Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Bron: Digit Life

Bij Digit-Life hebben ze de GeForce3 nog eens aan de tand gevoeld met behulp van de nieuwe Vulpine GLMark benchmark. Het programma laat een scenario zien waarin het effect van vertex- en pixelshaders al goed te zien is, net als Dot3 en EMBM bumpmapping. Uit de resultaten bleek wederom dat het rauwe FPS-voordeel van de GF3 vaak nihil is. Interessanter zijn echter de resultaten van anisotropic filtering, bumpmapping en FSAA. Vooral de Environmental Mapped Bump Mapping screenies laten zien dat de GeForce3 hier erg sterk in is, in tegenstelling tot de GeForce2 Ultra en de Radeon. Hieronder heb je de conclusies, lees hier het hele verhaal.

  • The new Vulpine GLMark benchmark is successful. This is a really good product despite some downsides which can be accredited to the unfinished version of the program. The GLMark can give testers valuable material for analyses and serve a good demo-program which shows a high level of designers' and programmers' competence.
  • The NVIDIA GeForce3 showed top notch quality, but the performance is not so high as it should be. The GeForce3 is still the undoubted leader, on the video cards of such level you can play games of even such high complexity at high resolutions with good gameability.
  • Some problems with the ATI RADEON can be explained by two aforementioned reasons, that's why we hope for the future GLMark versions as well as for the corresponding corrections in the drivers from ATI.
Bumpmapping GeForce2
GeForce2 Ultra
Bumpmapping GeForce3
GeForce3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

De GeForce 3 kan wel lekker snel zijn in anisotropic filtering, bumpmapping en andere door DirectX8 ondersteunde features maar het zal nog zeker anderhalf jaar duren voordat er voldoende titels op de markt zijn die de aanschaf van een GeForce 3 rechtvaardigen.
3D studioMax 4 bijv. schijnt helemaal op de DirectX8 toer te gaan en is nu al op de markt. Hiermee zouden veel realistischere weergave in de viewports mogelijk worden, wat de ontwerper/animator natuurlijk enorm kan helpen. De demo's bij www.discreet.com zijn wat dat betreft veelbelovend. Voor zo'n professionele 3d-app lijkt me de aanschaf van een Geforce 3 nu al interessant. Alhoewel een echte pro misschien liever wacht op de Quadro-uitvoering (Elsa) van de Geforce 3, want die heeft gespecialiseerde drivers voor de diverse cad- en animatiesoftware.
Die uitbreidingen (dx8 viewports) zijn JUIST gericht op gamedevelopers.
Vooral de Environmental Mapped Bump Mapping screenies laten zien dat de GeForce3 hier erg sterk in is, in tegenstelling tot de GeForce2 Ultra en de Radeon.
Logisch, aangezien de GeForce de eerste kaart is met EMBM van nVidia... De Radeon en vooral de G4x0 konden dit al vanaf het begin.
hmmmm.......check deze review dan maar eens goed! dat EMBM op de Radeon ziet er voor geen meter uit. Maar men zegt er ookal bij dat dit waarschijnlijk OF een driverprobleem OF een GLmark probleem is. Toch is het niet netjes...... :)
Gister gedownload en geprobeerd en mijn Radeon maakt er een dia show van :( 19fps gemiddeld. (1024*768@32)

Maar wil je echt mooie OpenGL beelden :? download dan deze demo http://www.glexcess.com/ om te kwijlen zo mooi terwijl je met deze benchmark een beetje erg lang naar een paar palmen moet kijken ;)
Gedownload en gedraaid maar m'n Radeon All-in-Wonder maakt daar pas een diashow van

in het begin gaat het nog wel (5 fps oid) maar op een gegeven moment wordt het 0.3 fps en da's me toch een beetje weinig :)
GeForce3 (Compatibility section) - inclusion of a series of unique (for
this GPU) OpenGL extensions (details are not clarified)
=aan

Ja, mooie benchmark! Geen wonder dat de GF3 zulke mooie plaatjes oplevert: Het is weer 1s speciaal geoptimaliseerd |:(

En dan zeggen dat de Radeon daar niet zo goed in is. Als de Ati al zo lang op de markt is, waarom ondersteunen ze zijn features dan niet, en wel die van de Nvidea die nog niet eens te koop is?

<font color=#786562>* ]eep vindt dat dit zaakje stinkt naar 'zak met geld'</font>
Omdat het niet erg waarschijnlijk is dat spellenmakers speciaal voor de Radeon gaan optimaliseren (net zomin als voor mijn ouwe G400 -->EMBM ? nog niet veel gezien, zal nu pas komen dankzij de Geforce). Om over 3Dapps maar te zwijgen.
Al met al dus toch een representatieve benchmark van wat we in real life kunnen verwachten.

Kaarten in de marge zullen het vooral van transparante technieken moeten hebben die zich niet veel van Api's aantrekken, vrzovr mogelijk
Ik moet totch zeggen dat ik dit toch wel veel belovend begin te vinden.. nog even en t is mogelijk om 3dmax kwaliteit renderingetjes in realtime te doen.. t komt aardig in de buurt tenminste... lijkt me ook steeds moeilijker worden om levels te gaan bouwen voor games e.d. want je zit natuurlijk met steeds meer detail wat t allemaal erg mooi maakt, maar ook een stuk tijdsintensiever.
Nu is het alleen maar te hopen dat het programeerbare gedeelte van de gpu snel een standaard gaat worden want ik denk toch niet dat developers er op zitten te wachten om een spel zowel voor de gf3 als voor de radeon2 te gaan maken
Zowel de Vertex Shaders (stukjes asm om vertex info te bewerken) als de Pixel Shaders (stukjes asm om de texture pixels te bewerken/combineren) zijn al te vinden in DIrectX8. Dus dat zit wel snor :) Microsoft werkt hard mee (waarschijnlijk vanwege de XBox)

edit:

Nou ik er meer over nadenk. Het is waarschijnlijk zelfs zo dat microsoft en NVidia de Vertex en Pixelshaders samen ontworpen hebben voor de XBox om hard en software zo snel mogelijk op elkaar aan te kunnen laten sluiten. Dus geen wonder dat de Radeon nog geen volledige DIrectX8 ondersteuning heeft. Zou zulks wel mogen? of komt MS nu weer voor de rechter.
Mijn G400Max laat een vergelijkbaar plaatje zien als hierboven rechts, alleen het niet helemaal *kuch* schokvrij. Dit is echt een behoorlijk zware demo/benchmark.
Laat wel mooi de mogelijkheden van OpenGL zien, die tegenwoordig wat worden genegeerd tov DirectX
Die mogelijkheden zijn gelijk. Mits er extensies voor worden geschreven.
EMBM, en al die andere effecten.... Errug strak! Alleen vind ik het zoooooo jammer dat nvidia niets doet aan die 2dfilters van hun, of in ieder geval een eindfabrikant. Het is gewoon mogelijk voor bijvoorbeeld Asus om een versie van de geforce3 te maken die sublieme beeldkwaliteit levert, maar ze doen het niet, jammer. Dat is de enige reden waarom ik niet op nvidia overstap, andere zat er al lang een nvidia kaartje in mijn systeem. Nvidia zei laatst in een interview dat ze er wat aan zouden doen, maar ik heb nog geen verbetering gezien, misschien in de geforce4.
Heb jij dan al een Geforce3 'live' in aktie gezien? Aangezien jij NU al perfect kan oordelen ofdat die kaarten een goede 2d-kwaliteit leveren. Lijkt me erg sterk aangezien de meeste kaarten die nu bij mensen/sites getest worden nog preproductie/testmodellen zijn..... :)
Nou,
iig is de beeldkwaliteit van de Geforce3 veel beter, en als er spellen komen met zulke mogelijkheden op grafisch gebied, dan kun je je GF2/radeon wel weg doen, want dan zal de GF3 het qua performance ook nog winnen.

Schitterende (schokvrije) plaatjes hoor
:Y)
/oftopic: Weet iemand waar/of je deze benchmark kan downloaden? Ziet er wel aardig uit. Ook weer een makkelijke tool om te zien of de nieuwere drivers voor mijn Radeon er beter op worden.
Hier is de homepage van Vulpine en kun je hem neerhalen:

http://www.vulpine.de/en/index.shtml
Dan heeft ATI het in de Radeon zeker ook uitgezet om ervoor te zorgen dat de Geforce 3 beter verkoopt |:(
Inderdaad! Lees ook:
The GLMark itself is guilty in case it puts the EMBM usage only in the section for the GeForce3.
Zucht... :Z

Sorry Arjenk, je hebt helemaal gelijk, ik heb ook ff niet goed gelezen. B'veld had het over de drivers. Ik begrijp je (nu) wel. :)
]eep: Hebben we het nu over GLMark of over drivers :? Fijn om te zien dat iemand het stukje goed leest, maar het zou nog fijner zijn als je reacties goed leest waarop je reageert |:(
* 786562 arjenk
[edit] [/onbegrepen] :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True