First-party Xbox One Series X-games zijn aanvankelijk backward compatible

De first-party games van Microsoft voor de aankomende Xbox Series X zullen ook compatibel zijn met de bestaande Xbox One. Dat zal 'een jaar, mogelijk twee' zo blijven, laat een Xbox-kopstuk weten in een interview met MCV UK.

"Onze games zullen het eerste jaar, mogelijk twee, op de gehele familie consoles draaien", stelt Matt Booty, hoofd van Microsoft Studios. Dit om gamers het gevoel te geven dat ze door nu nog een Xbox One te kopen een 'goede investering' doen. Desalniettemin zullen nieuwe games wel gebruikmaken van de vernieuwingen en voordelen van de aankomende Series X. Halo Infinite is in ieder geval een aankomende first-party game, alsmede Hellblade II en Grounded. Third-party studios zijn overigens niet verplicht om cross-gen-compatibiliteit in te bouwen.

Microsoft onthulde de Xbox One Series X in december. Het meldt dat de Series X een custom Zen 2-soc zal bevatten en aangenomen wordt dat de console een custom Navi-gpu krijgt. Het bedrijf noemt in ieder geval de ondersteuning van hardware-accelerated-raytracing. De console zal framerates van 60fps in combinatie met een 4k-resolutie ondersteunen. Dit kan eventueel worden opgehoogd naar maximaal 120fps. De Series X heeft ook ondersteuning voor 8k-resoluties en variable refresh rate. De fabrikant bevestigt de aanwezigheid van een ssd die laadtijden 'vrijwel elimineert'. Verder ondersteunt de console variable rate shading, auto low latency mode en dynamic latency input. De Xbox Series X komt eind 2020 uit voor een nog onbekende prijs.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

11-01-2020 • 10:42

143

Reacties (143)

143
139
64
4
0
64
Wijzig sortering
Wauw, dat is wel heel nice en bijzonder. Is dit in de recente game-geschiedenis ooit eerder gebeurd? Ben benieuwd wat voor marketing/economische filosifie hier achter zit, wellicht zijn de productiekosten van de new Series X nog te hoog en proberen ze hiermee nog de hogere marge op de huidige One te vangen?

In ieder geval voor de consument een mooie ontwikkeling :)
Xbox wil mensen op het platform hebben en die mensen maandelijks laten betalen. Waar die mensen op spelen boeit ze niet. Dat kan een PC, xbox one, one s, one x of een van de nieuwe zijn.

Consoles zijn zich de afgelopen jaren steeds meer als PC’s aan het gedragen. Minder custom hardware en zelfs tussentijdse updates die niet alleen te maken hebben met kleiner/efficiënter/goedkoper produceren (bijvoorbeeld van PS2 naar PS2 zonder FireWire naar PS2 Slim) maar om wat extra kracht toe te voegen (xbox one naar one x, ps4 naar ps4 pro).

Ik heb hier gemengde gevoelens over, want we gaan bijna richting mobiele telefoon markt waar elk jaar een nieuw model uitkomt, maar belangrijker nog, als de nieuwe spellen speelbaar moeten blijven op oudere versies dan zou het kunnen dat er minder naar de kracht van de nieuwe consoles toegewerkt zal worden.

In plaats van die nieuwe game die nooit had kunnen draaien op de vorige generatie omdat die specifiek gebruik maakt van de mogelijkheden van de nieuwe generatie krijg je wellicht nu de situatie dat je een nieuw spel krijgt dat op de xbox one op 1080p30, op de one x op 2160p30 en op de nieuwe console op 2160p60 draait. Ik word daar niet perse enthousiast van.

Een argument waarom dit allemaal niet zo veel uitmaakt is dat de eerste fase van een nieuwe console cyclus altijd dit soort situaties kent:
* Spellen komen alsnog uit op twee generaties, al dan niet in de vorm van een remaster
* Game developers moeten nog uitvinden hoe je het meeste uit de nieuwe hardware haalt (launch games van een console zijn technisch inferieur aan spellen die aan het einde van de cyclus uitkomen)

Maar goed, gemengde gevoelens dus :)
Hoeft opzich niet heel erg te zijn als iemand bv nog geen 4K tv heeft dan hoeft hij ook niet te upgraden en kan die gewoon met een iets oudere console waar ook nog alles op uit komt doorspelen.
Iemand die wel een 4K tv heeft die wil misschien wel upgraden. en zou een wat snellere console ook kunnen gebruiken.
Er zijn nog duizend en 1 dingen die een dev kan doen om "dezelfde" game op een ouder platform kan draaien. Tegen de tijd dat de nieuwe xbox er is. Zijn we ook 7 jaar veder. En toch draaien de huidige games nog op de eerste modelen. En dat zal nog wel even blijven. Fifa 19 is bv nog op de xbox 360 te spelen en kopen.

Maar ik zie niet zo snel ieder jaar een nieuwe kopen. Bij mobiel verdienen ze op de hardware en kost software geld. Bij consoles(Sony en MS) kost de console zelf geld en verdienen ze aan de software
FIFA 19 op de Xbox 360 is geen goed voorbeeld. Die draait nog op de oude IGNITE engine en is niet dezelfde game als FIFA 19 op current gen.
Er zijn onder andere deze twee scenario’s waar ik als game liefhebber niet op zit te wachten:
* De baseline voor nieuwe spellen is de laagste gemene deler, waardoor spellen goed draaien op de langzaamste variant van de console familie en op de snelste variant wat extra frames en/of pixels hebben
* De baseline voor nieuwe spellen is de snelste console maar eerdere versies moeten nog steeds worden ondersteunt

Met Jedi Fallen Order zijn bijvoorbeeld frame rate issues op niet-Pro PS4’s.

Dit zorgt voor artikelen als dit met tips welke opties je aan en uit moet zetten om betere frame rates te krijgen (wat normaal gesproken bij consoles niet nodig was).
https://www.gamerevolutio...ttering-improve-framerate

Met een harde break tussen generaties voorkom je die spagaat waar Microsoft zich in aan het manoeuvreren is.
Die opties aan of uit zetten zal in dit geval de console zélf regelen, zonder tussenkomst van de speler, dus dat lijkt mij een goed idee. Daarnaast is de nieuwe Xbox "gewoon" een doorontwikkeling cq upgrade in hardware van de Xbox One X, die een upgrade is van de One S en zo terug naar de Xbox One. Dus is het voor Microsoft, en nog belangrijker voor vele gamers, logisch om de nieuw uit te komen spellen voorlopig ook op de hele generatie Xbox One te laten draaien. Nieuwe technieken zijn er nog niet echt veel of voegen voor de speelervaring zo weinig toe dat je ook zonder die technieken nog prima kan spelen.
Uiteraard komt er een punt waarop de oudere hardware van de eerst de Xbox One en later de One S en One X niet meer toereikend is en dat heeft Microsoft ingeschat op over 1 tot 2 jaar. Ik vraag me dan nog af of ze daar de One en de One S mee bedoelen of ook de One X, die behoorlijk krachtiger is en wellicht nog wat langer mee zal kunnen. Dit is dus een prima seintje aan de gamers van "je kan voorlopig nog vooruit met je One, maar begin toch voorzichtig te denken aan zijn opvolger."
Hetzelfde geldt uiteraard voor de 4k en toekomstige 8k beelden: niet iedereen heeft al een 4k TV, dus kan een spel ook nog steeds prima draaien op oudere hardware op een lagere resolutie zonder dramatische framerates.

[Reactie gewijzigd door TJ Roelsma op 23 juli 2024 18:01]

Zo draait FIFA 13 op de PS2 maar dat is precies dezelfde game als FIFA 08 met wat doorgevoerde transfers. Of een Just Dance 2020 op de Wii. Een reskin is iets anders dan een game die uitkomt en op twee generaties consoles draait. De eerste Xbox One draait games op 900p en was toen hij uitkwam al verouderd. Lijkt me geen goede zet om ontwikkelaars daar mee op te zadelen als ze aan een Series X game werken.
Ik denk dit ook. Microsoft is uit om een Netflix achtig model op te zetten, waar bij de GamePass Ultimate het nieuwe verdienmodel gaat worden. Het maakt MS dan geen bal uit of je het op een One, One X, of Series X speelt. Zolang je maar hun maandelijkse services afneemt, en daar enthousiast over bent.

Voeg daaraan toe dat streaming met 5G een stuk dichterbij gaat komen, en de overstap naar het Netflix-model is compleet.

Ik heb daar ook gemengde gevoelens over. Aan de ene kant wil de klant dit nou eenmaal, maar voor mij als decennialang game-fanaat heeft het gewoon iets magisch om een doosje te hebben. Ik heb dat stiekem met films ook nog steeds, dat ik eigenlijk het liefst het op fysieke disc heb, en ik ergens het idee heb dat de kwaliteit daar gewoon beter door blijft gewaarborgd (digital-only games opent ook de deuren naar veel shovelware)

Maargoed van nostalgie kan men niet vreten.
Ze willen hun gamepass model inderdaad graag aan de man brengen, maar voor zeer brede acceptatie zal men er wel meer mee moeten doen dan men nu doet. Voor spelers die op de grote nieuwe titels op releasedag willen spelen heeft gamepass niets te bieden, en het is ook te goedkoop om dat te bieden. De prijs omhoog gooien is ook niet de oplossing want veel mensen spelen maar 1 of 2 titels per jaar. In mijn beleving zal gamepass altijd iets grappigs blijven voor erbij of voor mensen die het niet boeit hoe oud een spel is. Mij persoonlijk heeft gamepass niets te bieden, ik speel dus slechts 1 of 2 grote titels per jaar, en wil ik even wat anders dan heb ik alle gratis gold titels van de afgelopen 8 jaar nog. Ben dus ook zeer benieuwd of ze die gratis gold games uiteindelijk eruit gooien.
Het oude meuk gehalte valt mij eigenlijk reuze mee. Sterker nog The Outerworlds had een launch op gamepass. Verder kwam ik van eind 2019 in ieder geval Gears 5 tegen, PES 2020 (nieuwste telg) en Age of Wonders: Planetfall.
Verwacht bij Sony een vergelijkbare strategie.
Hardware veranderd qua architectuur amper itt. de vorige generatie wissel.
Games uitbrengen op beide platformen is daarmee technisch eenvoudiger. Spellen die zwaarder leunen op CPU performance even achterwege gelaten.

Daarnaast is Sony deze generatie veel succesvoller geweest. En hebben ze dus een mega achterhang die ze zolang mogelijk vast willen houden.

Dat doe je door de transitie zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Dus eerst forward compatibility en daarna wanneer de nieuwe consoles betaalbaarder worden gaan er steeds meer over.

Ik word juist wel enthousiast dat er verschillende resoluties en framerates komen. Liever dan wel de optie voor lagere kwaliteit en 60 fps op de oudste console om minder competitief voordeel te geven in online shooters.
Het is niet heel bijzonder, want de architectuur is hetzelfde gebleven. Bij vorige generaties zagen we ook nog dat engines voor de huidige en next-gen werden gebruikt. Dat gaan we ook zien bij de overige ontwikkelaars, omdat je wel gek moet zijn om direct doei te zeggen tegen een userbase van 150 miljoen consoles. Ik vind het jammer, omdat de games nu nog altijd worden teruggehouden door de matige Jaguar-cores van de huidige generatie.
Maar is dat wel zo? Dat argument zie je vaak voorbij komen, maar bij PC games zien we nog altijd hele lage requirements bij veeleisende games. De CPU performance is vooral gebaseerd op het aantal objecten, en met een simpele aanpassing kan de developer bijvoorbeeld de draw distance of details naar beneden schroeven.
Wat noem je lage requirements? Die Jaguar-cores waren in 2013 al traag te noemen en zijn eigenlijk ontwikkeld voor goedkope laptops en tablets. Als je voor een dergelijk platform moet ontwikkelen zullen er consessies gedaan moeten worden en dat heeft ook effect op games voor de volgende Xbox. De markt is echter te groot om deze groep links te laten liggen. Bovendien zijn veel pc-games gebaseerd op games voor de console, waardoor de meeste cpu’s nog meekomen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 18:01]

Maar waar moeten er concessies worden gedaan als men gewoon de settings lager kan zetten? Het is vrij gemakkelijk te schalen.
Ja schalen in de huidige games. Daar gaat het nou net om. Als je een grotere stap wilt maken heb je meer rekenkracht nodig en zal je afscheid moeten nemen van een gedateerd platform. Je kan slimmere en meer complexe NPC's ontwikkelen, grotere werelden, betere physics, meer simulaties in de achtergrond en dat zal natuurlijk per genre verschillen. De nieuwe cpu's bieden vier keer zoveel rekenkracht en als je dat gaat benutten dan is niet alles 'gemakkelijk te schalen'. Bovendien hebben we het ook niet over mid-range processors van een paar jaar geleden, maar over Jaguar-cores uit 2013, waar ontwikkelaars destijds al over klaagden. De enige reden waarom ze de PS4 en Xbox One nu nog meenemen is omdat er 150 miljoen mensen zijn om van te profiteren. Het zijn in mijn ogen dan ook niks meer dan Xbox One-games die worden geüpgraded voor de Xbox Series X, vergelijkbaar met de patches voor de Xbox One X.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 18:01]

Je kunt maar zoveel doen met consessies terwijl je wel de spelen op de verschillende consoles hetzelfde gevoel laat behouden, en sommige spelen vragen nu al het uiterste van de huidige laatste consoles. Iets minder detail, wat minder objecten daar kun je maar zoveel mee doen, wil je voor de langzaamste console nog meekomen dan zul je uiteindelijk ook een andere beleving moeten bieden zoals AI die zich gewoon dommer gedraagt en dat is zwaar waardeloos.
Dat kan, als je game-engine daar flexibel genoeg voor is. Om maar een voorbeeld te geven: de nieuwe consoles bevatten allemaal een SSD. Dat is natuurlijk niet heel revolutionair. Maar wat als een developer zijn game ontwikkeld met dat feit in het achterhoofd, en bijvoorbeeld daarmee gigantisch veel data wil streamen tijdens gameplay? Hoe moet zoiets schalen naar een trage 5400rpm harde schijf die in de X1 zit? Je ziet nu al dat een game zoals Star Citizen praktisch niet speelbaar is op een systeem zonder SSD. Developers zullen de komende jaren dus nog rekening moeten houden met de "tragere" consoles; je gaat mij niet vertellen dat dat de ambities niet bijgeschaaft moeten worden omdat men rekening moet houden met oudere hardware.
Ja, zo denk ik er zelf ook wel over merk ik. Als ik een nieuwe console koop verwacht ik eigenlijk ook dat de games die daar voor ontwikkeld zijn het 'onderste uit de kan' proberen te halen.
Heel verrassend is het natuurlijk niet. De Series X is in principe 'gewoon' een Xbox One, een x86 machine met betere specificaties. Dat gaat misschien ten koste van de innovativiteit van vroeger, waar consoles soms bijzondere nieuwe technologie bevatte, denk aan de CELL processor van de PS3, maar door 'saai' te zijn garandeert het wel backwards en forwards compatibility, zoals we ook zien op PC. Je oude mid-range Windows 8 laptop speelt immers ook nog alle 2020 games af, zij het met veel lagere settings.

De reden is simpel, software levert meer op vanwege een grotere spelers basis. Er hangt veel minder risico aan dit systeem, gezien de meeste spelers in het hun huidige 'eco-systeem' blijven hangen.

Ik verwacht ook dat naast de Series X (high end) én de Xbox 2020 (instap) ook gewoon de Xbox One X verkocht zal blijven worden en misschien zelfs de Xbox One S.
Gamecube -> Wii, die was backwards compatible

en
Gameboy -> Gameboy Color -> Gameboy Advance (/ SP) -> Nintendo DS

en niet te vergeten de PS1 -> PS2 -> PS3 fat
Dat is backwards compatibility, het gaat om forwards compatibility (die term zou ook in de titel van dit artikel moeten staan), dus games die specifiek zijn uitgebracht voor een nieuwe console, maar ook nog werken op de oude versie.

Het enige voorbeeld wat ik me kan bedenken is de GameBoy Color. De zwarte (en gekleurde) cartridges die in de eerste jaren uitkwamen functioneerde ook nog op de gewone GameBoy. Echter waren deze games wel gebonden aan de processor snelheid van de originele GameBoy. De transparante cartridges werkten niet op de GB.

Misschien kunnen we de PS4 Pro en Xbox One X ook wel als voorbeelden zien. De 2.0 van de originele consoles. De Xbox 2020 is dan de 3.0 en de Series X de 4.0.
De backwards compatibiliteit was vaak alleen in een overgangsfase tussen generaties beschikbaar.

Nieuwere Wii’s hadden geen GC support meer.
De DS kon wel GBA maar geen GB carts gebruiken.
Na de DS Lite kon je geen GBA cartridges meer gebruiken.
Alleen de allereerste gen PS3 Fat kon PS2 disks gebruiken.

Het is bijna een zoethoudertje om mensen over te laten stappen op het nieuwe platform.

Maar zoals @MadDogMcCree al aangeeft, het gaat er nu om dat Microsoft zegt dat de first party titels voor de nieuwe xbox ook op de oude werken. En dat is sowieso voor het eerst.

Dat kan voor consumenten een reden zijn om nog niet over te stappen op de nieuwe generatie, maar voor developers een reden zijn om (nog) geen spellen te maken die zo veel eisen van de hardware dat die niet meer speelbaar zijn op de oude consoles. De “innovatie” zal dan te maken hebben met pixels en frames per seconde in plaats van bijvoorbeeld AI en schaal.

[Reactie gewijzigd door walterg op 23 juli 2024 18:01]

het gaat er nu om dat Microsoft zegt dat de first party titels voor de nieuwe xbox ook op de oude werken. En dat is sowieso voor het eerst.
voor microsoft ja, maar zoals andere comments ook aangaven, waren er GBC games die ook op de normale GB werkten. Dus niet geheel voor het eerst.
Je kan de GBC in die fase bijna vergelijken met een PS4 Pro /Xbox One X.

Maar fair enough :)
Het klopt niet helemaal wat je zegt wat betreft BC en de desbetreffende consoles. Zo kon de DS Lite (begin 2006) nog wel GBA games spelen, maar de DSi (eind 2008), de tweede redesign, niet meer. GBA support van 4 jaar mag je best lang noemen.

Bij de Wii heeft BC zelfs 5 jaar in het verkochte systeem gezeten, pas bij het RVL-101 model (eind 2011) konden er geen GameCube games meer worden afgespeeld.

Nintendo doet over het algemeen BC best goed én lang. Zo zijn alle DS games speelbaar op iedere versie van de 3DS/2DS en speelt iedere Wii U je oude Wii games. Vooral de handhelds zijn tot de Switch eigenlijk altijd goed bediend geweest. Enkel de GBA Micro en DSi zijn Nintendo handhelds geweest die niet meer de vorige generatie games kon afspelen.
Dat bedoelde ik met “na de DS Lite”, maar ik heb dat een beetje onduidelijk verwoord.

En wat betreft de duur: Wellicht dat “overgangsfase” kort klinkt, maar over een hele console cyclus gezien zou je de eerste helft nog als overgang kunnen zien van de vorige generatie naar de huidige. Niet iedereen koopt in het eerste jaar een nieuwe console. Een vriend van me is nog steeds zijn PS3 backlog aan het wegpoetsen. Zelf ben ik daar te ongeduldig voor :D

Maar goed, de BC varieert behoorlijk per console en ook dat had ik beter kunnen verwoorden :)
In het eerste jaar van de ps4 kwamen er denk ik meer games uit voor zowel de ps3 als ps4 dan alleen de ps4.
Kon je daarbij ook het spel op de PS4 spelen als je de PS3 versie had gekocht?
Dat kan straks ook niet hoor, de hudige xbox one en toekomstige xbox series x hebben een verschillende disc format. Blu ray vs 4k blu ray.
De huidige Xbox one kan al uhd blu-ray afspelen en lezen. Dus wie zegt dat deze de games op uhd blu-ray niet kan lezen?
De oude/eerste xbox one kan dat helemaal niet.
Tja, eerder heeft MS aangegeven dat alles 2 hardware generaties terug moeten gaan. In het interview is niet duidelijk of ze niet alleen de One S en X bedoelen.

Op de oude zouden ze nog een digitale code kunnen geven bij de fysieke schijf.
"Tja, eerder heeft MS aangegeven dat alles 2 hardware generaties terug moeten gaan."

Dat zou mooi zijn. Eindelijk eens een fabrikant die niet alleen het nieuwste van het nieuwste ondersteunt om maar zo veel mogelijk winst te maken :)
Ik weet niet zeker of het kan op een uhd blu-ray, maar het zou me niet echt verbazen als er bijvoorbeeld een klein stukje wel leesbaar is door de reguliere blu-ray drive van de eerste one en dat deze daarmee in ieder geval kan verifiëren welke game er in de drive zit en dat deze origineel is (niet gekopiëerd). Vervolgens kan de game dan gewoon gedownload worden.

Eigenlijk net zoals het werkt als je een backwards compatible 360 game in de drive duwt. In principe zou die wel vanaf de schijf gelezen kunnen worden, maar omdat er toch kleine aanpassingen gedaan worden om het BC te maken wordt de game vervolgens gewoon geheel via internet binnengehaald.

En mocht dat niet kunnen dan zou je alleen een probleem met schijfjes van nieuwe games hebben, de originele One zou dan die games alsnog kunnen ondersteunen, maar dan alleen als digital download.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2024 11:43]

Dat zou denk ik ook kunnen. Al vraag ik mij af wie dan een xbox series x disc gaat kopen voor een xbox one.

Dat gezegd te hebben, is het denk ik meer het play anywhere idee, waar je met 1 aankoop, toegang tot de pc, series x en xbox one versie krijgt. Of je het nou koopt of via gamepass speelt.
Vanaf het S model inderdaad, het originele launch model heeft volgens mij geen ondersteuning voor uhd bd schijfjes.

Maar het zou mij niet verbazen als ze support voor het originele model droppen, hoewel dat wel haaks op de uitspraak van het artikel staat.

Alternatief is simpel en dat is om tot die tijd de games op gewone bd schijfjes uit te brengen en pas uhd bd te gebruiken wanneer het originele model niet langer ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 18:01]

Blu-ray in dit geval is niet een 'speler' zoals je die aansluit op je TV, maar eentje zoals je inbouwt in je PC. Die kunnen al 10+ jaar 100GB discs uitlezen. Dat een normale Blu-ray speler de video niet kan afspelen is een software issue (en mogelijk hardware welke niet sterk genoeg is voor afspelen). Ik kan me niet voorstellen waarom een Blu-ray speler in een Xbox geen 100GB disc kan uitlezen, mogelijk dat de software welke een UHD Blu-ray disc film moet afspelen doodleuk zegt "Dat doe ik niet!", net zoals Windows XP dat niet out of the box deed, daar had je speciale software voor nodig en je hardware moest krachtig genoeg zijn. Maar de data die er op stond was prima te lezen.
Games staan niet echt op de schijf toch? Alleen de opstart installatie en de rest wordt dan gedownload dacht ik.

Dat zou dan kunnen betekenen dat Xbox Series X games gewoon op Blu-Ray kunnen komen en dat de console dan bepaald welke versie gedownload moet worden.
Games staan over het algemeen nog wel steeds op de schijfjes, uitzondering daar gelaten. Installeer een spel maar eens zonder internet verbinding :)

Het komt wel steeds vaker voor dat de games te groot zijn en dat niet de gehele game op het schijfje staat. Zoals bij Halo MCC waar de singleplayer op de disk staat en multiplayer gedownload moeten worden.

Plus dat games tegenwoordig zoveel en grote patches krijgen dat de content van de disk binnen no-time verouderd is.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 18:01]

Aah ik had begrepen dat het alleen de installer was.

Nou misschien is dat dan wel wat ze gaan doen. 1 type Blu-ray voor de eerste
Deze opmerking: "Dit om gamers het gevoel te geven dat ze door nu nog een Xbox One te kopen een 'goede investering' doen."

Lijkt erop te duiden dat gekochte spellen toch op een nieuwe console te spelen zijn. Wellicht niet via de disc, maar wel eventueel via digitale download.

Edit: ik bedenk me nu dat het ook kan betekenen dat ze nieuwe spellen nog kunnen spelen op huidige console.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 23 juli 2024 18:01]

Een gewone blu-ray disc kan toch ook wel in een 4k blue ray speler?
Ja, maar het gaat even om het omgekeerde. De reden voor een nieuwe disc is dat je een grotere capaciteit hebt voor die hogere resolutie textures en zo.
Dat kan straks dus wel, daar gaat dit artikel juist over.
Microsoft heeft bekend gemaakt dat alle games van de xbox one gewoon werken op de xbox series X.

Daarbij zeiden ze ook dat de games niet zullen draaien als een soort emulator (wat nu op de xbox one gebeurt bij 360 games), maar gewoon als hun verbeterde Series X versies. Dus koop je bijv. Halo infinite dan voor de Xbox one en je gaat hem vervolgens spelen op de series X dan zal niet alleen al ja gamedata overgezet worden naar de Series X maar ook zal de hele game speelbaar zijn als de series X versie.

Ik verwacht dat microsoft (bij fysieke discs) van de first party games gewoon Xbox op doosjes zet en dan bijvoorbeeld ergens xbox one compatible als de game ook werkt met xbox one.

Ik verwacht niet dat ze twee verschillende versies los zullen gaan verkopen.
Het zijn games, geen films. De originele Xbox One kan geen 4K-films afspelen, maar wel gewoon overweg met Blu-ray-discs, net als de PS4.
Games hebben nooit op UHD schijfjes gestaan, maar altijd op gewone Blu Ray discs. Xbox One S kreeg een UHD speler maar dat was voor films en niet voor games.

Dit zal voor deze generatie wel veranderen op beide consoles.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 23 juli 2024 18:01]

Ik heb er verder geen verstand van, maar het lijkt me erg waarschijnlijk dat een 4k blu-ray speler ook normale blu-rays kan lezen. Als je een spel voor de Xbox One koopt kan je die gewoon op de Series X spelen. Andersom waarschijnlijk alleen wanneer je deze digitaal aanschaft, maar zo'n downgrade zal niet super vaak voorkomen.
Spellen worden altijd uitgebracht op Blu Ray, ook voor de nieuwe console en zijn dus backwards compatible. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ze uitkomen op Blu Ray 4k? Dat is in het leven geroepen voor films.
Eeeehm, games die boven die 50gb uitkomen worden deels gedownload. Dat gaat bij de huidige consoles ook al zo. Sommige games staan niet eens op de disc, maar worden volledig gedownload.

De disc wordt dan alleen gebruikt als DRM check.

[Reactie gewijzigd door Rudey op 23 juli 2024 18:01]

Een paar? Er is nog geen spel geweest, waarbij ik niets moest downloaden.

Overigens ken ik geen spel die op twee Blu rays is uitgekomen. Op de PS4 is dat wel het geval geweest. En als ze er zijn dan is dat juist de uitzondering.

[Reactie gewijzigd door Rudey op 23 juli 2024 18:01]

Red dead redemption 2 heeft 2 discs nodig, daarnaast zijn bijna alle games te spelen zonder een day one patch.
Nogmaals, ben nog geen game tegen gekomen, welke geen download nodig had. Je kan wel betweterig lopen doen met je bijna alle games. Het is compleet nergens op gebaseerd.

Sterker nog, tegenwoordig lijkt het normaal dat spellen nog niet helemaal af zijn als ze uitkomen, laat staan dat ze af zijn zodra de blu rays gedrukt worden.

[Reactie gewijzigd door Rudey op 23 juli 2024 18:01]

Probeer maar een singelplayer game op te starten en niet de day one patch te downloaden, hij zal het gewoon doen.

Snap ook niet waar die arrogante reactie van jou opeens vandaan komt.
Nee vaak zat geprobeerd. Gaat niet. Er zal vast een handjevol games zijn, waarbij dat wel gaat, maar het zullen er niet veel zijn. Jij doet alsof dat standaard gaat. Geef anders maar een lijst van games die je kan spelen zonder download. En dan het hele spel (alle single player niet online modussen). Volgens mij ben jij de arrogante. Als je iets beweert, maak het dan hard. Anders gaan mensen het inderdaad op basis van hun eigen ervaringen ontkrachten.
Resident evil 2
Sekiro
Resident evil 7
Devil may cry 5
Death stranding
Skyrim legendary
Witcher 3
God of war
Spider-Man
UnchArted 4
Horizon zero dawn
Uncharted trilogy
Dark souls 3
Bloodborne

Dit zijn er een paar die ik zo kan noemen.
Wauw, het ging over de Xbox. Niet de PS4...

Daarnaast kan je het inderdaad spelen zonder patch, maar dan is het net alsof je een beta versie van het spel zit te spelen of een demo.

[Reactie gewijzigd door Rudey op 23 juli 2024 18:01]

Voor een beperkt aantal spellen kon je de PS4 versie erbij krijgen door 10 euro bij te betalen:

https://blog.us.playstati...es-to-their-ps4-versions/
Microsoft heeft overduidelijk niet voldoende exclusieve games om het aan te durven de Xbox gamers die er nu zijn te confronteren met een barrière (exclusief op de nieuwe Xbox).

Ik vind het gezien de positie van Xbox en de strategie die al jaren geleden is ingezet geen verassing. Backwards compatibility. Gamepass. Xbox games op PC. Microsoft neemt eerder barrières weg en laat de gamer kiezen dan dat ze "kunstmatige schotten" opwerpt.

edit: de eerste geruchten over forward compatibility stammen al.uit 2017, bij de release van de Xbox One X.
https://gamingbolt.com/mi...e-x-forward-compatibility

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 23 juli 2024 18:01]

Die geruchten zijn nog van veel langer terug.
Bij de intro van de Xbox one werd gezegd dat Microsoft keek naar een manier dat gamers hardware konden wisselen en wel de games konden behouden.
Toen ging iedereen er vanuit dat het bv een videokaart of cpu vervangen was...nu zie je dat het de hele console is die backwards compatible is en games die forwards compatible zijn..

Overigens is dat nu ook al het geval. Games kunnen nu ook Xbox one x enhanced zijn en de nieuwe hardware gebruiken, maar ook op de originele One draaien. De nieuwe X series zal waarschijnlijk hetzelfde OS krijgen met nieuwe hardware, games worden dus straks X series enhanced.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 23 juli 2024 18:01]

Klopt. Dat was ook een beetje de filosofie achter de naam.
Ze moeten we een beetje gezien hun marktpositie deze generatie, maar het levert wel goodwill op bij mij.

Edit: one xbox to rule them all!

[Reactie gewijzigd door phamoen op 23 juli 2024 18:01]

Niet alleen dat, als je in de VS je Xbox via het lease programma koopt kun je upgraden naar een nieuwe als die uit komt.
Maar dat is backwards compatiblity. Je krijgt een nieuw apparaat waarop je oude games kunt blijven spelen. Dit artikel zegt dus dat je met de huidige consoles de nieuwste (fp) games zeker nog 2 jaar kan blijven spelen.
Tenzij de nieuwe games eigenlijk uitkomen voor de oude Xbox en je ze op de nieuwe Xbox dus via backwards compat kan spelen ;)
(Maar dat hoef je anderen natuurlijk niet te zeggen)
Niet direct hetzelfde schijfje maar er zijn regelmatig titels voor zowel de nieuwe als oude consoles verschenen. Verschillende Fifa's, GTA V, Zelda TP om er een paar te noemen. Maar samen op een schijfje is nieuw dacht ik.
Dat waren andere games... Andere code... opnieuw betalen..

Wat MS eigenlijk zegt is dat de games net als nu gewoon hetzelfde zijn maar gebruik kunnen maken van de nieuwe hardware. Dat doen ze nu ook al met Xbox one x enhanced games.

Eigenlijk niets nieuws dus :)
Xbox = microsoft = windows 10. De filosofie om keuze te geven is logisch, want ze beheren beide platformen. Eigenlijk raar dat het nu pas gebeurt, een troef die playstation niet heeft. Dat ze die filosofie doortrekken naar de verschillende generaties xbox past daar goed bij.
Windows 10 kent inmiddels 5/6? verschillende versies. Soort USB standaard geworden.
En de software is compatible met alle versies ohw en je kunt je systeem ook gewoon (gratis) bijwerken naar de laatste versie, niet echt vergelijkbaar met een USB standaard ook.

Zal met de Xbox Series X ook wel gebeuren.......volgens mij is dat juist goed voor de consument.
Ja het is eigenlijk gewoon het pc concept. Je bouwt gewoon met compatible hardware een nieuwe generatie "pc". Ook hier draait gewoon windows X op alleen de hardware is een stuk sneller. Je kunt op je oude pc ook prima alle games spelen alleen moet je even je resolutie en alle grafische pracht en praal een stuk terugschroeven.

Op een gegeven moment trekt je oude pc die nieuwe games niet meer omdat je cpu/mem/gpu te traag wordt en de game een groot lag festijn. Dan is het echt tijd voor een nieuwe pc.

Nu is het wel zo dat je als game developer uitgebreid moet testen omdat je 4+ consoles moet gaan ondersteunen (one / one s / one x / one x series x en geen idee wat ze nog meer gaan verzinnen) . Op de oude xbox one moet het namelijk wel gewoon speelbaar zijn. Maar een heel groot voordeel is dat je afzetmarkt vele malen groter is.

Ik denk dat microsoft hiermee wel een goede weg ingeslagen is. En het scheelt mij weer 2x dezelfde game kopen :P
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Games zullen ontwikkeld blijven worden met de xbox one s in het achterhoofd. Dit resulteert mogelijk in minder innovatie / een minder grote grafische stap.

Ik ben blij met backwards compatibility, dus dat je oude xbox games op de nieuwe kan spelen, maar deze variant ben ik niet zo'n voorstander van.
Nintendo kon hier vroeger ook wat van, zo waren veel games in het begin van de color ook speelbaar op de gewone
Ja met Battlefield 4 op de ps3 en 4?
Sommige Microsoft studio's hebben dit in het verleden ook al gedaan (een deel daarvan waren inderdtijd wel nog niet persé een studio van Microsoft zelf), maar dat dit echt een beleid is dat gevoerd wordt is een first.
Ik roep al jaren dat consoles weggaan van het traditionele 'generatie' model en dat we gaan verschuiven naar een model waar elke nieuwe iteratie 'net wat beter' is maar niet fundamenteel verschillend (archictectuur enzo). Gaat wat lijken op de iPhones en Androids: Elke x tijd nieuwe hardware, maar de 'nieuwe software' werkt ook nog een tijdje op de 'oude hardware'. Soms zal er al eens een unieke functie bijkomen (zeg maar wat, hand tracking in VR) en dat zal dan niet beschikbaar zijn op iteratie-1, maar wel op de nieuwe iteratie.

Beetje PC-achtig, zelfs ;) Dit lijkt ook te worden ondersteund door het nieuws dat Microsoft de Xbox 'series x' slechts 1 van de verschillende opties gaat zijn. Kan je binnenkort een Full HD console kopen voor 200 euro, 4k voor 400 en 8k voor 700 - ik zeg maar wat maar het begint mij waarschijnlijk te lijken. Entertainment voor iedereen terwijl je toch verschillende groepen gaat blij maken.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 23 juli 2024 18:01]

Ik denk dat het helemaal niet werkt, na 2 jaar zijn 90 procent van de doelgroep van de ontwikkelaars overgestapt naar het nieuwe platform. Voor wie ben je die last gen ports dan nog aan het maken?
is het echt een 'nieuw' platform of is het hetzelfde platform met betere hardware? Lijkt mij efficienter om 'gewoon' 1 game te maken die werkt op beiden, tenzij het technisch gewoon niet kan om 30/60 fps te garanderen. Dan zet je gewoon op het doosje "works on Xbox One X Series X+1 and newer" en de Xbox One X Series X+0 doet het dan niet. Je bent dus geen last-gen ports aan het maken. Je bent helemaal geen ports aan het maken.

Zowat exact hetzelfde als op een game-pc gebeurd...
Gezien Microsoft nu echt vol lijkt in te zetten op Xbox neer te zetten als een winkel/community/platform (waar ook de PC bij hoort), lijkt me logisch.

Ook mogelijk: Anderen consoles laten bouwen naar een bepaalde specificatie. Goh, waar zagen we dit nog (al is het niet heel succesvol gebleken)?

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 23 juli 2024 18:01]

Niet dat ik verstand van heb, maar ik denk inderdaad dat ontwikkelen voor beide platformen goed samen kan door de overeenkomsten in architectuur, tools en api’s. Daar ligt het probleem niet.

Het draait erom waar de consument zijn games voor wilt kopen. Wat nou als nog maar 3 procent van de aankopen van games op de xbox one (x) zijn straks? Is het dan nog de moeite waard?
Kost het zoveel meer moeite om Call of Duty MW 2019 te doen werken op een i5 4670k en GTX 980 Ti dan het is om het in gang te krijgen op een i7 6700k en GTX 1070 Ti?

Afgezien van het feit dat het uiteraard niet gelijkwaardig gaat presteren en je je als developer niet hoeft bezig te houden met hardware aan te roepen, daar heb je immers API's en frameworks voor. (DX, Vulkan)

Als tech en gamedevelopment dan op het punt komt waar de i5 4670k en GTX 980 Ti het niet meer redden om stabiel 1080p@30fps op het scherm te houden, stop je gewoon met ondersteunen daarvan... simpel toch? Daar dient de QA afdeling voor. En uiteraard gaat na een aantal jaar de ondersteuning er volledig uit.

Ik snap je hele discussie niet want ik zeg letterlijk in mijn eerste post:
Elke x tijd nieuwe hardware, maar de 'nieuwe software' werkt ook nog een tijdje op de 'oude hardware'. Soms zal er al eens een unieke functie bijkomen (zeg maar wat, hand tracking in VR) en dat zal dan niet beschikbaar zijn op iteratie-1, maar wel op de nieuwe iteratie.
Waar ik dus al duidelijk impliceer dat support uiteindelijk sowieso zal verdwijnen. Ik zeg helemaal niets over 'last/previous gen' tot in de eeuwigheid te ondersteunen... Net zoals je ook geen DirectX 8 (en nog heel weinig DX9) games meer ziet.

Dus...

Nieuwevolger in 'nieuws: First-party Xbox One Series X-games zijn aanvankelij... gaat waarover, precies?

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 23 juli 2024 18:01]

Ik heb er niet over of het technisch mogelijk is, maar tot in hoeverre de consument vraag heeft naar nieuwe xbox one games in 2022.
Het verschil tussen pc gaming en consoles is steeds kleiner aan het worden. An sich niet heel vreemd aangezien je op de eerste xbox letterlijk een windows foutmeldingen tegen kon komen. Dit is een 'evolutie' die al die al zeker sinds 2001 speelt.

Vroeger was het primaire voordeel van de console dat je de game er in kon stoppen en kon starten met spelen. Tegenwoordig ben je, net als op de pc, aan het installeren. Voordelen die resteren zijn de lagere instapprijs en de exclusives.

Aan de kant van de pc is natuurlijk ook van alles anders. Zo kun je een Xbox (One) controller aansluiten en in vrijwel elke game worden daarmee direct alle buttons correct 'gemapped'. Verder zit er weinig verschil tussen een dienst als steam en een library van xbox gebruiken om je games aan te schaffen en te installeren.
De eerste Xbox was ook niet veel anders dan een zwaar gewijzigde Windows 2000 versie. Niet verwonderlijk dus. De Xbox reeks draait ook gewoon op DirectX of een implementatie daarvan.
Tja, als de architectuur niet echt veranderd is het geen probleem, de huidige consoles zijn gewoon PC's, en daar kan ook gewoon een spel op een highend en lowend pc draaien.
De GPU Feature level kwa Texture resource niveau en flexibiliteit ook kwa Virtueel geheugen en gedeelde CPU GPU Mem page toegang maakt veel meer mogelijk. Enorme bandbreedte verbetering help ook aanzienlijk. Ideaal voor grote streamed omgevingen. Waar er last is van popup objecten bijgewerkte draw distance. Game omgeving streaming is erg afhankelijk van IO bandbreedte.
Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb bij de ps4 altijd het gevoel dat deze erg traag is. Read dead 2 duurt meerdere minuten om te laden, de disk install duurde meer dan een uur en ook de updates en downloads van de meeste games zijn echt enorm groot (30 GB is geen uitzondering). Dat laatste was op de PS3 met meestal maar een paar GB echt een stuk vlotter!
De eerste twee jaar van een console cyclus worden er de laatste twee generaties altijd games gemaakt die speelbaar zijn op meerdere generaties. Fifa's kwamen ook altijd uit voor de PS2, PS3, PS4, Sega Genesis en je broodrooster tegelijkertijd.

Microsoft heeft hier gewoon heel duidelijk gezegd: "Hey, we hebben een game PC met lichtjes custom hardware op de markt gebracht. Iedereen kan hiervoor games ontwikkelen, en games kunnen op elke PC gespeeld worden. Alleen, bij onze XBPC stelt de ontwikkelaar zelf de beste instellingen in per generatie XBPC zodat je altijd de 'beste' spelervaring hebt."

Next thing you know, kan je zelf gaan kiezen of je low, medium, high of ULTRA graphics instellingen wilt gebruiken.
en... Microsoft is een bedrijf met winstoogmerk en aandeelhouders, en vele werknemers die recht hebben op salaris. Geen liefdadigheidsinstelling.

Zelfs maar veronderstellen dat 'goodwill' hier de leidende factor is, is naiviteit van de bovenste plank. Denken dat mensen dat zelf ook niet zien, is beledigend. Moest je je afvragen waarom je bent ge-1'd

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 23 juli 2024 18:01]

De fabrikant bevestigt de aanwezigheid van een ssd die laadtijden 'vrijwel elimineert
We hebben inmiddels SSDs die meerdere gigabytes per seconde kunnen verplaatsen maar nog steeds forse laadtijden. Je zou bijna denken dat laadtijden niet enkel data van SSD inladen is.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 18:01]

Microsoft heeft eerder aangegeven dat ze de SSD ook als VRAM geheugen gaan gebruiken geloof ik. Als het geheugen vol is. Daarom worden de laadtijden vrijwel geëlimineerd
Net als bij gewone pc's, is er dus een pagefile waartoe data uit het werkgeheugen wordt geschreven als het werkgeheugen vol zit.
Dit heeft echter niks te maken met de laadtijden. Die zullen gewoonweg veel korter zijn dan vroeger met harde schijven. Als de game er rekening mee houdt dan kun je laadtijden vrijwel elimineren. De reden dat er nu in veel games nog laadschermen zitten is omdat je niet weet hoe snel iemands opslag is. Op pc zullen die misschien ook nog wel even blijven, en misschien zelfs op die first party titels die dus ook op de xbox one met hdd moeten gaan werken.
ik denk niet dat er een pagefile op een xbox zal zitten, zeker niet als er een SSD in zit.
Dit wordt ook op diverse fora en sites afgeraden om te gebruiken als je een SSD in een pc hebt zitten.
Maar als je helemaal geen pagefile meer hebt dan kun je sommige games geeneens opstarten. Laatst zelf ondervonden met Resident Evil 7. Ik had de pagefile uitgeschakeld op beide SSD's, alleen maar errors bij opstarten en kwam niet in de game. Pagefile aangemaakt op mijn game SSD en het spel startte weer op.

Raar maar waar :-)
beter dan om pagefile een fixed size te geven dus zelfde minimum en maximum (zeg 3GB) op een gewone HDD en niet op je SSD, dit om de lifespan van je SSD te verlengen.
Hmm, iets om me in te verdiepen. Al helemaal omdat ik 2 SSD's (250GB voor OS en apps, 1TB voor de games en ander spul) erin heb zitten en verder geen oude HDD's. Momenteel heb ik aangezet dat Windows maar moet beheren wat hij met de pagefile wilt doen maar niet gecheckt hoe groot hij nu is / wordt.
Men moet niet zo panisch doen over het hebben van een pagefile op de SSD. Ook wanneer die dynamisch is. De levensduur van een SSD is vaak langer dan die van je pc.
Er zijn twee verschillende problemen oude flessenhals was 2 delig efficiënt combineren van texturen in texturen atlas voor texturen management en texturen laadtijden en memory footprint . Door de aanzienlijke stap met SSD PCIE-4.0 bandbreedte is 1 probleem heel stuk minder . Textures hoeven niet in geoptimaliseerde texturen atlas geladen worden. En kan meer gericht geoptimaliseerd worden in optimale orde van laden van game met data wat als 1ste nodig is en directe wat op korte termijn nodig is. Waarbij textures aparte resource geladen kan worden wanneer nodig dan in bulk. Kan dus zijn dat Game executabel en content geoptimaliseerd is in stukken of modules die op moment nodig zijn maar ook scheiden van data dat specifiek is aan menu keuze of mode en campain delen.

Het kan dus zijn dat game 80GB groot is maar voor Singleplayer er 11GB geladen wordt.
VRAM als SSD of SSD als VRAM? Dat laatste is niks goeds volgensmij.
Laadtijden worden beduidend minder omdat de architectuur van de nieuwe (nvme) ssd is gebaseerd op pci 4.

Ennik denk dat qua cpu er nog enkele verassingen in zitten van amd die nu nog niet beschikbaar zijn voor pc gebruikers qua amd chipset.

Deze zullen vast later beschikbaar komen voor de pc.
Laadtijden worden beduidend minder omdat de architectuur van de nieuwe (nvme) ssd is gebaseerd op pci 4.
Compleet irrelevant: Het is al een lange tijd duidelijk dat een verdubbeling van HDD/SSD snelheden niet laadtijden van games linear verkleinen. Een game laden vanaf een klassieke HDD (150MB/s) en een SSD (3000MB/s) met 20x de doorvoersnelheid zorgt niet voor 20x kortere laadtijden. Ja, het maakt verschil, maar het verschil is niet zo groot.

Zeker de verschillen tussen SSDs zijn vrijwel niet te merken. Het verschil tussen laadtijden vanaf een "normale" SATA SSD en een high-end pcie3 NVMe SSD zijn nu al niet te merken*. Een upgrade naar pcie4 gaat daar geen verschil in maken.

*merk op dat ik hier bewust de term "merken" gebruik: Je kan het verschil vast wel meten, maar ik denk dat het dan een verschil is van minder dan 20%, terwijl de verschillen in doorvoersnelheid tussen SATA en PCIE3 echt drastisch groter zijn dan 20%.

De realiteit is gewoon dat een game laden veel meer is dan bytes kopieren vanaf een opslagmedium naar de RAM.

Als het letterlijk gelijk stond aan het kopieren van 8GB data van een SSD naar RAM, zou iedere game 4 seconden laadtijd hebben op een moderne NVME SSD met 2GB/s doorvoersnelheid. Ik weet niet wanneer jij voor het laatst een game hebt gespeeld vanaf een NVME SSD, maar mijn games laden niet in 4 seconden.

Integendeel: Diverse games doen er gewoon nog steeds minuten over om te laden, ondanks mijn high-end NVMe SSD. Microsoft's XBOX gaat daar echt niet opeens verandering in brengen, tenzij ze natuurlijk softwarematig het laden van games optimaliseren (een cache ofzo?). Echter, dit soort optimalisaties zijn natuurlijk ook gewoon mogelijk op een PC of de bestaande xbox.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 18:01]

heeft ook te maken met wat voor RAM en VRAM er gebruikt wordt (DDR4 misschien wel DDR5 en GDDR6 of 7?? wie weet?)
Snelle SSD heeft pas echt nut met snelle RAM en VRAM, anders krijg je bottlenecks
En CPU. Reken maar dat het laden ook rekentijd kost. Zeker als bijvoorbeeld een map gegenereerd moet worden. Of enemies op een random plek moeten beginnen. Dan moet dat allemaal worden uitgerekend.
Ik hoop vooral ook op forward compatibility. Cyberpunk wil ik heel graag spelen, maar als na 9 maanden ik een nieuw schijfje moet kopen om het op de series X te spelen wacht ik wel even met de aanschaf van cyberpunk.
De nieuwe x series is sowieso backwards compatible. Nou moet de uitgever dat wel goedkeuren, maar CD Project Red heeft daar in het verleden geen moeite mee gehad.
De nieuwe Xbox consoles zullen in ieder geval alle Xbox One games kunnen draaien en waarschijnlijk alle 360 en originele Xbox games die nu al backwards compatible zijn. Zie bv https://www.gamespot.com/...ate-price-s/1100-6466640/

De nieuwe Xbox is meer te vergelijken met nieuwe hardware voor je PC, alle oude software blijft er gewoon op draaien. Nieuwe software is niet gegarandeerd dat het op de oude ook zou blijven draaien (want het kan dat de oude niet genoeg power heeft), maar ze geven nu dus aan dat hun first party titels voorlopig er dus wel op zullen blijven draaien (het is alleen afwachten hoe goed ze dan ook draaien natuurlijk).
Als je m digitaal koopt denk ik wel.
Xbox One en Series X gebruiken beide dezelfde SDK naar het schijnt. Alle games die draaien op Xbox One (inclusief de Xbox en Xbox 360 games) zullen ook op Series X draaien.
Compressie zal hier ook meespelen. Data is niet 1 op 1 van ssd in ram te plaatsen.
Anoniem: 420148 @Pedur11 januari 2020 11:46
Ik bedoel, het kan wel. Moet je wel 100GB aan RAM hebben met de games van tegenwoordig :+
zelfs dan nog heb je natuurlijk niet iedere keer de volledige game ingeladen, maar enkel relevante stuff
Nee kan wel maar dan moet computer shader het uitpakken. Wat meer voor de hand ligt zijn nieuwe betere texturen compressie formaten die Navi architectuur in hardware ondersteund. Texturen compressie feature level
Hele bijzondere keuze eerlijk gezegd......
Kortom koop vooral geen xbox series X console bij de launch want de games worden nog gebouwd op basis van de zwakste schakel in de keten, de xbox one.

Nu weet ik wel dat alles redelijk schaalbaar zal zijn, maar games die het volle potentieel van de xbox series X benutten komen dus pas na 1 of zelfs 2 jaar op de markt.
In mijn beleving weegt de meerwaarde van grafische trucjes toepassen voor de xbox series X (vergelijkbaar met de settings bij pc games verhogen) niet op tegen in de kern voor een sterker platform ontwikkelen.
Hele bijzondere keuze eerlijk gezegd......
Kortom koop vooral geen xbox series X console bij de launch want de games worden nog gebouwd op basis van de zwakste schakel in de keten, de xbox one.
Uhm nee. Dat is niet hoe dit soort dingen werken. Als dat het geval is, is iedere gaming PC ook gewoon weggegooid geld want je kan net zo goed op laagste instellingen op een aardappel spelen...

Dat games voor meerdere generaties uitkomen wilt ook niet zeggen dat er functioneel geen verschil tussen mag zitten. Zelfs tussen de Xbox One en One S zat er verschil tegenover de One X en dat is binnen dezelfde generatie.
Er staat vrij duidelijk dat er 1 versie van een game uitkomt en dat die speelbaar is op beide generaties.
Dan gaat de zwakste schakel ontwikkeltheorie zeker op.

Je voorbeeld laat dat ook duidelijk zien, voor de one en de one S tov de one X wordt precies hetzelfde gedaan. 1 game ontwikkelen en onderhuids wat minimale upgrades toepassen.
Zolang we maar niet de beperkingen van last gen terug gaan zien in de current gens. Ik weet nog goed dat men in de begintijd van de ps4 en xbox one bijv. niet de vault space binnen destiny kon uitbreiden omdat de 360 en ps3 dat qua geheugen niet aankonden etc.
Anoniem: 574346 11 januari 2020 11:42
Blijf het een bizarre naam vinden...
Xbox One was al slecht, maar nu wordt het inderdaad bedroevend:
- Xbox -> Xbox 360 -> Xbox One (Xbox One S, Xbox One X) -> Xbox Series X

8)7

Zelfs Tweakers snapt het niet meer want "Xbox One Series X" bestaat volgens mij helemaal niet. |:(
(Ik zie andere nieuwssites deze fout ook maken en wat mij betreft is Microsoft de schuldige.)

Uiteindelijk is het natuurlijk maar een naam, maar kom op, dit is zó onduidelijk en zó onnodig.
Het idee van een merk is dat het duidelijkheid verschaft over een product en prikkelend werkt.
Als atechnisch persoon, welke moet ik nu kopen voor mijn kinderen?
Ah, ik weet het al, de playstation met het hoogste volgnummer want die is het nieuwst en het beste.
"Dit om gamers het gevoel te geven dat ze door nu nog een Xbox One te kopen een 'goede investering' doen."

Haha idd "het gevoel"
Tja, me nichtje van 10 is twee weken geleden ingestapt met een one s. En dat voor 130 euro en dan een ultimate gamepass voor 3 jaar (met converteer gold constructie), kom je op 200 euro uit. In het artikel gaat men nog uit van 2 jaar dan is het natuurlijk voor de komende 2 jaar een investering van iets meer dan 8 euro p/m, is geen slechte deal.
Opzicht goed dat ze 'oude' consoles nog blijven ondersteunen met nieuwe games, maar ik neem het met een korreltje zout:
Third-party studios zijn overigens niet verplicht om cross-gen-compatibiliteit in te bouwen.
Denk dat veel game developers dat gedeelte liever achter wegen laten, tenzij het nog echt geld oplevert natuurlijk als je optimaliseren voor die oud-gen weinig moeite kost. Opzicht zou het eenvoudiger moeten zijn door dezelfde architectuur, maar denk dat 'power' uiteindelijk de reden is om het niet te doen.

Zijn er overigens afmetingen bekend van de Xbox One S X? De console lijkt erg hoog en zal niet in ieder TV-kast passen lijkt me zo. Hopelijk komen ze alsnog met een platter(e) versie, dat vind ik persoonlijk iets strakker uitzien. :)

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 23 juli 2024 18:01]

Je kan m ook op zn kant leggen. Dus moet over t algemeent geen probleem zijn denk ik.
Dat is inderdaad waar, maar het lijkt alsnog minder plat dan de current gen?
Power heeft koeling nodig en ook ruimte . Ik heb liever iets groter en stil dan een lawaai machine, met games niet zo hinderlijk maar met films kijken wel.
Klopt. Maar heel veel zal het niet schelen. Denk minder dan de helft. Het lijlt veel omdat t vierkant is.
Denk dat veel game developers dat gedeelte liever achter wegen laten, tenzij het nog echt geld oplevert natuurlijk als je optimaliseren voor die oud-gen weinig moeite kost. Opzicht zou het eenvoudiger moeten zijn door dezelfde architectuur, maar denk dat 'power' uiteindelijk de reden is om het niet te doen.
Ik denk dat dat wel mee zal vallen; de installed base van Xbox One S/X is veel groter dan de Xbox Series X voor nog een hele poos na release daarvan. Dus als jouw nieuwe game alleen op de Xbox Series X werkt dan verkoop je gewoon te weinig.
Dit is niet waar, meestal al na een jaar kan je al verwachten dat een game 4x zoveel verkoopt op de nieuwe generatie dan de oude.

Het is ook niet zo dat games nu dubbel zoveel verkoop nu er 100m ps4’s zijn verkocht, vergeleken met toen er 50m waren verkocht.
Niet zo heel raar als ze een 4k machine willen maken, dan moet het ook nog wel op 720p of 1080p op de oude machines draaien. De upgrade is wel aardig, maar ook weer niet zo groot dat alles ineens naar 8k kan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.