Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: EA werkt aan reboot van Star Wars: Knights of the Old Republic

Electronic Arts werkt wellicht aan een opvolger van de populaire Star Wars-rpg Knights Of The Old Republic. Het is niet duidelijk of het gaat om een opgepoetste versie van het oude spel of om een sequel. Veel details over de mogelijke game zijn ook nog niet bekend.

De geruchten komen van twee bronnen van Cinelinx, dat vorig jaar ook het nieuws had dat Ewan McGregor had getekend voor een Disney+-serie over Obi-Wan Kenobi. Volgens de website wordt bij uitgever EA gewerkt aan een nieuwe Knights of the Old Republic-game. Het is niet duidelijk wat voor game dat precies wordt. Volgens een van de bronnen van Cinelinx gaat om een reboot, maar de ander heeft het over een opvolger van de klassieke rpg. De game zou 'een project worden dat elementen van de eerste twee games integreert'. Op die manier zouden 'bepaalde zaken in de huidige Star Wars-canon passen'.

Het is niet duidelijk of de game wordt ontwikkeld door studio BioWare, dat de eerste game ook maakte. Er is verder ook weinig bekend over de game, zoals wanneer die uitkomt of wanneer er meer informatie over beschikbaar komt. Er gaan al jaren geruchten over een opvolger van de populaire game, die door veel fans als de beste Star Wars-game wordt gezien. Eerder al moest Poem Studios stoppen met de ontwikkeling van een remake, omdat Lucasfilm daar geen licentie voor had gegeven.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

27-01-2020 • 09:56

74 Linkedin

Reacties (74)

Wijzig sortering
Please let this be true. Deel 1 was geniaal en heb ik meerdere keren uitgespeeld omdat je je keuzes in het spel elke playthrough kon aanpassen en daardoor een evil of good approach kon kiezen, plus je krachten die echt vet waren uitgewerkt door Bioware. Deel 2 was echter een schim van wat het had moeten zijn met veel in de game half af en een matige storyline. Hopelijk dat de volgende game meer op deel 1 dan op deel 2 lijkt.

Verder heb ik vraagtekens bij Bioware als ontwikkelaar van de game. Bioware heeft wat glans verloren de afgelopen jaren met de releases van Dragon Age Inquisition en de slechte ending van de Maas Effect saga. Misschien dan maar een andere studio de kans geven.?
Dragon Age Inquisition was zo slecht nog niet, zeker een verbetering op deel 2. Maar Mass Effect.. oei. BioWare anno 2020 is ook niet meer BioWare zoals we die kennen uit de glorie jaren, die mensen uit dat team zijn allang vertrokken.
DA2 overtreffen was ook niet echt moeilijk, dat had een kleuter met vingerverf nog kunnen doen.
Dat kwam o.a. doordat ze maar een jaar de tijd kregen van de uitgever.
Jammer iig, ik had de korte beta gespeeld, de combat was echt goed, stuk sneller en dynamischer. Ik was heel erg hyped. De slechte itemization, verhaal, schaamteloos recyclen van gebieden, echt 1 op 1 enzo was natuurlijk in de korte demo niet te zien. Daar hebben ze zichzelf echt mee in voeten geschoten. Zonde van alle talent.
, de combat was echt goed, stuk sneller en dynamischer
Vond de combat juist niet goed, paste helemaal niet goed bij hoe DragonAge had moeten zijn, de combat in Origins was IMO vele malen beter en tactischer uitgewerkt

Maar het spel moest natuurlijk weer meer actie worden en minder rpg en tactisch, want anders vond het casual publiek het niet leuk genoeg
Ligt er aan. Heb Dai vorige week nog uitgespeeld en ik vind hem tergend saai op momenten met behoorlijk wat minpunten. Nutteloze open wereld, nietszeggende quests, veel te veel busywork met het verzamelen van alles. Combat die saai is en een bad guy waar je eigenlijk niet veel over te weten komt.

Persoonlijk vind ik da 2 dus leuker en fijner om te spelen en heeft het voor mij een beter verhaal.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 27 januari 2020 11:22]

Ja en vergeet het Anthem misbaksel niet.

Beetje eigenaardig evolutie binnen EA; eerst een AAA single player SW game zonder lootboxes (Jedi Order), en nu mogelijks een heuse SW RPG? Dat ik dat nog mag meemaken :)
Deel 2 een schim? Wow daar kan ik het niet minder mee oneens zijn...
Het verhaal van deel 1 is inderdaad beter, maar dat is ook zo ongeveer het enige dat beter is aan deel 1. Vergeleken bij deel 2 is 1 echt veel te simplistisch.
Een verhaal op het niveau van 1 met mechanics op het niveau van 2 (minus de bugs) zou ideaal zijn :)

edit: Voor de duidelijkheid, met mechanics doel ik op wat je allemaal kon doen, niet de interface want die is natuurlijk voor beide games zwaar verouderd.

edit2: Eigenlijk ben ik het zelfs op verhaal er niet helemaal mee eens... Het overkoepelende verhaal van 1 was grootser, epischer, en dat was leuk. Maar in de details en de sidequests vond ik 2 veel leuker, en vooral veel leuker om opnieuw te spelen. 1 heb ik wel eens opnieuw gespeeld maar als ik dan de planeten af moet gaan dan begin ik me bij voorbaat eigenlijk alweer te vervelen. 2 is veel genuanceerder, veel minder duidelijk goed of slecht (light/dark) en bood daardoor naar mijn idee een veel betere roleplaying bodem.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 27 januari 2020 11:24]

Ik vind het allemaal een beetje overdreven. Dragon Age Inquisititon en de Mass Effect Trilogy waren goeie games. Ook het einde van ME:3 was niet slecht behalve dat iedereen er over liep te trollen dat uiteindelijk het einde geen verschil maakte. De game zelf was wel goed. Bioware heeft in ieder geval nog geluisterd naar de fans en toen Citadel uitgebracht als tegemoetkoming en afsluiting. Het is pas vanaf ME: Andromeda zwaar achteruit gegaan met Bioware en Anthem was de absolute mokerslag. Ook die laatst genoemde krijgt volgens Bioware nog een complete overhaul. Vooral onder EA is het een stuk minder geworden.

[Reactie gewijzigd door Enyalios2011 op 28 januari 2020 07:19]

Ik ben met je eens dat DA:I goed was maar er waren, volgens het artikel van Jason Schreier, al problemen bij Bioware tijdens de development van deze game. Zoals andere mensen al opmerkte is er veel open world met weinig te doen op sommige momenten en zijn er af en toe sidequests die niet echt veelzeggend zijn of een impact echt maken op de wereld. Dit kom onder andere door het groot aantal problemen dat ze hadden met Frostbite engine to implementeren voor RPG doeleinde. Maar ze hadden zo iets van "don't worry the Bioware Magic will save the day!" Hiermee doel ik op feit dat ze denken dat alles aan einde van proces mooie samenkomt. In wezen negeerde management dus de problemen en dachten ze met extra hard te (over)werken in de laatste maanden dat alles wel goed zou komen.
Ondanks de pronlemen binnen Bioware heb ik me prima vermaakt met DA:I met 2 volledige playthroughs. Ik ben dan ook erg benieuwd wat bioware ons in de toekomst gaat brengen met de DA en ME sequels die al eerder door Bioware genoemd zijn. Hopelijk hebben ze van hun eerdere fouten geleerd, nemen ze de tijd met volgende games en zien we straks weer wat pareltjes de deur uit rollen bij Bioware.
Als ik me niet vergis kun je via een mod heel wat extra content unlocken van Kotor2.
https://www.moddb.com/mod...stored-content-mod-tslrcm
Ik vond deel 2 niet eens zo slecht eigenlijk!
EA? Bioware?
Ik sla bij voorbaat over... Deze studio's hebben een paar (wat oudere) juweeltjes, maar daarna is het enkel rommel. Dus heb er weinig vertrouwen in.
Zal wel weer een remake / remaster worden. Net zoals die miljoen anderen momenteel..
Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar het lijkt alsof je dit negatief vind? Ik zie het als zeer positief! Als een remaster / remake uitkomt en heel veel mensen zijn hyped en kopen het, dan is het waarschijnlijker dat er een vervolg zal worden gemaakt en dat zou natuurlijk al helemaal te gek zijn! :o

[Reactie gewijzigd door dartbord op 27 januari 2020 10:57]

Als een remaster / remake uitkomt en heel veel mensen zijn hyped en kopen het, dan is het waarschijnlijker dat er een vervolg zal worden gemaakt en dat zou natuurlijk al helemaal te gek zijn! :o
Er is een vervolg: KOTOR 2.

Ik begrijp de opmerking van @-Markster- wel. Naast het uitkauwen van bestaande genres wordt er tegenwoordig veel geleund op nostalgie. Soms is dat te veel. Het is niet voor niets dat ik al jarenlang eigenlijk geen AAA meuk meer speel maar mij meer richt op het werk van kleine tot middelgrote indie studios. Daar komt vaak origineel werk vandaan (zowel in genre als in inhoud), met als bonus dat je vaker een compleet product koopt en niet via microtransacties wordt uitgekleed.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 januari 2020 11:44]

KOTOR2 heb ik gespeeld ja, ik doelde op KOTOR3. ;)

Ik heb Warcraft 3: Reforged al gekocht en ben zeker van plan dat te gaan spelen. Ik zie niet in waarom dit verkeerd of teveel zou zijn. Volgens mij zijn ze sowieso niet snel van plan om Warcraft 4 te maken.

Ik koop ook niet veel AAA games meer en zeker niet als pre-order of in de eerste weken / maanden na release. Ik wacht eigenlijk altijd tot er een afgeprijsde GOTY is met alle content. Tenzij het een game is in een franchise die ik heel gaaf vind en er een leuke Collector's Edition is.

Heb wel wat indies gespeeld, maar kreeg ook snel 'indie-moeheid'. Ja er zit zo nu en dan een pareltje tussen, maar tegenwoordig is 'indie-land' ook een en al eenheidsworst voor mijn gevoel. Er zijn zóveel oninteressante indies dat ik geen zin heb tussen de indies te zoeken naar iets waardevols.
Ik heb Warcraft 3: Reforged al gekocht en ben zeker van plan dat te gaan spelen. Ik zie niet in waarom dit verkeerd of teveel zou zijn.
Verder lezen dan de titel. De remake voegt eigenlijk weinig toe. Een deel van de graphics is opgepoetst, maar niets anders. Er waren veel meer zaken beloofd/geïmpliceerd, maar dat is (na een half jaar vertraging) geschrapt.

Of dat jou 30 EUR waard is is aan jou. Zelf heb ik geen zin om onder AAA prul het kaf van het koren te scheiden. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 januari 2020 12:25]

Ik ben het @-Markster- wel eens en ben wel een beetje klaar met de remastered versies.
Toch weten we eigenlijk helemaal niets, er wordt gezegd dat men bezig is met een reboot. Als dat zo is dan hoeft het helemaal niets met de oude games te maken te hebben en verzinnen ze een ander, nieuwe verhaal.

Je maakt vergelijkingen met Remasterd games, zoals Warcraft 3. Mooi dat je deze aangeschaft hebt, maar juist doordat mensen constant oude meuk kopen zal men niet zo snel met wat nieuws komen. Waarom een compleet nieuwe game maken wanneer men ook geld kan verdienen met oude games.
Ik koop geen enkele remastered game. Wanneer men er echt moeite en energie in steekt door een goede remake te maken zoals bijvoorbeeld de Resident Evil (2) franchise dan wil ik er nog wel over nadenken. Dat zijn eigenlijk gewoon compleet nieuwe games met een bekent verhaal.

Laat ze een nieuwe game maken gebaseerd op of in de richting van de Mandalorian serie. Dat zou nog eens iets vernieuwend zijn, in plaats van altijd terug te gaan naar het bekende. Er zijn nog maar weinig ontwikkelaars te vinden die echt wat vernieuwend proberen. Ik sponsor liever zulke bedrijven dan dat ik elke keer weer een game moet aanschaffen die exact hetzelfde is alleen er iets beter uitziet. 8)7

Edit: Je krijgt niet eens korting bij het aanschaffen van een remasterd versie van Warcraft 3. Mensen die al jaren fan zijn van Blizzard en hun games mogen ook nog eens de volle mep betalen. Hoezo wij steunen onze community en fans.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 27 januari 2020 14:47]

Een remake hoeft niet altijd verkeerd te zijn. Kijkend naar Homeworld 2 heeft dat de serie veel goed gedaan. Eerst een echte remasted (muziek opnieuw opgenomen, artwork opnieuw gemaakt en textures opnieuw gemaakt) versie van Homeworld 2, daarna Desserts of Kharak en over 2 jaar Homeworld 3. En dat met een tussenpoos van 15 jaar niets dan ruzie over de licentie.
Ik bedoel het inderdaad negatief, ik word al die remakes wel een beetje zat. Of het moet zo goed gedaan worden als resident evil 2 bijvoorbeeld, maar alsnog ben ik meer voor nieuwe games dan voor remakes.
Normaal gesproken ben ik het wel met je eens, maar KTOR heb ik nooit normaal kunnen spelen. (in die tijd had ik geen PC, en nu krijg ik hem alleen draaiend met een berg aan issues.

Dus in dit geval, zou ik wel blij zijn met een re-master or re-make.
Ik weet niet of je in het bezit bent van een iPad, maar KOTOR1 en 2 zijn beschikbaar voor de iPad. Nadat ik ze al uitgebreid gespeeld en her-her-herspeeld had op de pc, was het op de iPad ook weer genieten!

Excuus, zoals @L23 hieronder zegt, is deel 2 niet beschikbaar voor iOS.

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 27 januari 2020 16:33]

KOTOR 2 is nooit uitgebracht op iOS, dus niet speelbaar op de iPad. Wel verkrijgbaar op macOS.
Ik vind reality shows helemaal niets. Maar ik kies er gewoon voor om ze niet te kijken. Het zou niet goed zijn als het bestaan van reality shows mijn leven negatief zou beinvloeden.

Waarom heb jij last van remakes, dat is niet gezond hoor!
Nou er worden wel vaker dingen/opties toegevoegd buiten dat het allemaal mooier gemaakt wordt.
Zo vond ik deze star wars game als 1 van de weinige echt leuk om te doen. Als hier een remaster van komt op de xbox one x met 4k, hdr en 60fps dan wil ik hem graag kopen.
Zelf heb ik ook weinig met remasters, maar deze lijkt mij wel gaaf om met de hedendaagse graphics te spelen.