Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kuo: eerste Apple-product met miniledscherm is iPad Pro

Het eerste Apple-product met miniledscherm is volgens TF Securities-analist Ming-Chi Kuo een variant van de iPad Pro die voor het einde van het jaar moet uitkomen. Daarna wil Apple de schermtechniek op veel meer apparaten gebruiken.

Het zou gaan om de grote versie van de iPad Pro met 12,9"-scherm, claimt MacRumors op basis van een rapport van Kuo. Een miniledscherm heeft in plaats van een enkele backlight tussen duizend en tienduizend leds achter het scherm die de software individueel kan dimmen om zo een hoger contrast op het scherm te kunnen tonen.

Door productieproblemen kan Apple aan ongeveer 300.000 tot 400.000 miniled-schermen komen voor het einde van het jaar, waardoor de fabrikant de nieuwe schermtechniek niet in een reeks van producten kan gebruiken. Daarom komen, zoals Kuo eerder al zei, veel van die producten pas volgend jaar uit.

Apple kondigde eerder dit jaar het Pro Display XDR aan. Dit 5000 of 6000 dollar kostende scherm heeft 576 leds om delen van het scherm te kunnen dimmen. Het gaat hier om een fald-backlight, waarbij 576 zones individueel zijn te dimmen. Dit betreft nog geen miniledscherm, omdat de individuele leds nog te groot zijn om als minileds te worden gekwalificeerd. Miniled is een van de technieken om lcd's beter te maken.

Producten die mogelijk scherm met miniledbacklight krijgen
Apple iPad Pro 12,9" Apple MacBook Pro 16"
Apple iPad 10,2" Apple MacBook Pro 14,1"
Apple iPad mini 7,9" Apple iMac Pro 27"

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

23-09-2020 • 19:24

54 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (54)

Wijzig sortering
Miniled is een beetje zoals QLED geen OLED is maar dan voor Microled...
Niet echt. QLED zegt niets over de backlight en heeft weinig overeenkomsten met OLED. MiniLED en MicroLED daarentegen refereren beide naar de backlight.
QLED zegt álles over de backlight, namelijk blauwe LEDs met daarvoor een laag Quantumdots om tot wit licht te komen.
Volgens mij is MicroLED toch meer iets zoals OLED in plaats van een LCD met een andere backlight?
Precies. OLED en MicroLED hebben de overeenkomst dat elke pixel individueel belicht wordt. Quantum Dot (QLED) is een soort kleurfilter en heeft verder geen relevantie in de vergelijking.
En dus dan ook uit, wat die perfecte zwart zou moeten geven wat we OLED zo op prijzen.

Ik vraag mij nog wel af hoe het zit met burn in, waar sommige pixels de kleuren naarmate gebruik slechter (of anders van de rest) des te meer een dezelfde vaak wordt weergeven, heeft microLED hier ook last van?
En kan de belichting bij elke LED lekker fel, en als het heel fel kan, voor hoelang voordat hitte een probleem wordt?

Edit: Ah nee, microLED heeft er helemaal geen last van, dat is mooi...als alleen de yields beetje meevielen, maar voor nu verwacht ik dat we geen 'betaalbare' microLED TV's zullen krijgen...

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 23 september 2020 22:27]

OOk leds hebben last van veroudering. Veel gebrukte microleds zullen dus sneller verzwakken en dat gaat op termijn soortgelijke problemen geven. Nu valt het met de grote backlights minder op, behalve da tje scherm langzaam minder lichtopbrengst heeft . De vlakken zijn dermate groot dat het minder opvalt.
( goed zichtbaar wanneer je een nieuw naast een oud toestel zet)
Niet elke pixel... OLED heeft ca 8 miljoen individuele werkende pixels. (3840 x 2160) Microled waar we hier over spreken iets van 10 tot 20.000 dat scheelt nogal!

[Reactie gewijzigd door SED op 24 september 2020 00:42]

Haal je nu niet miniled en microled door elkaar? Bij miniled is de led de backlight, maar heb je er heel veel. Bij microled is iedere led een pixel. In zekere zin is het laatste dus vergelijkbaar met oled.
Je hebt gelijk. Vergissing.
Microled in dit geval is een soort van compacte FALD array ,maar geen individueel oplichtende pixels.
Dat klopt dus niet. Micro-LED is juist zeer vergelijkbaar met OLED in de zin dat er geen backlight meer nodig is omdat de pixels zelf licht geven. Een paneel mini-LED noemen, riekt naar dezelfde marketing nonsens als QLED, in de zin dat het consumenten op het verkeerde been wat betreft de displaytechniek. QLED en Mini-LED zijn beide LCD. OLED en micro-LED zijn beide hun eigen categorie en een geheel andere beeldschermtechniek.
En het verschil tussen OLED en micro-LED is dat OLED gebruik maakt van Organic Light Emitting Diodes die verslijten terwijl micro-LED niet-organische LED diodes gebruikt met een veel langere levensduur welke geen last hebben van vermindering in helderheid.

Dus, in volgorde van 'beste techniek' naar 'minst indrukwekkende techniek':
- microled
- OLED
- mini-LED/QLED (het is allemaal hetzelfde: een LCD paneel met LED backlighting, enkel de hoeveelheid backlight zones verschilt)
Dat is inderdaad de theorie. In de praktijk zal micro-LED zich nog moeten bewijzen. Ook anorganische LEDs zijn aan slijtage onderhevig. LED-lampen bijv verliezen door de jaren heen ook vermogen. Ik blijf voorlopig kritisch tot we meer weten over de levensduur.
Het backlight is veel fijnmaziger maar verre van het individueel belichten van pixels zoals Oled heeft.
Feitelijk verdeel je het scherm in een 10.000 vakjes maar Oleds is een veel voud daarvan 3840 x 2160 = ca 8 miljoen!
Ik dacht dat Apple altijd wachtte met nieuwe technologie omdat het nog wat meer doorontwikkeld moet worden? Zelfde reden waarom ze bijv. wachten met 120Hz op iPhones.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 september 2020 20:20]

Apple implementeert doorgaans technologieën als ze denken dat deze een meerwaarde hebben en geen onnodige nadelen brengen voor hun producten. Als ze geen 120Hz implementeren op de komende iPhones, dan doen ze dat vanwege de batterijduur, bijvoorbeeld. Of omdat ze vinden dat 120Hz op 1080p voor klanten minder interessant is dan 60Hz op een hogere resolutie. Niet omdat 120Hz niet mooi zou zijn. Het zit niet voor niks al jaren op de iPad Pro.

Als mini-led gewoon werkt, de batterijduur gewoon de reguliere 10 uur is die ze al sinds de eerste iPad als leidraad gebruiken, het voor de gebruiker een mooier beeldresultaat geeft, dan ja, komt dat gewoon in het product.
O, mij werd vorige week verteld door meerdere tweakers dat het kwam omdat 120Hz nog niet voldoende ontwikkeld is. Nu weet ik ook niet meer wie ik moet geloven...
Wat Apple wil (of lijkt te willen. Want het is niet officieel) is een variabele refresh rate van 1Hz tot 120 Hz en dat is nog niet gelukt.

De toestellen nu op de markt hebben dat ook nog niet voor zover ik weet, wel variabel maar dan vanaf 30 Hz tot 120 Hz (bijvoorbeeld).
Wat Apple wil (of lijkt te willen. Want het is niet officieel) is een variabele refresh rate van 1Hz tot 120 Hz en dat is nog niet gelukt.
Wat brengt het voordeel hiervan dan? Zoals ik het zie krijg je dan juist een wat lagy'er experience.
Als ik een boek lees op mijn iPad, heb ik aan 1hz genoeg en dat scheelt een hoop batterijduur.
Juist ik snap hem, dankjewel. @Ashketchum22 en jij ook bedankt voor de uitleg.
Always on display zoals bijvoorbeeld ook geimplementeerd is op de Apple Watch vanaf series 5.
Deze refreshed 1x per minuut om de tijd te verversen die in het beeld staat. Pas als de gebruiker de watch naar zich toe draait wordt deze beeldverversing verhoogd.
Hierdoor kan je wel constant de tijd laten zien maar gaat het niet ten kosten van de batterij duur op een zware manier.
Net als veel andere bedrijven is Apple niet van plan zijn toekomstplannen te delen. Zeker met iPhones is apple nogal geheimzinnig, het echt antwoord zal dus bij hun vandaan moeten komen.

Het echte antwoord zal van doen hebben met beschikbaarheid, kwaliteit en prijs. Maar de verhouding hierin blijft gissen tot je er gaat werken denk ik.

De fabrikant moet natuurlijk in werkelijk enorme aantallen kunnen gaan leveren. Niet omdat Apple de grootste is, maar omdat ze van een paar modellen immense hoeveelheden verkopen.

Alleen de top van Apple weet de echte reden en je mede tweakers probeerden waarschijnlijk een logische verklaring te leveren naar aanleiding van geruchten. Zelfs de toppers hebben niet alles juist ;)
Tweakers moet je niet naar luisteren
Ze wachten ook soms omdat er niet genoeg kan geproduceerd worden per jaar, zie oled in iPhone
Het grootste probleem voor Apple is onderdelen vastkrijgen, ze hebben al jaren een van de best verkopende smarphones (tientallen miljoenen per model), en op tablet markt zijn ze zeer dominant. Als er 1 enkel onderdeel productie issues heeft dan kan dit een enorme impact hebben op een hele lijn, en vermits ze maar een paar modellen hebben en dit een groot deel van hun omzet vertegenwoordigd is het normaal dat ze niet gaan experimenteren.

Daarbij, miniled is niet echt een nieuwe technologie, het is een technologie die bestaande productielijnen al aankunnen (evolutie), er is ook weinig risico aan verbonden. Microled is bvb wel een technologie die als superieur wordt beschouwd, maar ook moeilijker te produceren is op grote schaal, vandaar miniled en geen microled voor Apple nu.
Dat is wel wat doorgaans op deze site hier neer wordt gezet door Apple lui, als bij een review aangegeven wordt dat iets ontbreekt tov Android. Nu zetten ze je snel op -1.
Ik vraag me af hoelang het nog mag duren voordat microled een ding wordt
Microled bestaat al, alleen in heel grote schermen die in modules worden opgedeeld.

Voor consumenten TVs verwacht ik het niet eerder dan 2025 en telefoons zal nog een stuk langer duren vermoed ik. Om de simpele reden dat de grote moeilijkheid aan microled is om de leds zo klein te krijgen en hoge yields te hebben. Telefoons moeten nog stukken kleinere leds hebben dan TV's dus die zullen later aan de beurt zijn.
Ook een belangrijke kanttekening is dat burn-in bij smartphones niet echt een ding is in de eerste jaren tegenwoordig. OLED volstaat dus perfect voor de usecase
Blijft mooi om te zien hoe creatief fabrikanten zijn met het geven van nieuwe namen aan bestaande technieken. Helaas zorgt het er niet voor dat het er allemaal duidelijker op wordt.
Uiteindelijk zal iemand gelijk hebben. Volgens mij zijn nu alle Apple producten al eens genoemd als ‘eerste met miniled’.

Mooie techniek. Ik zie het liever vandaag dan morgen.
Waarom niet gewoon OLED blijven gebruiken? Wat is precies het voordeel van deze minileds?
OLED is geweldig, maar er zijn twee nadelen aan de huidige techniek:
1) Inbranden blijft een risico, maar is de afgelopen jaren sterk verbeterd.
2) De maximale piek helderheid blijft vooralsnog laag met gemiddeld 800 nits voor een hele kleine highlights en iets van 600 nits voor een groter oppervlak. Ook dit is de afgelopen jaren een stuk beter geworden, maar ik betwijfel of we ooit boven de 1500 nits zullen komen.

MiniLED en MicroLED zouden deze twee problemen geheel moeten oplossen.
2) De maximale piek helderheid blijft vooralsnog laag met gemiddeld 800 nits voor een hele kleine highlights en iets van 600 nits voor een groter oppervlak. Ook dit is de afgelopen jaren een stuk beter geworden, maar ik betwijfel of we ooit boven de 1500 nits zullen komen.
Je bedoeld, OLED kan al 823nits halen bij volledig wit, en gaat al richting 1500nits met kleinere oppervlakte wit (1342nits)...
The 823 nits is for the Natural Mode with an All White Full Screen 100% Average Picture Level APL image, which is the most challenging image for an OLED display because all the pixels are at full power. For the Vivid Mode with an All White Full Screen it is 828 nits. These are Record Setting Brightness for OLED displays with 100% Average Picture Level APL images.


The Galaxy S20 Ultra has a Record Peak Brightness of 1,342 nits, which is 10% higher than on the Galaxy S10. See the Brightness and Contrast, the High Ambient Light and the Screen Reflections sections for the measurements and details.
http://www.displaymate.co...tOut_1U.htm#Ambient_Light
Ik doelde meer op OLED televisie schermen, maar je hebt gelijk dat de kleinere OLED schermen al veel verder zijn.
Waarom toch steeds die fixatie op het aantal nits? Dat is helemaal nergens voor nodig. Ik heb de LG 65" OLED B6, yep, dat is het model uit 2016. Het zal me verbazen als die meer dan 600 nits haalt. Maar als dat scherm van volledig zwart naar volledig wit gaat, dan zit ik echt wel met m'n ogen te knipperen hoor. Daar komt een flinke bak licht vanaf. Ook kijken bij daglicht is nog nooit een probleem geweest, al profiteer je dan niet van het maximale contrast.

Ook inbranden heb ik geen last van.
Waarom toch steeds die fixatie op het aantal nits? Dat is helemaal nergens voor nodig.
Dat is zeker wel nodig, want HDR content gaat in piek helderheid veel hoger dan een magere 600 nits. Veel UHD Blu-ray's zijn gemasterd voor 1200+ nits. Dolby Vision kan als format tot 4000 nits gaan. Overigens gaat het om piek helderheid, dus een volledig wit scherm is niet belangrijk.

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 24 september 2020 09:55]

Geen inbranding / image burn. OLED heeft dat als risico, vooral op laptops lijkt mij een OLED niet ideaal, omdat bepaalde elementen altijd op één plek staan (zoals menubar, dock etc). Met miniled heb je die risico niet.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 september 2020 20:38]

De iPad Pro, en zover ik weet zelfs alle iPads, hebben nooit een OLED display gehad.
Waarom niet gewoon OLED blijven gebruiken? Wat is precies het voordeel van deze minileds?
De prijs.
Wacht wacht... dus er komt een nieuwe iPad pro dit jaar nog uit? Ik dacht dat het juist pas in maart weer vernieuwd zou worden..?

Maar wat gebeurt dan met de iPad pro 11 inch? De reguliere iPad 10.2 krijg namelijk wel miniledscherm?
het nieuwe basis-model met LCD is onlangs al gepresenteerd en heet iPad Air. Het lijkt me sterk dat een nieuw pro model gepresenteerd gaat worden met een enorme meerprijs ten opzichte van de huidige generatie pro
Als ze alleen een 12.9"-versie gaan maken voor nu, denk ik het eigenlijk wel. Anders is de 11" opeens minder Pro dan de grotere. Vooral omdat de huidige Pro nog geen halfjaar bestaat, lijkt het me sterk dat die lijn er uit gaat.
Mijn punt was juist dat de air het basismodel met lcd is, terwijl de pro verder gaat als miniled
Excuses, ik bedoelde natuurlijk het basismodel ‘liquid retina display’, voor miniled verzinnen ze vast een ook hele mooie naam ;)
Ik dacht dat de iPad 8 het basis model was met LCD? De iPad Air is duur als basis model, maar ontbreekt inderdaad zelfs een flash...
MiniLED en MicoLED zijn gewoon nog steeds LCD schermen hoor. Alleen de backlight is anders.

Edit: MicroLED niet, zoals watercoolertje correct aangeeft.

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 23 september 2020 23:10]

Microled is helemaal geen LCD, het is juist hetzelfde als OLED zonder de O van organisch.

Mini-LED is gewoon local dimming LCD met een bepaald minimum aan zones waardoor er dus kleinere zones zijn en de halo's dus ook kleiner worden.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 september 2020 22:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True