Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Bron: The Register

Halverwege het jaar 2000 introduceerde STMicroelectronics met veel bravoure hun "eerste" videochip voor de PC markt, de Kyro welk enige tijd later werd opgevolgd door de Kyro II. Zoals het er nu naar uitziet zal het daarbij blijven. The Register heeft een kort bericht online gezet waarin staat dat STMicroelectronics de graphicsafdeling van de hand wil doen. Voor STMicroelectronics zal de verkoop van deze afdeling weinig gevolgen hebben. De omzet van deze afdeling, 15 miljoen dollar, valt in het niet bij de totale omzet van 6,36 miljard dollar:

STMicroelectronics logoSTMicroelectronics, Europe's biggest chipmaker, has put up its PC graphics accelerator IC assets and operations up for sale.

And if it doesn't find a buyer? It's withdrawing from the sector - PC graphics accounts for just $15m of STM's $6.36bn turnover.

Met dank aan The omen voor het insturen van de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Ehhh, ik zie iedereen hier heel erg droevig kijken maar weet wel STM is NIET de eigenaar van de PowerVR a.k.a. Kyro architectuur. Dit is nog altijd PowerVR zelf. Kijk maar op hun site www.powervr.com. Het enige wat PowerVR nu dus hoeft te doen is een nieuwe "foundry" vinden om chipsets te maken en die dan te verkopen of een nieuwe partner te vinden die kaarten voor hun maakt.

Dus, die KyroIII, die komt er nog wel, wees maar niet bang :)
Om heel even een aantal dingen recht te zetten. GPD (Graphics Procuct Division) is een onderdeel van CMG (Consummer Microelectronics Group) en het samenwerkingsverband voor de PowerVR 3 architectuur was vooral gericht op het physical design. Dat wil zeggen het synthetiseren van de RTL die door PowerVR was ontwikkeld om er zo'n een chip van te kunnen bouwen. De PowerVR 3 architectuur is ook de basis voor grafische chips die in de Naomi spelmachines worden gebruikt. De leverancier van die chips is NEC. In feite is de Kyro dus niet dood, een andere fabrikant kan als hij het wil de PowerVR 3 architectuur kopen of licensen van PowerVR. Hetzelfde geld in feite ook voor de PowerVR 4, 5 en 6 architectuur. Het is dus gewoon ST die er geen brood meer in ziet vanwege de hoge kosten die verbonden zijn aan het physical design en de moeite met de markt die door nVidia gedomineert wordt. Daarbij heeft deze laatste ook een heel erg vuil spelletje gespeeld. Dit is een van de reden dat Hercules nu ATi naar binnen heeft gehaald. nVidia heeft namelijk heel duidelijk gemaakt aan fabrikanten van grafische kaarten dat als ze met ST in zee gaan om hun budget range kaarten gebaseerd op de GeForce2 MX te vervangen door kaarten gebaseerd op de Kyro I/II ze geen GeForce3 chips meer mochten ontvangen. nVidia heeft dus duidelijk gebruikt gemaakt van hun sterke marktpositie.
maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat het het einde van de Kyro reeks is want als STM de afdeling verkoopt aan een groot bedrijf dat door wil gaan met de kyro zou het alleen maar positief zijn. zou me niets verbazen als een videokaartenbakker opeens besluit zelf ook maar videochips te ontwikkelen en zelf op de markt te brengen (ala ATi vroeger en 3DFX) :)

STM wordt gezien als de perfecte partner voor Philips en als zij ooit een fusie zouden aangaan zouden ze toch wel wat kunnen betekenen voor de computer markt philips maakt namelijk geluidskaarten en STM de videokaarten en als ze dan zorgden voor een goede support konden ze zeker groot worden :)
STM is de grootste europese semicon, philips de nummer 2.
STM is de 2e na Intel, trouwens, sinds vorig jaar.

Ik denk dat een fusie tussen STM en Philips wel eens grof tegengegaan zou kunnen worden. Antitrust etcetc. Alhoewel ze zelfs samen nog niet in de buurt zouden komen van Intel, zouden ze wel alle overige concurrentie achter zich laten. Misschien kan het toch nog de goede kant opgaan met mijn aandelen... ;)

Verder lijkt het me nog altijd niet onmogelijk dat Philips en Infineon samen zouden gaan.

Van de andere kant, STM en Philips hebben wel samen een fab opgezet (Crolles, Frankrijk), dus er is al een link....

Oh ja, nog iets, ik ken iemand die in Nijmegen werkt, bij Philips Semi, met zaken zoals audio enzo, en die vertelde me dat de chips op de geluidskaarten van Philips ontworpen zijn door VLSI (maakten vroeger ook chipsets, geloof tot PI serie oid), en toen Philips VLSI overnam, zijn de meesten van die ontwerpers in de VS opgestapt. Ik weet dus ook niet of Philips nog veel doet met die audio kaartjes (zou wel jammer zijn als ze er niet mee doorgaan, ze schijnen het goed te doen)... hangt ervan af of die dingen goed verkopen denk ik, het is niet zo dat ze het niet zouden kunnen.
Jammer, zo langzamer hand blijven alleen NVIDIA en ATi nog over als belangrijke GOU ontwikkelaars, wat niet goed is voor ons als consument. Maar ja, de graphics markt is een van de snelste takken van de ICT, als je daar ook maar één ronde van vernieuwingen van mist, kan je het al moeilijk krijgen.

Daarnaast vind ik het jammer omdat de KyroII enkele zeer interessanten feature's had. Een daarvan was tile-based rendering wat ervoor zorgt dat er veel minder snel geheugen nodig was zonder dat de performance naar beneden zakte. Dat was zeer van pas gekomen nu, want het geheugen kan niet veel sneller meer zonder onbetaalbaar te worden, dus dan was tile-based rendering een hele goede oplossing geweest.
Yup, en daarom denk ik dat zowel ATi als nVidia het graag willen hebben :) Het werkte gewoon mega goed, ondanks zijn nie tal te hoge membandwith presteerde de Kyro in spellen waarbij het bruikbaar was enorm goed, vandaar ook de vreemde contrasten in benchmarks, als het nou altijd goed zou werken, dan heeft het bedrijf wat de Kyro heeft een enorme voorsprong..
Tile Based Rendering is een leuke techniek, maar niks spectaculairs. ATI en NVIDIA hebben het probleem van memory bandwidth al op hele andere wijzes aangepakt [IMHO betere], denk hierbij aan Lightspeed Memory Architecture [GeForce] en HyperZ [Radeon].
ja maar onthou even dat de kyro2 maar op 175mhz loopt (en het ram ook) de gf series en die ati's draaien 2x zoveel bijna, dus stel dat je die kyro2 ddr ram geeft, en een hogere chip frequentie geet dan moet ie de gf3 bij kunnen houden en dan nog eens een TnL, damn dan is ie sneller denkt.
Hmmmm... de Kyro waren wel aardige budget kaartjes, maar tegen het geweld van ATI en NVidia zijn waren ze klaarblijkelijk niet opgewassen. Om in de performance-race mee te willen/kunnen, moet je als bedrijf toch wel stevig in je schoenen staan... Ik kan me herinneren dat met name de kyro 2 toch wel als een performer in de markt wet gezet..
Hey, maar niet iedereen wil in een Ferarri rijden en soms is het ook niet nodig.
Kyro chips vulde de markt net goed op: Budget prijs, comfortabele performance.
Daarnaast wordt de 3D opbouw heel anders of creativer benaderd dan nVidia. SMART APPROCHE vs BRUTE FORCE.
Zonder Kyro hadden we misschien geen nVidia's MX series kunnen zien.
Hmm, de kyro II gebruik ik hier ook en het is een best snel en mooi kaartje :)
Goede kleurweergave maar hij heeft wat moeite om in 16bit te renderen wat soms gekke kleuren en polygoontjes geeft, is niet zo'n ramp want in 32 bit doet hij dat niet en is hij bijna net zo snel.
Nu ga je het echt goed merken dat Nvidia de grote overhand krijgt!

Gister Elsa, vandaag ST, wat is het morgen, Ati?
ATi is eerder in opkomst, nVidia moet wel bang zijn. 3DFx was ook ooit een soort marktleider, met name toen ze met Voodoo 3 kwamen, maar ja in no-time waren ze door nVidia verslagen.. Ok nVidia heeft wel heeeeel veel marktaandeel maar als ATi in 't najaar met een ECHT goeie GPU komt heeft nVidia echt een probleem.. Zo gebeurde het ook met de revolutionaire GeForce 3 jaar terug..
3DFx heeft eerder zichzelf buitenspel gezet door zelf kaarten te maken. Andere kaartfabrikanten gebruikten dan ook liever de GPU's die niet van een rechtstreekse concurent afkomstig waren.
3DFX was de markleider met de Voodoo 2, de introductie van de Voodoo 3 duurde te lang en viel erg tegen, was wel een mooie kaart hoor maar niet wat men er van verwachte. Vooral de features van de Nvidia kaarten waren toen beter (hoewel niet altijd in de praktijk) :)

Nu zie je ook al veel features op de kaarten van Nvidia die mogenlijk nooit echt veel gebruikt gaan worden, of als er spellen voor zijn dan is die "oude" GF3/4 er alweer te langzaam voor, dit hoeft niet zo te zijn maar ik heb het wel meegemaakt met de Nvidia riva128. Maar toch is het goed dat ze daar zo vooruitstrevend mee zijn bij Nvidia.
Eigenlijk zonde veel mensen waren erg tevreden omdat de Kyro II een goede 3D kaart was vooral voor oudere spellen. hij was goedkoop, had T&L en werkte goed in 1024x768.. Omdat dat de enige echt goed werkende resolutie in 3D was heeft de chip zichzelf een nekslag toegedaan omdat met dit soort chips (GF2MX, Kyro II) spellen net met medium detail in die reso kunnen, vele spelen dan liever in 800x600 met max. detail. Ik denk dat ze meer aan de verkoopopbrengst hebben dan aan de Kyro :)
Eigenlijk zonde veel mensen waren erg tevreden omdat de Kyro II een goede 3D kaart was vooral voor oudere spellen. hij was goedkoop, had T&L en werkte goed in 1024x768..
sorry maar de kyro 1 en dus de kyro 2 chip hebben geen T&L. dit zou door het gebruik van tiles moeilijk te implementeren zijn. de upcoming Metagence zou het wel hebben maar daar zullen we niets meer van horen denk ik :'(
De PowerVR architectuur heeft al T&L in de vorm van het Naomi2 chipset voor arcades. Ofwel, het moet geen moeite zijn dit te ook te implementeren voor een PC chipset
Metagence is een audio-DSP en niet een GPU. De Kyro I/II is gebaseerd op de PowerVR 3 architectuur en de naam van de GPU met de PowerVR 4 architectuur is tot nu toe nog niet bekend gemaakt.
nVidia heeft ook de T&L lat met hun G4Ti weer 'n stuk hoger gezet en DX8.x word hier dus met performance ook ondersteund.

De KyroIII moet hier dan 'n antwoord op geven maar zou die kyroIII niet het antwoord op de G3 architektuur moetenzijn en moest er eigenlijk op conncurentie release lijn eigenlijk al 'n KyroIV moeten zijn.

Denk dat ze het net als Matrox het niet kunnen bij benen. en lopen te ver achter.

Hopelijk blijft ATI in de race anders wordt het weer 'n stuk duurder die top kaarten van nvidia.
Ik kan er anders prima UT mee spelen in 1280*1024 alles op 32bit volle bak open en dan de teller op 80fps hebben staan in DM-gothic
met zes bots in the game :)
Maar in 16 bit krijg je zoals ik in mijn eerdere reactie al aangeef vage texture bugs wat idd geen goede reclame is voor een gfx-chip.
Jammer, maar wel begrijpelijk. Om het performanceniveau van bijv. nVidea of ATI te halen moet er flink geinvesteerd worden in R & D. En dat voor een afdeling welke een omzet van 15 miloen USD genereerd.

Het ware wel leuke kaartjes voor vrij weinig geld.
Jammer

Het lijkt wel of de concentratie van bedrijven in computerland steeds maar toeneemt.
Creative heeft de markt voor gekuidskaarten al opgerold en Nvidea doet nu het zelfde op de markt voor grafische kaarten. Weer een veelbelovende potentieel superieure techniek die ten onder gaat. (Ik koester nog steeds mijn A3d kaartje)
Je wordt er niet vrolijk van
Even de feiten op een rij over de kyro2

Dit beestje draait op 175mhz 175mhz sdram prima over te clocken naar 190/190 (wordt niet warm)
Heeft geen TL unit (niet omdat het niet kan, maar opdat hij dan te duur zo worden) Hij loopt daarom ook het lekkerst op een 1Ghz of meer.

Is in vele gevallen veel sneller dan een Geforce2MX
is soms zelfs even snel/sneller dan een Geforce2(ti)


Een kyro 3 zou een hele sterke conurent kunnen worden.

De precieze specs weet ik niet meer. Een sneller core van minimaal 250, die geen laatst gaat hebben van een geheugen bottleneck door zijn tillebase rendering 250mhz DDR geheugen zou daar meer dan genoeg voor zijn. en is dat geheugen is helemaal zo duur niet meer. Dus wat de prijs weer ten goede zou komen.

De drivers zijn inmiddels ook al aardig goed.

En uit eigen ervaring wil ik graag zeggen bijna alle spelen draaien soepel op 1024*768 op high/max
/edit/ Was ik nog vergeten te zeggen de kyro rendeert intern op 32 bits preciezie waardoor 16bits bijna even snel gaat als op 32 bits

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True