Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi introduceert Redmi S2-budgetsmartphone met 16MP-frontcamera

Xiaomi heeft de Redmi S2 aangekondigd, een smartphone die zich volgens het bedrijf met name moet onderscheiden met zijn frontcamera. Het gaat om een 16-megapixelcamera met 1μm grote pixels en led-flash.

De smartphone is met een gezichtsscan te ontgrendelen. Aan de achterkant zitten twee camera's, een van twaalf megapixel met 1,25μm grote en een van vijf megapixel en pixelgrootte van 1,12Ķm. Het toestel heeft een 5,99"-scherm met resolutie van 1440x720 pixels. De processor is de Snapdragon 625 en er komen varianten met 3GB ram en met 4GB ram op de markt.

De accucapaciteit van de Redmi S2 bedraagt 3080mAh en snelladen lijkt niet tot de mogelijkheden te behoren. Er is plek voor twee simkaarten en de opslagcapaciteit is uit te breiden met een micro-sdkaart. De fabrikant levert het toestel in de kleuren roze, goud en silver, met Android 8.1 Oreo met MIUI 9.

De versie met 3GB ram en 32GB opslag kost in China omgerekend en met btw zo'n 160 euro, die met 4GB ram en 64GB opslag ongeveer 208 euro. Niet bekend is of Xiaomi de smartphone ook in Europa uitbrengt. Recent kondigde het bedrijf zijn officiŽle komst naar Frankrijk en ItaliŽ aan, maar de smartphones gaan ook bij het Kruidvat in de schappen komen.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

10-05-2018 • 11:32

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Ik snap dat Xiaomi zich ook wil richten op vrouwelijke gebruikers (de kleuren, front face camera die, ga ik van uit, statistisch gezien vaker door vrouwen gebruikt wordt) maar er komen nu wel heel dezelfde toestellen uit.

Allemaal toestellen met 5.99 inch scherm, mogelijkheid tot 3GB ram/32GB storage of 4GB/64GB.
Gelijke processor is de snapdragon 625 (note 5 heeft dan de 636)
4000mAh batterij
Praktisch zelfde body.
Enige echt onderscheidende is de camera (betere aan de voorkant voor deze, dual achter voor de note 5).
Allemaal in de 160-220 euro range.

Redmi 5 plus
Redmi note 5
Redmi s2

Dan heb je ook nog o.a. de
Redmi A1
Redmi 5
Redmi 5A
Redmi note 5A prime
Mi mix
etc.

Dan spreek je nog niet over het feit dat ze verschillende namen voor dezelfde telefoons hebben voor verschillende afzetmarkten. Zoals dat de note 5 in india weer de note 5 plus heet maar hetzelfde is. Zelfs reviewers op youtube worden verward claimen dat de redmi 5 plus hetzelfde is als de note 5.. wat gewoon niet waar is.

Agz ze zich willen uitbreiden naar Europa en Amerika.. zou ik echt hun line-up makkelijker maken. Het is echt veel te lastig om een overwogen keuze te maken binnen hun aanbod.

Ps de xiaomi reddit groep en wiki is erg handig als je een budget xiaomi device overweegt nu.
https://www.reddit.com/r/Xiaomi/wiki/index

[Reactie gewijzigd door lmartinl op 10 mei 2018 13:12]

Ja, de namen van redmi toestellen kunnen verwarrend zijn. Echter is er wel een verschil tussen de Redmi Note 5 Pro (India) en Redmi Note 5 uit China. Die laatste heeft een iets andere camera en ondersteunt wel band 20.

Maar goed, neemt niet weg dat het zelfs voor menig Tweaker lastig is om het juiste Xiaomi toestel te krijgen.
Dan spreek je nog niet over het feit dat ze verschillende namen voor dezelfde telefoons hebben voor verschillende afzetmarkten. Zoals dat de note 5 in india weer de note 5 plus heet maar hetzelfde is. Zelfs reviewers op youtube worden verward claimen dat de redmi 5 plus hetzelfde is als de note 5.. wat gewoon niet waar is.
Dat denkt de door jou verderop aangehaalde Reddit Wiki overigens ook https://www.reddit.com/r/Xiaomi/wiki/general/names

Nog verwarrender is dat er in 2015 een Redmi 2 was, de voorloper van de Redmi 3 (en 4 en 5) en dat die een versie Redmi 2S had.
Als je er erover heen leest, het gaat om S2 en 2S (ja, dus slechts beide karakters van plek verwisseld, maar toestellen uit onvergelijkbare generaties).
Ik heb de indruk dat op diverse plekken op het net ook die verwisselng wordt gemaakt en nu over de 2S geschreven wordt waar men eigenlijk de S2 bedoelt (doe maar een crtl-F 2S in voorgaande Google link en zie dan hoeveel artikelen uit 2018 dat zijn, Of deze)
Agz ze zich willen uitbreiden naar Europa en Amerika.. zou ik echt hun line-up makkelijker maken. Het is echt veel te lastig om een overwogen keuze te maken binnen hun aanbod.

Ps de xiaomi reddit groep en wiki is erg handig als je een budget xiaomi device overweegt nu.
https://www.reddit.com/r/Xiaomi/wiki/index
En sites als Kimovil etc waar je de specs van meerdere toestellen naast elkaar kunt zetten en ook verkopers kunt vinden.

[Reactie gewijzigd door Ron020 op 10 mei 2018 16:16]

India is xiaomi's op ťťn na grootste afzetmarkt. En daar gebruiken ze de frontcam meer dan de andere camera. Iets vaags met iedere dag 100.000x iets van je moeten laten horen via dat ding en dan moet de ander ook verplicht reageren. Anders krijg je ruzie.

En dat nog eens verplicht met foto.

Maar verder? Alweer die achterlijk achterhaalde SoC? Hoeveel van die dingen hebben ze wel niet liggen!?

Links laten liggen, eerst wachten tot ze de 625 droppen en verdergaan met de 636 en 660.

Oh, en de redmi note 5 vs note 5 pro daar zit een verschil in. De ťťn heeft een betere frontcam(India, de pro.) terwijl de gewone camera beter is bij de global en Chinese note 5.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, ik ben het er helemaal mee eens dat in het laatste half jaar veel soortgelijke telefoons zijn uitgebracht en soms zelfs een telefoon die 2 namen heeft, maar geen andere specificaties heeft.
Bij budget telefoon denk ik toch eerder aan die sub-100 dollar dingen uit China, zo'n toestel als dit met Snapdragon 6xx, 64 GB opslag en 4 GB RAM is toch een middenklasser. Ik verwacht ook prijzen die eerder richting de 250 euro liggen dan 200.

Wel jammer natuurlijk van die MIUI skin, maar daar heb je custom roms voor.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 mei 2018 11:41]

Ja, ik schaal beide onder budget toestellen, maar dat is natuurlijk persoonlijk voor iedereen. Ik hoop dat de prijzen laag blijven. Veel mensen zullen gebaat zijn bij een telefoon voor die prijs met de prestaties die daar bij komen.
Wel jammer natuurlijk van die MIUI skin, maar daar heb je custom roms voor.
In het begin moest ik daar erg aan wennen, maar er zitten zeker ook een paar handige zaken in. Denk bijvoorbeeld aan het clonen van een app (2x Whatsapp) zonder dat je advertenties hebt of voor slechts 1 dag je alarm uitzetten (zoals vandaag met Hemelvaart). Momenteel gebruik ik gewoon MIUI van Xiaomi.eu met een Pixel launcher.
Precies, ik gebruik de nova launcher voor mijn Huawei . De settings zijn wel een zootje.
Mooie telefoon voor een budget model
MIUI is m.i. een prima skin met eigen functies die je niet zomaar in andere Androidbuilds krijgt. Clone apps, dubbele omgevingen, goede optimalisatie, veel updates voor jaren lang, o.a. Ga je zeker in deze klasse gewoon niet krijgen. Ik vind het dus juist een kracht, dat MIUI.

Vanilla wordt sowieso ontzettend overschat, maar dat terzijde.
De snapdragon 625 is al 2 jaar oud nu. Er is een update naar 626, 630 en 636 geweest ondertussen.

De sd450 is exact gelijk aan de sd625. Een rebrand. Dus dit is wel degelijk budget.

Deze telefoon is ook belachelijk slecht tov de redmi note 5. Die heeft een grotere batterij (4000mah) en de snapdragon 636 die bijna 2x zo snel is. En kost ook minder dan 200§.
Wat “budget” is ligt ook aan de persoon.
§800 telefoon is ook een budget telefoon als je een budget van §1000 hebt.
Voor mij bijvoorbeeld is een budget telefoon onder de §400.
Naar mijn mening heb je budget als zelfstandignaamwoord en als bijvoegelijknaamwoord. Bij het znw is het gezien als het maximale bedrag dat besteed mag worden. Bij het bnw is het een optie om minder geld te besteden om in het budget te passen maar nog steeds de meeste functionaliteiten te hebben. Althans zo zie ik het.
250 gaan ze gewoon niet kosten. Voor minder heb je al de 5 plus dit zit eerder rond de 150 tot 165.
De redmi 5 is 140 euro en de 5 plus 180 euro.
En bij import kan daar nog 50 euro vanaf.
Xiaomi maakt hele goede budget telefoons. Zo heb je ook de Redmi 5 Plus welke echt goed werkt. Je kan er natuurlijk geen zware games op spelen, maar voor de lichte gebruikers, zouden deze budget telefoons zeker een optie zijn.

Naast de redelijk goede hardware voor de prijs, zien de Xiaomi telefoon er ook erg goed uit!
Xiaomi maakt er gewoon teveel: je hebt ook nog de Redmi 5, welke de zelfde resolutie heeft als deze Redmi S2. Voorheen was dat gewoon het goedkoopste toestel van ze.

Blijkbaar hebben ze flink wat Snapdragon 625's ingekocht: want ze maken wel ontiegelijk veel smartphones met deze chipset. Maja deze Redmi S2 ziet er op papier in iedere geval beter uit, dan de Redmi 5.

Al is dat vooral vanwege de camera.
Ja, ze maken zeker te veel modellen. Hopelijk blijft dat wat beperkt in de toekomst, voor nu is er te veel keuze aan budget toestellen inderdaad.
Ik word er persoonlijk een beetje gestoord van: toen ze de Redmi 5 en Redmi 5 Plus uitbrachten, schreven veel websites dat de Redmi Note 5 niet meer zou komen.

Nou die is er dus gewoon gekomen.... en nu komen ze met nog een budget toestel: alsof ze er nog niet genoeg hebben. Momenteel verkopen ze de Redmi Note 4X, Redmi 5, Redmi 5 Plus en Mi A1 en dan nog Mi Max.

Die laatste twee zijn dan eigenlijk niet echt meer budgettoestellen, maar meer in de middenklasse.
Schijnbaar is er een reden verschillende toestellen uit te brengen en kijk je naar hun succes werkt het schijnbaar ook.
Daarnaast je kan zelf 1 toestel kiezen uit het rijtje en ik zie niet het probleem als je er uit 5 10 of 20 kan kiezen.
Dan heb je vast nog nooit een Mi Store bezocht: het is echt moeilijk om ze van elkaar te onderscheiden. En het ergste is: ze lijken ook nog allemaal op elkaar :'(
Wat ik zag is internationale versie die netwerken hier weer ondersteund, andere versie die dat niet doet.
Lijkt mij zelf ook beter om minder toestellen te hebben die je maximaal kan ondersteunen.
Anderzijds als je in volumes van miljoenen gaat kijken en je kan 1 model 3 euro goedkoper maken scheelt dat weer 3 miljoen.
In massa kan het uitbrengen van kleine verschillen ook een kostprijs reden hebben.
Het verschilt intern en daar betaal je voor.
Resolutie scherm, accu, camera's, opslag geheugen, ram, soc.

Allemaal dingen die de ptujs beÔnvloeden en voor velen boeit dat helemaal niet dus fie kunnen zo meer cherry picken wat ze belangrijk vinden.

Accu en dus soc staan bij mij op nummer 1 omdat deze je accuduur bepalen.
Dan ram geheugen omdar dit multitasten bevordert bij lichte roms.
Resulutie zal me een zorg zijn en de camera ach als het maar scherp is en goed focussed. Voor echte plaatjes moet je toch geen smartphone hebben maar pak ik mijn dslr.
Dure camera en redolutie kost dus al snel 100 euro meer. En die lan ik zo mooi in mijn zak houden.
Redmi 5 is 5.7 inch de 5 plus 5.99 inch deze zit daar dus tussenin qua specs.
Gordkoper model met groot scherm.
De redmi 5 heeft een sd4xx chip. En een 5.7" scherm. Bedoel je de 5 plus?
Probleem lijkt me vooral dat er geen fatsoenlijke kleinere toestellen zijn. Ik heb nu een Nokia 6.1, want hoewel de Mi2A best interessant leek was hij me gewoon te groot (Eigenlijk is deze nokia al aan de grote kant voor me), hiervoor had ik een Mi4C en daarvoor een Mi2S. Dit zijn nu allemaal 5.99" en ik zie het punt er niet van. Mocht er een fatsoenlijk toestel uitkomen van max 5", met een fatsoenlijke batterij en ietweat redelijke specs dan had ik die sowieso gekocht, maar nu kijk ik naar een lineup van 10 toestellen die allemaal nagenoeg hetzelfde zijn.
Interessant, tot ik las dat het scherm 5,99" groot is.
Iets kleiner maken lukt echt niet meer...
Zelf zie ik ook graag kleinere modellen, echter heb ik nu 1x 5,5" telefoon en 2x 5,99" liggen. Het formaat van de behuizing is niet groter, het scherm is groter doordat de bezels kleiner worden.

Toch hoop ik dat ze ook weer kleineren modellen uit brengen. Niet iedereen wilt met zo een grote telefoon lopen.
Ze bieden nu wel erg veel aan rond het 200 euro segment ... ik zie niet helemaal waarom je dit zou kopen boven de Redmi Note 5 Pro of Redmi 5 (plus)..

Het klinkt niet als een slecht toestel, zeker niet! Maar persoonlijk vindt ik het overbodig als je ziet wat ze aan budgettoestellen aanbieden.
De 5 plus is wat goedkoper met een betere batterij. Maar de note 5 is 2x zo snel met een betere batterij.

Als Nederlander voor 15§ 100% snelheid en 30% batterij laten liggen... Goedkoop is duurkoop kun je het dan noemen.
Lees eens de vernieuwde Xiaomi privacy policy: http://www.mi.com/us/about/new-privacy/
In het kort: we verzamelen alles over je. Akelig.

[Reactie gewijzigd door AlterEgo op 10 mei 2018 12:14]

Heb je ook uitgezocht welke services je gewoon kunt uitschakelen zoals Mi Find?
Maar goed, zoals al is aangegeven, heb je de EULA's van andere merken en van Android of Windows eens doorgenomen. Over het algemeen staat overal hetzelfde in en de ene keer moet je alle ingebouwde services gebruiken en de andere keer niet. In dit geval hoef je niet alle services van Miui te gebruiken om zonder problemen een Xiaomi smartphone te kunnen gebruiken.
Met GDPR komen Android en Windows daar vanaf 27 mei niet meer mee weg, maar als je een Xiaomi besteld in China dia je via grijze import binnenharkt dan ben je "on your own".
Heb je die van alle andere merken wel eens gelezen?
Die doen exact hetzelfde.
Gebruik gewoon niet je echte gegevens online en alle data die ze verzamelen is helemaal niet relevant behalve voor product verbetering.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 10 mei 2018 12:59]

Ik denk dat Xiaomi begrijpt de balans tussen performance en de budget. Bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S9 ik denk dat de meeste gebruikers niet alle cpu performance gebruiken. Maar voor 200 Euro heb je al een goede smartphone bij Xiaomi die al ontzettend vlot is zoals de Xiaomi A1.
Zo belangrijk is dat toch niet dat je de processor niet tot het uiterste belast. Een high end is gewoonweg vlotter in het gebruik en ook nog lekker zuinig.
Hij gebruikt dan zijn zuinige cores en als een High End telefoon alleen zijn zuinige core's zou gebruiken is hij ongeveer even snel als een Smartphone van 300 Euro. En als je perse een High End smartphone wilt hebben hoef je er niet gelijk 800 Euro ervoor te betalen je kan een high end smartphone al voor rond de 600 euro kopen en in het buitenland al vanaf 500 en soms nog wel lager.
Hij gebruikt zijn snelle cores toch om bijvoorbeeld navigatie te starten, die dingen zijn er niet alleen om te gamen. In principe geldt dat hoe sneller iets opstart hoe zuiniger de telefoon is.
Hoe sneller iets opstart hoe zuiniger, die logica ontgaat mij.

Met gemiddeld 120 km per uur kan ik in 1 uur 120 km rijden
Met gemiddeld 60 km per uur doe ik 2 uur over 120 km per uur.

Volgens jou redenatie is het dan zuiniger om 120 km per uur te rijden.

Het verbruik van cpu hang van veel meer factoren af.
In het geval van een high end moet deze vaak een hoger resolutie beeldscherm aansturen en oeps dat kost meer snelheid.
Ja, dat klopt toch? Als ik mijn schutting verf, dan doe ik dat ook zo snel mogelijk.
Ik hoop dan dat ik klaar ben voordat de verf op is :+
Je schutting zo snel mogelijk.
Klinkt leuk maar dan moet je het ook snel en goed doen zonder veel verf er naast of stukken missen.
Niet echt goede vergelijking.

Maar ja je kan ook 5 km heel hard rennen dan ben je er snel of je loopt het op je gemak en dan duurt het langer. Daarbij blijft de vraag verbruik je met hard lopen meer of minder energie dan langzamer lopen.
Afhankelijk van het type auto is 1 uur 120km/u rijden zuiniger dan 2 uur lang 60 km/u rijden.

Net zoals dat sneller optrekken met de meeste auto's ook in veel gevallen zuiniger is.

Maar net zoals bij telefoons is het zoals je zelf al aangeeft geheel afhankelijk van de configuratie. En het is niet voor niets dat samsung standaard de resolutie lager instelt, die high res schermpjes is vooral goed voor de sales maar echt verschil zie je amper als je hem op de native resolutie insteld.
Navigatie? Dat gaat ontzettend vlot op mijn Xiaomi A1
Race to idle. Op zich heb je een punt, maar werkelijkheid en therorie gaan niet altijd even goed samen. Een telefoon draait veel op de achtergrond. Als een deel daarvan met regelmaat (onnodig) de snellere cores aanspreekt, is je voordeel al snel weg. Er zijn redenen waarom een aantal telefoons met SD625 erg goed scoren qua zuinigheid. Een juiste balans van processorsnelheid, aantal cores en het juiste proces doet veel op dat gebied.
Het is helemaal niet waar dat sneller opstarten meteen zuiniger is.
Dat hangt er compleet vanaf hoeveel stroom hij opneemt.
Als hij iets in 2 sec doet maar 6 mw gebruikt is hij minder zuinig als een iets tragere die er 4 sec over doet maar maar 5 mw gebruikt. Over het algemeent geld namelijk wel hoe hoger de mhz hoe hoger het voltage hoe minder efficient de core.
Er is dus een sweet spot en die verschild per core.
Door Android One op de Xiaomi A1 is het een vlot apparaat. Er zit niet eens bloatware op. Daardoor heb je geen apps in de achtergrond draaien. En volgens mij is de Xiaomi A1 juist geliefd.
Zijn e ook en telefoons onder de 40? Die redelijke specs hebben?
Alvast bedankt
Ja hoor, Deze bijvoorbeeld; gaat een paar weken mee zonder opladen.


Als je smartphones bedoeld, dan zou ik onder de 40 euro hooguit naar tweedehands kijken (en als je dan een Android toestel hebt, de veiligheidsrisico's voor lief nemen); alles wat nieuw voor dat geld te krijgen is; is of hopeloos traag (512MB of heel soms 1GB werkgeheugen); slecht/.flets scherm met amper kijkhoeken en een bedroevende accuduur. Meestal ook in combinatie met een oude android versie; b.v. 5.1 of zelfs 4.4
Bedoelde smartphone. 40 +-
Nieuw of tweede hands maakt mij niet veel uit.
Welke raad je mij aan?
Smartphones? Begin bij 100, en verwacht niet te veel.
Gewoon een leuke goedkoop smartphone om apk te downloaden etc.
Dat zeg ik, begin bij 100§. Alles daar onder zul je binnen een jaar bij het vuil kunnen gooien terwijl je bij 100-120 een toestel rustig 3-4 jaar kunt gebruiken voor je doel.

En dan krijg je ipv 8gb opslag al snel 32 of 64.
40 word lastig, als je er een tientje bij doet heb je de Ulefone S7. Heb deze ook als reserve telefoon en was echt verbaasd over de kwaliteit voor dat geld.
Bij aliexpress te vinden met shipping vanuit Duitsland (dus geen extra btw oid)

Verwacht alleen niet een degelijke camera.

[Reactie gewijzigd door skdevil op 10 mei 2018 23:57]

Thanks! Alleen 8gb is een probleem. Wil het liefst 16gb. Of kan ik dat makkelijk oplossen? Bij mijn oude tel (8gb) kon ik alleen fotos en save files opslaan op smartphone.

Zijn er misschien nog meer smartphones?

Ben opzoek naar een soort reserve smartphone.
Om bv apk te downloaden en films streamen naar google chromecast

[Reactie gewijzigd door Frans v Huizen op 16 mei 2018 07:16]

Ja hij heeft een sd slot om de opslag uit te breiden.
16GB opslag voor deze prijs zal heel lastig worden.
Creatief ontwerp!