AMD: Ryzen 4000-laptops met RTX 2070-videokaart of sneller komen voorlopig niet

Er komen op korte termijn geen gamelaptops uit die een Ryzen 4000-processor combineren met een RTX 2070-videokaart of hoger. AMD bevestigt dat, maar het is niet bekend waarom dat zo is. Ryzen 4000-laptops die aangekondigd zijn, hebben maximaal een RTX 2060-gpu.

Frank Azor, die sinds vorig jaar bij AMD werkt als Chief Architect of Gaming Solutions, meldt op Twitter dat er binnenkort meer laptops met Ryzen 4000-processors verschijnen, maar zegt daar ook bij dat daar voorlopig geen modellen met Nvidia's GeForce RTX 2070-videokaart of sneller bij zitten. Zijn antwoord impliceert dat dit mogelijk later wel het geval is, maar wanneer is niet bekend.

Nvidia kondigde begin april een vernieuwing van zijn RTX-videokaarten voor laptops aan. Intel presenteerde op dezelfde dag zijn Comet Lake-H-laptopprocessors. Veel laptopfabrikanten hebben diezelfde dag modellen aangekondigd met de nieuwe Intel-cpu's en Nvidia-gpu's. Bij Intel-laptops zijn alle Nvidia-gpu's beschikbaar, vanaf de GTX 1650 tot aan de RTX 2080.

Het is niet duidelijk waarom er geen laptops met Ryzen 4000-processors en snellere Nvidia-videokaarten verschijnen. De nieuwe Ryzen-cpu's zijn snel, maar gamelaptops worden nu beperkt door de beschikbare gpu's. Asus heeft bijvoorbeeld de Zephyrus G14 en G15 uitbracht, waarin Ryzen 4000-cpu's worden gecombineerd met de RTX 2060 en GTX 1660 Ti. Die laptops presteren in games gelijkwaardig aan alternatieven met Intel-processors met dezelfde gpu's; maar gamelaptops met Intel-processors en snellere gpu's zoals de RTX 2070 en 2080 doen het in games logischerwijs beter.

AMD heeft zelf geen laptop-gpu's die de snelste videokaarten van Nvidia kunnen bijbenen. Begin dit jaar introduceerde AMD wel de RX 5700M en 5600M, die naar verwachting prestaties bieden die vergelijkbaar zijn met Nvidia's RTX 2060, maar laptops met die gpu's zijn nog niet verschenen. Azor zegt dat die binnenkort wel uitkomen en verklaart dat er vertragingen zijn door de coronacrisis.

Frank Azor op Twitter

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-04-2020 • 17:04

66

Reacties (66)

Sorteer op:

Weergave:

Zou het heel misschien kunnen komen omdat Intel en nVidia een dealtje hebben gesloten voor exclusiviteit? Beiden hebben 1 gezamenlijke vijand, dus dat dealtje kan snel gemaakt worden toch?
Intel heeft wel de middelen om exclusiviteit af te kopen, intel én Nvidia zien AMD natuurlijk liever niet slagen op laptop gebied, hoe meer uitstel, hoe beter. Waarschijnlijk zien we pas verandering als AMD zelf high end gpu's voor de mobiele markt brengt, vooralsnog niet.

Of het heeft een andere reden..
Waarom zou nVidia AMD niet zien willen slagen in Laptop gebied? is voor hun alleen maar meer verkopen

Zeker nu Ryzen zo populair is
Omdat mensen de AMD naam gaan linken aan vlotte prestaties.
Als de videokaart maak nog gewoon ATI als naam had gehad, waren er minder problemen geweest denk ik.
Precies dit, AMD heeft nu zelfs een slechte reputatie op laptop gebied en bij sommige mensen zelfs in het algemeen. Met de processors veranderd dat snel, maar hoe langer je dat kan tegenhouden als concurrent des te beter. Nu is AMD gebonden aan mindere (grafische) prestaties, dat is overigens op de desktop al zo. Als je dag gevoel er in krijgt bij de massa dan werkt dat lang door, die kopen toch alleen maar wat ze denken te kennen.
Elke dag zonder Ryzen 9 4900H+2080 Super betekent weer meer winst. Vooral voor Intel natuurlijk maar NV zit inderdaad niet te wachten op een concurrent in het CPU segment die door zijn IGP performance al de low-end kaarten van NV van de markt dringt. Goede reden dus ook voor NV om AMD tegen te werken. Dat uiteindelijk de OEMs de keuze maken ligt voor de hand. Also NV of Intel het officieel zouden tegenhouden, dan zou daar terecht een antitrust zaak tegen komen. Nu doen ze het lekker onder de tafel met allerlei net zo min legale trucjes en deal. Als we pech hebben worden die net als vorige keer pas ontdekt op moment dat AMD weer de kop is ingedrukt.
lol een hoopje consument complot theorie....

Die laptops presteren in games gelijkwaardig aan alternatieven met Intel-processors met dezelfde gpu's; maar gamelaptops met Intel-processors en snellere gpu's zoals de RTX 2070 en 2080 doen het in games logischerwijs beter.

als je kijkt naar de beperkte review dan komt die 2060 max-q versie aardig in de buurt van menig 2070-2080 max-q met maar enkele fps verschil. Enkel de stroomvreters 2070-2080 die eigenlijk geen laptop meer zijn maar een vierkante bak, nog net draagbaar en met vliegtuigventilatoren doen nog beter. Echter ben je daar beter af met desktop power, soit voor elke portfolio bestaat wel een doelpubliek anders zouden ze niet in de markt gebracht worden.

Het gaat nog steeds om designs in de markt te zetten, elk design kost geld en heeft een bepaald publiek en omzet nodig om financieel interessant te zijn. Eerst en vooral koopt 80-90% ding dong consument sowieso intel door onwetendheid en shitwinkels en verkopers van medion, mediamarkt, fnac etc (zelfs computerwinkels smeren je overal nog intel aan voor desktop). Ten tweede gaat een OEM niet al zijn portfolio ineens omdraaien naar andere vendor wegens hoeveelheden en onduidelijk marktaandeel en de onbewuste consument. Ten derde gaat het steeds om engineering en design, waar van beide kanten geld in gestoken wordt. AMD zoekt vooral naar marktaandeel en focus op degelijk design bij initiële intro. Alles hoger dan 2060 is een niche markt waar voor AMD nooit veel meer winst zal te rapen zijn bij start. Mogelijks is er zelfs een hoger type opkomst later dat een betere cpu-gpu balancering kan hebben. En als laatste heb je de typische review sites zoals deze hier waar het weer maar eens duidelijk gemaakt wordt met te zeggen dat er andere zijn met intel. Dat deze meer stroom vreten, minder performant zijn, vol security lekken etc dat maakt niet uit.... gewoon zeggen dat er momenteel meer aanbod is van intel was voldoende (een conclusie dat het wachten is op een groter aanbod van AMD laptops was een correcter antwoord)

[Reactie gewijzigd door d3x op 23 juli 2024 15:21]

Eens. Stapje voor stapje. Vorige generatie waren er nog bijna geen AMD ryzen laptops met rtx2060. Nu volop. Dus er komt elk jaar een stapje bij omdat er teveel onzekerheden zijn en intel nu eenmaal de gevestigde orde is. Als nu iedereen een ryzen met Rtx2060 gaat kopen komen er vanzelf volgend jaar meer designs met high end GPU’s omdat de merken dan zien dat er wel degelijk vraag naar is.
Waarschijnlijk zien we pas verandering als AMD zelf high end gpu's voor de mobiele markt brengt, vooralsnog niet.
Of wanneer het aandeel van AMD laptops zo groot wordt dat dit voor nVidia niet economisch meer is te negeren.
Eigenlijk heeft AMD geen high-end gpu's nodig. Er is maar een beperkt aantal mensen dat een game laptop met high-end gpu koopt. De meeste mensen kopen laptop met midrange tot low-end gpu of zelfs igpu(kijk maar naar Intel die het grootste marktaandeel heeft op gpu-gebied). Daar is de meeste winst te halen voor AMD. In dat opzicht is de komst vd 5600m en 5700m die gelijkwaardig presteren aan een 2060rtx max-q belangrijk voor AMD. Al is een 5500m(die al op de markt is denk ik) dat misschien nog meer want de 2060 is al meer een game-gpu.
Dat ruikt alleen maar naar concurrentiebelemmering.
Zou het heel misschien kunnen komen omdat Intel en nVidia een dealtje hebben gesloten voor exclusiviteit? Beiden hebben 1 gezamenlijke vijand, dus dat dealtje kan snel gemaakt worden toch?
In de bron "Azor elaborated by adding that OEMs have decided this, not necessarily AMD or NVIDIA."

AMD heeft natuurlijk jaren bewust op de budget/midrange kant ingezet dus de meest waarschijnlijke verklaring is dat OEMS bang zijn dat er geen vraag is naar dure AMD gebaseerde systemen. (Daarmee zeg ik niet dat ik het daar mee eens ben).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 15:21]

Erg jammer idd want het lijkt er sterk op dat de Ryzen 4000 serie vooral wat betreft verbruik (maar ook IGP performance) behoorlijk de vloer aanvegen met de Intels. Dus laptops die lichter, stiller of langere batterijduur zouden kunnen hebben, vooral ook met de nogal onzuinige top-end RTX kaarten. Maar goed wellicht doorbreekt een van de OEMs die trend en krijgen we eindelijk in de mobile space weer meer te kiezen.
Ik denk niet eens dat het bang is dat er geen vraag is, maar als OEMs decennialang AMD-laptops als de budget/midrange en Intel-laptops als de highend hebben verkocht dan valt er wat uit te leggen als besloten wordt om zowel Intel en AMD-laptops te gaan verkopen met dezelfde highend Nvidia-kaart maar verschillende prijzen. Dat AMD nu een mooi product heeft is dan niet genoeg, de verwachting zal zijn dat marktleider Intel binnen afzienbare tijd weer een beter product levert en dan moet je weer van voor af aan beginnen.

[Reactie gewijzigd door sampoo op 23 juli 2024 15:21]

Lijkt me wel eerlijk gezegd. Zo houdt Intel de claim op de meest performante laptops.
Het zou me niets verbazen, een vos verleerd zijn streken niet. In dat geval kunnen we in ieder geval al twee vossen aanwijzen...
Gelukkig is de vraag naar dergelijke laptops relatief klein. Laat eerst maar eens maar dat marktaandeel aan Intel laptops stevig dalen tov AMD laptops.
Het zou ook kunnen dat dat AMD hun eigen keuze was. Het zou zomaar kunnen dat RDNA 2 om de hoek is, en dezelfde prestaties biedt als een RTX 2080 Max Q.
Er staat toch duidelijk in de tweet dat covid19 hier een rol in speelt , vertragingen van huidige generatie RTX geleverde GPU's en bovendien de nieuwe gen Ampere GPU's.

Dus ik snap niet wat er nu onduidelijk is zoals het artikel beschrijft.
Waarom hebben laptops met Intel cpu's daar dan geen last van dan?
Intel had de reeks met RTX al voor corona , dus backorders zullen daar dan ook eerst heen gaan.
Ware het niet dat dit ook over RTX super gaat, en die kan je al prima met een Intel krijgen. Je weet gewoon niet waar het aan ligt, want er is niet duidelijk gemaakt waaraan het ligt. Kans is echter dat als het aan corona ligt Intel ook geen super-gpu's had gehad in laptops.
"covid19 caused some unexpected delays" dat geld dus ook voor de super versie.
Gezien dat de Ampere GPU's naar Q4 zijn verschoven zal nvidia ook de productie van de oudere generatie terug hebben geschroefd , plan was natuurlijk dat Ampere eerder kwam.
Ja dit had prima opgegaan als er nu niet ook al laptops met rtx super en intelchips bestonden. De chips zijn er gewoon dus die zijn blijkbaar niet vertraagd voor laptops met intelprocessoren, maar wel voor laptops met amdprocessoren?
Lijkt me echt heel vreemd.

Je gaat me sowieso niet kunnen vertellen dat er talloze OEMs zijn die 2070's en 2080's leveren, nu ook de amd-chips leveren maar niet die combi maken. Zat OEMs die gewoon een zo breed mogelijk scala willen dus die zouden dat écht wel doen. Er wordt ergens een combinatie voorkomen door een instantie (of het nou Intel, Nvidia of AMD zelf is kan ik niet zeggen) waardoor er geen AMD 4000-series met 2070 of 2080 (al dan niet supers) uitkomt de komende tijd.

[Reactie gewijzigd door Merethil op 23 juli 2024 15:21]

Nee, als je goed leest staat er alleen dat deze laptops die uitkomen in de nabije toekomst door COVID-19 waren uitgesteld. Bij de vraag op 2070 en hoger wordt nergens gesproken over corona/COVID-19
The coronavirus outbreak may dampen demand for Nvidia's graphics cards in China, one of the company's largest markets, the company warned on Thursday. The illness could also disrupt Nvidia's supply chain.

Dat was een nieuws bericht van Feb 2020.
Nee; COVID-19 die RTX gpu's vertraagd hebben is niet de reden die door meneer Azor beweerd wordt.

In de bovenste tweet verwijst meneer Azor naar de latere datum dat de Ryzen 4000-laptops beschikbaar komen; dan gepland. Kennelijk is het AMD, die de toevoerketen-problemen heeft. Volgens mij zit een deel van hun OSAT-business* in vasteland-China*. In die bovenste tweet wordt heel NVidia immers niet genoemd; "vertraging" en "NVidia" staan niet in 1 zin.

Gevraagd waarom er geen 2070 / 2080 op Ryzen 4000 komt, zegt hij:

"You'd have to ask your favorite OEMs and PC Builders that question :)"

*Moest het even nazoeken, maar er zijn waarschijnlijk 3 OSAT's voor Ryzen:
1) TSMC "zelf", Backend Fab 1,2,3 of 5, Taiwan,
2) SPIL, Taiwan.
3) Nantong Fujitsu Microelectronics, Penang (Maleisie) of Suzhou (China).

Op Reddit is een lezer, die beweerde dat je aan je batchnummer op je Ryzen kan zien, waar hij geassembleerd is: SUS / SUT = Suzhou (China), PGT = Penang (Maleisië).

[Reactie gewijzigd door kidde op 23 juli 2024 15:21]

Assembled in Malaysia. Deze tekst staat idd al heel lang op AMD cpu's en ken ik zo van buiten. Wat betekent OSAT's? Wees eens duidelijk man. ;)
Heeft u op de links geklikt? Even de afkorting opgezocht?

Hoe denkt u, dat ik ooit achter de betekenis ben gekomen, door te roepen, dat anderen eens duidelijk moesten zijn, of denkt u dat ik het zelf heb opgezocht? :)

Maar vooruit: Misschien kent u de nieuwe tekst 'Diffused in USA /Taiwan'. Dat is waar de wafers belicht zijn, de lithografie. De 14/12nm IO 'die' van Ryzen desktop chips in Saratoga, NY, USA; de 7nm IO 'die' van Ryzen 4000 en de 7nm chipsets in Hsinchu, Taiwan.

Dan heb je dus die wafers, met vele chiplets of dies erop. Die worden tot chips gezaagd.

Maar die moeten ergens op geplakt worden, 'IO die' verbonden met chiplets, het moet verbonden worden met de socket-connectors, deksel erop en getest. Dat doet een OSAT. En daar duidt 'Assembled in Malaysia' op.

Een deel daarvan gebeurt nu dus vlakbij Shanghai, daar zullen de fabrieken hebben stilgelegen en _daarom_ is de Ryzen 4000 serie misschien later dan gepland.

[Reactie gewijzigd door kidde op 23 juli 2024 15:21]

Ja sorry maar ik heb er een beetje genoeg van van posters die altijd afkortingen gebruiken waarvan je de betekenis niet kent. Je kan toch een keer ts haakjes de volledige betekenis erbij vermelden en daarna steeds de afkorting gebruiken?

En je hebt het er nu nog niet bij vermeld dus ik zal het zelf wel opzoeken.

Gevonden dankzij Wikipedia! OSAT=Outsourced Semiconductor Assembly and Test

[Reactie gewijzigd door Fredi op 23 juli 2024 15:21]

Ja dat klopt, mijn fout, maar ik dacht dat het misschien handiger was om uit te leggen wat het was en hoe het gerelateerd is aan de Tweets uit het onderwerp (het later op de markt komen van Ryzen 4000 laptops dan AMD had gepland). OSAT is ook vrij lastig te vinden trouwens, heeft niet eens een eigen wikipedia-pagina.

Dus uw advies ga ik meenemen voor de volgende keer als ik afkortingen gebruik.

[Reactie gewijzigd door kidde op 23 juli 2024 15:21]

In de Zephyrus G14 zit zelfs maar een low power variant van de 2060, namelijk de Max-Q versie. Deze presteerd al haast gelijk aan Intel laptops met een normale 2060.
Het zou erg jammer zijn als er geen laptops komen met wat higher end modellen want de cpu is niet de limiterende factor gezien benchmarks.
Er komt geen Ryzen 4000 laptop zonder de Max-Q variant, zelfs de 1660 Ti is een Max-Q. En ik vermoed dat intel of nVidia hier een rol in spelen.
Heb je een linkje naar een goede review op het gebied van thermals, throttling en powerdraw van ryzen 4000 laptop cpu's Aangezien dat de limiterende factor 9/10x is?
Zonde.. zat het internet al af te speuren voor een laptop met 4800h+2070 (super). Helaas nu dus enkel keuze voor Intel met een 2070/2080 (super) of langere tijd wachten voor mijn upgrade :'(.
Hopelijk is dit niet allemaal omdat Intel exclusiviteit met Nvidia heeft geclaimd :s.

[Reactie gewijzigd door zhyrox op 23 juli 2024 15:21]

Je kan ook een laptop met een 2070 bestellen met een amd desktop processor.
Wel erg merkwaardig allemaal. Ben benieuwd wat daarachter zit!

Zelf hoop ik op
- Asus
- 14 inch
- 4000u serie
- Geen extra gpu

Hopelijk komt dit nog. De Igpu is krachtig genoeg voor light gaming. En scheelt ook in gewicht en accu!
Idem! Dan rond de 700 euro en ik haal er een in huis voor m'n vriendin voor licht officewerk, wat presentaties en thuis af en toe een game.
Jammer, hier zat ik dus nét op te wachten :)
Ryzen 4000 + 2060 Super zou ook al mooi zijn
Daar wachtte ik op na de aankondigingen in januari. Zelf maar snel een 2060 mobile met i7 bij de HP gekocht in februari.

Ik denk dat je nog lang kan wachten én dat het niet zo rendabel blijkt te zijn. Hoe kan je als superieur product niet slagen. De covid helpt de gevestigde orde.

nb 1250 betaald voor de omen 15. Nog steeds super tevreden.

/edit je kan me downvoten. Had dus zelf liever de amd setup gehad. Leveringsproblemen blijven, lieve tweakersts.

https://www.youtube.com/watch?v=_Yhyp-_hX2s

[Reactie gewijzigd door WittiW op 23 juli 2024 15:21]

ik heb het vermoeden dat er weer genoeg gebeurd achter de schermen. Dit is een mooi moment om de beste game laptop te vermarkten. Veel mensen die thuis werken achter hun laptop en kijken daardoor toch ff naar wat beters dus waarom zou je als producent hier niet op springen.
Zou het een AMD - Nvidia ding zijn of toch OEM licenties van Intel. Ik ben benieuwd?..
Als er nu rond de 1000euro een Ryzen 4000 laptop (zelfs zonder dgpu) uitkomt met een normaal scherm (3:2 of 16:10) met een mooi 15" qhd scherm rond de 1.5kg is het instant buy.. eigenlijk had microsoft hun surface laptop 3 gewoon net iets later moeten uitbrengen.. :'( Die G14 e.d. is leuk en aardig, maar slaat de plank naar mijn mening net mis door gewoon te duur te zijn (maar wel prima prijs voor wat je krijgt) voor de doelgroep.. maar niet in huis te hebben wat een developer of designer zoekt. Achja, we wachten weer rustig af..
De enige reden dat AMD geen reden noemt is denk ik om een rechtszaak te voorkomen.

Erg jammer dat de industrie zo werkt, kapitalisme op zijn toppunt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.