SNK onthult Neo Geo Mini-retroconsole met 3,5"-lcd en 40 arcadegames

SNK heeft de Neo Geo Mini getoond, een compacte retroconsole waarmee gamers veertig arcadegames kunnen spelen. De console heeft een eigen lcd en knoppen, maar kan ook met een scherm en controllers verbonden worden.

De Neo Geo Mini blijkt inderdaad een mini-versie van de Neo Geo MVS-arcadekast, zoals bij eerdere geruchten naar voren kwam. De kleine retroconsole heeft een 3,5"-lcd, afmetingen van 135x108x162mm en een gewicht van 600 gram. Er is een enkele joystick en vier knoppen. Via hdmi is de console op een extern scherm aan te sluiten en er zijn aansluitingen voor twee externe controllers, naast een audio-uitgang. Opvallend is dat de Japanse uitvoering wel gekleurde knoppen heeft, net als het origineel, maar de internationale versie niet.

De Neo Geo Mini heeft veertig arcadegames aan boord en uitbreiding lijkt niet mogelijk. SNK maakt niet bekend om welke titels het gaat, maar uit de afbeeldingen is te zien dat in ieder geval games uit de King of Fighters- en Metal Slug-serie bijzitten en dat ook Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers aanwezig is. De prijs maakt SNK nog niet bekend en ook is niet duidelijk wanneer de console verschijnt.

Het Japanse SNK brengt het model uit ter ere van zijn veertigjarige bestaan. In de jaren negentig bracht SNK de Neo Geo Advanced Entertainment System-console voor thuisgebruik en verhuur en de Neo Geo Multi Video System-arcadekast uit.

SNK Neo Geo Mini
SNK Neo Geo MiniSNK Neo Geo MiniSNK Neo Geo MiniSNK Neo Geo Mini

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-05-2018 • 10:55

57

Reacties (57)

57
54
19
1
0
33
Wijzig sortering
Leuk al die retro consoles uit de jaren '80 en '90! 😌 Zelf ben ik opgegroeid met een C64 en daarna de PC's als game-platform. Tussen de consoles ging de strijd destijds in Europa vooral tussen Atari, Nintendo en Sega. Van SNK heb ik nog nooit gehoord, maar misschien komt dat omdat ze voornamelijk op de thuismarkt (Japan) actief waren? Of heb ik, in dat opzicht, iets gemist in mijn jeugd?
Je hebt wat gemist. SNK Neo Geo was de koning van alle consoles. Letterlijk de arcade versies van games 1 op 1 in je huis. Origineel kwam het apparaat uit in een lease constructie alleen liep dat niet goed en waren ze overgegaan op normaal verkoop. Echter een probleem. Het ding, maar vooral ook de games waren mega duur. Een game betaalde je makkelijk 500 tot 900 gulden voor. Vandaar dat je hem waarschijnlijk niet kent, omdat niemand er een had. Bij de lokale gameshop bij mij om de hoek hadden ze er een staan en zowat de hele buurt kwam dagelijks langs alleen maar om er even op te spelen. Voor die tijd waren de graphics echt een pak mooier vergeleken met bijvoorbeeld een super nintendo. Zelfs als je vandaag de dag de games in bijvoorbeeld een mame emulator speelt zou je je verbazen hoe goed die games eruit zien.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 02:40]

Ik heb er een gehad. Inderdaad erg duur in aanschaf, zowel de console als de games. Spellen kostten destijds vanaf ongeveer 300 tot een 500 gulden. Ik kan mij vergissen maar naar mijn weten zijn er nooit spellen geweest die bij release via reguliere kanelen rond de 900 gulden gekost hebben, de duurste game die ik kocht was Samurai Shodown waarvoor ik een 500 gulden heb betaald. Wel zullen er tegenwoordig zeker games zijn die in waarde zijn gestegen.

Ik vind niet dat je wat gemist hebt als je de Neo Geo niet had of kende. Het was inderdaad op grafisch vlak beter dan zijn tijdgenoten als de SNES en de Megadrive en ook 'arcade perfect' spelen maar dat was ook juist het probleem; de meeste arcadespellen zijn gemaakt om flink wat aktie te bieden en te imponeren maar wel met een beperkte speeltijd per credit in gedachten en niet om tientallen of honderden uren vermaak te bieden. Zeker was het leuk om erbij te hebben maar de SNES was een console met veruit een beter, groter en gevarieerder aanbod aan games waar ik honderden, wellicht duizenden uren meer aan spendeerde dan aan de Neo Geo. Uiteindelijk heb ik deze dan ook verkocht; nadat het nieuwe van de graphics en de gesproken samples er van af was bleef er niet veel reden meer over om deze console te houden.
Zoals ik al aangaf, zat ik destijds meer in PC-gaming hoek. Wel speelde ik vrijwel wekelijks met een paar vrienden op de Nintendo en later Playstation, maar zelf speelde ik thuis liever op de PC en natuurlijk een Gameboy (Advanced). 😌
PC? Probeer Neo-geo games uit in Mame of Retroarch.
Een van de perks van pc gaming, emulatie van oude arcade/console spellen. Puur voor research doeleinden natuurlijk ;)
ik speelde vroeger op de commodore 64 bij vrienden later was dat commodore 128 d geworden een andere vriend van mij had een amiga 3000 die toendertijd ook peperduur was.
Ik geloof zo een 3500 gulden toendertijd.Verder heb ik zelf een tandon computer gehad die wel een heuze 33 mhz kon draaien, tevens heb ik vroeger nog een playstation 1 gehad nu dus ook al antiek.
Verder heb ik nog een playstation 3 liggen en ik heb nog een xbox 1 gehad die gesoftmod was.
Op het apperaat waar ik nu op typ is een medion i7 met 16gb intern geheugen met een verouderde nvidia videokaart.En ik heb heel vroeger nog een philips videopac gehad met verschillende spellen.
maar nu effe ontopic die neo geo ik heb er over gelezen op internet maar ik wist niet dat die spellen zo duur waren.Ziet er cool uit vooral die originele wat zo groot is als een gokkast.
Was hier in NL ook te koop bij de betere Gameshops. Bekende van mij had er een. Maar de prijs lag zo hoog. Soms wel 5 a 600 guldens per spel dat een enkeling dit pareltje bezat. Maar het was net zoals in de Arcadehal. Dat dan weer wel. Nostalgie...
Top van de top, reteduur. Soms kwam je wel een bespreking tegen in een tijdschrift.
Of heb ik, in dat opzicht, iets gemist in mijn jeugd?
Ja, echt wel ;)

Neo Geo was niet zo bekend als de MegaDrive of SNES, maar elke hardcore gamer had er op z'n minst van gehoord. In Nederland ook gewoon te koop, b.v. bij Bakir gameshop, Virgin en Fame. Meeste goede game magazines van die tijd (b.v. Edge) hadden ook reviews over Neo Geo games.
Het is leuk, maar als ik het extract van de reviews (van Tweakers.net) van dit soort mini-retro-consoles erover neem, dan kan ik niet om het woord "cashgrab" heen.

Het is allemaal "functioneel net niet". Te korte kabels, beperkte save slots, e.d.
Terwijl je voor hetzelfde geld zelf met een Raspberry Pi iets kan bouwen dat functioneel beter werkt.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 23 juli 2024 02:40]

Niet vergelijkbaar, want dit is het enige legale alternatief.
Gek want ik heb een arcade machine gekocht in NL voor dacht 300 die 900 games heeft waaronder zo goed als alle Neo Geo spellen
Welke is dat dan
Omdat jij een arcade machine hier hebt gekocht wil dat niet zeggen dat die legaal was. Genoeg te koop met illegale roms.
Maar das emulatie en je kan er geen game in stoppen.
Dit is ook gewoon emulatie en je kunt hier ook geen game in stoppen, maar het is officieel van SNK en daarmee wel legaal in tegenstelling tot die r-pi..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 23 juli 2024 02:40]

Je hebt enorm wat gemist, maar mogelijk dat je als je destijds in een arcade hal was je weleens op een MVS cabinet hebt gegamed van Neo Geo

Heb zelf een NeoGeo AES, Neo Geo MVS arcade cabinet inclusief losse games en een Neo Geo Pocket color. dus insta buy voor mij
Toegegeven, dit ding ziet er fantastisch uit!
De kleurrijke is helaas wel alleen voor Japan, de rest van de wereld krijgt dat grijze ding.

Persoonlijk denk ik eigenlijk dat dat scherm echt te klein is. Ik ben bang dat dat nauwelijks bruikbaar gaat zijn maar dat het wel de prijs opdrijft. Als het een 7 inch scherm geweest was dan had de prijs waarschijnlijk ook wel wat hoger mogen zijn. Met deze hardware als hij boven de 100 euro uitkomt (en 200 zou me niet heel erg verbazen) dan denk ik dat hij aardig gaat floppen.
Ik heb een Game Boy Micro, met 2 inch scherm, resolutie van 240x160. Prima bruikbaar op 20-30cm afstand.
Maar dan speel je wel games ontworpen voor een klein schermpje ipv games ontworpen voor een full size arcade kast.
De Neo Geo had maar een iets hogere resolutie dan een Game Boy Advance, 320x224, dus ik denk dat het prima gaat werken. NES of SNES games spelen ook goed op een Micro/Advance :)
Grapjas, je kijkt zeker door een roze bril. Dit fantastische ding straalt aan alle kanten goedkoop plastic uit. :)
Design is schitterend en dit was de arcade home machine vroeger. Maar het scherm is inderdaad belachelijk klein. 7 of 10 inch was beter geweest. Jammer.
Ik ken de SNK enkel uit de arcadehallen. En zo'n kleine arcadekast lijkt me geweldig, alleen is het scherm m.i. ook écht te klein. Het formaat zou meer richting de Nint.Switch moeten zijn voor een "portable".

Ik heb wel eens een zelfgemaakte raspberry arcadekast gezien met een 19" (4:3) scherm erin :9~ het lompere formaat zou ík er iig. voor over hebben.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 23 juli 2024 02:40]

Je bedoeld de picade?
https://www.sossolutions.nl/2706-pimoroni-picade-cabinet-kit
Helaas best prijzig, maar erg cool hebbeding. Voordeel met de raspberry dat er meer dan 40 spellen op kunnen.
AES en CD waren de home consoles van NEO GEO/SNK. Creme de la creme. Meeste titels zijn vandaag nog prima te spelen. 2D fighting vergaat niet.

[Reactie gewijzigd door Geteisem op 23 juli 2024 02:40]

Maarja 7 a 10 inch wordt dan wel weer erg groot om even mee te nemen. En voor thuis sluit je em dan gewoon aan op een tv/monitor en een externe joystick..
Deze afbeelding laat alle titels zien die zullen uitkomen:

https://www.gamereactor.nl/media/14/rumor_2451473.jpg

Maar of dit officieel is durf ik niet te zeggen.
Het plaatje heet Rumor.jpg :Y)

Overigens hadden ze het bijna beter 'Mini Metal Slug' kunnen noemen.
Klopt. Maar het hele ontwerp is ook gebleven zoals het als gerucht naar buiten kwam. Dus erg grote kans dat dit toch een definitief lijstje is! ;)
Ziet er wel goed uit maar ik vind het onbegrijpelijk waarom de internationale variant geen (verschillende) gekleurde knoppen heeft.
Ja ik had precies hetzelfde! De Aziatische versie ziet er zoveel gaver uit. Hopelijk is deze uiteindelijk ook gemakkelijk te importen.
Ik heb hier zeker interesse in. Ik ben net zo fan van het 16-bit tijdperk als ieder ander maar heb toch een speciaal plekje voor de NeoGeo. Want stiekem was die toch cooler dan de Snes of de Mega-Drive, een beetje de Holy Grail van het gamen toen. De AES was eigenlijk wel de Xbox One X van zijn tijd, krachtiger maar helaas ook (veel) duurder.
Zie dit toch niet lekker spelen, voorovergebogen in halve feutushouding aan je salontafel.

Begrijp dat er een herkenningspunt moet zijn met de succesvolle oude generatie, maar in dit geval hadden ze wellicht beter een ramplank met buttons en video-out gelanceerd.
Hij heeft ook video-out, dus beste van twee werelden?
Mooi zo'n MVS mini maar wat ik echt wil is een AES mini. Meest sexy console ooit.....
Eens. Design blijft ongeëvenaard.
Wat voor controllers kan je hier op aansluiten?
Wow, ik ben een liefhebber van de NeoGeo games, en ik speel ze nog regelmatig op originele Arcade Hardware of Mame, maar dit afzichtelijke apparaat zal ik nooit kopen. Een LCD scherm van nog geen 9 cm diagonaal!!!!! Een vreselijk uitziende en ongetwijfeld ongevoelig werkende joystick, een gewicht van maar 600 gram, waardoor je echt niet serieus kan gamen (bij elke move schiet dit plastic bakje alle kanten op), geen origineel gekleurde buttons voor de export, knoppen die zo dicht bij elkaar staan dat elke beetje grown-up er mee in de knoei zit, etc. etc. Dan ziet zo'n plastic speelgoedkassaatje voor 3-jarige peuters er nog beter uit.

Wat een fail en vreselijke teleurstelling is dit zeg, en dat voor een 40-jarig jubileum. "The Future is now"?? Voor dit ding was de future ongeveer 20 jaar geleden.
nieuws: Afbeeldingen tonen miniversie van Neo Geo-console voor arcadegames

Zie pics in link artikel.
Er is een HDMI out en externe joypads om op een extern scherm te kunnen spelen. Maar mee eens, de mvs mini cabinet is alleen maar voor show en niet praktisch om op te gamen. Had dan ook liever een AES mini versie gezien, meest sexy console design evah. Inclusief Giant cartridge met je games verzameling erop.
Ja, dat had ik gelezen. Maar HDMI out!! Waarom niet Scart RGB, voor de echte retro gamer die verzot is op echte scanlines op een CRT monitor. :) :) :)

Ach, voor de mainstream gamer, die nog nooit van CRT of scanlines heeft gehoord, is HDMI wellicht een leuke optie.
CRT schermen zijn langzaamaan aan het uitsterven. Waarschijnlijk heeft de emulator wel een ingebouwde scanline optie en allerhande AA filters zoals HQ om hdmi output op te poetsen.
Ik mag hopen van wel, aangezien die "scanlines" een kenmerk is wat toch wel samenhangt met de gamebeleving (vind ik)
CRT monitor? denk niet dat er nog veel mensen zijn die er uberhaupt 1tje thuis hebben tegenwoordig, maar daarvoor heb je dus de av aansluiting die hierop zit. dus wat jij wilt kan dus wel.
Er zijn nog heel veel retro gamers die een CRT monitor of CRT TV in hun hobby setup hebben staan. Want CRT rules t.o.v. plat voor nagenoeg alle 8bit en 16bit (240P) consoles.

En de genoemde AV (composite video) is zo enorm inferieur aan RGB, via Scart. Daar wil je niet eens aan beginnen. :)
Je hebt gelijk dat composite video enorm inferieur is aan RGB via Scart, maar de meeste 8bit/16bit consoles hadden ook geen RGB via scart maar puut composite video. En ondanks dat ik nog steeds de meeste 8bit/16bitconsoles heb staan gaat er niets boven deze games spelen via een emulator op mijn 3 meter breed projectiescherm vanaf de bank zonder dat ik al die consoles weer onder mn 'tv' moet hebben en telkens moet wisselen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.