Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Bron: Hardwareinfo.net

Bij Hardwareinfo.net is zojuist een preview verschenen van de Hercules Prophet 4500, die zoals bekend is gebaseerd op de nieuwe Kyro II chip van STMicroelectronics. In het artikel komen helaas geen benchmarks voor (die hadden Anand en Sharky wel), maar er wordt wel uitgebreid verslag gedaan van de features die de Kyro II zo interessant maken, zoals het Tile Based Rendering systeem. Hieronder heb je alvast een gedeelte over de specs van de kaart zelf:

Hercules heeft ervoor gekozen om meteen 64 MB geheugen op deze kaart te plaatsen. Hoewel SDR geheugen tegenwoordig bijna niets meer kost, lijkt 64 MB op het eerste gezicht toch een beetje overkill. Een reden voor deze beslissing kan zijn dat de Kyro II volgens onze informatie het AGP Texturing systeem niet ondersteunt. 3D-omgevingen met meer textures dan in het geheugen passen kunnen dus niet berekend worden. Er zijn echter nog lang geen games met 3D-scnes met meer dan 64 MB aan textures, dus met de 3D Prophet 4500 kun je echt de nodige tijd vooruit.

De kaart wordt geleverd in twee uitvoeringen: n met en n zonder TV-output. De versie zonder TV-output zal een adviesprijs van Fl. 429,95 krijgen. De versie met TV-output is drie tientjes duurder: Fl. 459,95. Zoals gezegd is de kaart met een prijs van Fl. 429,95 duurder dan de gemiddelde nVidia GeForce 2 MX videokaart, maar absoluut goedkoper van GeForce 2 GTS, Pro en Ultra videokaarten, laat staan GeForce 3 videokaarten.
Hercules 3D Prophet 4500 (kaart)

Bedankt Dizzytal voor de link.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Dit is een erg mooie kaart, erg snel ook (intern runt ie geloof ik helemaal op 32 bit). Alleen vraag ik me af of deze kaart echt de GF MX uit de markt gaat drukken zoals hier :
http://www.tweakers.net/nieuws/16134?highlight=3d+pr ophet+4500
beweerd wordt, daarvoor zijn de benchmarks voorlopig nog niet goed genoeg voor. Ik denk dat het interressant zou worden als men hiervan een dualproc-videokaartje van zou gaan ontwikkelen, dan zou hij kwa prijs nog ver onder de prijs van de GF3 komen en de prestatie zou dan gelijkwaardig of zelfs beter kunnen zijn.

drivers:
http://www.powercolor.com.tw
product page:
http://us.hercules.com/products/video/3dp_4500_64mb
St kyro ll home:
http://eu.st.com/stonline/prodpres/graphic/kyro/prod uct.htm
daarvoor zijn de benchmarks voorlopig nog niet goed genoeg voor
Met 'de benchmarks' doel je waarschijnlijk op 3D Mark 2000/2001... Deze benchmarks zijn bijzonder geoptimaliseerd voor hardware transform & lighting en hebben zeer weinig overdraw. De huidige generatie spellen heeft juist precies het tegenovergestelde (weinig TnL optimalisaties en veel overdraw). Dus bij een normaal spel (Q3A/SS/UT) komt de Kyro2 een stuk beter uit de test.
Dat klopt, maar dan komen we een beetje bij de discussie uit zoals beschreven in deze column:

http://www.tweakers.net/reviews/215?
Inderdaad.
Maar zeker de kwestie van overdraw is vandaag of morgen niet opgelost. Er bestaan algoritmes die een overdraw van 0 garanderen (bepaalde implementaties van beam-trees e.d.) maar die kosten of te veel geheugen, of ze zijn te CPU intensief om de performance op te schroeven. De overdraw zal dus altijd door hardware geregeld moeten worden.
Verder is de Kyro2 ook zeker klaar voor de toekomst met EMBM, dot3 en 8 textures in 1 pass. Je moet alleen wel het gebrek aan HW TnL compenseren door een snelle CPU.
Er zullen echt geen spellen binnen 2 jaar uitkomen die een hardware pixelshader vereisen, alleen al omdat nog geen hond een GF3 heeft.
Er zullen echt geen spellen binnen 2 jaar uitkomen die een hardware pixelshader vereisen
Nee, maar er komen genoeg spellen die het ondersteunen en daardoor stukken beter uit zien.

Maarja, wie doet er 2 jaar met een grafische kaart ;)
+ Tile Based Rendering
+ Goedkoop
+ Verslaat GF2 Ultra met Serious Sam :)
+ Mooi blauw
- Drivers hebben glitches (volgens Anandtech)
- Geen DX8 pixel/vertex shaders (maar dat heeft Radeon/GF2 ook niet)
- Geen T&L

edit:
de Kyro2 heeft dus wl EMBM
Drivers hebben glitches (volgens Anandtech)
Ja, dat is maar de vraag. Waar komt het door: de drivers van de Kyro (ik denk van niet) of een slordig geschreven game-engine.

Voor de PowerVR was destijds al een probleem dat het gewoon veel ingewikkelder is om hiervoor te programmeren. Als je slordig programmmeert komen de fouten met gewone videokaarten niet naar voren, maar met tile-based rendering juist wel! En wie zijn fout is het dan?

edit:

[quote]
omdat een DirectX compliante videokaart dit hoort te ondersteunen
[/quote] als dat zo is, dat gaat direct -X dus k uit van de traditionele ('domme')architectuur. Ik vind dat een API niet een bepaalde hardwarearchitectuur voor hoort te schrijven, maar op de bestaande te bouwen. Je laat een besturingssysteem toch ook niet het type processor voorschrijven? Nee, een besturingssysteem loopt op een bepaald type processor.

Maar goed, hoe dan ook: er is gewoon een probleem. Dat had ik met mijn PowerVR dus ook. Die is niet echt doorgebroken (understatement :)), maar nu het gebrek aan bandbreedte zo overduidelijk is, ziet iedereen nu wel het nut van een goed en slim ontwerp als de Kyro in. En nu komt het er ook tenminste eens uit in de benchmarks :9
Klopt, de 'glitches' komen alleen naar voren bij dat truck racespel. Bij Anandtech word gesuggesteerd dat dit komt omdat het depth buffer word gebruikt door het spel om diepte te bepalen. Dat is een slechte methode omdat het synchronisatie vereist wat ten koste gaat van de performance. Lezen uit het depthbuffer kan de Kyro2 alleen emuleren omdat hij geen depth buffer gebruikt en dat ook niet nodig heeft voor HSR berekeningen.
Toch is dit een soort van bug omdat een DirectX compliante videokaart dit hoort te ondersteunen.
Als de kyroII die depth buuffer emuleerrt dan gebeurt dat toch in software dus lijkt me dat een driver probleem dus kan dat bij een nieuwere driver update opgelost zijn toch.
Leuk kaartje, maar hou het eerst nog even bij m'n MX. Wat ik wel een beetje vaag vind is de naam 4500 die ze dat ding hebben gegeven. Voor de niet oplettenden onder ons lijkt het nu net dat het om een Voodoo gaat. Ligt wel in de lijn van hun naamgeving.
ze hebben m die naam gegeven omdat 4500 de codenaam van de KYRO core was.
Bijna goed....

De originele Kyro core heet STG4000 (STMicroelectronics Graphics 4000). De die-shrink (costen reducerend terwijl specs verbeteren) heet STG4005. De core die in STBs (Set Top Box) gebruikt gaat worden heet STG4003.

* 786562 Ralph
Zoals gezegd is de kaart met een prijs van Fl. 429,95 duurder dan de gemiddelde nVidia GeForce 2 MX videokaart
Het gaat hier, zoals iets eerder in het stukje wordt gezegd, natuurlijk wel om de adviesprijs. Zeer waarschijnlijk is de kaart uiteindelijk in de winkels dan ook goedkoper. En wellicht komt er ook een OEM-versie uit, zodat de prijs nog wat verder wordt gedrukt? :9
retailprijs van de Hercules MX is 399,- dus hij is inderdaad wat duurder. 3 tientjes om precies te zijn. maar deze is wel stukkie sneller over algemeen.
2de keer dat ik probeer te replyen

er komt een 3d Prophet 4000, die gebaseerd is op de Kyro en 32 MB SDR ram heeft. Die zou dus nog goedkoper zijn :) Maar dan ook wel iets mindere prestaties :(


Dit komt trouwens uit het zelfde persbericht van Hercules. Raar dat geen een site daar bericht aan gaf...
Maarje, wie doet er 2 jaar met een grafische kaart.

Nou die Creative Geforce2 MX geeft 3 jaar garantie, en is zonder ventilator,, zou een ventilator sneller gaan ?,, en is alleen in groen..
Er zijn mensen die niet zoveel spelletjes als jij :+ spelen en die met gemak 2 jaar met een kaart doen... ik doe zelf al ruim 2 jaar met een Viper V550 en het kan nog steeds allemaal prima.
Kyro? Nog nooit van gehoord moet ik zeggen. Maar met een prijsje van F 430,-- is dit een heel grappig kaartje, zeker als het een GF2MX verslaat in Serious Sam (LOL :)).

Maar nu even serieus. Wat is de prijsvergelijking tussen een Kyro en een GF2? No flame intended, maar sinds nVidia de videokaartenmarkt heeft gewonnen zijn de prijzen van de kaartjes extreem omhoog geschoten (GF2 Ultraatje voor F 1500,-- waar gaat dat heen)???
eeeeeh... Hij verslaat de ultra daar, niet alleen de MX. De MX hakt hij overal in de pan.
Dat wordt interessant, vooral als de Kyro goede resultaten neerzet :)
Kan nauwelijks wachten
Heel leuk kaartje. Misschien een mooie vervanger voor mijn MX. Maar eerst even wachten wat de praktijk uitwijst. Ik heb er niet zoveel kijk op deze kaart en zijn features, dus correct me if I'm wrong, maar worden alle opties op die kaart al wel goed ondersteund?

Straks koopt iemand zo'n kaart omdat hij in sommige tests snellere blijkt dan een GeForce Ultra, maar blijkt hij in praktijk in 90% van de spellen trager te zijn.

En hoe gaat het met de drivers van Kyro. Ze hoeven van mij niet zo vaak te worden vervangen als de Detonator serie, maar een beetje goede drivers is toch wel belangrijk.
Misschien een beetje overbodig: er zijn genoeg spellen met meer dan 64MB aan textures, alleen nog niet in n view. Gelukkig ondersteund de Kyro II ook 2 soorten texture compression.
Hoezo absoluut goedkoper dan een GTS.. Die van Powercolor kosten ook Fl 430 met tv-out fl 450 bij BBS Nederland. Doe mij dan echt maar die GTS hoor!
Dat ding loopt als een trein.

Damn, Schrier was me voor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True