Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Star Wars: The Old Republic krijgt eind dit jaar Legacy of the Sith-uitbreiding

Mmorpg krijgt ter ere van het tienjarige bestaan een nieuwe uitbreiding, getiteld Legacy of the Sith. De uitbreiding gaat verder met het verhaal en laat spelers met Combat Styles eigen gevechtsstijlen kiezen.

Volgens ontwikkelaar BioWare geeft de Legacy of the Sith-uitbreiding spelers meer keuze in hoe ze het spel spelen. Met de introductie van Combat Styles kunnen spelers kiezen hun Class Story loskoppelen van gameplay en kiezen uit alle Advanced Class-opties. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om als Trooper met een sniper rifle te spelen, of als Jedi krachten van de Dark Side te gebruiken.

De nieuwe verhaallijn speelt zich af op de planeet Manaan, die is ingenomen door de Sith Empire. Daar moeten spelers onder andere in onderwateromgevingen vechten over de controle over de planeet. Er zijn Imperial- en Republic-verhaallijnen.

De mmorpg krijgt ook Loadouts, waarmee spelers hun speelstijl en gear 'met één klik' kunnen aanpassen. Ook zeggen de makers dat ze het spel voor zowel nieuwe als ervaren spelers willen verbeteren door veel quality-of-life-updates door te voeren. Het samenstellen van personages wordt bijvoorbeeld volledig vernieuwd.

Star Wars: The Old Republic kwam op 20 december 2011 uit. Volgens BioWare is de komende uitbreiding een van de zaken waarmee het tienjarige bestaan van de multiplayergame gevierd zal worden. Er gaan al langere tijd geruchten over de komst van een remake van SW:KOTOR, maar daarover is nog niets bekendgemaakt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-07-2021 • 08:32

30 Linkedin

Reacties (30)

Wijzig sortering
Veel mensen vragen altijd of het spel nog leeft. Er is best nog activiteit maar het aantal servers is zwaar terug gebracht maar 3, 2 voor America en 1 voor Europa + 1 duitse en 1 franse maar die zijn echt licht bevolkt.

Er komt nog geld binnen en er komen nog met enige regelmaat uitbreidingen maar niet van de grote die je ziet bij een World of Warcraft of Elder Scrolls Online.

Een van de problemen is dat ze gekozen hebben voor 16 stemmen voor je characters en dan nog eens in het Engels, Duits and Frans. Dat betekend dat ieder zinnetje 48 keer moet worden opgenomen. Neem daar bij dat je vaak 3 keuzes heb wat je kunt zeggen en ze hebben zichzelf een aardig gat gegraven met wat de hoeveelheid werk die er komt kijken voor de simpelste cutscene. En dit spel heeft veel cutscenes dat is het verkoop punt.

Je ziet dan ook dat in sommige uitbreidingen je character stil is.

Dan nog proberen ze toch een gevoel te behouden dat je character een een bepaalde class is zelfs al is het verhaal zelf gelijk voor alle classes en factions.

Is het spel goed? Nee. Is het spel slecht? Nee. Als ik zelf een cijfer zou moeten geven is het een zes. En dan nog vooral omdat het Star Wars is en dat automatisch een paar punten waard is. Maar aanraden kan ik het niet. De algemene indruk na jaren van spelen is dat het spel lui is. Vanaf het begin af aan is het verkooppunt de vele cutscenes en hebben ze de rest een beetje afgerafeld. Zoals ik elders al zeg kunnen speeder bikes niet over water zweven.

Maar ook de classes zelf zijn een beetje meh. Er zijn meerde tank/healer en dps builds maar ze zijn uitwisselbaar je zult nooit zeggen "Oh we hebben een X in de groep, we kunnen onze tactiek aanpassen".

Met update 4.0 hebben ze het spel ook zeer makkelijk gemaakt zo makkelijk dat craften van equipment alleen verkoopt aan minmaxers die denken dat een miliseconde winst in het afmaken van een NPC credits waard is. Heb zelf characters naar max level gebracht met alleen items die door quest worden gegeven en ondervond geen enkele hinder.

Maar uiteindelijk is de hoofdreden dat het spel geen success is geworden dat het spel eigenlijk een Singeplayer Experience is... met weliswaar 8 verhalen in de basis maar dat het na update 4.0 verdomd weinig tijd kost om ze uit te spelen en dan heb je het eigenlijk wel gezien tenzij je de films al 50 keer heb gezien en nog steeds kijkt met zonder vooruit te spoelen.

De verhalen hebben te weinig echte keuzes, ze zijn erg linear. Soms geeft een keuze je een extra opdracht. Laat je vluchtelingen gaan? Einde missie. Vermoord je ze dan heb je een paar NPC's te slachten maar na de missie is alles weer hetzelfde.

Af en toe zie je wel een paar vlagen van keuzes, als je een Agent als een Chiss speelt (Admiral Thrawns ras) dan krijg je op Hoth extra commentaar. Maar het wordt nergens echt afwisselend.

Helpte ook niet met het success dat tussen de facties (sith en republic) verhalen worden gedeeld. The Thing in the desert on Tatooine, The usurper op Alderaan, the shrine of healing proofing quest op Voss etc etc. Dat zorgde voor wat huivering om de 8ste keer hetzelfde verhaal te spelen toen het spel nieuw was.

Aardig idee maar de uitwerking was zeer matig. Ze dachten net zoals The Secret World dat een MMO met een sterke single player ervaring de aandacht kon vasthouden. Ze hadden het mis.

Zelfs de fans waren er na een tijdje (maanden) gewoon klaar mee en het was te kostbaar om genoeg nieuwe content toe te voegen. Eerst nog was er voor nieuwe content twee verhaal lijnen, Sith en Republic maar dat werd later terug gebracht naar 1 verhaal lijn met eigenlijk geen verschil tussen Light en Dark.
Een van de grote voordelen van deze game is dat het, ondanks dat het een MMO is, een dusdanig goed verhaal is om het ook als SP game te beleven. Dus wil je toch een beetje die oude KOTOR ervaring beleven is dit een prima alternatief.
Denk dat dat bij de meeste MMO's het geval is, de verhaallijn en de progressie is voornamelijk een singleplayer ervaring, af en toe moet je met anderen spelen. FFXIV heeft dat ook, d'r zijn hele stukken die je alleen MOET spelen. Verloren kans als je het mij vraagt.

Ik denk dat alle moderne MMO's dezelfde problemen hebben, met zaken als de engine en hoe ze vaak werken qua combat. Daar zal vast een logica achter zitten, maar diezelfde logica hebben we al 20 jaar - is er niemand die iets nieuws probeert?
Het voordeel van SWTOR is juist dat je alles samen kan spelen. Je kan ook de storyline van de group leader met meerdere spelen alleen krijg je de uiteindelijke cutscenes van de group leader niet te zien, maar je kan dus echt alles met een group spelen maar je kan de storyline ook zonder problemen in je eentje doen.
Dat is nog een plus dan idd. Heb deze game nooit gespeeld maar draag Bioware een warm hart toe. Wat me altijd tegenhield om MMO's te gaan spelen is, los van de graphics, dat ik het gevoel had ofwel de keus te hebben te moeten spelen met mensen die ik niet ken, of alleen door de wereld te moeten zwerven en niks te kúnnen doen alleen.
Dat gevoel (en het niet willen aan gaan van een abonnement ;)) had ik ook maar was volledig verdwenen na SWTOR. Voor de heroics en dergelijke moet je inderdaad in groep zijn. Maar die zijn volledig optioneel. De storyline kan je alleen doen. Maar het is ook bij SWTOR gebleven, ik kan niet vergelijken met andere MMO's.

In het begin was het betalend, na enkele jaren werd het f2p en pas een eind daarna ben ik beginnen spelen. Toen was het echt wel een gezellige bende. Al snel kom je een higher level tegen die jou wil helpen en voor je het weet zit je in een clan. Dikke fun, good memories. Af en toe heb ik er toch voor betaald omdat je anders geen toegang hebt tot nieuwere content en locaties.

Maar de voorbije jaren heb ik het nog enkele malen geprobeerd. En het is niet meer hetzelfde. Er zijn vanwege de uitbreidingen meer planeten maar tegelijk ook minder spelers. Het maakt dat de werelden toch wel leeg aan voelen...

Ik dacht echt dat het een kwestie van tijd was voor ze de stekker er uit gingen trekken. Mooi om te zien dat er toch nog uitbreidingen komen. Misschien dat ik het ooit nog eens probeer... Mewi, if you read this, contact me, let's play again ;)

[Reactie gewijzigd door D-Three op 2 juli 2021 21:12]

Heb ze beiden gespeelde maar nee, het was voor mij absoluut niet de zelfde ervaring. En dat komt voornamelijk door de mmo fetch quests en combat die mij niet kunnen bekoren.

Companions en Quest zijn ook veel oppervlakkiger en de mmo wereld verpest elke illusie van SP.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 2 juli 2021 11:17]

Heeft het nog zin in te stappen?
Wist niet dat deze MMO nog werd doorontwikkeld. Had het idee dat het jaren geleden al behoorlijk uitgestorven was, en dus niet meer echt rendabel.
Het is ook behoorlijk uitgestorven. Ik had het een maand of twee geleden nog een kans gegeven maar het is niet de moeite waard voor mij.
dat valt op zich best mee tenzij je op de dode tijden zit, sinds de merge van servers is er altijd wel rumoer en ook in de open wereld kom je altijd wel mensen tegen. Korte queues voor zowel PVP, Flashpoints, mensen altijd wel op zoek om OPS te spelen in de chat op beide fleets. Nee, het is redelijk ver van uitgestorven.
Het is een soort Massive Singleplayer Online. Niet helemaal wat je van een MMO verwacht, maar genoeg PvE en een leuke storyline om je te vermaken.
Deze game is goed, leuk, en het is knap wat ze er alsnog van hebben weten te maken. Ook het feit dat het free to play ging. Wat deze game altijd heeft tegengehouden is de keuze voor de engine die ze hebben gemaakt. Dit hebben ze zelf ook toegegeven vrijwel in het begin. Het had heel veel meer kunnen zijn. Zou enorm tof zijn als ze dit weten aan te pakken.
Hoe heeft deze engine dan de game tegengehouden? Waren er überhaupt wel betere alternatieven toen de ontwikkeling begon voor deze game?
Nou bijvoorbeeld. Hover bikes zweven niet over water maar glijden over de bodem. Als het diep genoeg is gaan ze zelfs gedeeltelijk onder water. Dat is toch niet echt wat de meeste mensen denken, dat Luke's landspeeder zwemt.
Als dat nou het ergste is. Dat is meer een visuele glitch dan echt een handicap van de game
Het is het simpelste meest in het oog springende voorbeeld. Een ander. Speeders zijn langzaam, zo snel als een paard terwijl ze in de films snel zijn.

Textures kunnen niet worden geupdate de engine kan niet worden aangepast. Dus je zit met textures van 10 jaar geleden.
De originele video waarin een DEV dit bespreekbaar maakt kan ik zo snel even niet terug vinden. Deze reddit post somt het aardig op. In de eerste comment er onder word ook direct bevestigd dat dit sinds launch al bekend is. Hier kwamen ze tijdens de development van de game al achter maar waren toen al zo ver dat het zonde was om het de prullenbak in te verwijzen. Ook kijkende naar de kosten uiteraard. Dat de game na release direct een succes zou zijn hielp alleen maar mee aan het feit dat het zonde was. Ben wel blij dat de game gewoon is uitgekomen want ik heb heel veel fun beleefd aan deze game. Had het beter kunnen zijn ja, maar we weten nu toch niet beter en zijn verliefd geworden op de game zoals deze nu er is. Dus wat mis je nu daadwerkleijk?
Is het nu free to play ?
Heb het al jaren niet gespeeld, mooie game :) maar heb toen ik het nog wel speelde elke keer "tijd" gekocht om het te kunnen spelen, ik dacht toen iets van 26,- per half jaar, weet ik niet meer zeker, weet iemand hier dit nog ?
Ja was toen een monthly, 6 of 12 maanden fee elk met haar eigen kortingen weer. Nu is het volgens mij volledig gratis (sinds 2019 uit mijn hoofd) maar is er een een betaalde optie waarin je wat zaken extra krijgt.

PLAY FREE
In het artikel wordt een remake van SWTOR vermeld, maar er wordt gelinkt naar een remake van SWKOTOR?
De remake geruchten die er zijn gaan iig over SW: KOTOR, niet SW:TOR, vermoed dat ze gewoon verkeerde naampje bij de link hebben gezet.
BioWare is druk bezig veel meer variatie te geven aan de combat. Eerst al de aanpassingen aan de mods waardoor je meer de nadruk op het een of het ander kan leggen, en nu dus variatie in veel bredere zin. Ben wel benieuwd wat dit met de balancing gaat doen.
Ik heb altijd al gevonden dat een blaster pistol beter past bij mijn Imperial Agent Operative dan zijn blaster rifle. Fijn dat ik de mogelijkheid krijg om dat te doen.
Ik speel deze game nog steeds met de tijd, 1 van de weinige MMO's, ook al is de combat relatief simpel en is het veel copy/paste, die een zeer interessant verhaal/concept/keuze heeft. Zeker de latere DLC's gaven je toegang tot heel van companions, leuke keuzes in het verhaal, nog steeds een vermakelijke game.
Aaah bij die eerste drie plaatjes had ik echt een star wars vibe en dacht ik "misschien toch eens spelen" en dan dat vierde plaatje van een of andere plastic power ranger met een mega-kanon ;(

Kunnen we alsjeblieft gewoon een Single player KOTOR 3 krijgen met een moderne engine alsjeblieft?
Is het nog steeds leuk om deze game te (gaan) spelen? Ik heb het wel eens geïnstalleerd, maar eigenlijk nooit opgestart wegens het spelen van andere MMO's. Is het een goed idee om met deze nieuwe uitbreiding aan de game te beginnen?
Zeker doen, het is een prima mmo en in tegenstelling wat geroepen word hier is er activiteit genoeg. Ik heb altijd in guilds gespeelt en je haalt eruit wat je erin stopt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True