Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Bron: x-bit labs

Hoewel de Kyro II nog niet eens in de winkels ligt hebben de mannen van x-bit labs al wat informatie weten te bemachtigen over zijn opvolger, de Kyro III. De belangrijkste verbetering van de Kyro III zal de toevoeging van een TnL unit zijn. Geen makkelijke taak bij een tile-based rendering kaart, maar volgens de informatie van x-bit labs heeft STM hier een goede originele oplossing voor gevonden. Verder krijgt de kaart 4 pixel pipelines en een minimale frequentie van 150MHz. Dit alles te samen moet de Kyro III ongeveer dubbel zo snel maken als de Kyro II :

There appeared some new info concerning a new STMs creature, a graphics chip aka KYRO III. KYRO III, which is not known as STG5000, is expected to come out in H2 2002. This is expected to be a totally new product featuring some significant improvements compared to its KYRO II predecessor. The major innovation in it is the hardware T&L. This feature is exactly the thing that STMs chips lack so much. It is because of the absence of this T&L unit that many manufacturers arent very happy with the current KYRO II. We should say that the implementation of the T&L unit, which will be introduced in KYRO III, can hardly be called an easy task. However, we can assure you: STM found a really original solution to this problem that is why T&L unit promises to work fine. Moreover, KYRO III will have 4 pixel pipelines (instead of 2 by the current KYRO II) and works at the frequency above 150MHz. So, in other words, KYRO III will be about twice as fast as KYRO II. As a result, STM may enter the high-performance gaming market sector. KYRO III is most likely to be made with 0.18 micron technology.

Onze dank gaat ditmaal uit naar Sinterklaas 82 tm voor de tip!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Voor zover ik weet zijn dit weer bij elkaar geraapte rumours van de register. Klopt niet veel van.
Voor zover ik weet is er geen KYRO III, maar is hetvolgende product wat er komt van IMG de PowerVR4 oftewel de STG5000.

Deze zou al in 2000 uitgekomen moeten zijn, maar zoals bekend heeft IMG wat product cycles gemist.
Maar om hierop door te gaan, voorzover ik heb gehoord op forums en dergelijke is er op dit moment diep in de labs van IMG al werkend silicon van de STG5000 en zou het uiteindelijk product in Q3 samplen en in Q4 op de markt komen, dus vlak voor de christmas hype in Amerika.

De Chip zou er zo uitgaan zien:

4 Pipelines (niet bekend of ze 2 texels per clock kunnen doen, maar zou best kunnen om trilinear en anistropic filtering een lagere performance hit te geven)
166MHz Core clock, maar dat kan nog omhoog gaan net als bij de PowerVR3.
TnL Unit niet bekend of deze programmable is zoals die van de GF3
Support voor DX8, IMG heeft vorige week nog een manier voor volume texturing gepatenteerd
multisampling FSAA andere manier van FSAA, sneller, hopelijk beter dan Quincunt :r want das gewoon een blur filter.
Dual Display

Ziet er dus allemaal erg interressant uit.
Dan word de grote vraag wat de rest van videokaarten land tegen die tijd van plan is om op de markt te hebben, tegen die tijd konden de programeerbare TnL units wel eens in beginnen te raken in gamesland dus dan zal deze kaart daar toch ook mee moeten komen, aangezien nvidia het al heeft en de volgende generatie van bijvoorbeeld ATi ook (compatible) shaders zal hebben, moet deze kaart ze waarschijnlijk wel hebben, want het is namelijk eindelijk een feature waarbij de CPU niet sneller is dan de GPU (huidige TnL vaak wel) Als PoweVR dit voor elkaar kan fietsen dan zou dat mooi zijn, 3 gelijkwaardige toppers die slechts op een paar kleine dingen verschillen, krijgen we eindelijk weer eens iets waar wij consumenten zo dol op zijn, KEUZE!
De GF3 van NVIDIA is duur en is specifiek gemaakt voor de Hardcore gamer.....een kleine markt dus!!! Als waar is wat hier staat moet de Kyro III 2 keer zo snel zijn en T&L ondersteunen....wat maakt het dan dat de Kyro III dicht in de buurt van de GF3 komt en de helft goedkoper is...toch???? Nou als je dan kijkt dat die kyro III voor ons consumenten het een grote financiele besparing is en kwalitatief niet onderdoet voor NVIDIA....wat maakt het dat dit DE bedreiging kan WORDEN voor NVIDIA en ATI en niet andersom.... :)
Yep, het is duidelijk: nVidia gaat zich verslikken, zoals 3Dfx dat een paar jaar geleden deed. Het zou me niet verbazen als Kyro cht strijd kan gaan leveren met nVidia. Dat zou goed zijn, want nVidia lijkt een beetje op zijn lauweren te rusten met die idioot dure kaarten die ze op dit moment maken...
Hoewel er wellicht een kern van waarheid zit in wat je zegt, zou je het ook eens uit een andere hoek kunnen bekijken. Nvidia heeft veel mensen die gemiddeld tot bovengemiddeld veel geld uitgeven voor hun videokaart de mogelijkheid gegeven een hele grote stap vooruit te doen. Voor diegenen die echter hierbovenop weer een aantal stapjes verder willen heeft Nvidia een aantal High End kaarten geintroduceerd. Voorlopig is het niveau dat de geforce 1 biedt voor veel mensen nig idioot snel, en tot daar verandering in komt is het niet erg zinvol een "budgetachtige" nieuwe kaart te ontwikkelen. Totdat Nvidia weer een nieuwe grote architectonische stap vooruit kan maken houden ze zich bezig met dure oplossingen voor diegenen die daarin geinteresseerd zijn. Ik neem aan dat de geforce 4/5 tenopzichte van de 1/2 dusdanig vernieuwd is dat het ook voor de kritische koper zinvol is weer eens over te schakelen.
Dit kan een briljant kaartje worden!
Ik denk dat nvidia zich ernstig zorgen kan gaan maken. Als ze deze kaart brengt wat ie beloofd.
Probleem is alleen dat ie pas over een jaar komt....
Tegen die tijd kan nvidia alweer hebben toegeslagen.
Ik hoop het wel voor STM.....

* 786562 Deddiekoel
Zou ook kunne dat die kyroIII straks met de GF3 Utra of GF4 moet gaan concureren of wordt 'n alternatief voor de GF3 MX
Ja, maar nVidia heeft vanaf nu wel last van de wet van de remmende voorsprong. Ze zijn al op zo'n hoog niveau ontwikkeld met ondersteunde features EN specs dat er wat dat betreft weinig meer duidelijk up te graden valt.

Waarschijnlijk krijgen we eerst nog enkele andere versies van de GF3 op ons af. Deze zullen waarschijnlijk (de Ultra versie) nog maar iets sneller zijn dan de huidige GF3, omdat deze toch bijna aan maximum van specs zit (bijna=clockspeed iets hoger etc.) of ze moeten het nieuwe Infenion 300MHz DDR-SDRAM geheugen gaan gebruiken (600MHz effectief) wat de kaarten waarschijnlijk hoog boven de F1500,- zal laten kosten.

De KyroII darentegen heeft nog allerlei zaken waaraan flink gesleuteld kan worden, in tegenstelling tot de GF3. Dat is dus waarom nVidia last heeft van de remmende voorsprong. Op een gegeven moment zul je zien dat veel concurrenten elkaar op de hielen liggen qua algemene performance. Vroeger was Intel met zijn PentiumII bijvoorbeeld ook stukken sneller dan de AMD K6-II, voor zover deze op dat moment in de schappen mocht liggen.

Alles wordt relatief qua performance, bottlenecks moeten altijd overwonnen worden wat ontzettend moeilijk is. Gezien dat nog steeds niet goed lukt zal de Kyro steeds meer naar de Geforce groeien. Waar deze KyroIII een goed voorbeeld van is.
Ze zijn al op zo'n hoog niveau ontwikkeld met ondersteunde features EN specs dat er wat dat betreft weinig meer duidelijk up te graden valt.

hoe weet jij dat nou ? nvidia heeft ons toch al vele malen weten te verbazen met nieuwe goodies, dus waarom zou dat in de toekomst zo veel minder zijn ?
Nvidia heeft nu ook vergelijkbare technieken van 3dfx die het ook weer van een ander heeft ik weet de naam niet meer maar wat Kyro kan zou nvidia ook kunnen dus de nv25 / nv30 nv35 krijgen mischien ook zo'n bandbreedte efficientie als kyroII die nu ook heeft

maar dan met meer rauwe power :9 daarmee loopt kyro nu nog achter.

De GF3 heeft al iets van memory bandwide efficientie dus nvidia lijkt ook het probleem in te zien
Ik denk dat je de Gigapixel technologie bedoeld
Die kaart is gepland voor de tweede helft van 2002. Dat is nog ruim een jaar wachten... ;(
Nvidia kennende ligt de GeForce 5 dan al lang op de schappen en is de GeForce 4 een stuk betaalbaarder geworden. Ook Ati zal in die periode niet stil zitten (Radeon II Ultra?, Radeon 3 misschien zelfs?).
De vraag is of de Kyro III dan niet als mosterd na de maaltijd komt... ondanks de dubbele performance t.o.v. de huidige Kyro2.

Maar als ze hem wat eerder kunnen uitbrengen en hij weer lekker goedkoop wordt :P Beware Nvidia & Ati! }>
om de performance gaat het mij niet echt, specificaties zijn belangrijk...

je hebt kaart A die op 1024x768 300fps heeft alleen de kaart heeft geen 123ondersteuning (= verzonnen iets)
je hebt kaart B die op 1024x768 150fps heeft de kaart heeft wel 123ondersteuning.

nu komt er een nieuw spel..
kaart A kan dit spel goed spelen met 100fps maar kaart B loopt nog steeds op 150fps...

het gaat ff om het idee he....
Klinkt leuk (vandaar waarschijnlijk +2 interessant) maar volgens mij werkt het niet helemaal op die manier. Je zult idd altijd met goodies te maken hebben, en soms dingen als TnL die een spel mits er ondersteuning voor is lekkerder laat lopen. Brute kracht vertaalt zich echter altijd in een hogere framerate, dus daar heb je altijd iets aan. S3TC was een fantastische compressie methode, maar het is nog niet erg ingeburgerd => je hebt er niks aan. Als het om een feature gaat die ingebouwd moet worden in de game is het maar afwachten. In het geval van TnL was dat ook zo. De GF1 had al TnL, maar de spellen ondersteunen het nu pas een beetje. Daarvoor hoef je de kaart dus niet te kopen. De GF1 mist nu namelijk nog de verdere kracht om hele moderne spellen goed te laten lopen. Tile based rendering is wel weer goed, want dat is niet spel afhankelijk. Die features zijn imho veel belangrijker!

Moraal van dit verhaal: Om speciale features (die in een game ingebakken moeten) gaat het niet helemaal. ;)
ik ben bang dat jij helemaal gelijk gaat krijgen
ik hoop het eigenlijk wel, want ik ben wel benieuwd naar die geforce 5 ;)
IK denk dus niet dad de Kyro III duurder veel duurder word.
de kaart staat waarchijnlijk gepland vank voor kerst dan is ten eerste is DDR geheugen dan stukken goedkoper Crusial DDR is even Duur als Crusial SDR.

een tweede T&L en de extra pixel pipelines zijn wel een aardig stuk grooter, maar hou er wel rekening mee dat de Kyro 1 op 0,25 (?) micron wordt gemaakt. De kyro II op 0.20 micron en de Kyro III dus op .18 micron

Dit laat zien dat de core allen maar kleiner is geworden terwijl er bijna niks aan de core is toegevoerd. volgens mij hebben ze dus voldoende ruimte voor die dingen.

* 786562 wizz33

Update:
ik was in mijn verhaal ook inderdaat vergeten kleiner meer betekend

vergeet vooral niet dat we hier het hier hebbne over een chip dir over bijna een half jaar(mischien?) in de winkel ligt de GF 3 heeft nu 0.15 maar over een half jaar zitten we bijna op 12 of 10.
iets ands is dat ze het productie proces dan veelbeter onder controle heeft Zie http://www.tweakers.net/nieuws/16139

<font color=#786562>* wizz33</font>
"n beetje goed presterende T&L heeft toch aardig wat transistoren nodig, 0,15 zou toch nog beter zijn want als de dy groter word meer warmte ontwikkeling lagere clock mogelijk.
0.15 klinkt leuk, maar het is de rede waarom de GF3 zo duur is, TSML plukt nvidia kaal om de chips te produceren en de yields zijn laag.

De KYRO II is erg goedkoop te produceren omdat het een chip is met een kleine oppervlakte doordat er veel minder transistoren inzitten. Een tiling chip is dus altijd simpeler, daardoor kan de TnL unit er nog wel bij op 0.18. Laten we het even vergelijken de KYRO II trekt 4.5W op 175MHz. gooi daar 2 pipes en een TnL unit bij en je komt op een chip vergelijkbaar met de GF2 GTS qua verbruik, dus ongeveer 9W op 0.18 kan best dus.

trouwens de KYRO II wordt al op 0.18 gebakken
met 0,15 produktie haal je uit de waafers meer chippies dus met eenzelfde yield goedkoper.
Jamaar er moet geinvesteerd worden in nieuwe wafer step scanning machines voor het proces en de nieuwe lijn moet dus op rampen enz. dit kost vel gedl en daar betaal je dus als klant van de Fab voor.
vandaar dat produceren op 0.18 goedkoper is op dit mometn dan op 0.15
Het is te hopen dat ze meteen maar een programmeerbare T&L unit inbakken. Ik heb zo het idee dat de T&L unit die in de Geforce1&2 architectuur zit ingebakken niet zo lang gebruikt gaat worden door game ontwikkelaars. Zeker ook omdat X-box ook een programmeerbare Unit bezit en daar dus veel meer voordelen mee zijn.
Lijkt me coole kaart, misschien kunnen ze meteen ddr inplanteren, of misschien is het dan ook nog niet eens nodig door tile-based rendering, maar ja de chip wordt ook steeds sneller dus denk dat het geheugen ook mee omhoog moet.
Ik zie kyro meer als een echte concurrent voor nvidia dan ati, waarvan ik denk dat ze steeds met nvidia mee kunnen lopen(radeon is een zeer goed product zeker als de drivers nog een tijdje door ontwikkelen) maar nooit echt voorbij zullen steken.
Wat voor ATI geld geld ook voor Kyro die radeonII en KyroIII zijn er nog niet terwijl de GF3 al gebenched is met oude /nieuwe(demo's) games.

Dus wacht maar af nVidia heeft ook vroeger in die positie gezeten t.o.v 3dfx als nu ATI/Kyro t.o.v. nVidia

PS voor Kyro wordt dit hun eerste T&L voor ATI / nVidia 'n nextgeneration T&L.
Toen de eerste info over de GeForce 3 uitkwam was dat ook veel belovend. Maar elke keer dat er weer nieuws over uitkwam werden de spects slechter en slechter. Zal dat nou niet bij dit ook zo zijn?
Er is weinig wat slechter kan worden (niet negatief bedoeld). Gewoon 4 i.p.v. 2 pipelines, DDR geheugen en t&l. Als je n van die dingen weg zou halen, wordt het een flutchip. De features zijn bij Kyro I en II ook al prima, afgezien van de ontbrekende t&l - ondersteuning.
"Dat zou goed zijn, want nVidia lijkt een beetje op zijn lauweren te rusten met die idioot dure kaarten die ze op dit moment maken..."

Wacht maar ens een paar maanden, volgens mij gaan die prijzen echt wel omlaag, heeft NVidia al een keer een roadmap prijsgegeven?

Ik hoor allemaal geruchten van GeForce3 smaken.
Bij deze een link naar het volledige artikel Inquirer over Kyro3

Wel een beetje weird dat deze artikelen elkaar een beetje tegenspreken. De een (inq.) zegt dat deze als deze wel als STG5000 bekend is, de andere (x-bit) juiste weer niet.

Overigens te weinig info om echt wat over de preformance te zeggen, behalve dat de 2e helft van 2002 wel laat is (mogelijjk te laat)
Is het dan 'n
T&L alla GF2/Radeon OF als GF3/DX8

Als ze over 6maanden met 'n DX7 T&L komen dan lopen ze weer achter aangezien die snellere CPU over 6maanden die ouwere T&L ruim evenaren

Ben toch benieuwd hoop op zo'n DX8 compatible T&L voor die kyro3

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True