My Arcade toont handheld die SNES- en Mega Drive-cartridges af kan spelen

Het bedrijf My Arcade toont op de CES een handheld waarin zowel Sega Mega Drive- als Super Nintendo-cartridges passen: de Super Retro Champ. Door het formaat van de cartridges en het feit dat de handheld twee afzonderlijke sleuven heeft, is hij niet erg klein.

Volgens Gizmodo heeft het apparaat een 7"-scherm en gaat de accu zo'n vijf uur mee voordat hij aan de lader moet. Er is echter ook de mogelijkheid om aan het netstroom te gamen en om dan gelijk via hdmi-out de handheld op een tv aan te sluiten. Verder heeft de handheld zelf een d-pad en knoppen, maar er zijn ook twee draadloze controllers inbegrepen. De handheld heeft ook een kleine kickstand.

De handheld heeft geen usb-ingang, noch een slot voor een geheugenkaart. Dit betekent dat de enige manier om games draaiend te krijgen op de Super Retro Champ is om daadwerkelijke cartridges van SNES- en Mega Drive-games erin te stoppen.

De Super Retro Champ is de tweede in zijn soort van My Arcade. In het verleden kwam het bedrijf al met een 8bits-variant op de proppen, de RetroChamp, die NES- en Famicom-games kon spelen. De Super Retro Champ gaat 110 dollar kosten, met Nederlandse btw is dat 133,10 euro. Volgens Gizmodo komt hij naar verwachting later dit jaar uit. Echter, de 8bits-RetroChamp is ook nog niet uit, ondanks dat dat volgens verschillende berichten wel de verwachting was.

Super Retro Champ handheld
Super Retro Champ handheldSuper Retro Champ handheld

Door Mark Hendrikman

Redacteur

07-01-2020 • 14:39

75

Reacties (75)

75
75
60
2
0
14
Wijzig sortering
Mij ervaring is dat retro uurtje leuk is met name door nostalgie maar dat het geen blijvertjes zijn. Dat gezegd vind ik het toch wel cool.
Met blijverts bedoel je dat het saai wordt?. Integendeel, recentelijk een nvidia tv sield gekocht en een c64 mini. Ik speel uitsluitend alleen maar retro en voornamelijk games die ik nooit eerder heb gespeeld. Ook heb ik nooit een Commodore gehad dus de nostalgie factor is vrijwel niet bestaande voor mij.

Dit komt voornamelijk uit het feit dat moderne games niet/weinig innovatief zijn, vol met bugs zitten, loot chests en gemaakt zijn om je verslaafd eraan te maken. Ik vind het soms gewoon bizar hoe leuk een 20-30 jaar oud spel is tov een moderne game.
Wat denk je van de laadtijden die moderne games hebben of de updates waar je soms op moet wachten. Ik heb zelf NES Mini, Snes mini maar ook de orginele consoles zoals NES, SNES. Megadrive, Dreamcast etc. Daar is het een spel insteken aanzetten en gamen ipv te moeten wachten. Het even snel spelen is dan mogelijk. Bij de Snes Mini is dit nog beter door de optie van te kunnen saven.
Laattijden... is dat begonnen met de PlayStation? Ik was alleen Nintendo gewend en snapte niet dat mensen dat accepteerden. Maar op de PC vond ik dat wel weer normaal, gek eigenlijk.
Vroeger moest ik ook lang wachten voordat de c64 spelletjes van het cassette bandje waren geladen. :)
Goed punt, maar gebeurde dat ook terwijl je middenin een level zat?
Thanks!, kan wat aanraders gebruiken. Ik zoek shooters/galaxy shooters (r-type). Platformers sluit ik even uit alhoewel creatures 1 wel bevalt. Dit komt omdat de meegeleverde joystick bagger is ivm geen mechanische switches. Dit zorgt ervoor dat ik geen idee heb of ik de juiste richting heb gekozen/kramp ivm stijve stick.

Zit deze te overwegen, bijzonder positieve reviews ook:
https://www.speedlink.com...NNIVERSARY-BLACK-RED.html
Er zijn nog meer C64 spelen die erg goed zijn alleen weet ik hun namen niet meer, ben nu niet thuis om ze op te zoeken.

Weet er een paar weer uit me hoof, Fist II is een fantastische C64 vecht spel, en PaperBoy is echt een goede spel, en Krakout is erg goed, en allemaal met erg goede sound tracks er bij.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 17:46]

Is 'Gradius' niet wat voor je?
Zit deze te overwegen, bijzonder positieve reviews ook:
https://www.speedlink.com...NNIVERSARY-BLACK-RED.html
Ja ik heb twee van die voor mij Commodore en Amiga computers, als deze met USB net zo goede kwaliteit is, zou ik ze zeker kopen, de spellen van de Commodore en Amiga computers kan je het beste spelen met joysticks.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 17:46]

Horizontal spaceshooter KATAKIS , uren , dagen, weken mee doorgebracht.

https://www.c64-wiki.com/wiki/Katakis
Mag ik je dan Uridium aanraden? Ook een shoot 'm up. Spectaculair wat de maker uit een C64 heeft weten te persen.

.
Erg leuke spellen, maar raad toch Turrican II voor Amiga aan, dat is de beste Turrican ooit gemaakt, en dan via een emulator of zo, en als je een Amiga heb natuurlijk op de Amiga hem spelen, heb nog steeds al me C64 spelen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 17:46]

Ik denk dat je voor "moderne games" voorbij AAA studios moet kijken. Er zijn zo ongelovelijk veel goede indie games dat je niet meer weet waar je de tijd vandaan moet halen om ze allemaal te spelen.

"Vroeger" werden vrijwel alle games gemaakt door kleine studios. De AAA studios van nu innoveren relatief weinig.
Verkeerde reply ...

[Reactie gewijzigd door geronimos23 op 23 juli 2024 17:46]

Qua bugs heb je gelijk. Jarenlang heb ik niet gegamed en onlangs geïnvesteerd in een nieuw systeem en de motivatie gevonden om de toppers van afgelopen jaren te spelen.

Nu ben ik bezig met Metro Exodus. Het is echt tenenkrommend hoeveel bugs, glitches en fouten hier in zitten. Ik snap werkelijk niet dat deze game zoveel positieve reviews ontvangen heeft. Het is dat ik een gratis xbox gamepass oid heb mogen ontvangen zodat deze game gratis was anders had ik het eeuwig zonde van mijn geld gevonden. Ik had werkelijk het gevoel dat ik 18 jaar terug de tijd in ging qua knullige foutjes etc. Alleen waren die fouten toen omdat men tegen de grenzen van hardware/software aan zat te werken en nieuwe dingen probeerde. Nu mag je wel hopen dat het veel volwassener is geworden

Enorme teleurstelling dat de game wereld zo is afgeglede. Qua wat er geproduceerd wordt maar ook wat de huidige gamers accepteren. De huidige standaard is behoorlijk verschoven merk ik

In de jaren 90 lagen dit soort games ergens in een budget bak in een stoffige hoek waar niemand interesse in zou tonen.

Ik hou mijn hart vast voor de aanschaf van een volgende huidige generatie game. Op de reviews af te gaan zijn er nog wel een aantal die ik wil spelen maarja, een metro exodus scoort ook een 7 tot 9, dus in hoeverre ik daar op kan bouwen is de vraag

[Reactie gewijzigd door AOC op 23 juli 2024 17:46]

Echter waren veel NES games belachelijk moeilijk omdat men anders te snel het spel hadden uitgespeeld. Arcade spellen waren er ook helemaal op gebouwd om er simpel uit te zien zodat men erin kwartje in gooide en toch snel af ging, maar toch dacht het nu wel te kunnen en er weer een kwartje in te gooien.

Alle troep van vroeger is iedereen vergeten en blijven alleen de pareltjes en innovatieve spellen over. Ik vind het een kortzichtige uitspraak om te zeggen dat moderne games weinig innovatief zijn, genoeg die dat wel zijn en geen loot chest/verslaving mechanismen er in hebben zitten.
Voor sommige games is inderdaad een uurtje het leuke er wel vanaf: Contra, Streetfighter, Mariokart en Standaard platform games.
Maar betreft games zoals: Super Metroid, Legend of Zelda, Chronotrigger en andere RPG games ben je weer wel echt uren zoet.
Ik vind sommige games van vroeger ook wel echt leuker dan games van tegenwoordig, maar dit komt ook door o.a. het verdienmodel van games tegenwoordig. Spellen zijn opgedeeld in meerdere DLC, soms moet je om een spel te winnen ook pay to win items kopen, etc.
Veel game makers steken tegenwoordig ook enorm veel tijd en geld in graphics, gebruik maken van echte acteurs, etc. Waar games vroeger wel pixel art hadden, maar het vooral moesten hebben van ijzersterke gameplay.
En in mijn ogen was Nintendo vooral in de tijd van Shigeru Miyamoto echt op zijn hoogtepunt betreft kwalitatieve games maken.

Al met al ben ik het dus niet helemaal eens betreft een uurtje spelen en daarna klaar zijn :P
Ligt er natuurlijk aan wat je gewend bent. Mensen die deze generatie niet hebben meegemaakt, zullen in veel (de meeste) gevallen het zien als oude meuk waar ze niets mee hebben. Kijk ook naar dingen als zgn. 'tijdloze' tekenfilms. Een flink deel van de jeugd van tegenwoordig kan niet meer naar die 2d-animatiefilms kijken uit de zgn. 'gouden periode' van Disney. Als hun ouders ze daarmee niet opgevoed hebben, is het gewoon oude meuk voor hun.
Nieuwe generatie mensen zijn inderdaad opgegroeid met fastfood/wegwerp producten: voedsel, CoD games waar je ieder jaar een nieuwe van moet kopen, digitale muziek met zelfde standaard beatjes en idd 3d animatie tekenfilms.
Gelukkig kun je kinderen nog opvoeden en zijn er veel nieuwe generatie kinderen die toch interesse hebben in bijvoorbeeld oude films waarin dialoog/verhaal voorop stond. Of ineens interesse hebben in het leren van een klassiek instrument om een enorm moeilijke muziek stroom zoals Jazz te leren.
Muziek/games/films van vroeger bleven langer hun waarde te behouden, kijk naar de IMDB top 100 films bijvoorbeeld. Tegenwoordig is het toch snel kijken/luisteren/spelen en daarna weg ermee.
Ik kan me weinig top 40 nummers met beatjes herinneren van tegenwoordig die bijvoorbeeld de top 2000 behalen, laat staan jaren later nog steeds hoog scoren.

Kortom zit hem gedeeltelijk in opvoeden, maar ook in smaak van het kind zelf. Gelukkig kan Youtube kinderen soms helpen ook nostalgische dingen leuk te gaan vinden.
Waarom wordt het forceren van oude dingen uit je eigen jeugd/leven opvoeden genoemd? Begrijp me niet verkeerd; ik vind het leuk als m'n dochter interesse toont in de dingen die ik leuk vind maar als ze liever nieuwe dingen kijkt/doet dan ga ik haar niet in de weg zitten. Zij en haar generatie moeten zelf ontdekken wat ze leuk vinden.
Ik kan me weinig top 40 nummers met beatjes herinneren van tegenwoordig die bijvoorbeeld de top 2000 behalen, laat staan jaren later nog steeds hoog scoren.
De Top 2000 spreekt een bepaalde doelgroep aan die vaak op dezelfde dingen blijven stemmen. Er komt weinig nieuws in omdat het lastig is om op basis van vrije invoer hoger te komen dan waar je al standaard op kunt stemmen. Er zijn ook vast genoeg lijstjes en tops te noemen waar geen muziek ouder dan 20 jaar in staat, betekent dit dan automatisch dat alles wat er niet in staat minder goed is?

Ik vind het een hoog gehalte "vroeger was alles beter" hebben ieder dus ;)
Ik doel wat meer op de kwaliteit van dingen tegenwoordig en hoe ze vroeger waren. Zoals:

- Fast food ipv lokaal en met seizoen gegroeide groenten, fruit etc. En veel nog zelf vers gemaakt. Door de jaren heen echt enorm veel fastfood zaken zien komen in mijn stad. Bijna driedubbel zoveel en blijkbaar wordt er veel besteld anders stonden ze niet. We hebben hier meerde straten waar alleen maar Shoarma/Doner tenten staan die praktisch gezien het zelfde op de kaart hebben staan. Ook in oog met toekomstig milieu akkoord e.d. iets tot nadenken. Als je kijkt hoeveel vlees mensen zijn gaan consumeren vergeleken met vroeger. En hoeveel exotische groeten en fruit we zijn gaan eten die per vliegtuig vervoerd moeten worden. Wetende dat je met lokale groenten en fruit ook heerlijk kan koken en variatie hebt dankzij de seizoenen. En je kan best op zijn tijd wat minder vlees eten, ook beter voor de gezondheid.
- Meubels, vroeger kocht je een kast en ging die generaties lang mee, tegenwoordig is het Ikea kwaliteit. Weg gooien als je het beu bent.
- Games: komen veel meer en sneller uit dan vroeger, maar veel is toch vaak van het zelfde. Ook de microtransactions (die niet meer micro zijn, maar soms enorm hoge bedragen). Games waar je afhankelijk bent van de servers van de uitgever die ineens uit kunnen gaan. En je game dus niets meer waard is., etc.
Als ik kijk hoeveel tijd ik kwijt was in Zelda Ocarina of Time bijvoorbeeld. Zulke games waren geweldig. Of de Metroid/Castlevania series.
- Muziek waar veel artiesten van tegenwoordig geholpen worden door autotunes, digitale achtergrond muziek. Tegenwoordig is het belangrijker hoe het poppetje dat dans en zingt eruit ziet, dan de echte muzikale kwaliteit die hij/zij bezit (mooi voorbeeld Famke Louise, keer voor de grap live luisteren). Waar vroeger artiesten nog echt een instrument leerden, moesten kunnen zingen en experimenteerden met muziek. Ik vind top 40 nummers van tegenwoordig enorm van het zelfde klinken en diverse jongeren ook.
- Films waarbij CGI belangrijker is dan een goed verhaal/plot/dialoog. Gelukkig komen er ook nog steeds goede films uit. Kijk graag naar buitenlandse films uit Azie, Zweden, etc.
Veel van wat je noemt is simpelweg subjectief, vroeger was er net zoveel bagger maar dat is niet onthouden omdat het... bagger was. Elke generatie brengt z'n klassiekers met zich mee, op elk vlak.
Ik vind het een hoog gehalte "vroeger was alles beter" hebben ieder dus
Zoals de Vengaboys, die schijnbaar nog steeds optreden lol
Helemaal mee eens. Te tijde van de nes en snes waren meer dan de helft van de spellen meuk. Wij herinneren ons alleen de klasiekers en denken dan gelijk terug aan die mooie tijden, wat natuurlijk terecht is.
Zoek eens op youtube naar ‘AVGN’, er waren spellen die je tot wanhoop drijft.
Muziek: Tja, die poppetjes had je vroeger ook. Of denk je dat bijvoorbeeld Luv in de 70s of bijvoorbeeld Samantha Fox in de 80s zangcarrieres hadden omdat ze konden zingen? De Supremes, Dolly Dots, vrijwel alle boybands vanaf The Monkeys: allemaal gecast en samengesteld door de platenmaatschappij omdat ze zo lekker aanslaan bij de doelgroep.

Meubels: hangt er wel vanaf waar je het koopt. IKEA heeft een hoop anderen geinspireerd om hun meubels ook van geperst karton te maken, maar er zijn ook nog genoeg meubels die gemaakt zijn om een generatie mee te gaan gelukkig.

Films: als je kijkt hoeveel bagger er in de 70s en 80s uitkwam, is het niet verwonderlijk dat de filmindustrie het in die tijd zwaar begon te krijgen. Iedereen kent Star Wars, Ghostbusters, Back to the Future en het andere spul van Spielberg, maar ga voor de grap maar eens op wikipedia kijken welke films er in die jaren (1977, 1984 en 1985 respectievelijk) ook uitkwam en kijk hoeveel je daar nog van kent.

Voor de rest ben ik het overigens helemaal met je eens hoor :)
Ok boomer. :)

Zonder gekheid, er is tenwoordig inderdaad veel slecht. En ook veel goed. Dat was vroeger overigens niet anders. Sterker nog, ik denk dat er vroeger meer slecht was dan nu.

We (of in ieder geval de pessimisten) neigen heel eenzijdig te kijken naar negatieve veranderingen: vroeger goed, nu niet meer. Vaak zelfs nog gekleurd, doordat de herinnering nog mooier is dan de realiteit van destijds.

Wat we wel eens vergeten is dat we tot nu toe generatie op generatie alleen maar vooruit gegaan zijn in welvaart. Ik zou echt niet graag terug in de tijd gaan. Eten? Wat huishoudscholen (!) vroeger aan meisjes leerden koken was voedzaam en goedkoop, niet per se gezond en lekker. Films? Zelfs de kaskrakers van vroeger komen traag en gedateerd over. Maar in de herinnering zijn ze prachtig. Huizen? Tocjtige krotten met slechte verwarming en sanitair. Maar wat stonder er leuke meubels uit grootmoeders tijd in...
Wat mij echt stoort is dat je een fan bent, een game bij launch koopt voor de volle pond en vervolgens een jaar later de "complete edition" uitkomt. |:( Je gaat je dan toch afvragen waar voor je hebt betaald?..de 0.85 versie???
Herkenbaar, sommige games wacht ik ook echt 2-3 jaar voor de GOTY editie en dan een steam sale... 5 euro ipv 500 (alle losse skins, DLC en andere onzin, en ja 500 euro is beetje overdreven, maar 150 euro tot 200 euro is tegenwoordig vrij normaal).
Het is een voorkeursding en misschien nostalgie, maar in de zin van dat een game in de geest van vroeger gespeeld wordt. Ik heb verschillende games veel langer dan een uurtje gespeeld. Wel waren het vooral games die ik vroeger had, maar niet altijd.

Bepaalde klassiekers kun je met liefhebbers lang blijven spelen. Street Fighter II hebben we hier vorig jaar meerdere avonden mee gevuld. En als het om schmups gaat (een genre dat best veel liefhebbers kent) is er eigenlijk vrij weinig dat in moderne tijden uitgekomen is van eenzelfde niveau is als wat we vroeger hadden met games als Thunderforce en R-Type.

Veel indiegames volgen de formule van de oude 8 en 16 bits games, maar zitten niet op hetzelfde niveau. Je ziet dan gewoon het verschil in productie op de een of andere manier, terwijl de indiegames van nu er natuurlijk in de meeste gevallen er beter uit zien dan de games uit de jaren '90 (en eind jaren '80).

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 17:46]

Er zijn genoeg indiegames die net zo goed zijn. Er wordt alleen veel rommel gemaakt. Maar dat was vroeger ook. Toen was ook het meeste niet goed. Nu zijn de goede games allemaal bekend.
Een hoop luie pixelart-games komen niet in de buurt. En als ik eerlijk ben vind ik iets als Ori tof en mooi, maar gameplay-technisch is het toch simpeler dan iets als de top platformers uit de 16-bit tijd.

Je hebt zeker gelijk dat er vroeger ook veel rommel was en het goede in de herinnering overblijft. Maar de huidige Indiegames 'concurreren' als het om deze gameplay-ervaring gaat natuurlijk met de toppers van toen. De kutgames gaat niemand meer spelen.
Anoniem: 669783 @RaJitsu7 januari 2020 17:16
Probeer alsjeblieft Crimson Clover World Ignition. Zal je shmupliefde doen aanwakkeren.
Heb ik ook net als die classics bij de switch, ik speel het eigenlijk nooit.
Enige wat ik nog echt vet vind is Warcraft 3, Red Alert 2 en C&C Generals Age of Mythology, maar oudere spellen als snes games enzo ben ik vrij snel al weer zat.
Donkey Kong wel eens keer met me zusje soms paar uur gespeeld, maar goed dan speel je samen en wil je uitspelen dan is eens grappig.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 17:46]

Vroeger speelden we ook vaak samen. Toch leuker.
ik heb jaren later nog op een SNES emulator. Lufia 1&2, Chrono Trigger, Secret of Mana 1&2 leren kennen. Heb daar echt nog wel 100+ uur plezier van gehad. Ook kwa gamplay komt er nu weinig uit dat daar op lijkt met dezelfde diepgang.

Vooral de nooit in het westen uitgekomen Secret of Mana 2 is echt een pareltje.

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 23 juli 2024 17:46]

Dan raad ik je zeker Illusion of Time/Illusion of Gaya aan, echte topper die game. Lufia was inderdaad ook enorm diepgaande game.
precies mijn probleem met de NES en SNES mini, hartstikke leuk allemaal maar na een uurtje was t wel weer klaar.
En waarom zouden SEGA en Nintendo dit toelaten? De SNES is toch niet abandonware?
Waarom zouden SEGA en Nintendo hierover iets te zeggen hebben? Er wordt geen auteursrechtelijk beschermde code gedistribueerd. Ook wordt er geen beveiliging doorbroken. Het niet implementeren van een beveiligingsmaatregel (lockout chips, region blocks) waardoor er effectief geen beveiliging is staat niet gelijk aan het doorbreken van een beveiliging.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 17:46]

en op wat voor OS draaien die games dan? Niet op eenofander open source OS lijkt me. Oftewel ze gebruiken software van nintendo en Sega. En het lijkt me niet dat die daar toestemming voor hebben gegeven.

Dat kunnen ze natuurlijk licenseren maar dit is zo’n raar product dat ik dat sterk betwijfel.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 23 juli 2024 17:46]

Oftewel ze gebruiken software van nintendo en Sega.
De SNES en Mega Drive waren meer hardware dan software. Die hardware wordt echt niet meer gebruikt, en ROM code kan nagebouwd worden m.b.v. clean room design. Zie ook NES-on-a-chip, die vrij verkocht wordt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 17:46]

We gaan zien hoe goed de emulatie is.

De FX-chip zal wel goed geëmuleerd zijn (want goed gedocumenteerd) waardoor Star Fox en Yoshi's World vast speelbaar zijn, maar of Virtua Racing voor de MegaDrive op dit apparaat gaat werken moeten we nog maar zien.
Op de consoles zelf zullen ook wel rechten rusten. Maar we weten natuurlijk niet of hier licenties voor betaald zijn.
Dit vroeg ik mij ook al af. Zeker Nintendo staat er om bekend dat ze elk initiatief de grond in procederen. Of het om een klein fan made projectje gaat of iets zoals dit.
Anoniem: 420148 7 januari 2020 14:49
Ja leuk... maar dit is de helft van een Switch, die ook/meer retro games afspeelt, betere ergonomie/specs heeft en meer kan dan enkel emulatie. En slot lijkt niet de EU SNES games te pakken, maar enkel de JP/US versies. Die in NL waren rond aan de voorkant.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 23 juli 2024 17:46]

kun je met zo'n switch ook emulated games op draaien dan?
Anoniem: 420148 @Sharkoon7 januari 2020 15:12
De Switch heeft NES, SNES en veel games van oude systemen. Je kunt dus niet emuleren, maar er is wel een grote bibliotheek aan oude games, die ook nog eens zijn voorzien van save states, aangepaste (of originele) graphics/ratios en andere leukigheid.

https://www.nintendo.com/switch/online-service/nes/
https://www.nintendo.com/...-genesis-classics-switch/
https://www.gamemania.nl/...th-anniversary-collection

Er staan ook een zooi Genesis/Gamegear/Commodore games in de eShop.

Om de zoveel tijd dumpen ze weer nieuwe oude games naar de Switch.
Emulatie is echter niet gelijkwaardig als van de echte cartridges spelen. De recente Megadrive Mini en de SNES mini maken gebruik van een goede emulatie, maar de ultra-kritische liefhebbers merken nog steeds een verschil.
Je hoeft niet ULTRA kritisch te zijn hoor maar als je de echte speelt op echte hardware voelt en ziet het er gewoon anders uit. Vaak kloppen de beeld verhoudingen niet, is er lag of nog erger ziet het er gewoon anders uit.

PS
Natuurlijk moet je wel de echte zien en kennen om dat te merken ;-) Dus de gemiddelde gamer die de originele niet kent zal het niet merken of zien.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit op de twee mini-consoles in kwestie heb gespeeld, dus ik kan er persoonlijk weinig over zeggen. Iemand die ik ken die vroeger veel gegamed heeft op zijn SNES, meent dat de SNES Mini er echt heel dicht bij in de buurt zit. Dat is het enige kader dat ik heb als het gaat om directe kennissen. Ik heb Donovan Kerssenberg (van o.a. Wereld, vroeger Gamekings) erover gehoord en die was er toch kritisch over. Maar dat is dus een vermaard retrogamer die nog altijd games koopt om ze daadwerkelijk te gaan spelen.
Anoniem: 420148 @rikoos7 januari 2020 22:02
Het kan sowieso nooit hetzelfde zijn als vroeger, want digitaal != analoog. CRT ziet er altijd anders uit en heeft hogere reactiesnelheden. De Switch heeft overigens de optie voor meerdere ratio's en dat is maar goed ook, want de resolutie van een TV kwam niet overeen met de interne resolutie van de SNES. Zo hebben bepaalde games vervormde cirkels in de originele, interne resolutie, omdat de makers dachten "dit wordt toch uitgerekt, dus we maken van de maan een ovaal, dan is het op TV rond."

Andere makers negeerden dit volledig. Dus sommige games zien er goed uit op 4:3, anderen op 8:7. Dus het is misschien tegenwoordig wel beter. Lag zal volledig liggen aan het apparaat, zoals de PS Classic die gewoon de grafische kracht niet heeft. Een SNES valt zonder lag te emuleren op alles beter dan een Pi2.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 23 juli 2024 17:46]

Klopt en daarom heb ik een oude Philips CRT staan waar ik mijn oude consoles op heb staan. Ik verzamel retro consoles/games. Wel is het zo dat met nieuwe zaken als een Framemeister/OSSC/Retrotink steeds beter op een OLED/LCD kan spelen. Ook emulatie is van ver gekomen en ook hier steeds beter.
Anoniem: 420148 @RaJitsu7 januari 2020 21:56
Tja, mooi, maar dit soort producten wordt niet voor de 0.0001% gemaakt die moeilijk gaat doen over onzin. Also, die handheld in dit artikel is ook gewoon een emulator. Dat de rom op de cartridge staat boeit niet, het gaat om de software op het device. Dus of je nou een PC, Switch of een "My Arcade" handheld gebruikt met lompe hompen plastic erin, het is allemaal emulatie, want anders is het diefstal (je mag van Nintendo vast niet het moederbord of source van een SNES doorverkopen als nieuw product)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 23 juli 2024 17:46]

Nou ben ik niet mee eens, heb zelf oude consoles Amiga CD32 en Sega Mega CD en Sega Genesis CDX, en speel lekker af en toe weer me oude spelen op me Amiga CD32, heb 43 originele spelen voor me Amiga CD32, en op me Sega consoles heb ik er nu 5 en will er meer, heb me kleine neefjes af en toe bij me logeren, en ze vinden de oude Amiga CD32 en Sega spellen fantastische.

Nee dit is een leuke apparaat om te hebben om je origine oude SNES- en Mega Drive-cartridges te spelen op een handheld Console.

Edit fouten.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 17:46]

Je zegt dat je een Mega CD hebt en een Genesis CDX (die hier de Multi-Mega genoemd werd). Dus dat is dan twee keer een Megadrive/MegaCD combinatie toch? Want die MegaCD zit een Megadrive aan vast neem ik aan, terwijl de Multi-Mega beiden apparaten in één is.
Ja ik heb een Sega Mega Drive 2 met een Mega CD 2, maar ook de laaste en heel kleine Mega Genesis CDX, die alles in een is en 4 tot 5x kleiner is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 17:46]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een Amiga-gebruiker geweest met een 500, 1200-met-PowerPC-CPU en 4000 (en heb zelfs een tijdje een CD32 gehad), maar de 'appeal' van de CD32 heb ik nooit echt begrepen.

De hardware was, ten opzichte van de MegaCD, underpowered door het gebrek aan spritescaling en rotatie en had daarnaast ook geen FMV- en 3D-versnelling (waardoor concurrentie met 3DO en PC moeilijk was).

Daarnaast zijn de meeste games regelrechte ports van de Amiga (met een beetje geluk voorzien van een redbook-audiotrack of geanimeerde intro maar meestal zelfs dat niet eens).

De paar games die echt iets met de hardware probeerden te doen, waren helaas schaars; Microcosm (uitgekomen op zo'n beetje alles waar een CD in past) bijvoorbeeld en de "talky"-versies van de point-and-click adventures come to mind.

Wat ik wel fijn vond is dat het diskswappen eindeljk tot het verleden hoorde en dat de CD32-standaard ook op de gewone Amiga's (met CD-drive dan wel) werkte met de juiste driver.
Aha, ja had zelf ook een Amiga 1200 gehad met een Blizzard PPC 603e Plus 240MHz, maar was zo stom om hem te verkopen in +/- 2008.

Ja mijn eerste Amiga was een CD32 met de SX32 Pro met 64MB RAM en 512MB 2,5" HDD, (al had me vader een Amiga 2000 al jaren waar ik toen veel op speelde) , ik kreeg hem als kado toen van me vader in 1996 met zwarte CDTV keyboard en zwarte muis, ja ik heb een fantastische vader en moeder want zo veel geld hadden ze niet toen nog.

En later kocht ik zelf de Amiga 1200 met Blizzard PPC 603e Plus 240MHz, maar ik heb nu +/- 6 jaar geleden weer een Amiga CD32 gekocht en een TF330, de TF330 is zo goed het zelfde als de SX32 Pro, en spaar nu Amiga CD32 spellen, maar ja ze hadden hem op zijn minst met een 68030 50MHz CPU moeten uitbrengen, of 68040 25MHz CPU toen in 1993, nu is het meer een Amiga 1200 met cdrom drive, maar dan wel met een andere kickstart rom, twee om precies te wezen.

En ja de meeste spellen waren rechtstreekse poorten van de Amiga 1200 zelfs met Joysticks settings en geen eens Joypad settings, maar ze hadden ook geen kans om nog meer veel betere spellen speciaal voor de Amiga CD32 te maken, want Commodore ging 29 April 1994 failliet, Amiga CD32 kwam uit in September 1993 en stopte al in 29 April 1994, dus hij bestond maar +/- 7 maanden, (en ja er zijn even goed nog goede spellen na 1994 uit gekomen maar niet veel meer) , was echt een kut tijd voor ons Amiga fans toen Commodore failliet ging in April 1994, waren zulke heerlijke computers met fantastische OS, daarom kocht ik pas een Windows PC in 2002 a 2003.

Edit spel fouten.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 17:46]

Dit betekent dat de enige manier om games draaiend te krijgen op de Super Retro Champ is om daadwerkelijke cartridges van SNES- en Mega Drive-games erin te stoppen.
Of een flash cart. Die zijn overigens niet goedkoop en niet altijd 100% compatible met alle spellen, zeker niet voor de SNES. Dat komt door extra chips in de originele cartridges van sommige spellen, die soms niet (goed) geëmuleerd worden.
Bedoel je zoals een Super EverDrive ? Een snes SD cartridge tot 32GB groot waar dus maw alle SNES roms wel op passen.
Heeft dit apparaat alleen een US slot of kan ik de EU cartridge er ook in kwijt? Kan ik uit de tekst en plaatjes niet opmaken!
ik vroeg me net hetzelfde af. Op de foto staat duidelijk een US cartridge maar het is niet onmogelijk dat EU cartridges ook werken..vroeger bestonden er ook mods om US games te spelen op EU systemen..
Wordt toch langzaam niveau vaporware, sinds de CES 2019 die 8bit 'werkend' te zien, heeft er nooit iemand meer zo'n ding gezien, nu maar meteen een super versie uit te gaan brengen?

Die mini's bestaan tenminste (er komt ook een nieuwe SF2 model).
De handheld heeft geen usb-ingang, noch een slot voor een geheugenkaart. Dit betekent dat de enige manier om games draaiend te krijgen op de Super Retro Champ is om daadwerkelijke cartridges van SNES- en Mega Drive-games erin te stoppen.
Ook op cartridges bestonden gewoon al '50 in 1' versies, met later ook gewoon USB/SD modellen die al 'echte' cartridge door een console werden gezien, dus zeker niet de 'enige' manier.
Met die knoppenverdeling gaan ze er waarschijnlijk van uit dat Nintendo de grootste doelgroep gaat worden. De megadrive had twee rijen van 3 knoppen naast elkaar.

Bizar, dat ze zo iets kunnen uitbrengen zonder een claim te verwachten van Nintendo of Sega. Of zijn deze patenten inmiddels verlopen ofzo.
Sega had zelf ook een handheld uitgebracht (1995) in de VS genaamd de Sega Nomad. De handheld maakte gebruik van de Genesis cartridges.
Wat natuurlijk ook een dingetje is: als jij nostalgie beleefd hebt, waarbij je NES/SNES op PAL ipv NTSC had, dan kom je bedrogen uit. Daar is de NES mini classic een voorbeeld van. Zelda, Kirby, Bubble Bobble en Double Dragon die muziekjes afspelen die voor je gevoel te snel gaan, omdat het de NTSC versie is en niet de PAL versie. Laten we hopen dat het met die Retrochamp en deze Super Retrochamp niks uitmaakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.