Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Epic Games neemt bedrijf over dat voorwerpen scant in hoge resolutie

Epic Games heeft Quixel overgenomen, een bedrijf dat scans van voorwerpen en omgevingen maakt voor gebruik in 3d-engines. De scans worden gratis beschikbaar gesteld voor alle Unreal Engine 4-gebruikers.

Quixel noemt zijn opnames Megascans. Het gaat om gedetailleerde digitaliseringen van allerlei voorwerpen en texturen. Het bedrijf verkoopt die assets en maakt daarnaast de programma's Bridge en Mixer, om de scans te sorteren en te verwerken.

Nu Quixel onderdeel is van Epic Games, zijn alle Megascans gratis te gebruiken voor ontwikkelaars die met Unreal Engine 4 werken. De assets blijven ook beschikbaar voor andere programma's, maar dan moet er betaald worden. De prijs van de Megascans wordt echter gehalveerd.

Nieuwe versies van softwareprogramma's Bridge en Mixer worden gratis beschikbaar gesteld. Voorheen moest daarvoor betaald worden. Quixel belooft Unreal Engine 4-ontwikkelaars geld terug te geven als zij dit jaar een abonnement hebben genomen op de Megascans. Wat Epic Games betaald heeft voor de overname, is niet bekendgemaakt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-11-2019 • 20:38

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Niet echt een verrassing. Die twee werkten al enorm veel samen. Voor wie nog een hele vette video wil zien van Megascans en UE4 in actie, check deze video. Ik hoop wel dat de content van Quixel ook beschikbaar blijft voor Unity. Niet dat ik het gebruik maar genoeg anderen wel.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 12 november 2019 20:48]

Jemig. Das pas fotorealistisch.
En prijzig. Maar goed om te weten dat ze de prijzen gaan halveren. Maar het is helemaal geen goedkope tool. Maja als je een film maakt zoals dit heb je ook wel geld om het te betalen. :D
Deze film is geheel gemaakt in Unreal Engine. Dus je zou dit soort films nu ook met Unreal Engine gratis kunnen maken met gebruik van Quixel.
Hmm. Het ziet er zeer overtuigend uit, maar nog steeds te diep in de uncanny valley om het fotorealistisch te kunnen noemen. Over een paar jaar zal iedereen zeggen dat die trailer achterhaalt is.
er zal wel een reden zijn waarom epic ze heeft overgenomen. dit is unieke content en tools die devs over de streep kan trekken om UE4 te gebruiken, dus afwachten is het beste dat je kan doen
Ook leuk om de bibliotheek van Twinmotion uit te breiden :).
Dank voor de video en extra uitleg! Geeft weer wat nuance.
Quixel blijft Cryengine en Unity gewoon ondersteunen, alleen dat kost dan een subscriptie. en voor UE4 zal alle content gratis zijn.

Beetje hetzelfde als Speedtree en Amazon, Speedtree met Amazon Lumberyard is gratis te gebruiken, voor alle andere engines moet je betalen.
Totdat ze alle diensten ineens stopzetten en opgaan in het Unreal Engine team. Unity heeft dat ook al een paar keer gedaan.
Teddy en zijn team zullen dat zeker niet doen. Quixel's tools draaien immers op Unity (Mixer)
Persoonlijke vind ik substance designer beter dan quixel maar is gaat wel sneller maar de textures nemen heel veel plek op in je hard schijf
Niet echt een verrassing.
Tis dat je het zegt. Tot dusver heeft Epic geen partijen overgenomen van dergelijke aard.
Niet heel erg blij mee. Eerder dit jaar is ook Allegorithmic (Substance) al overgenomen door Adobe. Allegorithmic en Quixel zijn al jaren industry standards in 3D texturing. Niet alleen voor games, maar wel veelgebruikt in games. Waar Quixel zeer realistische texture scans wist te bieden, gaf Allegorithmic een node-based manier om realistische textures te bouwen (!) en deze dan op 3D meshes te painten. Nu zijn beide aanbieders dus niet meer onafhankelijk.

Bij de overname van Allegorithmic door Adobe spoelde een grote golf ongenoegen doorheen de 3D-community. (prijzen omhoog, verplicht SAAS "CC" model, harde focus op integratie Adobe familie ipv vernieuwing, etc) Ook bij deze overname zie je buiten het Unreal kamp veel ongenoegen. Alle kleinere - zeer kwalitatieve- leveranciers en studios worden opgekocht door de industry titans om daar vervolgens "een team" van de corporate agenda te zijn. Bij allego zag je ook in het eerste jaar na overname veel key engineers opstappen waardoor het team uit elkaar valt en de groei van de software aardig stagneert.

En als je niet thuis bent in de vrij niche 3D-wereld heb ik wel een ander, wellicht meer bekend voorbeeld voor je: Macromedia.

Overigens een vreemde titel. Misschien ligt het aan mij maar Quixel is toch wel echt groot genoeg om bij naam genoemd te worden opeen tech site.

[Reactie gewijzigd door Division op 13 november 2019 02:00]

We hebben altijd nog www.textures.com van Nederlandse bodem.
Geheel onafhankelijk en aan de tools waar je het over hebt wordt hard gewerkt.
er zien er een heleboel gratis nu voor the unreal editor
https://www.unrealengine....assets?keywords=megascans
Ik zie maar 13 assetpacks met elk zo'n tiental assets.
Waar is de rest? :?
Dan kijk je niet goed, er zit echt zeer veel in een enkele collection.

https://www.unrealengine..../slug/megascans-wasteland

Technical Details
Number of Unique Assets: 154
Number Of Meshes (Excluding LODs): 410
Vertex Count (range): 42 - 2,289
Collision: Yes (automatically generated)
Number of Materials: 27
Do Materials derive from a Master Material with instances as variation: Yes
Physically Based Rendering (PBR): Yes
Number of Textures: 410

https://www.unrealengine....ug/megascans-castle-ruins

Technical Details
Number of Unique Assets: 73 (76 total)
Number Of Meshes (Excluding LODs): 56
Vertex Count (range): 1,406-15,803
Collision: Yes (automatically generated)
Number of Materials: 82
Do Materials derive from a Master Material with instances as variation: Yes
Physically Based Rendering (PBR): Yes
Number of Textures: 295

Alleen in deze 2 collecties samen al over 200 assets en over 700 textures.
Inloggen met je Epic account op de Quixel site....
Dat is echt ongelooflijk, zeker voor de indies. De UE4 wordt steeds en steeds interessanter om mee te werken..
Je wordt er steeds meer van afhankelijk zodat je er later het dubbele voor terug kan betalen. Epic is niet vies van een exclusivity deal hier of daar.
Niets is gratis, je zal er hoe dan ook voor moeten dokken.
Nee, hier bedank ik dan ook vriendelijk de ouders van de Fortnite kiddo's voor! Ik ben namelijk al de hele avond bezig. Niet te geloven dit, Epic4Life!
Het is een dijk van een engine, dus ik zou niet weten waarom je niet zou willen werken met deze engine. Je kunt er ook voor kiezen om de royalties af te kopen.. En je mag de games die je er mee maakt gewoon overal verkopen, maar dan moet je dus wel extra royalties betalen vanaf een bepaald bedrag, wat dus niet het geval is als je via EGS je game verkoopt. Dat negatieve gedoe over exclusivity deal hier of daar slaat gewoon nergens op, en zit gewoon puur tussen je oren, immers kun je het spel gewoon op je PC spelen in tegenstelling tot exclusiviteit op consoles..
Niet elke engine is geschikt voor elke type game en epic zou dan de toegang kunnen beperken dan wel in zijn geheel ontzeggen van mensen die niet gebruik kunnen maken van de unreal engine. Of beter nog een bijl boven het hoofd houden dat ze de game verplicht op de epic launcher moeten uitgeven.
Maar dat doen ze niet, ze verdienen behoorlijk wat aan hun engine als men de game op bv steam verkoopt (de royalties gaan tegenwoordig over de brutoprijs, niet zoals lang geleden nog met UE2 over de nettoprijs (ofwel waar bv de 30% steamkosten al van af zijn).. Misschien moet je je toch eens wat verder verdiepen in het verdienmodel van Epic en niet alleen maar je eigen haat voor Epic je blind laten maken..
De megatextures van Quixel blijven gewoon beschikbaar voor gebruik bij andere engines, maar dan moet je er (zoals voor de overname al was) gewoon voor betalen. Het gratis maken hiervan is gewoon een slimme zet om meer developers over de streep te trekken om gebruik te maken van de UnrealEngine, om zo dus nog veel meer geld te verdienen hier aan.
Wouw, wat een titel van dit artikel zeg.
Het is veel meer dan hoge resolutie scans voor gebruik in game engines, beetje oppervlakking.

Wel blij met deze verandering, neem nu een abbo puur omdat de resolutie cap opgeheven is:).

Erg benieuwd, denk dat hiervoor poliigon de deur uit kan.
Poliigon is natuurlijk wel wat beperkter dan Substance of Quixel...
Wel grappig dat ze dan weer de_dust2 als voorbeeld gebruiken in hun announcement trailer. :+
Waarom is dat grappig dan? Dit is gedaan door Quixel om te laten zien hoe snel je met hun assets een realistische map kunt maken. Wat is dan beter dan een map gebruiken die bijna elke gamer wel kent.

Dit is trouwens al gemaakt voordat men met Epic games in zee is gegaan.

https://www.youtube.com/w...A6D0TDfQ&feature=emb_logo
Oh gadverdamme hoe makkelijk dat er uit ziet om iets moois te maken.. prachtig gewoon.
Heb standaard Lidar scanner in m'n Da Vinci Pro printer :) Eens afgeregeld en wat uurtjes leren gebruiken is het erg interessant om objecten in te scannen en dan naar Maya of iets anders te brengen voor afwerking.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True