Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties
Bron: HardOCP

Bij HardOCP is men eens gaan bekijken wat je op dit moment, met de bestaande spellen, aan een GeForce3 videokaart hebt. Inmiddels weten we allemaal dat geavanceerde features als vertex shaders voor heel wat moois kunnen zorgen, maar er is nog flink wat tijd te gaan voordat deze optimaal gebruikt zullen worden. Het artikel richt zich dan ook vooral op het HRAA oftewel High Resolution Anti-Aliasing. Er zijn flink wat benchmarks gedaan met een VisionTek kaart in GLMark, 3DMark en Quake3, met een GeForce2 Ultra als tegenstander. Met nVidia's nieuwe Quincunx AA methode wordt volgens de PR de kwaliteit van 4x FSAA gerealiseerd voor de 'prijs' van 2x FSAA, maar in de praktijk blijkt het nog beter te werken:

So getting to the point. What did we think of the Quincunx style of Anti-Aliasing? I think NVIDIA did a great job with implementing the new technology into the GeForce3. They have simply done what 3dfx was trying so hard to do, and that is bring AA to a really usable level. I am excited about getting to try it out on bigger and better looking games than what we were confined to here today. NVIDIA stated at the launch of the GeForce3 that Quincunx AA was the beauty of 4XAA at the cost of 2XAA. From our testing and playing with the card over the last week, I would have to firmly state that NVIDIA has not fully disclosed the truth. I think we are getting BETTER visuals than 4XAA at LESS of a performance hit than 2XAA! Certainly, it is always nice to walk away with more than you expected, but I guess I just ruined that for you... sorry.

[...] As for the GeForce3 naysayers, let's talk when you can PROVE your theories of doom and gloom. I am excited about this new technology and can't wait to see how NVIDIA is going to change the face of gaming as we know it. And from what I hear from guys on the inside of these gaming companies, that is exactly what the GeForce3 is going to do.

GeForce3 HRAA benchmarks

Overigens kun je hier een methode vinden om de GeForce3 te emuleren met de 10.xx Detonators. De Vertex shaders kunnen dan aangeroepen worden door software, waarna de driver ze door de processor laat verwerken. Zelfs op een dik systeem met een GeForce2 Ultra hoef je niet echter meer dan 0.1 FPS te verwachten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Ik vind het verschil tussen de GF2 en 3 zonder anti-aliasing niet echt indrukwekkend...

Verschil tussen GF2 en GF3 betreffende anti-aliasing wel!

Volgens deze benchmark heb je dus alleen een GF3 nodig voor beter image quality en is dat wel 1500 piek waard?
Volgens deze benchmark heb je dus alleen een GF3 nodig voor beter image quality
Eerst zit iedereen te zeuren dat NVIDIA alleen maar kaarten maakt die snel zijn, maar qua beeldkwaliteit niet veel vernieuwends bieden. Vervolgens doet NVIDIA (hťťl) wat aan de beeldkwaliteit (FSAA, vertex shaders voor ongekend realisme, etc.) en dan krijgen we een opmerking over dat dat ding sneller moet en dat de beeldkwaliteit niet zoveel uitmaakt. :(

Ik snap dit echt niet. We lezen hier een artikel over dat HardOCP hartstikke blij is met de FSAA op de GeForce3 en dan begint men weer te zeuren.
en is dat wel 1500 piek waard
Die kaart kan dingen die nooit eerder zijn vertoond en is een mijlpaal in de grafische-kaartgeschiedenis. Rara, hoe komt het dat je daarvoor betaalt? :) Voor de personen die niet veel te besteden hebben maakt NVIDIA goede kaarten (MX), voor mensen die heel veel te besteden hebben maakt NVIDIA nog betere kaarten. Wat is hier nou raar aan?

Sorry als ik een beetje negatief overkom, maar de negatieve opmerkingen over deze kaart slaan vaak nergens op en het verpest gewoon de opwinding die mij raakt wanneer ik zie wat tegenwoordig mogelijk is.

Als je het niet kunt betalen: geniet dan gewoon van wat er mogelijk is :D Dan wordt t allemaal echt een stuk aangenamer. Je hoeft niet altijd het beste te hebben. Van dat verlangen wordt je alleen maar ongelukkig.
kijk, nu gaan we nieuwe videokaarten weer echt interessant vinden :).

Na de voodoo5 (waar ik tot nu toe fan van was) eindelijk weer een kaartje dat zich meer met beeldkwaliteit bezighoud dan met puur veel Frames/sec enzo!

De populariteit van Gforce kaarten hangt volgens mij wel samen met de populariteit van FPS spellen. Ik speel nu sinds kort ook een beetje UT en dan is het inderdaad knap lastig mikken, als het wat druk is (op m'n TNT-tje). Racen gaat nog best wel ok enzo...

"Mijn" genre spellen (race) is wat meer gebaad bij FSAA en mooie dingetjes. Je krijgt hooguit wat meer auto's in je beeld, maar nooit zo drastisch als bij FPS-spellen.

Dus bij deze: De koning is dood, lang leve de koning!
(en voor de niet zo snuggere medemens: "mijn" 3dfx is dood, lang leve nvidia :))
Nou ja, de koning is dood. Het is meer iets in de trant van 'de koning begint vorm te krijgen' Over een jaar of lach je om een GF3 en ben je gewend aan videochips die gecompliceerder zijn dan een P4. Kwaliteitsverbetering is hier immers nog steeds goed zichtbaar in een markt die voorlopig nog flink groeit. Het uiteindelijke doel van fotorealisme is nog niet bereikt. Laat ze maar flink doorgaan met ontwikkelen. Dan ruil ik over een jaar of wat mijn GF2mx wel in voor een GF4mx
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is een gf3 chip al gecompliceerder dan een p4.
<font color=#786562>* xipetotec</font>
Ik vind de resultaten van AA echt prima. Bedenk dat het hier om een kaart gaat die functies kan gebruiken, die op dit moment in geen enkele game geoptimaliseerd zijn. Met deze resultaten in je achterhoofd, kun je voor jezelf wel nagaan dat het verschil in de toekomst alleen maar groter wordt :)

Kom niet aan zetten, dat je de kaart geen 1500 piek waard vind. Dit is puur persoonlijk. Objectief gezien heeft de GF3 gewoon veel potentie, helaas voor een hoge prijs :(

edit:
Anders kijk je ook ff naar de tijd van iemands posting, voor je als dubbelpost gaat modereren :r
. Zelfs op een dik systeem met een GeForce2 Ultra hoef je niet echter meer dan 0.1 FPS te verwachten.
Moet dat niet " hoef je echter niet meer " zijn ;)
GF3 is een loeibotte kaart imho. In plaats van renderstates en meer van dat soort gedoe, kun je rechtstreeks een soort mini-programmaatje invoeren dat je kaart uitvoerd om de uiteindelijke kleur van een pixel te bepalen. Zo hebben coders meer vrijheid, en wat nog mooier is, meer mogelijkheden om tricks uit te halen. Kijk maar eens wat je op bijvoorbeeld een c64 of een amiga allemaal meer kon dan op de PC. Dit was niet omdat die computers meer procpower hadden, ze hadden juist minder, dat kwam doordat ze grafische kaarten hadden met allerlei rare en (softwarematig :)tweakbare features.

Ik denk dat de GF3 en de architectuur van skinning nou eens eindelijk het 3DS gevoel uit games gaat halen. Dus niet alleen maar polygons en particles, maar interresante scherm effecten en realistische beelden.

Tenminste, dat hoop ik dan :-P

/Niels
Als ik dit zo zie heb je nu dus nog geen reet aan een GeForce 3. Alleen met FSAA, wat maar door een aantal spellen wordt ondersteunt. Misschien in de toekomst wel, maar die 1500 piek kan je beter ergens anders aan besteden<div class=r>[Reaktie gewijzigd door [FAF]Sick Nick]</div><!-- end -->
FSAA is spelonafhankelijk. je zou in principe zelfs je desktop kunnen FSAA'en
je desktop dus weer niet he, das geen opengl :)
maar inderdaad
Sick Nick: FSAA stel je gewoon in, in je nvidia tooltje of zo, en dan heb je 't gewoon in ieder spel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True