Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Nintendo NES Classic Review

Schattig, maar komt iets tekort

15-11-2016 • 06:00

256

Schattig klein, maar niet perfect

Hij is klein, hij is schattig en hij verschijnt op precies het juiste moment. Rara wat is dat? Dat moet de NES Classic zijn, die het vast goed gaat doen in de komende cadeautjesperiode. Althans: als hij leverbaar is. Nintendo heeft een perfect moment uitgekozen om het kleine hebbedingetje op de markt te brengen, en er is dan ook veel belangstelling voor de miniconsole. Overigens is er wat verwarring over de naam van het ding, want Nintendo hanteert verschillende varianten. Op de doos wordt het aangeduid als Nintendo Classic Mini, op de site heeft Nintendo het over de NES Classic Edition en in persberichten wordt het apparaatje aangeduid als Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System. Wij houden het voorlopig maar op NES Classic.

Er was direct veel enthousiasme toen Nintendo het kleinood in juli aankondigde. Voor weinig geld een nieuwe versie van de console waar het voor veel gamers allemaal mee begonnen is, inclusief dertig games en voorzien van een moderne hdmi-aansluiting. Het is een mooi aanbod. Al waren er direct wat bedenkingen bij de prijs, want ruim zestig euro voor het apparaatje en één controller lijkt veel. Zeker voor wie van emulators houdt en de dertig games die Nintendo levert al op een andere manier kan spelen.

De binnenkant

Wie de NES Classic uitpakt, zal echter snel verkocht zijn, want zoals gezegd: het ding is schattig klein. Het kastje is niet veel groter dan de gemiddelde behuizing van een Raspberry Pi. Vreemd is dat niet, want de NES Classic is ook niet veel meer dan dat. De Classic bevat een single-boardsysteempje dat is gemaakt door het Chinese Allwinner. Opgebouwd rond de R16-soc van Allwinner die vier Cortex A7-cores en een Mali400MP2-gpu bevat. Verder bevat het systeem 256MB ddr3-ram en 512MB nand-flashopslag.

Naar hedendaagse maatstaven is dat bescheiden. Wie de specs echter afzet tegen die van de originele NES, die draaide op een 1,79 MHz singlecore-processor, moet concluderen dat de NES Classic eerder te veel power aan boord heeft dan te weinig. Het was voor Nintendo echter waarschijnlijk goedkoper om een dergelijk systeem samen te stellen dan om voor een systeem met mindere specs te gaan.

Review NES Classic MiniReview NES Classic MiniReview NES Classic Mini

Het maakt wel dat de NES Classic draait als een zonnetje. Het systeem is bliksemsnel gestart en ook het laden van de games gaat redelijk snel. Dat mag natuurlijk ook wel, met games uit de jaren '80 met een bestandsgrootte van nog geen 100kB. Toch is de ervaring op dat front een stuk beter dan bijvoorbeeld bij de Virtual Console van Nintendo, die een stuk trager is. De vergelijking met de Virtual Console, waar Nintendo de dertig games die op de NES Classic staan, al langer voor aanbiedt, valt dus positief uit. De games op de Classic draaien net iets soepeler. De emulatie van de Classic is beter, inclusief knipperende sprites. Waarschijnlijk doordat er bij de NES Classic wat softwarelagen tussenuit konden.

Het spelen van games op de NES Classic is dus ronduit prettig. Tenminste, zolang je in een game zit. Dan blijken games niet alleen soepel te draaien, ze zien er - zover dat kan met games uit de jaren tachtig - ook goed uit. Ook de controller is prettig vertrouwd, en beter dan de meeste clones met usb-aansluiting die te koop zijn. Voor de goede orde: de NES Classic heeft niet de controlleraansluiting van de originele NES, maar de aansluiting van de WiiRemote. Mooi, want die is kleiner dan de originele aansluiting, zodat de verhoudingen tussen NES en NES Classic een beetje gelijk blijven, wat de stekkers betreft. Ook prettig is dat je de nieuwe controller kunt aansluiten op een WiiRemote en kunt gebruiken bij de games die je via de Virtual Console speelt.

Snoer te kort

Toch is dat niet wat het meest opvalt aan de controller. Ja, hij speelt fijn, maar het gebruiksgemak wordt een beetje overschaduwd door een gebrek aan het knoppenplankje. En door een gebrek aan snoer. Er zit slechts 75 centimeter tussen de controller en de kleine console. Dat is niet veel, zeker niet als je weet dat het snoer van de originele controller 2,30 meter lang was. Een kort snoer past in de gekrompen verhoudingen van de Classic, maar comfortabel is het niet, want het betekent dat je dichtbij de console moet zitten. Nintendo levert verder een hdmi-kabel mee en een usb-kabel, waar de console z'n stroom mee binnenhaalt. Beide zijn 1,5 meter lang.

Het maakt dat je met wat moeite maximaal twee meter verwijderd van de tv kunt zitten, wat niet veel is, zeker niet voor wie z'n tv aan de muur heeft hangen. Het is dan ook niet vreemd dat fabrikanten van randapparatuur al verschillende oplossingen leveren, variërend van een verlengsnoer voor de controller tot een draadloze variant. Toch kiezen wij eerder voor langere kabels tussen de console en de tv. Tijdens het spelen wil je de console namelijk bij de hand houden.

Review NES Classic Mini

Onhandige Reset

De console zelf heeft twee knoppen: Power en Reset. Vooral die laatste heb je vaak nodig. Je gebruikt hem om een game af te sluiten en terug te keren naar het consolemenu waarin je een nieuwe game kunt kiezen of instellingen kunt veranderen. Het past niet bij de retrolook van de Classic, maar een extra knopje op de controller waarmee je terug zou kunnen keren naar het menu was welkom geweest. Wat helemaal een mooie oplossing zou zijn, is een combinatie van knoppen om terug te gaan naar het menu. Start en Select tegelijk ingedrukt houden, bijvoorbeeld. Als dat mogelijk zou zijn, had de miniconsole bij de tv kunnen staan, in plaats van in de buurt van de speler. Nu is het een onhandige combi, dat korte snoer van de controller en de Reset-knop op de console. In de meeste situaties zul je een langer snoer aan de controller of een langere hdmi- en usb-kabel willen.

Er is echter nog een oplossing voor het euvel. Omdat de controller dezelfde aansluiting heeft als die Nintendo gebruikt bij de Wii en WiiU, passen ook de verschillende controllers die Nintendo voor de moderne consoles levert. Wie een Wii Classic Controller aansluit, zal merken dat de Home-knop van de controller als Reset fungeert. Ideaal. Bijkomend voordeel is dat je dan ook een joystick tot je beschikking hebt, wat prettig is in games als Gradius.

De games

Tegenover die nadelen staat dat Nintendo een uitstekende voorraad games heeft geselecteerd voor de Classic. Het systeem bevat er dertig, variërend van Balloon Fight tot Donkey Kong, Super Mario Bros, Galaga, Pac-Man, Kirby's Adventure, The Legend of Zelda, Castlevania, Metroid, Ninja Gaiden en vijf verschillende Mario-games. Het zijn games uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, stuk voor stuk games die meer dan bekend zijn onder de huidige generatie dertigers en veertigers, en die misschien zelfs door twintigers in hun jeugd zijn gespeeld. Voor die doelgroep is de NES Classic puur jeugdsentiment. Voor een jongere doelgroep, die is opgegroeid met de PlayStation en opvolgers, zijn de games wellicht iets te blokkerig.

Verder is het uiteraard jammer dat het een gesloten systeem is. Oude cartridges kunnen niet worden gebruikt en er kunnen achteraf ook geen nieuwe games aan de selectie worden toegevoegd. Nintendo was vast bang voor piraterij en heeft het systeem dus gesloten gehouden. Je moet het met deze dertig spellen doen. Uiteraard zullen pogingen worden ondernomen om het systeem te hacken. De eerste geluiden daarover zijn echter nog niet veelbelovend, hoewel Nintendo ergens in de NES Classic gebruikmaakt van opensourcesoftware. De bron daarvan lijkt inmiddels te zijn vrijgegeven.

Scanlines

Wel prettig aan de NES Classic is dat Nintendo wat heeft toegevoegd aan de oorspronkelijke games. Zo is het nu in elke game mogelijk om je voortgang op te slaan. Dat was in de originele games vaak niet mogelijk of veel lastiger dan nu. Voor puristen is het cheaten, maar voor hen geldt: het is een optie die je natuurlijk niet hoeft te gebruiken. Van een heel andere orde is de optie om aan de weergave te sleutelen. De games worden standaard afgebeeld in een verhouding van 4:3. Je kunt echter ook kiezen om de oorspronkelijke, vaak haast vierkante verhouding te gebruiken. Leuker is nog dat je bij de verhouding van 4:3 kunt kiezen om kunstmatig opgewekte scanlines aan het beeld toe te voegen, zodat het lijkt of je op een ouderwetse beeldbuis speelt. Uiteraard gaat het om gesimuleerde lijnen en ontbreekt vooral het onregelmatige karakter van de weergave op een echte crt, maar het effect is toch leuk.

Dan is er nog de prijs van de miniconsole. De NES Classic kost zo'n 65 euro, al wordt er hier en daar mee gestunt. Voor dat geld krijg je de console, een hdmi-kabel en een usb-kabel, maar geen bijbehorende adapter. Je krijgt bovendien dus een controller meegeleverd. Er kunnen echter twee controllers op de mini-NES worden aangesloten, en veel games kunnen ook door twee spelers gespeeld worden. Een tweede controller kost gemiddeld 15 euro, wat het totaal behoorlijk opvoert. Het is vrij veel geld voor een console waarbij het aan gebruikersgemak wat schort en waarbij het aanbod aan games niet uitbreidbaar is. Voor een vergelijkbaar bedrag koop je een emulator op basis van een Raspberry Pi en twee controllers, een systeem dat misschien niet geheel legaal, maar wel veel flexibeler is.

Hack

Overigens is er een leuke en vooral simpele hack mogelijk op de NES Classic. Wie het kastje openschroeft, zal zien dat er binnenin voldoende ruimte is om een powerbank te plaatsen, die vervolgens aan de usb-aansluiting gesoldeerd kan worden. Daarmee krijgt de console een interne voeding. Op die manier is het makkelijk om met een klein extern scherm met hdmi-in een portable variant te maken van de NES Classic.

De Nintendo Classic Mini is dus een aantrekkelijk hebbedingetje dat vast populair zal zijn bij sint en kerstman, al is het daarvoor wellicht aan de dure kant. Bovendien is het ding overal uitverkocht en is het maar de vraag of er voor sinterklaas en zelfs voor kerst nieuwe NES Classics leverbaar zullen zijn. Misschien zal nog blijken dat de NES Classic het leukste cadeau is dat je niet kunt krijgen.

Review NES Classic MiniReview NES Classic MiniReview NES Classic MiniReview NES Classic MiniReview NES Classic MiniReview NES Classic MiniReview NES Classic Mini

Reacties (256)

256
248
138
3
0
78
Wijzig sortering
Ik vind het echt maar weer een hype hebbedingetje. Ze hadden evengoed alles gewoon zelfs in de controller kunnen bouwen.
Dat hadden ze kunnen doen, maar:

- Dan heb je het retro uiterlijk niet meer
- Laat je hem vallen, dan laat je het hele systeem vallen
- Je moet met accu's gaan werken
- Zie jij jezelf al een controller vasthouden die met een HDMI kabel in je TV geplugd zit?
- Je moet met accu's gaan werken
- Zie jij jezelf al een controller vasthouden die met een HDMI kabel in je TV geplugd zit?
Je had van die ene kabel natuurlijk een USB C verbinding kunnen maken (power, data, video, audio), na 3 meter kabel van je controller sluit je dan een USB C -> HDMI, USB C, AC adaptertje aan. Maar zoals je al zegt, als dat is wat je zoekt moet je een Wii U kopen ofzo. Het gaat nu juist om het retro uiterlijk! In die zin vind ik het ook prima dat je op de resetknop moet drukken op de console om een ander spel te starten.

[Reactie gewijzigd door klonic op 23 juli 2024 14:58]

Helemaal mee eens!
Uiteraard kun je een dergelijk apparaat ook laten streamen (screen sharing) met een chromecast o.i.d. Echter koop je deze gadget niet voor de vernieuwing maar juist om te tegengestelde reden. Retro. Je kent het van vroeger.
chromecast = wifi = latency. iets dat een NES-spel juist net zo uniek maakt is voor mij persoonlijk de directe non-physics spellen.
Met die jeugd van tegenwoordig als ze eens verliezen: "Mam, de Nintendo is door de tv gegaan!"
Voor wie vroeger een nes gehad heeft is de vorm/presentatie van het ding nou juist een goed deel van de aantrekkingskracht :)
Dus nee, ik denk niet dat ze het net zo goed in de controller hadden kunnen bouwen...
Mee eens....
Net als dat er geen reset-knop op de controller zit. Je hoort gewoon naar dat ding toe te lopen en op de resetknop te drukken. Daarom vind ik het stiekem ook wel jammer dat ze geen mini-cartridges gebruiken, om de frontloader-manier spellen erin te steken.

Liefst natuurlijk inclusief functie dat de game pas werkt als je een paar keer blaast :+

Dus ja, de kabels zijn kort... en ja, je moet steeds op Reset drukken...
En eigenlijk was dat vroeger ook al zo. en dat maakt het JUIST zo retro ;)
In mijn jeugd stond de NES/SNES ook midden in de kamer. Want de lengte van de stroom/scartkabel + de lengte van de controllers was precies genoeg om op de bank te kunnen spelen.

En kwa prijs, 65 euro is de prijs van een huidige game. Daarvoor krijg je nu hardware + 30 spellen. En kwa lengte schelen de huidige topgames niet veel met de oude NES games. :9

Als je gewoon relaxed oude games wil spelen kan je ook een emulator pakken op de PC/Android/PSP/iPhone etc. en gewoon draadloos op de bank zitten met je xbox-controllertje. Nintendo gaat voor dat old-school gevoel, en daar horen de ongemakken gewoon bij IMHO.

[Reactie gewijzigd door Waah op 23 juli 2024 14:58]

Als je mini cartridges wil gebruiken dan kun je zelf een mini nes maken met de kit van daftmike http://www.daftmike.com/2016/07/NESPi.html
Anoniem: 498327 @m3gA16 november 2016 08:54
Cool, zeer gaaf gedaan. Jammer dat 3D printen nog zo lelijk is, maar zeer geslaagd. Vooral die SD-kaart wrappers zijn geniaal.
Dat ziet er echt zo mooi uit haha. Die cartridges zien er echt tof uit, net echt. Ik wou dat Nintendo ook zoiets had gedaan :9 . Echt geweldig die gast.
Mocht je toch te lui zijn om naar voren te buigen. Sluit een Classic controller aan en de home button is dan reset.
Als ik het goed herinner was het bij mij Atari 2600 destijds ook een kwestie van de antennekabel uit de tv trekken en die van de Atari erin proppen. Die Atari kwam uit een doos met alle spellen, controllers en kabels erin en verdween weer in dezelfde doos als je klaar was met spelen; want, netjes opruimen natuurlijk. :) Met andere woorden: de spelcomputer stond altijd midden in de kamer als je wilde spelen.
Liefst natuurlijk inclusief functie dat de game pas werkt als je een paar keer blaast :+
Sorry voor offtopic, maar ik kon het niet laten een smile op m'n gezicht te toveren! (de nostalgie... O+ )
Inderdaad, door het originele uiterlijk grotendeels te behouden komen er bij de wat oudere tweakers een hoop warme nostalgische gevoelens los. Dit was voor mij ook mijn allereerste kennismaking met games. Ik ben ook erg tempted om er één te kopen al betwijfel ik wel hoe vaak ik hem zal gebruiken. Hij is gewoon onweerstaanbaar.
Ik kon het niet weerstaan, ben nog aan het wachten op een tweede controller om met mijn dolenthousiaste zoontje van 4 samen te kunnen spelen :)

In de MediaMarkt kwam ik trouwens tot de ontdekking dat er ook een Sony SEGA Mega Drive mini (met 2 controllers en 80 games) is, gelukkig voor mijn portemonnee zijn zowel mijn vrouw als ik opgegroeid met Nintendo :)

(had trouwens leuk geweest als Tweakers beide had gereviewed).

edit: whoops, wat een flater! Thx Lip!

[Reactie gewijzigd door nokie op 23 juli 2024 14:58]

Pssst, het is SEGA. :)
Die Sega MegaDrive minis worden gemaakt door AtGames. Daar heeft Sega verder niks mee te maken. Deze zijn ook al jaren op de markt, en kan je beter links laten liggen, want ik heb er nog iets positiefs over gelezen.

Wat de NES mini nu zo leuk maakt, is dat het lijkt op de echte NES maar dan kleiner. Zelf zou ik dan ook heel graag een Mega Drive mini willen hebben, maar dan moet die er wel precies zo uit zien als een Mega Drive (de originele, niet de MegaDrive II). Eigenlijk zou ik wel van alle consoles een mini willen hebben ;)
Ik denk dat je dit ding na 2 maanden hoogstens, in de hoek zet en nooit meer aanraakt. De reden hiertoe is dat het apparaat niet te updaten valt qua aanbod van games.

Leuk, even een trip down memory lane over vroeger, maar dit is na verloop van tijd onbruikbaar.
Dat ligt eraan... sommige spellen blijven leuk, ook al heb je ze helemaal uitgespeeld. Neem de Super Mario spellen, die heb ik vroeger op de GameBoy (de originele met geel/groen scherm) letterlijk tientallen keren uitgespeeld!

En zeker in de spellen van vroeger, waar je vaak nog een score had, was de uitdaging om te blijven spelen om een hogere score vrij groot. Ik heb nog mijn schrift met alle high scores van alle games die ik toen speelde, en ik was zeker niet de enige die dat allemaal bijhield.
Tja ik heb ongelooflijk veel games van 60 euro die ik na veel minder als twee maand niet meer heb aangeraakt
Alsof dat iets negatiefs is, een "hype hebbedingetje". Ik vind het juist superleuk zo'n hebbedingetje. Voor 60 euro weer een paar avonden plezier!

En inderdaad is de formfactor nou juist wat dat ding zo leuk maakt!
Voor 60 euro weer een paar avonden plezier!
Sja, er zijn zover ik weet minstens 3 andere nintendo consoles die die NES titels via virtual console kunnen spelen. Als je werkelijk geen enkele van deze consoles bezit lijkt het me onwaarschijnlijk dat je wel voor dit ding te vinden bent.
Ik heb die consoles niet, heb wel een originele NES. Toch vind ik dit een leuk ding. Was ook een instabuy voor mij.
En als je al deze games apart op de VC zou kopen, zou je duurder uitkomen en heb je niet zo een leuk apparaatje
Volledig mee eens :-)
Gewoon leuk om te hebben, al speel je er niet veel op.
Zeker als er dan eens vrienden langskomen, kan je samen nostalgisch doen.

En om eerlijk te zijn vind ik het al gewoon iets leuk als decoratie.
Een kleine R2D2 kost je al bijna zoveel :p

En voor de kabel kan je zoals je aangeeft in het artikel al gewoon voor een langere hdmi gaan en dan de NES wat dichterbij zetten.

Ik ben blij dat ze voor het originele gevoel gegaan zijn met gelijkaardige controllers en niet gewerkt hebben om hem te modernisen. Dit had een deel van de charme doen verdwijnen.

Het korte kabeltje is wel wat balen.
Of je koopt een langere stroomkabel en zet de televisie naast je op de bank. Voor die korte kabels is gewoon geen excuus te verzinnen, compleet bezopen.
Inderdaad, ik heb hier nog ergens een rapberry pie2 liggen, daar ga ik binnenkort wel retropie op zetten. Maar het is niet hetzelfde als vroeger. De vorm van het apparraatje is het grootste deel van de fun. Takes me back.
Vanwaar die negatieve opmerkingen weer? Is toch te gek dat ze die oude console weer nieuw leven inblazen. zodra hij weer leverbaar is bestel ik hem in ieder geval direct. Niks hype....
Zeurpiet. Is toch leuk om te zien en om te hebben. Altijd dat azijnpissen hier.
Ik ben het met je eens. Afgelopen maand heb ik mijn originele Nes met maar 2 games nog verkocht voor meer dan €100. Wilde het ding eerst aan mijn jonge zoons geven maar heb nu voor dat geld een Android tablet gekocht die alle oude games middels een emulator kan draaien. Veel meer lol voor hetzelfde geld. Daarnaast ben ik op gedateerde games erg snel uitgekeken. De meeste vind ik zonde van mijn tijd.
Precies !
Lijkt leuk maar Nostalgie is erg overgewaardeerd.
Als je ze nu speelt heb je toch niet meer de fun van toen, het was een andere tijdsgeest.
Wow, dan heb je iemand flink afgezet! Nes is toch echt wel vindbaar als compleet setje met Gun onder de 50€.
Haha tja, ben ik met je eens maar het was vrij bieden en de prijs is door die persoon zelf bepaald. Misschien was het meer waard omdat de originele verpakking erbij zat en nog helemaal intact.
De doos is de helft. Dan is het wel OK.
Ze stoppen met Wii U en beginnen hier aan. Nintendo reist terug in de tijd. Misschien om terug te kijken waar het mis ging. xD
Of je koopt een raspberri pi 3, en zet er retropi op,.
het gaat in dit geval tuurlijk hoofdzakelijk om de look n feel.
Voor het spelaanbod hoef je het iig niet te doen :)
Leuke review al had ik hem op de dag van release al verwacht.

Ik heb hem hier aangesloten (had hem bij de 1e mogelijkheid besteld + 1 extra controller) maar nog niet echt gebruikt vanwege de onnozel korte kabel.... Ben aan het wachten op 2x een verlengsnoer... op 50cm afstand van mijn 50" Plasma of 130" Projectiescherm zitten is niet echt een optie...

Zodra die snoertjes er zijn gaat dit apparaat met 2 controllers mooi mee naar game avondjes met vrienden :)

Nu nog hopen dat Nintendo snel hun voorraad kan aanvullen zodat die Marktplaats figuren buiten spel gezet worden en liefhebbers dit speeltje kunnen aanschaffen!

@ de Hack, natuurlijk kan je het inbouwen met kans op dat er wat misgaat of je je garantie verkloot.. lijkt mij makkelijker en weinig moeite om gewoon een powerbank los mee te nemen indien gewenst. Wel is dit een minder "mooie" oplossing uiteraard maar zeker gezien de beschikbaarheid vooralsnog een veilige(re) optie IMO.

@ Adapter ontbreekt. Geen ramp ofzo maar wel irritant. Niet iedereen heeft een (beschikbare) USB poort vrij en een adapter zoals in o.a. de US bijgeleverd is zou een kleine moeite zijn geweest... Hij hangt nu aan de Router die ik toevallig nabij heb staan... -> Gaat op zoek op zolder naar een beschikbare USB lader...

Ik heb vooral zin om Kirby's Adventure en The Legend of Zelda te gaan spelen daar ik Kirby vroeger bij een vriend nooit heb uit kunnen spelen en Zelda nooit gespeeld heb :)

@ Nintendo: Kom maar op met een SNES Mini & N64 Mini !!

[Reactie gewijzigd door Thalaron op 23 juli 2024 14:58]

Je zou ook een lange HDMI kabel kunnen gebruiken en het apparaatje op gewenste afstand plaatsen.
Dat kan uiteraard. Echter heb ik geen behoefte om hem elke keer uit de kast te halen. Buiten dat moet ik dan ook stroom op die plek regelen. Ik zie dat nog niet lekker werken wanneer de hondjes een keer hun gekke 5 minuten hebben met al die kabels door de hele kamer. Lijkt me niet wenselijke dat je kabels van de controller bepalend zijn waar je je apparatuur neerzet, we hebben tegenwoordig niet voor niets draadloze controllers.

Maar goed bij nood kan het uiteraard.
Stroom kun je uit je TV halen met de meegeleverde USB kabel. Mits je TV dat ondersteund natuurlijk.
Dat heeft de mijne dus niet (een van de 1e Plasma's met FHD 50" welke het nog prima doet!) Maar hoe dan ook vind ik het vreemd dat er niet gewoon een adapter bij zit in NL en in de US wel. Doe dan overal zonder.
Mini N64 Dat zou wat zijn! :)

Ik heb de normale NES en N64 nog en ook aangesloten op een "oude" tv. Gaat nog prima! Niet kapot te krijgen:)
Ik heb zo'n vermoede dat Nintendo bij elke nieuwe generatie consoles, weer een oudere generatie tot leven wekt met een 'mini' variant. Dus dat zou nog even wachten zijn...

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 23 juli 2024 14:58]

Dat zou wel verschrikkelijk tof zijn, een mini-GC zal er wel HEEL schattig uit zien. :P
Time to photoshop! Ah iemand is mij al voor geweest:

SNES:
http://media2.giga.de/201...age_TN_1920x1080_snes.jpg

Nintendo64:
http://www.giga.de/wp-con...920x1080_n64-rcm992x0.jpg

Gamecube:
http://www.giga.de/wp-con...0x1080_gc1-rcm889x500.jpg

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 23 juli 2024 14:58]

whaha, nice! leuk, hou ik van :P
Die kabels zijn enorm kort inderdaad! Gelukkig is de HDMI kabel wat langer, maar voor mij alsnog te kort... dat vond ik wel erg jammer. Zeker voor de 13 euro die de controller kost.
op 50cm afstand van mijn 50" Plasma of 130" Projectiescherm zitten is niet echt een optie...

Zodra die snoertjes er zijn gaat dit apparaat met 2 controllers mooi mee naar game avondjes met vrienden
Dan hoeven de korte kabels dus niet per se een probleem te zijn, als je hem toch steeds meeneemt, met de verlengkabels erbij is het toch elke keer een gedoe, lijkt me (vroeg of laat). Die verlengkabels kunnen wellicht nog problemen gaan geven ook, aangezien de weerstand dan toeneemt. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 14:58]

Waarom hebben ze die kabel ook zo kort gemaakt? Een snoer van nog geen meter lang? Dit is echt een gigantische design flaw en voor mij dé reden om hem niet te kopen.

Edit: Tuurlijk, vroeger speelde je wat dichter bij de TV, maar toen was een 28" scherm gemiddeld, nu is dat eerder 40" en dat scheelt nogal. Daar komt nog bij dat de kabels van de originele NES veel langer dan 1 meter waren.

[Reactie gewijzigd door BFmango op 23 juli 2024 14:58]

Meh, die reden vind ik erg slecht. Dat argument gaat alleen op als we nog op een 20 inch teeveetje zouden gamen. Echter zal dit eerder tussen de 40 en 60 inch zitten. En Nintendo weet zelf net zo goed dat ze hiermee weer geld kunnen verdienen door extra controllers te verkopen, met wel een langere kabel. Zij zijn ook niet gek.
Zoals je in de reactie van mschrijver leest; die vlieger gaat niet op. Wat je wel kan doen is een oude Wii classic controller kopen. Lijkt me een bijzonder argument om deze Nes niet te kopen..
Het verhoogt allemaal de instap prijs

60 euro voor het ding, sure.. Dan moet je nog een 10je per controller uitgeven aan verlengkabels om op een normale afstand van je scherm te zitten... en in sommige markten komt het ding schijnbaar zonder USB voeding, hoppa, weer 10 euro er bij..

Ben je zo 80 euro kwijt om normaal te kunnen spelen op je "60 euro" machientje.
Controller van een tientje is belachelijk goedkoop natuurlijk.

Iedere andere console leg je 50 euro neer voor een controller, ook al kan die ook wel meer.

USB voeding kun je tegenwoordig wel in een PC of TV prikken. Adaptertje had er wel bij gemogen.

Alleen dan nog vind ik 80 euro geen geld voor 30, waarvan zeker 15 masterlijke, games op een perfect werkend machientje.
Maar die originele controllers met langere kabels zijn er ( helaas ) niet, dus je opmerking is niet van toepassing
Zodat je de controllers ook op je draadloze Wii(U) controller kan aansluiten zonder dat de lange kabel in de weg zit, lijkt mij.
Uhm hoe sluit je dat dan precies aan op een Wii U controller?
Geen idee. Heb geen Wii U, maar ging ervan uit dat de aansluitingen hetzelfde waren als op een Wii remote. Als dat niet het geval is, kun je die (U) weglaten.
Nee helaas niet, ik dacht misschien mis ik iets maar :P
Ze hebben alles kleiner gemaakt dan het origineel, en dus ook de kabel. :p Gekke Japanners.
wow jij moet niet veel spullen thuis hebben als je al over zoiets afhaakt...

Koop gewoon een langere HDMI kabel...
Zet het toestelletje wat dichter bij je, moet je ook minder ver voor de reset knop.
Zo werd het vroeger ook gespeeld bij ons.

Of je koopt een langere kabel voor de controller mocht dit zo nodig zijn.
je wilt het liefst de machine in je tv meubel kwijt lijkt mij, dan is een lange controller kabel wel prettig ja, viel mij ook meteen op (al ben ik helemaal geen console persoon)
Een langere kabel voor de controller is er vooralsnog niet. En ik heb echt geen zin om dat ding elke keer uit mijn kast te trekken als ik effe wil gamen. Spullen heb ik overigens genoeg, teveel zelfs.

[Reactie gewijzigd door BFmango op 23 juli 2024 06:54]

bestaan er geen third-party verlengkabels voor deze aansluiting? de aansluiting is immers al wat ouder... DX.com ofzo?
Als nintendo de Virtual console erop had gezet met de complete NES libary beschikbaar ter aanschaf of de mogelijkheid om in de toekomst nog een pakket van 30 games aan te schaffen. had ik het zeker gehaald. Gemiste kans van Nintendo. Hoewel ik bijna zeker weet dat dit wel goed gaat verkopen.
Weet je wel hoe lang het duurt om die 30 games uit te spelen? Ben je voorlopig nog niet op uitgekeken hoor.
ja en nee, als de hardware het ondersteunt, en je die virtual consol toch al hebt ontwikkeld, waarom maak je dit ding dan niet compatible... dan heb je immers de mogelijkheid om AL je games nog eens te verkopen... dat... samen met een betere controller zou mij wellicht hebben overgehaald... nu ga ik toch maar eens een keer kijken naar die rasberry-pi nes emu meuk dan heb je naast het gamen ook nog een kodi-media center voor ruwweg het zelfde geld...
Ja leuk die raspberry pi met retropi, maar het is het net niet. Heb het uitvoerig geprobeerd, verschillende controllers ook, maar het klopt steeds net niet. De timing is soms slightly off en de 3rd party controllers voelen allemaal ook niet helemaal hetzelfde. Vooral bij de Mario games en donkey kong op de snes merk je gewoon dat de timing niet klopt. Daarom heb ik de mini nes gekocht, hopende dat hier het gevoel wel zou kloppen. En dat doet het. Kan Mario 3 echt weer compleet op hetzelfde gevoel spelen als vroeger. En dat is voor mij zeker wel 6 tientjes waard naast er. Raspberry pi voor kodi.
Je kunt aan retropie ontzettend veel instellen en met een goede controller werkt het perfect. Je moet er alleen wel de tijd en moeite voor willen nemen. Beide opties zijn in dit geval uitersten, beide hebben hun doelgroep.
Wat ik al zei, heb het uitvoerig getest. Ik heb vroeger Mario 3 helemaal suf gespeeld en kan bepaalde levels bijna geblinddoekt. Op de pi klopt het net niet. Een speedrun gaat net niet. Heb enorm met de instellingen zitten pielen, alle recommandaties op de fora gebruikt; het gevoel is het net niet. Met de mini nes is het gevoel 1 op 1. Voor een keer een spelletje spelen is een retropi prima, maar voor de precieze nes ervaring voldoet het gewoon niet.
Anoniem: 341936 @i-chat15 november 2016 09:09
Omdat ze de Switch waarschijnlijk gaan positioneren als de ultieme Virtual Console machine.
Dat klinkt wel plausibel. Is het je eigen theorie of had je het ergens gelezen?
Beetje van beiden. Ik heb het op Nintendo Voice Chat gehoord, de Nintendo podcast van IGN. Die hebben meestal best accurate voorspellingen. Hun redenering is dat de Wii al een goede VC lineup had, en de Wii-U en 3DS daar enorm voort op hebben gebouwd. Samen met Amiibo's en de NES Classic heeft Nintendo daarmee laten zien dat ze inzien dat hun franchises en enorme backcatalog van ijzersterke games nog genoeg geld kan opleveren. Daarom ligt het zeer in de verwachting dat Nintendo er weer sterk op gaat inzetten bij de Switch. Hopelijk worden je aankopen deze keer dan ook gekoppeld aan je account, dat hield me altijd tegen om VC spellen te kopen.
Je vraagt je haast af waarom ze nog niet massaal hun oude games op android en ios hebben uitgebracht he.
Ik lees dat je kan saven dus een stuk sneller als vroeger ;) .
Wat een pain-in-the-ass was dat vroeger zeg als je doodging na uren gamen en geen levens meer had :Y)
Bij een aantal games had je gelukkig wel een wachtwoord systeem om verder te gaan waar je was, erg handig bij mega man /gooit controller
Klopt maar dat was ook wel de charme: dat we toen het geduld nog hadden om dan weer steeds van voor af aan te beginnen 8-)
Gemiddeld zo'n 15 a 30 minuten per spel ;)

Best of NES:
https://horaro.org/bones2016/schedule
Nice. :)

Ik heb alleen super mario 1 & 3 super snel uitgespeeld een paar keer, mn record was 14 minuten zonder dood te gaan voor smb3. En smb1 heb ik nooit getimed. :)

Ik had niet verwacht dat t zo populair zou zijn, dus ik had hem niet gereserveerd, van t weekend werd ik gewoon uitgelachen bij de gamemania. -_-' Maar ja, ik heb geen haast en ik heb nog 1 oude staan en een reserve. :)

[Reactie gewijzigd door SeenD op 23 juli 2024 14:58]

Complete NES library? Stuk of 700 games?
En wat had het dan moeten gaan kosten??

Je moet het denk ik ook niet bekijken als een volwaardige console. Meer als een leuk hebbedingetje.
Anoniem: 145867 @Dweebus16 november 2016 19:17
Zou wel gaaf zijn. Flash geheugen kost niks, die 700 games moeten makkelijk erop kunnen. Kost het apparaat misschien 100 euro, maar wel heel leuk om te hebben. :) Ik vind het juist jammer dat er maar 30 games op zitten. Waarom niet gewoon alle games van de NES juist als herinnering aan al die games. Een stukje historie van al die games die je gewoon allemaal zo kunt starten.
Dus je vergelijkt een illegale kopie met een origineel product van de originele fabrikanten? Die wel gewoon garantie geven en waar de btw etc wel bij inzit? Het zijn ook de licentiekosten voor bijv konami die hier netjes bij inzitten.

Dit is net zoiets als een originele dvd disc bij een winkel van 20euro vergelijken met een van de zwarte markt van 3 euro. En dan jammeren dat die van 20 veel duurder is dan de illegale versie.
Als alles vergeleken wordt met 'spul' uit China, is alles duur ja.

Ik vind de prijs die je betaald prima tegenover de uren (lees: dagen) plezier die men hiervan zal hebben. Helemaal als je vroeger ook zelf menig uur achter de NES hebt versleten.

Of hij relatief duur is ten opzichte van de hardware die erin zit; oké, maar duur voor het geheel wat je ervoor krijgt inclusief (-legale-) games en ook dat het een licensed product van Nintendo zelf is, vind ik niet!
Alles is relatief natuurlijk. Indien je het legaal wilt doen staan er wel games op welke per stuk al voor meer dan de totaalprijs van dit apparaat weg gaan.
De grote vraag bij je China spul (en Rpi) is natuurlijk wel of het legaal is en alle royalties zijn betaald. Natuurlijk zit er bij deze NES-mini wel wat extra gimmick kosten op, maar 2 euro per spel vind ik persoonlijk niet duur.

Daarnaast kost een Rpi ook al snel 35 euro, dan moest je nog de case, kabels en een microSD kopen en niet te vergeten nog een controller. Je zit dan ook al snel op 50-60 euro.
Het kost daarna ook nog tijd/moeite om alles te installeren en je games zijn niet legaal als je de retropi weg kiest.

Zelf had ik deze NES-mini graag willen hebben, alleen jammer dat hij zo snel uitverkocht was.
Zo'n ding heeft natuurlijk gebootlegde spellen.

Voor 30 spellen is dit best een redelijke prijs.

[Reactie gewijzigd door novasurp op 23 juli 2024 14:58]

Zal vast niet lang duren voor er een exacte kloon van deze NES mini op AliExpress te vinden is waar ook een SD-kaart in geschoven kan worden. :+
Je kunt je ook afvragen hoe "legaal" dat spul uit China is.
Dankjewel dat je jouw mening hebt gedeeld. Wat jij vindt moet je naar de politie brengen.

€60,- is prima prijsje voor zoiets leuks.
Dus de ROMs uit het apparaat rippen, en je hebt een 'legale' backup die je op emulators kan draaien!

Het is wachten totdat iemand dit ding hackt en je er andere spellen op kan spelen. ;)
http://hackaday.com/2016/...your-nes-classic-edition/

De hackaday vrienden zijn er iig al mee bezig gegaan om er een 'plain' linux op te krijgen.
Dus er zit wel toekomst in
Dus de ROMs uit het apparaat rippen, en je hebt een 'legale' backup die je op emulators kan draaien!
Waar baseer je dit op? Dat Nintendo 'ergens' open source gebruikt, betekend niet dat de ROMs niet beveiligd zijn, anders waren de ROMs ook allang geript. De beveiling omzeilen is dan ook niet legaal. ;) Zou imo ook wat zinloos zijn; de ROMs allang en breed beschikbaar voor emulators.
Van wat ik heb begrepen is het flash geheugen versleuteld, zal dus vrij lastig worden een kopie van te maken.

Het apparaat is wel bereikbaar te maken, er is een seriële poort beschikbaar waar je een USB converter op kunt solderen, en ook de datalijnen van de voeding schijnen aangesloten te zijn.
Nuja, a la thuiskopie mag je toch gewoon een kopie hebben van de gekochte games?

Maakt v.z.i.w niet uit waar je die vandaan haalt.
Nuja, a la thuiskopie mag je toch gewoon een kopie hebben van de gekochte games?

Maakt v.z.i.w niet uit waar je die vandaan haalt.
Ik denk niet dat je daarmee het download verbod goed praat, daar zit hem immers het probleem in. :) Ik zie het namelijk niet gebeuren, dat iedereen zelf een backup op die manier wil maken.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 14:58]

Nuja, men mag een kopie (voor eigen gebruik) van gekocht materiaal.

In theorie zou je de schijf (of whatever) van de gekochte mini-snes kunnen kopiëren a la thuiskopie?

Waarom zou je dan niet een kopie (van iets waar je voor betaald hebt) mogen downloaden. Je hebt immers recht op dat kopie. Dat de verkoper het zo moeilijk maakt door het in een ding te verwerken, is immers niet jou probleem.

Ik vindt dat je best wat terug mag krijgen voor die thuiskopieheffingen die je betaald.
Aangezien een groot gedeelte van het spul waarop ik thuiskopie heffing betaal, nieteens kopieën bevat.
Wellicht dat het in de tijd van CD's anders was.

Maar ja.
Dat kopiëren mag, mits je geen beveiliging omzeilt. Als je geen beveiliging hoefde te omzeilen, stonden er allang en breed ROMs van de NES Mini online en die zijn er nog niet. ;)

Dus nee, je kunt het op die manier niet kopiëren. De thuiskopie(heffing) is dan ook niet van toepassing op de NES Mini.

Dat je recht hebt op een kopie, betekend niet (automatisch) dat je het 'dan maar' mag downloaden. Downloaden uit illegale bron is al een paar jaar illegaal intussen. Je krijgt dan dus een leuke discussie of het dan nog illegaal is ja of nee en dat is iets, waar alleen een rechter uitspraak over kan doen, niet ik.
Ik vindt dat je best wat terug mag krijgen voor die thuiskopieheffingen die je betaald.
Sinds het download verbod is het dus maar de vraag waar de thuiskopieheffing wél voor bedoeld is. Op de NES Mini wordt die in elk geval niet betaald, zeggen dat je een kopie mag maken, 'want je hebt thuiskopieheffing betaald' gaat niet op, des te meer niet sinds het downloadverbod.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 14:58]

Fair enough.
Ik snap namelijk niet hoe ik mijn voordeel kan halen uit thuiskopie heffing.

Als ik beweer ooit het origineel op disk gehad te hebben, en enkel het kopie nog op voorraad heb, telt dit dan als thuiskopie?

Achja, tegenwoordig kom ik eigenlijk wel prima uit met legaal verkregen content.
Maar waarom dan niet een RetrPi? Heb je eenvoudig 3000 games ;)
Ik wacht liever op de SNES mini met oa:

-Secret of Mana
-Mario Allstars
-Secret of Evermore
-Donkey Kong Country
-Super MarioKart

[Reactie gewijzigd door Kol Nedra op 23 juli 2024 14:58]

Mee eens, als zal ik dan eerder weer een retropie builden :)
Je kan ze ook gewoon preinstalled kopen. Ideaal zo'n retropie, alle oude systemen in een klein doosje voor een klein prijsje.
SNES mini met enkel Super Mario All Stars is al voldoende om mij geïnteresseerd te krijgen :D
Mario 3 was voor de NES, ik denk dat je Super Mario World bedoeld?

Ik kijk ook naar een SNES uit overigens!
Maar dan speel ik het liefst Super Mario RPG (masterlijk!).

Tis maar net van welke tijd je bent ;).

[Reactie gewijzigd door Stinow op 23 juli 2024 14:58]

tijd zegt niet alles, ik ben van de Atari tijd, maar ik vond de snes een veel betere console dan de nes.
Mario 3 was voor de NES, ik denk dat je Super Mario World bedoeld?
Super Mario Bros 1, 2 en 3 zaten op de SNES in de Super Mario All Stars game :)
Klopt ja ;).

Samen met (JAP) Lost Levels ;)
Super Mario All Star (waar de 4 versies van Mario in zitten)
Donkey Kong Country 1 & 2
Yoshi's Island 1 & 2

Daar zit ik nou echt op te wachten :D

[Reactie gewijzigd door DjVe op 23 juli 2024 14:58]

Ik vind het zo raar dat Nintendo nog steeds de oorspronkelijke NES-versies van de eerste drie Super Mario Bros. spellen distribueert ook al hebben ze die All Stars en GameBoy remasters |:(

[Reactie gewijzigd door novasurp op 23 juli 2024 14:58]

Heeft toch niks mee te maken?
Ben benieuwd of er verlengkabels komen. Deze waren vroeger voor de 1e Xbox versie ook beschikbaar.
Ik ga ervanuit dat het niet heel lang duurt voordat het ding geopend is en er ook andere roms erop kunnen. Als de prijs zakt naar richting de 50 euro en de kabels verlengd kunnen worden wil ik het wel overwegen. Heb het zelf wel eens op de Raspberri Pi geprobeerd maar ik had geen lekker zittende controllers (teveel knoppen) en het beeld was ook niet altijd correct.

Edit er zijn ook verlengkabels: http://www.sourcingmap.de...ller-nunchuk-p-30599.html 115cm erbij :-)

[Reactie gewijzigd door Cave_Boy op 23 juli 2024 14:58]

Of je neem de goedkopere 1.8 meter via aliexpress.
Ik heb zelf de NES30, voelt net als een echte NES controller, maar met licht aangepaste knoppen en Bluetooth/USB. Beetje aan de dure kant maar verder echt een aanrader!

http://www.androidpolice....rything-old-is-new-again/
Had hem graag willen hebben, was van plan het als kerstcadeautje voor mijn vriendin te doen. Maar de controller is voor mij de reden om af te haken. Ideaal gezien hadden dit draadloze controllers moeten zijn, dat had top geweest, maar dat vervolgens zelfs de draad niet eens lang genoeg is om tot de bank te komen, is echt gemist.

Wederom, die controller is echt de boosdoener.
Voor 3 dollar kan je via de bekende sites zo een verlengkabel bestellen. Raar dat mensen een console niet nemen puur omdat de kabels te korts zijn. Er is altijd een oplossing.
Dat er altijd een oplossing is, is mij ook niet onbekend. Maar dat is juist waar ik mezelf aan erger, dat je een product koopt en vervolgens 3rd party oplossingen moet toepassen om het werkbaar te maken. Het zou gewoon niet zo moeten zijn.

Is een beetje alsof je een nieuwe auto gaat kopen, maar je moet zelf een jerrycan benzine en een compressor om je banden op te pompen meenemen. En de voorruit ontbreekt ook.
Wat een onzin, een auto zonder benzine rijdt niet. Je koopt een auto met 40 litertank, maar je zou eigenlijk 60 liter willen want je rijdt lange stukken, is een betere vergelijking.

Ik vind het zo vreemd dat je een heel product wat je leuk vindt dus niet koopt omdat er 1 dingetje niet 100% perfect is. En deze imperfectie is ook nog gewoon op te lossen.
Precies. Als de reden dat je hem niet koopt voor 60 euro is dat het controller snoer niet lang genoeg is, dan had men nog 100 andere redenen kunnen bedenken en is deze mini NES gewoon niet voor hen.

Wat je zegt: verlengkabeltje erin en gaan.
Het idee van jouw vergelijking is aardig, maar de maten die je hanteert zijn wat mij betreft nogal verkeerd gekozen.
Je doet nu overkomen alsof er een kabel van 2 meter op zit en mensen zeuren dat de kabel 3 meter lang had moeten zijn.
Een benzine tank van 40 liter zal voor 90% van de mensen goed genoeg zijn, controller kabels van 75 cm blijkbaar niet gezien het aantal reacties van mensen die hier last van hebben.
Als je een eerlijke vergelijking wil maken, moet je een tank van 10 liter nemen waar je elke dag / om de dag mee naar het tankstation kan. Dan is het ineens een stuk logischer dat nogal wat mensen vinden dat hier beter over nagedacht had moeten worden.
Maar je kan geen Auto kopen zonder stoelen(nieuw). En laten we wel wezen 0.75m is gewoon erg kort en niet over nagedacht.

En elke auto die op benzine/diesel rijd kan wel een kilometer of 600 rijden. Als je er dan ineens een gaat bouwen waar maar 300km mee gereden kan worden heb je het niet goed aangepakt.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 23 juli 2024 02:29]

Hoe je het wendt of keert; over de lengte van het snoer is ongetwijfeld wél nagedacht. Of dit dan ideaal is? Wellicht niet. Overigens lees ik dat je een Wii classic controller ook kan gebruiken; 'probleem' opgelost...
Ik heb de Wii Classic Controller nooit gebruikt, hoe langs is dat snoer?
Ik heb de Wii Classic Controller nooit gebruikt, hoe langs is dat snoer?
Tot mijn verrassing kan ik het online niet makkelijk vinden maar volgens mij ongeveer 1,5 meter.
Console zonder stroomadapter werkt toch ook niet?
Nee, althans niet helemaal. Een 40 litertank biedt voldoende acceradius en grotere auto's hebben een grotere tankinhoud.
Nintendo kan best vooraf inschatten dat de kabel van de controller aan de korte kant is (vergelijk dit met de kabellengte van de originele controller).
Ook kan Nintendo zich afvragen waar de consument de console neer zal zetten (vlak bij de tv, want de HDMI-kabel heeft een beperkte lengte).
Ook kan men rekening houden met een "gemiddelde" grootte van een beeldscherm. Deze is t.o.v. de jaren 80 aanzienlijk groter geworden waardoor men verder van de tv zit en dus langere kabels nodig heeft.

De enige reden die ik kan bedenken waarom de console korte kabels heeft is dat de Japanner klein behuisd is, en daardoor korter op de tv zit. En er dus een korte kabel gebruikt kan worden maar dan zou ik min of meer ook een "Japan only" release verwachten. En deze console past wel in het rijtje van een typisch Japanse gadget (en we dan vast mopperen waarom deze alleen in Japan verkrijgbaar is).

Overal is een mouw aan te passen, maar toch had de kabel van de cotroller langer moeten zijn.
De enige opmerking die ik zelf heb over dit apparaat is, waarom Nintendo niet gekozen heeft voor een een draadloze controller. Of een USB aansluiting gebruikt heeft om zodoende third-party controllers te ondersteunen. Bijvoorbeeld de controllers van 8bitdo hadden hier mooi bij geweest.
Omdat dan alles duurder wordt. Het mag niet duurder worden dan het gemiddeld budget voor het pakje onder de kerstboom. Bovendien kunnen ze nog alles onder de noemer "nostalgie" plaatsen. Die exacte controller met een (korte) draad, hoort er gewoon bij.
Maar zo kort? Net als de behuizing lijken de de lengte van de kabel ook te hebben verkleind. De kabel van de originele was een stuk langer, en zelfs de kabel van de Wii Pro Controller is nog langer dan deze!
Als ze het daadwerkelijk als leuk cadeau voor onder de kerstboom zagen dan hadden ze er misschien wat meer van moeten produceren....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.