Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Legacy of the Sith-uitbreiding van Star Wars: The Old Republic is uitgesteld

De Legacy of the Sith-uitbreiding van de tien jaar oude mmorpg Star Wars: The Old Republic is uitgesteld naar 15 februari 2022. Ontwikkelaar BioWare heeft meer tijd nodig om uitgebreide speeltests uit te kunnen voeren.

Het gros van de functies van de uitbreiding komt deze week wel nog beschikbaar voor betaalde abonnees op de publieke testserver, schrijft de projectleider van BioWare. Alle verhaalgerelateerde content valt hier echter niet onder. Eerder werden er ook al functies van de Legacy of the Sith-uitbreiding getest via die server. De director zegt dat de feedback daarop van 'onschatbare waarde' is geweest.

Deze achtste uitbreiding van The Old Republic werd in juli aangekondigd en voegt onder meer Combat Styles toe aan de game. Hiermee kunnen spelers ervoor kiezen om hun Class Story los te koppelen van de gameplay om zo de keuze te hebben uit alle Advanced Class-opties. Ook bevat de dlc een nieuwe verhaallijn, die zich afspeelt op de planeet Manaan. Daar moeten spelers onder andere in onderwateromgevingen vechten over de controle over de planeet, die is ingenomen door de Sith Empire.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Kevin Krikhaar

Stagiair nieuwsredactie

08-12-2021 • 15:26

19 Linkedin

Reacties (19)

Wijzig sortering
Ik vind delays totaal niet erg persoonlijk als dit betekent dat het spel hierdoor beter wordt. Tegenwoordig worden er zoveel spellen eruit gepushed zonder enige vorm van kwaliteitscontrole dat je situaties krijgt zoals COD vanguard, Battlefield 2042, Pokemon Sword & Shield, etc. Zoals Shigeru Miyamoto zei: “A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever.”
Een delay hoeft niet te betekenen dat hierdoor het spel beter wordt. Cyberpunk 2077 is ook vaak vertraagd maar was ver af aan goed te noemen. Een vertraging kan ook betekenen dat de development cycle veel problemen heeft, maar anderzijds hoeft dat ook niet zo zeer. Ik geef je wel gelijk dat ik liever een game vertraagt zie met een kans dat de game beter is dan snel release en buggy en een jaar na release nog steeds alle bugs eruit gepatched moet worden.
Ik weet haast 100% zeker dat de delays van Cyberpunk hebben betekend dat het beter is geworden dan dat CDPR op het moment van ieder uitstel voorhanden had. Het finale product was vol bugs, kun je nagaan wat er was gebeurd als ze het NOG eerder hadden uitgebracht.

Beter betekent nog niet dat het goed is. Cyberpunk had eigenlijk nog meer uitgesteld moeten worden.

Dus nogmaals, beter is niet hetzelfde als goed.

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 8 december 2021 19:25]

Mensen allemaal klagen over CyberPunk. Heb hem voor gein illegaal gedownload (tegenwoordig koop ik veel spellen) En heb wel geen ULTRA pc maar hij liep bij mij perfect hoor. Enigste opvallende bug als dat een bug was is dat je op straat door de mensen heen loopt of niet botst maar er altijd langsop doorheen gaat. Verder niks geen problemen serieus niet zelfs als ik er over nadenk niet.
Mee eens dat delays niet erg zijn voor verbeteringen.

Maar imo mag het wel gezegd worden dat het gewoon management fouten zijn. In Juli dit jaar aangekondigd dus corona is geen excuus meer (dat was er toen ook al..), dus is het waarschijnlijk niet goed ingeschat qua hoeveelheid tijd die het zou kosten. Nou maakt het mij niet zo zeer uit of dat bij dit spel zo is, maar het gebeurd nu bij zo enorm veel AAA spellen dat uitstellen normaler is dan op tijd releasen.
CoD Vanguard en Battlefield 2042 zijn toch ook uitgesteld geweest? Zegt dus absoluut niks over de kwaliteit.

"A delayed can eventually be good, but I can be shit as well" - SHiNeye
Battlefield 2042 was wel 4 hele weken uitgesteld! Kun je ook echt ontzettend veel veranderingen doen in die 4 weken. Dus deze gezegde klopt precies bij dat spel: “A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever.”

BF heeft zeker nog een aantal extra maanden nodig gehad om het goed te krijgen.
Die hadden ze eigenlijk ook gewoon moeten pakken, en niet een gammele 4 weken en nog steeds een alpha uitbrengen als volwaardige release.
Yes, you can be 😂
waarschijnlijk was het nog brakker als het niet uitgesteld was geweest..
Een game uitstellen betekend ook meer development kosten, dus minder winst op de game. Je kunt dus ook niet oneindig lang een game uitstellen (behalve als je Star Citizen bent kennelijk :-)) op een gegeven moment is alle potentiële winst verdampt. Zeker met de steeds duurdere kosten voor game development gaat dat wel steeds meer een dingetje worden.

Wij als gamer hebben natuurlijk niet zo heel veel op met of een studio (en uitgever, aandeelhouder etc) winst maakt maar dat is voor hun natuurlijk wel het uiteindelijk doel.
Tja, of Star Citizen de definitie 'Game' waardig is, valt te betwisten.
Ik heb het idee dat er tegenwoordig steeds meer games een "delay" hebben, de redenen zijn natuurlijk ook divers, en nu is het vaak ook vanwege "Covid" argument.
Daarnaast draait tegenwoordig te veel om winstmaximalisatie, en dan hebben we ook nog de vele "remakes"i.v.m. de overgang naar een nieuwe generatie consoles.

Ik vind het er sowieso in het algemeen niet beter op worden, Anthem werd zelfs de remake ook gecanceld nadat de originele game al was uitgesteld in het begin.
Gewoon een kwestie van hype opbouwen.

Je kan moeilijk al die keren opnieuw een artikel uitbrengen met de titel 'xxx game komt uit of is in development'.

Dat kan je een paar keer doen, maar uiteindelijk moet je dingen gaan verzinnen om de 'hype' in stand te houden. Indirect zal het wellicht ook wel te maken hebben met te optimistische launch dates.
Toch jammer dat ze de combat zelf niet aan gaan pakken, iets wat ze eerder wel hadden aangegeven maar daarvoor dus hele 'advanced combat style' hebben gemaakt. Want per saldo is het nog teveel sameshit-differentskin principe, of je nu animatie doet met pistol of met huge turret-gun, effect was voor de game toch al hetzelfde.

Want het klinkt wel leuk, maar per saldo is het enkel je 'looks' die anders worden, Warrior en Knight waren al bijna dezelfde skillset, Consular en Inquisitor etcetc, zelfs qua gear (light/medium/heavy), dat je per saldo nu enkel als tech-heavy met een saber rond kan huppelen, of als clothy met een turret-gun, bijna het idee dat je dit prima als skins had kunnen doen ipv complete 'revamp' te noemen. Cutscenes worden namelijk niet aangepast, als Sith doe jij nog steeds je deathgrip, of je nu met een pistool, jedi sword of sniper rondloopt.

Maar zeker combat merk je dat je game alweer 10 jaar oud is, de stun-freeze-CC animaties, de game-mechanics, al zal het natuurlijk ook in de limitatie van de engine zelf zitten dat ze niet veel meer uit de game kunnen halen dan ze liever hadden gedaan. Maar dan nog grootste minpunt wat ik zo begrijp.. het is enkel voor nieuwe characters.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 8 december 2021 15:51]

Waar heb je het in godsnaam over?

Warrior en Knight bijna dezelfde skillset? Ze zijn identiek. Alleen de look is anders maar de effecten zijn hetzelfde.

En een tech kan niet met een saber rond gaan lopen in de nieuwe versie of een sith/jedi met een blaster.
Zijn niet identiek, al gaat het maar om 2-3 skills, ze zijn het niet.
(net zoals heat vs ammo, sniper stance vs ready stance, etc).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 8 december 2021 20:12]

Wat doen ze anders dan? Niet het naampje maar de effecten.
De delay op zich is geen probleem, als er meer werk nodig om de game beter te maken is dat prima.
Na wat spelen op de PTS (Public Test Server) is het duidelijk dat er nog veel gedaan moet worden.

Het probleem is dat ze dit doen één week voordat de game uit zou komen. Erg veel mensen hebben al een subscription afgenomen om de nieuwe content te spelen. Dat ze het spel zouden uitstellen was intern vast al langer bekend en nu lijkt het er erg op dat ze het expres op het laatste moment doen omdat ze al gerekend hadden op deze extra inkomsten.

Dit laat de slechtste kanten zien van Bioware en EA beide.
Inderdaad. De exacte release datum was/is nog helemaal niet zo lang bekend, minder dan een maand geleden. Dan snap ik niet dat je dan toch nog 2 maanden extra nodig hebt om de game goed uit te brengen.

Worden deze keuzes dan nog zo kort op de release gemaakt? En is het intern dan zo lastig te bepalen dat je enkele weken voor de release niet weet of je de game wel of niet moet uitbrengen? Ik zou dan bijna denken, als er nog een aantal zaken gefixed moeten worden, stel het net zoals Endwalker met een paar weken uit.

Maar goed, holidays komen eraan, dus ze zullen daar wellicht ook een lagere bezetting hebben. Maar ik keek zelf juist super naar uit om tijdens de holidays SWTOR te kunnen spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True