DJI kondigt compacte drone Mavic Mini van 399 euro aan

DJI heeft zijn kleinste en lichtste drone tot nu toe aangekondigd. De Mavic Mini past in de palm van een hand en weegt minder dan 249 gram. De drone is uitgerust met een camera die videobeelden in 2,7k-resolutie op 30fps kan schieten.

Met zijn gewicht van 249 gram valt de Mavic Mini precies onder de laagste categorie van de Europese regels voor drones die volgend jaar van kracht gaan. Die regels beschrijven vijf verschillende, maximale gewichtsklassen: 250 gram, 900 gram, 4 kilogram, en twee 25-kilogramklassen. Voor drones tot 250 gram geldt de eis voor geofencing bijvoorbeeld niet.

De Mavic Mini kan ingeklapt worden om hem eenvoudig mee te kunnen nemen. Met een volle accu kan een piloot een half uur vliegen met de quadcopter, daarna is de accu weer in twee uur volgeladen tot zijn maximale capaciteit.

Onder de drone is een drieassige, gemotoriseerde gimbal met camera te bevestigen. Deze heeft een 1/2,3"-sensor en kan 12-megapixelfoto's schieten. Daarnaast kan de camera 2,7k-video op 30fps of 1080p-beeld op 60fps opnemen. Beelden zijn tot op een afstand van twee kilometer streaming te ontvangen.

Tegelijk met de komst van de nieuwe drone heeft DJI zijn Fly-app vernieuwd. Deze helpt nieuwe piloten bij hun eerste gebruik met een Position-modus voor basale bediening. Geoefende gebruikers kunnen de Sport-modus met meer bedieningsmogelijkheden inzetten en CineSmoots biedt enkele opties voor vloeiende camerabeelden, zoals gestaag afremmen. Daarnaast zijn er opties voor cirkelen rond een onderwerp of omhoog- en omlaagvliegen met behoud van de camerafocus op een onderwerp.

DJI levert twee pakketten voor de Mavic Mini. Het standaardpakket bevat de drone, een afstandsbediening, een accu en extra propellers voor 399 euro. Een uitgebreidere combinatie bestaat uit de drone met controller, aangevuld met een kooi die de propellers beschermt, een laadhub met ondersteuning voor terugladen, drie accu's en drie setjes extra propellers. Dit pakket kost 499 euro. Ook komen er losse accessoires beschikbaar, zoals een adapter om bijvoorbeeld een ledscherm te bevestigen, stickers en een houder die de propellers in ingeklapte staat beschermt.

Update, 15.00: Eerste alinea met uitleg over Europese droneregels toegevoegd.

DJI Mavic Mini
DJI Mavic MiniDJI Mavic MiniDJI Mavic MiniDJI Mavic MiniDJI Mavic MiniDJI Mavic MiniDJI Mavic MiniDJI Mavic Mini

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-10-2019 • 14:11

114

Reacties (114)

114
112
36
8
0
59
Wijzig sortering
Net de video van Peter McKinnon gekeken.
> https://m.youtube.com/watch?v=luNn6ovoKVw

En moet zeggen dat het mij een zeer interessante drone lijkt. Vooral voor als je nog nooit met een drone hebt gevlogen. Ook de camera kwaliteit is goed! Voor deze prijs denk ik niet dat je een betere instap drone kan krijgen.
De beeld kwaltijd van de camera is van Mavic 2 Zoom wel mooier, en is ook veel sneller, maar voor beginners is het een heel leuke drone, en ook een stuk betaalbaarder.
Bedankt voor de link. Ik zit al een hele poos te overwegen om een drone aan te schaffen maar het is er tot nu toe nog niet van gekomen. De spark is ook een tijdje op mijn radar geweest maar deze viel volgens de vele reviews wat tegen qua beeldkwaliteit. 1080p op 30fps volgens mij.
De mavic mini ziet er wel heel erg veelbelovend uit. Heeft deze drone bijvoorbeeld ook een automatische follow functie?
Automatisch volgen zit er helaas niet op.
Leuk ding om altijd bij de hand te hebben inderdaad,
Begrijp ik nou goed dat de gimbal er niet standaard bij zit?
Nee, u begrijpt dat niet goed

Stabiele beelden dankzij gimbal
Met de Mavic Mini maak je 12 megapixel foto's en 2.7K video's. De 3-assige gimbal zorgt voor stabiele beelden.


https://www.cameranu.nl/nl/p3060302/dji-mavic-mini
Wellicht ook het vermelden waard dat jullie collega's bij HWI al een videoreview hebben geplaatst:
https://nl.hardware.info/...gende-camera-van-249-gram
Ik word altijd een beetje aangetrokken naar drones, maar heb nog steeds geen drone aangeschaft. Wat mij tegenhoudt is vooral dat het gebruik ervan (voor mij) waarschijnlijk meer een gimmick is. Gaat om een keer wat shots te maken op vakantie of een evenement oid maar daarna ligt ie waarschijnlijk permanent in de kast.

Ik heb ook het idee dat de "drones hype" een beetje aan het afvlakken is. Waar gebruiken jullie een drone voor? En hoe vaak?
Je mag bijna nergens meer vliegen. Er zijn meer mooie locaties te bedenken waar je vaker niet dan wel mag vliegen. Daarnaast vinden de meeste mensen je maar irritant en asociaal (vanwege geluid en inbruik op privacy).
Hier ben ik het niet echt mee eens. Ik vlieg nu bijna 2 jaar in NL (en diverse andere landen) en heb al heel veel mooie plaatjes en film kunnen schieten. Het vergt wel een hoop uitzoekwerk om goede plekjes te vinden. Maar met een beetje je best doen, lukt dat prima. Tuurlijk zou ik op veel meer plekken willen vliegen (vooral natura 2000 gebieden), maar soms lukt dat ook door een mailtje te sturen. Dat doe ik ook regelmatig, bij bijvoorbeelde wat kleinere kastelen in NL. Dus ja, je moet research doen om leuke spots te vinden, maar dat vind ik vaak ook tof om te doen. Google maps is mijn grote vriend daarvoor.

Verder heb ik nog bijna nooit rot reacties gehad, integendeel. Meestal zelfs mensen die geinteresseerd waren. Hangt helemaal vanaf waar je met je drone staat, je houding enzovoorts. Misschien in die 2 jr tijd, 2x een reactie gehad dat ze het echt niet tof vonden. En zodra je drone een metertje of 50 in de lucht hangt hoor je zoveel ook niet meer. Beetje slim vliegen (door goede voorbereiding met oa google maps) kan je een hoop besparen op de plek waar je uiteindelijk gaat vliegen ...

Verder is dit inderdaad een leuk instap model voor mensen. Was zelf als eerste drone begonnen met de spark, maar deze is nog kleiner en weer wat mooier beeld. Goed bezig DJI. Nu trots bezitter van de Air, wereld ding :)

[Reactie gewijzigd door JediUberknaft op 23 juli 2024 14:55]

Als je hier op terschelling gaat vragen aan de gemeente of je maf filmen met een drone zeggen ze altijd NEE. Maar als je het gewoon doet hoor je nooit meer ergens van.... daar ben ik het dus niet mee eens.
Tegen het geluids- en privacyprobleem helpt het dus niet om lager te moeten gaan vliegen, waarover enige tijd geleden nog gesproken werd? Dat maakt zo'n probleem alleen maar groter. Ik zou bijna pleiten voor een minimale én maximale vlieghoogte om ongelukken, privacyproblemen en geluidsoverlast tegen te gaan.
Een drone heeft dezelfde status als een gopro, het is een specialistisch stuk filmgereedschap... daar moet je je sterk bewust van zijn. Ik ken diverse 'normale' consumenten waarbij een gopro in een la ligt te verstoffen. Het wordt gekocht voor 'die ene reis', waarbij het enkele keren wordt gebruikt en daarna ist klaar. Ik heb een Mavic gehad (vanaf launch in 2016) en over de hele wereld meegenomen en mee gevlogen (en gecrashed ;P). Op die momenten vind je goed gebruik van je investering. Zodra je thuis bent heeft een drone dezelfde status als een gopro, het ligt op de plank tot je weer ergens nut vind voor een drone-shot en dat komt helaas vrij weinig voor. Lang verhaal kort; doe goed usecase en requirement onderzoek voordat je eraan begint :)
Ik ben zo iemand waarbij de drone vaak in de kast ligt. Ik heb hem nu 2 jaar en ik heb totaal ongeveer 6x echt serieus gevlogen. Ik heb een Mavic Pro en voor mij kleven er een paar nadelen aan, waardoor ik hem toch wat minder snel inzet. Met name het ontbreken van een variabel diafragma is vervelend, waardoor je elke keer moet landen bij veranderend licht.

Daarnaast wordt je toch vaak aangekeken door mensen alsof je iets doet wat niet mag. Ook al vlieg je ergens waar het gewoon is toegestaan, vinden mensen het vreemd. Wel iets waar je gewoon wat schijt aan moet hebben, maar toch is het niet altijd even relaxt.
Ik vlieg nu een jaar of drie en ik kan iedereen een setje extra batterijen aanbevelen. Als je aan het vliegen bent dan komen er gegarandeerd mensen bij staan kijken die geïnteresseerd vragen beginnen te stellen. Dat is leuk, maar ook jammer van de beschikbare vliegtijd in relatie tot de tijd die je ervoor moet reizen.

Ik heb eigenlijk alleen positieve reacties, slechts 1 maal een boer die geen hallo zei maar direct begon te dreigen de Mavic uit de lucht te zullen schieten lol. Tien minuten mee staan praten, alles laten zien, en daarna handen geschud en nog een half uur lang staan napraten over broodbakmachines :D

Ik geef iedereen die vragen stelt op een papiertje een link naar m'n YouTube kanaal zodat ze de beelden kunnen bekijken, helpt ook.

Wat ik wel vervelend vind, is dat mensen de drone gezien hebben en als eenzelfde drone ooit lastig doet op dezelfde plek ze misschien denken "ja maar die ken ik".
Ik was in het begin ook bang voor vervelende reacties. De ongegronde angst wegens de AVG horror is bij de bevolking hard ingeslagen, maar gelukkig heb ik nog nooit een nare reacties gehad. Alleen maar geïnteresseerde en nieuwsgierige mensen die even komen kijken en vragen wat dat nou allemaal is. Ik vlieg best veel en heb de de Mavic Pro asap ingeruild op een Mavic 2 Pro vanwegen onder andere het variabele diafragma wat jij aanhaalt. Ik vlieg overigens nooit in drukke of bewoonde gebieden. Altijd in de bossen of boven de kust waar het zo rustig mogelijk is.
Ik heb al een keer politie naast me gehad die klachten van mensen hadden gehad. Nu was dat niet voor mij, maar voor een andere drone vlieger die daar ook aan het vliegen was die boven over de huizen vloog. Maar die was toevallig net weg toen de politie arriveerde. Verder heb ik ook een keer opmerkingen gehad van mensen die vroegen of ik wilde stoppen en dat er daar helemaal niet gevlogen mocht worden. Wat overigens ook niet waar was en verder zat ik niemand in de weg. Het was op die plek rustig met mensen en ik vloog ook gewoon niet boven mensen.
standaard schijt aan hebben en vragen of ze de politie bellen. klinkt hard maar mensen "vinden" iets en als ze dat negatief plaatsen of denken dan komen ze al snel met dat het niet mag en vaak dreigende taal. ik heb sinds mijn straat fotografie daar mee leren omgaan. maar kern blijft wel dat je geen dingen moet doen die jij ook niet leuk zou vinden.
Je kunt de shutter al vliegend toch aanpassen?
Je wil de shutter niet aanpassen, hooguit alleen de ISO. Je wil de shutter bij filmen op 1/2*fps houden. Dus als je op 24/25p schiet op 1/50s
Enkel voor foto's.
Ik herken dat gevoel. Ik heb een Mavic Pro samen met mijn vader gekocht. In het begin uiteraard redelijk gebruikt maar dat wordt steeds minder. Ik zit vooral vaak met het gezeur dat het maar op weinig plaatsen mag en de boetes zijn niet mals. Op vakantie bijvoorbeeld is het op veel plaatsen niet eens toegestaan (Oostenrijk bijvoorbeeld). Dit hindert het gebruik van de drone behoorlijk.

[Reactie gewijzigd door joshje op 23 juli 2024 14:55]

Ik gebruik een drone bijna niet meer. Reden is dat ik dan een aparte rugzak mee moet nemen om hem te gebruiken en de vraag naar drone beelden is er voor mij althans nauwelijks meer.

Echter dit stop je in je fototas..of wie weet jaszak om wat areal shots te maken dus een heel ander verhaal. Een pocket camera dat kan vliegen. Mooiste is dat je er (althans in dit land waar ik woon) geen vergunning voor nodig hebt.
Zelf heb ik een DJI Mavic Pro in bezit gehad. Het blijft echt een mooi stukje techniek! Alleen naast de regelgeving, voelde ik mezelf vaak bezwaard om ermee te vliegen.

Het geluid van een drone is gewoon irritant. Zelfs wanneer je op de maximale hoogte (dat toegestaan is) vliegt. Wanneer je op een mooie rustige plaats vliegt, dan verstoor je de rust van wandelaars/omstanders. Daarnaast heb ik gemerkt dat vooral honden beginnen te blaffen.

Om nog maar niet te spreken over waar je wel en niet mag vliegen binnen en buiten Nederland.

Al met al besloten de drone te verkopen, omdat deze hierdoor aan de grond bleef.

Achteraf gezien zijn het dure vluchten geweest :/
Ik heb dus echt ‘exact’ hetzelfde als jou, zit dus te denken om dit met een vrienden groep aan te schaffen, kan iedereen het meenemen op vakantie, enkele tientjes per persoon. :)
Tot 1 van de vrienden dat ding gelijk tegen een muur vliegt :P
Risico van diegene (verzekering) :)
Hier idem. Komt ook nog eens bij dat je op steeds minder plekken mag vliegen.
Zelf gebruik ik drones (maar ook GoPro’s) maar kort.
Ik koop ze dan tweedehands of uit het buitenland (VS scheelt vaak euro’s) en verkoop ze na gebruik weer. Mede wegens de hoge snelheid van iteratie door zowel DJI als GoPro.

Zo heb ik een jaar of drie terug beelden geschoten in Noorwegen en afgelopen jaar in Peru met verschillende drones.
Ik had dezelfde gedachte, maar heb er toch 1 gekocht, en deze gaat elke vakantie mee, nu heb ik vrij actieve vakanties dus is het ook leuk om hem mee te nemen, maar ook als ik een dag ga wandelen gaat hij mee, op de familiedag worden er fotos gemaakt etc. ik zou hem nu niet meer willen missen.
Mavic Pro nu ongeveer 2 jaartjes en hij ligt (helaas) vaak in de kast ondanks dat ik hem wel altijd probeer te gebruiken. Hij gaat elke vakantie mee, ook komende maand weer naar Australie.

Ik heb hem (tegen de regels in) in Oostenrijk op de piste gebruikt en man man man, wat een paar prachtige shots heeft dat opgeleverd, alleen al daarvoor was het de aanschaf waard :).
Ook met het skateboarden een paar keer gewoon opgehangen en uurtje laten vliegen en filmen om alles zelf terug te kijken.
Ook vaar ik wel een eens met vrienden op de boot in de zomer, ook super om de Mavick dan mee te nemen.
Af en toe met de honden uitlaten in de duinen en bos geeft het ook nog wat extra vermaak en leuke plaatjes.

Ik denk dat als je niet dit soort activiteiten wil filmen het heel erg snel bij een gimmick blijft en hij na een maand nooit meer uit de kast komt. Dat is gelukkig bij mij niet het geval.

EDIT:
Super product lijkt me dit voor beginnende vliegers. Meer dan genoeg range, okish resolutie. Ik begrijp alleen niet helemaal hoe deze drone een verschil moet gaan leveren met de Spark.
Alleen geen RAW foto's.... Dat is dan weer jammer en een gemiste kans

[Reactie gewijzigd door GnrlSchnavy op 23 juli 2024 14:55]

Ik heb mijn Spark inmiddels een jaar of 2 en gebruik hem nog steeds erg vaak, maar helaas niet zo vaak meer in Nederland (ivm het onder de rook van EhvAirport wonen). Ik gebruik hem eigenlijk altijd voor vakanties, maar ook voor persoonlijke projecten en gewoon voor de hobby.

Het grootste nadeel van de Spark vond ik de grootte (hij is klein, maar niet inklapbaar, waardoor alle dingen waar hij in kan zitten toch weer groot zijn), dus dit is zeker een interessant opvolger voor mijn Spark.
Totdat zo'n drone me in het bos kan volgen hoef ik er ook geen. En dan bedoel ik geen drone van 5000 euro, maar zoiets als deze voor 4-500 euro.
Wat mij tot nu heeft tegengehouden om een drone aan te schaffen is het effectieve bereik.
Ik heb mij namelijk laten vertellen dat die drones nooit 2km ver halen omdat men, om in orde te zijn met de regelgeving mbt stralingsnormen, in Europa het bereik terugschroeft naar maximaal 100m.
Klopt dit?
Sinds Augustus gelden in België volgende Europese regels, misschien eens opzoeken voor Nederland.

https://mobilit.belgium.b...s/ik_heb_een_drone_wat_nu
Ja maximale vlieghoogte. Maar hier staat niets in over horizontale afstand vanaf de operator. Of kijk ik er overheen?
Dat is er ook niet, ge moet alleen rekening houden met omliggende structuren,gebouwen, enzovoort.

(en in het zicht houden)

[Reactie gewijzigd door Bein Stuyle op 23 juli 2024 14:55]

Maar er is dus niks van aan van die stralingsnormen? Dat het vermogen van de zender teruggeschroefd wordt in Europa wat maakt dat je slechts 100m kan vliegen zonder buiten bereik te gaan?
Lijkt toch niet.
Ik heb al drones een degelijke afstand zien vliegen die meer dan 100 meter bedroeg.
Ok bedankt. Dan wordt het wel interessant. Ik heb een kleine kudde koeien en wat landbouwgewassen die ik met de drone zou willen observeren.
Je moet uw drone altijd in het oog kunnen houden en opletten voor omliggende obstakels, maar voor de rest praten ze niet over horizontale beperkingen nee.

ook wel interessant: https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/
De beperking ligt bij de regelgeving. Een Mavic 2 Pro komt bijvoorbeeld 8km ver van waar je staat en vliegt tot op 6km boven zeeniveau. Dat is véél verder dan jij aandurft. Op IJsland ben ik boven een verlaten gletsjer tot 500 meter hoog gegaan (vanaf vertrekpunt) en zo'n 2,5 kilometer horizontaal. Alles werkte perfect en het was een bizarre ervaring om live de beelden te zien van plekken die je anders nooit zou zien, maar spannend was het ook!
Ja maar nogmaals: Er is dus niks van aan van die stralingsnormen? Dat het vermogen van de zender teruggeschroefd wordt in Europa wat maakt dat je slechts 100m kan vliegen zonder buiten bereik te gaan?
Daar is niks van waar. Als dat zo was had ik geen drone gehad.
Dat klopt niet voor zover ik weet, ik heb er met mijn mavic pro geen last van in ieder geval.
Klopt, alle DJI drones worden teruggeschroefd in Nederland ivm wetgeving.

Dit is echter vrij eenvoudig "anders in te stellen" als je ergens nog een Android telefoon hebt slingeren.
(Na instellen kun je hem weer op alle andere apparaten gebruiken)
Klopt, alle DJI drones worden teruggeschroefd in Nederland ivm wetgeving.

Dit is echter vrij eenvoudig "anders in te stellen" als je ergens nog een Android telefoon hebt slingeren.
(Na instellen kun je hem weer op alle andere apparaten gebruiken)
Wat bedoelt u met "alle andere app gebruiken"?
Dan kun je em bijvoorbeeld weer op een iOS apparaat gebruiken.

(Eenmalig een andere radio zone instellen en daarna iedere keer als ie er om vraagt dit terug zetten, dit annuleren)

[Reactie gewijzigd door OverSoft op 23 juli 2024 14:55]

Je moet binnen Visual Line Of Sight vliegen. Dat staat zo in de wetgeving van elk land waarvan ik ooit de wetgeving opzocht, zelfs in het drone paradijs Zwitserland. Dat wil zeggen dat je hoogstens een paar 100 meter ver mag gaan. Wat dat betreft vind ik de marketing van DJI op zijn minst misleidend.
Ik zou het graag voor landbouwdoeleinden gebruiken. Overzicht op gewassen, infrastructuur en vee. Daarom is het voor mij belangrijk dat ie wel effectief minsens 500m ver kan. Dat zou dan wel boven mijn eigen erf zijn en min of meer line of sight ;)
Als de software het vermogen terugschroeft ben ik dus eigenlijk altijd genaaid.
Mijn Mavic Pro verloor in het begin regelmatig de video feed. 'k Zou toch voorzichtig zijn met "min of meer line of sight". Dit gezegd zijnde, de range van de CE versie is 2km. Deze gebruikt geen Occusync maar enhanced WiFi. Dat wil ook zeggen dat je de DJI Goggles niet kan gebruiken. 500m is toch behoorlijk ver voor een drone die in zij en boven aanzicht ongeveer de grootte heeft van een smart-phone, in voor- en achter-aanzicht nog minder.
Een beetje JD (tractor) kost +10k, misschien iets meer uitgeven voor pro drone? ;)
Ik heb een Deutz uit 1983 dus ik denk dat het bij deze wel duidelijk is dat ik geen budget heb om zotte aankopen te doen. Het is zeer kleinschalig allemaal met 17ha grond. Maar dus wel groot genoeg om profijt te hebben van een simpele drone.
Het cliché van de rijke boer is bovendien niet meer voor velen van toepassing me dunkt.
Maar soit dat is een andere discussie.
Lang geleden dat ik nog met ha rekende, klonk veel meer dan het is (mijn excuses :X )
Dacht misschien iets duurder gaan om gelijk wat te sproeien enzo maar dat is tot gelijk 3-5 voudige.

Tip : neem wel de pack er bij. 100€ extra = 3 batt, 3 sets propellers, ...
https://store.dji.com/product/mavic-mini?vid=84651
Dat klopt niet. Mijn phantom 3 pro haalt met gemak 5km in open velden.
Hoeveel deze magic mini gaat afleggen is afwachten.
De bakker weet zulke dingen niet , even opzoeken is handiger

https://www.gearbest.com/...ification-comparison-7578
Het vermogen dat de zender mag gebruiken ligt in Europa lager dan in de V.S. inderdaad. De GPS ontvanger in de zender ziet waar je bent waardoor het zendvermogen wordt aangepast. Maar ook met Europees vermogen haal je gemakkelijk meerdere kilometers. Theoretisch een 7 kilometer, in de praktijk zonder "je best" te doen in open landschap ongeveer toch nog wel 4-5 kilometer. Je moet de drone alleen in het zicht zien te houden, dus even iemand meenemen met een verrekijker om z'n nek bijvoorbeeld.
Heeft iemand een idee vanaf wanneer de drone te koop is?
in principe vanaf direct, DJI heeft het over levering 12-15 dagen. eerste indicatie bij de importeur geeft aan half november naar verwachting.
Het mooie van deze drone is dat-ie bijna kan wat een 'grote' consumentendrone als een DJI Phantom kan, maar dat de vlieger door het lage gewicht van het ding niet hoeft te voldoen aan allerlei eisen die eraan komen.
Iedere dronevlieger die vliegt met een drone die zwaarder weegt dan 250 gram of met een drone die voorzien is van een camera moet zich vanaf juni 2020 gaan registreren. Het registratienummer moet zichtbaar zijn aangebracht op de drone; in een later stadium moet de drone het registratienummer ook uitzenden;
Dat is het net, hij weegt minder. Registratie moet wel, maar ID, positie, snelheid en richting uitzenden niet.
Ach, het is een leuk ding maar wel erg duur voor zo'n handzaam ding.

Voor de helft van het geld bouw ik er zelf 1 die niet gehinderd wordt door allerlei regels van DJI.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb met de mavic, mavic pro, spark en zelfs nog met de oude NAZA (nog steeds 2 zelfbouw die regelmatig vliegen hier op de plank) gevlogen en het vliegt waanzinnig goed.

Met de komst van de nieuwe "foolproof" software waarmee iedereen kan vliegen zie ik toch weer een horde aan mensen die zo'n ding aanschaffen en overal maar denken te kunnen vliegen. Deze moet dat tegen gaan houden door simpelweg niet meer op te willen stijgen als je te dicht in de buurt komt van een vliegveld bijvoorbeeld.
Een goede ontwikkeling in mijn optiek.
Met de komst van de nieuwe "foolproof" software waarmee iedereen kan vliegen zie ik toch weer een horde aan mensen die zo'n ding aanschaffen en overal maar denken te kunnen vliegen. Deze moet dat tegen gaan houden door simpelweg niet meer op te willen stijgen als je te dicht in de buurt komt van een vliegveld bijvoorbeeld.
"Voor drones tot 250 gram geldt de eis voor geofencing bijvoorbeeld niet".
Dat klpt helemaal. Maar hoe lang denk je dat het duurt voordat er weer maatregelen genomen worden omdat mensen toch weer op plekken gaan vliegen waar het niet mag.
Ik doe nie(t aan voorspellingen (maar snap uw punt )
Vergelijk je dan appels met appels ? Ik bedoel: heb je ook de 3-axis gimbal, vergelijkbare camera, battery life en range ? Reken je de batterij lader en case ook mee in je prijsvergelijking ? Is het gewicht onder de 250gr ?
Ik denk dat door wetgeving de drone in Nederland erg beperkt is geworden als men zich keurig aan de wet houdt.

Dit beperkt de mogelijkheden enorm door de dichtheid van onze bevolking toch levert een ander blik verassende gezichten op.
Een iets betere instap DJI ivm de DJI spark. Iets kleiner, iets betere camera, langere vliegtijd en betere prijs natuurlijk.
Hier een aantal verschillen op een rijtje.
https://www.gearbest.com/...ification-comparison-7578

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.