Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Bron: AnandTech

Bij AnandTech is een review over de Kyro II 64MB videokaart neergezet. De Kyro II is een opgevoerde versie van de normale Kyro gebakken op een 0.18 micron procedé in plaats van een 0.25 micron procédé. Door deze die-shrink kan de core lopen op een prettige 175MHz. Aangezien het geheugen synchroon loopt met de core loopt de 64MB aan SDR geheugen nu ook op 175MHz. De Kyro II maakt, evenals de normale Kyro, gebruik van tile-based rendering wat simpelweg inhoud dat hij alleen de dingen tekent die getekend moeten worden. Dankzij deze techniek weet hij de fillrate van 350Mpixels per seconde uitermate effectief te benutten. Verder is de kaart bijna identiek gebleven qua features, alleen S3TC texture compression is nieuw. Transform & Lighting ondersteuning heeft de kaart dus niet.

Ondanks deze matige specificaties weet de kaart dankzij het tile-based rendering trucje verrassende resultaten neer te zetten. In Serious Sam is de Kyro II in 1024x786x32 en 1600x1200x32 sneller dan een GeForce2 Ultra met een paar procent . In andere benchmarks komt de kaart niet zo mooi uit de bus, daar is hij vaak ‘maar’ net sneller dan een GeForce2 GTS. Het leukste is echter dat de richtprijs voor deze kaart slechts 149 dollar (de 3D Prophet 4500 Kyro II heeft een adviesprijs van fl. 429) is . Een echte GeForce2 MX killer dus:

Kyro II chipset/logoWe all are extremely luckily that Kyro II based products will not only be available but easy to get by the end of this month or the beginning of April. The performance of the Kyro II based 3D Prophet 4500 is nothing short of stunning given its price: a mere $149.99.

It has been a while since we have had a truly high powered graphics card dip below the $200 price mark. In the past, stripped down versions of higher performing parts were sold to cost conscious consumers, often times leaving them with sub par performance. The Kyro II changes all that.

With its tile based rendering algorithm, the Kyro II provides blazing fast performance considering the price and was actually able to beat products almost $200 more than the cost of a Kyro II based board. Throughout the benchmarks, the Kyro II based 3D Prophet 4500 simply dominated everything else in its price range. The Kyro II was ready and able to tackle any game we sent its way.
Kyro II Serious Sam benchmarks

Bedankt hce_nl voor de tip!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Zo wat een flex kaartje! Misschien niet echt de GeForce3/Radeon2 kwaliteit (over die Radeon2 mag ik eigenlijk niet veel zeggen, maar die kwaliteit verwaxht ik wel) Maar toch wel een super prijs/kwaliteit verhouding!!! Dit zal Nvidia zeker niet leuk vinden!!!
Kwaliteit zeker wel, want hij rendert intern geloof ik alles op 32 bit, en dat is wel te zien, de kwaliteit denk ik het omgekeerde van wat je van de ex-producent van de powervr zou mogen verwachten...., alleen matrox scoort denk ik beter hier...

Natuurlijk zit NVidea ook niet stil want zij komt met nieuwe MX-en uit, maar ik moet zeggen dat deze kaart met het bijbehoorende prijskaartje zeer goed uit de bus komt tegen de chip die NVidea waarschijnlijk het meest verkoopt, verder bezit dit kaartje natuurlijk nog een hoop potentieel met een 0,18 micron core en een extreem lage geheugenbelasting, en waarschijnlijk ook lage stroomconsumptie...

Als ik binnenkort een nieuwe videokaart zou kopen zou het denk ik niet gek zijn als ik deze kaart zou kopen...
Ben benieuwd of ze hebben bezuinigd op de Ramdac, want naar mijn mening is dit toch echt een probleem van de GF2 MX, op zich een prima kaartje om te gamen, maar hoge resoluties komen vaak wat vaag op je beeldscherm terecht.

* 786562 TheGhostInc
De RamDac heeft geen flikker te maken met onscherpte op hoge resoluties!! Alleen de filters, waarvan bekend is dat ze knudde zijn bij een Geforce1/2/MX, hebben daarmee te maken. Daardoor kunnen Elsa en Hercules betere kwaliteit filters gebruiken en daardoor geven zij ook op hogere resoluties scherper beeld.

Je hebt een snelle RamDac nodig om op hoge resoluties nog goede refreshrates te halen. De Geforce 1/2/2MX/Voodoo 3-3000/3500/Radeons hebben allemaal een even snelle RamDac (350 Mhz), maar de beeldkwaliteit scheelt mijlen!!
Misschien niet echt de GeForce3/Radeon2 kwaliteit
Hoezo niet echt de Geforce 3 / Radeon 2 kwaliteit ?

Volgens mij zijn van deze twee kaarten beide nog geen reeele benchmarks te vinden, van de GF3 begint er misschien net aan wat te komen. Ik ben wel benieuwd waarop je dit baseert ?

Daarnaast: als we de verwachtte prijzen van de GF3/Radeon2 meerekenen is deze KyroII een fantastische performer ! :)
Ik denk dat je niet helemaal op de hoogte bent van de specs van de GF3 en de Kyro 2. De Kyro 2 is een kaart die met zijn specs past in de doelgroep van de GF2, Radeon en V5. Wat niet wil zeggen dat het een oude/slechte kaart is natuurlijk. De GF3 is DirectX8 compliant en de Kyro totaal niet omdat daar geen T&L engine opzit. Ook is het texture filteren wat ik tot nu toe gezien heb van de Kyro 2 niet van het zelfde niveau als van de GF3 (anisotropic filtering).
Wel is natuurlijk met de 8-layer multitexturing in a single pass een enorme sprong vooruit gemaakt op de software die tot nu toe niet verder komt dan 2-4 layers. De GF3 ondersteund dit overigens niet 8-layers maar 4-layers in a single pass.
Je moet deze kaart niet zien als concurrent voor de GF3 en de komende Radeon 2. Het is een heel goed alternatief voor de GF2 serie, Radeon en V5 voorzover nog te krijgen :'( .
Eh, de Kyro II is 100% DirectX8 compliant. Net zoals de GeForce 3. Het gaat er namelijk niet om hoe 'n grafische kaart het doet (software of hardware), maar of de driver met DirextX8 overweg kan.

De DirectX8 specificaties houden bijvoorbeeld ook in dat de driver 8 layer multitexuring moet ondersteunen. Dit doet de hardware van de Kyro maar de hardware van de Geforce 3 niet. Toch zijn beide DirectX8 compliant!

Als nVidia DirectX8 compliant drivers uitbrengt, dan wordt zelfs 'n TNT nog DirectX8 compliant.
Ralph Smeets,

Je haalt twee dingen door elkaar. Direct X 8 compliant wil zeggen dat je videokaart beschikt over alle features die door directX 8 gebruikt kunnen worden. Zoals bijvoorbeeld de programmable T&L engine.
Daarnaast bestaat er nog directX 8 compatible, dat is totaal anders. Dit wil dus zeggen dat spellen die met de API directX 8 geschreven zijn ook op deze videokaarten gespeeld kunnen worden, met natuurlijk de beperkingen die een dergelijke chipset heeft. Zoals het ontbreken van een programmable T&L engine.
En wat die 8-layer multitexturing betreft dat kun je op verschillende manieren zien. Wanneer je instaat bent om dergelijke bewerkingen in twee keer te doen ben je ook daar waar je moet wezen. Het gaat erom dat de Kyro het in een enkele bewerking kan doen. Of 8-layer voorschrift is voor directX 8 weet ik niet, heb het nog nooit gehoord omdat we tot op heden maar tot 2 hooguit 4 layers gaan in de software.

Technical paper nVidia, Microsoft DirectX 8 raising the Ante for ........

Lees dit even door en je ziet dat de GF3 compliant is voor DirectX 8.1.1 pagina 10 van het document.
Nadeel van de Kyro is wel, dat een (zeer) snelle cpu nodig is om die performance te behalen. Deze grafische kaart is enorm afhankelijk van de cpu. De T&L op de GeForce 2 zorgt namelijk wel voor een performance winst, wanneer deze op de juiste manier wordt ondersteunt (prober Giants maar eens op een GeForce 2 en daarna op een Kyro / Voodoo 5)... Veel reviewers melden extreem hoge cpu belasting tijdens een intensief potje Quake 3 wanneer gebruik wordt gemaakt van de Kyro. Dit vanwege het gebruik van tile based rendering...
Veel reviewers melden extreem hoge cpu belasting tijdens een intensief potje Quake 3 wanneer gebruik wordt gemaakt van de Kyro. Dit vanwege het gebruik van tile based rendering...
DOH, natuurlijk werkt je proc 100% tijdens een spelletje (daarom draaien ook niet alle spellen met 500 fps in 640x480, vanwege het feit dat je cpu dan gewoon geen info kan versturen)

<sarcasm modus>En je hebt idd met dit gelijk:
Nadeel van de Kyro is wel, dat een (zeer) snelle cpu nodig is om die performance te behalen. Deze grafische kaart is enorm afhankelijk van de cpu.
Een 600 mhz proc is tegenwoordig wel (zeer) snel (vanaf zo'n snelheid is hardware tnl langzamer dan "software" matige tnl). </sarcasm modus>


Het is misschien wel zo dat sommige spellen die geoptimized zijn voor de geforce wat trager zullen lopen... Maar ik betwijfel of er veel van dat soort spellen uit zullen komen (stel je voor dat je als software bedrijf een spel gaat maken dat alleen loopt op geforce kaarten, dan missen ze direct meer dan 50% van de potentiele kopers....).
Ahum....

Als ik het proces van tile-based rendering goed begrijp, houdt het het volgende in: De cpu berekent de complete 3D scene. Deze wordt in brokken door gestuurd aan de gpu en deze voert nog wat berekeningen uit (licht, textures, etc.) en de wordt het op het scherm gezet...
Dit houdt in, dat bij zeer complexe scenes een groot deel van de cpu-kracht wordt gebruikt om de geometrie te berekenen. Deze kracht is niet meer beschikbaar voor AI, etc. Als je gebruik maakt van een GeForce heb je dit probleem niet, de manier waarop de geometrie wordt berekend is immers anders (het wordt gedeeltelijk door de gpu gedaan, maar niet in één keer door de cpu)...
Wat ik bedoelde met 100% cpu gebruik was, dat bijna alle cpu kracht op gaat aan geometrie berekeningen...
Het is misschien wel zo dat sommige spellen die geoptimized zijn voor de geforce wat trager zullen lopen
Één woord... Giants. Probeer het maar eens op een Geforce en daarna op een voodoo 5 (die ongeveer even'sterk' is)... Er zal (en is) een enorm verschil tussen de mogelijkheden van kaarten die wel een geen T&L ondersteunen.... Niet alleen op het gebied van pure snelheid, maar vooral op het gebied van wat grafisch mogelijk is.
vanaf zo'n snelheid is hardware tnl langzamer dan "software" matige tnl
Tja.. in 3Dmark2000. Draai trekt mij PIII 800 de Geforce GPU in T&L er twee keer uit (PIII presteert dubbel zo goed als geforce). Maar dan hebben we het dus niet over spellen die echt direct T&L ondersteunen. Om het voorbeeld van Giants maar (weer ;) ) aan te halen. Dit spel draai stukken langzamer als er geen hardware matige T&L wordt gebruikt...

[sarcasm modus]
Vreemd niet? Misschien is T&L dan toch wel iets meer dan die paar dingen die DirectX 7 spellen ermee doen??? ;)
[/sarcasm modus]
Nope, 't enigste dat de CPU doet is het berekenen van de polygonen en deze doorsturen naar de Kyro. Het is precies dezelfde informatie als wordt doorgestuurd naar de Geforce of 'n Radeon.
edit:
De CPU doet echt niet meer dan als er 'n Geforce (1,2,3) of 'n Radion in het systeem zou zitten.


De Kyro sorteerd deze lijst dan en gooit alle onzichtbare polygonen weg. Daarna wordt 'n blok van pixel ingelezen en voor elke pixel wordt gekeken of hij in de overgebleven lijst zit en wordt dan ja of nee gerenderd.

T&L zit niet op de Kyro omdat T&L heftig steund op z-coordinaten. Het probleem met Mercedes Benz Truck racing komt doordat dit spel z-coordinaten van de grafische kaart wil uitlezen. En die slaat de Kyro standaar niet op. Dit moet je in de driver aanzetten (gaat ten koste van de performance).

T&L zal in de volgende generatie Kyro's zitten (PowerVR4 architectuur). Imagation heeft al bewezen dat T&L met 'n tile-based-architectuur mogelijk is. Kijk maar naar de Naomi spel-automaten. Aan elke PowerVR2-ARX, zit 'n T&L unit gekoppeld....

Dus de toekomst belooft nog veel meer goeds!

Lees voor Kyro, Kyro, KyroII en PowerVR2
Mooi, heb je tenminste nog eens wat aan een snel CPU, je ziet dat GF-en altijd boven een bepaald aantal MHZ-en niet meer beter scoren, zo heb je dan tenminste geen verspilde CPU power meer...
Een echte GeForce2 MX killer dus
Dat denk ik niet. $150 x 3 = 450,- Daar komt de MX wel onder en wanneer deze kaart op de markt komt kun je waarschijnlijk voor 450 piek al een GTS kopen. Neemt niet weg dat je dan een mooie kaart hebt die net wat sneller is dan een GTSer.

Maar wat doen de meeste mensen, gaan voor zekerheid met nVidia of toch naar zoiets uitwijken..?

/edit

Nog ff wat linkjes:

Hercules 3D Prophet 4500 Product Page

ST Kyro II Home
100-150 dollar vinnik toch een beetje dezelfde price-range. Daarnaast moet je een 64MB Kyro II toch eigenlijk ook vergelijken met een 64MB GeForce2 MX, of een 32MB......

Maar wie weet, jij kan natuurlijk ook gelijk hebben...
denk dat deze prijs advies prijs is en de echte prijs ligt daar altijd onder

en boven dien zal de prijs 1 a 2 maanden na de release wel flink gezakt zijn waardoor je over 2 maanden dit kaartje voor 300 piek kan kopen

zo goedkoop is die gts of opvolger daarvan echt niet
Ik denk dat dit kaartje toch wat meer value bied en de prijs is zeker goed.
De adviesprijs van de Hercules MX was 399,- deze gaat 3 tientjes meerkosten, maar heeft wel 64MB geheugen en presteerd stukken beter. wat zien mensen in de winkel: hij deze heft 2x zoveel geheugen en is dus ;) 2x zo snel. de online oemprijs zal tegen de 350/370 gaan liggen.
Beschikbaarheid en prijs De 3D Prophet 4500 64Mb is beschikbaar vanaf half april 2001, voor een advies verkoopprijs van NLG 429,95.
Bovenstaande snippet uit persbericht Guillemot Nederland.
Hij is trouwens niet helemaal hetzelfde als Kyro I: hij heeft 15M i.p.v. 12M transistoren. Dit zorgt er mede voor dat hij hoger geclocked kan worden (waarschijnlijk een langere pipeline -> kortere stappen -> hogere frequentie)

Maar het gaan goed daar bij Img-tech. Voor de Metagence hoeven we eigenlijk alleen t+l (de andere features zijn al super up-to-date) en DDR geheugen (nauwelijks duurder dan SD), en ze hebben echt een SUPER kaart, die denk ik de GF3 nog verplettert! en................ MET FSAA 4 FREE -feature!! :9 :P

Trouwens, komt de GF3 nog of zo? Ik hoor niks meer, geen benches (waar NV trouwens boos op was, want die kaarten waren niet 'final' en presteerden daarom zo miserabel). Blijkbaar toch wat problemen daar bij NV.....

* 786562 _Pussycat_
Wat ik nu dus mis is toch een "Kyro I" ter vergelijk, want ondanks wat "men" wel zegt is het toch een erg leuke kaart (heb er zelf ook een) En is zeker op dit moment een goed alternatief voor de MX...

Drivers gebruik je gewoon van Videologic die houd ze wel goed bij.. Driver problemen zijn er bij deze kaart nu praktisch niet...

Voor meer Kyro info:

http://www.pvr-rev.f2s.com/news.shtml
Ik lees steeds over mensen die zeggen "als hij DDR zou hebben". Dat heeft dus helemaal geen nut.
DDR betekent niet dat iets veel sneller wordt. De Kyro II doet aan deferred rendering (lees de uitleg bij alle reviews van Kyro I), waardoor er veel minder bandbreedte nodig is. Kyro II heeft die meer bandbreedte die DDR biedt dus ook niet nodig. Om 1600x1200@32 te draaien heeft hij 4Gb aan bandbreedte nodig. De Geforce familie moet veel meer bandbreedte hebben, vandaar dat NVidia daar steeds duurder geheugen op propt om die bandbreedte te halen.
Kenny,

Om te beginnen heb je ook bij deferred renderen een beetje brute force nodig, kijk maar naar de Kyro I.

Als je hem van 4 i.p.v. 2 pipelines en DDR zou voorzien, zou hij dubbel zo snel worden. Misschien vind jij dat niet nodig, maar een heleboel mensen zitten daar wel op te wachten :9 :P

Verder is DDR-geheugen niet veel duurder dan SD als je op 166-175 mHz zit. Dus: veel meer prestaties voor een klein prijsje, en dat is zeker geen onzin. Hij levert bij minder bandbreedte dezelfde prestaties, maar bij meer bandbreedte dus veel betere prestaties!
Ik ben echt onder de indruk van die kaart :) PowerVr dat stamt nog uit de tijd van Rendetion V2100 en Riva 128, zoals de Viper 330 en Diamond Stealth II.

Ik vind het wel knap van die dudes om gewoon een paar jaar lang nix of bijna nix van ze te horen en dan ineens die Kyro II neer tezetten.

De kans op een monopolie van Nvidia wordt hier door wel weer een stukje kleiner :9.
PowerVR heeft echt niet stil gezeten. PowerVR heeft de PowerVR2 (ook, PowerVR 250 Neon) in de tussentijd uitgebracht. 'n afgeleide van deze wordt in de DreamCast toegepast.
Daarnaast vindt je PowerVR in elke spelautomaat van het merk Naomi. En dat is nu net een van de grootste spelautomaat fabrikanten ter wereld. Dus PowerVR heeft gewoon twee grote klanten in huis (Sega is er helaas me opgehouden, maar Pace neemt het roer waarschijnlijk over). Dit is ook de reden waarom ATI zijn hoofd boven het water weet te houden. Zij hebben ook enkele grote klanten die constante afnemers zijn.

Dit is iets dat nVidia niet heeft. Als er morgen iemand met 'n nieuwe GPU uitkomt die sneller en goedkoper is dan die van nVidia, dan stapt iedereen met 'n gezond verstand over. En dan is het zo voorbij met nVidia. Kijk maar naar wat er met 3dfX gebeurt is. Daarom is die deal met Microsoft (X-Box) zo belangrijk voor nVidia.
Kijk, dat is het betere werk, niet alleen is de performance zeer goed, ook is de schaalbaarheid goed, aangenomen dat ze aan de core verder niet gesleuteld hebben.

Het zou mij erg *leuk* als ze hiervan een 2-proc versie van kunnen maken, want ook al zou 'ie 2x zo duur zijn, dan is die (hooguit) 300 dollar (800 piek hier in Nederland ofzo) nog steeds ruim 2x zo goedkoop als de Gf3, en zal ruim beter presteren, aangezien deze single-processor al de Gf2 aankan.
(nou maar hopen dat dat mogelijk is)

En al zou de Gf2 op 640x480 winnen, het is al vaker gezegd, op die resolutie speel je toch nooit meer, en het verschil tussen 150 en 300 frames zie je toch niet, laat staan dat je monitor het aankan.
Als ik die review zo lees, krijg ik toch allerminst het idee itt tot bij de 3dFx Voodoo serie dat er bij de achitectuur rekening gehouden is met parallele verwerking van de data... dus multi-proc kaartjes zitten er evenmin in als dat de Geforce ruim sneller zou zijn in dubbele config. Duzz.
De PowerVR2 wordt al jaren in speelautomaten van Naomi gebruikt. Hier gebruiken ze er 32 in paralel.....
De Kyro wordt op dit moment naar het speelautomaat platform geport en daar wordt weer gebruik gemaakt van het paralellisme!
Dat lijkt me nou wel wat :) eindelijk een kaart die goed presteert maar minder kost als die Geforce's.
Ik vind persoonlijk die dingen veel te duur, maarja wie ben ik :?
eindelijk een kaart die goed presteert maar minder kost als die Geforce's.


Was ATI daar niet voor?
kost nu ook erug weinig (prestatie prijs verhouding)
:)
Dat klopt :) Ik klaag ook niet over mijn Ati's (heb er 2)
maar die zullen ook ooit weer eens vervangen moetren worden.
En dat lijkt me die Kyro een leuke mocht ik van Ati afstappen :)
Ik vind persoonlijk die dingen veel te duur, maarja wie ben ik :?
Je bent zeker niet de enigste die er zo over denkt.
Het wordt eens tijd dat nVidia eens wat aan haar prijzen doet. Als je de prijsdalingen van andere PC onderdelen ziet (afgezien van moederborden dan) dan zijn de videokaarten van nVidia wel erg aan de prijs. :(

Ik hoop dat de prijzen van de videokaarten nu eindelijk weer eens wat omlaag gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True