Sonos voegt ondersteuning voor Spotify Free toe aan zijn speakers

Sonos heeft zijn speakers van een update voorzien die het mogelijk maakt om muziek te luisteren met gratis Spotify-accounts. Tot nu toe was het alleen mogelijk om met een Spotify-abonnement naar Sonos-speakers te streamen.

Bezitters van Sonos-apparaten kunnen na de update met de nieuwste versie van de Sonos Controller-app voor Android en iOS muziek naar de speakers streamen met Spotify Free. Het koppelen van de gratis variant van Spotify gaat net als de betaalde variant via het Instellingen-menu. Daar dienen gebruikers te kiezen voor Services en vervolgens Muziek en Content. Zo kan Spotify toegevoegd worden.

Het was al mogelijk om met een Spotify-abonnement te streamen naar een Sonos-speaker, maar met de gratis versie kon dat niet. Spotify heeft in totaal 248 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Meer dan de helft daarvan gebruikt alleen de gratis versie. Er zijn 113 miljoen gebruikers met een abonnement.

Symfonisk-speakers van IKEA en Sonos

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-11-2019 • 20:58

67 Linkedin

Reacties (67)

67
66
37
2
0
11
Wijzig sortering
Waarom kon dat eerst niet dan? Heeft sonos er baat bij dat je hem in bepaalde situaties niet standaard als speaker kan gebruiken?
Dat weerhoud mij er behoorlijk van om dit soort apparatuur aan te schaffen... Ik bepaal graag zelf wat ik over m'n speakers gooi...
Precies dat. Maar ik neem even aan dat het hier gaat om een bepaalde “smart” functionaliteit en dat een Sonos ook nog gewoon te gebruiken is als “domme” (Bluetooth) speaker?

Als dat niet het geval is dan zou ik daar wel heel erg van staan te kijken. Iemand die hier meer over kan zeggen?

Edit: als ik de iOS app bekijk gaat het inderdaad om de Sonos functionaliteit om vanuit een centrale app muziek van bijv. Spotify naar een specifieke speaker in je huis te sturen. Blijft de vraag wel staan of je die speaker ook los kunt aanroepen, of moet dat altijd via de Sonos app?

[Reactie gewijzigd door Ocin32 op 12 november 2019 22:57]

Het wonder van een zeer gesloten ecosysteem. Je ziet dat tegenwoordig steeds meer, van smart tv's die na drie jaar niet meer werken tot telefoons die al zonder ondersteuning in de winkel liggen. We zijn steeds meer afhankelijk van de goede wil van de fabrikant nadat wij ons geld al hebben uitgegeven en velen onder ons juichen dit zelfs toe. Zeer bijzonder imo.
Gelukkig heeft Sonos een ontzettend goed track record wat ondersteuning betreft. Van alle Sonos apparatuur is er alleen een multimedia remote (CR100) die echt niet meer werkt (na 14 jaar), al hun andere spul (ook meer dan 10 jaar oud!) word gewoon nog van updates voorzien en krijgt nieuwe functionaliteit waar mogelijk (airplay werkt niet op wat oudere speakers, smart functionaliteit alleen op speakers met een mic array). Juist deze uitstekende support is in mijn ogen de meerprijs waard aangezien er niks zo erg is als goed werkende hardware weg te moeten doen omdat support ophoud.
Ja klopt. Hier heb ik een Sonos versterker en het apparaat wat ondertussen volgens mij de Connect heet, van meer dan 10 jaar oud en deze worden nog steeds ondersteund. Het enige wat niet meer werkt zijn inderdaad de hardware Sonos afstandsbedieningen. Ze hadden er twee (soort iPod Classic-achtige interface met echte knoppen en een touchscreen versie) en die waren uitgebracht voordat iedereen alles met zijn smartphone deed.

De aanpassing naar Spotify Free is volgens mij gewoon iets van Spotify, aangezien Spotify het vroeger niet toeliet om gratis abonnees hun account externe services te koppelen.
Het enige wat niet meer werkt zijn inderdaad de hardware Sonos afstandsbedieningen. Ze hadden er twee (soort iPod Classic-achtige interface met echte knoppen en een touchscreen versie) en die waren uitgebracht voordat iedereen alles met zijn smartphone deed.
Van de oude met scrollwheel (CR100, uit 2005) is inderdaad de ondersteuning in april 2018 actief beëindigd. Overigens was daar wel sprake van een compensatie-regeling, waarvoor je ook actief werd benaderd op je geregistreerde mail-adres.
De in 2009 geïntroduceerde CR200, de versie met touchscreen (en nog steeds enkele fysieke knoppen voor o.a. het volume) werkt echter nog steeds, en krijgt nog steeds updates.
Oh dat wist ik niet van de CR200. Het touch screen was kapot bij mij, dus die ligt ergens in een la te verstoffen. Gaaf dat ze hem nog steeds ondersteunen.

Ik heb geen mail gehad over een compensatie-regeling trouwens, niet dat me er heel druk om maakte, want ook de CR100 gebruikte ik al een tijdje niet meer.
Een goed track record... misschien moet men dan eens eerst werk maken van ondersteuning van SMB2/3 want tot op heden wil Sonos enkel maar verbinden met SMB1 shares (door Microsoft reeds deprecated in 2013) wat zorgt voor een enorm security risico.
Klopt, maar er zijn ook zat andere mogelijkheden om je eigen media te exposen naar Sonos (denk aan Plex bijvoorbeeld).
Blijkbaar werkt dat allemaal niet echt prima (zou het eens moeten testen want ik heb toch Plex draaien)... maar ik vind het trouwens te gek dat een premium merk niet in staat is SMB2 of recenter te implementeren en dit afschuift op z'n klanten die maar een alternatief moeten zoeken 8)7
Dingen zijn tot op een zeker punt de meerprijs waard (zie bijvoorbeeld MacBooks) maar ~€400 voor een portable bluetooth speaker (Sonos Move) is, zeker voor het geluid dat je er voor krijgt, simpelweg absurd. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een subwoofer van ~€700, helemaal aangezien je er verplicht (!) een Playbar van ~€700 bij moet kopen om hem aan je home cinema te kunnen hangen.
Voor die €1400 kun je een prima amplifier + 5.1 set kopen, en voor die €400 kun je een betere bluetooth speaker halen en ruim geld overhouden voor een vakantie.

[Reactie gewijzigd door Halfscherp op 19 november 2019 21:16]

Maar die amplifier + 5.1 set zijn niet draadloos, hebben geen app support voor veel muziekdiensten (kan je oplossen met chromecast) en het belangrijkste: ze integreren niet met de rest van je Sonos multiroom audio systeem.
Anoniem: 120539
@Andros13 november 2019 09:44
Sonos is helemaal niet 'zeer gesloten'.
Je kunt er van allerlei kanten tegenaan praten; de diagnostische info is gewoon via http uitleesbaar en ook de besturing is met eigen tooling te benaderen.
En mocht dat te lastig zijn dan is er altijd wel iemand die al iets heeft gemaakt, zoals bijvoorbeeld deze HTTP API bridge op GitHub.

Wellicht is een belangrijke kritiek zelfs juist dat ze veel te open zijn; er is voor wat Sonos niet-kritieke functies noemt geen enkele vorm van authenticatie nodig. Je komt niet zomaar bij opgeslagen credentials voor toegevoegde diensten (zoals Spotify Premiun), maar manipuleren van het afspelen kan zodra je netwerktechnisch bij de spelers mag/kan.
Moest het open zijn dan zou er al lang een Sonos RPI variant bestaan... niet dus.

Het enige wat reverse engineerd is is de besturing... maar niets van audio.
Anoniem: 120539
@r250413 november 2019 11:14
Dat is wel een belangrijke nuance.
De code van de op de controllers draaiende software is inderdaad geen open source, dat klopt.
Andros geeft echter letterlijk aan dat er sprake is van 'een zeer gesloten ecosysteem'. Dat is het niet; je kunt de spullen met van alles en nog wat combineren (zowel hard- als software) en er van alle kanten tegenaan praten.
Als ik wil dat mijn slimme lampen paars worden als Purple Rain wordt opgezet op de Sonos in de huiskamer dan kan dat gewoon door mijn (open source) home automation de spelers in de gaten te laten houden.
Sonos werkt met de Sonos-app, daar stuur je de speakers in aan, maak je groepen, updates etc.

Vervolgens kan je ook vanuit de Spotify app een Sonos speaker aanspreken en vanuit de Spotify app de muziek regelen.

Sonos werkt over Wifi, op de nieuwe Sonos Move na, die kan ook op BT en ingebouwde accu.

Verder heb je bij Sonos zelf (ik laat IKEA even weg)
- Sonos PLAY:1 (instapper)
- Sonos One (instapper met smart-functie)
- Sonos PLAY:3 (middenklasse, uit het assortiment maar zeker nog relevant)
- Sonos PLAY:5 (Grote broer, veel voller geluid en 3.5mm ingang)
- Sonos BEAM (kleine soundbar met smart-functie)
- Sonos PLAYBAR (grote soundbar)
- Sonos SUB (De naam zegt het al, een subwoofer
- Sonos CONNECT (RCA in- en uitgang en Optische aansluiting voor al je bestaande muziek apparatuur)
- Sonos CONNECT:AMP (Bananenstekkers aan de achterzijde, ingebouwde klasse D versterker zodat je je mooie zuilen van andere merken kan koppellen in je Sonos ecosysteem)

Alles is te koppellen in de opstelling die jij graag wil en met iOS ook qua geluid af te stemmen op de akoestiek van je ruimte.

[Reactie gewijzigd door Riwe89 op 13 november 2019 00:44]

De Play:1 wordt niet meer gemaakt. Die is vervangen door de One SL. De Play:3 is al een jaartje uitgefaseerd en niet meer verkrijgbaar.


Verder vergeet je de Base en Boost nog te vermelden. Net als de plafond en muurspeakers.

Het vermelden waard is natuurlijk ook SonosNet. 1 van de meest belangrijke functies waardoor Sonos simpelweg het stabielste systeem is.
Goede aanvulling, thanks! (Ik twijfelde al of ik alles gehad had zo uit mn hoofd ;) )
Wat ik eruit haal is dat sonos alleen werkt met "apps". Het is dus geen standaard bt speaker...

Gelukkig heeft mijn standaard Philips hifi setje dat wel :)
Ik gebruik (nog) geen Spotify, dus weet niet echt wat de restricties zijn qua apparatuur gebruik. Maar wanneer mijn speaker gaat bepalen wat ik wil of niet mag afspelen haak ik af :p
Sonos werkt via het upnp protocol. Los van de setup heb je geen Sonos software nodig om iets te kunnen afspelen.

Op de originele iPad wordt de Sonos app al lang niet meer ondersteund, ik heb dan zelf een php/html tooltje gemaakt om die iPad als Sonos remote te kunnen gebruiken
Ja ik ben bang dat wij echt onder een steen gelegen hebben :D Sonos kende ik wel, maar nooit verdiept in de werking ervan.

Mooi systeem wel, hoewel de werking voor mij vrij overbodig zou zijn. Ik zie nu wel dat er ook AirPlay mogelijkheden zijn en dat er modellen komen of al zijn met Bluetooth ondersteuning.

Maargoed, weer terug ontopic, mooi voor de gebruikers dat dit nu kan.
Je klikt in een app gewoon op het airplay icoontje en dan werkt het ook. Bijvoorbeeld met de spotify app zelf of de youtube app.
Voordeel is dat je met spotify aan via de sonos gewoon met je telefoon wat anders kan gaan doen. Of je telefoon zelfs uit zetten. De speaker speelt gewoon zelf door via je internet verbinding en zit op je wifi netwerk.
Het werkt veel beter als je dit alleen zelf thuis gebruikt.
Ik gebruik het in mijn huis boven in de kamers. Ik hoef nooit bluetooth te connecten of iets aan te zetten. Zodra mijn telefoon op wifi zit kan ik de speakers, of groepen speakers meteen bedienen.
Voor een draadloos speakertje die je mee neemt naar buiten en andere mensen of verschillende type apparaten wil laten connecten is bluetooth handiger.
De draagbare speaker van sonos heeft dat wel

[Reactie gewijzigd door KappeNou op 13 november 2019 11:10]

sonos kan ook mp3's afspelen die je zelf op een smb share zet, hiervoor is er geen internet nodig, geen smartphone, enkel een pc/rpi met een smb share erop (en de muziek kan je ook starten vanaf die pc of rpi)
[...]
Dus afhankelijk van:
• Je smartphone.
• Je internetverbinding.
• Spotify.
• Sonos.
• Onderlinge ondersteuning tussen het hierboven genoemde, waarbij één missend deel zorgt dat het geheel niet meer werkt.

Nee, bedankt. Te veel afhankelijkheden.
Als je zo gaat denken houdt online consumptie volledig op. Sterker nog: je had deze reactie niet eens kunnen typen, en achter kunnen laten op Tweakers.

Je bent natuurlijk afhankelijk van je internetverbinding en de online dienstverlener (Spotify) als je Spotify wilt luisteren moet je verbinding hebben. Waarmee je Sonos bedient is aan jou; ik doe dat meestal via mijn laptop of een dedicated controller. Soms via een knopje op de Sonos, soms via een telefoon of tablet die in de buurt ligt.
Waar BT speakers volledig (en constant) afhankelijk zijn van het streamende apparaat (in jouw voorbeeld je telefoon) spelen de Sonos speakers zelfstandig af, je moet alleen wel (een keer) vertellen wat ie moet afspelen.

Voor de goede orde: de beperking voor/van betaalde abonnementen kwam niet van Sonos maar van Spotify; die wilden voor wat zij premium diensten noemen dat deze alleen beschikbaar waren voor betalende gebruikers. Andere diensten waren (en zijn) vaak ook gewoon beschikbaar op basis van hun gratis variant.
Even wat nuancering, dit speelt/speelde niet alleen bij Sonos. Ik heb hier twee streamers van Argon Audio en Bluesound waarbij het afspelen van Spotify via Spotify connect loopt. Daarbij is een betaald Spotify premium account noodzakelijk. Wellicht wordt Spotify connect binnenkort ook opengesteld voor Spotify free gebruikers.
Ben benieuwd of hier druk achter zit van IKEA. Kan me voorstellen dat ze de instap zo laag mogelijk willen leggen daar.
Kan me ook voorstellen dat dit eerst een beperking was van Spotify zelf. Dat premium gebruik ook een abonnement vereist.
Vermoed ik ook. Misschien zorgt het openzetten juist wel voor meer abonnees. Met Spotify Free heb je immers om de zoveel tijd reclame. Kan mij best voorstellen dat mensen nu enthousiast zijn geworden door dit nieuwsbericht, Spotify gaan gebruiken maar vervolgens helemaal leip worden van de reclame en een premium abonnement aanschaffen. Win-win?

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 13 november 2019 14:31]

Ja, ik denk dat als het op een speaker staat en meerder mensen het horen er eerder geklaagd wordt over reclames (door anderen). Zo had ik dat bij mijn vriendin ook die een gratis account had en dan via Google cast het opzette. Uiteindelijk maar een family account genomen om dat te voorkomen.
Je kunt Sonos ook voor een hoop andere zaken dan Spotify gebruiken toch? Ik meen dat ver voor dat Ikea zijn speakers had ook al eens een gerucht gelezen te hebben dat Sonos dit mogelijk wilde maken.
Ja.. Sonos is verbonden op je netwerk.
Zie het als een chromecast waar je geluid kan naar casten.
Ik gebruik sonos vooral in combinatie met tunein radio en youtube gezien ik geen spotify heb.
Ik vind Sonos juist erg beperkt wat het kan afspelen en denk er vanaf te zien. Geen line-in/aux-in, geen mogeljkheid geluid van je PC of TV ernaar te streamen (afgezien van apps Spotify etc). M'n Sonos staat in de buurt van m'n PC, wil'em ook zo nu en dan als PC speaker gebruiken, en dat gaat dus totaal niet. Het irriteert me meer dan ik had gedacht :P .
Voor line-in/aux-in : Sonos Connect
Voor bluetooth (sinds kort) : Sonos Move
Voor tv : Sonos Beam, Playbar of Playbase

En als je even zoekt in de Windows store, zijn er meerdere apps te vinden die rechtstreeks streamen van je pc naar Sonos mogelijk maken.
Bedankt ff gecheckt. Maar je maakt me blij met een dode mus.

De Sonos Connect is een amp van ~600 euro. Dus om de functionaliteit te krijgen die technisch al zou kunnen, moet ik voor een wifi speaker nog eens 600 euro uitgeven?

De ~2 a 3 betaalde apps op de windows store hebben scores tussen 1 en 2 sterren, en alle reviews melden dat het niet werkt.

Ondertussen brengt Mi een wifi speaker met bluetooth en met aux in
Je conclusies kloppen niet helemaal, de Sonos Connect is inderdaad niet gratis, maar zeker geen €600. Je zegt dat het een versterker is, maar dat is niet waar, er is óók een versie met ingebouwde versterker, die kost op dit moment rond de €480. De gewone Connect kost rond de €299.

Dit is de Sonos Connect https://tweakers.net/pricewatch/242953/sonos-connect.html, met dit device kun je alle Sonos functionaliteit gebruiken met je eigen versterker. Het is bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld een platenspeler of andere audio apparaat willen invoeden op hun Sonos systeem. Je zou hier ook je pc aan kunnen hangen, zonder problemen. Je kunt dan met elke willekeurige Sonos speaker in je huis het door de Connect ingevoede signaal afspelen. Het mooie van de Connect is dat je het volledige Sonos ecosysteem tot je beschikking hebt, je eigen apparaten kunt aansluiten en afspelen op de overige speakers. Maar, vooral ook dat je via de optische uitgang een digitaal signaal naar je eigen versterker kunt sturen waarbij je dus de DAC van je versterker gebruikt en niet die van de Sonos.