Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Google werkt aan app voor zakelijke gebruikers met chat- en mailintegratie'

Google zou werken aan een nieuwe mobiele app voor bedrijven waarmee werknemers kunnen chatten, maar ook diensten als Gmail en Drive kunnen gebruiken. De app zou onder andere de bestaande Hangouts-chatapp hebben geïntegreerd.

Dat schrijft The Information op basis van bronnen binnen het bedrijf. Thomas Kurian, de ceo van de Cloud-afdeling van Google, zou over de app hebben gesproken tijdens een interne conferentie. Het zou gaan om een app die onderdeel wordt van G-Suite, het zakelijke platform van Google. Het zou vooral gaan om een chat-app, maar wel een die samenwerkt met e-mail en andere diensten, zoals Calendar en Drive. Daarmee lijkt het erop dat de app moet concurreren met andere apps die veel zakelijk worden gebruikt, zoals Slack en Microsoft Teams.

De nieuwe app zou dan ook integratie krijgen met Hangouts Chat en Hangouts Meet, de chat- en videobel-apps van Google voor consumenten. De applicatie zou geen vervanging zijn van die producten. De laatste jaren heeft Google een soms verwarrende strategie gevoerd op het gebied van chat-apps, met Hangouts dat nog steeds bestaat, maar langzaam wordt uitgefaseerd, en Hangouts Meet en Chat. Daarvoor was er ook nog Allo. De meeste van die applicaties waren vooral op consumenten gericht. Het is nog niet bekend wanneer de app uitkomt of wanneer Google daarover iets publiek bekendmaakt.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

29-01-2020 • 10:54

53 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (53)

Wijzig sortering
Prima nieuws als je het mij vraagt; nog meer innovatie in de al bestaande communication/collaboration platforms, met name Slack en Teams.

Bij ons in het bedrijf gebruiken we Office365 voor documenten, email en opslag maar Slack voor snelle (voornamelijk interne) communicatie. Toch heb ik teams op mijn apparaten geïnstalleerd, om eens te kijken naar de mogelijkheden. Iedere keer wanneer ik het eens open, zijn er weer nieuwe bijgekomen. Neem de changelog er even bij en zie dat Microsoft tijdsgewijs nog nooit zoveel heeft geïnnoveerd in een product als in Teams. Met straks niet alleen de hete adem van Slack, maar ook nog eens van Google in de nek, kan dat volgens mij alleen maar leiden tot nóg meer innovatie. En dat waarschijnlijk visa versa. Kunnen wij weer mooi van profiteren, toch? 😊

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 29 januari 2020 12:20]

Hoop dat de concurrentie wel blijft proberen, maar op de lange termijn zie ik ze niet overleven. Teams zit "gratis" bij het office pakket en zal daardoor bijna altijd winnen in een directe vergelijking.

De toko waar ik werk heeft trouwens de grootste licentie genomen die Microsoft aanbiedt, daarin zit zoveel dat alle concurrende pakketen eruit gaan. Jira, Artifactory, Gemalto, you name it. Als Microsoft een tegenhanger heeft, wordt de concurrent eruit geschopt.
Dat hangt maar van het beleid af. Bij ons hebben ze juist Microsoft eruit geschopt, en dingen als Stash, Jira, Bamboo, Slack binnengehaald.
Het lijkt mij niet strategisch om voor alles afhankelijk te zijn van één leverancier. Je kan er op korte termijn misschien wat geld mee besparen, maar het verzwakt je positie en verziekt de markt. Eens een groot deel van de markt in handen is van één / enkele spelers gaan de prijzen de hoogte in.
Utopie.

Zie maar bij de consumentenmarkt. Zo'n 80% van de markt een Android telefoon.
Iedereen die daar probeert tussen te komen faalt ook omdat Google alles dicht timmert. Heb je wat unieks te bieden maken zij gewoon een tegenhanger daar van en drukken ze dat gewoon bij hun 'services' in.
Je mag blij zijn dat een CIO daadwerkelijk 3 jaar vooruit kan kijken. Meestal moet je binnen een jaar al resultaat laten en dan is snijden in het aantal leveranciers het makkelijkst.
Gratis valt wel mee, je betaalt tenslotte voor het Office 365 abonnement waar het deel van uitmaakt. Er bestaat wel een gratis variant maar die is erg beperkt omdat die alle Office 365 functionaliteit mist die het zo'n sterke tool maakt.
Het wordt pas wat als alle chat en bel apps met elkaar kunnen chatten en bellen. Net zoal ik met mijn mail app naar iedereen kan mailen.
idd, en daar bestaan ook al standaarden voor (bijv XMPP), en apps die die standaarden volgen, die je vandaag al kan gebruiken.
Maar dat niks nergens mee samenwerkt is tegenwoordig vanzelfsprekend, men vindt dat geen bezwaar en kiest massaal voor "gesloten" platforms.
Bijv zelfs veel mensen die er wat meer verstand van hebben en zich ergeren aan (de overname door Facebook van) Whatsapp, hopen soms de wereld te overtuigen naar Signal of Telegram ofzo over te stappen. Net als Whatsapp ook weer gecentraliseerde oplossingen die nergens mee samenwerken en daardoor vergelijkbare monopolie misbruik risico's in zich dragen.
Dus ja als het zo doorgaat verwacht ik dat dat nog wel even gaat duren :)
Net iets te laat nu Microsoft met Teams de zakelijke wereld heeft veroverd. ;)
Ik kom bij meerdere it clubs over de vloer en ik zie alleen maar Slack. Het kan dus verkeren.
De beurskoers van Slack is het afgelopen jaar gedaald met bijna 40% :o . Dat heeft een reden: de explosieve groei van Teams. Denk ook aan de huidige integratie van Teams met Skype.
Dat is iets dat altijd minder is geweest in Slack, ze hebben eigenlijk nooit een goeie voice chat gehad. Daarmee is bijv. Discord weer heel sterk (die ook steeds meer zakelijk gebruikt wordt, met alle privacy vraagstukken van dien). Ik heb de voice chat in Teams nog niet uitgeprobeerd, maar het kan nooit erger zijn dan Slack.

Ben overigens benieuwd wat Jetbrains Space gaat doen met de markt, want dat lijkt me wel serieuze concurrentie voor zowel Slack als Teams in gebruiksgemak en feature set.
Teams gaat alle concurrenten eruit werken bij bedrijven die een office pakket hebben. Het zit er "gratis" bij. Dus de vergelijking zal 99 van de 100 keer in het voordeel van Teams uitvallen.
Er zijn tegenwoordig ook wel kleine bedrijfjes die starten met GSuite, omdat het goedkoper is en alle jonge mensen zijn gewend om met GMail en Google Drive te werken. Als je dan ook deze chat tool erbij krijgt... Kleine bedrijfjes worden ooit groot.

Ik zie Google of Microsoft ooit Discord nog wel overnemen en er dan een zakelijke versie van aanbieden in hun Office 365 / G Suite abonnementen.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 29 januari 2020 16:28]

Klopt, maar zodra er geld is stappen ze over naar Office. Geen een bedrijf die meer dan 100miljoen draait gebruikt gsuite. Zelfs Google niet.
Erger dan Slack weet ik niet, maar de voice in teams is wel een pak slechter dan in Skype, al zal MS dat ongetwijfeld uiteindelijk wel in orde krijgen.
Als heel je bedrijf aan Google hangt stap je niet even over naar Microsoft.
Het is vooral nog steeds andersom, hele bedrijven hangen aan Microsoft en stappen niet even over naar Google. Maar met de komst van dit, mss wel.
We zijn net compleet overgestapt van GSUITE naar O365. Ging vrij gemakkelijk.
Wij het omgekeerde
Zo geweldig vind ik teams anders niet

Sterker nog als er morgen een partij komt die de mail app/plugin van nextcloud naar het niveau van sogo verheft mis ik alleen nog maar een crm-plugin én een goede AiO-oplossing om ook email en opslag te beheren

Ooit hoopte en geloofde ik daarvoor op/in paketten als nethserver en zentyal maar die laten allemaal wel grote steken vallen
(vooral zentyal: die door gebrek aan een goede role als storageserver echt de boot mist)

Al met al maakt het weinig uit, ms teans schiet op enorm veel vlakken tekort
Google doet het weliswaar wat beter (zelfs zonder deze tool) maar het gebrek aan echte offline office en mail software speelt ze nogsteeds op en ondanks alle kansen lijken ook de OSS-bedrijfje het gat niet op te kunnen vullen

[Reactie gewijzigd door i-chat op 29 januari 2020 11:49]

Op welke vlakken schieten ze dan tekort? Want ik vindt het best wel een volwassen app met veel integratie, weinig geheugen gebruik en vlot in algemeen gebruik.
Wij gebruiken het sinds kort ook. Vreselijk gedrocht van een programma. Constant zoeken waar alles staat, omslachtig uploaden.. tis dat we er verplicht mee moeten werken maar ik mijd t zoveel mogelijk.
omslachtig uploaden..
Echt? Wat vind je er omslachtig aan?
- Libraries waar ik vaak in werk sync ik gewoon rechtstreeks met windows. Copy/paste erin en voila, upload gedaan
- Zoniet, gewoon even browsen in teams naar de juiste map, sleep het bestand erin, klaar
- Of, browsen naar de juiste map, klik op knop "uploaden", kies bestand, klaar...

Wat voor manieren om te uploaden zou je nog willen?
Het is nooit te laat... Vroeger had Microsoft met Internet Explorer en Office ook een monopolie, maar dat is tegenwoordig wel anders. Microsoft Teams heb ik twee weken voor het eerst gezien; bedrijven waarmee ik werk gebruiken uitsluitend Slack.
Het gaat hard met de groei van Teams. In juli 2019 had Teams voor het eerst meer gebruikers dan Slack. De beurskoers van Slack is hard onderuit gegaan sindsdien. Met name de integratie met de gehele Microsoft Suite zoals Dynamics en Skype is daar natuurlijk debet aan.
https://www.cnbc.com/2019...ig-firms-cnbc-survey.html
Je bedoelt dat Microsoft Teams verplicht pushed naar alle Office 365 gebruikers?
Ik wil het nog lang geen succes noemen gezien iedereen die op Slack zit voor geen geld over zo willen naar Teams. De gebruikers die nog ouderwets werken snappen het hele product niet en vermijden het (nieuw, eng). En de bestaande organisaties die nu op S4B zitten willen ook niet over (Waarom? Skype werkt prima)

Persoonlijk vind ik het ook een erg slechte app voor een organisatie als Microsoft. Het is beter als Skype maar alles geforceerd openen in de papierversnipperaar genaamd Word/Excel Online is echt waardeloos. Niet kunnen wisselen van tabs zonder dat alles weer opnieuw moet worden geopend, geen meerdere schermen, geen direct reply in chat, ga zo maar door.
De IOS app is nog beter dan de desktop app....
Laatste jaar ben ik bezig met een migratietraject vanaf een lokale Exchange naar het Office 365 platform inclusief apps zoals Teams, Onedrive, .... Ze hebben nog een lange weg te gaan, veel zaken worden (zoals alles tegenwoordig..) half afgewerkt online gezet.
In het geval van Teams is het al prima om te gebruiken voor 1 op 1 gesprekken. Maar op het vlak van conferencing zijn er beperkingen. Het laatste jaar is fel vooruit gegaan, maar by design zijn ze toch nog enkele stappen vergeten.. Ze brengen ondertussen wel samen met partners vrolijk allerhande apparatuur uit om je zalen zo in te richten, maar de Teams software is er nog niet rijp voor.

- Teams Rooms --> In Office 365 kan je room resources aanmaken, die kan je dan boeken, .. allemaal leuk.
We hebben dus ook een setup getest (Logitech Tap met Rally camera, ...) waarop je Teams software installeerd. Zo kan je een device instellen om te functioneren als room, enkel en alleen voor video conferencing. Dit is echter heel beperkt, eenmaal in zo'n call heb je geen mogelijkheid om je eigen camera te zien, te resizen, ... je verwacht toch enkele knoppen zodat je kan kiezen hoe de split screen eruit ziet. Als er bvb iemand besluit het scherm te delen kan je de anderen niet meer zien, ... Van officiële Teams devices verwacht je ook dat je camera etc vanuit de app kan bedienen.

We waren redelijk ver in het traject om effectief een meeting ruimte zo in te richten. Nu is dit terug gedraait en zal het 1-2 jaar duren alvorens we dit nog eens gaan testen.

Ook de Outlook App voor iOS / Android werkt op zich goed. Maar een basisfunctionaliteit zoals offline cache + het syncen van agenda / contacten met de telefoon is er niet of werkt te beperkt. Uit veiligheidsoverweging wou ik dat onze mensen geen andere mailclients meer konden gebruiken, wat ik nu niet kan opleggen aan mensen die veel reizen en dus het grootste risico vormen.

Omdat we nu volledig in deze omgeving zitten probeer ik ook om de mensen mee te krijgen, maar als ze zulke zaken aanhalen als reden om het niet te gebruiken, hebben ze zeker een punt. Als mensen dit 3x proberen, zullen ze het de 4e keer niet meer doen. Heel kortzichtig van MS om half gebakken apps te lanceren.

[Reactie gewijzigd door Gumball3000 op 29 januari 2020 14:26]

Google probeert er bij te horen, maar diensten zoals S4B of MS Teams, wat prima intergreert in de omgeving hebben allang hun wegen gevonden binnen bedrijven.
Als dat de reden is dat mensen van google naar Microsoft overstappen moet je dat juist wel doen.
Als dat de reden is dat mensen van google naar Microsoft overstappen moet je dat juist wel doen.
Nja voor MS is dit natuurlijk hun core business, hun hoeven alleen apps toe te voegen aan hun eco-systeem. Hedendaags in bedrijven is MS omgeving toch wel 99% de 1% behoort dan tot Apple en Linux denk ik zo..
Dit klinkt als Google Wave
Inderdaad! Google heeft een verwarrende strategie op dit moment, maar er zijn meer redenen waarom dit nog niet echt is gaan vliegen. Google Wave was verwarrend omdat het een te grote stap was voor gebruikers. Ik vond het een fantastisch product, maar in mijn omgeving begreep niemand het. Het product wordt door velen als 'mislukt' beschouwd, maar ik vond het een prachtig Proof of Concept waar we nog steeds de vruchten van plukken bij andere producten van Google.

Mensen mailen nog steeds naar zichzelf als takenlijst of backup van bestanden. Ik deel regelmatig documenten via Google Docs (en ik geef dan rechten om te reageren), maar ik krijg regelmatig Word-documenten terug omdat mensen het niet snappen. Ik word soms gek van alle mailconversaties met cc'tjes en verschillende versies van documenten

Online samenwerken (bewerken, chatten, stemmen, etc.) in documenten vind ik echt handig, maar veel gebruikers vinden het te complex. We moeten zakelijk echt meer gaan chatten en samenwerken in documenten, maar veel gebruikers zijn daar nog niet aan toe. Binnen bedrijven (zeker binnen techbedrijven) lukt dit nog wel, maar samen met klanten/leveranciers in één document werken blijft in mijn ervaring nog altijd lastig.
Dit klinkt als Google Wave
Behalve dat deze app nog niet is stopgezet!
Behalve dat deze app nog niet is stopgezet!
Zeker wel (al in 2012): https://support.google.com/answer/1083134?hl=en

Ik vond Wave altijd fantastisch, van mij mag het terug komen

[Reactie gewijzigd door defixje op 29 januari 2020 15:49]

Met 'deze app' bedoelde ik ook de nieuwe app. In tegenstelling tot Wave is die nog niet stopgezet :)
Over hoeveel jaar zullen ze die app vervolgens weer de nek omdraaien? Ik gok een jaartje of 4...
Zit al deze functionaliteit niet al in gmail? Tenmisnte hangouts zit daar al in, heb je het dan niet al?
Dan stapt men toch gewoon over naar de 4 nieuwe chat apps van Google? :+
https://killedbygoogle.com/

Ik gok 2 jaar

[Reactie gewijzigd door kyura4k op 29 januari 2020 12:00]

Precies mijn idee. Hangouts werkte eindelijk goed komen ze met 2 nieuwe (geflopte) aparte chatapps.
Nu komt hangouts weer terug.
Precies dit wilde ik ook als reactie posten. Misschien een goed idee voor een poll? Ik zet mijn stem op 2 jaar na officiële introductie. Lijkt me een mooie tijdsduur om er achter te komen dat de markt voor collaboratietools ondertussen verzadigd is (met o.a. Slack en Teams) en niemand nog het risico wil lopen z’n bedrijf afhankelijk te maken van het zoveelste doodgeboren Google kindje.

[edit] Was bedoeld als reactie op Vlugge Japie, niet op jou ;)

[Reactie gewijzigd door kozue op 29 januari 2020 13:43]

Ja en dan over 2 jaar weer ermee stoppen net wanneer iedereen er aan gewend is? Nee dank je.
Google Desktop, Talk, Pie, Allo en Hangouts.
Wordt dit de volgende app in het lijstje?
Leuk! Ben benieuwd wanneer ze de stekker er uit trekken.
Wie durft er nog in te stappen bij een chat app van google? Als je daar alles hebt opgetuigd, al je medewerkers het snappen en gebruiken, stoppen ze er ongetwijfeld weer mee, of veranderen het dusdanig dat je weer je mensen moet trainen.