en sommigen geven het zelfs in de kleine lettertjes aan. Via Bol kocht ik een flesje lijmende loctite van een ander merk wat veel goedkoper was. Kreeg dezelfde dag een mail dat er een verzendingnummer was aangemaakt, heeft alleen alsnog 3 dagen geduurd voordat de post het pakket had ontvangen voor verzending.En dan was het een partner waar geen verdere registratie bij het KvK te vinden is.
Zo zag ik vorige week een "aanbieding" van een ringflitser voorbij komen waar mensen de nodige vragen op hadden waaronder de levertijd. Werd gewoon aangegeven dat het minimaal 14 dage was, dus gewoon uit Azië komt. Dan was het ee 50% kortingsprijs op het origineel van 9 euro. Ik heb zelf de flitser en heb er 34 voor beaald en met een beetje zoeken is die nu goedkoper te vinden. Hoewel ze leveren wat je besteld is het wel oplichting met prijzengegochel.

Maar een tipje, gewoon even met Whois kijken wanneer de site is gemaakt, een beetje rond googlen voor ervaringen.Als die vrij kort in de lucht is mag je best wel voorzichtig zijn..
Het zijn ook veel winkels die voorheen niks online verkochten en dat nu wel doen. het is dus zeker niet altijd wat jij hier zegt.

Mensen moeten hun producten verkopen. Bv kledingwinkels (kleine zelfstandige winkels) die geen webshop hadden die dat nu wel hebben.
Dit zijn alleen cijfers van nieuwe inschrijvingen van webshops. Hoeveel bedrijven zullen hun webshop als nieuw bedrijf inschrijven?
Dat weet ik niet, maar waarom zouden webshops groeien door dropshipping van Aliexpress. Dit lijkt vooral Corona gerelateerd. En daardoor zou je zeggen dat het niet(direct) iets is wat al langer aan de gang is.

Ik denk overigens dat bedrijven mogelijk wel de webshop en de winkel willen splitsen en deze onder andere bedrijven te willen houden.
Maar de influencer "route" is wel een goede verklaring, je kvk inschrijving is stap 1 en dat is het makkelijkste nog.. het CBR ziet vervolgens die inschrijving maar checkt niet of het bedrijf daadwerkelijk actief is en omzet draait.

Als je ondertussen als echte winkel nog geen webshop hebt loop je wel erg achter de feiten aan.. Plus het is een redelijke investering voor de meeste winkels dus als je het al moeilijk hebt doe je dat ook niet heel snel.

Maar goed, echt weten doen we het niet natuurlijk..
Het zijn ook veel winkels die voorheen niks online verkochten en dat nu wel doen. het is dus zeker niet altijd wat jij hier zegt.

Mensen moeten hun producten verkopen. Bv kledingwinkels (kleine zelfstandige winkels) die geen webshop hadden die dat nu wel hebben.
Hij zegt wat? Hij heeft zelfs het woord 'altijd' niet eens gebruikt. Hij vraagt zich alleen af wat het percentage is.
Precies, al die 'succesverhalen', die voornamelijk bedoeld zijn om zelf dure e-commerce cursussen te slijten aan een beïnvloedbare doelgroep...
Tsja opzich doen ze niks verkeerds. Ze beloven niks en in interviews benadrukken ze ook dat het best een jaar kan duren voor het draait. De cursus die ze aanbieden en de guides zijn wel echt. Ook al is de doelgroep duidelijk verveelde knulletjes die teveel youtube kijken haha.

Wat is het verschil tussen hun flashy reclame en een guide, dan tussen een flashy red bull reclame waar ik kennelijk harder van ga rennen.
De cursussen die ze aanbieden en de guides zijn verouderd. Dat is een veelgebruikte techniek in de 'cursus' wereld. De zogenaamde dropshippers hebben veel geluk gehad in het begin en hebben er een cursus van gemaakt, echter zijn de meeste niet meer relevant en niet meer up-to-date. Het gevolg is dat je gigantisch veel neppe dropshippers krijgt die gouden bergen beloven maar troep leveren.

In de cursussen wordt ook niet ingegaan op retouren, een veel voorkomend probleem met dropshippers. Ze accepteren geen retouren of ze stoppen gewoon hun 'webshop' nadat ze in een korte periode veel producten hebben gekocht en geleverd en beginnen dan weer van voor af aan. Of ze zeggen dat het product retour gestuurd moet worden naar China (want daar zit hun 'warehouse') met bijbehorende torenhoge kosten waardoor veel mensen afzien van hun retour. Iets wat gewoon verboden is.
Precies, vorige week nog heel goed gemerkt met Halloweenspullen... Wordt heel veel gedaan via Bol.com

via Bol.com €24,90
via AliExpress €3,51
ok ff rekenen..

24.90 - btw - inkoop - verzending - (margebol a 15% netto) = heel weinig

Neem dan nog eens mee dat je gratis je retouren moet afhandelen en gegarandeerd dat minimaal 5% kwijt raakt, verkeerd bezorgd, geweigerd of anderzijds in dispuut raakt.

Is het dan nog veel? Ik denk dat deze verkoper echt geen vetpot heeft hoor.
ok ff rekenen..

24.90 - btw - inkoop - verzending - (margebol a 15% netto) = heel weinig
Ok, dan...
24.9 - 0 (het is geen consument) - 3.51 - 3.735 = 17.655 het is maar net wat je heel weinig noemt.
Import kosten, importheffingen, btw afdracht (omzetbelasting)
Dus iemand zegt : ok ff rekenen en geeft dan een rekensom.
Maar dan moet ik dus niet met die rekensom gaan rekenen, maar met een uitgebreidere?

Apart...
Tja, ik kan er niks aan doen dat Rob het een en ander vergeet.
Maar goed, jij past de som ook aan door geen btw te rekenen, terwijl die wel door de verkoper afgedragen moet worden.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 24 juli 2024 02:48]

Die verkoopprijs is 24,90, dus die BTW moet je in je rekensom wel nog van af halen. Je moet dus beginnen met €19,67.
Je betaald gewoon BTC op die 24.9 euro hoor? Dat wordt dus:
24.9 - 4.32(btw) - 3.51(inkoop) - 3.49(Marge bol, 10% + 1 euro) - 3.20(pakket verzending) = 10.38 op een kostprijs van 3.51(eigenlijk meer want gaat nog import heffing en verzending e.d. overheen)

Dat klinkt als veel, maar met die 10 euro moet je wel een snelle levering, gratis retourneren, europese rechten als wet koop op afstand en dergelijke kunnen waarborgen. Mijn inziens niet onredelijk. Al vraag ik me inderdaad wel af hoe goed die rechten allemaal afgedekt worden, vaak nemen dit soort verkopers het niet super nauw met de regels.

[Reactie gewijzigd door cotix op 24 juli 2024 02:48]

Behalve dat die € 3,51 niet kan leveren aan Nederland, dus je bent maar liefst € 6,63 kwijt, nog steeds een verschilletje maar wel véél kleiner.
Als je wat verder klikt, komt je weer op een versie uit van €5,50 incl. verzendkosten. Maar zoals je zelf al aangeeft, punt blijft daarmee toch staan.
Correctie 6,73. Voor die 3,51 gaat deze ali verkoper het je nooit leveren. De verkoper voegt namelijk opties toe die nooit gekozen kunnen worden om een lage vanaf prijs te krijgen. Hele irritante ontwikkeling op Ali is dat. Sorteren op prijs heeft hierdoor namelijk geen zin meer.

Desalniettemin nog steeds een gigantisch verschil met Bol.com natuurlijk. Maar hiervoor moet de verkoper dan wel garantie bieden, in Nederland versturen en gratis retouren aannemen en op tijd kunnen leveren voor Halloween. Ik ben in ieder geval niet jaloers op deze verkoper.
Tja, het is afhankelijk of je het voor Halloween 2020 of 2021 wilt hebben...
Ik denk voornamelijk zulke webwinkel inderdaad, aangezien een echte webwinkel starten hoge kosten vraagt zoals magazijn of contracten met bedrijven ala apple/samsung/bosch etc (afhankelijk wat je verkoopt natuurlijk)...
Dat kan ook heel anders, je kan je voorraad uitbesteden aan verschillende bedrijven of je kan vanuit huis/garage een relatief kleine selectie producten op voorraad hebben. Er zijn heel veel webwinkels die een niche product range hebben en met relatief kleine producten en een beperkte voorraad toch geregistreerd staan als webwinkel. Mensen hebben nu vaak meer tijd om ook andere activiteiten te starten. En ik vermoed dat nu toch verschillende fysieke winkels die nog geen webshop hadden, nu een webshop zijn gestart om zo het hoofd boven water te houden.
Je word er mee doodgegooid op instagram en facebook. Bloed irritant. Zet er ook altijd bij dat je het goedkoper op aliexpress kan kopen.
Anoniem: 562971 @Akemi2 november 2020 11:04
Yup, men voegt je toe als 'vriend' en nog geen 10 minuten later.... koop dit, koop dat...
Begrijp ik nu goed dat jij niet zelf toestemming hoeft te geven wie jouw vrienden zijn? Nee, negeer en ontvriend werkt bij mij prima. Zero tolerance policy.
Het zijn eigenlijk geen vrienden maar volgers, diegene volgt jou op Instagram.
Er wordt net zoveel gehandhaafd als bij de mediamarkt: Je moet zelf vechten voor je rechten.
Tsja...zo nieuw is dat ook weer niet. Oké, we hebben nu Ali, maar voor die tijd kwam ook al van alles uit China. Al onze electronica wordt al decennia door China geproduceerd. Dus het verschil is erg klein. Nu zijn er 'ondernemers', of liever opportunisten, die een extra zakcentje verdienen door de spullen bij Ali in te kopen en hier weer te verkopen. Het is door internet/martkplaats e.d. allemaal wat laagdrempeliger geworden.

Alleen zijn het natuurlijk geen echte ondernemers. Ze hebben een webshop, en een KvK inschrijving misschien, maar dat maakt je nog geen 'echte' ondernemer. Het zijn opportunisten die wat goedkope rommel inkopen met een minimale investering. Ze hebben hoogstwaarschijnlijk helemaal geen echte reserves, geen support, geen echte klantenservice. Het zijn eenpitters die in de problemen komen als er teveel garantieclaims komen of teveel spullen niet op tijd geleverd worden en boze klanten willen annuleren.

Ik generaliseer, en het zal niet voor iedereen gelden, maar voor veel van dat soort bedrijven gaat het wel degelijk op. Jaren geleden had je dat ook met computerwinkeltjes. Toen waren en enorm veel computerwinkels aan huis. Website en hup, ze zijn ondernemer. En dan in de problemen komen als het wat minder gaat, teveel concurrentie, een klant die niet betaalt, of een ander tegenvallertje.
Heb eens een docu gezien over Amstrad , deze haalde ook de versterkers uit China en deed er mooi ogend logosticker op; zijn ze groot mee geworden.
Probleem is ook helemaal niet dat het uit China komt, maar dat er mensen zijn die daar achteloos van alles inkopen en het vervolgens in een Nederlandse webshop gaan verkopen zonder te checken of de spullen wel goedgekeurd zijn voor de Europese markt.
En al onze elektronica wordt niet al decennia lang in China gemaakt. Tot een jaar of 20 geleden was "Made in China" gewoon een synoniem voor rommel. Daarvoor werd elektronica van enige kwaliteit vooral in Taiwan, Japan en Zuid-Korea gemaakt. Of bedoel je met "decennia lang" 20 jaar?
Nee, natuurlijk niet letterlijk alles, maar wel heel veel. En ik ben een ouwe lul, dus decennia is niet de laatste 20 jaar. Al heel lang zie ik op van alles 'Made in China' staan. En lang niet alles is rommel. Taiwan wordt trouwens door China ook als China gezien :+
China kan rommel produceren als je om rommel vraagt. Als je goede spullen wilt, kunnen zij dat ook maken, maar dan hangt daar een ander prijskaartje aan. Veel bedrijven in het Westen laten hun spullen daar maken en verbergen zich dan achter 'China' als er iets mis is. Giftige plastics in Barbie poppen bijvoorbeeld. Alsof die fabrikant alles via de mail bestelt en nooit gaat kijken of eisen stelt. Dat gaat er bij mij niet in. Je betaalt de laagste prijs, dan krijg je ook de laagste kwaliteit.
Maar "Made in Taiwan" gold in de jaren 80 als prima, "Made in China" niet. Daar was toch echt een verschil tussen. Ben wel heel benieuwd op welke gewone elektronica (niet van de kermis) uit de jaren 80 "Made in China" stond. Zelfs beruchte merken als Supertech en Audiosonic werden niet in China gemaakt.
Huh doet Ali express de Nederlandse wet aanhouden dan? Sinds wanneer?
nope,.niet de nederlandse en niet de Europese.

[Reactie gewijzigd door tja op 24 juli 2024 02:48]

Tegenwoordig doe ik eerst een reverse image search op google of de desbetreffende Nederlandse shop hetzelfde aanbod heeft als AliExpress. Ik hou niet van dozenschuivers
Is vrij logisch dat er een toename is aan bestellingen via webshop, zelf doe ik er ook aan mee omdat ik mij erger aan het beleid in de winkels.

De drempel online bestellen is gewoon veel lager en tegenwoordig is het vandaag besteld morgen in huis.
De angst om besmet te worden in een winkel draagt daar ook aan mee.

Van ali bestel ik alleen zaken wat niet mis kan gaan zoals telefoonhousjes etc, er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in, niet alles is wat het lijkt of is namaak.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 24 juli 2024 02:48]

Vandaag de dag kun je met een paar drukken op de knop een (betaalbare) webshop in elkaar zetten dmv plug-ins en drag & drop systemen. Een dure webdesigner is daarom niet voor iedereen meer nodig. Het verbaast me dan ook niet dat webshops als paddenstoelen uit de grond gestampt worden.

Ik verwacht mede door deze "doe het zelf technieken" ook een flinke stijging in het aantal webdesign bedrijven.
Anoniem: 328026 @tja2 november 2020 11:04
Maar bij wie moet ik aankloppen als mijn auto afbrand doordat deze webshops auto-opladers verkopen die niet aan de EU-normen voldoet? De 19 jarige eigenaar zal waarschijnlijk niet verzekerd zijn en ook niet het vermogen hebben om mijn schade te betalen.
dat is precies mijn punt. koop bij een Nederlands bedrijf en dan wel eentje die beetje bekent is. eentje waarvan jij denkt dat je die kunt vertrouwen. dit in kader van aansprakelijkheid, verzekeringen en gekeurde goederen. ik koop liever een philips water koker dan een chingchong merk van de aliexpres vanwege dit.
tijdje terug kwam ik een artikel tegen over dat de verf die op het chinese speelgoed zit te hoge waardes bevatten waardoor het giftig was. ik betaal liever iets meer bij een hollandse winkel die ik vertrouw en kan aanpakken als het nodig is.
Maar dan kunnen beginnende ondernemers die nog geen bekendheid hebben dus nooit een goedlopend bedrijf opzetten als iedereen maar bij de bekende bedrijven blijft kopen. Dit moet juist via regelgeving aangepakt worden.
jij bent dus anti chinees ondernemerschap, wat een haat man. en je wil dit anti Chinese idee aanpakken via een wet?
je kunt gewoon chinese goederen kopen en deze laten testen en laten voorzien van een keurmerk.
rebranding is iets wat al jaren gebeurt, je hoeft alleen een keuring te laten doen. Ipad is ook gewoon gemaakt in china net als heel veel zaken. verschil is dat die bepalen hoe en uit welke grondstoffen gemaakt moet worden maar bijvoorbeeld bij nike's/adidas (wat voor sommige modellen uit dezelfde fabriek komt) of speelgoed van matel is dat minder tot niet zo. vandaar dat je daar terugroep acties tegenkomt.

wil je groeien, hou je bij bekende merken waar dat uitmaakt, gedraag je als ondernemer waar je zelf graag bij zou willen kopen en dan nog uitmuntende customer service.
maar ik begrijp dat jij geen ondernemer bent. ik wel, al 24 jaar.
Misschien even goed lezen. Ik ben helemaal niet tegen Chinees ondernemerschap. Ik ben tegen Europeanen die in China producten aankopen en die zomaar op de Europese markt gaan verkopen terwijl er gewoon kwaliteitsregels van toepassing zijn. Het kan niet zo zijn dat een bedrijf als Gamma, Albert Heijn, Hornbach, Media Markt allemaal aan regels moeten voldoen en een kleine webshop gewoon rommel mag importeren en verkopen.
Als iemand zijn spullen laat voorzien van het Europese keurmerk is daar helemaal niets mis mee.
Misschien eerst even goed de bijdragen lezen voordat je iemand gaat schofferen.
Als koper ben jij beschermd en de verkoper moet inderdaad handelen na de voorwaarden binnen de EU/NL.
De 19jarige zal dan inderdaad een probleem gaan krijgen als hij deze zaken niet geregeld heeft.
Uiteindelijk ga jij je geld krijgen want de verzekering gaat hier wel achteraan.
Uiteindelijk ga jij je geld krijgen want de verzekering gaat hier wel achteraan.
Ik weet niet of enkel een WA verzekering daar wat mee doet. Tevens kan je een kale kip niet plukken.
Maar bij wie moet ik aankloppen als mijn auto afbrand doordat deze webshops auto-opladers verkopen die niet aan de EU-normen voldoet?
Bij jezelf, jij wou graag een goedkope lader en koopt het bij een willekeurige webshop in plaats van bij een gerenommeerde verkoper of dealer...
Dat blijkt dus een hoax te zijn. De Europese Commissie heeft verklaard dat dat zogenaamde "China Export" logo wel degelijk het Europese keurmerk moet voorstellen maar dat men zich gewoon niet aan de geometrie heeft gehouden. Zie bijv.
https://www.europarl.euro...e=P-2007-5938&language=EN

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.