Netflix krijgt er 15,8 miljoen nieuwe betalende gebruikers bij

Het aantal betalende abonnees van Netflix is in het eerste kwartaal van dit jaar met 15,8 miljoen toegenomen. Dat cijfer was in de voorgaande kwartalen beduidend lager en kwam in het eerste kwartaal van 2019 uit op 9,6 miljoen nieuwe betalende klanten.

Netflix meldt in een toelichting op de kwartaalcijfers dat het voor het afgelopen kwartaal verwachtte om 7,2 miljoen nieuwe betalende gebruikers te mogen verwelkomen. In vergelijking hiermee betekent het daadwerkelijke aantal van 15,8 miljoen meer dan een verdubbeling, wat het bedrijf toeschrijft aan de coronacrisis. In de eerste twee maanden van dit jaar was de groei van het aantal abonnees vergelijkbaar met de trend van de afgelopen twee jaar, maar volgens Netflix zorgden de lockdownmaatregelen vanaf begin maart voor een duidelijke toename van het aantal huishoudens.

Van de 15,8 miljoen nieuwe betalende klanten zijn 2,3 miljoen afkomstig uit de Verenigde Staten en Canada, terwijl er in Europa bijna 7 miljoen nieuwe betalende klanten bijkwamen. Dat is beduidend hoger dan de 1,9 miljoen en de 4,7 miljoen nieuwe klanten die respectievelijk in de VS en Canada en Europa erbij kwamen in het eerste kwartaal van 2019.

Het bedrijf spreekt de hoop uit dat regeringen wereldwijd snel de verplichte thuisblijfsituatie kunnen versoepelen, waarna Netflix verwacht dat de kijkcijfers en de groei zullen dalen. Voor het tweede kwartaal verwacht het bedrijf 7,5 miljoen nieuwe betalende klanten te verwelkomen, maar de streamingdienst erkent dat dit door de onzekerheid eigenlijk giswerk is.

De meeste producties van Netflix zijn gepauzeerd, al zal dat voor het tweede kwartaal nog slechts een beperkt effect hebben op de introductie van nieuwe releases. Netflix geeft verder aan dat het uit voorzorg het aantal 'productinnovaties' tijdelijk heeft beperkt, waarbij vermoedelijk gedacht kan worden aan de nieuwe toevoegingen zoals de eerdere introductie van landelijke top 10-lijstjes of nieuwe functies voor ouders om het kijkgedrag te beheren. Het bedrijf zegt verder dat het 30 miljoen dollar doneert aan de tv- en filmindustrie in landen waar het een grote productiebasis heeft, waarbij onder meer 1 miljoen euro aan het Filmfonds is gedoneerd voor een steunfonds.

Wereldwijd heeft Netflix nu 182 miljoen abonnees en dat waren er in dezelfde periode een jaar eerder nog 149 miljoen; dat is een stijging van 22,8 procent. De omzet kwam in het afgelopen kwartaal uit op 5,8 miljard dollar, een stijging van 27,6 procent ten opzichte van het omzetcijfer uit het eerste kwartaal van 2019. De winst kwam uit op 709 miljoen dollar, terwijl die een jaar eerder nog op 344 miljoen dollar uitkwam.

Door Joris Jansen

Redacteur

22-04-2020 • 07:57

79 Linkedin

Reacties (79)

79
77
37
3
0
25
Wijzig sortering
Een logisch gevolg, beduidend meer abbonnees nu alle buitenactiviteiten zijn "verboden". Toch vind ik het vreemd dat ze geld doneren aan de filmindustrie. Waarschijnlijk om een goede relatie op te bouwen voor toekomstige producties speculeer ik maar. Want volgens mij hebben ze het helemaal niet nodig in de filmindustrie.
"de" filmindustrie bestaat net zo min als "de" Nederlander.

Ook de filmindustrie kent zijn haves en have-nots. Je hebt de studio's die blockbusters maken met gegarandeerde budgetten van honderden miljoenen, maar je hebt ook onafhankelijke filmmakers die een documentaire proberen te maken en hun financiering van hooguit duizenden euro's nauwelijks rond krijgen.

Een aantal 'makers' die ik ken werken volgens het principe "eentje voor het geld, eentje voor de kunst", waarbij ze hun commercielere werk gebruiken om hun artistieke producties te financieren.

Mijn indruk is dat Netflix dit vooral als gebaar richting zo'n laatste groep doet. Dit is niet bedoeld om de volgende Star Wars of Game of Thrones te financieren, maar de volgende 'Borgman' of zelfs 'Zwartboek', een commercieel succesvolle film, die er zonder subsidie van Filmfonds waarschijnlijk niet was gekomen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 april 2020 08:43]

Ik bedoel de grote studio's. Ik waardeer zelf de kleine documantairemakes en filmmakes ook. Bijvoorbeeld de film 'Once'.
Mijn opmerking was wel wat generaliserend. Laten we hopen dat het geld bij de kunstenaars van de filmwereld terecht komt :)
"De Nederlander" bestaat gewoon
Aja, wie is dat dan, de persoon in Nederland die precies het gemiddelde is? Half man/half vrouw, 1.8 kind, ik ben wel benieuwd!
Ahh, als voorbeeld wil ik Jos Poortvliet noemen, de spreekwoordelijke Jan Modaal. ;)

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 23 april 2020 09:35]

Die woont niet eens in Nederland ;-)
Toch vind ik het vreemd dat ze geld doneren aan de filmindustrie. Waarschijnlijk om een goede relatie op te bouwen voor toekomstige producties speculeer ik maar. Want volgens mij hebben ze het helemaal niet nodig in de filmindustrie.
Er zijn in het verleden meerdere landen geweest die commentaar hadden op de grote gemene internationale/buitenlandse producties. Dit zelfs wanneer de lokale producties prut zijn. Een vrije markt wordt enkel aanbeden door degenen die ervan profiteren en vervloekt door degenen die ervan zouden willen profiteren maar dat niet kunnen. ;)

Voor Netflix is het wisselgeld, en ze ondersteunen hun supply network ermee.
Wat hebben ze niet nodig in de filmindustrie? Geld? Of de goede relatie met Netflix? Vergeet niet dat de afgelopen decennia er meerdere, grote filmstudios kopje onder zijn gegaan en dat er niet veel grote studios meer overblijven. Ook omdat vele studios zijn overgenomen door andere conglomeraten. Denk maar aan wat Disney vandaag allemaal in zijn portefuille heeft zitten.
Jammer dat sommige mensen zo generaliseren. ‘De film industrie’, niet elke film is een miljoenen winstgevende blockbuster. Kunt er in niet inkomen dat er wellicht producties zijn die dat wel nodig hebben?
Ik ben een betalende gebruiker, maar twijfel toch om de dienst op te zeggen wegens de reductie in kwaliteit. Standaard content is van 5Mbps naar 1 - 1,5 gezakt. De 4K content is gezakt van 15Mbps tot 7. Vooral de standaard content begint er ergerlijk slecht uit te zien op een 4K OLED.

Momenteel kijk ik eigenlijk enkel nog als mijn dochter vraagt en 13,99 euro begin ik dan toch wel veel te vinden om 1 of 2 films per maand te kijken. Dan kan ik ze beter online kopen bij Google Play of zo.

De vraag is of er geen nieuwe klanten zijn die zich verbazen over de kwaliteit van de streams en na de lockdown niet meer gaan verlengen omwille van de kwaliteit.

@HADES2001 Al dan niet terecht kan ik voor Youtube originals wel nog de beste kwaliteit kiezen. De Netflix app op mijn Panasonic 4K TV vroeg me bij het opstarten of ik 3 euro extra wou betalen voor 4K content. Dat heb ik dus bewust gedaan, maar nu zit ik nog maar aan de helft van de bitrate.

De Netflix servers staan trouwens bij mijn provider. Die beseft ondertussen ook dat ze hun glasvezel netwerk versneld gaan moeten uitrollen. Binnen een aantal jaren komt alles dus goed.

@harley Het is niet zozeer die 3 euro. De beeldkwaliteit irriteert me dermate dat ik geen zin meer heb om te kijken. Ik zou dus eerder de volle 13,99 opzeggen tot na de lockdown. Ik heb Prime, Netflix en Youtube. Bij Netflix en Prime kan je niet kiezen, maar deze laatste heb ik om andere redenen. Er zijn ook niet zo legale diensten die niks aan hun kwaliteit veranderd hebben. Bij gamers worden ook nog alle pakketjes afgeleverd ipv 25% voor dezelfde prijs.

[Reactie gewijzigd door bbc op 22 april 2020 08:57]

Dit zou 30 dagen zijn, maar niemand die iets vraagt aan Netflix. Ik zit ook te wachten op nieuws dat dit weer naar de normale bitrate is.

25% minder data binnen is 25% minder betalen. Idem met water & stroom.

Had graag gezien dat de Tweakers redactie Netflix om opheldering vraagt want als je de Klantenservice van Netflix dit gaat vragen weten ze het niet en gaan ze een ‘discussie’ starten dat je dit niet merkt. Dan houden we vanwege de crisis ook even 25% van hun salaris in, merken ze toch niet.
Dat is natuurlijk onzin... Het overgrote deel van het geld gaat naar de rechten van wat je kijkt. Het versturen van de data zal maar een zeer klein deel van de kosten uitmaken.

En als jij puur kickt op bits over je lijn dan kun je beter de hele dag speedtest aanzetten.
Je betaald niet voor de rechten, je betaald voor de dienst waar de abonnementsvorm bepaald of je "Full HD" óf "Ultra HD" krijgt. Beide zijn niet haalbaar als de bitrate niet toereikend is. Je krijgt dus niet waar je voor betaald, een inferieure dienst.

Je huurt een product/dienst, maar je bent als consument niet verantwoordelijk voor de kosten van een bedrijf. Dat heeft niks te maken met "kicken of bits" dat je verwacht te krijgen waar je voor betaald. De bitrate van Netflix (4K) was al onacceptabel vóór de corona crisis.

Zou je het accepteren als je een ultra-hd bluray zou kopen met een SD/HD bitrate? Je hebt de pixels, maar het beeld ziet er niet uit.

HDR voegt nog eens 20% toe aan je totale bitrate, een UHD Bluray zit tussen de 35-75 Mbps, en dan zie je bij Netflix niet het verschil op 7Mbps? De AV1 codec is goed, maar niet zó goed :P

[Reactie gewijzigd door quintox op 22 april 2020 10:04]

Mijn punt was niet dat de kwaliteit niet uitmaakt, ik ageerde vooral tegen het "25% minder data binnen is 25% minder betalen" (iets wat voor in ieder geval stroom ook niet zo is vanwege vastrecht).

Dat de bitrate van Netflix al voor de crisis onacceptabel was is ook op zijn minst subjectief, ik vind zelf dus van niet zoals ik hierboven ook al aangeef.
Hoe zoiets subjectief kan zijn baffles me... je haalt amper 10%-15% van de benodigde bitrate zoals deze op een schijfje staat. Zelfs HD content heeft soms last van compression distortion in donkere scenes.

HDR zal je op Netflix niet gaan krijgen.. zonde van je dure HDR TV natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door quintox op 22 april 2020 10:38]

Benodigde bitrate... dat bestaat niet eens als een objectief iets. Lossy compressie werkt per definitie door data weg te laten, als het goed is data die weinig invloed heeft op de uiteindelijk waargenomen beeldkwaliteit. Ja, ook UHD blu-rays laten data weg en hebben theoretisch een minder goed beeld dan wat zou kunnen als je lossless alles op zou slaan. Het is daarom afhankelijk van de content (meer detail en sneller veranderend beeld heeft een hogere bitrate nodig), van het gebruikte compressie algoritme, van de apparatuur waar het op afgebeeld wordt en van de kijker (waar let die op en hoe kieskeurig is die) hoeveel bitrate je nodig hebt om 'acceptabel' beeld te krijgen.

Daarnaast werkt compressie volgens de wet van teruglopende winst (diminishing returns) als je meer data gebruikt. Leuk hoor dat je zegt dat je amper 10-15% haalt van de bitrate van een (uhd?) bluray, maar dat betekent niet dat je maar 10-15% van het beeld hebt. Zo werkt compressie niet. Hoe meer kwaliteit je wil hoe duurder dit wordt in benodigde data. Blu-rays zijn gemaakt om de hoogste kwaliteit te bieden dus logisch dat die ook bijzonder veel data nodig hebben. Het is de 80/20 regel die voor zoveel zaken geldt... Je haalt 80% van het resultaat met 20% van de moeite. Wil je van die 80% naar 100% dan moet je dus 5 keer zoveel moeite doen. Dit zijn uiteraard fictieve getallen, maar het demonstreert een concept wat bij heel veel zaken van toepassing is.

Dat het jou 'bafflet' doet me daarnaast denken dat wij wellicht ook niet hetzelfde zien. Dan doel ik dus niet alleen op verschil tussen ons als mensen, maar verschil in wat er op het beeld staat. Als ik op de PC kijk dan stoor ik me namelijk wel aan de lage resolutie van chrome en in edge stoor ik me nog steeds aan blokvorming in donkere delen (ja ook voor Corona). Daarom ben ik dus vrij zeker er van dat het niet zo is dat ik het gewoon niet zie (ook al ben ik niet de meest kritische persoon op beeldkwaliteit ooit). Maar op mijn TV zie ik het niet en zit ik gewoon te genieten.

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat de hoogste kwaliteit van Netflix alleen te verkrijgen is via bepaalde apps, vooral die op de smart tv zelf maar ook niet allemaal. Misschien is dat het issue en krijg ik met Android TV ook werkelijk een hogere bitrate? Ik heb net nog eens bij mijn modem zitten kijken maar helaas zit daar geen optie bij om live te zien hoeveel data er langs komt, dus ik kan voor zover ik weet niet controleren wat de bitrate is op mijn TV, ik kan alleen maar aangeven dat het er hier gewoon goed uit ziet.

----

Ok, ik denk, waarom probeer ik het niet eens uit... Dus ik heb net de HDMI kabel in mijn PC geprikt die naar mijn TV gaat en wat zitten vergelijken. Ik gebruikte daarbij Edge (de dev preview die als het goed is ook 4k krijgt van Netflix). Ik heb de eerste aflevering van Better Call Saul gebruikt omdat iemand hier zei dat hij schrok van de slechte kwaliteit, de scene waar hij op het toilet zijn pleidooi staat te oefenen. Op de monitor en op de TV met signaal van de PC zag het er inderdaad niet echt goed uit... Vervolgens dezelfde scene via de Netflix app op mijn TV gekeken en WOW dat zag er zoveel beter uit. Nog een paar keer heen en weer geschakeld, en ja ik zie allemaal dithering en blokvorming op de PC, en dat zie ik niet of nauwelijks als ik de app op mijn TV gebruik.
"Ik meen wel eens gelezen te hebben dat de hoogste kwaliteit van Netflix alleen te verkrijgen is via bepaalde apps" Wellicht heeft dit te maken dat de Android Netflix app AV1 als codec gebruikt en iOS/Browsers op VP9 zitten.

AV1 kan met een veel lagere bitrate dezelfde kwaliteit behouden, maar zelfs dan is 7Mbps erg ambitieus.
Probeer eens de film The King. Die was écht niet om aan te zien hier.. vrijwel elke scene was redelijk donker en zat geen enkel detail meer in door de gigantische hoeveel compressie blokvorming (zelfs op 'slechts' HD was het om te janken).

Ik kijk Netflix idd niet via een native TV app, maar via Firefox op de HTPC (Intel NUC) die achter de TV hangt. Als de codec het probleem is, dan ligt het dus alsnog aan de bitrate. Dan is deze voldoende voor AV1, maar ondermaats voor VP9.
Firefox is sowieso niet ondersteund voor 4k dus dat krijg je dan ook niet van Netflix. Probeer edge of de Netflix app uit de Windows store eens, dat zijn de enige twee die volledige kwaliteit bieden.

Verder moet je scherm ook hdcp 2.2 ondersteunen... Met Nvidia zie je dat in de Nvidia control panel, ik weet zo even niet hoe je dat op een nuc zou controleren.

Het is jammer maar vermoedelijk zijn dit concessies van Netflix aan content boeren die bang zijn dat mensen shows van Netflix gaan opnemen en dan weer onder elkaar gaan kopiëren...

Ik zal die film eens checken later en bedacht me dat ik mijn tv ook aan mijn Android kan hangen die wel een indicatie kan geven van verbruikte data, dus misschien kan ik dan een idee krijgen van welke bitrate ik krijg.

7 Mbps is trouwens ongeveer 4,5 GB voor 90 minuten als ik me niet verreken? Vind ik nog niet zo bizar weinig. Vroegah, toen ik nog films downloadde, trok ik wel films vinden van 1 GB... Ok, we zijn betere kwaliteit gewend nu maar zijn codecs niet ook weer beter geworden? Anyway ik ga kijken of ik straks kan testen, ben wel benieuwd :)

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 april 2020 14:12]

Als we even naar torrents kijken, dan zie je dat hoge kwaliteit BR rips (1080p) met de HEVC codec tussen de 6-10GB zitten met een bitrate van +/- 7Mbps. Veel lager dan dat gaat distortion opleveren.

The Lion King 2019 HEVC 1080p BluRay DTS&DD+7 1 | 118 minutes | 6,984 Kbps

AV1 is wellicht iets beter dan HEVC, maar ik betwijfel het ten zeerste dat deze een 4K film op dezelfde bitrate kan aanbieden. Dat is écht wel een heftige compressie en zit voor 1080p al op het randje.
Update: You may also need to install the HEVC Video Extensions package from the Windows Store. This was previously included by default on Windows 10, but no longer seems to be. NVIDIA says this is necessary if you’re using a Windows 10 system installed using the Fall Creators Update or later. If you installed an earlier version of Windows 10 and updated, you would presumably still have the HEVC Video Extensions installed.
Dat lees ik als vereisten voor 4K Netflix op Win10. Wat aangeeft dat ze de HEVC codec gebruiken op Windows10 en dan gaat 7Mbps dus niet voldoende zijn. Widevine (drm) meuk is te omzeilen voor 1080p, dit forceert chrome/firefox op 720p by default, helaas is er geen mogelijkheid om 4k werkend te krijgen ( heb ook geen 4K tv ). Zoals ik al aangaf, zelfs 1080p content (The King) had compression issues.. laat staan op 4k 8)7

[Reactie gewijzigd door quintox op 23 april 2020 13:52]

Ik heb The King net een stuk laten lopen waarbij ik mijn tv geconnect had via de accesspoint van mijn telefoon om te zien hoeveel data hij verbruikt. Helaas is het beeld ergens blijven hangen terwijl ik buiten was met de hond, denk dat het 4G signaal misschien toch niet helemaal stabiel genoeg was.
Wel heb ik op een gegeven moment toen hij op 3 kwartier zat gekeken hoeveel data er doorheen gegaan was om vast een schatting te maken en hij leek rond de 9 Mbps te zitten.

Kwaliteit zag er voor mij op mijn TV goed uit. Enige wat ik zag in donkere scenes was wat noise in gekleurde vlakken van donkere scenes. Dat zag er eigenlijk precies hetzelfde uit als wat je ook ziet als je de iso waarde van je camera opschroeft omdat het donker is (hoewel het effect in dit geval nog vrij subtiel was). Geen idee of dat dan minder is met een hogere bitrate (zou ik de bluray voor moeten hebben om dat te kunnen vergelijken). Dit zag ik overigens alleen maar omdat ik met mijn neus bovenop de TV zat (binnen een meter afstand). Ging ik op de bank zitten (3 a 3,5 meter) dan zag ik het niet meer.

Je moet overigens ook niet overschatten hoeveel meer data je nodig hebt voor 4K. Het is zeker niet 4 keer zoveel als FHD, ook al zijn het wel 4 keer zoveel pixels. Ik ben geen compressie expert, maar volgens mij is het vooral van belang hoe complex het beeld is, hoeveel detail zit er in. Daarom is bijvoorbeeld een tekenfilm veel makkelijker te comprimeren dan een opgenomen film (al die grote egale kleurvlakken zijn heel makkelijk te comprimeren) en het is ook deel van de reden waarom die birds scene die vroeger vaak aangehaald werd als test om te zien of je systeem 4K aankon zo zwaar is (naast dat het wat ik me heb laten vertellen gewoon slecht gecomprimeerd was). Die grote zwerm vogels in 4K geeft natuurlijk heel erg veel detail waar ook heel erg veel beweging in zit.

Punt daarbij is dus, als je een filmbeeld hebt in FHD of in 4K, dan zit daar in de meeste scenes niet zo héél erg veel extra detail in. Het gaat vooral om de randen van objecten en details op die objecten, maar ook in opgenomen filmbeeld heb je kleurvlakken of gradaties die niet ineens 4 keer zo moeilijk te comprimeren zijn omdat je er 4 keer meer pixels uit wil halen. Kort door de bocht, als je zegt ik heb hier een vierkant die begint bij kleur x links en hij loopt gelijdelijk naar kleur y rechts, dan maakt het weinig uit of je dat dan interpreteert naar 100x100 pixels, of 200x200. Uiteraard zit er wel wat meer detail in dan dat en dus heb je ook meer data nodig, maar niet 4 keer zoveel.
Ze verdienen zat hoor.
Daar gaat het helemaal niet om? Waarom is het toch dat zodra grote bedrijven er bij betrokken zijn mensen gelijk alle logica overboord gooien en alleen maar verblind lijken te zijn door het grote geld?

Op zich zou ik het niet eens gek vinden als Netflix een deel van de abonnementskosten zou restitueren (hoewel hun kosten vanwege het zwaardere gebruik nog best wel eens meer zouden kunnen zijn ondanks de lagere bitrate). Het gaat mij er om dat de logica nergens op slaat om te zeggen dat als je 25% minder bitrate krijgt dat je dan ook maar 25% minder hoeft te betalen.
25% minder data binnen is 25% minder betalen. Idem met water & stroom.
Dus als bij jouw de waterdruk zakt van 6 naar 4 bar, ga jij bij de waterboer aankloppen voor korting?
Als 6 bar aan mij verkocht is, dan wel. Of ze mogen het weer fixen naar 6 bar.
De bitrate is volgens mij verlaagd om de ineens toegenomen druk op het internet te verlagen. Vooral als gevolg van het vele thuiswerken (en deels ook meer tv streamen?).
Dit is dus tijdelijk zo.
Het is te hopen dat dit tijdelijk is....
'oh kijk hebben zoveel bespaard door minder bandreedte te gebruiken, we laten het zo wel'
Dat is wel stilzwijgend gebeurt en zonder dat daar een kostenverlaging mee gepaard ging.

Je betaald immers wel extra voor "Ultra HD" kwaliteit. De verdediging zal dan ongetwijfeld zijn dat de resolutie nog steeds 4K is, maar ik ben van mening dat "Ultra HD" meer verwachtingen oproept dan enkel de resolutie.
Ale streamingdiensten in Europa is gevraagd/geëist om de bitrate van streams te verlagen om de druk op het internet te verlichten. Beetje raar om daar een Netflix voor te willen "straffen". Het staat je overigens natuurlijk vrij om iedere dienst die je hebt op te zeggen.

Bij ons zie je echter wel het tegenovergestelde op wat jij stelt. Reguliere televisie wordt hier steeds minder gekeken en veel vaker dan reguliere televisie is Netflix hetgeen wat de avond vult. Ik heb ook Disney+ en dat zou met Disney bijvoorbeeld niet mogelijk zijn omdat er te weinig nieuwe content bij komt. Dit doet een Netflix in mijn ogen vele malen beter.
Reguliere tv bij mij gaat ook over ip wegens vdsl provider. Ik zou eens moeten proberen uit te vissen hoeveel dat verbruikt. Als ze die kwaliteit echter nog verlagen kunnen ze net zo goed 1 pixel op het scherm zetten.

Wanneer ik Netflix kijk zit ik niet naar tv te kijken en eventueel opgenomen programma's staan bij de provider en komen via een stream binnen.De tv of Netfix stream komt van mijn provider.

Van mijn 5Mbps of 15Mbps stream is nu nog 25% tot 50% over, maar er is niks dat me belet om de volle 80Mbps van mijn lijn vol te trekken door films of games te kopen op andere platformen.

Waarom verplicht je een isp niet om alle lijnen dicht te draaien tot 30Mbit/s? Dan tref je iedereen op dezelfde manier em heb je een effectieve reductie van de bandbreedte. Je kan werken of schooltaken maken en misschien kan 1 persoon een filmpje kijken.

Ik kan dan nog altijd mijn Netflix op 4K kijken en jij kan je downloads 's nachts doen, of zou je zo een reductie in bandbreedte niet accepteren als je ervoor betaald had?
Doe me een lol hey met je 30Mb/s. Daarom heb je toch geen max. abonnement? Of dacht je dat Ziggo iedereen even die 40 euro in de maand gaat terugstorten?
Ik dacht het doel was om ervoor te zorgen dat het netwerk niet overbelast werd om thuis te kunnen werken.

Ik leg net uit dat dit net is wat Netflix doet, de volle pot laten betalen voor een gereduceerde service.

Als je een internetverbinding enkel zou dienen om Netflix 4K te kijken zou je perfect blij zijn met 30Mbit/s.
Je hebt wel gelijk hoor, maar dit soort ideeën moet je gewoon nooit hardop opperen, je weet tenslotte maar nooit wie er allemaal meeleest. :+ Het is dat m'n vriendin en zoon graag naar Netflix kijken want ik was het liever vandaag dan morgen kwijt.

edit: en momenteel lijkt het me met die overbelasting ook allemaal wel mee te vallen, krijg nog steeds alles maximaal snel binnen. Providers lijken zaken goed op orde te hebben. klopklop.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 22 april 2020 11:14]

Ik kan mij vinden in jou reactie. Voor mij speelde dat ook mee maar de doorslag was dat ik uiteindelijk geen film/ series meer kon vinden waar ik echt naar wilde kijken.

Voor nu heb ik het eruit gegooid en mogelijk dat het over een half jaar weer beter is.
Ik heb netflix nog wel maar vooral voor de oudere oost-europese, skandinavische en franse producties. Ik ben echt helemaal klaar met die cliché moderne Engelse en Amerikaanse producties die leuk en origineel beginnen en dan ineens een duikvlucht maken en een wending naar controversiële onderwerpen maken. Bats hele verhaallijn overboord, hele aflevering gaat ineens over immigratie, genderidentiteit, sexuele voorkeur en inclusiviteit. Net alsof je ineens in een reclameblok van 45 minuten zit.

[Reactie gewijzigd door Pino Blauw op 22 april 2020 10:05]

Je betoog was prima tot we bij je laatste zin arriveerden. Natuurlijk bepaalt Netflix wat er op hun platform komt, natuurlijk bepaalt Hollywood wat er wel of niet succesvol wordt. Er zijn echter talloze, talloze individuele (semi) onafhankelijke filmmakers die mede door de opkomst van het internet veel makkelijker in staat zijn hun product aan de man te brengen, en ook de markt voor deze voormalige niche kan alleen maar groeien m.i., zeker nu velen thuiszitten en massaal Netflix kijken, en hopelijk op zoek gaan naar nieuwe dingen als het aanbod zeker niet zo oneindig lijkt als gedacht werd.

De producties uit landen die je aanhaalt zijn niet vrij van wat voor (politieke) ideologie dan ook, misschien wel zelfs juist niet. Overigens, wat is er mis met films die op enig moment uitweiden over immigratie, genderidentiteit, seksuele voorkeur en inclusiviteit? Niet alleen zijn dat de onderwerpen die al 3 of 4 duizend jaar een groot deel van ons dramalandschap vormen, maar ook zijn het thema's waar je niet snel over uitgepraat raakt. In populaire films wordt de populaire opinie vaak herhaalt omdat het publiek, dat sterk groeiende is door o.a. de toename van diensten als Netflix, dan een gevoel van herkenning ervaart. Door je zo op te stellen zul je ook niet snel met meningen anders dan je eigen in contact komen.
"Wat is er mis met films die op enig moment uitweiden over.."

Wat mij stoort is dat er op een gegeven moment een scene begint waarin iemand met etniciteit A binnen komt en bij iemand met etniciteit B op schoot gaat zitten, op de achtergrond een man een andere man een knuffel geeft en liefelijk aankijkt, en er een persoon met mannelijke gezichtenmerken en in vrouwen kleren in beeld komt, die vervolgens een hele discussie over iets fobisch wat ze meegemaakt hebben beginnen. Opzich niets mis mee maar het is in verschillende series de zelfde setup, dezelfde soort scene, dezelfde onderwerpen, die helemaal niets met het verhaal van de serie te maken hebben.

Sommige series zijn in het eerste (onafhankelijk aan netflix gemaakte) seizoen gewoon heel sterk maar beginnen vanaf de eerste aflevering van het volgende seizoen (door netflix gemaakt) met een extreme nadruk op anti-politiek-rechts en homoseksuelen (Waar opzich ook niets mis mee is) en missen de hele sfeer en stijl van het eerste seizoen. Ik dacht eerst ligt het nou aan mij?! maar ik ben niet de enige dit dit opvalt. Het valt gebruikers reviews op IMDB en Rotten Tomatoes gelukkig ook op. En wat ook nog super raar is, is dat de expert reviews dan weer extreem lovend zijn over de netflix adaptatie seizoen maar de gebruikers reviews sterk negatief over dat seizoen zijn.
Nee ik ben tevreden, en andere diensten doen exact hetzelfde dus het is nou niet alsof je een alternatief hebt. Geef het nog even en alles komt goed als iedereen weer naar kantoor gaat.
dan verlaag je toch je abonnementsvorm naar de laagste optie ?
Wellicht dat een OLED het makkelijker maakt om de onvolkomendheden te zien... Op mijn Philips 65PUS7354 heb ik eerlijk gezegd nergens last van. Nou heb ik geloof ik vooral redelijk recente zaken die in 4k geweest zullen zijn gekeken (Locke & Key, Suits, Once Upon a Time in Hollywood...) dus misschien dat als je oudere zaken kijkt die niet in 4k beschikbaar zijn dat het ook meer opvalt, maar vooralsnog heb ik dus totaal geen klachten eigenlijk.

Ik had je niet kunnen vertellen of die aangekondigde kwaliteitsverlagingen nou wel of niet doorgevoerd waren voor ons land. Ik ben verder Netflix abonnee vanaf de eerste dag dat het in ons land beschikbaar was. De 4k TV heb ik echter pas een paar maanden.

Als het echter vooral op een OLED zichtbaar is en dus niet op de wat betaalbaardere TV's dan vraag ik me af of het echt heel erg veel impact gaat hebben. Uiteindelijk denk ik dat het aandeel van mensen met TV's van meer dan 1000 euro klein gaat zijn en dat ik met mijn TV alsnog aardig boven het gemiddelde zit (al is het maar vanwege het formaat waarmee je onvolkomendheden ook sneller gaat zien).
Het zal niet zozeer de OLED zijn, maar 4K. Stel je hebt 1080P content die normaal 5Mbps binnenkomt. De tv zal dit dan upscalen naar 4K, een x4 dus. Nu komt nog slechts 1/4 van de beeldkwaliteit binnen die je dus ook x4 moet doen. Dat x16 upscalen dus.

edit: misschien dat door het hoge contract van oled, de onvolkomenheden nog wat meer in de verf gezet worden daar waar met led het allemaal al wat vlakker was.

[Reactie gewijzigd door bbc op 22 april 2020 09:27]

Maar dat bedoel ik dus, mijn tv is ook 4K. Maar ik kan me voorstellen dat je wellicht vooral in donkere scenes eerder blokvorming gaat zien door de bijzonder diepe zwartwaardes van een OLED. Op een LCD zal dat minder opvallen omdat je daar sowieso al minder zwartdetail waar kunt nemen.
Zelf ben ik me een hoedje geschrokken van de beroerde kwaliteit van "better caul saul". Met slecht 7.5 Mbps was het echt een pixelfestijn, vooral in de minder verlichte scenes, nee, mijn streaming lol is wel voorbij nu.
Maar resolutie en bitrate staan los van elkaar. Dus jouw 16x upscalen gaat niet op. Het blijft gewoon 4x ook als de bitrate 1/4 is van wat hij eerst was. Dat het uiteindelijke resultaat slechter is dat klopt uiteraard.
Ik kijk op ~3 meter afstand naar mijn 27" monitor en ik erger mij ook aan de slechte kwaliteit. Je ziet gewoon kleursmudges, colorbanding etc in het beeld. Matige en fletse kleuren.

Op zich kan je zeggen: het heeft zijn charme maar heb niet het idee dat het nodig is in NL qua capaciteit van de internetproviders. De wifi 2.4 band zit echter wel vol, wellicht helpt het daar.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 22 april 2020 11:02]

Als je op de pc kijkt moet je wel goed opletten waar je Netflix mee afspeelt. In Chrome vind ik de kwaliteit ook belabberd maar dat ligt aan het feit dat Chrome niet door Netflix goedgekeurd is om de hoogste kwaliteit te krijgen. Volgens mij ben je dan ook beperkt tot 720p dus ja dat is een pixel festijn. Ook ik zie dan duidelijk blokvorming in duistere scènes.

Edge zou wel de hoogste kwaliteit moeten krijgen, en qua resolutie is dat beter, maar ik zie nog steeds blokvorming. Maar op mijn tv zie ik dat dus absoluut niet! Ik weet niet of de tv toch nog hogere kwaliteit krijgt misschien, wellicht hangt het ook af van het merk en de app er op, maar het ziet er voor mij gewoon prima uit. Ik heb helaas geen idee of en hoe ik zou kunnen zien hoeveel Mbps de stream is die ik ontvang, mijn Ziggo modem laat voor zover ik weet niet de huidige doorvoersnelheid zien of zo.
Ik kijk idd in edge.
Ook ik heb een oled 4K tv. En ik zie wel degelijk het verschil, ook bij de 4K series.
Soms kan ik me eraan storen omdat je dan duidelijk ziet dat het beeld niet genoeg kwaliteit heeft. Meestal valt het minder op gedurende de serie.
Wel heb ik bepaalde series die ik wilde zien uitgesteld omdat ik die met de beste kwaliteit wil zien en die nu dus niet heb.
Ach ja, het is even niet anders denk ik dan maar.
Anoniem: 562971
@bbc22 april 2020 11:00
Ik ben een betalende gebruiker, maar twijfel toch om de dienst op te zeggen wegens de reductie in kwaliteit. Standaard content is van 5Mbps naar 1 - 1,5 gezakt. De 4K content is gezakt van 15Mbps tot 7. Vooral de standaard content begint er ergerlijk slecht uit te zien op een 4K OLED.
Wij denken er ook over, want wel het 'volle' pond blijven betalen, voor gereduceerde kwaliteit want voorheen zag het er altijd perfect uit!
De meeste producties van Netflix zijn gepauzeerd, al zal dat voor het tweede kwartaal nog slechts een beperkt effect hebben op de introductie van nieuwe releases.
Dat is iets dat op de lange termijn wel eens funest kan zijn voor een dienst die maandelijks opgezegd kan worden.

Ik denk dat een groep abonnees ook sluimerend is. Als bijvoorbeeld een abonnement in een 'gezin' wordt gedeeld dan zal er minder neiging zijn om het te stoppen, zelfs als (bijna) niemand kijkt.
De concurrentie, tv zenders en bioscopen hebben er ook last van. Dus ik weet niet of netflix er veel last van gaat krijgen, de mensen zelf mogen ook niet nog niet weer helemaal vrij over straat toe de komende tijd. Netflix zal wel wat oude series en films inkopen lijkt me.
Ja inderdaad dat denk ik ook. Ik kan me vergissen maar ik had de indruk dat dat bij amazon prime ook het geval was. Het kan ook gewoon aan mij liggen maar de laatste keer dat ik het opstarte leek het alsof er een rits oude series toegevoegd waren die ik eerst niet heb gezien.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door ebombrini op 22 april 2020 10:04]

En dan heeft Netflix ook nog eens die verborgen films en series die normaal niet te zien zijn.
https://metro.co.uk/2020/...s-secret-series-12588382/
Ik keek afgelopen maanden mn netflix abo nauwelijks gebruikt, omdat ik even de tijd er niet voor had. Nu nog steeds niet super veel tijd, maar ben opeens wel weer begonnen met kijken. En dan kijk ik content die ik eerst links liet liggen.

Ben benieuwd hoeveel van deze nieuwe klanten zullen blijven. Of ze een hogere churn verwachten uit deze groep.
Dat is natuurlijk een nadeel dat je niet los moet zien. Dat mag nu een nadeel zijn, maar die abonnementsvorm heeft hun ook al voordelen gegeven. Als het nl. niet maandelijks opzegbaar was, dan hadden ze nu uberhaupt niet zoveel abonnees gehad. Mensen denken bij een jaarabonnement wel drie keer na of ze dat de moeite waard vinden. En nu met covid zullen ze ook veel abonnees winnen, maar met alleen jaarabonnementen zouden veel mensen geneigd zijn wat oude films/series opnieuw te kijken of bv. meer te lezen.

Dus ja, ze kunnen verliezen, maar wat ze verliezen hadden ze anders misschien niet eens als abonnee gehad.
Mensen die net binnen komen hebben voorlopig nog genoeg te kijken joh ;)
Ja dat snap ik ook nooit. Er staat meer dan genoeg op Netflix maar mensen willen alleen maar nieuwe content.
De concurrentie heeft het nog veel zwaarder te voorduren. De meeste films zijn geannuleerd tot 1 september en verzet naar 2021, bioscopen zullen geen/nauwelijks grote blockbusters meer hebben in 2020 dus die zullen veel lege zalen hebben.
[...]
Dat is iets dat op de lange termijn wel eens funest kan zijn voor een dienst die maandelijks opgezegd kan worden.

Ik denk dat een groep abonnees ook sluimerend is. Als bijvoorbeeld een abonnement in een 'gezin' wordt gedeeld dan zal er minder neiging zijn om het te stoppen, zelfs als (bijna) niemand kijkt.
Netflix heeft toch wel genoeg content voor nieuwe abonnees om het een tijdje uit te zingen? Ik ben netzoals jou wel benieuwd hoelang het straks gaat duren voordat er nieuwe series en films weer uit gaan komen.... en hoeveel vertraging überhaupt de corona op de film en series industrie gaat veroorzaken.
Ze hebben nu een piek. Dat is mooi voor ze. Maar na het hele Corona gebeuren zakt het weer terug naar normaal gebruik. Daar zullen ze heus wel van uitgaan. Dus of het nu zo funest voor ze zal zijn? Nah...
De vele reclame campagnes hebben dus gewerkt. Je wordt echt overal platgegooid met reclames rond Netflix, dus dit bericht verbaast mij niets.
Het zullen een hoop nieuwe thuiswerkers zijn, maar ik vraag me af hoeveel echte accounts er zijn. Het is namelijk mogelijk om netflix-accounts aan te maken via een willekeurig email-adres, en vervolgens dit account te activeren en beheren zonder toegang tot dat email-adres, ook als dit email-adres geblokkeerd is bij netflix volgens de klantenservice van netflix (Dit is mij meerder malen overkomen, vandaar dat ik dit weet)
Ik denk veel. Je hebt veel thuiswerkers, maar ook veel thuiszitters en die vervelen zich de hele dag.

Veel mensen zijn ook klaar met al die "domme" programma's met "BN'ers" waar niemand een fuck om geeft op de commerciele TV. Deze mensen willen dus iets zien wat op hoger niveau ligt. Netflix is dan een goed alternatief om je niet te vervelen, ook al zijn sommige series al een paar jaar oud.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 april 2020 08:45]

Ik weet niet in hoeveel andere landen het hetzelfde is, maar in ieder geval in Nederland en België zou de gratis proefperiode ondertussen stopgezet zijn:
nieuws: Netflix stopt met gratis proefperiode van een maand in Nederland en B...
Dus dan heb je weinig aan steeds een ander emailadres invullen, betalen moet je toch.
Ik neem aan dat het hier om betalende gebruikers gaat, maw een unieke kredietkaart gekoppeld aan het account.
Ik neem aan dat het hier om betalende gebruikers gaat, maw een unieke kredietkaart gekoppeld aan het account.
Netflix heeft alleen maar betalende klanten.
Proef periode bestaat niet meer:
nieuws: Netflix stopt met gratis proefperiode van een maand in Nederland en B...
Dus een bank is per definitie altijd gekoppeld aan het account.
en dat een mail adres geblokkeerd is maakt uit want? zolang de mensen betalen maakt dat toch niet uit. Dit artikel gaat duidelijk over "Betalende gebruikers" dat is iets heel anders als bijvoorbeeld iemand die 20 accounts heeft voor Call of Duty free to play games. (snap ook niet hoe het jou meerdere keren overkomt te maken te hebben met geblokkeerde mail adressen)
Ik heb t opgezegd, film aanbod was toch al slecht en als ik eenmaal artifacts kan tellen en dan heb ik gewoon een oldskool 2k tv dan houdt t op. Dan maar weer gewoon oldskool 10gb mkvs.
Sluit me hier bij aan.

Kwaliteit is inderdaad om te huilen, de safetynet/DRM restricties zorgen ervoor dat dit op bijv bepaalde Android Devices nog verder ingeperkt wordt. Prijzen worden alsmaar hoger en ze flikken het nog steeds om series zomaar te verwijderen als je er midden in zit. Voor mij nooit meer.
Exact, mkv's it is.
Praktisch alle mensen van mijn leeftijd of jonger die ik ken hebben Netflix en ik ben ook vaak genoeg getipt dat er goede series bij zitten die voor mij en mijn partner de moeite waard zouden zijn om een abonnement te nemen. Dat hoor ik al een aantal jaren en nog steeds heb ik het niet en ik ben me er ook wel van bewust dat ik waarschijnlijk inderdaad wat mooie series mis. Maar goed, nou neem ik normaal al niet de tijd om series te kijken, dus ik denk dat bij een eventueel abonnement dit niet veel anders zou zijn. Misschien ben ik dan een van de weinigen die nog ouderwets gewend was om vroeger één keer per week op zaterdag Star Trek TNG te kijken op de publieke omroep waar ik dan naar uitkeek en dat mij voldoening gaf :)
Ik snap je precies. Ik heb het nu net een paar weken maar je mist echt niet zo veel. Ik ga er ook weer mee stoppen. Ben toch meer een lineaire tv kijker