Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Intel brengt Tiger Lake-H met acht cores voor laptops begin 2021 uit'

Volgens laptopbouwer Compal brengt Intel begin volgend jaar Tiger Lake-H-processors uit. Het gaat om 10nm-processors met maximaal acht cores voor laptops. Eerst komen in september de Tiger Lake-U-processors uit, zuinige varianten met vier cores.

De doorgaans betrouwbare Twitter-gebruiker momomo_us plaatst een bericht van Compal, waarin de laptopbouwer melding maakt van Tiger Lake-H. Volgens VideoCardz is het nog onduidelijk of die generatie een opvolger is voor de huidige 14nm-laptopprocessors van de Comet Lake-H-generatie, of dat het om een alternatief gaat.

De Tiger Lake-generatie van Intel is de opvolger van Ice Lake en wordt gemaakt op een verbeterd 10nm-procedé. Tot nu toe heeft Intel alleen zuinige 10nm-processors voor laptops uitgebracht. De Tiger Lake-H-serie zou daar krachtigere modellen aan toevoegen. Momenteel hebben de H-cpu's van Intel een tdp van 45W. De nieuwe 10nm-varianten zouden een tdp van 35W hebben.

Ook bevatten de Tiger Lake-processors voor het eerst Intels nieuwe Xe-gpu. Details over de cpu-kloksnelheden en gpu van de Tiger Lake-H-processors zijn er nog niet. Wel stelt Compal dat de cpu's alleen gebruik kunnen maken van ddr4, terwijl de Tiger Lake-U-varianten ook lpddr5 ondersteunen.

Tiger Lake-H zou begin 2021 op de markt verschijnen. Eerst komt Intel met Tiger Lake-U voor dunne laptops. De officiële introductie daarvan zou op 2 september plaatsvinden. De U-varianten krijgen maximaal vier cores en hebben in de meeste gevallen een tdp van 15W. Intel heeft zelf nog geen informatie over Tiger Lake-H gegeven.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-08-2020 • 11:34

77 Linkedin

Reacties (77)

Wijzig sortering
Ik ben altijd Pro Intel geweest, maar ik heb het gevoel dat karma toeslaat voor wat ze al die jaren de consument hebben laten betalen. Slechte security, te hoge prijzen en de waan dat hun dominatie onomstotelijk zou zijn. Als morgen GeForce het ARM platform in handen krijgt, gaat Intel de derde in de klas worden ... Of ze zich zullen herpakken is dan maar de vraag; geloofwaardigheid maak je niet even goed. De imago schade is enorm en dat is heel moeilijk recht te trekken.
Klopt, maar (helaas) verkoopt intel het meest aan de systembuilders. Deze zullen gewoon Intel blijven afnemen, al zullen sommige nu ook AMD gaan verkopen. De meeste gebruikers zal het een zorg zijn of er Intel of AMD in hun laptop/pc zit, als hij maar werkt.
Klopt deels, niet onderschatten hoe moeilijk het voor AMD is om bijvoorbeeld 20% marktaandeel te krijgen. Maar elke nieuwe klant die vrolijk wordt van het product en de prijs/kwaliteit verhouding is er eentje. En uiteindelijk gaan de grote namen ook af op de vraag van de consumenten.

Op termijn zie ik het voor AMD wel goedkomen als ze zo verder bouwen.
Helemaal mee eens, hopen dat AMD het momentum houdt, maar met het vermogen van Intel kunnen ze snel counteren (als ze de bedreiging van AMD serieus zien)
Intel heeft al aangegeven dat het pas in 2022/2023 pas met hun nieuwe procedé (en misschien/waarschijnlijk nieuwe architectuur) echt aan de slag te kunnen, wegens huidige tegenslagen. AMD heeft al momentum opgebouwd met de Zen-lijn, en die gaan niet stil zitten. Intel gaat een paar moeilijke jaren krijgen, zoals het nu eruitziet.
Ik vind het vooral de vraag wat AMD dan doet. Nu heeft AMD met hun Ryzen lijn in de afgelopen ~3 jaar de technische achterstand opgelopen (op snelheid van de cpu) en met de laatste generatie veelal ingehaald.
Wanneer Intel in 2022 of 2023 daadwerkelijk hun nieuwe architectuur introduceert, zal die sneller (beter) zijn dan wat AMD nu bied.
Maar heeft AMD in die tussentijd voldoende verbetering op hun eigen producten kunnen krijgen en mogenlijk alweer een nieuwere architectuur in de pijplijn voor 1 á 2 jaar later om aan de top te blijven? Daarnaast mag AMD nog wel iets energie efficiënter worden.
Niet verkeerd bedoelt... maar ik denk dat jouw informatie niet helemaal juist is. Uiteraard zit AMD niet stil en zal hard werken aan de architectuur, dat Intel wanneer ze (eindelijk) ook op 7nm kunnen produceren dan per definitie sneller zullen zijn kan je geheel niet zeggen... hun nieuwe architectuur kan ook met bepaalde drawbacks komen, sowieso zal het nieuw voor ze zijn en is AMD in principe dan al meerdere generaties diep met optimalisaties. Tevens hoopt AMD tegen de tijd dat Intel met 7nm gaat komen alweer over te gaan naar 5nm... oftewel, zo snel zie ik niet gebeuren dat Intel wat dat soort zaken betreft AMD straks in 1 klap zal inhalen.

Wat betreft het verbruik... daarbij kan Intel op het moment echt niet in de buurt komen van AMD, de Ryzen cpu's zijn een heel stuk zuiniger en koeler dan de CPU's van Intel.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 3 augustus 2020 14:11]

Re je laatste punt - al sinds Zen 1.5/2 is AMD even efficient of zelfs efficiënter dan Intel, je laatste punt is al een tijdje onzin en propaganda die door Intel-fanboys herhaald wordt maar al lang niet meer waar is. En AMD brengt ergens volgend jaar als ik het me goed herinner Ryzen 3 uit.
Efficiënter bij full-load ja, de performance/watt getallen van Zen 2 is zeer goed te noemen. De low-power/idle states van de Ryzen laten echter nog steeds wat te wensen.

Vooral de ultra-low power Intel processors met flinke throttling en clock gating doen het hier gewoon aanzienlijk beter met een verbruik dat enkele watts lager ligt. Ook in videoplayback doet Intel het vooralsnog beter qua energie verbruik.

AMD erkent dit zelfs in hun eigen promotie materialen, en die zullen waarschijnlijk al een wat rooskleurig beeld laten zien voor hun eigen platform.
Goed punt.

Nu moet het nog worden uitgezocht in hoeverre idle verbruik impact heeft op het totaalplaatje bij "normaal gebruik", iets dat uiteraard voor iedereen anders is, maar beter de wegingsfactor van elk apart aspect van efficiëntie aantoont.
Ik heb met mijn Lenovo Yoga Slim 7 met 4800u regelmatig 14u gezien in Windows. Heb geen rundowntest gedaan, maar 10 uur is prima mogelijk.
De huidige generaties van AMD zijn zuiniger dan wat intel biedt en draaien ook koeler.

AMD is al bezig met de opvolger van Zen 3 welke op DDR5 etc zal draaien. Deze zal gelijktijdig met Intel hun nieuwe architectuur uitkomen waarschijnlijk.
Dat was vroeger ook al zo toen waren er ook periode,s waarbij AMD beter was en gegeven moment kwam Intel weer met een comeback en veegt ze van de tafel, blijft een kat en muis spel.
Het hangt ervan af hoe lang Intel achterblijft. Als AMD over 2-3 jaar nog steeds betere kwaliteit voor minder geld aanbiedt gaan ook zij overstappen, omdat hun klanten anders ergens anders naartoe zullen gaan. Je kunt er wel op wedden dat enkele OEM's de gok gaan nemen om vooral voor AMD te gaan en mogelijk een flink marktaandeel gaan kapen.
Intel heeft gewoon pech gehad. Ze hebben een hele mooie multi-core-architectuur, gebaseerd op een ringnetwerk, wat zorgt voor zeer snelle communicatie on-chip. Enige nadeel is dat dit niet bruikbaar is over meerdere chips, zoals AMD doet, en cores toevoegen kan alleen door de chip groter te maken, of door op een kleiner procedé de chips te maken. Net toen dat vastliep, kwam AMD met een heel andere opbouw, waardoor ze niet botsen op de grenzen van de chipgrootte. Nadeel is dat de communicatie iets minder volt gaat, alles gaat via de cache. Intel heeft jarenlang echt goede chips geleverd, maar zijn nu gewoon vastgelopen, en AMD heeft gewoon geluk met enkele technische meevallers.
Intel heeft totaal geen pech! Hoe kom je daar nu bij Intel is gewoon gigantische lui geweest het is nog steeds Skylake met tweaks dat is in 2010 een keer ontworpen? Ze hebben jaren totaal niks geïnvesteerd in nieuwe chip architectuur. Een daarom hebben ze nu niks, zen 1 kwam uit en Intel was in paniek want ze hadden helemaal niets. Ook totaal de verkeerde weg in slaan met hun node 10nm nu gebruiken ze eindelijk euv wat de rest van de industrie al jaren gebruikt. Intel heeft maar 1 hoop op het moment en dat is AMD. Amd moet echt gigantisch aan de jar trekken om X86 acitectuur levend te houden.... Want dit jaar komt ARM !en volgend jaar verdubbeld het aan bod. Jaren lang vechten de tablets tegen de laptops, maar dit jaar is het laptops VS laptops.. arm is vreselijk efficiënt je kunt laptops maken zonder ventilators ... Iets wat bij Intel niet denkbaar is.
ARM is helemaal niet zo efficient meer zodra je daadwerkelijk dezelfde workload voor een langere tijd gaat uitvoeren. Mac mini met ARM soc welke je nu kan kopen als developer om voor te bereiden op de nieuwe architectuur weet net zoveel te verstoken als een vergelijkbare x86 cpu.
Misschien is het niet zozeer de microarchitectuur die ARM interessant maakt voor Apple, maar meer de mogelijkheid om een licentie te verkrijgen op de instructieset en zelf chips te kunnen ontwerpen en te laten produceren met meer controle en tegen lagere kosten dan alles bij Intel of AMD af te nemen.

Een eeuwig oligopolie, zoals dat bestaat op de markt voor x86 processoren van Intel, AMD en daarnaast VIA is onwenselijk. Dat is de grootste vernieuwing die ARM gebracht heeft en is geenszins exclusief voorbehouden aan ARM, omdat andere instructiesets immers ook in licentie gegeven worden.
Dat sowieso naast zij kunnen hun software tot in de puntjes op de hardware afstemmen en andersom en daar halen ze nu met de Ipad pro ook een hoop performance winst.
Waar haal je die info vandaan?

In de Mac Arm variant zit de A12Z, en de low power cores zijn daar uitgeschakeld. Prestaties zijn wat lager dan op de iPad Pro dus lijkt mij onwaarschijnlijk dat de soc meer dan 15w verbruikt. Daarnaast is dit een soc van 2 jaar oud en niet geoptimaliseerd voor MacOS.
De Intel variant in de MacBook Air waarmee hij nu al grotendeels gelijkwaardig lijkt te scoren is 28w.
Apple heeft ook aangeven voor de echte release aparte varianten te maken, dit is puur voor testen en ontwikkeling.
Onwikkelaars geven nu al aan dat x86 emulatie onder Rosetta2 sneller is dan een echte x86.

[Reactie gewijzigd door epo op 3 augustus 2020 16:14]

Op reddit zijn er wat meer leaks verschenen na het lekken van de benchmarks. Ook deels gebasseerd op de kennis van de Ipad Pro met dezelfde soc wordt het verbruik per core op 4watt geschat betreft de high performance cores. Het is zoals je zelf zegt een big/little ontwerp en het is daardoor geen octacore. De Macbook air is geen 28watt, dat is de Macbook Pro 13. De Air is een 10watt chip.

Vergeet niet dat het een 10billion transistor grote chip is, zelfs op het lagere fabricage procede dan de Intel CPU is het een grote chip. Het energie verbruik kan dan niet opeens magisch laag zijn. Dat is fors groter dan een Skylake quadcore (mede vanwege de stuk mindere GPU) en 3x zo groot als een Snapdragon uit dezelfde generatie.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 3 augustus 2020 16:56]

Magisch laag is het niet nee, maar de prestaties zijn gelijkwaardig aan een 28w Intel cpu. Daarnaast is dit testmodel ook nog gewoon pasief gekoeld.
Geekbench is geen degelijke representatie want dat prefereerd heel sterk de ARM risc architectuur. Weinig daadwerkelijke multithreading. Denk dat je beter kan vergelijken op het punt dat de ULV CPU in de Macbook air 10 watt verbruikt en passief gekoeld is en dat de Apple SOC dit ook doet. De 28watt CPU is qua manier van werken een heel ander beestje.

Al valt Intel wel al een tijdje door de mand. Dat zie je alleen al terug tussen Intel en AMD bijvoorbeeld waarbij AMD dezelfde prestaties met een stuk minder hitte en verbruik nu produceerd.
niks gedaan is ook weer niet zo. volgens mij hebben ze bakken met geld in 10nm gestopt maar lukte het gewoon niet. dus skylake met tweaks was wat ze hadden

war ze wel lui mee waren (of bewust niks mee deden) is meer cores per cpu.

x86 had al jaren dood moeten zijn x86-64 is inmiddels al hier en zal zeker niet zo snel omvallen.
Net als AMD 'geluk had' met de introductie van de on-die geheugen controller en met de introductie van 64 bit support? Ik denk dat het eerder is dat AMD, misschien omdat het de underdog is, meer innoveert en experimenteerd.

Soms gaat dat mis (Bulldozer... = bijna fialliet!) maar het is ook een paar keer enorm goed gegaan, daar hebben we de oude Athlons aan te danken, en nu dus Zen.
Buldozer is het probleem niet de 32nm procede tegen 14nm op Gelijke procede zal er flink stuk minder TDP verschil hogere klokken en gelijkere transistor count. Een 14nm Buldozer zou genoeg transister budged hebben om elke core FPU en ook nog IPC boost te geven en zooi meer cache en dat bij hoger klok. wetende dat Piledriver al de 5Ghz haalde . Je kan vergelijken met iNtel Netburst CPU vs AMD
De TDP zal nadeel blijven maar niet zo extreem.
Tja, ik ben zelf geen CPU expert maar wat ik las op de analyses bij bijv. realworldtech was dat er ook wel strukturele problemen waren die de IPC gewoon beperkten. Het transistor budget was niet het enige probleem, je kunt niet gewoon 'dom' meer transistors tegen een probleem aangooien, zo werkt het nu ook weer niet. Al helpt het natuurlijk vaak wel.
Helemaal niet meer waar. AMD is bewezen de betere CPU te hebben voor de beste prijs. En iedereen weet dat en gebruikt AMD.
Wellicht onder de power users, maar de gemiddelde gebruiker weet vaak niet eens dat AMD bestaat.
Dat klopt niet, de meesten weten wel van AMD alleen heeft Intel de naam van "beter" van oudsher, dat je nu beter uit bent bij AMD qua prestatie is dan lastig uit te leggen aan iemand die dergelijke achtergrond niet begrijpt. Overigens is "beter" ook nog steeds enigszins relatief, want als je puur naar ruwe kracht kijkt dan heeft Intel nog altijd (marginaal) de snelste cpu's, alleen staan daar wel flinke drawbacks tegenover zoals een veel hoger verbruik en hogere prijs... wat overigens ook weer afhankelijk is van in welke prijsklasse je kijkt.

Interessant stukje hierover: https://www.tomshardware.com/reviews/best-cpus,3986.html
Dat is niet helemaal waar, als je het echt hebt over de budget markt dan interesseert niemand het, want die CPUs zijn sowieso niet best. Maar als het 'niemand interesseert' dan hadden er in het verleden veel meer AMD Phenom CPU's verkocht blijven worden en dat was niet het geval.

Daarnaast kun je stellen dat een OEM zijn best doet om zoveel mogelijk performance/kwaliteit/kostenbesparing te behalen. Immers is hun imago daar direct aan verbonden. Bij al die punten kom je op dit moment uit bij AMD. Uiteraard heeft dat wat vertraging en is dat niet binnen 1 of 2 generaties omgegooid. Zeker in laptopmarkt waar er custom boards ontwikkeld moeten worden is er wat vertraging daarin.

Als Intel dit nog een jaar of twee aanhoud (wat volgens de roadmap wel zo is) dan zit iedereen in 2022 met een AMD CPU in zijn laptop. Zowel de gemiddelde consument weet dan dat Intel al jaren niet presteert en ook OEMs kunnen daar meer op inspelen.
Dit valt te zien hoeveel Intel vraagt aan de OEMs en hoeveel AMD. Intel heeft geld genoeg dus al ze echt willen droppen ze hun prijs waardoor AMD niet meer kan concurreren.
iNtel heerst in de OEM markt als ze daar dumpen in prijs beconcurreren ze zich zelf. Ze gaan omlaag maar behouden hun A status met dus premium prijs tov de concurrent. Dus prijzen oorlog kan je wel vergeten.
Daarnaast doet prijzen oorlog AMD minder pijn nu ze wel rond de kroon hangen want de ASP per chip is zeer gezond. In donkere dagen hadden ze alleen low budged. En was het zonder dump prijzen al niet te doen met zeer lage ASP
ik kan niet eens een high end laptop kopen met ryzen :(
Omdat ze te duur zijn? Of wat noem jij high end?..

Laatst voor mijn vader nog een laptop gekocht van nog geen 1000 euro met een AMD Ryzen 5 4600H, ding is rete snel.
Ik denk dat hij bedoeld omdat ze niet beschikbaar zijn.
Ik wacht ook op een echt goede laptop met 4800H, UHD scherm etc.
Ja dat bedoelde ik!
Een asus rog zephyrus g14 met een Ryzen 9, 4900HS ??
Lenovo thinkpad t serie heeft ryzen opties, heb er zelf een.
Toch laat de beurs het anders zien,
De drop van Intel werd veroorzaakt omdat ze een aantal dingen met x maanden uitstellen. (7nm en nog wat)
Uhm heb je de stijging van amd er naast gehad ?
Zelfde rede, Intel vertraging en deel extra voorspelde inkomsten.
Gisteren voor het eerst een pc met ryzen 7 8 core in mijn handen gehad, in een aantal seconden is Windows opgestart .Amd is goed bezig.
Dat heeft echt niet aan ryzen gelegen hoor.
Dat kan met een Intel ook :) maar gelukkig worden SSD’s steeds goedkoper
Ja lol, heb al jaren geen nieuwe pc aangeraakt en werk met een i7 laptop van 7 j oud lol, dus voor mij was dat waaw:). Ben nu aan het kijken. Voor laptop met minstens 6 of 8 core, de nieuwe ryzen 7 zou goed zijn.
Heeft intel dan PCIE 4.0 ? Combi met een PCIE 4.0 SSD met flinke snelheid? :) Wist niet dat die al te koop was. Heb je een linkje?
En dat kan waarschijnlijk nog sneller met Intel ;) (optane)
Alleen het feit al dat je team-green niet bij hun eigen naam weet te nomen laat me zien dat je niet heel erg veel inzicht hebt in hoe de zaken er 'echt' voor staan.

As it is, heeft intel nog steeds meer omzet in een kwartaal dan AMD in een heel jaar en dat biedt ENORM veel marge voor fouten en tegenslagen. Natuurlijk: als alle asus'en en HP's en Fujitsu's Dell's en lenovo's van deze wereld mogen hun intel bestellingen met 80% terugschroeven om daar AMD voor in de plaats te zetten dan heb je misschien kans dat AMD's R&D afdeling genoeg middelen krijgt om zijn huidige 'technische voorsprong' te consolideren en ook een marktvoordeel van te maken. maar zelfs als de meeste roddels kloppen en Intel ECHT enorm in de shit zit, voorzie ik niet de 'verschuiving' waar iedereen over blaat.

natuurlijk is dit goed voor AMD en natuurlijk zullen er de komende tijd meer chips worden vekocht, maar tegelijkertijd, heeft AMD evengoed veel te duchten van concurentie uit de ARM-hoek. Als volgend jaar de overstap naar ARM (van apple) een succes blijkt zal ook de Zen Architectuur een flinke opduvel krijgen.

tot die tijd zou het echt geweldig zijn als AMD van een marktaandeel van enkele procenten kan opklimmen naar een marktaandeel van enkele tientallen procenten.
maar als het ze daadwerkelijk lukt om op >40% te komen - dan voorspel ik heel veel goeds in de ontwikkeling van cpu's en de prijzen daarvan voor de komende 10 jaar.

maar de kans dat dat ook echt gebeurd zal kleiner zijn dan dat ik de loterij win dit jaar.
Kwa geld heb je gelijk, en ik verwacht ook wel dat Intel wel terug weet te komen, net als vorige keer. Maar ik denk wel dat je fout zit wat betreft het 'meer geld is betere R&D' want als dat zo was, waarom loopt AMD dan nu uberhaupt voor? Het draaien van een complex en grootschalig innovatie proces is gewoon heel moeilijk en geld maakt het niet altijd beter.
Tientallen procenten zou in theorie alleen kunnen als Intel productie capaciteit aan AMD beschikbaar zou maken. In de praktijk waarschijnlijk niet eens mogelijk omdat de process nodes die AMD gebruikt anders zijn als bij Intel. En het niet zomaar uitwisselbaar is, al is daar met wat aanpassingen waarschijnlijk wel wat mogelijk.
TSMC heeft niet genoeg capaciteit om tientallen procenten meer van de markt te bedienen dan ze nu doen zonder andere productgroepen te benadelen.
Als morgen GeForce het ARM platform in handen krijgt, gaat Intel de derde in de klas worden
Mag niet hopen dan nvidia arm mag kopen, dan komt er op arm gebied een soort 2de intel terwijl arm nu met zo veel aanbieders steeds meer aan de poten van intel zaagt. Meer aanbieders is beter voor de consument 1 aanbieder is op termijn nooit beter.
Ik denk dat je nu toch wel heel erg kort door de bocht gaat hoor.
Je vergeet even dat intel nog steeds zeer veel cpu's maakt (en verkoopt).
AMD (of nVidia) heeft geen eigen fabrieken en zijn dus afhankelijk van een andere partij. TSMC is groot, maar nu ook niet zo groot dat even kunnen opschalen om de productiecapaciteit van intel over te nemen.
Nee, dat is zeker een proces van jaren en dan is nog de vraag of TSMC dat ziet zitten.
Als intel ondertussen 7nm aan de praat krijgt, gaan ze gewoon weer lekker verder zoals vanouds.

Die imagoschade valt vermoedelijk ook wel mee.
Intel heeft ook aangegeven dat ze een gedeelte van hun sub 10 nm productie proces wouden onderbrengen bij een zgn Foundry. Maar TSMC heeft al aangegeven dat ze net die capaciteit kunnen ombouwen / beschikbaar hebben.

Tegen de tijd dat Intel hun sub 10nm productie proces aan de gang heeft, zullen de meeste concurrenten van Intel al toe zijn aan hun 2e generatie sub 10nm productie proces.

Wat dat betreft "zingt" Moore's law nog een aardig deuntje mee.
Tiger lake zijn de eerste intel cpu's met CET (Control-flow Enforcement Technology).
CET maakt o.a. gebruik van een shadow stack waardoor een buffer overflow de stack niet kan manipuleren.

Als CET zo effectief is als intel ons voorspiegelt zullen veel klanten zo snel mogelijk gebruik willen maken van Tiger lake vanwege de verbeterde security.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_stack
https://en.wikipedia.org/wiki/Control-flow_integrity#CET

[Reactie gewijzigd door (id)init op 3 augustus 2020 12:30]

Gezien wat AMD op de markt weet te brengen, denk aan de 4600H of 4800H processor, moet Intel vooral gaan zakken in de prijs.
Ze moeten ook de klap van Apple gaan opvangen. Is niet veel maar toch wel wat
Ik denk dat het toch een substantieel aandeel is, en het zijn ook allemaal redelijke performance chips i5/i7. Dat is vast een betere marge dan alle Pentium of soortgelijke chips.

Intel heeft echt werk aan de winkel.
Intel gaat weinig merken van de ARM zet van Apple. Op Steam zit maar 3,5% op een Mac, terwijl 76% op een Intel cpu zit.
Daar komt nog bij dat Apple waarschijnlijk de Mac Pro en Macbook Pro niet op ARM zet. En het duurt wel 5 jaar voordat iedere Mac gebruiker een nieuwe ARM Mac heeft gekocht.
Al met al zal het ARM besluit van Apple weinig invloed op Intel hebben.
sinds wanneer een Steam een graadmeter hiervoor?
Onder de Gamers oké, maar de wereld is een heel stuk groter dan dat.
Okay, op een Mac zijn minder games dan op een pc. En Apples videokaarten zijn doorgaans trager dan die van een pc. Dus op Steam zal Apple daarom minder vertegenwoordigd zijn.

Ik kan verder geen goede cijfers van marktaandeel van Apple pc's vinden. Enkel over complete systemen en daar zitten ze op 7%. Maar dat is exclusief de zelfbouwmarkt. Geen idee hoe groot die is.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 3 augustus 2020 13:23]

Zelfbouw is Apple's aandeel denk ik tegen 0%. Is er überhaupt een methode om zelf een iOS/MacOS licentie aan te schaffen? Want volgens mij verschaft Apple die compleet niet vanwege de standaardisatie die ze gebruiken.

Zelfbouw is hooguit een paar procent van de totale merkt denk ik trouwens. Bijna te verwaarlozen.

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 3 augustus 2020 14:01]

Hij bedoelt Apple versus de totale PC markt, zelfbouw + complete systemen.
Alle Mac's gaan binnen twee jaar naar Apple Silicon.

En wat kan gebeuren dat men voor Windows en andere platformen ook ARM willen gaan gebruiken, dat heeft dan wel degelijk impact voor Intel en ook AMD.

Als je nu al ziet wat de Mac Arm mini voor ontwikkeld presteert (met een 2 jaar oude chip, en niks geoptimaliseerd) dan ziet er naar uit dat prestaties en features behoorlijk goed gaan worden.

Daarnaast qua gaming kan dit juist weer een boost geven voor Mac gebruikers, games kunnen nu overal ontwikkeld worden en met een template voor alle varianten. Daarnaast krijgt nu de standaard Mac nu ook een videokaart welke prestaties kan leveren i.p.v Intel rommel.
Ik verwacht niet dat ze de Mac pro en MacBook pro op ARM zetten. Die hebben snelle CPU's nodig.

Windows is al op ARM geweest en dat was geen succes. Dat gaan ze niet herhalen. Het voordeel van Windows is het grootste software aanbod ter wereld. En die software blijft werken, ook programma's van tientallen jaren oud. Met ARM werkt er niets meer.

Daar komt bij dat de snelste CPUs x86 zijn, dat servers x86 zijn en dat consoles x86 zijn.

Apple is al eens de aparte toer op geweest met IBM's powerpc CPU's en dat heeft de x86 markt ook niet overgehaald. Nu mag Apple concurreren met Zen 4 en 64 core x86 CPU's. Ik wens ze daarmee veel succes.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 3 augustus 2020 16:53]

Dit is allemaal "wat jij denkt", sorry maar ik zie jouw logica niet. PowerPC en Consoles, huh?
Niet herhalen? Want? Hoe weet jij dat?
Dat is wat hij wil dat mensen denken, maar er zit weinig logica achter. Op Apples ARM hardware kunnen mensen sowieso de Intel binaries draaien met Rosetta 2 en daarnaast via emulatoren ook PowerPC en zelfs M68K en 6502 besturingssystemen en applicaties, mocht daar behoefte aan bestaan. Hetzelfde geldt over het algemeen voor Linux en BSD.

Windows heeft die mindshare niet bij consumenten, omdat het primair een besturingssysteem is dat altijd vanuit het bedrijfsleven is gepromoot. Het komt op ARM niet van de grond, omdat het bedrijfsleven en de meeste ontwikkelaars er weinig in zien om applicaties te compileren voor ARM.

De (legacy) x86 applicaties voor Windows zijn het enige wat het platform nog in stand houdt. Apple is veel meer op de consument gericht en ook niet wars van het opgeven van binaire compatibiliteit om vooruitgang te boeken.

Veel Windowsaanhangers projecteren de kwaliteiten en tekortkomingen van dat ecosysteem op andere ecosystemen, terwijl die heel anders in elkaar zitten.
Ongeveer 5% van de jaarlijkse omzet van Intel is afkomstig van Apple.
Tiger Lake belooft een flinke sprong in prestaties zowel op grafisch als IPC. Jammer dat we voor serieuze laptop CPUs nog een half jaar moeten wachten.
Intel moet stoppen met zelf chips te bakken - zelfs zij kunnen die investeringen niet meer aan. Van de andere kant - moeten wij zo inefficiënt blijven werken op it-vlak? We verliezen bakken power aan nutteloze zaken. Bekijk wat we met de browser doen - en dat zegt al heel veel, zoniet alles.
Afhankelijk van je doel is het de ene keer performance prioriteit en dat komt met kost van expert en tijd. tegen time to market. Verschil tussen Java en C/ASM.
Dus inefficente code heeft zijn plek. ALs platform surplus aan reken kracht heeft en dat ruim voldoende voor je toepassing is ga je geen 10 jaar optimaliseren met paar guru terwijl je in half jaar app kan opleveren.
Het is uiteraard niet zo zwart wit.
Enigzins als off-topic te beschouwen maar het is spijtig dat het zo stroop snel gaat nu... Ik ben in de markt voor een mobiele workstation die ik ten laatste in Q4 2020 zal kopen maar ik vrees dat ik met een machine zal eindigen die ik eigenlijk niet 'wil', subjectief gezien.
  • AMD timmert goed aan de weg met de Ryzen 4000-reeks maar wordt voorlopig nog niet geïntegreerd in de top tier mobile workstations, ik denk pas vanaf 2021 ten vroegste.
  • Intel is zo'n oude, hete, relatief onveilige meuk en de chips zoals Tiger Lake H die ietswat beter zijn komen ook pas in 2021.
  • Apple: Hoezee! Ik zie veel in ARM maar helaas is het hierdoor professioneel geen optie meer, ik gebruik software die bijna exclusief x86 is. Ik wil geen Intel Mac
Dit is u eenmaal de inertie in de markt veroorzaakt door een gebrek aan concurrentie in het verleden/heden en technologische stagnatie. Ik ben blij dat het in 2021 weer wat beter zit maar 2020 is all round gewoon een bagger jaar qua rekenmonsters (uitzonderingen daargelaten).
Het is een beetje appels met peren vergelijken, natuurlijk komt Intel steeds vaker in het nieuws met de mogelijkheid om iets uit de branche cash op te halen.

Maar kijk naar het Linux platform, daar dacht hem ook altijd dat een virus scanner niet nodig was. Als je nu kijkt naar de vurnabities dan spannen soez de kroon.

Nu AMD eindelijk weer een voorsprong neemt (had ooit een 486 / 80 mhz) en voor mijn zoon nu een 3900 geïnstalleerd, kan hun dat ook overkomen.

En ik weet niet of arm nu z’n goede oplossing is, tot nu toe ben ik niet echt onder de indruk.
AMD is aan het winnen de laatste tijd. Toch heb ik net geupgrade naar een Z490 Vision D en een i7-10700 en ik kan niet blijer zijn!
Intel is een dood paard en daar moet je niet meer op wedden.
AMD jullie zijn goed bezig ga zo door.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True