Videoconferencingtool Meet wordt gratis voor iedereen met Google-account

Googles zakelijke videoconferencingtool Meet wordt gratis voor alle gebruikers, mits ze over een Google-account beschikken en daarmee inloggen. De videobeldienst is hiermee niet langer uitsluitend beschikbaar als onderdeel van het op organisaties en bedrijven gerichte G Suite.

Een potentiële beperking van het gratis gebruik van Meet is dat Google de virtuele ontmoetingen in principe beperkt tot de duur van zestig minuten, al zegt het bedrijf dat het die limiet tot 30 september niet zal handhaven. Dat betekent dat de videodienst in de komende vijf maanden voor iedereen is te gebruiken, ook voor overleggen die langer dan een uur duren.

Een andere limiet, die al geruime tijd geldt, is dat sessies niet meer dan honderd participanten mogen hebben. Het was wel al mogelijk om als niet-betalende gebruiker deel te nemen aan een Meet-videobelsessie, maar de sessie moest altijd worden gestart door iemand met een betaalde G Suite-account.

De verandering is niet niet per direct beschikbaar. Google zegt dat Meet vanaf volgende week beschikbaar wordt gesteld voor alle gebruikers en dat gaat geleidelijk aan. Daardoor zou het enkele weken kunnen duren voordat iedereen zonder G Suite gebruik kan maken van Meet.

Google liet tijdens de presentatie van zijn recentste kwartaalcijfers weten dat het aantal gebruikers van Meet dagelijks met 3 miljoen toeneemt en dat het totale aantal gebruikers op meer dan 100 miljoen ligt. Zoom, een voorname concurrent van Meet, meldde onlangs dat het meer dan 300 miljoen gebruikers heeft.

Door Joris Jansen

Redacteur

29-04-2020 • 14:30

119

Submitter: Verwijderd

Reacties (119)

119
113
43
4
0
42
Wijzig sortering
Met al die verschillende pakketten zou het fijn zijn als er eens een artikel over gemaakt wordt waarbij alles vergeleken wordt en op meerdere gebieden beoordeeld. Hint hint ;)
Voor als je hem nog niet had gezien, de AP heeft ook een overzicht gemaakt (gericht op privacy): https://autoriteitpersoon...p_privacy_videobellen.pdf

[Reactie gewijzigd door Puremonk op 22 juli 2024 17:35]

Die van de AP is uitgebreider, maar deze van Mozilla is ook interessant: https://foundation.mozill...tegories/video-call-apps/
Geen tweakers, maar consumentenbond heeft al wel een en ander op een rijtje gezet:

https://www.consumentenbo...ratis-bellen-via-internet
wat ik mis in overzichten die ik tot nu toe ben tegengekomen:

Hoeveel gebruikers kun je maximaal in 1 beeld zien.
Bij Skype, Teams en Meet is dit maar maximaal 4.
De overige gebruikers zie je dan als pictorgrammen of icoontjes. Een absolute dealbreaker wat mij betreft.
9 inmiddels bij teams
Alleen als je de desktop programma gebruikt van MS teams. Als je de web versie dan kan je alleen jezelf en degene die spreekt zien.
Er bestaat ook een chrome browser plugin voor meet waarbij je allemaal tegeltjes ziet van iedereen:

https://chrome.google.com...pfgpikgkfidhcihhiflbjgfic
Ik weet dat er al een jaar of 2 om gevraagd wordt, maar vorige week waren het er nog maximaal 4?
Is toch echt 9 ondertussen.
Ik ga het van de week meemaken dan. Ik kan er geen enkel officieel bericht over vinden, al helemaal niet van Microsoft.
https://office365itpros.c...ams-increase-video-feeds/
release start eind april en moet volgens mij eind mei voor alle tenants beschikbaar zijn
Dat is knap ver weggestopt. 3,5 jaar om van 4 naar 9 te gaan. En dat voor een van 's werelds grootste software huizen.

Nou de audio kwaliteit nog een keer onder controle krijgen.
Teams bestaat nu iets meer dan 3 jaar, maar heeft geen rol gespeeld tot de Coronacrisis. Wat mij betreft is het in 2020 pas echt gemaakt en prioriteit van het bedrijf gemaakt.
Bij de meeste tenants zijn het er nog 4. Uitrol zou eind april worden gestart (lucky you) en loopt volgens mij tot eind mei voordat iedereen er gebruik van kan maken.
Bij Meet kun je de chrome plugin "Google Meet Grid View" gebruiken om alle gebruikers te zien.
Google meet kan tegenwoordig tot 16 personen in een tegel view laten zien.
Bij Google Meet zijn het er 16 vanaf vandaag en bijna 100 met de Grid View plugin :)
Waarom wil je zoveel mensen tegelijk zien? Dat maakt het alleen maar verwarrender en geeft mensen het idee veel te snel door elkaar heen te moeten praten.
Ik vind juist van niet, tenzij je op een klein schermpje zit misschien. Als je minder mensen ziet dan gaat iedereen praten omdat ze niet zien dat anderen ook net iets willen zeggen. Anticiperen wordt onmogelijk als je elkaar niet ziet.
Google Meet staat er niet tussen?
Ja graag! Ik moet voor mijn organisatie kijken of we van provider kunnen wisselen, maar er staan nog weinig goede, recente reviews online voor zakelijk gebruik.

Wat punten die ik interessant zou vinden
*functionaliteit (van gratis tot premium pakket - bijv. virtual whiteboard,schermdelen,raising hands,group chat, extensions, inbellen (toll-free),mobiele versie)
*prijs
*support
*IT management voor organisatie rollout
*stabiliteit
* Integratie met andere platformen
*encrypted en veilig

Aangezien mijn organisatie klein maar internationaal is, zou ik graag ook echt `samenwerkings functionaliteit´ of bijv. een workshop online houden.

[Reactie gewijzigd door lseveke op 22 juli 2024 17:35]

Bij functionaliteit moet het niet alleen gaan om de desktop, maar is het ook belangrijk dat het op mobiele apparaten goed werkt. Verder heeft ook niet elke tool de mogelijkheid om de achtergrond weg te halen of audio te filteren. Waarbij audiokwaliteit ook wel weer belangrijk genoeg is, denk ik.
En waarom kan dit niet client-only met peer-to-peer software, beetje als bittorrent. Waarom moet er een server bij?
Omdat je dan per geconnecteerde peer een upload hebt, mensen met een zwakker/matige uploadsnelheid komen dus héél snel in de problemen. Met een server heb je 1x upload (je eigen stream) + 1x download (alle andere streams)
Snap ik, maar dat kan ook de gebruiker zijn met glasvezel en 100/100 mbit of meer. Dat zou default kunnen zijn, met backup van server.
Omdat vanuit functionaliteit gezien de audio en video gemixt moet worden als 1 stream, anders krijgt iedere deelnemer iedere stream van de andere deelnemer en dat is natuurlijk niet efficient en wellicht voor sommige deelnemers niet haalbaar met de beschikbare bandbreedte.
En waarom kan dit niet client-only met peer-to-peer software, beetje als bittorrent. Waarom moet er een server bij?
Jitsie gebruikt dat, via WebRTC, voor 1-op-1 gesprekken. Vanaf de derde komt er een brug bij om alles aan elkaar te hangen, om de reden die C-Gate en mgizmo aandragen.
Onbruikbaar voor me. Ik heb geen en wil geen Google account. Een Google account is in mijn ogen ook niet gratis. Dit komt steevast met het eindeloos tracken van mijn persoon. Dat wil ik niet. Daarom heb ik geen Google account en daarom wil ik geen Google account.

M.a.w. kan Meet niet gebruikt worden voor diensten vanuit de samenleving (zoals de school). Want iedereen moet dan toegang hebben. Ook degene die niet akkoord zijn met de voorwaarden waarmee je moet akkoord zijn om een Google account te hebben. Voorwaarden waar ik niet mee akkoord ben.
Je hoeft geen Google account te hebben om deel te nemen aan een Meet vergadering die door anderen geïnitieerd is.
Voor scholen zijn er school accounts voor G-suite welke gratis zijn en waarbij Google geen info of data gebruikt. Dus niet zomaar iets roepen. Natuurlijk zeg je dat ze niet te vertrouwen zijn etc. He ga jij het betalen en ben jij dan wel te vertrouwen?
Hoezo gebruikt Google geen data? Mijn kinderen zijn bijvoorbeeld ineens standaard ingelogd op Youtube, en deze houdt hun kijkvoorkeuren bij. Lijkt me niet dat de school deze "service" besteld heeft, laat staan de ouders hiervoor getekend hebben. Ook hebben ze toegang tot de playstore, adwords, etc. eigenlijke alles met Google login.
Ik heb het erover bij het gebruik van het school account.
Wat is het verschil? School van mijn kids hebben google accounts verstrekt aan de leerlingen en inderdaad (via Moo) en daarmee hebben ze, wat ze gebruiken, Google Classroom, Meets en Hangout, maar dus ook Gmail, e.a. diensten met dat account. Valide punt dus van blanka of is dit een config ding vanuit de organisatie?
Er is blijkbaar enigszins wat in te stellen, naar heel grof. Adwords uitschakelen kan blijkbaar, maar Youtube niet. Scholen hebben géén idee. Drie schoolhoofden hiernaar gevraagd, allemaal zeggen ze goed punt, zoeken we uit, we hadden hier geen idee van.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:35]

Ik neem aan dat je een alternatief hebt aangedragen. En in je onderzoek hebt gekeken naar de voorwaarden voor Google education op basis waarvan jij hebt geconcludeerd dat het privacy gevoelig is. Want jij weet meer van de wet etc...
voor mijn gevoel ben je aan het roepen zonder eerst feiten te onderzoeken, doe dat eerst en kom dan met gefundeerde argumenten.
Je benadert het heel erg van of het juridisch klopt. Dat is niet de vraag. Veel te veel vanuit de aanbieder van de leeromgeving gedacht. Ik wil dat school leren faciliteert, en geen youtube, en andere diensten die de school niet gebruikt voor dat leren zonder daar zelf weet van te hebben mee aanbiedt.
Sorry hoor maar mijn kinderen kijken via instructie filmpjes gemaakt door de leraren op you tube. De online software van leermethodieken gebruikt You Tube. Waarom? Het is goedkoop, betrouwbaar.
Natuurlijk zijn er alternatieven mogelijk en kan het anders maar geld kan je maar 1 keer uitgeven. Helaas leven we niet in een ideale wereld maar wel in een markt economie waarbij scholen ook beperkte fondsen hebben. Wees dus blij dat ze inloggen met hun Google schoolaccount waardoor ze geen reclame gepushed krijgen. Lijkt me beter dan wat er gebeurt als je rond 18:00 uur Nederland 3 TV kijkt, want van die reclame zet ik spontaan You Tube aan.
Alles van dat account valt dus onder andere voorwaarden dan een gratis account. Ook Gmail
Wordt lastig lijst samenstellen denk ik en in die 4/5 jaar kan het wijzigen natuurlijk.

Ik herken je standpunt. Afgelopen periode waren ze druk aan het inregelen, kreeg mails over Moo, e.d. toen zag ik dat het Google Account onder water gebruikt wordt....mmmmmm..... maarja, dat verlies ik als ik de strijd aan moet gaan. Het is namelijk niet een schoolbesluit maar die van RVKO. En ik verlies het van mijn partner. Ik kan moeilijk mijn dochters school ontzeggen ;-)
Je wordt negatief gemodereerd maar ik ben het wel eens met het punt dat je probert te maken.
Gratis betekent nog niet dat iedereen het zomaar kan, mag of wil gebruiken.
Onze maatschappij gaat momenteel door een moeilijke periode en dat verwacht van iedereen wat aanpassingsvermogen en flexibiliteit. Daarbij moeten we wel opletten dat we ons niet zo aanpassen dat het gevolgen heeft voor de lange termijn.
Toestemming geven aan een bedrijf als Google om je te volgen is zo'n lage termijn ding. Het is bijzonder moeilijk om dat soort toestemming weer in te trekken als die eenmaal gegeven hebt en er zit ook geen einddatum aan. Als ze je eenmaal kunnen verleiden om op "i agree" te klikken dan kunnen ze je daarna voor eeuwig volgen.
Let er ook op dat er voor diensten als Google weinig verschil is tussen "zakelijk" en "prive".
Als ze om toestemming vragen om je data te gebruiken staat daar nooit bij dat ze zich beperken tot die ene computer of tot de bestanden van je baas. Toestemming is toestemming.
Gratis betekent nog niet dat iedereen het zomaar kan, mag of wil gebruiken.
Betaald ook niet...

Het is bij Google juist uiterst simpel om toestemmingen in te trekken, ze hebben daar zelfs een dashboard voor 8)7

https://myaccount.google.com/dashboard?pli=1

En je hebt als EU burger ook bepaalde rechten die Google moet respecteren dus als jij wilt dat jou data verwijderd wordt kan je dat aanvragen. De zekerheid dat dat gebeurd is niet anders dan bij welk bedrijf dan ook.

Het overdrijven van je werkt juist de verkeerde kant op...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 17:35]

Dan maak je een account zonder je volledige naam te gebruiken, en log je uit zodra de call afgelopen is. Of je gebruikt een browserextensie zoals Google Container.

Denken dat je gegevens zonder Google account niet bij Google liggen is naïef.
Bijna iedere Android gebruiker heeft Google Contacts (waar jij dan weer met al je gegevens in staat), en veel bedrijven gebruiken ook Google services.
Dan maak je een account zonder je volledige naam te gebruiken, en log je uit zodra de call afgelopen is. Of je gebruikt een browserextensie zoals Google Container.
Dat is volgens mij niet toegelaten volgens de voorwaarden van Google. Ik wens niet iets te doen dat tegen zulke voorwaarden is.
Die voorwaarden kan ik niet zo gauw vinden, maar ik vermoed dat het gebruik van Firefox' containers niet detecteerbaar is.
Die voorwaarden kan ik niet zo gauw vinden, maar ik vermoed dat het gebruik van Firefox' containers niet detecteerbaar is.
Het is meer het idee.

's Nachts door een rood stoplicht lopen wordt ook maar zelden gedecteerd, maar toch voel je je onprettig als je dat doet.
[...]

Het is meer het idee.

's Nachts door een rood stoplicht lopen wordt ook maar zelden gedecteerd, maar toch voel je je onprettig als je dat doet.
Lopen heb ik geen probleem mee, Goed links en rechts kijken, oversteken en vigilant blijven.

Door rood rijden met de auto, dat zal niet zo snel gebeuren, en niet alleen omdat ik me er onprettig bij voel, maar er zou maar iemand aankomen zonder verlichting ...
Verder kan een school of bedrijf ook gewoon eisen dat je die software gebruikt. Ik weet trouwens niet of Meet ook nog inbellen ondersteunt, maar ik denk dat het verplichten van accounts bij veel instellingen niet heel raar meer is. Of je het ermee eens bent is dan een 2e. Maar je wordt niet verplicht om op die school te blijven zitten bv.
Verder kan een school of bedrijf ook gewoon eisen dat je die software gebruikt.
Andersom kun je van een school of bedrijf eisen dat ze je privacy in acht nemen. Daar heb je recht op, de school / het bedrijf heeft geen recht op gratis videoconferencing, ook al lijkt dat aantrekkelijk en is het mogelijk.
Je kunt niet van een school eisen dat ze een ander systeem voor videoconferencing gaan gebruiken. Je kunt eisen dat ze bv geen zoom meer gebruiken vanwege privacy, maar dan kan de school kiezen om gewoon geen videoconferencing meer toe te passen.
De (basis)school van mijn kids hebben maar een beperkt budget dus gaan nu voor gratis diensten. Maar ik heb wel het recht om mijn kinderen niet te laten deelnemen aan zo'n video-call. Meer niet.

Anderzijds ben ik het volledig met je eens dat scholen een veilige omgeving moeten zijn, ook digitaal. Maar vaak ontbreekt de lokale kennis in een school alsook het budget.
Hoezo heb je wat te eisen? Volgens mij kan een school doen wat ie wil (in dit soort zaken) en alleen als ze de wet overtreden kunnen ze worden teruggefloten. Ik ben er vrij zeker van dat ik bepaalde producten voor school heb gebruikt waar ik weinig keuze in had. Net zo min dat je kunt eisen dat ze andere leerstoffen gebruiken, omdat je het niet eens bent met de inhoud of de schrijvers.
Je rijdt niet met de wagen vermoed ik want je nummerplaat wordt overal getracked. De overheid weet precies waar je heen gaat.

En dan heb je ook geen gsm want de providers weten perfect waar je je begeeft, voor hoelang en met wie.

Een trein/tram/bus abonnement wordt ook gescand en zo weten ze ook waar je bent.

Ik ben ook niet zo dol op tracking maar het is wat het is en ik heb geen zin om mezelf van alles en nog wat uit te sluiten door halstarrig alles wat tracken is te mijden.
Je rijdt niet met de wagen vermoed ik want je nummerplaat wordt overal getracked. De overheid weet precies waar je heen gaat.
De overheid heeft heel precieze richtlijnen die wettelijk vastgelegd zijn wat betreft ANPR camera's. Die gegevens mogen ook niet gekruist worden met andere databanken.

Dit zijn zaken waar Google zich als commerciëel bedrijf allemaal niets of weinig van aantrekt.
En dan heb je ook geen gsm want de providers weten perfect waar je je begeeft, voor hoelang en met wie.
Ik gebruik SailfishOS en dus geen Android (of iPhone). Ik heb ook zelf aan de software op SailfishOS meegewerkt en weet dus dat het grootste deel open source is. En dat mijn privacy niet wordt getracked of misbruikt door hen.
Ik ben ook niet zo dol op tracking maar het is wat het is en ik heb geen zin om mezelf van alles en nog wat uit te sluiten door halstarrig alles wat tracken is te mijden.
Dat is mooi voor je. Jij en ik zijn andere individueen met andere voorkeuren wat betreft privacy.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:35]

Welke raad jij dan aan?
Ik raad Jitsi aan, dat is open, gratis en onafhankelijk van de grote internetreuzen.
En hier is een lijstje jitsi servers welke door Nederlandse partijen gehost worden: https://vc4all.nl/
Ik snap je niet. In welke zin is Jitsi niet gratis? In financiële zin in is de software in ieder geval wel gratis.
Ik denk dat @wifikabelhuren bedoelt dat als een product gratis is, ofwel jij het product bent, ofwel dat het van zodra er voldoende gebruikers zijn toch een kostprijs zal meekrijgen.
Ontwikkelaars moeten van ERGENS hun geld krijgen, toch?

Nu in dit geval, om meteen zelf van antwoord te dienen: Jitsi wordt volledig gesponsord door 8x8, source: https://jitsi.org/user-faq/
We are fortunate that our friends at 8×8 fully fund the project. 8×8 uses Jitsi technology in products like Virtual Office. The open source community and meet.jit.si service help to make Jitsi better, which makes 8×8 products better, which helps to further fund Jitsi. This virtuous cycle has worked well in the past and should continue to for many years to come.
Die simplistische kijk stampt denk ik van de "wijsheid" 'If you're not paying for the product, you are the product'. Voor Google en Facebook geldt dit inderdaad. Maar er is heel veel software dat daadwerkelijk gratis, zoals Firefox, Signal, Blender, Dota 2, of een gratis versie hebben zoals Davinci Resolve en Pycharm.
En omgekeerd: bij veel betaalde producten word je ondanks dat je betaalt alnog gezien als handel (kijk maar eens naar Microsoft's datahonger).
Absoluut, daarom dat ik ook even m'n due diligence deed om toch te bekijken hoe Jitsi het verantwoordt om gratis te zijn. There is no such thing as a free meal, maar in dit geval is Jitsi meet eigenlijk gewoon de oefengerechtjes uit de keuken voordat de volledige maaltijd te koop wordt aangeboden in het restaurant.
There is no such thing as a free meal
Dat is wel een wat cynische kijk op de wereld. Er zijn echt heel veel mensen en initiatieven die iets voor andere mensen doen zonder dat daar iets terug voor wordt verwacht.
Ik denk dat @wifikabelhuren bedoelt dat als een product gratis is, ofwel jij het product bent, ofwel dat het van zodra er voldoende gebruikers zijn toch een kostprijs zal meekrijgen.
Ontwikkelaars moeten van ERGENS hun geld krijgen, toch?
Tnx, ik denk dat je gelijk hebt met je interpretatie, al ben ik het niet eens met die kijk op de wereld. De wereld is veel groter dan commercie en kapitalisme. De meeste dingen in de wereld gebeuren niet omdat iemand er salaris voor krijgt. Niemand betaalt mij voor deze post. Gels is zeker een enorm belangrijke factor en uiteindelijk wordt alles ergens van betaald, maar er zijn meerdere economische modellen mogelijk. De oorsprong van die uitspraak is een ander voorbeeld: betalen met je privacy.

Ook het eten dat het Rode Kruis uitdeelt is ooit betaald, toch hoeven de slachtoffers van een ramp er niet zelf voor te betalen, om nog maar een ander voorbeeld te bedenken.
maarja, dat is Meet ook
Bij Jitsi lijkt het me op het eerste zicht dat iedereen vrij toegang kan hebben en ook dat bv. een school ook zelf een Jitsi dienst kan uitbaten (en dat ook onder de nodige privacy afspraken kan uitbaten).

Kan jij een voorbeeld geven waar dat niet zo is voor Jitsi?
Je zegt van google (terecht) dat gratis niet gratis is.
Ik zie niet in waarom dat bij andere gratis diensten niet zo zou zijn.
En neen, ik ga het niet uitzoeken, ik ga er vanuit dat dit zo is.
En neen, ik ga het niet uitzoeken, ik ga er vanuit dat dit zo is.
Bedankt voor de toelichting, maar je hebt het verkeerd. Ik heb het wel uitgezocht :)

Er zitten grote verschillen tussen de verschillende gratis diensten en er zijn verschillende vormen van gratis. "gratis is geld", "gratis in privacy", "gratis in tijd", "gratis in moeite".
Meestal hebben we het alleen over "gratis in geld".

Free Software zoals Jitsi is soms moeilijk te plaatsen omdat het te mooi om waar te zijn lijkt, "gratis in geld" én "gratis in privacy". Het gaat me te ver om nu een heel boek te schrijven over waarom Free Software gratis is én goed voor je privacy, maar het is wel zo.

Het ene gratis is het andere niet, de verschillen zijn enorm.
Free Software staat voor Free as in Free beer. Het heeft eigenlijk weinig met gratis als in geld te maken.

Voor een service als videoconferencing vind ik het belangrijk dat de client en haar end-point encryptie vrij te bestuderen is en dat ik kan gegarandeerd worden dat de code die ik bestudeerde dezelfde code is als de binary. Hetzelfde vind ik belangrijk voor eventuele servers / services. Maar voor de servers vind ik het bovendien belangrijk dat ik er zelf één kan hosten. M.a.w. zoals bij XMPP en SMTP het geval is (ik kan zelf een Jabber server draaien, ik kan zelf een E-mail server draaien).

Al die zaken zijn bij Jitsi in orde, lijkt me.

Ideaal is het wanneer er meerdere implementaties zijn waarbij er een aantal dan wel Open Source dan wel Free Software zijn. Misschien zelfs een referentie-implementatie? Voor de gebruikte protocols is het ook handig als er een RFC is gepubliceerd op het IETF. Het is ook ideaal wanneer er geen patenten nodig zijn om de oplossing te gebruiken (bij vele video codecs is dat, of was dat, vaak wel het geval).

Bovendien geven die vrije zaken de mogelijkheid voor het onderwijs om ze te bestuderen en te verbeteren. Dat is iets wat scholen, zoals technische scholen en universiteiten, effectief vaak doen en vaak deden. Bijvoorbeeld bij IMAP was/is er UW-IMAP, de referentieimplementatie van het IMAP protocol (RFC3501 op het IETF). Dit is ontwikkeld door De Universiteit van Washington. Code is beschikbaar hier (hoofd auteur is Mark Crispin, de belangrijkste contributor van RFC 3501). Het is dus geen gekke gedachte dat scholen effectief iets doen met zulke zaken. Vele van de nieuwe gebruikers van videoconferencing zijn scholen. Het zou goed zijn moest een vrije implementatie gebruikt worden door diezelfde scholen. Zo kunnen de studenten van nu bestuderen hoe de tools van hun onderwijsinstelling werken. Studenten doen dat graag. Ze worden daar ook slimmer van. Dat is handig. Want het gaat om het onderwijs.

Die slimmere studenten kunnen dan morgen betere videoconferencingtools voor de samenleving ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:35]

Edit - mod maar weg, ik begreep @Verwijderd verkeerd.

[Reactie gewijzigd door Terr-E op 22 juli 2024 17:35]

Free Software staat voor Free as in Free beer. Het heeft eigenlijk weinig met gratis als in geld te maken.
Misschien dat Terr-E hetzelfde opmerkte, de "Free" van "Free Software" is de "free" uit "free speach", niet per se "free as in beer". De facto is het dat wel.

Jitsi was LGPL, nu een tijdje Apache licenced. Wel open source, maar voorheen dus meer free software dan nu.
Ik mis een beetje het onderwerp support in deze discussie. Stel je voor dat je een belangrijke meeting hebt, en iedereen heeft tijd vrijgemaakt in zijn agenda, maar de app start niet op, je krijgt geen verbinding, of je hebt andere problemen. Je baas wordt ongeduldig, je (potentiele) klant begint af te haken...

Wie bel je? De klok tikt, over een uur heeft iedereen weer iets anders in zijn agenda.

Dat is voor mij misschien wel de voornaamste reden om voor een betaalde dienst te kiezen. Ik heb goede ervaringen met directe support bij aanbieders als Zoom, StarLeaf, Lifesize, en zelfs bij Microsoft (als je maar een betaald account hebt).

Ik begrijp heel goed de voordelen van open source oplossingen, maar ik ben bang dat ze niet binnen 5 minuten kunnen helpen als er een probleem is.
Bijvoorbeeld meetrix.io levert ondersteuning voor Jitsi. Bijvoorbeeld hier.
Wie bel je? De klok tikt, over een uur heeft iedereen weer iets anders in zijn agenda.

Dat is voor mij misschien wel de voornaamste reden om voor een betaalde dienst te kiezen. Ik heb goede ervaringen met directe support bij aanbieders als Zoom, StarLeaf, Lifesize, en zelfs bij Microsoft (als je maar een betaald account hebt).
De software is gratis, de ondersteuning niet. Ik betaal (via mijn werkgever) gewoon voor support. Het mooie is alleen dat wij niet afhankelijk zijn van één leverancier. Wij zijn vrij om te kiezen wie ons ondersteunt en kunnen met verschillende partijen onderhandelen over een contract in een vorm die ons bevalt.
Ik begrijp heel goed de voordelen van open source oplossingen, maar ik ben bang dat ze niet binnen 5 minuten kunnen helpen als er een probleem is.
In mijn ervaring heb je bij commerciele ondersteuning ook niet binnen 5 minuten een antwoord (als je dan al door het telefoonmenu heen bent). Er zijn goede en slechte partijen. Bij proprietaire software is de kans groter dat er een commerciele organisatie achter zit die ook voor support zorgt, maar dat is geen garantie voor kwaliteit.

Een groot voordeel van open source is dat je zelf veel meer controle hebt. Bij closed source software ben je vaak helemaal afhankelijk van de goede wil en kunde van je ondersteuner. Als die er geen zin in heeft of de ene expert is op vakantie dan zal je moeten wachten. Met open source (en met name free software) zijn er altijd andere opties. Het is misschien moeilijk of duur, maar je kan zelf in de code duiken of een andere expert inhuren.

In mijn ervaring krijg je bij de grote free software projecten uitstekende ondersteuning uit de community zodat je de commerciele ondersteuning meestal niet nodig hebt. Het kan wel wat langer duren. Overigens is de meeste software helemaal niet zo kritiek dat je onmiddelijk een oplossing moet hebben.
Bij beveiligingsproblemen reageert die community vaak sneller dan de zuiver commerciele tegenhangers.

Om het even terug te brengen naar Jitsi, daarvoor is ook betaalde ondersteuning voor te krijgen en zelfs in verschillende vormen en van verschillende partijen. Je kan het als dienst inkopen bij de auteurn, je kan het zelf hosten of dat voor je laten doen door je eigen expert of dienstverlener.

Ik weet alleen niet of die binnen 5 minuten de telefoon opnemen, ze ontwikkelen immers een videobelapplicatie ;) .
Bedankt om de tijd te nemen om dit te schrijven.
Ik was inderdaad redelijk kort door de bocht aan het gaan. :o
Jitsi is FOSS.
Google is SaaSS.
Dat antwoord geeft nou niet echt aan wat hij hij bedoelt. Er zijn toch talloze open-source projecten die daadwerkelijk gratis zijn?
Meet.jit.si :) is een optie
M.a.w. kan Meet niet gebruikt worden voor diensten vanuit de samenleving (zoals de school). Want iedereen moet dan toegang hebben. Ook degene die niet akkoord zijn met de voorwaarden waarmee je moet akkoord zijn om een Google account te hebben.
Veel scholen en universiteiten gebruiken al G Suite for Education. Ik weet eigenlijk niet of daar andere voorwaarden voor gelden, maar dat lijkt me wel want volgens mij betalen deze instellingen daar gewoon voor.

nieuws: Universiteit Utrecht laat studenten overstappen op Gmail
https://www.emerce.nl/nie...niversiteiten-google-apps

Verder vind ik het wel een lastige discussie op dit moment. Iedereen probeert er het beste van te maken in deze crisis, en dan moet je een beetje roeien met de riemen die je hebt. Datzelfde geldt voor de recente discussie over proctoring software. De bezwaren zijn wel terecht, maar je kan ook booten van een usb-stick (linux is gratis) voor een school-meeting of toets, of een oude laptop gebruiken voor alléén school. Het is natuurlijk minder relaxed dan gewoon je dagelijkse OS op je privélaptop gebruiken, maar dat bedoel ik met roeien met de riemen die je hebt.

Deze riemen:

1. Het maar accepteren op je privélaptop
2. Een (gratis) Linux usb-bootstick gebruiken voor enkel schoolzaken
3. Studievertraging oplopen
Ik heb als ouder grote bezwaren tegen de Classroom van Google. De accounts van de kinderen zijn namelijk op echte naam, en voorzien van toegang tot alle Google diensten. Ik vind dat heel bedenkelijk. Ineens zijn alle devices in huis multi-tracked door Google, en overal zie ik de avatars van de kinderen bij de meest rare sites verschijnen met Google login.
Als Microsoft inlog faciliteert (ADFS), dan is dat enkel en alleen bij de diensten van scholen, en nergens anders. Je kunt gewoon naar hotmail.com gaan, en er is niks aangemeld via school. Bij Google helaas niet. Adwords, Playstore, Youtube (maakt direct een kanaal aan), alles staat open en ingelogd onder de echte naam van je kinderen. Heel raar en voer voor de AP als je het mij vraagt. Flinke boetes graag!
De accounts vallen net als de zakelijke gSuite gewoon onder de zakelijke voorwaarden van Google. Er wordt dus niets getracked voor reclame doeleinden en de data wordt nergens gedeeld. Speciaal voor jou hebben ze hier een pagina voor gemaakt:
https://edu.google.com/intl/nl/why-google/privacy-security/

Als Microsoft inlog faciliteert (ADFS)
gSuite kan net zo goed met ADFS werken en ik kan je garanderen dat weinig scholen nog zelf bezig gaan met ADFS. Microsoft of Google, de authenticatie verloopt allemaal gewoon in de cloud want dat kost niets extra.

Flinke boetes graag!
Dit geeft enkel aan dat je niets van de materie snapt.... Dat jij iets niet begrijpt is geen reden om op te roepen tot boetes. Als je kinderen gewoon netjes uit hun account uitloggen is er niets aan de hand.
Maar ik wil gewoon niet dat kids kunnen inloggen op Youtube.
Ik ben op zich redelijk tevreden met Meet. Wij gebruiken het zakelijk best veel en mooi dat het nu ook "prive" kan. Nadeel is toch wel een beetje de interface. En positief vind ik de transcribe functie, al werkt die alleen nog maar met het engels.

Ik denk dat Google ook bloed ruikt, en nu alles op alles zet om Meet nog verder te ontwikkelen. Beetje concurrentie is nooit weg!
Nu heb ik hier alleen de beschikking over Slack en Meet, maar waar Slack echt een onstabiele resource-trekkende draak is gebleken voor video conferencing, is Google Meet me positief opgevallen. De functionaliteit is redelijk spartaans in verhouding tot concurrentie, maar het is superstabiel en performant. Ook de kwaliteit van de video is een stuk hoger dan Slack.

Hoop vooral dat ze aan de featureset gaan werken in de nabije toekomst, want met de kern van de app zit het wel goed.
Dat doen ze zeker. Ze hebben laatst de 4 meest aangevraagde features uitgebracht.
Je kunt nu:
  • Vergaderen met max 16 mensen in beeld.
  • Enkel een tab presenteren (hier ben ik heel blij mee).
  • Hoge kwaliteit video en audio delen.
  • Low-light mode
  • Noise cancellation
Helaas zijn de laatste twee alleen voor Enterprise klanten.
Hopelijk komen ze hier nog op terug.
Eens, Google ziet de markt, heeft al een gigantisch aantal gebruikers. Als ze op korte termijn 'break-out-rooms' weten te introduceren dan is het USP van Zoom helemaal weg...

Ik heb de laatste tijd veel gebruikt ivm contacten met externe partijen. Meet, Cisco WebEx, Adobe Connect, Zoom, MS Teams.

De enige 2 tools waar ik geen connectie issues (uitval, vertraging, gezeur met meerdere gebruikers) heb gehad zijn Meet en Zoom.

Grote voordeel van Meet is dat het webbased is. Zoom probeert je nog steeds naar een app te forceren die je moet downloaden...
Volledig met u eens.. Zoom werkt ook web based trouwens. Die optie staat standaard uit, maar je kan ze toch forceren door de url aan te passen.
https://zoom.us/wc/join/1234567
ja klopt, maar het feit dat ze je naar een app proberen te pushen frustreert mij persoonlijk een beetje.. Nee, ik wil je tooling niet op mijn systeem als je ook in de browser werkt...
Ik denk dat Google ook bloed ruikt, en nu alles op alles zet om Meet nog verder te ontwikkelen. Beetje concurrentie is nooit weg!
Mee eens, daar natuurlijk ook het feit zit om mensen aan te trekken naar het eigen platform.

Vooral na de issues met Zoom.
Nu Zoom de security issues gefixed heeft ben ik bang dat Google te laat is.

[Reactie gewijzigd door rickiii op 22 juli 2024 17:35]

https://www.cnet.com/news...llance-intel-report-says/

Zoom blijft dweilen met de kraan open ....
Zelfs 'partner' Dropbox had een eigen team ingezet, om de issues te repareren.
( zie 20 april )
Dan ga je als klant ( Dropbox) wel heel ver voor je gebruikte product ( Zoom )
De lijst trekt wel op niet veel... Welke zijn de actieve nog niet gepatchte lekken dan?
Ik bedoelde niet om te zeggen dat er niet-gepatchte lekken zijn maar dat vertrouwen in een organisatie met zo'n slecht verleden onverstandig is.
Van Windows kan je een nog veel langere lijst maken, toch gebruiken we het bijna allemaal nog dagelijks...
Microsoft gaat over het algemeen goed om met fouten in hun software en patched deze spoedig. Zoom laat een heel andere historie zien. Zo laconiek zelfs dat Apple maatregelen moest nemen om hun gebruikers te beschermen.

Maar goed, ga je gang met het gebruik van de app. Mensen moeten zich vaak eerst ergens aan branden voordat ze zich beseffen dat ze met vuur spelen.
Ik merk vooral hoeveel performance het vraagt van je cpu.
Als ik in een meeting zit met 8 personen op mijn Thinkpad T480s met een Core i7-8650U en 24 GB RAM, dan zit de cpu constant op 60-80%. Gevolg is dat mijn fan de hele tijd voluit blaast.

Frappant genoeg, als ik de browser minimaliseer, dan nog blijft die load zo hoog. Ook wanneer ik de organisator fullscreen zet (dus in principe slechts 1 videostream verwerkt zou moeten worden). Ook wanneer ik mijn eigen video/audio uitzet, is er geen verschil.

Om dat getal naar beneden te krijgen, moet ik de inkomende video op 360p zetten en alleen beeld van de organisator, zonder thumbnails video's van de andere deelnemers. Dan pas zakt het naar 20-30%

Ik denk dat hier nog veel verbeterd kan worden. Ik heb het getest met Firefox en Edge chromium.

Wat betreft functionaliteit, waar ik me aan stoor (geldt ook voor Zoom) is dat het beeld gelijk verspringt naar een andere deelnemer als die iets zegt. Met het gevolg dat als 1 persoon iets van geluid maakt, het beeld daarheen gaat, vervolgens weer terug naar de organisator, heen en terug, heen en terug, etc, etc. Teams doet dat beter, doordat pas naar die persoon wordt geswiched wanneer > 1s gesproken wordt.

[Reactie gewijzigd door segil op 22 juli 2024 17:35]

Ik zie dan weer liever direct iemand in beeld als ze spreken...
als iemand niks te zeggen heeft moeten ze muten, of mute ik ze zelf wel :-)
Ik zie dan weer liever direct iemand in beeld als ze spreken...
als iemand niks te zeggen heeft moeten ze muten, of mute ik ze zelf wel :-)
Ik heb nu een aantal videomeetings gehad, en ook mijn jongste ( met de klas ) maar ik irriteer me mateloos aan het niet begrijpen van de "etiquette"
Als je niet wilt spreken, mute dan je mic ...
Op vrijwel alle devices / apps is het één handeling.
Maar nee..... kucht, hoest ( overleg met thuisfront ) - hond die weer moet aanslaan op de buurman ..
Elke keer is de meeting verstoord, omdat er 3 man tegen elkaar aan het spreken zijn ( gewoon zoals altijd, ook in de vergaderruimte ) maar niet doorhebbende dat alles versterkt doorgestuurd wordt naar iedereen.

* FreshMaker neemt geen videomeetings meer aan, mail of bel me maar ..
de layout van de call kan je instellen. Er zijn ook diverse chrome extensies die het beter maken.
Mbt het naar het beeld springen als daar geluid gemaakt wordt, ik heb geen ervaring met Meet maar in Hangouts kan je 1 persoon aanklikken (op de laptop tenminste) en dan blijft het beeld daarop staan. Klik je er nog een keer op dan gaat het beeld weer op standaard daar waar het geluid vandaan komt.
Wel grappig. Eerst kondigen ze het afbouwen van Hangouts af, vervolgens rebranden ze het als Meet en introduceren ze het weer voor iedereen.
Dat is de consumenten afdeling. De zakelijke onderdelen zijn altijd hetzelfde gebleven (met enkel soms een nieuwe naam).
Precies hetzelfde wat ik dacht, zoveel is er niet veranderd, alleen de naam.
En tegen de tijd dat mensen het echt gaan gebruiken, komt er weer iets anders van de bèta-afdeling en wordt de stekker eruit getrokken.
De ene user wil dit, de andere dat. Die chat/meeting dingen zouden beter wat werken aan wat goede configuratie settings zodat iedereen het naar zijn hand kan zetten. Lijkt mij bv. een perfecte keuze voor een user, direct switchen naar wie praat of na x sec. En web only is the only way people. Apps of software installeren is voorbij.

Ik heb tegenwoordig heel vaak de indruk dat "features" maar met mondjesmaat komen, zelfs bij betalende diensten. Vroeger kon het niet volledig genoeg zijn, nu worden de minste features jaren achter gehouden om dan opeens te releasen als er genoeg klanten zagen en dan te toeteren dat het de feature van de eeuw is of om ze dan voor die ene extra feature veel extra geld uit hun zakken te kloppen.

Meet, jaren ergens weggemoffeld (ik had er zelf nog nooit van gehoord, laat staan gebruikt), nu opeens is het een speerpuntje bij Google en steken ze er tijd en geld in.

Ik heb het trouwens ook zo stilaan gehad met "ik ben hip en ik wil geen Google want die doen stoute dingen en nu ben ik toch wel heeeeeeeeeeel erg tof hé internet, kom kijk allemaal naar mij hoe ik dat durf". Je had waarschijnlijk destijds als eerste een gmail adres met een invite van een andere hipster denk ik dan. Maar goed, wie ben ik hé?

Leg uw eieren niet in één mand en wees kritisch over wat je leest. Gezond verstand volstaat. Ook online. Zoals altijd trouwens.
Ik zie nergens in de lijstjes Big Blue Button. Wij hosten dat als school zelf binnen Moodle. Komt geen externe server aan te pas.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:35]

Dat is niet gratis en niet in de cloud, hierdoor voor velen niet beschikbaar.
Zelf hosten is gratis.
Oh die server, stroom, koeling en onderhoud zijn allemaal gratis ? Jij werkt daar ook voor niets?
Geef mij maar een gewoon skype- of ouderwets telefoongesprek. Videoconferencing heeft mij nog niet kunnen overtuigen van enige toegevoegde waarde. Integendeel, het leidt alleen maar af van wat er gezegd wordt. Iedereen zit maar naar het interieur of het behang of het kapsel of de make-up van de anderen te kijken, en wat er echt gezegd wordt gaat daardoor aan sommigen compleet voorbij. Ik stuur dan net zo lief een mailtje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.