'EA maakt nieuwe Star Wars: Knights of the Old Republic-game niet'

Volgens geruchten wordt er gewerkt aan een nieuwe Knights of the Old Republic-game, een game die zich afspeelt in het Star Wars-universum. EA en BioWare zouden daar niet bij betrokken zijn. Welke studio het project in handen heeft, is nog niet duidelijk.

Star Wars-insider Bespin Bulletin zegt van meerdere bronnen gehoord te hebben dat er een nieuwe Kotor-game ontwikkeld wordt en dat EA daar niet bij betrokken is. Dat betekent dat de game niet door BioWare wordt gemaakt. Eind vorig jaar hintte gamejournalist Jason Schreider al dat er ergens een nieuw Kotor-project in ontwikkeling is, waarvan 'niemand zal raden' wie het maakt.

Eerder deze maand werd duidelijk dat EA niet langer een exclusieve licentie heeft voor het maken van Star Wars-games. Dat bleek uit een aankondiging van Ubisoft. Massive Entertainment, de studio achter Tom Clancy's The Division, werkt aan een nieuwe openwereldgame in het Star Wars-universum. Details daarover zijn nog niet bekend.

Disney heeft eerder in januari Lucasfilm Games opnieuw opgericht. Onder die vlag worden onder andere nieuwe Star Wars-games ontwikkeld, in samenwerken met andere uitgevers en studio's. EA had sinds 2012 een exclusieve licentie voor het maken van Star Wars-games in opdracht van Disney.

Jaren geleden waren geruchten over een remake van Kotor, die in 2016 uit had moeten komen. Die plannen zouden in de ijskast zijn gezet, maar begin 2020 was er een gerucht dat de ontwikkeling weer was opgepakt en dat het mogelijk om een compleet nieuwe game ging.

De Star Wars: Knights of the Old Republic-games zijn singleplayer-rpg's. Het eerste deel verscheen in 2003 en werd gemaakt door BioWare. Het tweede deel, The Sith Lords, verscheen in 2005 en was ontwikkeld door Obsidian Entertainment. BioWare had ook een derde deel in ontwikkeling, maar dat project is geschrapt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-01-2021 • 10:18

69 Linkedin

Submitter: SkyStreaker

Reacties (69)

Wijzig sortering
EA heeft goede zaken gedaan met die lootbox fiasco's van ze.

Karma, I love it. Sowieso is het alleen maar winst dat Bioware geen KOTOR meer gaat maken, of enig ander spel dat meer is dan de volgende falende cashgrab.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 januari 2021 10:22]

Ik denk dat het lootbox fiasco van EA helemaal niets te maken heeft met het verliezen van exclusiviteit. Veel grote IPs hebben het licht gezien de afgelopen jaren dat exclusiviteit niet goed is voor hun IP en hun beurs. Kijk bv. naar Games Workshop voor computer games, of Dune voor oa. boardgames. Je wordt nu doodgegooid met verschillende games voor dat soort IPs, maar de kans dat er bij mensen wat blijft kleven is veel groter en dat betekend meer omzet en dus meer inkomen via licenties/royalties. Voor de consument is het fijn omdat je niet meer gebonden bent aan een enkele uitgever die wellicht niet het type producten maakt waar jij naar opzoek bent.

De keerzijde van de munt is dat de kans aanwezig is dat je veel onzinnige bagger krijgt waar je doorheen moet slaan als fan van een IP. Persoonlijk verwacht ik eigenlijk nog meer lootbox games voor SW met deze wijziging...
Altijd een beetje jammer dat men zo kortzichtig is wanneer het EA betreft. Ze hebben zeker geen goede dingen in het verleden gedaan. Maar hun SW games zijn ondanks dat gewoon een groot success geweest. En die lootboxes in Battlefront 2 waren binnen 2 weken verwijderd en vervolgens heeft de game het erg goed gedaan.

Ik ben blij dat EA gewoon SW games mag blijven maken, zou niet weten welke andere grote developer ik de SW multiplayer titels zou willen zien maken.
Ik denk dat het echt wel heeft meegespeeld. Disney was behoorlijk ontstemd over hoe Battlefront 2 ontvangen werd:
https://www.denofgeek.com...otransaction-controversy/
Tegelijkertijd is het ook Disney geweest die hier akkoord voor heeft gegeven.

Disney houdt gigantisch veel controle over hun IP's en developers zijn veel in gesprek over wat wel en niet. Als Disney hier echt tegen was geweest, dan hadden ze dit tegengehouden.

Tevens heeft Disney ook geen enkele moeite met het mobiele spel Star Wars Galaxy of Heroes, dat inmiddels ruim een miljard heeft gedraaid. Dat nieuwe karakters daar makkelijk 1000+ euro kost om te maximaliseren (en de sterkste voor een nieuw account 5000+), vinden ze allemaal prima.

Disney geeft om reputatie, maar ze willen gewoon keihard winst maximaliseren, en die keuze van lootboxen deed niet hun winst maximaliseren.

Het zijn simpelweg 2 bedrijven met eenzelfde visie, winst maximaliseren, zover gaan als je kan zonder dat dit negatief voor je is.
Klopt, Star Wars is een van de weinige IP's die zich super goed vertaald naar elke form van Media (boeken, comics, films, games) en het is Disney vast wel opgevallen dat één publisher niet genoeg middelen bezit om op een lopende band games uit te brengen.

Het zijn misschien niet steeds dezelfde ontwikkelaars maar om de 2 jaar een star wars spel is voor een bedrijf als Disney te weinig.
SW was zo goed omdat het één groot verhaal was. Je hoeft niet steeds opnieuw iets uit te vinden. Je kunt lenen van een steeds groter wordende wereld en dus steeds realistischer, want meer 'natuurlijke' diepgang, scenarios uitzetten. Tenminste, dat was hoe het was tot 2012 toen Disney de boel kocht. Disney heeft dat keihard de nek omgedraaid. Plat en snel verdienen is het devies. De kwaliteit is al sterk gedaald en dat zal nog verder gaan omdat er steeds meer conflicterende verhalen en karakters komen. Het stukje IP dat Disney gebruikt is klein. Heel klein. En omdat ze het makkelijk willen houden, hebben ze de rest van het IP non canon verklaard. Kijk bijvoorbeeld naar het uitwissen van het halve leven van Luke Skywalker. Als casual filmkijker merk je dat niet, omdat dat karakter slechts minimaal in films zit. Het overgrote deel is in boeken. En dat is vrijwel allemaal geschrapt. Z'n gezin is verdwenen, z'n neefje is volledig gestript van diepgang en heeft de naam van z'n zoon gekregen. Etc. Maar, het levert nu veel geld op, dus het is 'goed.'
Helaas bepaalt marketing wat een succes wordt en daarmee is er dus geen incentive geweest om het IP te respecteren. Mja, honderden boeken op de brandstapel omdat het idee je niet aanstaat.. Om Disney te quoten 'this is the way'
De oude extended media was gewoon convoluted, een reset was eerlijk gezegd wenselijk.
Goed punt, en we gaan het meemaken. Op zich was dat eerder ook al wel zo, toch? Games Workshop doet het al jaren met dito bagger en pareltjes ertussen.
Ehhh . Games Workshop heeft nooit een exclusieve deal gehad, voor zover ik weet. Hun IP wordt al tientallen jaren door verschillende developers gebruikt om met wisselvallig resultaat games te maken.
Per IP was dat op een gegeven moment SSI en later THQ voor 40k.
Dat is al weer enige tijd geleden. Vooral THQ is een bekende natuurlijk, maar ze hebben a; jaren geen exclusieve rechten, als ze überhaupt ooit exclusief waren.

https://en.wikipedia.org/...ames_Workshop_video_games
EA heeft met Fallen Order echter wel een lootboxvrije game weten te maken.

En ik zou sowieso niet te vroeg juichen. Ubisoft heeft hier net zo goed een handje van als EA.
Ik ga er vanuit dat de nieuwe KOTOR in een multiplayer inclusief pay to win constructie gegoten wordt. Er kan gewoon veel te veel geld mee verdiend worden.
Maar laten we hopen dat ik het mis heb.

Zo worden de laatste 2 Call of Duty games toch echt een stuk minder leuk met de betaalde Batte Passes.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 25 januari 2021 11:20]

Maar helaas wel weer een game die je in 6 uur uitspeelt. Bar weinig content voor je geld. Ik ben tegenwoordig wat kritischer over hoeveel waar ik voor mijn geld krijg. 60 euro voor 6 uur speel plezier vindt ik bar weinig voor een game.
6 uur? Je bedoeld 16

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 25 januari 2021 12:18]

Daar klopt geen hout van. Met alle collectables, unlocks en echt alles behalen, red je met gemak in 10 uur.

En dat doe ik nooit. Ik speel gewoon het verhaal uit. Als ik een verzameldrang heb neem ik wel een postzegel verzameling. Volgens Origin heb ik er 13 uur in zitten. Ik heb het spel uitgespeeld en ben op 3/4 van de volgende playtrough gestopt omdat elke playtrough vrijwel identiek is aan de vorige.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 25 januari 2021 12:45]

Ik heb eerlijk gezegd liever een goede game van 10 uur, dan iets langdradigs van 20 of 30 uur. Overigens hoef je de game niet te kopen at launch, je had ook kunnen wachten totdat die 2 maanden later in de kerstsale zat (of wanneer dan ook, games worden vrij snel goedkoper).

[Reactie gewijzigd door raiders op 25 januari 2021 15:59]

Ik heb in Juni een 100% run gedaan van Fallen Order, en de teller staat op 25 uur in Origin.
Ik zie mijzelf als een redelijk neutrale speler (niet rushen, maar ook niet blijven hangen).

Het kan heus zo zijn dat mensen de story in 10 uur kunnen rushen als je echt alles skipped en niet de moeite doet om codexen e.d. te lezen. Maar een normale speler haalt makelijk ~20 uur uit het spel.

Ik snap dat het leuk is om 'EA Bad' te doen om alles wat EA doet. Maar in het geval van Fallen Order vind ik dat EA een zeldzaam succesje is voor een bedrijf dat veel fout doet.

Ik vond Fallen Order een heel leuk spel dat niet te kort voelde maar ook niet te lang doorging. Aan het eind van de run had ik zin in een sequel, en dat is denk ik het ideaal voor een spel zoals Fallen Order.

[Reactie gewijzigd door deknegt op 25 januari 2021 19:35]

Jippie... Dat was gewoon even een PR stunt na alle rampen die zich hadden voltrokken. En een heel korte stunt ook, completely forgettable. Wow, ze kunnen een on-rails verhaaltje met een speelbaar personage bouwen.

Misschien moeten we ons de vraag stellen waarom ze het wel kunnen maar niet veel vaker doen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 januari 2021 15:35]

Als het erop aan komt, kan er onder EA nog best een goed Star Wars spel worden gemaakt. Het grootste probleem is alleen dat ze zo onvoorspelbaar en wisselvallig zijn. De een keer heb je een Fallen Order, wat gewoon een daverend succes is, de andere keer heb je een Battlefront 2. Die laatste schijnt tegenwoordig ook een goed spel te zijn, trouwens, maar pas nadat de lootboxes zwaar zijn aangepast.

Iets soortgelijks geldt voor BioWare. De laatste zoveel games waren zware blunders, en een klassiek voorbeeld van wat er gebeuren kan als je onder EA valt. Andromeda had duidelijk potentie, maar had naast alle patches nog een paar maanden ontwikkelingstijd nodig. Anthem was gewoon een blunder. Maar het was ook het moderne BioWare dat DA Inquisition maakte, een spel dat over het algemeen toch zeer popair was en in goede aarde viel.

Maar ja, tegenwoordig maken EA en BioWare meer blunders dan goede keuzes. Dan. Mag je nog zoveel potentie hebben, veel heb je daar niet aan.
Zou fijn zijn als een developer zonder enorme druk hieraan gaat werken. Een game waar wat respect voor de lore is.

Ik kijk met een vertekende blik terug, omdat het ook deels nostalgie is, maar KOTOR en KOTORII waren voor mij echt pareltjes van Bioware. Natuurlijk zaten er best wat clichés in, achteraf bezien. Bij Fallen Order kreeg ik weer een beetje het gevoel dat er zorgvuldig omgegaan werd met de franchise, alleen jammer dat het RPG-element daarbij ontbrak.
KOTORII was van Obsidian.
Precies!, en zij hebben daarmee bewezen dat je helemaal geen Bioware nodig hebt voor een prachtige KOTOR-game! Ik vond persoonlijk deel 2 leuker en beter spelen dan deel 1. My two cents....
Dat klopt en Obsidian is intussen een Microsoft Game Studio geworden. Niet geheel onwaarschijnlijk dus.
Goed zo, anders hadden we "surprise mechanics" o.i.d. gezien in een singleplayer game.
Vergeet niet dat Ubisoft ook een handje heeft om lootboxes of andere mechnics in te bouwen, zoals XP Boosts in Assassin's Creed (Odyssey). Door een permanente XP Boosts (+50% XP) te kopen kun je makkelijker door de game heen komen en hoef je niet te grinden. Je kon de XP Boosts ook met in-game tokens kopen, maar dan ging het om 25% voor 2 uur. Zo'n 'mechanic' is minstens zo hinderlijk...

[Reactie gewijzigd door D3F op 25 januari 2021 10:37]

Even voorop gesteld dat XP boosters verkopen smeerlapperij van de hoogste orde is, maar ...
Ik heb in AC Odyssey de storyline en sidequests afgerond zonder ooit te hoeven grinden. En nee; ik heb niet obsessief de hele tijd alle side-events gespeeld om de 100% completion aan te tikken.

AC:O heeft maar heel weinig momenten waarop je niet boven het basis recommended level voor een quest uit zult komen. Dat komt omdat alle quests en XP rewards voor die quests level-synced/-scaled zijn. Loop je tegen een plateau in één quest-lijn aan, dan zijn er geheid drie of vier anderen waar je wel op-niveau voor bent en op door kunt - en die zullen je altijd een bak XP rewards geven die groot genoeg is om weer een paar levels bij te stacken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 januari 2021 18:09]

Ik ben het overall met je eens hoor, maar er zat in Odyssey wel een moment waar veel spelers van zeiden dat ze moesten grinden, namelijk rond ongeveer level 20 - 25. Het viel op zich wel mee hoe lang de grind was (een uur of 3 side-quests doen en ik kon weer verder), maar het zat er wel in en was eigenlijk niet echt nodig geweest. (dit was ongeveer een half jaar na release, dus het kan sindsdien gepatched zijn)

In AC Valhalla had ik het daarentegen absoluut niet en had ik eerder het tegenovergestelde "probleem." Op een gegeven moment was ik voor vrijwel alles overlevelled en bleef dat zo tot het einde van de game (waar in eens tussen de laatste 2 story arcs 60 levels (oid) verschil zat, maar tegen die tijd was het ook niet echt lastig meer om tegen sterkere vijanden te spelen).

[Reactie gewijzigd door Dnomyar96 op 26 januari 2021 13:31]

Ubisoft heeft hier inderdaad nogal een handje vol van, maar ook Eidos met Deus Ex Mankind Devided (en zo vele andere AAA studios). In Deus Ex kon je letterlijk praxis points kopen om skills te unlocken. Normaal gesproken ben ik tegen cheaten in games, maar dankzij dit soort praktijken en graag de game na uitgespeeld te hebben een keer doorspelen met alle skills unlocked ben ik toch "Cheat Engine" gaan gebruiken bij diverse AAA games. Ook omdat ik tegenwoordig minder tijd heb om lang te grinden in een game, bespaar ik daarmee dode tijd (grinden), zodat ik meer kan genieten van de game zelf.
In Borderlands ben ik bijvoorbeeld Savegame editors gaan gebruiken om bepaalde event based items te bemachtigen, zodat ik niet verplicht de Kerst (of andere feestdag) achter de computer moet lopen grinden.
Het is erg zat dat games tegenwoordig alles achter een grind-/betaalmuur plaatsen, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het Cheat Engine forum die je uit de brand kunnen helpen.
Het ergste in games is dat een grindmuur vaak het plezier wegneemt, op diverse forums lees je genoeg hier over en developers "beloven" dan vaak verbeteringen... die ze niet waar maken.

Terug on topic: De enige goede Star Wars game van EA was voor mij Jedi Fallen Order. De game deed mij erg denken aan mijn favoriete game Demon Souls/Dark Souls. Battlefront viel wat tegen vergeleken met de oudere 2 Battlefront games.
Ik hoop dat de andere studio's betere Star Wars games gaan maken, want mis toch stiekem een goede Star Wars game met een moderne game engine/graphics.
In Deus Ex kon je letterlijk praxis points kopen om skills te unlocken.
Nou is deus ex niet echt een game waar je enorm wordt opgehouden omdat je bepaalde skills niet hebt.
Er is bijvoorbeeld geen 'grindmuur' zoals je dat omschrijft.
Volgens mij was dat alleen in het begin van de release en hebben ze dat later aangepast na veel protest.
Ja.
Samen met belachelijke anti cheats waardoor je niks kan aanpassen voor single player spellen.

Wat mis ik de tijd dat je big budget games kon spelen met Godmode en Give all.
Trainers werken ook in AC hoor ;) (Your game, your rules)
Ja, ik vind het altijd wel leuk als games cheats ingebouwd hadden zitten. Soms wil je gewoon even wat minder serieus spelen of heb je geen zin om te grinden. Soms is het gewoon leuk om super overpowered te zijn en je niet al te geconcentreerd hoeft te zijn omdat je anders dood gaat. Helaas is het aantal (grote) games dat cheats ingebouwd heeft zitten niet groot meer. Op PC heb je dan nog wel Cheat Engine, maar die is nou niet bepaald makkelijk in gebruik (vooral niet als je wat complexere dingen wil doen, even wat extra geld geven is niet per se moeillijk).
Ubisoft blijft daarin draaien eigenlijk. Sommige games doen het lootbox idee op een hele degelijke manier en anderen gaan weer over de streep. Voorbeeld; The DIvision 1, prima geregeld. GR Wildlands, ook niks mis mee eigenlijk. Over AC kun je twisten maar ik ben er persoonlijk totaal geen fan van, ook al is het in de beleving van sommigen 'totaal niet nodig' om iets te kopen. De boost is er, dus je kunt 'betaald cheaten' terwijl er niemand last van heeft als je dat doet. Hoe krom wil je het hebben. Het breekt de immersie en is voor mij reden om geen cent aan die games uit te geven.

De implementatie is alles eigenlijk. Elke loot shooter is in beginsel ook een soort lootbox idee, maar dat financiële elementen na aankoop je spel echt beinvloeden is dodelijk voor de spelervaring. In Apex bijvoorbeeld, daar stoort het me totaal niet. OK, nieuwe skins... lekker belangrijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 januari 2021 10:54]

Fallen Order (en ook de Squadrons en zelfs de BF2 campaign) hebben hier helemaal niks van gezien, maar goed, de EA bias is zoals altijd sterk..
Star wars squadrons deed het wel goed.
Ze zouden van mij wel een vervolg mogen maken van Star Wars Republic Commando :)
Echt goed nieuws dit. Ik hoop vooral dat het opzeggen van de exclusieve overeenkomst met EA betekend dat we meer originele Star Wars content zien. Net zo lief van kleiner studio's wat mij betreft.

Ik zie net zo lief Obsidian een nieuwe KOTOR maken dan een big budget ontwikkeleraar die bijzonder mooi gepolijste drol oplevert.
Ubisoft misschien? Assassin's Creed in een Star Wars jasje? :|
Archetype Entertainment is een studio gestart door ex-bioware medewerkers?

[Reactie gewijzigd door D-Three op 25 januari 2021 11:06]

Ik vraag me af of dat https://www.archetype-entertainment.com/ zou worden (basically oldschool bioware)
Ik lees het maar weinig terug, maar Archetype is al een tijdje bezig aan een Sci-fi RPG. Daarnaast werkt ook Drew Karpyshyn aan dat project mee. Drew Karpyshyn is de senior writer voor de eerste KOTOR en lead writer voor de Mass Effect trilogie, en schreef daarnaast ook mee aan SWTOR en onder meer het boek over een belangrijk personage uit KOTOR. Klinkt als het juiste team om deze game weer op te pakken :) .

Edit: Er wordt overigens wel gesproken van een game in een "new science fiction universe". Ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door opendeur op 28 januari 2021 19:35]

Yes wat tof! Ik heb deel I en II nu op mijn Androidtablet gespeeld, prima vermaak voor het slapen gaan :)
Hopelijk krabt EA (en andere uitgevers) zich goed achter de oren. Het recht om Star Wars games te produceren is bijna een geldprintmachine maar EA heeft daar maar bar weinig mee gedaan. Hoopte waarschijnlijk om heel veel geld binnen te harken met BF2, maar daar te gierig op ingezet. Uiteindelijk zal Disney daar ook van balen want er hadden veel meer goede Star Wars games in gezeten dan EA uit heeft gebracht.

Zelf heb ik met veel plezier de Star Wars games van EA gespeeld, maar het waren er gewoon veel te weinig.
Dit is nóg een bevestiging dat Bioware alleen nog maar in naam bestaat. Wat droevig.